DS 9 Rivoli+ E-TENSE 250 2022 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door DS Automobiles Nederland


De Sjiekste DS
Samenvatting
De zoon van mijn oudste zus heeft toevallig een DS 3 en is helemaal weg van DS. Hij was dan ook heel erg blij dat mijn zwager, met wie ik altijd de actiefoto’s maak, op vakantie was deze week. En zo mocht hij in de DS 9 rijden zodat ik toch mijn actiefoto’s kon maken want ik heb een ongelofelijke bloedhekel aan pers(sfeer-actie)foto’s. Daar maak ik gebruik van alleen als het echt niet anders kan. Hij was lovend over de DS 9 en met name over drie dingen: het stuurgevoel – de zit + stoelen – het rijcomfort. Nou niet alleen hij hoor ook ik ben zeer lovend over de DS 9. Het is een net wat anders dan andere sedan. Wees nou heel eerlijk de sedans van Audi, BMW en Mercedes zien er toch niet uit met hun ouderwetse looks. Het is erg grappig dat waar ik de DS 9 ook parkeerde veel mensen stopten en een rondje om de auto heen liepen of fietsten zo van wat is dat nou voor merk auto? Als je dat lukt als automerk dan doe je écht iets goed. Wat betreft het rijden kan ik kort zijn dat is formidabel en dat is vooral te danken aan de twee camera’s die voor en achter de weg scannen en de elektronische demping daarop afstemt. Het interieur is ook helemaal af, Bas stond echt letterlijk te geilen op de stoelen. “Zo mooi dat zie ik helemaal nooit!”, zei Bas. Ook het klokje vond hij erg mooi, kleine dingen maar ze maken het geheel wel af. Ondanks dat ik de DS 9 maar 4 dagen en een beetje kon testen heb ik alle testen kunnen uitvoeren die ik wilde en de DS 9 kwam er erg goed uit. Met name de elektrische actieradius op de snelweg is uitstekend en dat had ik niet verwacht. Ben je dus op zoek naar een Plug-In Hybrid en ben je een sedan-fan dan móet je deze DS 9 absoluut op je testrittenlijstje zetten.

Plus: Bekleding – Design – Driveability – Elektrische actieradius – Mooi klokkie – Stuurgevoel – Wegligging – Zit
Superplus: Focal audio

Min: Stond niet gereserveerd 🙁

Testverslag
Nou het moet echt niet gekker worden hoor, dit is al de 3de auto dit jaar die niet gereserveerd stond of meegegeven was aan iemand anders. Gelukkig hadden ze nog een DS 9 staan alleen moest die maandag 27 juni alweer terug zijn dus ik heb uiteraard “Ja” gezegd op de vraag of ik dat wilde. En zo hoefde ik niet onverricht ter zake weer naar huis te rijden maar kon ik in een fraaie DS 9 E-TENSE 250 RIVOLI+ stappen. Helaas wel met een lege Li-ion accu dus ik moest op de benzinemotor (overigens wel in de rijmodus Hybrid) naar huis rijden. Goede aan het verhaal was dan wel weer dat ik ‘m als pleister op de wond niet hoefde af te tanken van de importeur. Dus ach je hoort Daan echt niet klagen hoor, ha, ha. Na mijn mini-motor geparkeerd te hebben ben ik even buiten gaan plassen. Buiten? Tegen het gebouw aan? Nee wees gerust er stond een mobiel WC-blok op het parkeerterrein omdat er problemen zijn met het riool en ze maar niet kunnen vinden waar het zit en dus mogen de toiletten niet gebruikt worden. Na het in ontvangst nemen van de contactsleutel ben ik ingestapt en moest ik er echt even voor gaan zitten om de bestuurdersstoel goed af te stellen. Het was niet zo’n drama als de vorige keer maar ik was toch wel even langer bezig dan normaal vanwege de vele afstelknopjes. Eenmaal onderweg was ik benieuwd hoe de DS 9 het zou doen in de 180-gradenbocht voor de JC Arena. Ik was helemaal vergeten te kijken welke banden er om de velgen liggen dus het was een verrassing. Door de mooie balans van deze uh ja wat is het eigenlijk voor type auto? In de zoekresultaten vond ik de notitie dat DS Automobiles de DS 9 een ‘Topklasse sedan’ noemt. Dat is niet zo gek gezien de gebruikte interieur-materialen, de aparte luxe koplampen, het fraaie design en de topkwaliteit afwerking. Er reed een truttenschudder voor mij maar die had ik snel afgeschud in de aanloop naar de 180-gradenbocht. Daarna reed ik lekker strak door de eerste rechterbocht en gaf stevig gas voor de tweede rechterbocht. Dat voelde werkelijk uitstekend aan maar ja mag het met plakbanden, top vering/demping en dus een auto waarmee ik een hoop lol kan hebben de komende dagen. Binnendoor via Ouderkerk a/d Amstel zou te lang duren dus ik ben via de A2/A9 naar Schiphol-Rijk gereden. Ik reed lekker hard door de opritbocht heen maar het onderstel van de DS 9 gaf werkelijk geen krimp! Wow dit is toch wel erg goed hoor. Helaas reed er halverwege de opritbocht een langzame verkeersdeelnemer dus dat werd even rustig er achteraan hobbelen.

Eenmaal op de A2 kon ik een totaal lege verbindingsbocht van de A2 naar de A9 induiken, dat is een hele lange flauwe bocht waar je lekker snelheid kan maken. De DS 9 bleef mooi en strak in balans maar ja mag het alstublieft met die fantastische DS Active Scan Suspension! Lees even mee wat DS Automobiles hierover schrijft: “Anticiperen is het toverwoord voor DS Active Scan Suspension. Dat doet het systeem met de achter de voorruit geplaatste en elektronisch met de voor- en achteras verbonden camera, vier wagenhoogtesensoren en drie acceleratiemeters die het wegdek en de reacties van DS 9 E-TENSE (snelheid, stuurhoek, remmen enz.) permanent analyseren. Zij sturen deze gegevens in real-time door naar een elektronische eenheid die elk wiel afzonderlijk aanstuurt. Afhankelijk van de signalen wordt de schokdemping in een continu proces verstevigd of versoepeld. Het systeem werkt met een verbluffende reactiesnelheid en finesse, wat het rijden met deze bijzondere sedan tot een uitgesproken ontspannen belevenis maakt.” Eenmaal op de A9 besloot ik toch maar binnendoor via Schiphol naar de A4 te rijden dat is toch net wat leuker en kost niet meer tijd. De afslag naar Aalsmeer ging ook weer strak en lekker dus ik was toch wel benieuwd aan het worden waar de grens nou ligt van deze auto. Na Schiphol-Rijk ben ik weer richting de A4 gereden en zo naar huis gereden. Gelukkig stond er geen file en was de A44 zoals eigenlijk altijd lekker rustig. Ik zat me al te verheugen op de lange afritbocht naar Leiden, dat is toch wel zo’n ontzettend mooie dubbelbaans afritbocht. Een hele dikke 10 dan ook voor de ontwerper van deze snelweg-afritbocht. Het was even behoorlijk druk rond de afritten Rijnsburg en Leiden maar gelukkig reden de meeste rechtdoor en kon ik door even stevig gas te geven even los rijden en eenmaal op de afrit had ik het rijk alleen. Ik bouwde het gas rustig op maar merkte meteen dat het onderstel niet gaat glijden als je op de grens rijdt. Voor piepende banden moet al moeite doen laat staan om ‘m te laten glijden.

Bas in zeer grote sas
Na het middageten ben ik direct naar mijn garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. Dat was dit keer heel erg makkelijk want je hebt geen hoedenplank dus ik hoefde maar twee foto’s te maken. Het was toch nog wel even zoeken naar de juiste configuratie dus welke koffer waar. Er bleek achterin net genoeg ruimte over voor een 13-liter koffer dus die heb ik als eerste achterin de kofferbak gelegd. Daarna merkte ik tijdens het passen dat er midden bovenin een verlaging in de kofferbak zat. Op die plek paste geen 50-liter koffer dus ik heb twee 33-liter koffers op de smalste zijde lengterichting in het midden gelegd en daarna op de smalste zijde in de lengterichting twee 50-liter koffers aan de buitenkanten en toen pasten er nog twee 33-liter koffers dwars op hun smalste kant aan de voorkant van de kofferbak. Al met al niet verkeerd voor een sedan als ik eerlijk ben.

Samsonite kofferset
2×50-liter + 4×33-liter + 13-liter

Na het fotograferen van de kofferset ben ik direct naar Bas gereden en die was helemaal lyrisch over het interieur van de DS 9. Hij zag allemaal dingen die ik als ‘domme’ autojournalist nooit zou hebben gezien zoals de ‘kruimelvangers’ in de leren bekleding. Op de foto trekt Bas met zijn hand het leer uit elkaar om te laten zien wat hij bedoelt met kruimelvangers, ha, ha. Bas ziet dit zeer zelden in testauto’s die ik meeneem en hij zei verder da het zeer bewerkelijk is om dit zo te maken. Wat hij ook erg mooi vind is de vlammen op de leren strip onder de ruit van de voorportieren. Die komen ook weer terug op het dashboard maar gek genoeg verder nergens in het interieur. En Bas zag nog iets waarvan ik mij niet kan herinneren dat ik het ooit eerder heb gezien in een testauto. Dat zijn die witte puntjes in de voorportieren, Bas zei tegen mij dat het een bepaalde manier van stikken is die zeer zelden wordt gebruikt. Wel grappig dat hij dit allemaal weet maar ja het is dan ook tenslotte zijn vak.

Zuinigheidsrit
ACC: 30-80 km/u – Elektrische actieradius: 78,5 km
Omdat ik mooi op tijd thuis was kon ik de DS 9 aan de oplaadpaal hangen zodat ie zekersteweten na het avondeten vol zou zijn. Omdat ik 3 testdagen minder had moest ik alles in een paar dagen proppen dus besloot ik donderdagavond meteen de gewone zuinigheidsrit te doen van Leiden via de N206 Zandvoort omdraaien bij Overveen en weer naar Leiden. De snelheden tijdens deze zuinigheidsrit zijn 30-50-60-70-80 km/u waarvan ongeveer de helft 80 km/u een heel kort stukje 70 km/u en twee straten 30 km/u en de rest 50 km/u en 60 km/u. Ik ben direct na het eten vertrokken dat is om 17.45u en hoopte dat het op de strandroute niet al té druk zou zijn. Tot aan Katwijk aan Zee was het niet eens file rijden ondanks dat het spitsuur was dus het begon lekker. Eenmaal onder het viaduct bij Katwijk-Binnen heb ik het ACC vast gezet op 80 km/u en gaan met die banaan. Volgens de theoretische elektrische actieradius zou ik 54 km ver moeten komen op één volle Li-ion accu die 15,6 kWh groot is. Dat is niet echt groot dus ik verwachtte dat ergens op de terugweg na Vogelenzang de Li-ion accu leeg zou zijn. Aan het einde van de N206 had ik echter veel minder accu-energie verbruikt dan ik had verwacht. De haakse rechterbocht ter hoogte van De Zilk ging fantastisch strak, het had nog iets harder gekund maar goed het zegt veel over de kwaliteit van deze auto. De twee 60-bochten richting Vogelenzang reed ik ook mooi op het ACC doorheen. Daarna was het even een slakkegang door Vogelenzang en op de bomenweg ging het gas er weer op. De rotonde nam ik lekker snel en dus hoog op de rand en dat ging werkelijk fantastisch voor een sedan en ook de scherpe bochten in de bomenweg liep tie lekker doorheen. Ja en dan de scheve verkeersdrempel aan de rand van Aerdenhout. Zou ik het doen? Het is tenslotte geen Crossover, SUV of 4WD. Maar de vering/demping is wel absoluut toppie! Gewoon doen dus Daan! En ja hoor het ging prima, veel beter dan ik had verwacht. De vering/demping deed zijn werk zelfs zo goed dat elke vorm van stuiteren achterwege bleef. Beter nog dus dan die gammele Mercedes van die jankmuil van een Lewis Hamilton. De lange S-bocht met twee scherpe bochten ging perfect maar ik snap maar niet waarom ik ‘m van deze kant niet met 50 km/u strak doorheen kan en op de terugweg wel. Het is wel net aan en je moet echt retestrak sturen maar toch hè. Op de Zandvoorterweg was het heel even druk maar toen al het verkeer gepasseerd was werd het weer rustig. Dat is altijd zo hier, het verkeer komt hier echt in golven.

Richting de boulevard rijdend kreeg ik voor het eerst goede hoop dat ik de gehele zuinigheidsrit uit zou kunnen rijden op één volle Li-ion accu. Op de boulevard was het uiteraard bomvol op de parkeerplaatsen echt niet normaal. Er vertrokken al wat mensen van het strand dus er stond richting Zandvoort-dorp een kleine langzaam rijdende file. Nu maar hopen dat die opgelost op de terugweg. De andere kant op richting Overveen reed het lekker door dus op de duinenweg aanbeland kon ik weer lekker 80 km/u rijden. Dit is toch wel heel erg veel waar voor je geld hoor, want wees nou eerlijk voor iets meer dan 60.000,- euro heb je een auto die qua design en interieur Audi/BMW/Mercedes gewoon verslaat. Je rijdt toch honderd maal liever in een sjieke Fransman dan in een Duitse hoerensloep of niet dan? Op de terugweg had ik nog even een zelfrem-manoeuvre van de DS 9. Ik remde zo laat dat de DS 9 het maar voor mij deed, ha, ha dat is toch weer typisch de motorrijder in mij = heel hard en heel erg laat remmen. Nou ja het werkt dus dat automatische remsysteem. Ja en toen werd het spannender en spannender en spannender, want ik wist absoluut niet of ik het net wel of net niet zou gaan halen. Bij Aerdenhout aangekomen had ik vette pech dat de mooie afslag vanaf de Zandvoorterweg naar de Leeuwerikenlaan er net een vrachtwagentje met Dixie’s voor mij reed. We moesten op de Zandvoorterweg meerdere keren aan de kant voor achtereenvolgens drie politieauto’s en een motoragent met sirene + zwaailichten. Zodoende schoof het verkeer in elkaar dus ja balen! Gelukkig kon ik ‘m inhalen op een verkeersdrempel en zo toch even lekker op de grens door de twee scherpe bochten van de lange S-bocht heen rijden en dat deed de DS 9 werkelijk perfect. Ik keek even naar de meter van de Li-ion accu en dat zag er nog steeds goed uit. Nog steeds zou ik het net wel of net niet kunnen halen. Na de bomenweg en Vogelenzang reed ik de N206 op en was het uitrijden tot aan de oplaadpaal voor mijn huisdeur. Bij Katwijk aan Zee aangekomen wist ik nog steeds niet of ik het wel of niet zou gaan halen. Ter hoogte van Valkenburg wist ik het want ik zag de benzinemotor aanslaan op de energiestromen-weergave van het display. Dat was bij exact 78,5 km en ik moest nog 4,5 km rijden tot aan de oplaadpaal. Maar omdat deze auto een Hybrid-functie heeft kon ik zelfs van die 4,5 km nog deels elektrisch rijden dus het benzineverbruik met een snelheid van 50 km/u tot aan huis was dan ook vrijwel nihil.
ACC – minimum snelheid: 30 km/u Afstand: Ver – Normaal – Dichtb.

Jumpen door Wassenaar
Vrijdagochtend ben ik extra vroeg naar werk gereden ivm. de files van de N44 naar de N14 want daar wil je gewoon niet instaan. De Li-ion accu was net niet helemaal vol maar dat boeide mij niet want met 94 procent acculading kon ik makkelijk op en weer naar werk rijden. Gelukkig was het stoplicht voor de wegwerkzaamheden verdwenen en kon ik lekker doorrijden. Ze zijn echt overal bezig verdorie ik word er soms een beetje simpel van als ik eerlijk ben. En wat denk je dan sla ik bij het stoplicht op de kruising van de A44/N44 rechtsaf Wassenaar in duikt er net voor mij een graafmachine de rotonde op. En hij bleef maar voor me rijden, kilometer na kilometer na kilometer. Gelukkig heeft deze auto een ACC en kon ik er dus met de voet van het gaspedaal (maar wel altijd op het rempedaal) rustig achter blijven rijden. Ter hoogte van het Rijnlands Lyceum kon ik ‘m dan eindelijk inhalen. De scheve verkeersdrempel naar het Wassenaarse Bos reed ik zonder af te remmen – maar wel recht aangesneden – overheen en dat voelde prima aan maar ja deze verkeersdrempel is een stuk minder hoog dan de snelheidsbrekers in het Wassenaarse Bos die zijn serieus hoog en vervelend. De weg was nog nat van de onweersbui van vanochtend maar ik moet zeggen dat de grip van de 19-inch Michelin Pilot Sport 4 banden op nat wegdek uitstekend is. Ik nam de scherpe bocht naar rechts al afremmend in de B-stand lekker snel en ik gleed niet opzij wat ik wel verwacht had. Daarna heb ik het ACC op 30 km/u vast gezet en steeds na elke snelheidsbreker met 10 km/u opgeplust. De eerste snelheidsbreker ging uiteraard zonder enig boink-geluid maar met 40 km/u en 50 km/u gebeurde er al wat maar anders dan bij vergelijkbare auto’s. Vrijwel altijd hoor ik dan aan de achterkant een hard boink-geluid na het neerkomen maar bij deze auto dus niet. Het ‘DS Active Scan Suspension-systeem’ werkt dus echt fantastisch! Vanavond ga ik dan even met 70 km/u over de laatste hoge snelheidsbreker heen rijden dan ben ik heel erg benieuwd hoe dat aanvoelt.

Focal audio
Alleen al het woord Focal zegt genoeg. Focal maakt superieure audio-systemen dus ja wat moet ik daar dan nog over schrijven. Toen ik op de DS-website ging kijken bleek dat ik daar wel degelijk nog iets over kon melden wat ik niet wist. Dit Focal Electra-hifisysteem is namelijk speciaal voor de DS 9 ontwikkeld.
[quote DSAutomobiles.nl]
DS 9 E-TENSE introduceert een nieuw niveau van geluidscomfort. De door onze experts ontworpen deels gelaste en deels gelijmde carrosserieconstructie zorgt in combinatie met de gelaagde ruiten met een geluiddempende folie voor een effectieve dempingvan de trillingen, voor een aangenaam stil en rustgevend interieur. En dankzij dit technologische vernuft komt het weergaloos pure geluid dat door de 14 luidsprekers van het 515 W Focal Electra-hifisysteem in het interieur wordt verspreid, optimaal tot zijn recht.
[/quote DSAutomobiles.nl]

Pure horror!!!
Normaal zeggen we op de Internationale school waar ik werk altijd TGIF = Thank God It’s Friday maar dit keer had ik dat beter niet kunnen zeggen. De ochtendrit naar school begon al totaal K want toen ik in het Wassenaarse Bos linksaf sloeg richting de N44 bleek die toerit afgesloten en moest ik helemaal terugrijden verdorie nog ‘ns an toe zeg. Daar kan ik toch wel zo de pest in hebben ‘s ochtends vroeg. De rest van de rit naar school verliep gelukkig probleemloos maar ‘s middags uit school vandaan stond ik al vast op de President Kennedylaan en daarna werd het helemaal pure horror want de Hubertustunnel was gesloten. De slagbomen waren automatisch naar beneden gegaan vast en zeker vanwege een te hoge vrachtwagen. De file die dan ontstaat voor de Hubertustunnel is een chaos dat wil je gewoon niet weten. Gelukkig kon ik nog net op tijd afslaan naar links en met behulp van de navigatie werd ik door een voor mij totaal onbekend deel van Den Haag/Scheveningen geloodst. Links en rechts van mij stonden allemaal grote sjieke huizen die prima pasten bij deze sjieke DS 9. Aangezien ik stom toevallig mijn pocketcamera bij me had heb ik meteen maar wat mooie sfeerfoto’s gemaakt. Helaas belandde ik daarna toch weer in een file die ik maar uitgezeten heb want omdraaien had ik geen zin meer in. Toen ik weer op de N14 belandde zag ik links van mij auto’s uit de Hubertustunnel komen dus blijkbaar was die intussen weer open gegaan. Man, man heb ik weer hoor wat een klotezooi. Gelukkig stond er geen file op de N14 alhoewel het wel erg druk was. Na afslaan naar de N44 heb ik de ventweg genomen die alleen ingewijden kennen. Zo kon ik lekker doorrijden terwijl het op de N44 retedruk was. Daarna ben ik de N44 overgestoken en via het Wassenaarse Bos naar huis gereden. Nee dit was een vrijdag om heel erg snel te vergeten zekersteweten. Na thuiskomst heb ik de DS 9 meteen aan de oplaadpaal gehangen zodat ik in de avond een snelwegzuinigheidsrit kon maken want ja deze auto moet maandagmiddag voor 15.00u weer terug naar de baas.

Snelwegzuinigheidsrit
ACC: 100 km/u – Totaal: 75 km – 63 km Elektrisch –> Hybrid
Ik ben voor de snelwegzuinigheidsrit maar weer via de A44 –> A4 –> A5 –> A9 vice versa naar huis gereden want de actieradius van de DS 9 is minimaal 60 km of meer dus via Hoofddorp rijden is dan niet handig. Door deze route te rijden kan ik vrijwel non-stop 100 km/u rijden dus dat levert wetenschappelijk gezien de beste waarde (= elektrische actieradius) op. Ik vertrok om 19.30u want toen (duurt ongeveer 3,5 uur) was de Li-ion accu weer helemaal vol geladen. Het was normaal qua drukte op de snelweg maar dat is logisch op dit tijdstip. Ik heb maar twee keer een auto in hoeven halen die 90 km/u of zelfs nog langzamer reed. En ja dat mag in tegenstelling tot wat veel automobilisten denken. Eenmaal op de A4 had ik alle ruimte van de wereld en kon ik lekker doorrijden zonder in te hoeven halen, nou oké een vrachtwagen dan maar die tellen niet. Want op een 5-baans snelweg een vrachtwagen voorbij rijden is geen inhalen. Op de A5 kon ik ook lekker relaxt doorrijden net als op de A9 waar ik eraf gegaan ben en weer omgedraaid dezelfde weg terug. Halverwege gokte ik dat ik omgerekend met 100 procent zekerheid op 60+ km uit zou moeten komen. Gelukkig had ik voor het eerst sinds maanden geen last van bumperklevers, dat komt echt zéér zelden voor beste mensen. Ze zeggen wel eens tegen mij: “Volgens mij trek jij het aan of zo.” Weer op de terugweg kwam mijn berekening uit want net voor Sassenheim zag ik bij exact 63 km de verbrandingsmotor van grijs in bruin veranderen op de grafisch weer gegeven energiestromen op het display tussen de tellers. En dus moest ik nog twaalf kilometer op de benzinemotor rijden maar dat zij zo. Bij de afslag Leiden aangekomen nam ik de mooie afritbocht lekker op de grens rijdend toen ik plotseling in mijn rechter ooghoek een vier ganzen (twee grauwe ganzen met twee jongen) uit het riet zag komen lopen richting de snelwegafrit. Aan de andere kant is ook nog een oprit dus die ganzen moesten over tweemaal twee banen en een tussenberm heen rennen. In een oogwenk stuurde ik naar de vluchtstrook om andere automobilisten te waarschuwen. Er reed precies op dat moment aan de andere kant nog een politieauto over de oprit die het gezien moet hebben maar die stopte niet eens. Man, man die lui hebben ook totaal geen hart voor beestjes. Nou ja ik heb gelukkig weer vier ganzen van de dood kunnen redden. Sorry hoor maar als het veilig is om iets te doen dan doe ik dat. Je rijdt toch niet doelbewust een vogel/kat/hond/haas/egel/etc. dood? Nou wel dus! Ik ken genoeg automobilisten die doodleuk zeggen: “Moet dat beestje maar niet oversteken!” Dat soort gevoelloze mensen wens ik toe dat ze in Finland ooit een Eland of Rendier tegen het lijf lopen dan piepen ze wel anders of nooit meer. Zo heb ik ooit een keer een buizerd gered die gewond langs de weg zat en de weg over wilde hippen want vliegen lukte ‘m niet meer. Ik was op de motor en heb toen mijn zwager maar gebeld (het was dichtbij huis en mijn zwager woont vlakbij mij om de hoek) en die is met de auto gekomen en had een kartonnen doos meegenomen waar we de buizerd ingestopt hebben. Tja wat een raar einde van mijn snelwegzuinigheidsrit zeg maar ik ben motorrijder en dan ben je gewend om breed te kijken want dat is de enige reden dat ik nog leef!!!

Verjaardag vriend van zus 3
Zaterdagmiddag vierde de vriend van mijn 3de zus zijn zestigste verjaardag dus ik moest uiteraard rijden naar Alphen a/d Rijn. Het werd een ritje binnendoor via Churchilllaan in Leiden naar de N11 en daarna via Zoeterwoude-Rijndijk naar Koudekerk a/d Rijn und wo weiter. Aan het einde van de Churchilllaan aangekomen zag ik dat het drama was richting de Lammebrug dus ik ben daarna via de Rooseveltstraat naar mijn illegale sluiptroute (kort stukje tegen het eenrichtingverkeer in) op het Lammenschansplein gereden. Dat ging prima en daarna was ik zo bij de A4 in plaats van 10 maal voor het stoplicht op de Churchilllaan te moeten wachten totdat je eindelijk-eindelijk-eindelijk door kan rijden de Lammebrug over. Ik moest wel even lachen toen we via de fraaie slingerbocht de N11 opreden. Ik probeer dan altijd op zo’n manier de grens op te zoeken dat mijn 88-jarige moeder wel wat zegt maar niet echt klaagt of boos op mij wordt. Ze werd niet boos maar zei: “Moet dat nou, kun je niet iets rustiger aan doen?” Ik reed zonder te remmen retestrak door de slingerbocht heen, echt heerlijk en het feit dat mijn moeder niet écht boos werd komt door de uitstekende wegligging + comfort van deze auto. De rest van de rit heb ik netjes gereden alleen was er een brug ter reparatie verdwenen vlakbij mijn zus en om bij haar te komen had ik dus over die brug heen gemoeten. Yeah right heb ik weer! Ik heb de navigatie maar eens aangeslingerd maar die wist het ook niet meer. Ik ben toen maar op gevoel een bepaalde kant op gereden en uiteindelijk kwamen we er toch nog op tijd aan. Weer naar huis ben ik uiteraard over de N11 gereden en het gekke was dat ik uiteindelijk maar 53 km elektrisch heb kunnen rijden op één acculading en dat viel mij behoorlijk tegen. Maar dat komt natuurlijk omdat ik steeds weer opnieuw op moest trekken want met een constante snelheid kom ik veel verder.

Stadszuinigheidsrit
Op de valreep heb ik zondagmiddag nog even een stadszuinigheidsrit gemaakt en dat was even doorpezen hoor. Met 50 km/u binnendoor rijdend ben je wel even bezig voordat de Li-ion accu van deze auto leeg is. Ik zat te twijfelen welke kant ik op zou rijden en uiteindelijk ben ik via Oegstgeest naar Voorhout gereden en daarna weer helemaal terug en toen v an Leiden naar Wassenaar richting Duinrell maar dan niet afslaan maar gewoon doorrijden. Dat is een heel mooi rondje en die heb ik gewoon een keer of vier gereden en toen ben ik weer op huis aangereden en toen was de Li-ion accu vlak voor huis leeg bij exact 74 km op de tripmeter. Al met al een mooie afstand die ervoor zorgt dat veel mensen, waaronder ik, woon-werkverkeer met gemak op één acculading kunnen doen.
ACC: 30-50 km/u – Totaal: 76 km – 74 km Elektrisch –> Hybrid

Boeren???
Maandag ben ik vroeg begonnen want ik had gelezen dat er een boerenprotest aan zat te komen om klokslag 12.00u dus ik wilde op tijd van werk naar Amsterdam rijden zodat ik zeker wist dat ik niet in een horror-file terecht zou komen. Terug op mijn mini-motor kon ik altijd nog het fietspad pakken dus dat is geen enkel probleem. Ik heb de DS 9 E-TENSE 250 RIVOLI+ vlakbij mijn werk nog even opgeladen want ik wilde natuurlijk wel met een volle Li-ion accu vertrekken. Ik was namelijk heel erg benieuwd of het zou lukken de DS-importeur in Amsterdam te halen zonder 1 druppel benzine te verbruiken. Het zou in principe moeten kunnen want er zaten nog twee korte stukken met snelheden van 50 km/u en 70 km/u op de route. De route richting de Hubertustunnel was weer eens één groot drama. Op de President Kennedylaan was het een drama en vorige week vrijdag 24 juni was het nog veel erger want toen bleek de Hubertustunnel gesloten te zijn en was ik ruim een uur later pas thuis. Oh oh Den Haag met zijn op dit moment op maar liefst 23 plekken wegwerkzaamheden in de stad. Dat is toch bizar of niet dan, spreidt het dan een beetje heren en dames politici! Gelukkig had ik dit keer mazzel en reed ik zonder problemen binnendoor naar de A44. Daarna was het recht zo die gaat richting de JC Arena en dat ging erg lekker want ik kon heel mooi exact 100 km/u aanhouden op de Adaptive Cruise Control. Het laatste stuk begon ik ‘m nog wel even te knijpen of ik het net wel of net niet zou halen. Maar geloof het of niet exact voor de deur van DS Automobiles was de Li-ion accu leeg. Bizar toch of niet dan!
Vertrokken van mijn werk met een volle Li-ion accu en precies leeg kunnen rijden tot aan DS Automobiles
Totale afstand: 67,4 km
50 km/u: 9,1 km
70 km/u: 9,2 km
100 km/u: 49,2 km

 

Specificaties

Jaargang

2022

Carrosserie

Sedan

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine Elektrisch

Type motor

Otto + Elektrisch

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

8,2 seconden

Topsnelheid

B/E – 240/135km/u

Vermogen

B+E: 184(250)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

B+E: 360 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.598 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

10,5 meter

Vering

Active Suspension

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Bebouwde kom

0,9 liter/100 km

Snelweg

1,3 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

1,1 liter/100 km

C02 uitstoot

26 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.934 mm

Breedte

2.079 mm

Hoogte

1.460 mm

Wielbasis

2.895 mm

Spoorbreedte voor

1.584 mm

Spoorbreedte achter

1.566 mm

Massa leeg

1.820 kg

Max. toelaatbare massa

2.329 kg

Laadvermogen

509 kg

Aanhanger geremd

1.275 kg

Aanhanger ongeremd

600 kg

inhoud bagageruimte

510 liter

Bandenmaat

235/45-R19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand