Opel Grandland X Hybrid4 Innovation 1.6 Turbo 8AT 4×4 2020 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Opel Nederland B.V.

S(leeper)UV

Samenvatting
Toen ik instapte was dat met alleen de kennis van één zeer negatief testverslag. Gelukkig werd die meteen ontkracht tijdens de (zuinigheids-)rit van de importeur naar huis. 1-0 voor de Opel Grandland X Hybrid4 dus na amper een uur rijden. De rest van de testweek was erg leuk omdat ik nogal wat zuinigheidsritten moest maken in de verschillende rijmodi. Die bleken allemaal veel meer mee dan tegen te vallen dus 2-0 voor de Opel Grandland X Hybrid4. Punt is wel dat je zoveel mogelijk moet stekkeren want dan ga je hard lachen met deze 300 Pk sterke Opel Grandland X Hybrid4 = 300-0 voor de Opel Grandland X Hybrid4. Het leuke is dan dat als je een keer zin hebt om serieus gas te geven het ook echt kan zonder dat je meteen met gigantisch hoge brandstofkosten om je oren wordt geslagen. Deze middelgrote SUV gaat er knoerdhard vandaar in de rijmodus Sport dat is voor een dergelijke auto best lachwekkend mag ik wel zeggen want niemand verwacht dat voor, naast (boven?) en achter je. De wegligging van deze Opel Grandland X Hybrid4 is vooral anders dan die van de gewone Grandland X en dat komt door het meergewicht van maar liefst 375 kg. De vierwielaandrijving compenseert die extra kilo’s ruimschoots want elke keer als ik dacht dat trekt-ie niet bleek het een makkie voor deze ‘Sleeper’. Voor lezers die niet weten wat een échte ‘Sleeper’ is type maar met ‘Car’ erachter in op YouTube… veel plezier met kijken. Uiteraard heb ik de nodige zuinigheidsritten gedaan en de verbruiken van de rijmodus Hybrid (dus met een lege Li-ion accu) vielen mij mee met 1:17,7 over de snelweg en 1:23,7 binnendoor. Omdat er niemand achterin had gezeten ben ik na het terugbrengen nog even snel achter mezelf gaan zitten en ook dat viel mee. Het is niet ruim en niet krap maar ergens daar tussenin en dus gewoon goed net als de bagageruimte. De audio vond ik prima maar er is een Denon Premium Soundsysteem met acht speakers + subwoofer verkrijgbaar als optie en die zou ik altijd nemen. Ja wat zal ik verder zeggen, ik vind het persoonlijk een fantastisch leuke SUV vanwege dat hoge vermogen dat op afroep direct beschikbaar is. En niet te vergeten heeft deze SUV ook nog eens prima 4×4-capaciteiten want ik kwam zelfs in het mulle zand nier vast te zitten.

Plus: Acceleratie in de rijmodus Sport – Elektrische actieradius zomer – Stoelen – Sturen – Vering/demping – Vermogen – Wegligging
Min:
Geen geconditioneerd accupakket

Testverslag
Vroeger moest ik de testauto’s van Opel altijd ophalen in Prinsenbeek en heel kort in Breda, maar sinds Opel eigendom is van de PSA Groupe kan ik ze net als Citroën, DS en Peugeot ophalen in Amsterdam. Handig voor mij als Leienaar. Ik had al wat testverslagen gelezen van tevoren want ik was toch wel benieuwd naar deze snelle maar verder doodnormaal uitziende SUV. De testverslagen die ik las waren nogal negatief tot zelfs zeer negatief in dus ik had echt zoiets van huh waarom dan??? Maar ja uit ervaring weet ik dat ik de meeste Nederlandse autojournalisten niet serieus hoef te nemen dus dat scheelt dan wel weer. De treinen laat ik voorlopig links liggen is het niet vanwege de absurde kosten dan wel omdat diezelfde ochtend alle passagiers uit de trein zijn gezet bij Weesp. Corona-crisis en 1,5 meter dus ja dan neem je voorlopig of misschien wel helemaal nooit meer het OV. Straks moet je van tevoren reserveren dus ja dat wordt een puinhoop met maar 25 procent bezette treinen. Ik ben dus weer heerlijk op mijn Honda MSX 125 gesprongen om de Opel Grandland X 1.6 Turbo Hybrid4 8AT 4×4 Innovation op te halen. Ik zag ‘mijn’ vermoedelijke auto al aan de stekker hangen dus dat hield in dat ik met een volle 13,2 kWh Li-ion accu zou kunnen vertrekken. Mooi dan had ik meteen mijn eerste test = zuinigheidsrit binnendoor te pakken. De afstand van PSA Group naar mijn huis is 47,1 km over de snelweg en 47,5 km binnendoor dat scheelt dus niet veel. Toch wilde ik persé binnendoor naar huis omdat ik dan meteen wist wat de maximale afstand zou zijn op één volle Li-ion accu. Van de PHEV’s van andere automerken wist ik dat je zeer zelden de 50 km actieradius haalt op een volle Li-ion accu. De Kia Niro PHEV vormt een positieve uitzondering daarop want daarmee haalde ik ruim 60 km binnendoor. Na een krabbel liep ik naar de sjieke bordeaux-rode Opel Grandland X Hybrid4 en koppelde de laadkabel af en lag ‘m in de kofferbak.

Na het indrukken van de startknop ging ik op zoek naar de DriveMode-knop om de rijmodus in elektrisch rijden te zetten. Daarna heb ik de tripmeter op “0” gezet en zag ik dat die alleen afgeronde getallen liet zien en geen tienden van kilometers. Jammer! Ik reed weg en stelde al rijdend het stuur, de stoel en spiegels af. In de bocht voor de JC Arena voelde ik meteen een heel duidelijk verschil met de gewone Opel Grandland X en dat is het gewicht. Deze PHEV-versie met Hybrid4 (er is ook een Hybrid) weegt toch zo maar even 375 kg meer dan de 1.6 Turbo AT8 en de 1.6 CDTI 6MT die ik in 2018 heb getest. De Opel Grandland X Hybrid4 hangt duidelijk dieper in de veren in een snel genomen bocht maar het goede is dat deze auto het kan hebben. De vering/demping van de gewone brandstofversies is zo uitmuntend dat deze Opel Grandland X Hybrid4 daardoor geen zwabberauto is geworden zoals bij sommige SUV’s het geval is. Daarna ben ik via Ouderkerk a/d Amstel binnendoor naar Amstelveen gereden. Het rijden ging heerlijk en de Adaptive Cruise Control van deze auto bevalt me werkelijk prima. Ik heb meteen maar even alles uitgetest en dit zijn mijn bevindingen. De minimum snelheid is 30 km/u, de auto wordt volledig tot stilstand gebracht achter een voorganger bij een stoplicht. Staat je als eerste voor een stoplicht dan kun je de SET/RES-knop gebruiken om de auto op Hold te zetten. SET=30 km/u en RES=ingestelde snelheid en het mooie is dat je daarna de snelheid stilstaand kunt verhogen of verlagen met de SET/RES-knop. Handig als je van een 80 km/u-weg komend na het stoplicht verder moet rijden op een 50 km/u-weg. Dichtb./Normaal/Ver

Zoeffffff
Na een kilometer of 20 zoeven zag ik dat het teruglopen van de elektrische actieradius minder hard ging dan 1 op 1. Ik kon dus meer kilometers per 1 kilometer elektrische actieradius rijden dan 1, ik schat dat het ongeveer een factor 1,6 is. Dat is als je netjes rijdt en binnendoor dus 30-50-60-70-80 km/u. Ik ben nu al heel erg benieuwd hoe ver ik kom met 100 km/u op de ACC over de snelweg. Bij Schiphol-Rijk aangekomen besloot ik via Rijsenhout te rijden oftewel de route over de 1.000-drempelweg. Ik was erg benieuwd hoe de vering/demping aan zou voelen vanwege dat forse extra gewicht van 375 kg wat deze Opel Grandland X Hybrid4 met zich mee moet sleuren. Voor Schiphol-Rijk sloeg ik linksaf en bij de rotonde aangekomen reed ik over de rotonderand met basalt-keien heen. Geen enkel probleem met deze SUV waarna ik de ACC op 50 km/u heb vastgezet en aan het einde van de weg met 50 km/u door de haakse rechterbocht heen reed. Ook dit bleek geen enkel probleem en nu op naar de verkeersdrempels. Ik begon met 50 km/u en was verrast over het mooie uitdempen, maar ja de gewone Grandland X ook had dan ook uitmuntende vering/demping. De volgende verkeersdrempel nam ik met 60 km/u en ook dat ging goed en daarna 70 km/u en ja ook dat ging nog steeds goed en uiteindelijk hoorde ik pas bij 80 km/u een boink-geluid. Kijk dat is duidelijk beter dan ik verwacht had vanwege dat extra gewicht dus daar ben ik blij mee. Nog ruim voor de Leimuiderbrug sloeg ik linksaf via een onverhard weggetje de dijk op. Er zitten behoorlijke kuilen in dat weggetje maar ook dat ging lekker. Ik besloot richting De Kaag te rijden maar die weg was afgesloten vanwege belijning op het wegdek maken. Ik ben dus maar omgekeerd en via Roelofarendsveen verder gereden. Daar kreeg ik een achterlijke bumperklever achter me hangen die ik even goed heb laten schrikken. Bij de A4 aangekomen heb ik de drie rotondes lekker snel genomen en dat ging toch beter dan ik dacht ondanks het forse gewicht. Daarna was het 80 km/u door de polder tot aan Leiden en ik zag op het display dat ik nog ruim voldoende elektrische actieradius had om het te redden tot aan huis. Bij huis aangekomen had ik nog 8 km elektrische actieradius over en stond de tripmeter op 50 km dus ik was benieuwd wanneer de rijmodus zou overschakelen op Hybrid = plus de benzinemotor.

Na het middageten moest ik nog even een door mijn moeder gebakken appeltaart naar mijn jongste zus in Katwijk aan Zee brengen. Ik was benieuwd hoe ver ik zou komen op de resterende 8 km elektrische actieradius. Mijn moeder vond de hoge instap erg fijn en ook over het rijden was ze erg te spreken. Het comfort is dan ook uitstekend met name ook op de vele snelheidsbrekers en verkeersdrempels op deze route. Vlakbij mijn zus aangekomen sprong de rijmodus van Electric op Hybrid en dat was met exact 60 km op de tripmeter. Een mooie waarde die ik niet had verwacht. Nou is het wel zo dat de buitentemperatuur 23 graden Celsius was en deze auto zomerbanden heeft dus ik hoefde er geen compensatie voor het koude weer en de winterbanden bij op te tellen. Het rijden ging dus erg lekker en ik moet zeggen dat alle negatieve dingen (te korte elektrische actieradius/te felle gasreactie/geen digitale tellers) die ik had gelezen totale nonsens zijn. De elektrische actieradius klopt precies met de opgegeven waarde en dat deze Opel Grandland X Hybrid4 geen fraaie digitale tellers heeft zoals de Peugeot 3008 jammer dan. Het is mij al twee keer overkomen dat ik op de plek van het digitale dashboard één groot zwart vlak zag dus geen toerenteller en snelheidsmeter en die laatste lijkt mij toch wel erg handig tijdens het rijden. Normale tellers ouderwets ach het is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Na thuiskomst heb ik mijn pocketcamera gepakt en ben naar de garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. Net als bij de DS 3 Crossback leek de bagageruimte tegen te vallen maar ook bij deze Opel Grandland X Hybrid4 viel het dus mee.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×50-liter
Zonder hoedenplank: 4×50-liter + 2×33-liter + 13-liter

Het kan dus nog beter!
Vrijdag besloot ik mijn werkroute te rijden die is iets minder dan 50 km met leuke verkeersobstakels oftewel een perfecte testroute. Ik vertrok met een volle Li-ion accu dus dat moest ik gezien de 60 km elektrische actieradius van een dag eerder met groot gemak halen. Elektrisch rijden in de rijmodus betekent ook echt elektrisch rijden totdat…. je een kickdown geeft dan schakelt-ie automatisch over op de rijmodus Hybrid dus met de benzinemotor erbij. Daarna moest ik ‘m dus handmatig weer in de rijmodus Elektrisch zetten. Ik probeer gedurende de testweek zoveel mogelijk elektrisch te rijden want dat is tenslotte de truc van een PHEV opladen waar en wanneer je maar kan! Met deze auto zou ik dus op en neer naar werk 100 procent elektrisch kunnen rijden en alleen hoeven opladen bij thuiskomst na werk want het is maar 45 km. Het opladen van een lege Li-ion accu duurt zo’n 3 uur maar omdat ik nog accu-energie over heb (zo’n 25 procent) zou dat dus maar iets van twee uur en 15 minuten zijn. Een PHEV is dus zeer lonend als auto voor woon-werkverkeer (reisafstand is voor de meeste mensen hooguit 15-35 km van huis naar werk = 30-70 km vice versa) want als je in je vrije tijd eens wat verder moet rijden of op vakantie gaat kan dat dus gewoon door de benzinemotor. Op je vakantiestek kun je dan vervolgens weer gaan stekkeren (alhoewel ik wel eerlijk moet zeggen dat Nederland een zeer hoge dichtheid aan oplaadpalen heeft) en zo een hele hoop geld besparen. Ik reed zoveel mogelijk op de ACC en als ik een rotonde of bocht naderde dan schakelde ik de ACC uit met een knopje op het stuur en remde af door de versnellingspook naar achteren te drukken. Deze PHEV heeft namelijk een 8-traps automaat met naast de D(rive)-stand ook een B(rake)-stand oftewel een elektrische motorrem. Erg handig want dan hoef je het rempedaal vrijwel niet aan te raken als je slim rijdt = ver vooruit kijkt en daardoor dus op tijd kan anticiperen. Er zijn echter mensen die denken dat het gebruiken van deze B-stand hun auto kapot maakt. En nee dat is geen grapje! Ze durven ‘m wel te gebruiken in de bergen maar in Nederland denken ze dat het schadelijk is voor hun auto.

Richting de Schouwweg reed ik nog even met een lekker vaartje over de scheve verkeersdrempel van de Backershagenlaan. Dat voelde erg goed aan maar wat nog beter aanvoelde waren de twee snelheidsbrekers die volgden. Ik rij hier altijd met een testauto dus daardoor kan ik ze onderling vergelijken en de Opel Grandland X Hybrid4 springt daar echt uit. Deze lage maar desondanks vervelende snelheidsbrekers werden werkelijk perfect uitgedempt door de vering/demping van de Opel Grandland X Hybrid4. Op naar de hoge snelheidsbrekers van de Schouwweg die als geen ander een scherprechter zijn voor het beoordelen van de vering/demping van een auto. De eerste snelheidsbreker nam ik met 40 km/u en dat voelde perfect aan, de 2de nam ik met 50 km/u en ook dat voelde nog steeds goed aan, pas bij de 3de snelheidsbreker die ik met 60 km/u nam hoorde ik een boink. De rest van de weg naar werk heb ik zoveel als mogelijk op de ACC gereden zonder de rem aan te raken. Als de Opel Grandland X Hybrid4 voor een stoplicht werd stil gezet achter een voorligger dan gaf ik bij groen alleen een tikje tegen het gaspedaal en liet de auto daarna al het werk doen. Dat is best lastig in het begin want je bent geneigd gas bij te geven maar dat moet je dus juist níet doen. Net na het tikje tegen het gaspedaal lijkt het even niet snel genoeg te gaan maar dat moment duurt maar kort want meteen daarna trekt de Opel Grandland X Hybrid4 sneller dan de brandstofauto’s naast je door tot aan in dit geval 50 km/u. Het is vooral gewoon een kwestie van durven! Kwam ik vooraan te staan bij een stoplicht dan drukte ik na tot stilstand te zijn gekomen op de RES-knop waarna de Opel Grandland X Hybrid4 stil bleef staan = op Hold en na een tikje tegen het gaspedaal weer optrekt naar de ingestelde snelheid. Op de terugweg ben ik met een iets hogere snelheid (70-80-90 km/u) over de snelheidsbrekers van de Schouwweg heen gereden. Het gekke was dat hoe hoger de snelheid hoe minder ik merkte van de hoge snelheidsbrekers echt perfect! Eenmaal thuis ben ik nog even en extra rondje door de wijk gereden om de Li-ion accu leeg te rijden. Na exact 65 km volledig elektrisch rijden (13,2 kWh = 2,90 euro hetzelfde aantal km’s in benzine zou je minimaal €6,- kosten) schakelde de rijmodus Hybrid in. Mooi toch!

Bas moest lachen
Nadat ik de Opel Grandland X 1.6 Turbo Hybrid4 8AT 4×4 bij Bas voor de schuifdeuren had geparkeerd dacht hij even te maken te hebben met een gewone Opel Grandland X. “Deze heeft 3 motoren én 300 Pk!”, zei ik tegen Bas die in de lach schoot. “Met deze auto kun je het gros van de Audi’s/BMW’s/Mercedessen stil laten staan bij stoplichtsprintjes”, grapte ik, “En dan staan ze bij het volgende stoplicht met grote ogen te kijken van WASDANOU voor een auto???” Echt elke keer weer dikke pret en omdat het betaalbaar is qua benzine als je meest elektrisch rijdt dan maakt dat ‘t alleen nog maar leuker! De bekleding afwerking etc. vond Bas prima en het gezeik over ouderwetse tellers deelde hij net als ik niet. “Opel-rijders zijn wat conservatiever dus dit pas goed bij ze.”, zei Bas. Gewoon een prima auto voor dat geld. Ik liet Bas ook nog even naar het audiosysteem luisteren en hij was verrast toen ik vertelde dat dit niet eens het Premium systeem is. Er is namelijk ook nog een Denon Premium Soundsysteem met acht speakers + subwoofer. Net als bij Peugeot en DS kon ik ook in de Opel mijn iPod Touch koppelen via de Telefoon/Bluetooth connectie daarna even streaming Audio aanvinken en klaar is Kees.

Fotoshoot + snelwegzuinigheidsrit
Zaterdagochtend had ik afgesproken de fotoshoot te doen dit keer weer met mijn zwager want dat kon wel weer. Niemand van de familie had corona gekregen nadat zijn dochter het had gehad. De sfeerfoto’s hebben we gemaakt in Rijnsburg op het voormalige terrein van veiling Flora want daar was ik al heel lang niet meer geweest. De actiefoto’s hebben we op het industrieterrein Klei-Oost gemaakt omdat ik zeker wist dat het daar lekker rustig zou zijn op een zaterdagmorgen. Ook mijn zwager merkte al snel het extra gewicht en daardoor de neiging over de voorwielen weg te glijden van de Opel Grandland X Hybrid4. Maar het was niet vervelend want de auto bleef te allen tijden grip houden door het zeer speciale 4WD-systeem (want geen cardan tussen de voor en achteras) en bleef daardoor dus goed controleerbaar. Na de fotoshoot ben ik naar mijn garage gereden want ik wilde even een bagel gaan eten in de stad. Better Bagels (de enige verse bagelbakker in Nederland) is nog maar 3 dagen per week van Vr. t/m Zo. open van 10.00u-15.00u en ik wil wel graag dat die zaak blijft bestaan. En aangezien ik er met de motor voor de deur kan parkeren is de keus dus niet zo moeilijk tussen auto en motor. Toen ik het parkeerdek opreed gebeurde er iets geks, de auto leek even stil te willen vallen en het ESP-lampje begon te knipperen. Huh? Wat is dit nou weer joh? Toen ik achteruit reed en weer het parkeerdek opreed gebeurde het weer en nog een derde keer idem dito dus het was geen incident. Ik besloot daarom meteen om zondagmiddag naar Nieuw-Vennep te rijden want op het bedrijventerrein Nieuw-Vennep-Zuid heb je bedrijven met een hele steile oprijlaan. Eens kijken wat de Opel Grandland X Hybrid4 daar doet, en dan probeer ik uiteraard zowel de rijmodus Electric als 4WD. Er zit overigens behoorlijk wat verschil tussen alle rijmodi qua aandrijving. Je kunt dat zien in de energie-stromen-app op het centrale display. Ik zag daarop dat in de rijmodus Electric de Opel Grandland X Hybrid4 door de achterwielen wordt aangedreven oftewel de elektromotor in de achteras. In de rijmodus 4WD worden de voor- en achterwielen van de Opel Grandland X Hybrid4 in beide gevallen aangedreven door de elektromotor. Pas als beide elektromotoren het niet meer trekken slaat de benzinemotor aan en vindt de vierwielaandrijving dus, net als in de stand Sport, plaats door alledrie de motoren. In de rijmodus Hybrid vindt de aandrijving plaats door de benzinemotor en de elektromotor in de achteras en heel soms ook de elektromotor voor. En als laatste is daar de rijmodus Sport waarin de aandrijving plaatsvindt door alledrie de motoren en de 8-traps automaat laat opschakelt en je kunt net als in de rijmodus Hybrid de stuurflippers bedienen. Dat kan in de andere elektrische rijmodi namelijk niet! Een elektromotor drijft de wielen namelijk altijd aan via een single-speedversnellingsbak met reductie.

Nadat ik mijn bagel verorberd had heb ik mijn motor in de garage gezet en ben op huis aan gereden. Ik moest de Opel Grandland X Hybrid4 nog wel even ietsje bijladen tot helemaal nokkievol dan kon ik daarna de snelwegzuinigheidsrit maken. Met twee scores van 60 km en 65 km voor de gewone zuinigheidsrit gokte ik op een afstand van 45 km voor de snelwegzuinigheidsrit. De buitentemperatuur was gelukkig hetzelfde als met de gewone zuinigheidsrit en het was bovendien windstil. Perfecte omstandigheden dus! Eenmaal op de A44 zette ik de Adaptive Cruise Control vast op 100 km/u en keek goed naar het display wat ik te zien zou krijgen in de energiestromen-app. Nou dat was best vreemd want soms zag ik gewoon niets dan werden de wielen dus niet aangedreven en ook best wel lang, ha, ha. Meestentijds werden alleen de achterwielen aangedreven en heel soms zag ik dat de voorste elektromotor even bijsprong maar dat was zeer zelden. Het rijden ging erg lekker alleen zag ik de elektrische een stuk sneller teruglopen dan met de gewone zuinigheidsrit. Ik vreesde dan ook met grote vreze dat het wel eens zwaar tegen kon gaan vallen. Bij de afslag Hoofddorp draaide ik om en zag ik dat ik vrijwel op de helft zat dus die 50 km kon ik wel eens gaan halen leek het op. Ik nam de afslag lekker hard en strak en ik moet zeggen dat het onderstel zich ondanks het forse meergewicht prima hield. Tot nu toe valt de wegligging mij nog steeds meer mee dan tegen vergeleken met dat zeer negatieve testverslag op Autointernationaal-punt-nl. Dit is eigenlijk best wel een hele leuke auto met een lekker absurd hoog vermogen. Richting Wassenaar rijdend wist ik dat ergens voor Wassenaar de rijmodus van Electric naar Hybrid zou overschakelen. Ik zat billenkijpend achter het stuur en jawel hoor pas bij 53 km op de tripmeter schakelde de rijmodus over van Electric naar Hybrid. Een prima waarde dus al met al maar ja wel bij een buitentemperatuur van 23 graden Celsius. Woensdagochtend heb ik nog een keer exact dezelfde snelwegzuinigheidsrit gemaakt bij een buitentemperatuur van slechts 11 graden Celsius en toen kwam ik maar 40 km ver op een volle Li-ion accu. Dat scheelt dus bijna 25 procent! Na die snelwegzuinigheidsrit heb ik weer afgetankt en kwam ik op 280 km/10,26 ltr E10 = 1:27,3 uit. Dus zelfs al ben je gigantisch aan het scheuren geweest in de rijmodus Sport (drie rondjes SBP en twee rondjes rotondecircus) dan nog kom je op een mooie verbruikswaarde uit.

Steile oprijjlaan Nieuw-Vennep
Na dat vreemde voorval op de oprijlaan van het parkeerdek van de Cronesteinflat bij mijn garage besloot ik naar Nieuw-Vennep te rijden. Er zijn daar meerdere bedrijven met een parkeerdek boven en één daarvan heeft een zeer steile oprijlaan. Als er dus echt iets aan de hand is dan moet het hier opnieuw gebeuren ga ik vanuit. Ik reed in de rijmodus Electric de steile oprijlaan op maar er gebeurde niets, zelfs niet nadat ik het vijf maal had herhaald. Huh? Zou het dan iets met een zender te maken hebben of zo? Ik snap hier helemaal niets van! Dat van die zender schrijf ik niet zomaar want dat heeft een politieagent van de Verkeers-Ongevallen-Analyse van team Rijnmond mij een keer verteld. Hij doet onderzoek naar de oorzaken van zeer ernstige verkeersongevallen waarvan de oorzaak onbekend is. Dat kan bijvoorbeeld een softwarebug zijn of een elektronische storing door een oorzaak (= sterke zender) van buitenaf. Eén van de ongelukken waar hij bv. onderzoek naar moest doen was een grote tractor die plotseling uit zichzelf naar links stuurde op de openbare weg. Net op dat moment kwam er een Opel Corsa uit tegengestelde richting en die werd compleet geplet door de grote tractorbanden met twee doden als gevolg. Later vertelde de boer van die tractor dat dit tijdens het rijden op zijn landbouwgrond ook een keer was gebeurd. Maar ja daar rijdt geen verkeer en kan er dus niets gebeuren. De besturing van zo’n grote tractor gaat hydraulisch en wordt via software aangestuurd.

Zandbak
Nadat ik weer in Wassenaar was aangekomen ben ik direct door gereden naar de hoge verkeersdrempels in de zijstraat van De Lange Kerkdam. Ik was benieuwd of de beschermplaat aan de voorkant het asfalt zou raken, iets wat met een Crossover nogal eens het geval is hier. Ik gaf extra gas tijdens het korte aanloopje naar de hoge verkeersdrempel maar de landing was perfect net als na de 2de hoge verkeersdrempel. Daarna sloeg ik rechtsaf voor de rotste verkeersdrempel van de drie maar ook daar raakte niets het asfalt. Ik wist genoeg de grondspeling van deze Opel Grandland X Hybrid4 is ruim voldoende. Op naar het zand van de nieuwe weg (=Rijnlandroute) in aanleg naast de A44 want de rijmodus 4WD moest ik uiteraard ook even uitproberen. Ik was benieuwd of de twee elektromotoren sterk genoeg zouden zijn om de Opel Grandland X Hybrid4 door het mulle zand heen te ‘trekken’. Het verandert daar met de dag dus ik was benieuwd wat ik dit keer aan zou treffen. Ik zag rechts van mij een stuk zand met diepe brede vrachtwagensporen perfect dus! Ik zette de rijmodus op 4WD en reed het mulle zand in. Dat leek goed te gaan totdat ik omdraaide en vast kwam te zitten. Daarna trapte ik het gaspedaal diep in en sloeg de 1.6 Turbo verbrandingsmotor aan en trok de Opel Grandland X Hybrid4 zich los uit het mulle zand. Oef wat was ik blij dat ik los was gekomen zeg want dit is tenslotte geen echte 4WD met een cardanas tussen de voor- en achteras zoals de Subaru Forester die ik voor deze Opel Grandland X Hybrid4 heb getest. Ik kon dus met een gerust hart gaan slapen zondagnacht om de volgende dag vroeg naar werk te gaan voor een zuinigheidsrit binnendoor bij een lage buitentemperatuur. Daarna zou ik dan ‘s middags met een lege Li-ion accu in de rijmodus Hybrid een gewone zuinigheidsrit en een snelwegzuinigheidsrit maken zodat ik ook wist wat de benzinemotor verbruikt binnendoor en op de snelweg. Het ritje naar mijn werk leverde een vreemde waarde op namelijk slechts 46 km op een volle Li-ion accu. Oké het was die ochtend veel kouder dan zondag maar dit was toch wel een fors verschil want zo’n 13 km minder op een volle Li-ion accu dan opgegeven.

Daarna was het tijd voor de gewone zuinigheidsrit die altijd start in Katwijk aan Zee en ik was benieuwd wat het verbruik tot nu toe zou zijn. Ik had zoveel mogelijk gestekkerd dus daar moest hoe dan ook een mooie verbruikswaarde uit komen. Er stond 378 km op de tripmeter dus 378 km/5,4 ltr E10 = 1:70 en dat is een hele nette verbruikswaarde die overeenkomt met wat Opel opgeeft. Veel stekkeren loont dus gewoon en ik kan er niet bij dat veel automobilisten én autojournalisten dat gewoon niet willen snappen. De zuinigheidsrit verliep werkelijk super mede dankzij de B(rake)-stand die als je ‘m goed gebruikt ervoor zorgt dat je heel mooi vloeiend kunt rijden. De rijmodus Hybrid is een echte Hybride-modus want je kunt er ook 100 procent elektrisch mee rijden. Door zoveel mogelijk elektrisch te rijden bespaar je benzine dus dat zou een aanvaardbaar verbruik op moeten leveren. Op de boulevard rijdend zag ik tot ver op zee hoge golven met grote schuimkoppen erop iets wat vrij uitzonderlijk is in deze tijd van het jaar. Diezelfde avond las ik over de vijf omgekomen surfers/lifeguards in Scheveningen. Weer terugrijdend zag ik dat de benzinemeter minder hard terugliep dan ik verwacht had. Zou het dan toch? Weer in Katwijk aan Zee aangekomen tankte ik af en keek ik heel blij naar het getankte aantal liters: 69,8 km/2,95 ltr E10 = 1:23,7. Nu nog een snelwegzuinigheidsrit in de rijmodus Hybrid en dan heb ik alle zinvolle zuinigheidsritten (4WD en Sport heeft niet zoveel zin die gebruik je zelden) gedaan. Ik ben meteen na de gewone zuinigheidsrit naar Wassenaar gereden waar ik tegenwoordig altijd mijn snelwegzuinigheidsritten start. Het waaide behoorlijk dus ik hoopte dat het niet al te zwaar zou tegenvallen. Vlak na vertrek bij de Shell-pomp begint de A44 ter hoogte van de stoplichten naast tuincentrum De Bosrand. Ik trok rustig op en zette de Adaptive Cruise Control vast op 100 km/u en keek goed naar de benzinemeter. Die liep uiteraard sneller terug dan met de gewone zuinigheidsrit maar bij Hoofddorp aangekomen maakte ik me toch wel ongerust. Na een zeer geslaagde snelwegzuinigheidsrit bleek het verbruik in de rijmodus Hybrid mij meer mee dan tegen te vallen: 58,6 km/3,31 ltr E10 = 1:17,7. Vanwege de harde tegenwind mag je daar gerust 10 procent bij optellen dus een ruime 1:18-1:19 moet geen probleem zijn.

Rondjes over het SBP + Rotondecircus
Natuurlijk moest ik een rondje over het Space Business Park en het rotondecircus rijden alhoewel ik van tevoren wist dat 300 Pk en een ESP/ASR dat altijd aanstaat vanaf 50 km/u het een stuk minder leuk kunnen maken. Maar ja zeker weten deed ik dat niet want ik heb meerdere keren testauto’s gehad die ondanks het niet uitschakelbare ESP/ASR toch erg leuk waren op het SBP + Rotondecircus. Nou ja saai kon het onmogelijk worden met 300 Pk aan gecombineerd vermogen. Ter hoogte van ‘t Heen schakelde ik over op de rijmodus Sport en nam de afslag naar Klei-Oost. Ik gaf stevig gas in de zwaar afknijpende afritbocht maar door de 4-wielaandrijving vloog ik heel mooi en strak door deze lastige bocht. Ik had veel meer onrust in het onderstel verwacht maar dat viel dus mee. Op naar het Space Business Park! De rotonde af gaf ik stevig gas in de haakse rechterbocht en ik spoot meteen lekker door de flauwe linkerbocht heen naar de vrachtwagenparkeerplaats op. Het voelde allemaal erg zeker aan en dus eigenlijk een beetje saai ook in de rechts-links-combinatie. Maar goed de twee lange rechte stukken moesten nog komen. Ik trapte het gaspedaal op de bodem en dan gaat deze Opel Grandland X Hybrid4 er ongemerkt toch best hard vandoor. Het lijkt zelfs wel of het steeds harder gaat naarmate de snelheid toeneemt. Echt een heel apart gevoel. Na de lage verkeersdrempel ging ik even in de remmen want er kwam een auto aan, ik wilde de rechterbocht met verkeersdrempel ervoor helemaal vrij hebben. Ik gaf plankgas en stuiterde de rechterbocht door maar het voelde allemaal erg zeker aan door de 4WD. Ondanks het forse meergewicht van 375 kg brak de Opel Grandland X Hybrid4 niet uit, de wegligging is dan ook veel beter dan ik verwacht had. In het grensbereik laat deze Opel Grandland X Hybrid4 zien dat hij zijn mannetje staat. Daarna ging het gas er weer vol op en ik had even zoiets van wow dit gaat wel heel erg hard maar toch nam ik geen gast terug. Ik vloog echt met een nooit eerder vertoonde vaart over de hoge verkeersdrempel, ha, ha en het voelde nog goed aan ook. Daarna moest ik wel afremmen want anders zou ik gelanceerd worden en net als die Pool in dat filmpje heel hoog over de rotonde heen vliegen. Ik remde dus even kort heel hard af waarna ik het rempedaal los liet en hoog over de allerhoogste verkeersdrempel heen vloog. De landing was zo perfect dat ik in één vloeiende beweging de rotonde op en weer plankgas afstuurde. Geniaal goed gelukt! Yes! Maarrrrr waar o waar blijft verdorie dat adrenalineshot? Nada-noppes-niente! Bocht na bocht en rotonde na rotonde was het genieten maar ook niet meer dan dat.

Dan maar plankgas over de noordelijke oprit de N206 op, misschien dat ik dan een adrenalineshot krijg. Ik gaf na het verlaten van de rotonde stevig gas in het haakse bochtje van de oprit en meteen daarna plankgas in de lange flauwe bocht naar de N206. Het ging echt serieus hard maar ook nu weer gleed de Opel Grandland X Hybrid4 amper opzij bij het oprijden van de N206, grrrrr. De opritbocht bij ‘t Heen dan??? Ik reed heel rustig in D2 op de apex van de opritbocht af en gaf plankgas. Ik vloog vooruit en het ging er heftig aan toe in de 180-gradenbocht maar om nou te zeggen dat ik het spannend vond nee niet dus. Pas in de S-bocht bij het voormalig MarineVliegkamp Valkenburg werd het leuk toen ik daar met zwaar piepende banden doorheen vloog. Omdat het nog vroeg in de avond was besloot ik ook nog maar even naar het rotondecircus te rijden voor een rondje of 1-2-3. Afijn ik had nog genoeg elektrische actieradius over om goedkoop naar het rotondecircus te rijden. Ik besloot toch maar via Cronestein te rijden dat is dus over de A4 en bij Hoogmade/Leiderdorp eraf. Richting de A4 kwam ik naast een Audi A6 te staan voor het stoplicht maar die gaf ik in de rijmodus Sport dus eventjes een cursus achteruit rijden, ha, ha. De oprit naar de A4 ging zo ontzettend hard ik heb gewoon hardop zitten lachen achter het stuur. Na een paar kilometer moest ik er weer af en wat dan volgt is misschien wel de langste afrit van Nederland. Ondertussen had ik de rijmodus Sport weer ingeschakeld en op de ovale rotonde aangekomen sneed ik van de buitenring had naar binnen de binnenring op over de hoge rotonderand heen. De Opel Grandland X Hybrid4 smakte op het asfalt waarna ik meteen weer plankgas gaf en richting het viaduct vloog over de hoge rotonderand aan de andere kant van de ovale rotonde. Afijn dat ging zo door totdat ik bij de grote rotonde was aanbeland waar ik stevig gas gevend over de buitenring heen en toen gaf ik zoveel gas en smeet ik de Opel Grandland X Hybrid4 zo hard links- en rechtsom de rotonde af dat alle systemen op rood gingen en ik met een bijna stilvallende auto te maken kreeg. Dat is nou weer zo ontzettend jammer dat alles totaal dicht getimmerd zit waardoor je niet écht op de limiet kunt rijden. Ik baal daar echt van en snap het ook niet.

Kortste afstand op 1 acculading
Donderdag 14 mei moest ik de 34236 – Opel Grandland X 1.6 Turbo Hybrid4 8AT 4×4 Innovation terugbrengen naar Amsterdam en ik was er op gebrand ook nu weer op 1 acculading naar de importeur te rijden. Het was slechts 9 graden Celsius buiten dus het zou nog spannend gaan worden of ik dat wel zou gaan halen. Ik had besloten helemaal binnendoor te rijden wat exact 47 km is. De accu was uiteindelijk iets eerder leeg en wel op exact 42 km op de tripmeter. Gelukkig kon ik de laatste 5 km vrijwel geheel elektrisch rijden op de rijmodus Hybrid. Maar het mag duidelijk zijn als het koud is dan stort de elektrische actieradius in van 60-65 km naar rond de 40 km.

Welke aandrijving wanneer?
Tijdens net rijden heb ik goed naar de energiestromen-app gekeken op het display en daar heb ik het volgende waargenomen wat betreft welke motor(en) in welke rijmodus actief is/zijn.
Rijmodus – Aandrijving
Electric – Elektromotor achteras -> Kickdown -> Hybrid
Hybrid – Benzinemotor + soms Elektromotor voor + Elektromotor achteras
Sport – Benzinemotor + eerst Elektromotor voor en daarna + Elektromotor achteras
4×4 – Eerst elektromotor voor en daarna + Elektromotor achteras en indien nodig + Benzinemotor

Drie motoren
De Grandland X Hybrid4 heeft drie motoren, te weten een 1,6-liter viercilinder benzinemotor met 200 Pk/300 Nm, een 110 Pk/320 Nm sterke elektromotor voorin en nog een 113 Pk/166 Nm sterke elektromotor op de achteras. Samen zijn de drie motoren goed voor een gecombineerd vermogen van 300 Pk en 520 Nm, een 0-100 km/u in 6,1 seconden en een topsnelheid van 235 km/u.

B-modus
Als aanvulling op de vier rijmodi heeft de Grandland X Hybrid4 ook een regeneratief remsysteem, waarbij kinetische energie wordt teruggewonnen tijdens remmen en vertragen. Die energie wordt direct benut of opgeslagen in de batterij om het gemiddelde benzineverbruik van de auto verder omlaag te krijgen. Er is een mogelijkheid om de auto extra af te laten remmen op de elektromotor. Dat kan door de B-modus in te schakelen en dat doe je door de transmissiehendel in de D-stand naar je toe te trekken. Er verschijnt dan een ‘B’ in het instrumentencluster waarna de auto sterker afremt als je hem laat uitrollen.

E-Save
Tot slot de ‘e-Save’-functie. Daarmee kan energie worden ‘bewaard’, bijvoorbeeld om later op de dag volledig elektrisch te rijden in stedelijk gebied. Selecteer bijvoorbeeld 10 of 20 kilometer en het systeem zorgt ervoor dat je die afstand elektrisch kunt rijden als dat nodig is.

 

Specificaties

Jaargang

2020

Carrosserie

suv

Transmissie

automaat + singlespeed

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine + Electriciteit

Type motor

Hybride

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

6,1 seconden

Topsnelheid

235km/u

Vermogen

Gecombineerd B+E 221(300) kW (pk)/rpm

Koppel

Gecombineerd B+E 520 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.598 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

4×4

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,6 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Gemiddeld verbruik

1,6 liter/100 km

C02 uitstoot

34 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.477 mm

Breedte

2.098 mm

Hoogte

1.630 mm

Wielbasis

2.675 mm

Spoorbreedte voor

1.595 mm

Spoorbreedte achter

1.610 mm

Massa leeg

1.775 kg

Max. toelaatbare massa

2.350 kg

Laadvermogen

575 kg

Aanhanger geremd

1.250 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

390 liter

Bandenmaat

205/55-R19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand