Dacia Duster Journey TCe 150 4×4 2023 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Dacia Nederland


Geniaal goedkope én zeer goede 4×4

Samenvatting
Ja hoe zal ik beginnen? Een spotgoedkope 4×4 die geniaal goed presteert kan dat? Uh ja dus want Dacia bewijst met hun nieuwe Duster TCe150 4×4 dat het gewoon kan! Dit is trouwens de eerste keer dat ik een 4×4-versie van de Dacia Duster test zag ik toen ik in de database keek. Iedereen die denkt ach zo’n Dacia Duster wat is dat nou helemaal voor Roemeense cheap-shit-auto zou ik uit willen dagen om ‘m in de stortregen snoeihard door de bochten te smijten met snelheden van 50-100 km/u. En dan rij je nog maar in de gewone 4×4-stand want je kunt het dif namelijk ook nog locken voor in het terrein. Laat M+S banden om de velgen leggen en je bent ook het baasje in het terrein. Bekijk onderaan het testverslag dat filmpje van het Engelse YouTube-Automagazine ‘carwow’ maar waar deze spotgoedkope Dacia Duster 4×4 het opneemt tegen de in Nederland ruim tweeëneenhalf maal zo dure Land Rover Defender 110 X en maar net aan verliest. En let wel die Land Rover Defender had terreinbanden en de Dacia Duster niet! Dit is gewoon een fantastische 4×4 die als je het interieur laat pimpen naar je eigen smaak bij bv. Autobeklederij v/d Werf je niet alleen veel rijplezier geeft maar ook een lekker ‘dit-is-helemaal-mijn-auto-gevoel’. Mooi toch!

Plus: Doet gewoon altijd en overal wat ie moet doen

Min: Geen idee

Testverslag
Hè, hè sinds lange tijd eindelijk-eindelijk-eindelijk weer eens een auto met een handgeschakelde versnellingsbak. Al die automatische en single speed versnellingsbakken heb ik wel een beetje gezien. Van mij mogen ze ook elektrische auto’s gaan bouwen met een handgschakelde versnellingsbak en toevallig las ik dat een aantal automerken daar inderdaad mee bezig is. Mooi! Maar voor zolang het duurt ben ik op benzine/diesel/LPG-auto’s aangewezen met een handgschakelde versnellingsbak. Toen ik deze Dacia Duster ging ophalen stormde het maar gelukkig was het wel droog want op mijn Honda MSX 125 door de stromende regen naar Aalsmeer neelamaar. Gelukkig had ik windje mee en was ik er binnendoor via Roelofarendsveen en daarna langs de Westeinder Plassen lekker snel. Na een krabbel op het uitleenformulier kon ik er weer vandoor en ik ben dezelfde weg terug gereden want dan kon ik alvast wat fraaie sfeerfoto’s maken. Na het starten heb ik uiteraard nog wel even het stuur, de bestuurderssstoel en de spiegels op de juiste wijze afgesteld. Waar vroeger bij budgetmerken de zijspiegels handmatig afgesteld moesten worden en het stuur vaak alleen in hoogte verstelbaar was is dat nu niet meer het geval. De zijspiegels zijn elektrisch verstelbaar met fraaie knopjes die je niet zou verwachten in een Dacia Duster. De bestuurdersstoel is uiteraard wel handmatig verstelbaar maar eerlijk heb ik dat persoonlijk ook veel liever dan elektrisch helemaal in een 4×4-auto. Eenmaal langs de Westeinder Plassen rijdend heb ik even wat fraaie foto’s gemaakt onder andere bij Fort Kudelstaart. [quote VisitAalsmeer] Fort Kudelstaart is ooit gebouwd om de Herenweg en de Westeinderplassen te verdedigen. Het fort is nog steeds in originele staat. Ook in de frontwal zie je nog twee betonnen opstelplaatsen voor geschut en ook de houten bankjes van de schuilplaatsen zijn nog aanwezig. Fort bij Kudelstaart, gebouwd in 1906, maakt deel uit van de Stelling van Amsterdam. De stelling is een 135 kilometer lange militaire verdedigingslinie van tientallen forten, dammen en sluizen, onderling verbonden door dijken en liniewallen. [/quote VisitAalsmeer] Na een lekker rustig ritje langs de Westeinder Plassen ben ik bij Leimuiden aangekomen over de Leimuiderbrug naar Roelofarendsveen gereden.

In Roelofarendsveen heb ik de benzinetank even vol gegooid iets wat ik tegenwoordig altijd doe vlak na vertrek. Na slechts 15 km rijden kon ik maar liefst 10,55 liter benzinetank tanken (de brandstofmeter gaf op dat moment VOL aan) dus dat betekent dat ik bij vol teruggeven iets van 9,8 liter uit eigen zak zou betalen. Gaat Daan niet doen natuurlijk! Zowel langs de Westeinder Plassen als richting/door Roelofarendsveen had ik de hele tijd bumperklevers achter mij. Vreemd want je mag er maar maximaal 50 km/u en 60 km/u dus wat bezielt die mensen toch met hun altijd maar haast-haast-haast hebben. Bij de A4 aangekomen moest ik over vier rotondes heen rijden dus ik was benieuwd naar de wegligging. De aandrijving stond in 2WD en om de velgen liggen GoodYear Vector 4Seasons banden in de maat 215/60-R17. Op de eerste rotonde voelde ik de Dacia Duster al lichtjes glijden en op de volgende drie rotondes gaf ik steeds iets meer gas en gleed de Dacia Duster steeds iets meer naar rechts. De Dacia Duster liet zich echter met groot gemak corrigeren maar ik had ook niet anders verwacht. Dit is toch een stuk leuker dan in een perfecte NIO eT7 rijden die werkelijk geen krimp geeft. Gelukkig heeft deze Dacia Duster ook een *Cruise Control dus op de Provinciale weg kon ik ‘m op 80 km/u vastzetten. Ik moest ‘m wel in de 5de versnelling zetten want in de 6de versnelling maakt het motorblok te weinig toeren. Bij Leiderdorp aangekomen liggen een paar leuke mini-rotondes met een brede rotonderand. Helaas moest ik op de 1ste mini-rotonde gedwongen de buitenring nemen maar op de 2de mini-rotonde reed ik met 50 km/u op de rotonde af en vloog perfect glijdend over de brede rotonderand. Heerlijk zo mag ik het zien deze Dacia Duster bevalt mij nu al uitstekend. Van de week rij ik als het hard regent even naar het Space Business Park en rij er dan met het ESC uit in de rijmodus AUTO (= 4×4) vol plankend overheen. En ik heb begrepen dat het ook nog gaat sneeuwen volgende week dus dat kan leuk worden.
*Cruise Control – minimum snelheid 30 km/u vanaf de 2de versnelling – op-/terugschakelen = CC uit

Ja want wat is nou leuker?
De hoeveelste nieuwe Dacia-lijn dit is weet ik niet maar wat ik wel weet is dat Renault en hele goede zet heeft gedaan met de aankoop en remake van Dacia als budget-merk naast Renault. Kopers van een Dacia weten dat ze Renault-kwaliteit kopen voor een prima prijs. Neem bijvoorbeeld de Dacia Spring, dat is gewoon een heel betaalbare elektrische auto voor Jan met de pet. Slim want Renault heeft daar behoorlijk wat auto’s van weten te verkopen in Nederland. Het leuke aan het testen van deze Dacia Duster is dat ik ‘m ook echt kàn testen. De NIO eT7 die ik voor deze Dacia Duster heb getest heeft zo’n absurd goede wegligging en weegt zoveel (de Dacia Duster weegt ledig 1.151 kg minder) dat als je over de grens heen gaat je al zo hard rijdt dat je ‘m nóóit meer kunt corrigeren op de openbare weg. Dus is het testen van een Dacia Duster leuker dan dat NIO Pk-monster? Ja dus maar dan spreek ik puur vanuit mijn hart als autojournalist en niet als koper want de NIO eT7 is gewoon een fantastische auto waar de CEO’s van Audi/BMW/Mercedes heel erg bang voor zijn. Want eenzelfde elektrische auto zoals deze NIO eT7 leveren voor een dergelijk concurrende prijs kunnen de Duitsers absoluut niet! Kortom de Duitse automerken gaan het heel erg moeilijk krijgen met de Chinese concurrentie in de zeer nabije toekomst. Als jij als koper tienduizend(en) euro’s kunt besparen op een (luxe) elektrische auto dan doe je dat uiteraard. En zelfs het grote Volkswagen komt al zwaar in de problemen want een ander Chinees merk zoals MG biedt elektrische auto’s aan voor een prijs die ver onder die van de Volkswagen ID.3/ID.4 ligt. Renault heeft wat dat betreft net als NIO met Dacia dus gewoon een hele slimme zet gedaan die alleen maar goed uit kan blijven pakken in de nabije toekomst. Zo zie je maar dat dingen heel snel om kunnen draaien mede door de corona-crisis waardoor mensen veel minder geld te besteden hebben en dus ook op zoek gaan naar goedkopere auto’s. En ja wil je een goedkope 4×4 dan kom je altijd bij deze Dacia Duster uit. Werkelijk geen enkele autofabrikant van luxe(re) auto’s had dit horror-scenario kunnen voorzien laat staan bedenken!

Oogkliniek
Na het ophalen van de Dacia Duster ben ik eerst maar bij mijn moeder gaan eten want ik wilde weten hoe laat mijn moeder naar de oogkliniek moest. Tijdens het ophalen had ze oogkliniek gebeld op mijn advies omdat ze pijn in haar oog had gehad de afgelopen nacht. Ze had een week eerder een injectie in haar oog gehad (ja dat bestaat echt) en ik wilde zeker weten dat het daar niets mee te maken had. “Altijd bellen als je ergens last van hebt ook al is het verdwenen en viel het mee!”, zei ik tegen haar. Ze moest er om 14.10u zijn dus daar was ik heel erg blij mee en ik heb haar uiteraard even naartoe gereden in de Dacia Duster. Mijn moeder was erg te spreken over de zit en het rijden in de Dacia Duster en dat had ik niet verwacht. Een mooie opsteker dus voor de Dacia Duster want mijn moeder is altijd erg kritisch wat betreft de zit en het rijden. Na ons bezoek aan de oogkliniek zijn we naar zwembad Aquamar in Katwijk aan Zee gereden. Dom genoeg had ik de ventweg langs de A44 genomen want in de verte zag ik de ophaalfile al staan bij de American School. Echt belachelijk dat al die kinderen met de auto worden gebracht/gehaald dus daar staat altijd een giga-file. Toen ik een gaatje in de verte zag ter hoogte van de ingang van de American School heb ik plankgas gegeven want zowel de auto’s voor mij als tegemoetkomende auto’s moesten allemaal het schoolterrein oprijden. Ik kon daardoor dus mooi door dat ontstane gaatje heen piepen. Gelukkig heeft deze Dacia Duster 150 Pk dus er zit genoeg vaart in deze auto om een dergelijke actie even snel uit te voeren. Mijn moeder kon mijn actie niet waarderen maar ik slaagde glansrijk en kon die prinsen-en-prinsesjes-ophaal-file snel achter mij laten. Man, man elke dag je kind halen brengen je moet het maar willen, Nederlandse kinderen fietsen gewoon door weer en wind naar school. Wat een ongelofelijk mietjes die Amerikanen! Een jeugdvriend van mij die is getrouwd met een Amerikaanse vertelde dat Amerikanen zelfs voor boodschappen om de hoek de auto pakken. Knettergek!

TGIF
Inderdaad Thank God It’s Friday! Ik besloot om met de Dacia Duster naar mijn werk te gaan en net als in mijn Renault Twizy helemaal binnendoor. Niet dat er files op de snelweg staan op dat gedeelte van de A44 richting mijn werk maar het is vooral snel en saai. En ja als je een auto wilt testen is binnendoor rijden niet alleen veel leuker het levert uiteraard ook veel meer testresultaten op. Donderdag had ik al een goede indruk van de Dacia Duster gekregen maar deze rit zou meer informatie opleveren. Uiteraard vertrok ik weer in de rijmodus Eco met de aandrijfknop in de stand 2WD want ik had tot nu toe na het tanken in Roelofarendsveen (ook in de rijmodus Eco + 2WD) niet harder dan 50 km/u gereden dus daardoor kon ik hier meteen een stadszuinigheidsrit van maken. Na vertrek had ik alle stoplichten mee en kon ik heerlijk doorrijden en dus lekker vloeiend en strak over de rotondes en door de bochten heen sturen. Hoe lekker is het als je gewoon weer eens helemaal zelf de controle hebt? Geen Lane Departure Warning, geen Lane Keep Assist, Active Steering Assist en ga zo maar door. Ik ben zo ontzettend klaar met al die elektronische klerenzooi op vrijwel alle moderne auto’s. Het is gewoon niet leuk meer en het ergste vind ik nog wel dat constante superirritante gepiep in je oren van al die veelal veligheidssystemen. Op de Rijnsburgerweg sloeg ik rechtsaf richting Warmond met lekkere bochten, mooie rotondes en hoge verkeersdrempels in het vooruitzicht. De eerste rotonde met hoge rotonderand staat op best wel een rot punt want ik moet net mazzel hebben dat er geen auto vanaf de andere de rotonde driekwart neemt en dat er vanaf rechts geen verkeer blind de rotonde op rijdt. Ik heb dan wel voorrang maar rij omdat ik de hoge rotonderand meeneem met best een behoorlijke vaart de rotonde op en af gewoon omdat het kan met deze auto. Er kwam gelukkig van beide kanten net geen verkeer aan dus ik zette hoog in en vloog perfect de rotonde weer af. De vering/demping is duidelijk veel beter dan op de eerste Dacia Duster die ik getest heb, toen ik de actiefoto’s terugkeek zag ik dat die behoorlijk ver overhelde in snel genomen bochten. Op een andere foto zag ik dat het binnenste achterwiel zelfs los kwam van het asfalt.

In Warmond kreeg ik een bumperklever achter mij hangen die veerkeerslicht na verkeerslicht achter mij bleef rijden. Over de A44 heen rijdend had ik al lol want de rotonde na het viaduct neem ik altijd lekker snel. En dat trok het bumperklevende dombootje niet waarna ik nog snel rechtsaf door oranje kon rijden en hij moest wachten. De oprit naar de A44 ging lekker en op verdorie op de afrit naar Abbenes kreeg ik weer een bumperklever achter me hangen. Nou die ga ik op de Dacia-4×4-manier afschudden! Naar het einde van de afrit rijdend minderde ik geen vaart, zette snel de draaiknop op AUTO en schakelde snel terug en vloog met een absurd hoge snelheid linksaf onder de A44 door. Dikke Duster-doei bumperklever! Die 17-inch GoodYear Vector 4Seasons hebben dankzij de automatisch inschakelende 4×4 echt een waanzinnig goede grip. Ik had dat niet verwacht van een vier-seizoenen-band. Daarna was het rechtdoor tot aan het stoplicht en dan linksaf en de weg volgen naar mijn werk. Er tussenin ligt nog wel een grote rotonde maar die heeft een hele platte brede rotonderand van een vreemd soort glad uitziend soort gegoten steen of beton met steenstructuur. Voordeel is wel dat het nat weinig grip heeft waardoor ik er lekker overheen kon glijden in de 2WD-stand. Daarna volgt een lange rechte weg tot aan het stoplicht met allemaal verkeersdrempels in alle soorten en maten. Van licht glooiende asfaltdrempels tot hele steile verkeersdrempels die ik maar jumpdrempels noem want je wordt een soort van gelanceerd. Op de glooiende drempels kon ik vooral goed voelen dat de veren niet te hard zijn en op de jumpdrempels dat de grondspeling ruim voldoende is en de veren niet doorslaan en de uitgaande demping uitstekend zijn werk doet. Toen ik uit werk vandaan na het eten naar Katwijk aan Zee ben gereden voor de gewone zuinigheidsdit heb ik de Dacia Duster voor de grote Appie afgetankt. Daar rolde een hele fraaie en voor mij verrassende verbruik uit. Het opgegeven verbruik is namelijk als volgt.
Gecombineerd – 1:14,70
Verbruik gemiddelde snelheid – 1:15,87
Verbruik bij hoge snelheid – 1:16,95
Stadszuinigheidsrit – Rijmodus: Eco – Aandrijving: 2WD – Tripmeter: 94 km/4 ltr E10 = 1:23,5

Zuinigheidsrit
Het regende steeds wel/niet maar goed het zicht was prima dus ik lag er niet wakker van. Ik reed de N206 op en zette eenmaal rechtuit rijdend de Cruise Control vast op 80 km/u. Ik moet zeggen dat de stoelen heerlijk zitten en ik zal als ik volgende week bij Bas ben eens vragen wat hij van de kwaliteit van de stof en het schuimrubber vindt. Kijk maar eens op de website van Bas – https://www.deautobekleder.nl – dan zie je hem vol in beeld op de voorkant. Prachtig mens waarvan er naar mijn mening veel meer zouden moeten rondlopen op deze wereld. Aan net einde van het rechte stuk besloot ik het gas erop te houden en de draaiknop naar AUTO te draaien zodat ik met de 4×4-aandrijving door de haakse rechterbocht kon rijden. Altijd erg leuk als er de hele tijd al een rij auto’s achter je rijdt die allemaal het liefst met 100 km/u over de N206 zouden willen scheuren. Ik vloog echt snaarstrak door de haakse rechterbocht met bijna 80 km/u en het complete rijtje achter mij moest afhaken dus ik moest even lachen. Tja dat lullige Dacia Dustertje dat voor jullie rijdt heeft écht wel een hele goede wegligging stelletje snelheidsmaniakken! Daarna zakte ik af naar 60 km/u en zette de Cruise Control weer vast tot aan Vogelenzang. Door niet te remmen en een constante snelheid aan te houden rij ik zo zuinig mogelijk en uiteraard helpt die Eco-rijmodus heel erg mee. Toch wist ik stiekem al dat ik het verbruik van die stadszuinigheidsrit niet zou verbeteren of er ook maar in de buurt zou kunnen komen. In Vogelenzang zette ik in de lange 30-Zone de Cruise Control op 30 km/u. Het verbaast mij elke keer weer hoe hard mensen door 30-Zones heen scheuren, 50-60 km/u is heel normaal voor veel automobilisten. Laatst las ik weer van een kind dat werd dood gereden in een 30-Zone en geloof me als je netjes die 30 km/u aanhoudt is de kans veel groter dat je wel op tijd stilstaat. Gemiddelde remweg van een auto bij vier verschillende snelheden: 30 km/u = 13 meter – 40 km/u = 20 meter – 50 km/u = 28 meter – 60 km/u = 37 meter. Op de bomenweg ging de snelheid weer omhoog naar 50 km/u en na de heerlijk strak snel genomen rotonde (voelt zelfs in 2WD goed aan) naar 60 km/u. En ja hoor weer een bumperklever maar in de twee scherpe blinde bochten waar ik op de Cruise Control doorheen reed moest ie lossen. Wat ik erg fijn vind aan deze Dacia Duster is dat de snelheid niet afgebouwd wordt als je hard door een bocht heen rijdt. Dat komt omdat er een normale Cruise Control/CC opzit en geen Adaptive Cruise Control/ACC. Auto’s met een ACC vallen altijd bijkant stil in een snel genomen bocht. Ik vind dat ongelofelijk irritant maar dat is inherent aan het radar-geleidingssysteem van het ACC.
Bij de scheve verkeersdrempel aangekomen stond er een kleine file omdat er een auto van porcelein extreem voorzichtig en dus zeer langzaam over de scheve verkeersdrempel heen reed. Ik zag dat er in de verte geen auto aankwam dus ik heb het rijtje auto’s zonder af te remmen ingehaald en vloog stuiterend over scheve verkeersdrempel heen. Mazzel allemaal! Waarom? Wel gewoon omdat het kan met deze Dacia Duster. Ik doe dit overigens vaker hier maar ja ik ken deze plek dan ook erg goed en weet ook precies hoe een auto reageert op die scheve verkeersdrempel. Mag ook wel na meer dan 1.000 keer! In de blinde S-bocht zette ik even heel kort de draaiknop in de stand AUTO. Door de 4×4-aandrijving kon ik werkelijk op de millimeter precies door de blinde S-bocht heen knallen. Persoonlijk vind ik dat deze Dacia Duster 4×4 zelfs net weer even mooier en strakker door deze blinde S-bocht heen reed dan de NIO eT7. Is dat een groot compliment of wat? Op de T-splitsing kon ik gelukkig direct doorrijden richting Zandvoort want als je pech hebt sta je hier nog wel eens even te wachten. Richting de boulevard rijdend stelde ik de NavSat in op mijn huisadres omdat ik wel eens wilde zien hoe dat eruit zou zien op het centrale display. Nou fantastisch dus want het staat heel erg duidelijk aangegeven met een knalpaarse pijl dus je kan eigenlijk niet fout rijden tenzij…. hoor ik net als ik dit aan het schrijven op de radio je oude software hebt en ze de hekken bij een afslag op de A12 weg gehaald hebben en je daardoor het water inrijdt. Eenmaal op de boulevard kreeg ik me toch een totaal gestoorde bumperklever achter me hangen. Ik ben tot tweemaal toe gestopt en dat doe ik niet snel, het bleek een snol in een Nissan Juke… die er op de duinenweg (= 80 km/u) met 100+ km/u vandoor ging. Ik ben daar wel eens bijna op drie damherten geknald en alleen omdat ik me netjes aan de snelheid hield en een extreem goed reactievermogen (= getest) heb stond ik na een noodstop op tijd stil. Ik had zelfs niet eens tijd om mijn koppeling in te trappen en dus ik stond na die noodstop met de motor uit stil.

Op de bomenweg reed ik lekker alleen en na bij Overveen omgedraaid te zijn reed ik weer terug naar Katwijk aan Zee. Op de boulevard rijdend zag ik de wilde Noordzee en die zou de komende dagen nog wel even onstuimig blijven. Mijn zwager vertelde op zondag na zijn avonddienst op het LUMC dat ze met een traumahelikopter twee mensen van een zeiljacht hadden moeten halen die nacht. De reddingsboot kon niet uitvaren vanwege de 3-4 meter hoge golven dus ja er stond een lekker windje. Het gekke was dat ondanks die harde wind het verbruik tijdens de stadszuinigheidsrit extreem laag was en dat terwijl dit toch een hoge SUV is. Roemeense luchtweerstand zullen we maar zeggen, ha ha. Bij de rotonde aangekomen ha dik al voorpret want de rotonde aan het einde van de noordelijke Boulevard Barnaart (nooit geweten dat die zo heet) is de lekkerste-mooiste-spectaculairste rotonde van Nederland. Die rotonde is niet groot maar als je erop af rijdt kun je niets zien en dan moet je zo hoog mogelijk over de rotonderand heenrijden en dan meteen daarna de tweede rechts naar beneden duiken richting Circuit Park Zandvoort. Als je dat perfect en snel doet geeft dat echt een kick. De Dacia Duster leent zich daar uitstekend voor in de AUTO-stand want met 4×4-aandrijving (heel even maar) kun je dit met een veel hogere snelheid doen dan met welke snelle achter/voorwielaangedreven dan ook. Een dikke Audi/BMW/Mercedes kun je hier dus letterlijk achteruit laten rijden in je Dacia Duster. Lekker rustig naar Vogelenzang rijdend kreeg ik weer een bumperklever achter me hangen, ik word echt doodziek van al die bumperklevers helemaal als het een Petje is. En dus heb ik de Cruise Control aangezet en alleen in de bochten op de AUTO-stand (= automatisch overschakelen op 4×4) op het scherpst van de snede door alle blinde S-bochten, scherpe/haakse linker- en rechterbochten heen gereden en dat trok dat gassie niet. En na elke bocht zag ik ‘m weer stevig gas geven om mij bij te halen. Ik had uiteraard dikke pret want ik heb echt een bloedhekel aan Petjes. Weer in ‘t Heen aangekomen was ik benieuwd wat voor verbruik het aftanken op zou leveren. Precies zoals ik dacht een hoger verbruik maar het was nog steeds beter dan het opgegeven verbruik namelijk 1:19,69.
En na het aftanken volgde uiteraard de oprtibocht bij ‘t Heen en ik was waanzinnig benieuwd hoe de Dacia Duster TCe 150 4×4 zich zou gedragen. Ik besloot in de 2de versnelling op de apex af te rijden en dan vlak voor de apex in één keer plankgas te geven. Zelden heb ik een auto zo absurd-geniaal-waanzinnig superstrak door deze opritbocht heen gestuurd. Gewoon écht níet wegglijden naar links hè ik kon het maar amper geloven! WOWERDEWOWWOWWOW!!!
Zuinigheidsrit – Tripmeter: 68,9 km/3,50 ltr E10 = 1:19,69

De snelwegzuinigheidsrit in de stromende regen + wind
Nou dat kon gewoon niet beter zaterdag 14 januari zou het de hele dag non-stop regenen. Een prima weertje dus voor een auto als de Dacia Duster en ik had er dan ook heel erg veel zin in! Ik ben expres vroeg in de auto gestapt dan kon ik alvast brood bij de bakker in Valkenburg ZH halen en daarna de Dacia Duster aftanken bij de Total in De Stevenshof. Daarna zou ik mijn standaard route over de A44 naar Hoofddorp rijden en weer terug. Hoeveel de rijmodus Eco met de gewone rijmodus weet ik niet maar als ik dat allemaal moet gaan testen moet ik alle zuinigheidsritten dubbel doen en dat kost me toch net iets teveel centjes. Dan is het gewoon handiger om in de zuinigste rijmodus te kijken wat voor minimaal verbruik ik kan halen. Ik reed rustig de snelweg op en dat kon ook want er reed gelukkig niemand achter mij. Eenmaal op de snelweg zette ik de Cruise Control vast op 100 km/u en dan maar afwachten hoe het zou gaan lopen. Nou de eerste slome dakpan op voetjes kon ik al snel inhalen want heel veel automobilisten gaan als het regent absurd langzaam rijden. Ze doen net alsof ze op ijs rijden, hou op schei uit zeg als je zo bang bent om in de regen te rijden ga de weg dan niet op! Nadeel voor mij is dat ik natuurlijk niet met een te hoge snelheid in mag halen en gelukkig is de maximum snelheid overdag 100 km/u behalve voor Audi’s/BMW’s/Mercedessen/Petjes in GTI-tjes. En inderdaad had ik al snel een Audi achter me hangen nou hele dikke vette doei dus hè! Ik trapte even op mijn rem en die Audi-bestuurder schrok zo en remde zo hard dat zijn alarmlichten aansprongen. Wat een zielige sukkel zeg, oh wat had ik nu graag in een Hummer gereden. Even verderop moest ik nog weer een vrachtwagen inhalen en nog een auto en gelukkig was ik toen al bij de A4 aanbeland waar ik altijd de de 5de baan kies. Bij de afslag naar Hoofddorp aangekomen wilde ik zoals altijd de linkerbaan pakken maar nog voor de afslag sneden twee auto’s achter mij langs en daarna weer voor mij langs de afrit op. Ik wist toen al precies wat er zou gebeuren want die afritbocht is vrij scherp en in de regen is dat natuurlijk doodeng. En inderdaad waar ik gewoon met 100 km/u op én door de scherpe afritbocht heen reed daar remden de twee auto’s allebei zo hard af dat ik ze letterlijk rechts voorbij vloog. De wegligging met vier aangedreven wielen is gewoon belachelijk goed. Maar ik moet die 17-inch GoodYear Vector 4Seasons banden ook een heel dik compliment geven want de grip van die banden is gewoon absurd goed zowel op droog als nat wegdek. De snelle draai aan het einde van de afrit ging niet door want het stoplicht sprong net op rood. En toen ik daarna de A4 weer op wilde draaien reed er een trailer voor mij uit. Helaas pindkaas maar ach ik moet zo zuinig mogelijk rijden dus wat nou. Weer op de A4 reed ik rustig met het verkeer mee en bij de A44 nam ik de rechterbaan want die reed goed door. En dat bleef gelukkig zo dus ik hoefde niet in te halen. Weer bij Leiden reed ik naar de Total om de hoek en moest 2,68 liter E10 erin gooien. Ik kwam uit op een verbruik van 1:19,70 wat ik helemaal niet verkeerd vind als ik eerlijk ben. Ook nu kwam ik ruimschoots hoger uit dan het opgegeven verbruik. Toch jammer dat Renault Nederland die dieselversie geschrapt heeft want in België staat de Dacia Duster Blue dCi 115 4WD wel in de prijslijst en ook nog eens bijna 10.000,- euro goedkoper. Diesel zijn tegenwoordig brandschoon dus ik snap dat gewoon echt niet!
Snelwegzuinigheidsrit – Tripmeter: 52,8 km/2,68 ltr E10 = 1:19,70

Zwager was ook onder de indruk!
Zondag heb ik om 10.15u mijn zwager gebeld want ik wilde graag zondagochtend actiefoto’s maken op onder andere het strand. Met een 4×4 mogen actiefoto’s in het zand absoluut niet ontbreken! Ik ben maar niet de modder ingedoken want met gewone wegbanden kom je dan geheid vast te zitten. Dat is me al eens overkomen en toen kwam de reddings-4WD van Klaas ook vast te zitten en toen moesten we nog weer een lid van de 4WD-club bellen om eerst Klaas en toen de Suzuki Jimny Professional 1.5 AllGrip Pro in 2021 los te trekken. Hilarisch was dat maar in zoiets had ik nu totaal geen zin. De foto’s op het strand waren niet spectaculair maar wel naar mijn zin. In de 2WD-stand zit je binnen amper 1 meter rijden al vast in het zand dus het mag duidelijk zijn dat die 4×4-stand écht nodig is maar ook écht werkt. Ik las trouwens nog een erg domme opmerking van een journalist die iets schreef over de 1ste erg korte versnelling… HUH??? Niet alleen de 1ste versnelling is kort maar de 2de en 3de ook en dat heeft te maken met het rijden in het terrein. Als je een steile helling op wilt rijden of vast zit in het zand of de modder dan is een korte 1ste versnelling broodnodig dus daarom beste domme journalist heeft de Dacia Duster 4×4 een korte 1ste, 2de en 3de versnelling.
Na de strandzandfoto’s hebben we op de schuine helling van de afwatering nog een paar foto’s gemaakt. Ze waren net aan het spuien vanwege de heftige regenval een dag eerder dus dat was wel gaaf om te zien. Daarna zijn we naar Het Corpus gereden om de actiefoto’s op het asfalt te maken want die wilde ik uiteraard ook hebben. Toen we vanuit Katwijk aan Zee naar Het Corpus reden zei ik tegen mijn zwager dat hij via ‘t Heen moest rijden. Ik was benieuwd wat hij van de opritbocht zou vinden in de AUTO-stand = 4×4. Nou dat heb ik geweten want mijn zwager gaf plankgas vlak voor de apex en bleef plankgas geven en ook nu weer gleed de Dacia Duster TCe 150 4×4 geen millimeter opzij. Mijn zwager was net als ik zwaar onder de indruk. Na mijn zwager thuis gebracht te hebben heb ik de Dacia Duster afgetankt omdat ik benieuwd was wat het verbruik zou zijn na wat steviger doorrijden en in het terrein rijden met diflock. Nou dat verbruik was dus meteen een behoorlijk stuk hoger! Aftanken – 105,1 km/8,59 ltr E10 = 1:12,24. Na mijn zwager thuis afgezet te hebben ben ik wat gaan eten en daarna met mijn moeder en zus naar de verjaardag van de jongste van mijn jongste zus gaan. De zit achterin is prima volgens mijn zus dus ook daar scort de Dacia Duster 4×4 gewoon goed. Toen ik dinsdagochtend de Samsonite kofferset fotografeerde ben ik ook even achter mezelf gaan zitten en dat zit inderdaad prima.

Off Road wedstrijdje Dacia Duster TCe 150 4×4 versus Land Rover Defender 110 X


Maandag filedag van hier tot Tokioooooo

Maandag naar werk ging nog wel maar toen ik ‘s middags vanuit Heemstede (daar was de introductiedag voor nieuwe medewerkers) terug naar huis reed was het gewoon overal één grote lange file. Ik ben maar gewoon over de wegen gereden waar het verkeer nog wel leek te rijden. Soms moest ik even iets meer gas geven om het stoplicht nog te halen want op al die N-wegen staan zoveel verkeerslichten dat als je even te langzaam rijdt je bij elk verkeerslicht stil moet staan. Het is maar goed dat ik werkelijk alle weggetjes tussen Haarlem/Amsterdam en Leiden uit mijn hoofd ken anders was ik minimaal 1-2 uur later thuis geweest. Die file op de A4 sloeg gewoon echt helemaal nergens op en komt alleen maar omdat veel automobilisten bang zijn om in de regen te rijden. En dan heb je verder nog een kleine groep totale idioten die alles en iedereen voorbij scheuren op in- en uitvoegstroken en samenvoegstroken en die veroorzaken vaak dus ongelukken. Uiteindelijk ben ik richting Rijsenhout gereden waar op de weg naar Leimuiden amper verkeer reed. Op de zijweg naar de Leimuiderbrug stond een lange file maar die kon ik heel mooi omzeilen door via een gravelpaadje de dijk op te rijden langs de file en op het laatste moment vlak voor het stoplicht in te voegen. En daar zag ik dat voor rechtdoor – de kant die ik op moest – er maar twee auto’s voor het verkeerslicht stonden. Ik had dus puur voor Jan Lul in die lange file gestaan want die wilden op de splitsing met drie verkeerslichten allemaal rechtsaf naar de snelweg. Eenmaal rechtdoor rijdend kon ik via Roelofarendsveen door de polder naar Leiden maar ik voorzag dat daar ook weer een lange file zou staan. En dus ben ik naar de A44 gereden want daar zijn het vrijwel altijd rijdende files en dat bleek ook zo te zijn. Om niet bij Leiden in de file te belanden heb ik de afslag Oegstgeest genomen en verdraaid daat stond geen file en in Oegsgeest was het helemaal rustig en ook op het Science Park was het rustig en ja zelfs voor de Haagshe Schouwbrug was het rustig. Zo zie je maar dat als je een beetje nadenkt en de juiste routes binnendoor rijdt en op het juiste punt de snelweg oprijdt je jezelf een hele hoop ellende kan besparen. Ik snap werkelijk niet dat automobilisten als domme kuddedieren in zo’n monsterfile op de snelweg gaan staan. Maar ja misschien komt dat wel omdat ik motorrijder ben.

Samsonite kofferset
En als laatste moest ik op mijn vrije dinsdag nog even snel de Samsonite kofferset fotograferen. Ik wist van de vorige Dacia Duster welke koffers ik moest pakken. Zonder hoedenplank passen er behoorlijk wat koffers in dus je mag de Dacia Duster met recht een pakezel noemen.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 3×50-liter + 2x33liter + 13-liter
Zonder hoedenplank: 3×70-liter + 50-liter + 2×33-liter

En zo kwam er een einde aan een zeer verrassende test die vooral dankzij de vele regen erg leuk was omdat juist daar deze 4×4 tweehonderd procent tot zijn recht komt.

 

Specificaties

Jaargang

2023

Carrosserie

4×4

Transmissie

Handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

10.4 seconden

Topsnelheid

174km/u

Vermogen

110(150) kW (pk)/rpm

Koppel

250 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.3/1.332 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

4×4

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Trommels

Draaicirkel

10,15 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Bebouwde kom

6,3 liter/100 km

Snelweg

5,9 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

6,8 liter/100 km

C02 uitstoot

153 gram/km

Energielabel

D

Afmetingen

Lengte

4.341 mm

Breedte

2.052 mm

Hoogte

1.682 mm

Wielbasis

2.676 mm

Spoorbreedte voor

1.563 mm

Spoorbreedte achter

1.580 mm

Massa leeg

1.299 kg

Max. toelaatbare massa

1.845 kg

Laadvermogen

546 kg

Aanhanger geremd

1.500 kg

Aanhanger ongeremd

700 kg

inhoud bagageruimte

414 liter

Bandenmaat

215/60-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand