Chevrolet Cruze LT 1.8 2010 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Chevrolet Nederland



Wit-Goud
Autorijden is niet seizoensafhankelijk in tegenstelling tot motorrijden. Helaas voor mij rij ik privé motor en geen auto en dus moet ik ook in hartje winter met mijn motor testauto’s ophalen. Na het terugbrengen van de Suzuki Swift moest ik dan ook op de motor van Vianen naar Oosterhout rijden om de Chevrolet Cruze op te halen. Voor vrijdag 3 december was er een ‘code oranje’ afgegeven door het KNMI dus dat beloofde niet veel goeds. Zelfs donderdagnacht lag ik nog steeds te dubben wat ik vrijdag zou doen, terwijl iemand met een beetje verstand de motor allang had geschrapt als vervoermiddel. Eigenlijk had ik een paar dagen eerder besloten om samen met mijn zwager, en dus twee auto’s naar BV Nimag te rijden, en daarna dan samen in één auto naar Oosterhout om de Chevrolet Cruze op te halen. Mijn motor zou ik dan later wel een keer ophalen als alle sneeuw weg gedooid is. Toen ik de volgende ochtend bij mijn zwager voor de deur stond en aanbelde en hij niet open deed (hij had nachtdienst gehad en lag nog te slapen) nam ik de impulsieve beslissing om alleen te gaan, en dus op de motor van Vianen naar Oosterhout te rijden. Het parkeerterrein af bij BV Nimag was het even glibberen en glijden maar eenmaal op de A27 heb ik het gas meteen ver open gegooid om zo snel mogelijk de 48,9 km af te raffelen naar OPC in Oosterhout. Ik had namelijk absoluut géén zin om in een sneeuwbui terecht te komen. Ik ben meer dan eens met mijn motor door de sneeuw gereden maar dat schiet niet echt op. De gladheid viel dus mee alleen kon ik binnen no time niet meer door mijn vizier heenkijken vanwege al die pekelzooi. Met open vizier was het te koud dus ik zag geen ene malle moer. Altijd weer erg spannend dat motorrijden.

Welke Cruze?
Na mijn motor uitgebreid schoon gespoten en afgedroogd te hebben kon ik hem wegzetten op een warm plekje in het rookhok van OPC. Na een heerlijk bakje koffie was het tijd om de gouden Cruze te gaan zoeken op de parkeerplaats. “Het is die goudkleurige Cruze op de parkeerplaats.”, kreeg ik te horen op mijn vraag waar ik de Chevrolet Cruze kon vinden. Uh, ja, goudkleurig, wit-goud dus want door de sneeuw was er van een afstandje weinig meer van de gouden lak te zien. Gelukkig lichten de knipperlichten altijd even op bij het ‘unlocken’ zodat ik de Cruze toch vrij snel had gevonden. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik voordat ik instapte geen hoge verwachtingen had wat betreft het interieur van de Cruze. Foutje, direct nadat ik ingestapt was ging ik al totaal nat. “Dit ziet er helemaal niet verkeerd uit!”, was het eerste dat in mij opkwam. Mooi dashboard, mooi stuur (in hoogte en diepte verstelbaar), mooie afwerking, USB-aansluiting, een versnellingspook die erg soepel in de eerste versnelling glijdt, oeps dit had ik dus niet verwacht. Het blijft altijd weer leuk om verrast te worden, tenminste dat vind ík en dat schrijf ik ook eerlijk op.

Cruzing home
Ondanks de ‘code oranje’ was er nog steeds geen vlokje sneeuw gevallen, en dus reed ik op mijn dooiste akkertje over de A59 met de cruise control aan richting de A16/Rotterdam, waar daar aangekomen richting Breda een kettingbotsing was gebeurd, en er daardoor een file stond van Dordrecht tot aan Rotterdam, gelukkig was er geen kijkersfile ontstaan aan mijn kant, vlak na Rotterdam begon het dan toch te sneeuwen, heel hard te sneeuwen, en ging er een geestelijk gestoorde vrachtwagenchauffeur amper 1 meter achter mij rijden, ik heb hem toen even heel erg duidelijk gemaakt dat hij dat bij mij niet moet doen in de sneeuw, hoe zeg ik niet maar onder luid protest nam hij meer afstand, toen ik de afrit nam bij Leidschendam zag ik hem langs denderen, ik heb de afrit met een redelijk verantwoorde snelheid genomen en dat voelde goed aan, eigenlijk is er tot nu toe maar één ding dat me niet zo bevalt, en dat is dat ik tijdens het optrekken vanuit stilstand vibraties voel net als de Opel Meriva, iets dat waarschijnlijk komt door een te arme afstelling onderin, na de drie tunnels ben ik rechtsaf geslagen richting de N44, omdat de linkerbaan vrij was heb ik het gas er even stevig opgezet en dat voelde erg goed aan, dus na ruim een uur in de Chevrolet Cruze was ik zeer tevreden over deze auto.

Zit goed, stuurt goed, veert goed, remt goed
Als een auto deze vier dingen goed doet gaat het meestal om een dure auto. Zo’n dure auto waar je voor elke optie extra moet betalen. Gek genoeg zijn dat exact dezelfde opties die deze Chevrolet Cruze 1.8 LT doodleuk standaard aan boord heeft zoals bijvoorbeeld een multifunctioneel stuurwiel en een GPS/audio met LCD-kleurendisplay. Het allermooiste is ook nog eens dat die opties er exact hetzelfde uitzien. Dat betekent dus dat die opties bij die andere autofabrikant waarschijnlijk 10 maal over de kop gaan. Sommige mensen willen gewoon belazerd worden denk ik wel eens. Volgend jaar gaan we vrijwel zeker een auto/motorprogramma maken voor een lokaal tv-station. Eén van de items die ik daarvoor heb bedacht is onder andere van toepassing op deze Chevrolet Cruze. Ik wil dan automobilisten die in een vergelijkbaar model van een concurrerende automerk rijden, geblinddoekt in deze Chevrolet Cruze laten stappen (uiteraard met het logo op het stuur afgeplakt) waarna ze even een half uurtje mogen rijden. Ik weet zeker dat ze aangenaam verrast zullen zijn als ze daarna zien dat ze in een Chevrolet hebben gereden. Vooroordelen puur en alleen op grond van de aanblik van het logo kom ik vaak tegen, met name bij autojournalisten, lease-rijders, etc.

Zorgvuldig opgebouwd imago
Het komt overal voor, bij filmsterren, in de politiek, in de auto-industrie, een zorgvuldig opgebouwd imago dat in stand gehouden wordt door een nauwkeurig uitgestippeld PR-beleid. Dat werkt zolang alle (auto)journalisten daaraan meewerken. En geloof het of niet maar bijna al die (auto)journalisten werken daar blindelings aan mee! De Engelse journalist Nick Davies toont in zijn boek “Flat earth news” keihard aan dat de Engelse kwaliteitskranten niet meer zonder persagentschappen en PR-bureaus kunnen om hun kranten vol te krijgen. Slechts 12 procent van de Engelse berichtgeving zou om eigen journalistiek werk gaan, en dat zal in Nederland echt niet anders zijn. In Engeland werken nu zelfs meer PR-mensen dan journalisten, schrijft Nick Davies in zijn boek! Zo gooit men alle remmen los voor onjuiste tot zelfs volledig onware berichtgeving die vervolgens wel aan het publiek wordt gepresenteerd als “waarheidsgetrouw”. Dit is de reden waarom ik de Nederlandse autojournalistiek twee jaar geleden als hersendood heb bestempeld en terecht. Bij het lezen van testverslagen heb ik regelmatig zoiets van “Verdorie dat heb ik in een ander/eerder testverslag al gelezen of dat heb ik toch ook in het persbericht over die auto gelezen”. Zo is het dus gekomen dat bijna iedereen blindelings gelooft dat een auto met een ster, olympische ringen of een blauw-wit logo op de motorkap de absolute top is op autogebied. Het zijn statussymbolen geworden waarvan iedereen klakkeloos aanneemt dat ze degelijk en betrouwbaar zijn en dus nooit stuk gaan.

Tegenvaller?
Toevallig had ik tijdens de testweek van de Chevrolet Cruze ook een Saab 9-5 voor de deur staan. Woensdagochtend 8 december koos ik toch voor de Chevy gewoon omdat ik nog wat dingen uit wilde testen met de Chevrolet Cruze. Ik had verwacht dat deze keuze in een domper zou ontaarden, omdat ik de dag ervoor met heel veel plezier in de Saab 9-5 had gereden. Gek genoeg was de rit naar mijn werk in de Chevrolet Cruze echter totaal geen domper, en dat was een hele grote verrassing voor mij. Eenmaal gearriveerd op mijn werk (na een overigens zeer enerverende rit) heb ik alles eens goed op een rijtje gezet, omdat ik wilde analyseren waarom ik niet afgeknapt was op de Chevrolet Cruze zoals ik wel verwacht had. Als eerste en belangrijkste punt kon ik niet anders dan de uitstekende wegligging (vooral dankzij de ronduit sublieme balans!) bovenaan mijn analyse-lijstje zetten, de erg goede vering/demping op de tweede plaats, en op de derde plaats zonder enige twijfel de uitstekende en uitermate soepel en precies schakelende 5-versnellingsbak. Tijdens die enerverende rit naar mijn werk heb ik het gaspedaal van de Chevrolet Cruze behoorlijk diep ingetrapt, maar wat ik ook deed de Cruze bleef perfect in balans. Nergens verraste de Cruze me met rare capriolen, deze auto is werkelijk de rust zelve. Op weg naar huis heb ik het ESP/TCS uitgezet om te kijken of de Chevrolet Cruze dan nog steeds zo mooi in balans blijft. Ik heb op alle rotondes stevig gas gegeven en ik voelde de voorwielen spinnen, maar even wat meer of minder gas geven en de Cruze bleef exact dat doen wat ik wilde dat ie zou doen.

Balans!
Om een en ander nog één keer goed uit te testen (ik kon en wilde nog steeds niet geloven hoe goed deze goedkope Cruze is) heb ik op de laatste testdag het ESP/TCS nog eenmaal uitgezet. Ik moest mijn moeder vroeg in de ochtend naar mijn zusje in Katwijk aan Zee brengen, dus wat is er dan mooier dan even alle mooie bochten mee te nemen op de terugweg. De oprit bij ’t Heen ging de Chevrolet Cruze zo verrassend goed af dat ik bijna terug was gereden. Op naar het volgende deel van mijn vaste testtraject, de rotonde en de S-bocht bij voormalig MarineVliegkamp Valkenburg. De rotonde ging perfect maar in de S-bocht liet de Cruze pas zien hoed goed deze middenklasser is. Werkelijk fenomenaal goed bleef de Cruze met vol spinnende voorbanden (de Kumho Solus banden vind ik trouwens erg goed) perfect in balans netjes op de gekozen lijn. Dus ESP aan of uit het maakt allemaal niets uit. De Cruze ligt als een onverstoorbaar blok beton op de weg. De Chevrolet Cruze voelt dan ook veel eerder aan als een 4WD dan een 2WD. Kijkend naar het WTCC verbaasde ik me er trouwens elke keer weer over hoe goed Chevrolet het doet met de Cruze. Natuurlijk hangt er in de WTCC-Cruze een vele malen potenter motorblok en is de vering/demping aangepast en rijden ze op plakbanden maar dan nog! Feit is dat de balans van de standaard Chevrolet Cruze erg goed is, en dat moet dan dus ook gelden voor de WTCC-Cruze want die heeft op een aantal kleine aanpassingen na exact hetzelfde chassis!

Ff naar Professor PK
Vlak voor het terugbrengen ben ik nog even langs gereden bij Paul Klop (Werkendam ligt toch op de route naar Oosterhout) omdat ik wilde weten wat hij van de Chevrolet Cruze vindt. Na een rondje rijden over zijn vaste testtraject kwam Paul terug en zei tegen mij dat hij de Chevrolet Cruze een verrassend goede en fijne auto vindt. Naast het fijne en soepele schakelen vindt Paul de vering/demping erg goed net als de wegligging. Uiteraard had Paul ook het ESP-TCS uitgezet maar hij merkte, net als ik, amper verschil na het uitzetten. Paul bevestigde dus gelukkig mijn bevindingen want anders had ik dit testverslag helemaal opnieuw moeten schrijven. Het enige dat hij minder spannend vindt is het 1.8 liter atmosferische motorblok. Dat laatste ben ik met hem eens want het 141 Pk sterke motorblok is inderdaad niet bepaald spannend te noemen. De Cruze heeft een heerlijk vet koppel over het hele toerengebied en misschien voelt het juist daardoor weinig spannend aan. Wat wel weer leuk is dat is dat als je de Cruze ver in toeren doortrekt er een fraai motorgeluid naar je oren opstijgt. Vanaf 3.500 toeren begint het maar rond de 5.000 toeren wordt het écht mooi! Ik denk dat het van Chevrolet een hele goede zet zou zijn om een replica van de WTCC-versie op de markt te brengen. En dan graag met een turbo motorblok onder de fraaie motorkap van dik 250 Pk. Wees eerlijk, die blauw/witte WTCC-Cruze met achterspoiler ziet er serieus goed uit.

Verrassende filmpjes
Normaal gesproken kijk ik altijd even rond op YouTube of er een leuk filmpje staat van een bepaalde testauto dat de moeite waard is. Vaak zijn dat interessante maar weinig verrassende filmpjes maar dit keer werd ik wel verrast. Ik vond namelijk een mooi filmpje over de veiligheid-systemen van de Chevrolet Cruze, waarin veiligheidsingenieur Ken Benello van Chevrolet een en ander uitlegt. Het meest verrassende aan deze Chevrolet Cruze vind ik vooral dat al die facetten die deze auto zo goed maken er totaal niet aan af te zien zijn aan de buitenkant. Verder vond ik ook nog een erg leuk ’timelapse’ filmpje over de opbouw van de WTCC-versie van de Chevrolet Cruze.

Veiligheid-systemen Chevrolet Cruze

http://www.youtube.com/watch?v=AMFdEQtj1RY&feature=related

Opbouw Chevrolet Cruze WTCC-timelapse

 

Specificaties

Jaargang

2010

Carrosserie

sedan

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

10,0 seconden

Topsnelheid

195km/u

Vermogen

104(141)6.200 kW (pk)/rpm

Koppel

176/3.800 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.8/1.796 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:10,5

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

10,9 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

9,3 liter/100 km

Snelweg

5,3 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

6,8 liter/100 km

C02 uitstoot

159 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Lengte

4.597 mm

Breedte

1.788 mm

Hoogte

1.477 mm

Wielbasis

2.685 mm

Spoorbreedte voor

1.544 mm

Spoorbreedte achter

1.558 mm

Massa leeg

1.290 kg

Max. toelaatbare massa

1.793 kg

Laadvermogen

528 kg

Aanhanger geremd

1.200 kg

Aanhanger ongeremd

695 kg

inhoud bagageruimte

450 liter

Bandenmaat

215/50-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand