Chevrolet Spark LS BiFuel 1.0 2010 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Chevrolet Nederland B.V.



Spark-ling Chevy
Normaal gesproken schrijf ik nooit iets over een kennismakingsgesprek met een importeur. Voor Chevrolet maak ik echter een uitzondering omdat het net als de Spark een ‘klein’ en ‘sparkling’ gesprek was. Na het wegbrengen van de Toyota Auris was ik naar Chevrolet gereden in Prinsenbeek. Daar aangekomen zei de PR-manager dat hij een afspraak met mij in zijn agenda had staan voor de vrijdag de week daarop. Wie het verkeerd in zijn agenda had staan zullen we wel nooit weten, maar gelukkig had hij toch even tijd voor (waarvoor dank) een ‘klein’ gesprek. Het was uiteindelijk het kortste en interessantste gesprek wat ik ooit gehad heb met een importeur. En zo reed ik korte tijd later op de motor met een voldaan gevoel richting huis. Thuis gekomen heb ik meteen een kort mailtje gestuurd om heel toepasselijk de kleinste auto af te spreken voor een grote test oftewel de BiFuel-versie van de Chevrolet Spark.
De meeste automobilisten denken bij Chevrolet aan “Chevy”, of aan de grote sleeën uit de vele Amerikaanse politieseries of aan de zwarte Chevrolet G20 Van van “The A-Team”. Maar gek genoeg weet bijna niemand dat de merknaam “Chevrolet” afkomstig is van Louis Chevrolet, een bekende racewagenpiloot van Zwitserse origine. Grappig feitje is dat het kruis in het logo zijn oorsprong vindt in het kruis van de Zwitserse vlag. In dat licht bezien is het eigenlijk best wel komisch dat Chevrolet weer ouderwets draait als een Zwitsers uurwerk. Met vooral de Spark als aanjager, en dan met name de Chevrolet Spark LS 1.0 BiFuel. Een auto die op benzine en LPG rijdt, slechts 14% bijtelling, géén BPM, géén wegenbelasting en een volle tank LPG voor slechts 20,- euro, kijk dat is nou een auto die tenminste niet zo totaal nutteloos en absurd zinloos is als de BMW X6 M. Voor slechts 10.995,- euro ben je al eigenaar van een Chevrolet Spark BiFuel. En naar ik begrepen heb gaan deze BiFuel-Sparkjes als warme broodjes over de toonbank. Terecht?

Rijden op LPG met een kleine auto
Over het rijden op LPG doen zelfs anno 2010 – nee dit verzin ik echt niet! – nog de meest wilde verhalen de ronde, en al helemaal als het een kleine auto betreft. Vreemd want met de komst van o.a. de LPG G3-installatie, betere metaallegeringen voor de kleppen en klepzittingen, een speciaal LPG-injectorsysteem en zelfs speciale bougies voor het rijden op LPG is het probleem van de grotere hitteontwikkeling opgelost. Een betere hittebestendigheid van de onderdelen in de cilinderkop én een betere warmteafvoer zorgen er namelijk voor dat het rijden op LPG net zo probleemloos is als het rijden op benzine. Het is trouwens in dit verband wel aardig om te vermelden dat Nederland tot de wereldtop behoort wat betreft technologische vernieuwingen op het gebied van het rijden op LPG. Het ValveCare-systeem is bijvoorbeeld een uitvinding van Prins Autogas Systemen. Datzelfde Prins Autogas Systemen onderhoudt al vele jaren intensieve contacten met NGK één van de grootste bougiefabrikanten ter wereld uit Japan.
Mensen die zich dus anno 2010 nog steeds zorgen maken over het rijden op LPG moeten zich dan ook geen zand meer in de ogen laten strooien. Internet is leuk en prima maar op veel van die autoforums kom ik regelmatig prehistorische onzin tegen die totaal achterhaald is, inderdaad zoals over het rijden op LPG. Als ik het bijvoorbeeld vergelijk met mijn werk op het IVF-laboratorium (sinds mei met grote afstand het modernste van Europa) dan zie ik exact hetzelfde. Je kunt op het internet heel veel informatie vinden over eicellen, semen en embryo’s maar als je er niet voor gestudeerd hebt dan kun je totaal niets met deze informatie. Verder is het zo dat veel vooral praktische kennis maar ook de laatste theoretische kennis die ik wel weet niet op het internet is te vinden. Die lees ik in wetenschappelijke tijdschriften of hoor ik op congressen zoals de ESHRE (=European Society of Human Reproduction and Embryology). Ik ben daarom altijd erg voorzichtig als ik van die overtuigende meningen op een autoforum lees van een of andere zelfbenoemde expert (de Tweede Kamer zit er vol mee). Ik raadpleeg dan ook liever de experts van Prins Autogas Systemen daarvan weet ik namelijk zeker dat ze verstand hebben van het rijden op LPG.

[quote NGK]
NGK presenteert bougieassortiment voor LPG/CNG
NGK Spark Plug Europe, ’s werelds grootste fabrikant van bougies, introduceert LPG LaserLine. Dit nieuwe assortiment met zeven bougies is specifiek ontwikkeld voor auto’s die op LPG of CNG (aardgas) rijden. De marktpotentie van autogas is groot. Het aantal nieuwe auto’s met een gasinstallatie affabriek en auto’s met een na-inbouwinstallatie is laatste jaren flink gegroeid. Deze trend zal in de toekomst aanhouden. Elke LPG LaserLine-bougie voldoet dankzij de uitvoerige testsessies van NGK aan de specifieke eisen waar LPG- en CNG-motoren om vragen. Alle bougietypen beschikken over een iridiumchip, die door middel van een door NGK gepatenteerde technologie met laser op de dunne middenelektrode gelast is. Bovendien is in de massa-elektrode van alle LPG LaserLine-bougies een platinachip verwerkt. Het toepassen van deze edelmetalen biedt belangrijke voordelen tijdens het rijden op autogas. Allereerst vermindert het de kans op warmtecorrosie, omdat de verbrandingstemperaturen met autogas veel hoger zijn dan met benzine. Verder verminderen met autogas de ontsteekprestaties van standaard bougies na verloop van tijd: LPG LaserLine-bougies zorgen gedurende de gehele levensduur voor een hoog weerstandsvermogen en constante ontstekingsprestaties.
Dankzij toepassing van iridium kan de middenelektrode zeer slank geconstrueerd worden. De middenelektrode heeft een diameter van slechts 0,6 mm. Dit zorgt voor een gunstige uitbreiding van het vlamfont, wat de motorefficiency ten goede komt. Tegelijkertijd heeft de dunne middenelektrode een lagere ontsteekspanning nodig. Dit is zeer belangrijk, omdat autogas moeilijker te ontvlammen is dan benzine. De benodigde ontsteekspanning kan tot 7.000 Volt stijgen. Zonder de middenelektrode van iridium zou dit tot uitval van de bobine kunnen leiden.
[/quote NGK]

Wél leuk
Negen van de tien keer als ik in een goedkope kleine auto stapt dan valt het interieur behoorlijk tegen, het is vooral erg kaal en goedkoop allemaal. Zo niet bij deze Chevrolet Spark, ik was al verrast over het design maar het interieur is al net zo verrassend. Het dashboard is écht leuk net als de stoelbekleding! Verder is ook de afwerking erg goed dus ik was behoorlijk onder de indruk. Na het omdraaien van de sleutel wachtte mij weer een verrassing, het 1-liter viercilinder motorblok loopt namelijk erg mooi rond. Verder is het motorblokje stationair draaiend erg stil, stilstaand voor het stoplicht moest ik de ventilator uitzetten om de motor te kunnen horen draaien. Na het ophalen was het eenmaal op de A27 direct planken, wilde ik tenminste op tijd thuis zijn via een omweg over Hilversum. Dat het niet alleen Nederlanders zijn die bumperkleven kwam ik al snel achter op de A27. Eén of andere idiote Belg in een Volvo vond het nodig een meter achter mij te gaan rijden. Geen idee waarom want voor mij reden ook auto’s op de linkerbaan dus ik reed niet onnodig links, dat kon ook moeilijk met al die vrachtauto’s op de rechterbaan. Waarschijnlijk vond die Belg het maar niks dat ik in mijn kleine horzeltje 140 km/u op de linkerbaan reed. Eenmaal op gang kun je de snelheid er namelijk prima in houden met deze Chevrolet Spark, maar dan moet je wel toeren maken. Het duurde wel eventjes voor de snelheidsmeter 140 km/u aanwees, maar gezien de slechts 65 Pk vind ik dat niet eens zo verkeerd. Inhalen is trouwens best te doen want je kunt namelijk nog naar de 3de versnelling terugschakelen als je 100 km/u rijdt en doortrekken tot 120 km/u voor je naar de 4de en uiteindelijk 5de versnelling overschakelt. Het schakelen gaat trouwens soepel en trefzeker, prima dus voor een dergelijke auto. Wie persé iets meer Pk’s wil moet gewoon de LT 1.2-versie kopen die heeft 81 Pk. Wat mij betreft komt er ook een automaat dat zou namelijk helemaal mooi zijn. Een mailtje hierover aan de importeur leverde helaas een ontkennend antwoord op.

Hilversum
De eerste afrit bij Hilversum (die over de A27 heen) is echt een fantastische hogesnelheid-s-bocht. Helaas voor mij gaat deze Chevrolet Spark niet sneller dan 150 km/u op de teller. Iemand bij Kroymans vertelde mij dat hij een keer met 215 km/u de bocht in ging en er met 250 km/u uitkwam. Ik was even bij Kroymans in verband met de Fisker Karma, een werkelijk waanzinnig mooie elektrische auto (met een 2-liter turbo benzinemotor als aggregaat) met maar liefst 22-inch velgen. Het duurt niet lang meer voordat de eerste afleveringen plaats gaan vinden en dus ook de eerste testen plaats kunnen gaan vinden. Wel erg grappig dat ik met de kleine Chevrolet Spark het terrein van Kroymans op reed. Toen ik even later weer vertrok zag je veel automobilisten ook kijken zo van “Huh?”, ze zijn natuurlijk alleen maar gewend dat er een Ferrari of Aston Martin het terrein af rijdt bij Kroymans. Nou niet altijd dus!
Tot nu toe bevalt de Chevrolet Spark mij uitstekend, ik heb namelijk nog geen echte negatieve punten kunnen ontdekken. Natuurlijk zou ik het indirecte stuurgedrag als negatief punt kunnen noteren maar dat hebben alle 1-literautootjes dus wat moet je daar dan mee als koper? Na het eten moest ik meteen weer op weg om een Alfa Romeo Giulietta Savali op te halen bij Vireo Auto in Houten. Dit was de hoofdvestiging van Sam van Lingen, de voormalige Alfa-goeroe van Nederland! We moesten vier volwassenen in de Chevrolet Spark zien te proppen en tot mijn verrassing paste dat uitstekend. Ik had eerlijk gezegd wel klachten verwacht van de passagiers achterin maar die zaten lekker ruim zeiden ze tegen mij. Toen ik even achterom keek zag ik dat dit klopte, je zit totaal niet krap achterin. En nou komt het allermooiste, ook de bagageruimte is nog eens redelijk te noemen ondanks de aanwezige LPG-tank (deze zit op de plek van het reservewiel). Bijna iedereen die ik sprak dacht dat door die LPG-tank de bagageruimte gekrompen zou zijn tot de grootte van een handtasje. Not! Uiteraard moet je niet vergeten een “Tyre-repairkit” mee te nemen, maar je kan natuurlijk ook een thuiskomertje (maximaal 80 km/u) in de kofferbak zetten.

Zwart goud en onzichtbaar goud
Vlak voor ik weg reed bij de dealer in Oosterhout had ik even snel naar de banden gekeken. Voor mij één van de belangrijkste onderdelen op een auto naast de vering/demping. Ik blijf het vreemd vinden dat er in de autojournalistiek zo ongelofelijk weinig aandacht wordt besteed aan banden en vering/demping van testauto’s. Ik snap wel dat als je geen verstand hebt van vering/demping je er ook geen aandacht aan kán besteden, maar je kunt natuurlijk ook naar een veringspecialist stappen. Ik heb dat een aantal jaren geleden gedaan omdat ik er verschrikkelijk de pest in had dat ik totaal geen verstand van vering/demping had. Nu weet ik wat termen als high-speed/low-speed ingaande demping, uitgaande demping, negatieve veerweg, veervoorspanning, stelbereik etc. betekenen en hoe ik die moet interpreteren. Want ze kunnen bij Chevrolet nou wel leuk goede Continental ContiPremiumContact 2 banden op deze Spark zetten, maar zonder goede vering/demping (onzichtbaar) kun je niet het maximale uit de banden halen. In dit geval verwacht ik dat de goede banden de comfortabele vering/demping compenseren qua wegligging. Met een goede veringset is het mogelijk de wegligging naar een hoger niveau te brengen zonder dat het comfort daar onder hoeft te lijden. Het lijkt me helemaal te gek om een sportieve veringset te monteren op die Chevrolet Spark met die surfplank op het dak (zie foto). Mijn persoonlijke mening is dat de vering/demping van de Chevrolet Spark te comfortabel is, dit kan veel beter zonder dat het comfort eronder hoeft te lijden. Op dat moment wist ik nog niet dat de Chevrolet Spark me nog behoorlijk zou gaan verrassen ondanks de comfortabele vering/demping.

Bochtenwerk
Rechtuit over de snelweg rijdend kan ik normaal gesproken al aardig inschatten hoe het bochtengedrag zal zijn van een testauto, maar als er goede banden gemonteerd zijn is het lastiger in te schatten. Het klinkt misschien gek maar door ervaring kun je dat écht leren voelen. Doordat ik steeds van auto wissel, steeds dezelfde bochten rijd heb ik geleerd het verschil tussen goede en minder goede vering/demping aan te voelen en te beredeneren (met dank aan Paul Klop). Dit kun je alleen maar proefondervindelijk (=empirisch) leren, maar je moet daarvoor wel de grens opzoeken want pas dan voel je het verschil. Een auto met goede vering/demping geeft veel meer vertrouwen waardoor je automatisch veel verder durft maar vooral ook kan gaan. Het is zelfs zo dat bijvoorbeeld een veiligheidssysteem zoals het ESP later ingrijpt op een auto met goede vering/demping en banden. Dit klinkt gek maar toch is het volkomen logisch als je analyseert wat er gebeurt. Betere vering/demping betekent dat de auto langer grip blijft houden en dus later gaat glijden en dus grijpt het ESP later in.
Ook dit keer weer werd ik verrast door een betere wegligging dan ik verwacht had op grond van de comfortabele vering/demping. In twee van mijn ultieme tweede-versnellingbochten heb ik de Chevrolet Spark even stevig de bocht ingehoekt. Tot mijn grote verbazing bleef de Spark perfect grip houden en ging werkelijk als op een rails de bocht door. Normaal gesproken had de Spark allang over de voorwielen weg moeten glijden maar dat werd voorkomen door de uitstekende Continental ContiPremiumContact 2 banden. Als ze tegen mij hadden gezegd dat er ContiSportContact 2 banden om de velgen hadden gelegen had ik het direct geloofd. Mijn voorspelling dat de banden de comfortabele vering/demping zouden redden klopte helemaal, zelfs beter dan dat! De goede Conti’s compenseren de comfortabele vering/demping namelijk ruimschoots. Op de site van Continental las ik dat deze nieuwe ContiPremiumContact 2 banden de volgende eigenschappen hebben: Innovatieve 3D-groeven – Voortreffelijke remprestaties op droog en nat wegdek – Uitstekende weerstand tegen aquaplaning – Nauwkeurige handling en ongeëvenaard stabiel rijgedrag. En verder valt er te lezen wat de voordelen zijn van de nieuwe 3D groef. Volgens Continental verkort deze groef de remweg op nat en droog wegdek. Of dit zo is kan ik natuurlijk niet controleren maar de remweg is zeker lekker kort te noemen. Ik heb de remmen een aantal keren vol in het ABS getrapt zowel op nat als droog wegdek en de Spark stond alle keren lekker snel stil. De remmen vertragen niet alleen uitstekend maar ze zijn ook nog eens goed doseerbaar. Verder meldt Continental dat door de combinatie van de langs- en dwarsgroeven minder snel aquaplaning ontstaat als voorheen. Dit leidt tot extra veiligheid volgens Continental.

Houten vice versa
Donderdagochtend moest de Alfa Romeo Giulietta Savali weer terug naar Houten, een mooi taxiritje voor de Chevrolet want ik had daar geen vervoer staan. Aangezien ik al genoeg kilometers had gemaakt in de Giulietta gunde ik een andere redacteur het ritje naar Houten. Omdat ik geen zin had om via de Lammerbrug naar de N11 te rijden ben ik lekker omgereden via Hoogmade/Woubrugge/Alphen a/d Rijn. Voordeel daarvan is dat ik mooi even de rotondes mee kon nemen bij Hoogmade en een paar hele mooie bochten rotondes bij Woubrugge en Alphen a/d Rijn. Op het rotondecircus bij Hoogmade heb ik de Chevrolet Spark niet gespaard. Met hoge snelheid ben ik over de rotonderand van de grote rotonde vlak naast de A4 gereden. Als een auto daarna op het asfalt ‘landt’ geeft dat meestal behoorlijk wat onrust in het onderstel en meestal gaat een auto ook glijden na het neerkomen. De onrust bij de Chevrolet Spark viel alleszins mee ondanks de comfortabele vering en een gebrek aan uitgaande demping. Ook gleed de Spark amper weg na het neerkomen dus ook hier verraste de Spark mij alweer. Het blijft gek dat een auto die zo comfortabel afgeveerd (lees: kauwgomballenvering) staat toch nog zo goed presteert. De weg die volgt tot aan, door en na Woubrugge bevat een paar mooie lange bochten. De Spark liet zich hier prima doorheen sturen alhoewel ik moet zeggen dat ik niet op de grens gereden heb. Om Alphen a/d Rijn heen, langs de golfbaan, loopt een mooie weg met twee leuke rotondes. De eerste is leuk vanwege de invoegstrook die buiten de rotonde om loopt (stevig gas geven dus) en de tweede rotonde is nog leuker omdat bijna iedereen de weg langs de rotonde kiest in plaats van over de rotonde heen. De grap is dat een auto als deze Chevrolet Spark perfect geschikt is om rechtdoor over deze rotonde heen te vliegen. Ik reed op deze rotonde rechtdoor over de brede rotonderand heen met als gevolg behoorlijk wat onrust in het onderstel, maar de Spark vloog dankzij de comfortabele vering/demping werkelijk voorbeeldig over de rotonde heen.

Piepen kreng!
De titel van deze alinea is niet oneerbiedig bedoeld. Ineens drong het namelijk tot me door dat zelfs bij snel genomen bochten de banden niet piepten. Nog maar weer sneller door de bocht dus de volgende keer, maar ook nu weer geen gepiep! Maar voordat ik verder zou gaan met het proberen aan het piepen te krijgen van de banden was het tijd voor een zuinigheidsrit. Ik had de benzinetank ’s middags vol gegooid net als de LPG-tank. Omdat ik op dat moment op benzine aan het rijden was moest ik even op het piepkleine knopje op het dashboard drukken om de Spark weer op LPG te laten rijden. Eenmaal op de N206 schakelde ik weer over op benzine want een zuinigheidsrit op LPG heeft namelijk totaal geen zin want A die brandstof kost namelijk toch geen drol en B weet ik niet of je het volumeverschil goed kunt meten na het vullen van een LPG-tank. De zuinigheidsrit begon goed en dit keer hadden we voor de verandering eens geen Audi of BMW achter ons zitten duwen maar een Alfa Romeo 159. Op een gegeven moment had de bestuurder door dat bumperkleven geen zin had want ik ging toch echt geen kilometer sneller rijden dan die 80 km/u (de maximumsnelheid op de N206 op die plek is 80 km/u), al was het alleen maar vanwege mijn zuinigheidsrit. In de snelle bocht naar Vogelenzang zag ik de Alfa in de achteruitkijkspiegel verdwijnen, Spark rulez!
Alles verliep voorspoedig totdat ik moest remmen voor een auto tijdens het linksaf slaan naar Zandvoort. Nou ja geen “0” keer remmen dus, en een kwartier later moest ik weer remmen voor een auto die met hoge snelheid de rotonde op schoot. Daarna was het op de terugweg nog even feest op de N206. Netjes 80 km/u rijdend bleef er zeer irritant een luxe auto (later bleek het om een Maserati te gaan) vlak achter me hangen. Het was al donker en dan is het licht van een stel koplampen in de achteruitkijkspiegel zo dichtbij zeer irritant. Op een gegeven moment was ik het spuugzat en omdat ik toch al drie keer geremd had heb ik even kort maar heftig op de rem getrapt. Plotseling deed de Maserati-rijder zijn dimlicht uit en zette zijn alarmlichten aan. Nou ja zeg, een beetje superirritant zitten bumperkleven en als ik dan even op mijn rem trap zo vreemd reageren. Wat een ongelofelijke mafketel zeg. Na het aftanken bleek dat ik ruim 5 liter benzine had verbruikt over een afstand van exact 70 kilometer. Dat kan natuurlijk nooit dus wat er nou mis is gegaan weet ik echt niet. Misschien heb ik toch wat benzine verbruikt doordat ik na het volgooien niet permanent op LPG heb gereden. Dit was dus een totaal verpeste, zinloze zuinigheidsrit met irritante bumperklevers. Eentje om heel snel te vergeten! Omdat ik er de pest in had dat de zuinigheidsrit totaal mislukt was wilde ik me even afreageren. En wat kon ik dan beter doen dan proberen de banden aan het piepen te krijgen. Dat lukte uiteindelijk in één van mijn favoriete haakse bochten, maar ik moest daar wel veel meer moeite voor doen als ik verwacht had.

Schade
Dit is pas de tweede keer dat ik LPG moest tanken met een testauto. Het tankstation vlakbij de Chevrolet-dealer in Oosterhout kon ik wel de auto wassen maar geen LPG tanken. Het dichtstbijzijnde tankstation waar ik LPG kan tanken zit op de A59 een paar kilometer verderop. Om LPG te kunnen tanken moet je overigens wel de benzinedop even los schroeven en naast de auto hangen. Anders past het mondstuk van de LPG-slang er namelijk niet op (zie foto). Maar eerst even de auto wassen dan heb ik dat tenminste gehad. Op het moment dat de wasborstels weer van achteren naar voren gingen zag ik ineens dat ik helemaal vergeten was de lange zwarte antenne op het zwarte dak (zwart op zwart, ik had die antenne tot dan toe nooit gezien) eraf te schroeven. Maar het was al te laat, de wasborstel had de antenne al geknakt op het moment dat ik naar de Spark toe holde. Heb ik weer, heb ik de auto netjes gewassen, gestofzuigd, beide tanken vol gegooid sloop ik zoiets onbenulligs als een antenne. Gelukkig was ik in goed gezelschap want toen ik even later de PR-manager van Chevrolet belde om te vertellen dat alles goed was gegaan, en mijn excuses maakte voor de gebroken antenne, vertelde hij mij dat de directeur onlangs exact hetzelfde was overkomen. Oef!

Geniaal
Al met al vind ik de Chevrolet Spark BiFuel- een briljant mooi klein autootje. Het design vind ik verreweg het mooiste van alle kleine 1-liter auto’s, de combinatie benzine/LPG is geniaal, er passen met het grootste gemak vier volwassenen in deze kleine auto, de bagageruimte is ook nog niet eens zo verkeerd, de wegligging is prima en gooi er een klein beetje extra centen tegenaan en je hebt een paar mooie grotere velgen met sportieve bandjes. Zelf zou ik ook nog een setje sportieve veren monteren om het af te maken en dan heb je een fantastisch leuke, waanzinnig goedkope (lees: geen belasting in welke vorm dan ook) goed sturende auto.

Specificaties

Jaargang

2010

Carrosserie

mpv

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

BiFuel

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

15,5 seconden

Topsnelheid

148km/u

Vermogen

48(65)6.400 kW (pk)/rpm

Koppel

93/4.800 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.0/995 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:9,8

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Trommels

Draaicirkel

10,0 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

14-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

8,7 liter/100 km

Snelweg

5,6 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

6,8 liter/100 km

C02 uitstoot

110 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Lengte

3.640 mm

Breedte

1.597 mm

Hoogte

1.551 mm

Wielbasis

2.375 mm

Spoorbreedte voor

1.410 mm

Spoorbreedte achter

1.417 mm

Massa leeg

929 kg

Max. toelaatbare massa

1.355 kg

Laadvermogen

424 kg

inhoud bagageruimte

170 liter

Bandenmaat

155/70-R14

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand

Getagd met , ,