BMW Z4 M Coupé 2007 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door BMW Nederland



GD DNG D Z4MC
Het was me lang niet overkomen maar de dag dat ik de BMW Z4 M Coupé (=Z4MC) moest ophalen was typisch zo’n dag waar blijkbaar weer zo’n Maniacs-vloek op rust. Ten eerste hadden we eigenlijk de BMW Z4M Coupé tegenover de BMW K1200S willen zetten, maar nadat deze test eerst half en daarna eind augustus plaats had moeten vinden is het uiteindelijk eind september geworden. En dan gaat het net regenen die week, een paar redacteurs kunnen ineens niet door omstandigheden afijn het recept voor zo’n dag waarvan je bij voorbaat al weet dat ie niet zo gaat lopen als jij dat graag had gewild. Maar dan is het ineens zomaar fantastisch mooi weer net alleen die ene donderdag en lijkt het allemaal goed te komen. Toch stap ik met een behoorlijk rotgevoel in de auto omdat ik iets had afgesproken met BMW en dat niet na kan komen, en daar kan ik heel erg slecht tegen! Maar ach zodra ik me in de Z4MC heb gewurmd en de sleutel heb omgedraaid….. Jippiekajee!

Van Z4 naar Z4 M
Slechts een M erbij maar oh wat is deze auto vele malen mooier in het echie als op de foto. Toen ik de eerste foto’s van de Z4 M Coupé zag was ik teleurgesteld. Op de foto lijken de lijnen van de auto namelijk domweg niet te kloppen. Dit is dan ook typisch weer zo’n prachtig voorbeeld dat een tweedimensionaal beeld een ontzettend vertekend beeld kan geven. Driedimensionaal klopt het echter als een bus en ik ben wel honderd keer rond de auto gelopen toen Remko de statische foto’s aan het schieten was op de boulevard in Zandvoort. In het zonnetje komen de lijnen van deze carbon-zwarte versie werkelijk prachtig tot uiting. De Z4 roadster was al één van mijn lievelingsauto’s en deze Z4 M Coupé heb ik daar blindelings dus aan toegevoegd. Echt een vet coole kar!!!

Stoelen, dashboard etc.
Het instappen is echt letterlijk zoiets als een voet die je met een schoenlepel in een schoen lepelt. Ben je een beetje corpulent dan heb je een serieus probleem met instappen maar ik vrees dat je dan zowiezo niet in de mooie smalle leren kuipstoelen past. De stoelen zijn elektrisch multi-instelbaar en perfect op je lichaams- en beenlengte af te stellen. Alle knopjes en bedieningselementen zitten op de goede plek, zelfs het sport-knopje kun je eenvoudig weg niet over het hoofd zien. Opvallend is ook dat zelfs lange mensen meer dan genoeg hoofdruimte hebben dankzij het double-bubble dak. Wat mij ook nu weer opviel is dat net als bij de Z4 roadster het leer in de portieren niet strak zit maar nogal bobbelig uitziet. De rest van het leer in het interieur zit wel superstrak dus dat is erg vreemd. Jammer want in een dure auto als deze – en al helemaal de M-versie – mag dit absoluut niet. Bij bijvoorbeeld concurrent Audi zou je iets dergelijks nooit en te nimmer aantreffen. Ze moeten de werknemer(s) in de BMW-fabriek die hiervoor verantwoordelijk is maar eens aan een kwaliteitscontrole onderwerpen.

Ut Grunninge
Een half uurtje later ben ik in Leiden en zijn ik en de ‘BieMUU’ opgewarmd lekker opgewarmd, mp3 CD-Rom erin gegleufd en gaan met die Daan. Remko (onze topfotograaf uit Groningen) belt me dat hij gearriveerd is en ik zet koers richting Leiden-Centrum. De Z4MC laat zich al net zo lekker als de Z4 roadster de hoek omzetten. Heel direct en lekker strak door de bocht precies zoals dat hoort bij een dergelijke auto. Even lekker over de Leidse singels dat is veel leuker als de hoofdweg. De Z4MC voelt echt perfect aan, het sturen gaat heel direct en met veel gevoel. Het sturen gaat niet te licht en niet te zwaar, een beetje tussen de Audi TT en de Nissan 350Z in. De koppeling grijpt echt perfect aan alleen moet je wel een beetje gas bij geven als je wegrijdt. De krukas en het vliegwiel van deze 6IL (=6 cilinder-in-lijn) zijn nou eenmaal lichter dan die van een V6 en ook mag deze getunede 6IL een dikke 8.000 toeren draaien. 6-in-lijn da’s pas fijn! Ik ben echt een liefhebber van de 6IL en verkies dit absoluut boven de V6-configuratie. Het uitlaatgeluid is wezenlijk anders als die van een V6 maar dat is echt een kwestie van smaak. De 6IL klinkt net wat metaliger als een V6 en is, wat je er ook van vindt, in ieder geval een echte nekkendraaier en dat uiteraard ook vanwege het mooie design en in dit geval de mooie kleur namelijk carbon-zwart.

Een andere Duitser
Maar goed ik reed dus nog steeds over de Leidse singels toen ik plotseling over een BruggetjeMetWater heen reed en m’n ogen werkelijk niet kon en ook niet wilde geloven. Vlak voor mijn neus haalde een zwakzinnige in een splinternieuwe Porsche 911 cabrio een klein truttenschuddertje in terwijl dat absoluut niet meer kon. Ik zat werkelijk totaal verbijsterd en woedend tegelijk achter het stuur, zoiets zie je normaal alleen in achtervolgingsscènes van een actiefilm. Door de rem van de Z4MC helemaal vol in de ABS te trappen lukte het me als een Godswonder om de BMW Z4MC niet frontaal op de Porsche te plakken. Toen ik in de achteruitkijkspiegel keek zag ik de Porsche-rijder nog net zijn middelvinger opsteken. Het enige goede aan deze trieste actie is dat ik heb moeten constateren dat de remmen van de Z4MC gewoon erg goed zijn en dat het ABS perfect zijn werk doet als het moet. Die Porsche-rijder had echt alle geluk van de wereld dat ik Remko niet nog langer wilde laten wachten, want anders had ik hem even door het water van de Leidse singels laten zwemmen met een Porsche 911 cabrioboot aan zijn nek.

Life after NPC (Nearly Porsche Crash)
Een kilometer verder ben ik het hele voorval alweer vergeten, want ach waarom zou ik me druk maken om zo’n idioot in een Porsche. Snel Remko opgehaald en even later rijden we richting Zandvoort. Nee niet naar het circuit maar gewoon lekker over die mooie weg bij Vogelenzang en dan richting de boulevard. We komen opvallend veel politie tegen onderweg en hebben ook opvallend veel bekijks van diezelfde politie. Onder andere omdat ik nogal sportief een bocht uitkwam en er net van de andere kant – hoe kan het ook anders – een politieauto aankwam. Het sturen ging steeds lekkerder en dat komt met name omdat de Z4MC gewoon erg veel vertrouwen geeft. Wel is er een duidelijke overvloed aan Pk’s aanwezig tov. de Z4 roadster 3.0 (+ 78 Pk) want zodra je echt stevig gas geeft voel je het DSC al snel ingrijpen. Kwestie van DSC uitzetten dus en driftend door de bocht las je dat tenminste beheerst en helaas beheers ik dat (nog) niet en zit onze drift-redacteur Jeffry in Brazilië.

343 Pk
Ik vind de Z4MC verhoudingsgewijs sterker aanvoelen als dat ie opgegeven wordt. Natuurlijk is 343 Pk niet echt veel maar toen ik laatst de Audi R8 reed met 420 Pk viel die mij meer tegen dan mee dus ik bedoel maar. De Z4MC reageert echt perfect op het gas en voor je het weet zit je al aan de maximale 8.000 toeren. Het schakelen beviel me absoluut beter als in de Z4 roadster indertijd maar het gaat nog steeds niet echt licht, en van de 1ste naar de 2e versnelling hoog in toeren(!) moet je de schakelpook echt in de 2e versnelling duwen. Daarna is het een eitje van 2 naar 3, 3 naar 4 etcetera. In de eerste 3 versnellingen voelt de Z4MC lekker krachtig aan, in 4 voel je het al wat minder worden, en de 5e en 6e versnelling zijn in wezen alleen maar echt nuttig voor de Autobahn als je ‘m door wilt trekken naar de 250 km/u.

Wat me wel verbaasde is de ongelofelijke soepelheid van het 3,2 liter atmosferische 6 cilinder-in-lijn motorblok. Vanaf laag in toeren pakt de Z4MC al lekker op en dat verbaasde mij wel. Wat ik ook goed vindt aan de Z4MC is dat ie alleen dat heerlijke metalige racegeluid produceert op het moment dat je het gas er stevig opzet. Rij je ‘rustig’ en schakel je normaal op dan val je eigenlijk alleen maar op door het speciale design van deze Z4MC. Maarrrrrr zodra je het gaspedaal stevig intrapt en de Z4 M Coupé constant boven de 4-5.000 toeren houdt krijg je een ongelofelijk mooi metalig klinkend racy uitlaatgeluid te horen in je oren.

Sport-knopje
De Z4 M Coupé heeft net als veel andere sportieve BMW’s een Sport-knopje. Het is duidelijk zichtbaar dus ik snap dan ook niet dat er journalisten zijn die het bijna over het hoofd gezien hebben. Zodra je het Sport-knopje indrukt dan reageert de Z4MC feller op het gas, gaat is ‘zwaarder’ sturen en wordt de vering stugger en heb je dus minder last van body-roll. Om heel eerlijk te zijn merk je op de openbare weg niet echt veel verschil. Ik denk dat als je dit op het circuit uittest je het verschil een stuk beter voelt want dan kun je tot het uiterste gaan.

Maar of je het Sport-knopje nou wel of niet aanzet de Z4MC is zowiezo een beest van een Coupé. De grens van deze Z4MC ligt behoorlijk ver (tijdens de Europese introductie zijn er maar liefst 3 total loss gereden op het circuit in Portugal, beetje erg veel als je het mij vraagt) en alleen een echt goede drifter zoals bv. onze redacteur Jeffry Sol zal het uiterste uit deze Z4MC weten te halen, uiteraard met uitgeschakelde ASR.

Met ingeschakelde ASR kun je ook heel ver gaan alleen voel je de Z4MC dan ook overduidelijk electronisch de boel corrigeren om de auto netjes op de weg te houden. Wat ik zo lekker vind aan een auto als de Z4MC is die lang neus en het gevoel wat je daardoor krijgt bij hard een bocht omhoeken. Dat gevoel is echt geweldig lekker en mede te danken aan de erg goede en vooral brede Conti-plakrubbers.

Spacecows
De kofferbak van de Z4MC is behoorlijk ruim en dat had ik niet echt verwacht. Wat dat betreft hoef je je dan ook niet echt zorgen te maken mocht je bv. een weekje naar het buitenland willen. Hopelijk kom je dan niet net als ik en Remko achter de koeien terecht. Op de terugweg naar BMW Nederland in Rijswijk belandden we namelijk achter een tractor met aanhanger met aan boord drie pinken. Geloof het of niet maar die tractor bleef wel ruim 8 kilometer voor onze neus rijden. Deze test eindigde dus letterlijk “Bij de beesten af”.

Specificaties

Jaargang

2007

Carrosserie

coupe

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

3 deuren

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

6-in-lijn

Acceleratie (0-100/sec)

5 seconden

Topsnelheid

250km/u

Vermogen

343(252)/7.900 kW (pk)/rpm

Koppel

365/4.900 nm/rpm

Cilinderinhoud

3.2/3.246 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:11,5

Aandrijving

achterwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

9,8 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

18,2 liter/100 km

Snelweg

8,6 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

12,1 liter/100 km

C02 uitstoot

292 gram/km

Energielabel

G

Afmetingen

Lengte

4.113 mm

Breedte

1.781 mm

Hoogte

1.287 mm

Wielbasis

2.497 mm

Spoorbreedte voor

1.486 mm

Spoorbreedte achter

1.516 mm

Massa leeg

1.495 kg

Max. toelaatbare massa

1.730 kg

Laadvermogen

310 kg

inhoud bagageruimte

245-300 liter

Bandenmaat

225/45-ZR18 – 225/40-ZR18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand