BMW X5 High Executive xDrive 3.0sd 2008 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door BMW Nederland

Fffffffff op pad met mijn nieuwe (e)X!

eX-5: de nieuwe X5
Van alle SUV’s vond ik de BMW X5 nou niet bepaald de mooiste, de lelijke grille en die vreemde lijnen….. ik vond ‘m echt van geen kanten mooi. Toen ik dus de foto’s van de nieuwe X5 onder ogen kreeg had ik zoiets van “Krijg nou wat zo mag ik het zien!” Met name de grille vind ik echt heel erg mooi, net als de veel mooiere lijnen van het nieuwe design. Deze X5 klopt gewoon als geheel terwijl de vorige X5 dat in mijn ogen gewoon niet deed. Bovendien kreeg ik de 3.0sd-versie mee en niet de zwakkere 3.0d-versie. De 3.0sd is relatief zuinig voor een dergelijke twinturbo, dit is het gevolg van het nieuwe Efficient Dynamics-programma (ik noem het hierna kortweg ED) van BMW. Zo slaat de X5 met behulp van de ED-techniek remenergie op en is er geen riemaandrijving meer van de airco-compressoren als de klimaatregeling uitgeschakeld wordt. Verder beschikken alle X5’s over kleppen in de grille die verder openen of juist dichtgaan, afhankelijk van de omstandigheden. Dit ter verbetering van de luchtweerstand, mooi toch.

Overschrijven!
Er is één ding wat ik geleerd heb tijdens het testen en dat is nooit af te gaan op de mening van anderen. Typ BMW X5 3.0sd in op Google en je vindt 50 exact dezelfde berichten. En dat echt niet alleen in de standaard berichten maar ook in de testverslagen. Testen is in mijn ogen iets wat je puur op gevoel en ervaring doet, beetje bij beetje leer je de auto beter kennen en probeer je van alles uit. Soms valt een auto dan door de mand maar soms verrast een auto je op een manier die je niet voor mogelijk had gehouden. Ik moet dan ook heel eerlijk bekennen dat ik deze BMW X5 de eerste testdag finaal heb onderschat. Leuke auto dacht ik toen ik op het BMW-logo van de sleutel drukte om de X5 te vergrendelen en te gaan slapen. Een SUV als alle anderen….. noop dit is een SAV niet als alle anderen maar om daar achter te komen moet, of nog beter gezegd!, kan je echt heel ver gaan!

Okay dan
De volgende dag moest ik heel vroeg op om een nieuwe redacteur te introduceren bij PON in Leusden. Vlakbij Leiden de snelweg op, direct de cruise-control ingeschakeld en vastgezet op 100 km/u. Dat laatste is ook mooi te zien met behulp van het head-up display dat de snelheid en het teken van de cruise-control in de voorruit projecteert. Grappig is dat je ook kan remmen met het hendeltje van de cruise-control. Normaal gesproken kun je door het hendeltje van de cruise-control van je af te drukken de snelheid verhogen en naar je toe te halen de snelheid verlagen. Trek je het cruise-control hendeltje echter door het drukpunt heen naar je toe dan vermindert de X5 snelheid puur door afremmen. Echt fantastisch en vooral leuk als er een andere redacteur achter het stuur plaatsneemt die dit niet weet. In plaats van met de voet te remmen roep ik dan achteloos: “Trek het cruise-control hendeltje maar naar achteren”. De hé-wat-gebeurt-er-nou-reactie en het gezicht wat de redacteur daarbij trok was echt fantastisch om te zien. Dezelfde reactie zag ik ook in de ogen van mijn neefje van vijftien die het portier niet goed dichttrok. Geen nood de X5 trekt ‘m dan alsnog elektrisch volledig dicht. Erg grappig om te zien en het zal jullie dan ook niet verbazen dat hij dit aan iedereen moest demonstreren bij wie we langsreden.

Naast deze grappige gadget zit er nog iets leuks op en dat is het. Nieuw voor modeljaar 2008 is verder de speciale vulingang van de dieseltank. Hierdoor is het met de 3.0d en de 3.0sd niet meer mogelijk een verkeerde brandstof te tanken, er kan alleen nog een dieselvulpistool in dankzij een speciale klep.

Uitproberen
Tijdens het rijden merkte ik dat deze nieuwe X5 door middel van allerlei technische foefjes zoals oa. xDrive en Adaptive Drive een erg goede wegligging heeft. Het was de eerste testdag behoorlijk nat maar ondanks dat was ik ronduit verrast over de strakke wegligging. Waar veel andere SUV’s allang over vier wielen waren gaan glijden op dergelijk kletsnat wegdek daar blijft deze X5 doodleuk superstrak op zijn lijn. Het lijkt echt net alsof de X5 aan het asfalt vast geplakt zit. De volgende dag was het kurkdroog en ben ik na de fotoshoot nog even gaan rijden met mijn neefje. Die is bepaald niet bang uitgevallen en vind het alleen maar leuk als ik uitprobeer waar de grens van een auto ligt. De combinatie van xDrive en Adaptive Drive (je kunt de Adaptive Drive oa. in de comfort-stand zetten, de sport-stand etc.) hebben echt een verbazingwekkend resultaat op de grip van de X5. Elke keer als ik zeker wist dat de X5 zou gaan glijden gebeurde dat verrassend genoeg niet. Door de Adaptive Drive lijkt het alsof de X5 zeer sportief afgeveerd is maar dat is schijn. De X5 helt namelijk totaal niet over (ook niet zijdelings, en ook niet naar voren tijdens hard remmen, zie youtube-filmpje onderaan voor uitleg) tijdens het snelle en betere bochtenwerk waardoor je dus deze denkfout maakt. Op een gegeven moment nam ik één van mijn meest favoriete maar tevens ook zeer lastige bocht met de Adaptive Drive in de sportstand en de versnellingspook ook in de “Sport-stand”. Ik had echt het gevoel in een BMW Z4M Coupé te zitten ipv. een X5, echt totaal ongehoord voor een SUV of beter gezegd SAV (Sports Activity Vehicle) zoals BMW het liever noemt en ik nu dus ook. Dat Sports wordt trouwens nog eens extra benadrukt door de voorstoelen die een unieke optie hebben en dat is dat ze je onderlichaam automatisch ‘vastzetten’. Zodra je plaatsneemt voel je de stoel zich om je onderlichaam heensluiten en behalve dat het grappig is werkt het ook echt. Ik heb me niet eerder zo lekker en veilig gevoeld achter het stuur van zo’n grote SUV tijdens sportief rijden. TOP!

Rustig aan tot de grens en erover
De BMW X5 is als testauto één van de leukere in zijn soort. Juist omdat er zoveel techniek in verwerkt zit en! omdat de X5 zo ontzettend goed is kun je heel langzaam naar die grens toewerken tijdens het testen. Stoplichtsprintjes zijn eigenlijk nog het minst leuk met deze X5 want je wint ze toch allemaal of er moet echt een serieus snelle auto naast je staan. Veel leuker is het uittesten van de absurd goede wegligging van deze X5. In het begin doe ik het altijd expres erg ‘rustig’ (wat heet rustig in dit geval, ha, ha, red.) aan. Bij auto’s als de Honda CR-V of de Nissan Qashqai kom je dan toch al relatief snel die grens tegen doordat de auto begint te glijden bij snel genomen bochten. Niet dat dat erg is of onveilig aanvoelt maar je merkt dan heel goed het verschil tussen een SUV van maar €30.000,- tot €40.000,- en een SUV die het driedubbele tot wel vierdubbele kost. De grens van deze X5 ligt zoveel verder als van de meeste andere SUV’s, dat je jezelf echt veel eerder in een snelle Coupé waant als een zware logge SUV. Mede ook vanwege de erg goede remmen, want met slechte remmen zou mijn oordeel over deze X5 absoluut een stuk negatiever zijn uitgevallen. BMW heeft het voor elkaar gekregen om een 2,2 ton zware SUV te laten aanvoelen als een veel lichtere snelle Coupé.

Irri-man
Toen ik de X5 ging terugbrengen kon ik dat onverwachts nog even mooi voor de laatste keer uittesten. De hele N4 van Wassenaar richting Den Haag zat ik me werkelijk totaal kapot te ergeren aan een superirritant mannetje in een Mercedes die een werkelijk uitermate asociaal weggedrag ten toon spreidde. Laat invoegen, bumper kleven afijn de hele santekraam aan top 5 ergernissen passeerde mijn ogen. Helaas voor hem belandde ik naast hem bij het stoplicht op weg naar de eerste tunnel door Leidschendam richting de A4 naar Den Haag. Adaptive Drive in de “Sport”-stand, versnellingspook idem in de “S”-stand en Autohold aan. Door de Autohold aan te zetten hoef je niet je linkervoet op de rem te zetten en je rechtervoet op het gas om snel weg te zijn, fantastisch toch! Het ging precies zoals ik verwacht had, meneer ging er werkelijk als een dolleman vandoor maar ja met een X5 met 286 Pk en 580 Nm naast je moet je toch echt serieus je best doen kereltje dacht ik bij mezelf. Ik trapte het gaspedaal tot op de bodem en de X5 begon dan ook behoorlijk te glijden middenin de bocht, maar dat ging uiteraard allemaal volledig gecontroleerd dus ik hield het gas er gewoon op en gaan met die banaan. Weg Mercedes, weg ego en ik zag hem dan ook oplossen in mijn spiegels deze asociale wegmisbruiker. Ik kon dit echt even niet laten, BMW-Mercedes:1-0!

Nou roep ik wel zo snel dat deze X5 heel veel Nm’s en Pk’s heeft maar met name bij snel optrekken wil een automatische versnellingsbak nog wel eens roet in het eten gooien. Even niet reageren, finaal ‘doodslaan’ het kan je allemaal overkomen met een automaat. Wat dat betreft moet ik BMW echt een zwaar compliment geven voor de ongelofelijk goede 6-traps automatische transmissie in deze X5. Het lijkt wel één grote lange versnelling als je het gaspedaal tot op de bodem intrapt, zo ontzettend vloeiend en mooi schakelt deze automatische transmissie van 1 naar 2 naar 3 etc..

Heuveltjes, water, zand
Om toch ook even de HDC(=Hill Descent Control) uit te kunnen testen ben ik samen met een vriend naar het strand in Katwijk gereden. Aan de noordkant van de afwatering komt hij altijd bij strandtent ’t Wantveld waar de kitesurf-club zit waar hij lid van is. Er loopt een weggetje naar ’t Wantveld waar je officieel niet mag komen met de auto maar met hem erbij dus wel. Heuvelop eerst maar even het auto-holdknopje ingedrukt en ook dat werkt perfect. Zodra je stilstaat op een heuvel dan zie je in het dashboard een groene “(P)-Hold” verschijnen en blijft de X5 heel mooi stokstijf stilstaan. In een split-second na het intrappen van het gaspedaal springt het lampje uit en rijdt de X5 weer verder. Erg mooi systeem dat behalve op heuvels natuurlijk ook handig is voor het stoplicht want je hoeft je voet dan niet steeds op het rempedaal te houden.

Naast de Hill Descent Control optie zit er ook Downhill-support op deze X5, je kunt daardoor heel veilig van een steile helling in “D” naar beneden rijden want veel sneller dan 8 km/u gaat het niet. Andersom werkt het trouwens ook dus we zijn ook nog even van een steil duin achteruit, in “R” dus, naar beneden gereden. We hebben ook nog even een klein stukje over het strand gereden en ondanks het behoorlijk mulle zand en de wegbanden trok de X5 het vrij makkelijk. Met echte terreinbanden eronder kun je met deze X5 nog hele gekke dingen doen dat weet ik zeker.

Waterhoos
Als ik een testauto heb wil één van mijn neefjes altijd even mee uit rijden. Het beste kereltje is net drie maar elke keer als ik bij mijn zusje langkom staat hij tegen het raam geplakt, en vraagt aan mij welke auto ik bij me heb. Fantastisch toch dat zo’n jong kereltje daar al zo mee bezig kan zijn in dat koppie van hem. Soms vraagt hij weken later nog naar een bepaalde kleur auto. Uiteraard heb ik hem en zijn jongere broertje van twee even mee genomen in de X5. Toevallig was het die ochtend erg slecht weer geweest en lag er een hele grote diepe plas water bij de sluizen in Katwijk aan Zee. Waar andere auto’s heel voorzichtig door de diepe plas reden daar reed ik er niet te hard maar wel zonder af te remmen doorheen. Het water kwam bijna boven het dak uit en die jonge gassies vonden het helemaal fantastisch. “Nog een keer, nog een keer”, was dan ook geen verwonderlijke uitspraak van mijn kleine neefjes. Waar andere auto’s misschien zouden gaan aquaplannen heeft deze X5 helemaal nergens last van. Zand, water de BMW X5 heeft er geen last van en deze SAV is veel meer een 4WD dan veel andere SUV’s en dan heb ik in één klap alle soorten vierwielaangedreven auto’s genoemd.

BMW X5 voor het eerst leverbaar met M Sportpakket
Vanaf productiemaand juli zal het toch al brede optieprogramma van de BMW X5 voor het eerst worden uitgebreid met een M Sportpakket. Dit pakket bestaat uit specifieke M stylingskenmerken zoals andere bumpers en 19-inch lichtmetalen wielen. Sinds de introductie van de SAV door BMW is het voor het eerst dat er een M pakket leverbaar is op dit model. Inmiddels zijn er wereldwijd al meer dan een miljoen BMW X3 en BMW X5 verkocht.

Specificaties

Jaargang

2008

Carrosserie

suv

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

6

Acceleratie (0-100/sec)

7,0 seconden

Topsnelheid

235km/u

Vermogen

286(210/4.400) kW (pk)/rpm

Koppel

580/1.750-2.250 nm/rpm

Cilinderinhoud

3.0/2.993 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Variabele Twin Turbo

Aandrijving

all-wheel-drive

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

12,8 meter

Overig

Type bekleding

Leder

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

10,5 liter/100 km

Snelweg

7,1 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

8,3 liter/100 km

C02 uitstoot

220 gram/km

Energielabel

D

Afmetingen

Lengte

4.854 mm

Breedte

1.933 mm

Hoogte

1.766 mm

Wielbasis

2.933 mm

Spoorbreedte voor

1.644 mm

Spoorbreedte achter

1.650 mm

Massa leeg

2.185 kg

Max. toelaatbare massa

2.755 kg

Laadvermogen

680 kg

Aanhanger geremd

3.500 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

620 liter

Bandenmaat

255/55-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand