Dacia Logan MCV Laureate dCi 90 2014 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Renault Nederland NV



“Koop die auto!”
Dat Mark Rutte niet kan rekenen weet elke Nederlander sinds zijn rekenfout van 50 miljard euro. Mark Rutte zal dan ook helemaal niets snappen van de rekensom, dat je veel beter een Dacia Logan MCV met 20% bijtelling kunt kopen dan hele hordes auto’s met 14% bijtelling is dan ook begrijpelijk. Aangezien onze extreem domme minister-president dit niet snapt ga ik speciaal voor hem in dit testverslag uitleggen waarom deze Dacia Logan MCV ondanks zijn 20% bijtelling ‘the must have’ bedrijfsauto dan wel lease-auto is van 2014. Toen Mark Rutte op tv zei: ”Koop nou dat huis, koop nou die auto!” bedoelde hij met dat laatste waarschijnlijk onbedoeld deze Dacia Logan MCV. Tja een rode Roemeense auto die alle andere automerken (behalve Renault natuurlijk) volledig in hun hemd zet. Dacia is het enige automerk dat ondanks de economische crisis hard is gegroeid en blijft groeien! Waar veel mensen vroeger nog zeiden: “Een Dacia kopen? Ben je helemaal gek geworden!” kopen juist nu deze mensen een Dacia. Het allerleukste vind ik dat vooral ook behoorlijk wat boven modaal verdienende Nederlanders een Dacia kopen. Logisch want in een Dacia Lodgy kun je veel meer mensen en/of spullen meenemen dan in een Jaguar/Aston Martin/Ferrari etc. En ja ook in die bevolkingsgroep let men blijkbaar in tijden van crisis op de prijs. Het is trouwens maar goed dat die mensen niet weten wat deze Dacia Logan MCV in Roemenië kost, daar heb je al een Dacia Logan MCV voor slechts €7.890,- (1.2 16V 75 Pk, hier niet te koop) en zelfs de TCe 90 kost in Roemenië maar €9.900,-.

Als ik nog denk aan mijn eerste test van een Dacia – de ‘GFT-bak’ – moet ik weer lachen, dat was toch wel een inkoppertje van de bovenste plank. Sindsdien is het heel hard gegaan met Dacia, en met name over de Dacia Sandero Stepway hoor ik veel positieve geluiden. Een vriend van mij heeft er één gekocht (hij is er zeer tevreden over), en een collega op werk vroeg mij laatst informatie over deze auto. De ‘GFT-bak’ is dus verleden tijd alhoewel veel mensen het automerk Dacia nog steeds niet uit hun mond krijgen. Toevallig had ik die week een afspraak met een ex-collega die overweegt om een Dacia te kopen. Toen hij dat tegen zijn vrouw zei sprong die meteen in de Truus-de-mier modus, zo van tu-tu-tu-tu-tu-tu-tu-tuut je kent dat wel. Ik heb hem toen geadviseerd om de Dacia Sandero Stepway TCe 90 te gaan proefrijden. Ik ga er vanuit dat ze dan alsnog omgaat, in het blauw en zwart ziet die auto er gewoon goed uit. Neem bijvoorbeeld de vernieuwde Dacia Duster, dat vind ik persoonlijk een zeer geslaagde facelift. En wie weet wat ons allemaal nog te wachten staat van die Roemeense automerk.

PvdA-auto
Wel grappig dat ik al begonnen was aan mijn testverslag nog voordat ik de auto had opgehaald, en dat ik juist een rode auto meekreeg. In plaats van boven op de parkeerplaats stond de auto dit keer in de ondergrondse parkeergarage. Geen idee of het daardoor komt dat de auto kleiner lijkt dan-ie in werkelijkheid is, ik bedoel maar hoe een mens zich kan vergissen. Maar daar kom ik zo op terug want ik moest eerst nog naar huis rijden. En ook dat is tegenwoordig, net als de nieuwe afslag Hoofddorp, een hele wereldreis. Vroeger was de afslag Hoofddorp een hele simpele op- en afrit maar nu word je voor je gevoel alle kanten opgestuurd behalve de goede. Maar ik kan er mee leven want het aantal mooie bochten is alleen maar toegenomen in plaats van afgenomen. Maar laat ik bij het wegrijden beginnen want dat voelde heel vertrouwd aan. Dit is net als alle andere Dacia’s een auto die doet wat een auto moet doen, en helemaal NIETS meer dan dat en dus is deze auto schrikbarend goedkoop. Bij BMW betaal je heel erg veel geld extra voor een auto die op nummer 1 staat in de top 10 van de meest agressieve autobestuurders. Het is maar net waar je je geld aan uit wilt geven, doe mij dan maar liever 4 Dacia’s voor de prijs van 1 BMW Stationwagon. Een Dacia Sandero Stepway om samen met de vrouw op stap te gaan, een Dacia Duster 4×4 om je even uit te leven in het terrein, een Dacia Dokker voor de zaak en een Dacia Logan MCV voor het gezin. BMW: shockingly expensive!

Buiten gekomen heb ik eerst even de spiegels, bestuurdersstoel en het stuur goed afgesteld. Ik zat werkelijk perfect achter het stuur, klaar voor de test van een auto als geen andere. Dat klinkt raar maar er is inderdaad geen enkele andere Stationwagon te koop voor een prijs van net onder de twaalfduizend euro. Mark Rutte zal die prijs waarschijnlijk niet willen geloven als hij de prijslijst bekijkt, want die maakt van die €11.990,00 waarschijnlijk €1199000 oftewel één miljoen honderdennegenennegentig duizend euro. Zoveel bagageruimte in een auto die kan dus niet goedkoop zijn! Nee Mark dit is geen vrachtwagen maar een slimme Roemeense auto. Nou zal Mark niet willen geloven dat er slimme Roemenen bestaan, maar ja ze zijn toch echt slimmer dan VVD-ers. Ik las trouwens dat de JOVD (de jongerenorganisatie van de VVD) Alexander Pechtold heeft verkozen tot “Liberaal van het jaar”. Ha, ha, ze moeten wel met die VVD w(i)ethouder, opgestapte VVD alcoholist, veroordeelde VVD provinciaal etc. Hadden ze namelijk een VVD-er gekozen dan was hij “De crimineel van het jaar” geworden. Het is te triest voor woorden maar de Nederlandse politiek is verworden tot één grote bende corrupte graaiers.

Vermogen, toerental, snelheid, versnelling, tuning
Na het wegrijden merkte ik al snel dat het opschakelen heerlijk soepel en precies gaat, alleen is het wel zaak de verhouding snelheid/toerental in de gaten te houden. 50 km/u in de 4de versnelling is iets van 1.200 toeren en dat trekt dit 1.5-liter dieselblok niet, en dus is een sonore brom het gevolg waarna je vanzelf terugschakelt naar de 3de versnelling. Een toerental van 1.500 toeren is ruim voldoende om van de sonore brom af te zijn. Voor 60 km/u geldt hetzelfde, in de 5de versnelling draait het motorblok 1.000 toeren en in de 4de versnelling 1.400 toeren. En bij een snelheid van 70 km/u (1.600/4 en 1.200/5) kun je ook maar beter nog in de 4de versnelling blijven rijden. Natuurlijk zou het een optie zijn om een 6-versnellingsbak te monteren met iets kortere verzetten, maar daar hangt uiteraard ook een hoger prijskaartje aan. Je kunt bij deze snelheden dus altijd beter één versnelling lager rijden dan je normaal gesproken zou doen, maar je kunt natuurlijk ook een tuning laten doen waardoor het vermogen en koppel stijgen. Het extra koppel zal er in dit geval voor zorgen dat het 1.5-liter diesel motorblok nu wel voldoende koppel heeft om die één versnelling hoger wel rond te krijgen. Ik ben even aan het zoeken geweest op het internet wat een tuning zoal oplevert en dat is behoorlijk wat extra Pk’s en koppel. Vermogen: 90 Pk/3.750 -> 110-120 Pk/3.750 en koppel: 220 Nm/1.750 -> 260-280 Nm/1.750. Ik kan het natuurlijk niet met zekerheid zeggen, maar uit ervaring weet ik wel ongeveer wat voor effect zo’n tuning heeft. Ik ga er vanuit dat die dieselbrom verdwijnt, en dat de dieselmotor daarna nog een stuk soepeler wordt dan-ie al is.

Gladheid?
Zaterdagavond had ik al de nodige berichten op het internet gelezen over ongelukken in verband met kou en gladheid. Toen ik zondagochtend vroeg weg wilde rijden zag ik dat ik moest krabben, maar gelukkig was het slechts een dun en zacht bevroren laagje. Zondagochtend betekent vrijwel geen tot weinig verkeer op de weg, en dus heb ik de dan wel rustige snelwegroute naar werk genomen. De mooie bocht van Churchilllaan naar de Voorschoterweg ging heerlijk, 2de versnelling gas erop en zonder enige onbalans vloog ik er doorheen. Erg verrassend want om nou te zeggen dat er topbanden om de velgen liggen, nou nee het zijn maar 15-inch banden van het merk en type Bridgestone Blizzak LM-32. De oprit naar de N11/A4 heb ik aan het begin nog even plankgas gegeven wat slechts resulteerde in lichte onbalans, maar daarna heb ik rustig aan gedaan want als het hier glad is hang je direct in de dichte stalen vangrail. Vanwege wegwerkzaamheden is het hier erg smal en dus oppassen geblazen met gladheid. Op de snelweg heb ik exact 88 km/u op de cruise control gereden, er wordt namelijk pas geflitst vanaf 8 km/u te snel. En aangezien 88 km/u op de snelheidsmeter nog steeds geen echte 88 km/u is kun je deze snelheid dus probleemloos aanhouden. Vorig jaar heb ik geen enkele snelheidsboete gekregen, gelukkig maar want dat flutkabinet van pRutte en Didi ‘lipstick’ Samsom spekken nee laat maar. Na het verlaagd aangelegde stuk snelweg ging het dan eindelijk weer omhoog en nam ik de afslag Hoogmade/Leiderdorp.

Omdat het mij intussen wel duidelijk was dat het absoluut niet glad was heb ik het gas erop gezet. De 90 Pk en 220 Nm van het 1.5-liter diesel motorblok zijn ruim voldoende om deze stationwagon toch redelijk rap snelheid te laten maken. Op dat moment moest ik weer even denken aan die knalrode Renault Twingo, die had hetzelfde 1.5-liter diesel motorblok. Met die auto heb ik toen ongelofelijk veel lol gehad, juist vanwege dat fijne 1.5-liter diesel motorblok. Maar genoeg daarover de grote rotonde kwam eraan, en alhoewel het ESP niet uitgezet kan worden kun je met deze Dacia Logan MCV toch behoorlijk wat pret hebben. Door namelijk precies op de grens te rijden slaat de boel niet dood, en oh wat blijkt deze Roemeense en tevens goedkoopste stationwagon van de hele melkweg dan ontzettend goed… en leuk natuurlijk. Het goede stuurgevoel, de perfecte feedback van de Bridgestone banden, en de mooie balans compenseren de wat mindere vering/demping ruimschoots. Ik vloog werkelijk over de rotondes heen alsof ik in die kleine rode Renault Twingo reed. Oké niet met drie wielen over het asfalt maar het kwam in de buurt. Op weg naar de voorlaatste dreigde ik nog even dwars weg te glijden, maar toen maakte ik het (expres!) wel heel erg bont. Poeh hé dit had ik toch niet verwacht, want als ik eerlijk ben vind ik dit stiekem de beste Dacia die ik tot nu toe getest heb.

Het was geen drukke weekenddienst geweest en zo kon ik zondagmiddag om 15.30u alweer op huis aan. Bij het verlaten van het parkeerterrein ligt een vervelende verkeersdrempel en die is goed te voelen. De vering/demping van deze Dacia Logan MCV mag je gerust stevig noemen, sportief vind ik net even te ver gaan. De veren zijn vrij stug dat samen met de harde uitgaande demping een hele goede keuze is van Dacia gezien het hoge pakezelgehalte van deze auto. De bagageruimte is ronduit gigantisch voor een stationwagon, maar om nou te zeggen dat je het er aan de buitenkant vanaf ziet. Zaterdagmiddag heb ik foto’s van de Samsonite kofferset gemaakt en ik moest de allergrootste kofferset pakken om de op één na grootste er met gemak in past. Met afdekhoes uitgerold passen er 3×70-liter + 1×50-liter + 3×33-liter + 3×13-liter in, en zonder afdekhoes 2×117-liter + 1×70-liter + 3×50-liter + 3×33-liter + 3×13-liter. Voor die 3×13-liter (op de foto is maar 1 beautycase te zien want ik heb er maar 1, dus die moet je er even bijdenken) moet je wel de krik op een andere plek leggen, anders passen er maar 2×13-liter in. Hoe dan ook heeft deze absurd goedkope Dacia Logan MCV een bagageruimte waar je U tegen zegt. Dus heb je een bedrijf en is een busje net te groot en/of net te duur dan is deze Dacia Logan MCV de allerbeste keuze.

Zweedje pesten
Intussen had ik de Dacia Logan MCV goed onder de knie, opschakelen rond de 2.000 toeren of meer en zorgen dat je niet onder de 1.500 toeren komt dan rijdt deze auto werkelijk fantastisch. Ik ben dan ook heerlijk laagvliegend naar huis gereden, al zou je niet zeggen dat deze auto zich daarvoor leent. Ik heb er die middag een schepje bovenop gegooid want vrijdag en zaterdag had ik geen enkele keer het idee dat de auto onder de indruk was van mijn gooi- en smijtwerk. Ik kan mij herinneren dat ik dat met een andere veel duurdere Stationwagon ook een keer heb gedaan, maar die was toen op de eerste rotonde reeds volledig de weg kwijt. Achter mij kwam een kleine hatchback met grote haast aangereden, en die pakte de buitenring waarna ik uiteraard de binnenring pakte. Mijn snelheid lag veel te hoog vond ik zelf, maar de Dacia Logan MCV vond blijkbaar van niet. Het onderstel + vering/demping en de banden zorgden ervoor dat ik toch net voldoende grip hield en prachtig mooi dwars over de rotonderand heen gleed. Normaal gesproken zou ik dit niet in mijn hoofd durven halen met zo’n goedkope auto. Maar goedkoop is hier dus niet duurkoop, goedkoop is zelfs beter dan duurder van andere automerken. Ik denk dat er zelfs behoorlijk wat automerken (met name Duitse!) zijn die stevig balen van dit zeer succesvolle Roemeense automerk. Want laten we eerlijk zijn het Oost-Europese automerk Skoda van VAG haalt het wereldwijd niet bij Dacia qua prijs en qua verkopen. De allerbeste zet die Renault Frankrijk heeft gedaan, is naar mijn mening de laatste technologie van Renault ook direct voor Dacia beschikbaar stellen. Juist het feit dat de moderne benzine- en dieselmotorblokken ook onder de motorkap van de Dacia’s zitten maakt ze wereldwijd zeer aantrekkelijk. Dus ook in landen waar het gemiddelde jaarsalaris van de inwoners een stuk lager ligt dan in Europa.

Ik reed rustig verder naar de volgende rotonde die ze eind vorig aangepast hebben. Er loopt nu een weg langs waardoor het verkeer dat rechtsaf wil slaan niet meer hoeft te stoppen, maar na de rotonde in kan voegen waar ik overigens wel voorrang heb. Omdat deze rotonde groter is moet ik goed opletten dat ik niet teveel druk op de banden zet, want ook deze goede Bridgestone banden hebben niet oneindig veel grip. Maar de Dacia Logan MCV deed het werkelijk perfect voor een dergelijke auto. Dat moet haast wel een andere oorzaak hebben dan de goede vering/demping en banden. Toen ik het rijklaargewicht op ging zoeken in de prijslijst zag ik dat deze maar 1.065 kg bedraagt. En dat is niet veel voor een stationwagon met een diesel motorblok. Ook de lastige dalende flauwe rechterbocht, waar ik ook nog eens met de rechterkant over de kinderkopjes net naast het asfalt heen reed, bracht de Dacia Logan MCV niet uit balans. Nog twee kleine rotondes te gaan, de eerste gleed ik perfect overheen, maar op de tweede kwam er een Volvo stationwagon van links letterlijk de wijk uit gevlogen. Omdat ik zeker wist dat die Volvo de buitenring zou pakken (met zo’n snelheid is het namelijk menselijkerwijs gezien onmogelijk de binnenring te pakken), kiende ik het precies zo uit dat ik direct achter ’m langs over de binnenring en dus ook de rotonderand heen zou rijden. Op die manier kon ik precies voor de Volvo de rotonde afrijden, dat is als alles perfect volgens plan zou verlopen natuurlijk. Ik zag die Volvo-rijder nog links naast ’m kijken zo van: “Wat gaat hij nou doen???” En toen zag hij ineens dat Dacia-logo voor zijn neus, ha, ha. Helaas zat ik in de verkeerde versnelling maar met een diesel is dat niet zo erg, en dus bleef ik ’m toch nog net aan voor wat ik heel erg leuk vond.

Standaard interieur
Het interieur van deze Dacia Logan is heel doodgewoon zo ook de stoelen, die zitten prima alleen vind ik ze nogal aan de zachte kant. Bij normale dagelijkse ritten merk je daar helemaal niets van, maar zodra de afstanden langer worden ga je het wel (en ook goed!) voelen. Mocht je nou beter schuimrubber en/of duurdere bekleding willen voor een Roemeense prijs dan weet ik wel een goed adres. Vroeger liet ik mijn motorzadel altijd steevast opnieuw bekleden bij Buddyfashion in Roelofarendsveen. Het grote probleem van standaard stoelen in het goedkopere segment is echter niet zozeer de bekleding als wel het schuimrubber onder die bekleding. Bij mijn motorzadel kon ik heel simpel de kwaliteit van het schuimrubber testen. In het geval van een slechte kwaliteit schuimrubber kon ik namelijk met groot gemak mijn duimen op de bodemplaat drukken. Het verschil tussen een standaard zadel met een goed bekleed zadel met goed schuimrubber is onvoorstelbaar groot. In het geval van de Dacia Logan MCV zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan een nieuwe laag schuimrubber en/of duurdere (leren dan wel stoffen) bekleding. Gezien de zeer lage prijs van deze Roemeense stationwagon is dat het bedrag niet, en heb je daarna nog steeds een goede auto voor nog steeds een lage prijs. Wat betreft de restvan het interieur kan ik alleen maar positief zijn, zeker het interieur met die beige accenten vind ik mooi. Uiteraard heeft ook deze Dacia (althans deze uitvoering) een fraai display van LG, met daarop een NavSat en alle andere dingen die een automobilist zich wenst. Mijn iPod Touch heb ik aangesloten op de USB-ingang, want dat vind ik toch net wat handiger omdat ik dan wel (i.t.t. de Bluetooth-verbinding) door mijn playlist kan scrollen.

In het begin heb ik nog wel even zitten klooien om mijn stoel goed af te stellen. De koppeling grijpt wat laat aan dus ik heb even zitten experimenteren tussen twee standen, maar uiteindelijk de beste stand gekozen en dat is me prima bevallen. Ondanks dat de koppeling wat laat aangrijpt is deze wel goed te doseren, en dat is toch waar het tenslotte om draait een goede doseerbaarheid. Wat betreft het schakelen kan ik niet anders zeggen dan dat ook dit weer prima is. De bak schakelt heel lekker en nauwkeurig zoals alle Dacia’s, wel moest ik even wennen aan het in de 1ste versnelling zetten want die slag is korter dan ik verwachtte. Wat betreft het sturen geldt hetzelfde, ook dat hebben ze bij Dacia prima elkaar. De meeste auto’s van dit prijsniveau hebben vaak een gevoelloze besturing, met als logisch gevolg een slechte feedback. Ook hier weet Dacia dus weer te verrassen! Voor de grap heb ik ook met deze Dacia nog even een leuke test gedaan, met de handen los van het stuur optrekken en met mijn linkerhand opschakelen. De Dacia Logan MCV ging strak rechtdoor, en dat maak ik zelfs bij duurdere auto’s wel eens anders mee. Ook heb ik nog even uitgetest wat de maximum snelheden zijn in de eerste 3 versnellingen: 1ste versnelling – 50 km/u, 2de versnelling – 90-100 km/u, 3de versnelling – meer dan 130 km/u en zelfs in de 5de versnelling met 120-130 km/u hoef je niet persé terug te schakelen naar de 4de versnelling met inhalen.

Online prijsvergelijk
Kom laat ik eens “concurrenten Dacia Logan MCV” intypen op Startpage.com (ik heb om gegronde redenen niet meer zoveel op met Google uit The United Stasi’s of America) en toen rolde daar een mooi overzichtelijk prijsvergelijk uit op Autokopen.nl.

[quote Autokopen.nl]
Als er een auto is die zich goed leent voor een prijsvergelijking dan is het de Dacia Logan MCV wel. Een enorme berg ruimte voor weinig geld. Maar hoeveel meer krijg je precies voor minder? We halen er drie gelijk geprijsde stationwagons bij om dat uit te zoeken. Als je een stationwagon zoekt voor minder dan 15.000 euro dan is de keuze beperkt tot de Dacia Logan MCV, Renault Clio Estate, Seat Ibiza ST en Skoda Fabia Combi. De prijzen van de Logan MCV starten al bij 11.990 euro maar voor deze vergelijking hebben we uitvoeringen geselecteerd met prijzen tussen de 14.000 en 15.000 euro. Bij Renault Clio krijg je dan een basisuitvoering, de Skoda en Seat zijn voor dat bedrag verkrijgbaar in een aantrekkelijke actie-uitvoering. De Dacia wint het op z’n sloffen als het gaat om binnenruimte. Hij heeft afmetingen die passen bij auto’s uit een hoger prijssegment, maar dan praat je over modellen met een vanafprijs die 10.000 euro hoger ligt dan die van de Logan MCV. De Dacia heeft een bagageruimte van 573 liter, die uit te breiden is tot maximaal 1.518 liter. Van de andere drie modellen komt de Fabia het dichtst in de buurt met een kofferbak van 505 – 1.485 liter. De Renault en Seat kunnen 130 en 150 liter minder in de kofferbak kwijt dan de Dacia – een fors verschil. De Dacia is dan ook zo’n 25 centimeter langer dan de andere drie modellen, je krijgt dus letterlijk meer auto voor je geld.

Ook de uitrusting van de Dacia overtreft die van de andere auto’s. Voor 14.290 euro rijd je in de meest luxe uitvoering Prestige, met onder andere cruise control, airconditioning en een navigatiesysteem. De veiligheidsuitrusting is op orde, iets wat je bij de Ibiza en Fabia niet kunt zeggen. Beide Volkswagen-zusjes hebben geen ESP en geen traction control. Verder zijn de Enjoy en Fresh-actiemodellen wel rijk uitgerust, maar het niveau van de Dacia halen ze niet. De Clio is de meest kale auto van dit kwartet, voor zaken als een radio en airconditioning moet je bijbetalen. Motorisch zijn de drie modellen vergelijkbaar, allemaal hebben ze een moderne turbomotor aan boord. De driecilinders in de Dacia en Renault komen uit hetzelfde magazijn en produceren 90 Pk. Ook de 86 Pk sterke viercilinder TSI-motoren in de Skoda en Seat zijn gelijk. De topsnelheden liggen rond de 180 km/u, het 0-100 km/u standaardspintje duurt rond de 12 seconden. De Renault is op papier het zuinigst met een verbruik van 4,5 l/100 km (1 op 22,2).
[/quote Autokopen.nl]

Vrije dag
Vanwege mijn weekenddienst was ik maandag en dinsdag vrij en waardoor ik mooi de tijd had om een zuinigheidsrit te maken. Op papier zou deze diesel erg zuinig moeten zijn dus ik was benieuwd of ik het in de brochure vermelde lage opgegeven verbruik zou kunnen halen. Ik heb achteraf niets van de zuinigheidsrit genoteerd, en dat had vooral te maken met alle onverwachte voorvallen. Een auto die zomaar ineens zonder richting aan te geven of alarmlichten aan midden op de weg stil ging staan, meerdere keren overstekende voetgangers die zomaar uit de lucht leken te komen vallen, een auto die plotseling vanuit een oprit de weg opreed, een DomDom-vrachtwagen (TomTom je weet wel) die de weg versperde, er viel nog net geen komeet uit de ruimte op de weg dus dit was echt een zuinigheidsrit om direct weer te vergeten. Het enige goede aan deze zuinigheidsrit was het verbruik van 1:30. Na het aftanken ben ik uiteraard nog even plankgas net aan op de grens rijdend door de opritbocht bij ’t Heen gereden. Vaak is een auto waarvan het ESP niet uitgeschakeld kan worden niet leuk om de grens mee op te zoeken. Deze Dacia Logan MCV is daar een positieve uitzondering op, want rijd je perfect op de grens dan is deze auto geweldig leuk. Ik moest wel goed opletten dat ik het gaspedaal niet té diep intrapte, 2de versnelling gas intrappen totdat de voorwielen doorspinnen en dat vasthouden. Nooit gedacht dat een goedkope stationwagon zo ongelofelijk leuk kan zijn. Daarna ben ik nog even over de rotonde + S-bocht heen geknald en dan bedoel ik dat ook echt letterlijk. Het resultaat was dat ik het ESP duidelijk voelde ingrijpen en hard ook, want daardoor ging de snelheid er volledig uit. Dinsdag ben ik lekker thuis gebleven en heb de hele dag niets gedaan, gewoon even lekker een pyamadag.

Toen ik de volgende dag in de Dacia Logan MCV stapte had ik geen idee wat me te wachten stond, en dat was maar goed ook want het ging werkelijk helemaal nergens over. Ik dacht nog even is het misschien Dacia-fandag? Maar nee het bleek een of andere gek die volgens mij nog hooguit een halve hersencel in zijn bovenkamer over had. Woensdag noem ik vaak gehaktdag en voor de jongeren onder ons, dat heet zo vanwege een slagzin uit 1949 die in de jaren 60 een reclame-slogan werd. Maar het werd dit keer geen gehaktdag hoewel dat zomaar had gekund. Zoals iedere werkdag (ma/di/wo/do – vr ben ik vrij) reed ik rustig met 5-10 km/u over het woonerf richting de rondweg. Toen ik het woonerf afgereden kwam en ik halverwege de verkeersdrempel was, kwam er van links letterlijk een oude Volvo stationwagon aangevlogen. De bestuurder reed bijna tegen mij aan, en dus stopte ik heel even en maakte met twee handen het “langzaam-aan-gebaar”. Ik reed daarna over de verkeersdrempel de rondweg op, maar in mijn ooghoek zag ik de achteruitrijlampen van Volvo branden. “Het zal toch echt niet!”, dacht ik nog. Maar jawel hoor toen ik 1 km verderop door het groene stoplicht reed zag ik dat-ie achter me reed. Even reed hij de strook voor linksaf op maar toen hij zag dat ik rechtsaf sloeg reed hij weer achter mij aan. En hij bleef achter mij aanrijden, helemaal tot aan het NS-station. Helaas was mijn collega Fokke (formaat klerenkast) nog niet gearriveerd, en dus reed ik nog maar een extra rondje met jawel die halve hersencel nog steeds achter mij aan. Tijdens dat extra rondje maakte hij een foto met zijn hulphersenen (=smartphone) en toen ik weer rechtsaf sloeg reed hij dan eindelijk rechtdoor. Bizar toch? Maar misschien zat ik er wel helemaal naast, en was deze Volvo-rijder een hardcore Dacia-fan.

Testen in de tijd van de baas
De eerste week van het nieuwe jaar is bij mij op werk altijd extreem rustig vanwege de jaarlijkse kerstsluiting. In de eerste week komt er uit Engeland een team van 3 technici van de firma Vitrosafe voor het onderhoud van de isolatoren. Dit jaar hebben ze voor het eerst de microfilters vervangen, en nadat ze vertrokken waren stonden daar dus nog 9 grote zware metalen omhulsels met microfilters erin op het lab. Die moesten weggebracht worden naar de milieustraat, en dat was dus een perfect klusje voor de Roemeense pakezel Dacia Logan MCV. Na het in de kofferbak laden van 3 zware metalen omhulsels en 9 metalen rechthoeken (ik hoefde niet eens de achterbank om te klappen!) merkte ik daar werkelijk helemaal niets van tijdens het rijden. Hier komt hét grote voordeel van de wat stugge veren om de hoek kijken. Ik denk niet dat er een goedkopere en betere pakezel te koop is in autoland. Na het ritje naar de milieustraat in Leiden besloot ik terug te rijden via het rotondecircus, het regende namelijk pijpenstelen en ik had nog geen echte natte test gedaan. Ik had al wel in de regen gereden maar dat is iets heel anders dan testen in de regen. De eerste rotonde ging perfect alhoewel ik bijna bij een blinde wat oudere Chinese dame naar binnen reed. Ze wachtte netjes tot de voor mij rijdende vrachtwagen voorbij was, maar toen ik de rotonde opreed besloot ze vlak voor mijn neus de rotonde op te rijden. Deze Dacia Logan MCV mag dan niet zo groot zijn als een vrachtwagen – zoals Mark Rutte denkt – maar je kunt ’m volgens mij toch moeilijk over het hoofd zien. Maar ik maakte heel galant even een nette noodstop (en dat ging verrassend goed ondanks de schijven voor/trommelremmen achter) en liet haar voorgaan.

De even verderop gelegen flauwe bocht naar rechts met verkeersdrempel rijd ik meestal nooit op de grens doorheen. Dat komt omdat er op de twee cruciale punten in deze flauwe bocht verkeersborden staan. En dus ben ik hier altijd wat voorzichtiger dan in andere bochten op de route naar mijn werk. Dit keer besloot ik het gas erop te zetten ondanks het risico dat ik niet wist hoe de Dacia Logan MCV zou reageren. Het ESP (kan niet uitgezet worden) greep wel in maar het voelde allemaal heel strak aan. Op naar het kletsnatte rotondecircus waar ik iets langzamer dan normaal op afgereden ben. Er reed een langzaam rijdende vrachtwagen voor mij uit vandaar mijn keuze om 60 km/u te rijden. Bij de eerste rotonde aangekomen heb ik de Dacia Logan MCV hard de bocht om gesmeten, en net als bij de laatste Renault’s die ik getest heb was het net alsof er een elektronisch sperdif aan het werk was. De volgende rechterbocht ging het er nog wat heftiger aan toe, duidelijk te heftig want nu grepen het ESP en het ASR hard in. De volgende rotonde deed ik het iets rustiger aan waardoor ik op de grens in plaats van over de grens reed. Alle verdere rotondes en bochten ben ik toen precies op de grens rijdend doorheen gereden, waardoor het bijna aanvoelde alsof ik over het natte asfalt heen surfte zo mooi. Ik ben blij dat ik deze natte test nog even heb gedaan, want daardoor kan ik nu nog beter zeggen dat deze Dacia Logan MCV zijn geld driedubbel dik en dwars waard is. Iedereen die nog twijfelt over het automerk Dacia kan ik alleen maar toeschreeuwen: “Ga een proefrit maken en overtuig jezelf!”

Specificaties

Jaargang

2014

Carrosserie

Stationwagon

Transmissie

Handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

12,3 seconden

Topsnelheid

173km/u

Vermogen

66(90)/3.750 kW (pk)/rpm

Koppel

220/1.750 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.5/1.461 liter

Kleppen per cilinder

2

Turbo

Turbo

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Trommels

Draaicirkel

10,7 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

15-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

4,3 liter/100 km

Snelweg

3,5 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

3,8 liter/100 km

C02 uitstoot

99 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.492 mm

Breedte

1.994 mm

Hoogte

1.550 mm

Wielbasis

2.634 mm

Spoorbreedte voor

1.493 mm

Spoorbreedte achter

1.476 mm

Massa leeg

1.065 kg

Max. toelaatbare massa

1.620 kg

Laadvermogen

470 kg

Aanhanger geremd

1.150 kg

Aanhanger ongeremd

810 kg

inhoud bagageruimte

573 liter

Bandenmaat

185/65-R15

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand