DS DS4 Crossback Business BlueHDi 120 SS EAT6 2016 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Citroën Nederland



Liever DS dan NS!!!
Allereerst even een opmerking over Citroën en DS, want vanaf heden gaat DS als eigen merk verder. Waar vroeger nog Citroën op de auto’s van de DS-lijn stond, daar is dat vanaf deze DS4 Crossback verdwenen. Er is dus alleen nog het DS-logo op de motorkap te vinden en op de achterkant staan alleen “DS4” en “Crossback”. Citroën DS heet voortaan dus DS Automobiles.

Een maand of wat geleden was mij gevraagd of ik vrijdag 15 juli (=vanwege de vakantieperiode) kon werken. Pas daarna zag ik dat ik de DS4 Crossback had afgesproken, ik was iets te snel geweest met mijn toezegging. Gelukkig schoot de PR-Manager van Citroën mij te hulp en mocht ik de auto op donderdag ophalen. Maar omdat ik die dag ook de Lexus RX450h Hybrid AWD nog had – en mijn motor dus in Raamsdonksveer stond – kon ik de DS4 Crossback niet anders dan ophalen in Amsterdam met de Lexus, om de Lexus dan ’s avonds samen met mijn zwager in de DS4 Crossback weer op te halen in Amsterdam. De week voor het ophalen bedacht ik ineens dat ik de Lexus ook lekker dichtbij neer zou kunnen zetten op het terrein van het NS-station in Sassenheim en dan met de trein naar Amsterdam te gaan. Dan kon ik de Lexus ’s avonds met de fiets ophalen in Sassenheim (9 km fietsen), want er past met groot gemak een fiets in de kofferbak + neergeklapte achterbank van de Lexus RX450h. Nooouuuuuu de trein pakken daar denk ik de volgende keer toch nog echt eens een keer héééééééééééééééééél erg goed over na (ik had het kunnen weten, lees het testverslag van de Piaggio MP3 LT Sport 500i.e. ABS-ASR maar). Het begon al in Sassenheim want de sprinter kwam 4 minuten te laat, en dat op een afstand Den Haag – Sassenheim. Dat bleken uiteindelijk precies de 4 minuten die ik nodig had gehad om over te stappen in Schiphol. De trein naar Heerlen sloot letterlijk zijn deuren op een paar meter loopafstand verdorie. Nou dat ging wel even duren voor ik verder kon, en dus zag ik me genoodzaakt de PR Manager van Citroën even te bellen tot hoe laat ik terecht kon bij de Citroën-dealer aan de Pieter Braaijweg in Amsterdam. Ik heb namelijk geen smartphone dus ik kan niet even iets opzoeken op het internet. Na 3 km hardlopen was ik uiteindelijk toch nog op tijd, en het goede was dat door het telefoontje van PR Manager de DS4 Crossback al klaar stond. Toen ik namelijk het parkeerdek opliep voor de ingang zag ik net een verkoper de DS4 Crossback BlueHDi 120 S&S EAT6 Business (zoals tie voluit heet) inparkeren.

Wat was ik blij dat ik in de DS4 Crossback kon stappen na meer dan twee slopende uren. Op naar huis met die Franse diesel want ik had berehonger na een zware dag werken op de IVF-kliniek. Als je totaal gaar bent na zo’n zware dag op werk dan is het heerlijk om niet na te hoeven denken in een auto, gewoon versnellingspook in de D-stand zetten en gas geven-remmen meer niet. Ik had nog weinig gelezen over de DS4 Crossback, erger ik wist niet eens hoe de auto eruit zag. De kleur vond ik in ieder geval mooi en de zwarte velgen maakten het geheel compleet. Na het plaatsnemen zocht ik even tevergeefs naar de startknop, want met een keyless entry-sleutel ga ik daar uiteraard vanuit. De verdekt opgestelde zilveren startknop bleek op de midden-console te zitten, precies de plek waar je niet naar kijkt na het plaatsnemen. De oprit (net als de afrit) naar de snelweg vind ik nogal vreemd op die plek, je hebt het idee dat je nog een stuk moet rijden en dan is daar ineens de oprit al. Eenmaal op de snelweg zocht ik linksonder het stuur naar het pookje voor de cruise control, maar deze DS4 Crossback bleek ‘m voor de verandering weer eens op het stuur te hebben zitten. Je activeert de cruise control of snelheidsbegrenzer met een wieltje en dan staat-ie permanent aan. Je hoeft dus niet bij het instappen de cruise control opnieuw te activeren. Ondanks dat de vakanties al zijn begonnen en het geen vrijdag was vond ik het toch druk op de weg. Thuis gekomen zag ik echter dat de dag erop nog een grote vertrekdag zou zijn. Iedereen was dus nog niet op vakantie, en volgende week vrijdag is de laatste grote vertrekdag.

Lekker ritje
Het ritje naar huis verliep lekker want de gebruikelijke files op de gebruikelijke plaatsen waren van het minder zware soort. Tijdens het lezen van de technische specificaties een dag eerder was me opgevallen dat in de typeomschrijving van deze DS4 Crossback de afkorting “EAT6” (=(Efficient Automatic Transmission, 6 versnellingen) stond. Die afkorting ben ik pas één keer eerder tegen gekomen bij een Peugeot 508 sedan die dezelfde automaat had. Quote: “Deze EAT6 automatische transmissie is samen met Aisin AW ontwikkeld. Dankzij de Quickshift-technologie kan deze transmissie snel en vaak schakelen. Bovendien doet het rendement van deze transmissie nauwelijks onder voor dat van een handgeschakelde versnellingsbak. Dit kon worden bereikt door de interne wrijving te verminderen en de lock-up van de koppelomvormer zo vaak mogelijk te gebruiken om slip te voorkomen.” En ik moet zeggen deze automaat schakelt heerlijk, lekker snel en bijna niet voelbaar over. Dat is als je heel rustig optrekt want als je iets sneller optrekt dan gaat het nogal eens vrij abrupt van D1->D2 en D2->D3. De eerste versnelling is trouwens sowieso erg kort, die had best wat langer gemogen want het motorblok heeft voldoende koppel. Ik ben wel benieuwd of ik deze EAT6-bak ook handmatig naar D6 moet overschakelen (was bij de Peugeot 508 sedan wel het geval) tijdens mijn zuinigheidsrit omdat-ie met 80 km/u in D5 blijft staan in de D-stand. Voorlopig kon ik na de gebruikelijke files op de A4 even lekker doorknallen op de A44 richting Leiden. Het 1.6-liter dieselblok draait fijn rond en die 120 Pk blijken ruim voldoende om toch behoorlijk stevig door te kunnen rijden. En op het laatste stukje A44 reed ik dan ook met 140-160 km/u richting de afslag bij het Transferium.

Ik had vrijwel alleen nog maar rechtdoor gereden, dus veel verder dan een goed rechtuitstabiliteit was ik nog niet gekomen. Op de afrit sneed ik de bocht scherp aan om daarna hard naar links te sturen richting de stoplichten. Dat voelde goed aan maar het echte werk moest nog komen, dus ik was benieuwd of mijn eerste indruk stand zou houden zo niet beter zou worden. Vlakbij huis ben ik door het straatje met de snelheidsbrekers heen gereden, want als een auto daar goed aanvoelt dan krijgt-ie van mij meteen een dikke plus erbij. En mijn eerste indruk hield stand want ik hoorde geen harde “boink” toen ik over de snelheidsbrekers heen reed. Dat betekent dat Citroën serieus aandacht heeft besteed aan de vering/demping van de DS4 Crossback. Wat mij verraste bij het lezen van de Business-prijslijst is dat deze Business uitvoering een 30 mm verhoogd onderstel heeft. En verder las ik dat de de DS4 Crossback een meesturende achteras d.m.v. flexibele ophangpunten heeft. Dat zijn toch wel punten van belang voor een testverslag, want ze spelen beiden een rol in de wegligging. Na het eten verveelde ik me en omdat het lekker weer was besloot ik even naar het Space Business Park te rijden. Dan wist ik meteen de eerste dag al hoe goed deze DS4 Crossback is of misschien ook niet is. Omdat de weg richting Valkenburg ZH afgesloten is ben ik achterom gereden, dat doe ik hierna maar niet meer (want bord met alleen bestemmingsverkeer) want als de politie staat te controleren krijg je een dikke prent. Dat er veel meer auto’s dit sluipweggetje rijden bleek wel uit het feit hoe vaak ik de kant in moest. Dan merk je hoe lekker het is om in een Crossover te rijden, met zijn grotere grondspeling en langere veerwegen ben je in het voordeel ten opzichte van een hatchback.

Vrijdagavond- SBP
De asfalten verkeersdrempels op de Kooltuinweg bleken een eitje voor deze DS4 Crossback. Ik had meer onrust verwacht in het onderstel maar die bleef dus uit, wat inhoudt dat de vering/demping nog beter is dan ik gedacht had. Weer een plus voor de DS4 Crossback dus! Ruim voor het einde van de Kooltuinweg heb ik nog even stilstaand het ESP uitgezet, maar zodra ik boven de de 50 km/u kwam werd deze weer automatisch geactiveerd. Het ESP kan dus niet permanent uitgeschakeld worden helaas pindakaas. De mooie bocht flauwe linkerbocht + rotonde op en af ging heerlijk, maar ik had ook niet anders verwacht. Wel voelde ik het ESP nog even keihard ingrijpen toen ik met een iets te hoge snelheid de rotonde afreed richting de stoplichten. Nou dat is dan ook meteen duidelijk, ik moest dus vloeiend en netjes rijden. Ik denk dat ik de DS4 Crossback goed kan vergelijken met de Renault Captur, een vergelijkbare auto waar ook het ESP niet permanent uitgezet kon worden, maar toch een auto waarmee ik dikke pret had zolang ik maar netjes sportief reed. Op de N206 ging het gas erop tot aan de afslag Klei-Oost, waar ik minder hard doorheen reed dan gewoonlijk. Daardoor kon ik de DS4 Crossback mooier/netter/strakker door de bocht heen sturen zonder dat het ESP ingreep. Eenmaal aan de andere kant van de N206 sloeg ik op de rotonde halverwege rechtsaf en zette het gas er stevig op. Doordat heel mooi en gedoseerd te doen kon ik de DS4 Crossback perfect door de bocht heen laten glijden. Daarna sloeg ik rechtsaf en gaf stevig gas in de flauwe linkerbocht, maar daarna kon ik niet doen wat ik in gedachten had. Er stond een dame in een kleine Citroën C1 precies op dé plek waar ik normaal gesproken dwars de vrachtwagenparkeerplaats op kom gegleden. Dat was even ongelofelijk balen (=nog een extra rondje dus), maar niet getreurd want er kwamen nog genoeg mooie bochten/rotondes/verkeersdrempels aan.

De haakse rechts-links-rechts combinatie ging perfect, en ook de verkeersdrempel vlak voor de bocht + haakse rechterbocht voelde uitstekend aan. Met name in deze bocht wil het binnenste achterwiel nog wel eens loskomen – wat ook gebeurde – maar dat had geen enkele invloed op de wegligging. Ik gaf daarna extra gas bij om te kijken wat de DS Crossback op de hoge verkeersdrempel zou doen. Het resultaat was véél beter dan ik verwacht had, de uitgaande demping zorgde razend snel voor dat de DS4 Crossback weer mooi balans verder reed. Daarna remde ik even hard voor de hoogste verkeersdrempel, vloog over er overheen en stuurde heel mooi plankgas de rotonde weer af perfect door de blinde rechterbocht heen. En dat allemaal zonder dat het ESP ingreep, kijk met een beetje slimme rijstijl kan dat dus gewoon. Ik heb daarna nog een half rondje gedaan maar die dame in die Citroën C1 stond er nog steeds, en dus ben ik toen maar voor haar langs gereden en heb toen het stuur hard om gegooid. Dat voelde lekker aan alleen toen greep het ESP toch wel hard in maar dat is logisch. Daarna ben ik linksaf geslagen en door de lange flauwe linkerbocht naar de rotonde naast de N206 gereden. Vanaf die rotonde rijdt ik altijd plankgas accelererend in de Sport-stand de N206 op om te kijken hoe het onderstel reageert, en soms is dat best wel heftig maar dat hangt uiteraard af van de snelheid die ik kan bereiken op dat korte stuk. De acceleratie is helemaal niet zo verkeerd en ik bereikte een behoorlijke snelheid maar het onderstel bleef desondanks erg rustig. Zo rustig dat ik toch wel mag spreken van een uitstekende wegligging voor deze Crossover. Nog even eraf en erop bij ’t Heen en dan heb ik alles gehad voor die dag. Uiteraard ben ik in de Sport-stand én handmatig schakelend door de opritbocht heen gereden. Ik reed gelukkig niemand achter mij en dus kon ik in D1 rustig op de apex afrijden waarna ik plankgas gaf en in de bocht opschakelde naar D2. De DS4 Crossback knalde werkelijk fantastisch mooi met constant piepende banden door de opritbocht heen.

Even naar werk deel 1
Omdat ik thuis geen printer meer heb ben ik even naar werk gereden om iets uit te printen. Een goed excuus om over de A4, en dus via het rotondecircus, naar werk te rijden. Op weg naar de A4 was het duidelijk dat de sleurhutten weer massaal van stal werden gehaald. Gelukkig bleef de rest van het verkeer achter één van die sleurhutten hangen, want daardoor kon ik ze allemaal buitenom voorbij rijden en de zeer korte invoegstrook naar de A4/N11 pakken. De 18-inch Michelin Pilot Sport 3 banden hebben een uitstekende grip, en samen met het goede stuurgevoel voel je precies wat de DS4 Crossback doet. Zelfs de verzakking kon de DS4 Crossback niet uit balans brengen, ik reed gewoon verder alsof-tie er niet lag. Daarna was het weer eens drama met automobilisten die vergeten zijn dat ze met invoegen snelheid moeten maken. Ik heb de cruise control er maar opgezet en ben als een fossiel achter mijn voorganger aan de A4 opgereden. Na slalommen tussen het verkeer door – het leek wel alsof iedereen stond te kamperen op de A4 – nam ik de afslag bij Hoogmade/Leiderdorp. Ik liet de cruise control op 100 km/u staan, gewoon als test of ik zonder te remmen het einde van de afslag zou halen. Er zitten namelijk een paar mooie flauwe bochten in deze zeer lange afrit, en als de testauto een goede wegligging heeft kan ik de cruise control aan laten staan. En zoals ik al verwachtte moest ik wel even het stuur stevig vasthouden, maar de DS4 Crossback trok het met gemak.

Ik las hier en daar kritiek dat het stuurgevoel vaag zou zijn, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet heb kunnen constateren. Ik voel precies wat de auto doet en dat is voor mij reden om te zeggen dat het goed is. Maar als ik dan lees dat diezelfde autojournalisten kritiek hebben op de naar hun mening te sportieve vering/demping, kijk dan weet ik dat ze er geen verstand van hebben. Wie deze vering/demping niet goed vindt die stuur ik graag mijn kosten naar een vering/demping-workshop van veringprofessor Paul Klop. Ik vind het knap dat Citroën (ja ik moet ze nu toch écht even noemen) deze DS4 Crossback ondanks de verhoging van 30 mm zo’n goede vering/demping heeft weten mee te geven. Zelfs met de grote 18-inch banden voelt deze auto bij het op- en afrijden van verkeersdrempels goed aan. Maar goed ik was eindelijk bij het einde van de afrit aangekomen waar het rotondecircus begint. Vanaf deze kant aan het rondje beginnen vind ik altijd erg leuk omdat het ’t lastigste deel is van het rotondecircus. Het was zaterdag én vakantie en dus lekker rustig op de weg dat is wel zo fijn als je aan het testen bent. ik reed met een behoorlijke snelheid de buitenring van de grote ovale rotonde op, om meteen daarna van de buiten- naar de binnenring te snijden via de hoge rotonderand. Uiteraard gleed ik naar rechts maar de DS4 Crossback liet zich prima controle houden.

Even naar werk deel 2
Nadat ik de DS4 Crossback weer recht had gaf ik gas en reed met de linkerkant van de DS4 Crossback over de rotonderand heen, om meteen daarna hard naar rechts het viaduct op te sturen. Het ging allemaal zo ongelofelijk makkelijk dat ik ronduit verrast was, het leek net alsof ik ineens in een totaal andere auto zat. Op het viaduct voerde ik de snelheid verderop en aan de andere kant aangekomen remde ik heel laat en reed al sturend/glijdend de rotonde op. Daarna hard naar rechts de rotonde weer af en toen dacht ik even mooi de dalende verbindingsweg buiten de volgende rotonde om te nemen. Maar helaas dook er net een langzaam fossiel voor mijn neus deze mooie verbindingsweg op. De werkelijk fantastische slinger in deze weg is uniek, ik ken geen enkele ander stuk weg dat hierop lijkt. Ik draaide om voor nog een poging maar dit keer had ik weer pech met een fossiel voor mij. Ik ben daarom maar rechtdoor gereden naar de voorlaatste rotonde want daar zit ook een hele mooi op-en-af-slinger in. Ik zorg hier altijd dat ik genoeg vaart heb zodat ik de testauto zowel de rotonde op als af lekker in de veren kan laten hangen. Op de actiefoto’s kun je goed zien dat het met het overhellen wel meevalt, maar desondanks laat het binnenste achterwiel zich toch vrij makkelijk liften. Je kunt dat goed voelen als je door een bocht heen rijdt, maar het heeft geen nadelige invloed op de wegligging het maakt het eerder leuk. Het voelt namelijk alsof de kont meedraait, maar dat heeft waarschijnlijk ook te maken met die – d.m.v. flexibele ophangpunten – meesturende achteras. Wat mij betreft is de DS4 Crossback ruimschoots geslaagd voor zijn examenrondje over het rotondecircus.

Drôle
Op dag twee ben ik voor de ‘hoe-ruim-zit-de-passagier-achterin-test’ even achterin gaan zitten. De zitruimte achterin viel mij tegen. Met de bestuurdersstoel in mijn lange-benen-stand kon ik net aan achterin zitten, en dan bedoel ik ook echt net aan want ik had zat met mijn knieën tegen de bestuurdersstoel aan. Kinderen passen wel prima maar daar is dan ook alles mee gezegd. Het in- en uitstappen vond ik met mijn 1 meter en 83 cm meevallen en minder lastig dan sommigen schreven. Wel denk ik dat oude en minder lenige mensen meer moeite zullen hebben met in- en uitstappen. Gelukkig is de bagageruimte best oké alhoewel de bagageruimte op het oog kleiner lijkt dan-ie in werkelijkheid is. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat de standaard Crossover-kofferset erin zou passen maar dat bleek mee te vallen. Er past zelfs een beautycase meer in dan in de Opel Mokka, en dan heb je ook nog wat liters over voor zachte bagage.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 3×50-liter + 1×33-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter + 2×13-liter

Nog iets wat opviel tijdens het achterin zitten is dat het knopje om het raam van het achterportier open te doen afwezig is. Verder zit er ook geen slinger (jawel echt waar ik kom ze nog steeds tegen!) wat dus zou betekenen dat het raam niet open kan, en inderdaad bleek dat zo te zijn. Op het Citroën-forum las ik het volgende: “Achterin gaat het er wat anders aan toe. Duidelijk is namelijk dat we de DS4 moeten zien als een kruising tussen een coupé en een vijfdeurs gezinswagen. De twee achterdeuren zijn niet zo ruim bemeten als van zustermodel C4, maar zorgen er wel voor dat je een heel stuk makkelijker op de achterbank kunt komen dan bij een auto met slechts twee deuren. Met die achterdeuren is trouwens iets bijzonders: door de vorm van de deur en de raamlijsten kunnen de ramen in die achterdeuren niet open. Dat is iets om rekening mee te houden. Verder is de daklijn behoorlijk laag doorgetrokken, met name aan de zijkanten. Daardoor moet je bij het instappen goed om je hoofd denken. De DS4 is dus eigenlijk een echte coupé met twee deuren extra.”

Wat betreft het dashboard kan ik kort zijn, dat is kaal, saai en karig in tegenstelling tot bijvoorbeeld de eerdere DS-en die ik getest heb. Die hadden allemaal een leuk, mooi dan wel uitermate chic dashboard zoals het bij een premiummerk past. In dat opzicht vind ik het eigenlijk uitermate vreemd dat deze DS4 Crossback zo’n saai en karig dashboard heeft. De Denon-audio is prima en beter dan gemiddeld maar om nou de woorden uitstekend of fantastisch te gebruiken zoals ik hier en daar las vind ik wat overdreven. Maar ja als hiervoor in een Lexus RX450h Hybrid AWD President Line met een Mark Levinson audio hebt gereden klinkt alles minder fantastisch. Op het citroen-forum.nl las ik nog wel iets interessants over de aanwezige Carplay van Apple. [quote citroen-forum.nl] Als Apple-liefhebbers proberen we natuurlijk CarPlay uit. We navigeren met Apple Maps in CarPlay en shazammen in de file op de telefoon even Acamar van Frankey & Sandrino, wat erg lekker klinkt door de uitstekende Denon-installatie. Met dat shazammen blijken we echter wel de navigatie te hebben onderbroken en is het systeem de verbinding met de iPhone kwijt. We trekken de stekker uit het toestel en steken hem terug, maar pas tien minuten later wil het systeem de iPhone weer herkennen. We hopen op een incident, maar dit blijkt elke keer op te treden als we iets op het toestel doen terwijl CarPlay is ingeschakeld. Dit is niet handig en heeft als resultaat dat we CarPlay niet meer gebruiken. Gelukkig werkt de ingebouwde navigatie prima. [/quote citroen-forum.nl] Ik heb geen smartphone en heb het dus ook niet uit kunnen proberen, maar als dit echt zo is dan moet DS ervoor zorgen dat dit probleem opgelost wordt. Ik heb naar mijn eigen muziek geluisterd vanaf een USB-stick, en dat leverde geen enkel probleem op.

Snelwegzuinigheidsrit
Omdat het woensdag erg mooi weer was en dus druk van en naar het Zandvoortse strand, besloot ik de gewone zuinigheidsrit uit te stellen tot donderdagavond. Voor de snelwegzuinigheidsrit heb ik afgetankt bij het onbemande BP-pompstation in Voorschoten, en kwam ik na sportief doorrijden binnen de bebouwde kom uit op een verbruik van 1:14,91. Dat viel mij mee gezien het laagst vermelde verbruik van 1:26,32 in de online brochure. Na het aftanken reed ik heel rustig richting de A4/N11, waar ik de opritbocht heerlijk voor me alleen had. Na de oprit heb ik de cruise control op 100 km/u vast gezet, en ik hoopte dat ik die snelheid heel mooi constant vast zou kunnen houden 100 kilometer lang. Dat leek me wel een mooie afstand voor deze Franse dieselaar. Vlakbij het brugrestaurant zag ik in de verte matrixborden oplichten, en al snel zag ik 4 rijstroken adviessnelheid 90 km/u -> 3 rijstroken adviessnelheid 70 km/u maar gelukkig mocht ik vrij snel daarna weer de maximum snelheid – voor mij dus 100 km/u – rijden. Maar toen ik van de A4 de A5 opreed zag ik weer matrixborden oplichten maar ook hier bleek het gelukkig van korte duur te zijn. Tot nu toe heb ik afgezien van de twee korte langzaam-aan-stukken heel netjes 100 km/u kunnen rijden. Bij de Coentunnel aangekomen zag ik dat ik ongeveer ter hoogte van ’t Twiske (=Zaanstad) de 50 km aan zou tikken. Dat is mooi want op die plek kan ik snel aan de andere kant de snelweg weer op en rustig terugrijden, dit keer hopelijk zonder langzaam-aan-stukken. In de afritbocht reed er nog bijna een vrachtwagen tegen mij aan, en dat terwijl hij ruimte zat had. Onder het viaduct door reed ik aan de andere kant de snelweg weer op, normaal gesproken geef ik daar stevig gas want dat is een hele oprit met een hele mooie slingerbocht erin. Maar ja alles voor het verbruik dus gas geven is er vanavond niet bij. Eenmaal op de snelweg ging de cruise control weer stevig vast op 100 km/u, want die mooie rechterbocht naar de Coentunnel kun je makkelijk met 100 km/u doorheen. Nou ja makkelijk? Ik reed middenin dé mooie bocht toen er een oude Peugeot 206 mijn kant op kwam. Het is alsof ik het voelde en daarom gelukkig ook aan zag komen, ik stuurde al toeterend de vluchtstrook op en kon maar net een aanrijding voorkomen. Toen de Peugeot mij voorbij kwam gereden zag ik dat er 3 bejaarden inzaten. Ik keek niet op of om en reed stoïcijns verder, ik had geen zin om boos te worden want alles voor het verbruik.

Door de Coentunnel rijdend sorteerde ik naar boven rijdend alvast voor zodat ik makkelijk de A5 op kon rijden. Daar was het heerlijk rustig en kon ik lekker met de cruise control vast op 100 km/u richting Leiden rijden. Ondertussen was er wel één blokje verdwenen van de benzinemeter, raar want de vorige keer kon ik veel meer kilometers rijden voordat er één blokje verdween. Zal wel iets te maken hebben met de manier van meten en het aantal kleine tankbeurten dat ik achter elkaar gedaan heb. Hierdoor was ik op voorhand wat negatief over de uitkomst, ik vreesde nu al dat die wel eens hoger zou kunnen zijn dan het opgegeven laagste verbruik. Het rijden ging werkelijk fantastisch ik kon werkelijk perfect zonder een keer van de cruise control af te hoeven gaan (want geen ACC) of gas bij te geven terug naar Leiden rijden. Aan het constante rijden zal het dus niet gelegen hebben als het verbruik tegenvalt. Bij Leiden aangekomen had ik nog even een leuk momentje voor en op de rotonde naar de Europaweg. Ik ga voor de rotonde altijd alvast links rijden, want daardoor kan ik de rotonde op en af meteen voor linksaf invoegen. De auto’s die sneller denken te zijn en rechts rijden moeten namelijk wel invoegen richting Leiden. Afijn er kwam dus een auto met heel hoge snelheid aan die ik in mijn achteruitkijkspiegel al had gezien. Ik reed dus al links en remde niet in de flauwe rechterbocht naar de rotonde toe waardoor ik ‘m alsnog inhaalde alsof-ie stond te kamperen. Daarna was het nog wat stoplichten te gaan en kon ik weer aftanken bij hetzelfde pompnummer van het onbemande BP-tankstation. Resultaat 100,5/5,01=1:20,06 en dat is ruim slechter dan het opgegeven verbruik van 1:26,32 in de online brochure. Oei dat is toch wel een groot verschil en ik kan me herinneren dat de Citroën C4 Cactus 1.6-liter diesel ook dik 6 km per liter tekort kwam. En van die Citroën C4 Cactus heb ik zelfs nog met een andere auto een zuinigheidsrit gedaan maar ook die auto had nog steeds een te hoog verbruik (1:27 in plaats van 1:33).

Op de valreep
Donderdagavond na het zwemmen besloot ik toch ook nog even een gewone zuinigheidsrit te gaan maken. Omdat het mooi weer was ben ik niet te vroeg vertrokken, 20.30u leek me wel een mooie tijd dan zou ik iets na 21.00u bij zee aankomen en was het vast al wat rustiger. Ik heb een keer de fout gemaakt te vroeg te gaan en toen stond er een megafile van het strand naar de rotonde in Overveen. Maar het was donderdag al niet meer zo tropisch heet als woensdag, en verder was het bewolkt aan de kust en dan gaat iedereen eerder op huis aan. Na het aftanken reed ik de N206 op en zette de cruise control vast op 80 km/u. En inderdaad bleef de automaat zoals ik al verwacht had in D5 staan en moest ik handmatig naar de 6e versnelling opschakelen. Dat scheelde ruim 500 toeren dus dat is toch behoorlijk veel, maar of het echt wat uitmaakt is afwachten. Het rijden ging lekker en bij de haakse bocht ter hoogte van De Zilk aangekomen was ik in één klap de file achter mij kwijt. Ik weet het je mag maar 80 km/u op de N206 maar je wilt niet weten hoeveel automobilisten dan toch gaan lopen duwen achter je. Daarom vind ik deze bye-bye-bumperklever-bocht ook zo leuk. Het lukte me aardig om manueel schakelend op de motor af te remmen. En soms was even minnen (5 km/u per druk op de SET-knop) op de cruise control genoeg om op de motor af te remmen. In Vogelenzang aangekomen ging de cruise control op 40 km/u want langzamer dan deze snelheid kan niet. Volgens mij rij je dan ongeveer 36 km/u of zoiets. De twee hoge verkeersdrempels vlak voor en na het dorp voelden werden mooi uitgedempt door de DS4 Crossback. Ik begon de vering/demping steeds meer te waarderen, gek want nogal wat autojournalisten hadden er kritiek op. Kritiek die naar mijn mening volkomen onterecht is, en soms vond ik die kritiek zelf ronduit hilarisch.
Onderweg naar de boulevard had ik mooi even de tijd om te testen bij welke snelheid welke D-versnelling en welke M-versnelling mogelijk zijn. Vaak kun je namelijk een versnelling hoger schakelen in de M(anuele)-stand, en dat scheelt weer toeren en dus diesel.

40 km/u – D3 – M3
50 km/u – D4 – M4
60 km/u – D4 – M5
70 km/u – D5 – M6
80 km/u – D5 – M6

Uiteraard koos ik bij de snelheden waar manueel schakelend één versnelling hoger rijden mogelijk was voor de manuele versnelling. Bij 80 km/u resulteerde dat in een toerental van D5/1.750 -> M6/1.250 oftewel een verlaging van het toerental met 500 toeren. En dat is behoorlijk wat toeren maar ik vroeg me af of dat het ’t verschil zou maken gezien het te hoge verbruik tijdens de snelwegzuinigheidsrit. En zo kwam ik bij de T-splitsing aan waar een of andere huppelkut in een Volvo XC90 totaal onnodig de weg blokkeerde, en ik daarom dus wel moest remmen of ik wilde of niet. Ik reed enigszins gepikeerd verder en hoopte dat ik niet nog meer van dit soort bestuurders tegen zou komen. Wat ik overigens vervelend vind aan deze DS4 Crossback is het Start/Stop-systeem, want als je het rempedaal even op hebt laten komen slaat de motor aan en meteen weer af als je het rempedaal opnieuw intrapt. Omdat ik in de wijde omgeving van Leiden de stoplichtenloop uit mijn hoofd is dat uitermate vervelend. Dus als de motor aanslaat en ik toch nog even de rem moet intrappen omdat het stoplicht iets later op groen springt dan ik dacht – komt een enkele keer voor vanwege een open brug of grote drukte – en dus de motor weer net afslaat op het moment dat ik eigenlijk gas wil geven is dat niet handig. Bij de meeste auto’s met een Start/Stop-systeem slaat de motor namelijk niet opnieuw af als je het rempedaal weer even intrapt. Maar gelukkig kun je dit Start/Stop-systeem met een druk op knop tijdelijk uitzetten. Op weg naar de boulevard nam een auto met een aanhanger met een circuitauto daarop de smalle bocht voor de spoorwegovergang iets te krap. Ik moest uitwijken en raakte de stoeprand, en ik hoopte dat ik de velgen niet had beschadigd. ik voelde dat alleen de wangen van de Michelin Pilot Sport 3 banden de stoeprand raakten dus ik ging er vanuit dat ze niet beschadigd waren. Gaat lekker zo deze zuinigheidsrit… NOT! Uiteindelijk belandde ik zonder verdere kleerscheuren op de duinenweg en draaide bij de rotonde in Overveen weer om voor de terugreis. En ook nu weer moest ik remmen voor onder andere voetgangers, en later nog weer voor een fietser die voorrang had. Daarna hoefde ik gelukkig niet meer te remmen en kon ik de rest van de zuinigheidsroute heel netjes uitrijden. Het verbruik viel mij vies tegen want 1:19,55 is bijna 7 kilometer minder per liter diesel dan beloofd. Het lijkt er dan ook sterk op dat de 1.6-liter diesel motorblokken van PSA ruim onder de maat presteren qua verbruik. Ik kan me namelijk niet één auto met een 1.6-liter diesel motorblok van PSA herinneren die wel het opgegeven verbruik haalde.

Terugbrengen…. ff knalluh!!!
Vrijdag 22 juli had ik er echt even zin in tijdens het terugbrengen naar de importeur in Amsterdam. Ik besloot even heerlijk gas te geven en met 120-160 km/u richting Amsterdam te rijden. En wat denk je wat het verbruik was nadat ik afgetankt had op de provinciale weg vlakbij de Amsterdam Arena? Schiet mij helemaal lek want het bleek een lager verbruik – 1:20,42 Echt waar! – dan dat van de snelwegzuinigheidsrit en de gewone zuinigheidsrit. Hier snap ik dus werkelijk helemaal niets van! Omdat me ineens te binnen schoot dat ik nog helemaal geen noodstop had gemaakt, en ik toch alleen op het stoplicht afreed heb ik dat alsnog maar even gedaan. Ik stond mooi op tijd stil dus met die remmen zit het wel goed, net als met de Michelin Pilot Sport 3 banden die een uitstekende grip hebben.

Specificaties

Jaargang

2016

Carrosserie

Crossover

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

12,5 seconden

Topsnelheid

190km/u

Vermogen

88(120)3.500 kW (pk)/rpm

Koppel

300/1.750 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.560 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,7 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

4,8 liter/100 km

Snelweg

3,8 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,1 liter/100 km

C02 uitstoot

108 gram/km

Energielabel

E

Afmetingen

Lengte

4.275 mm

Breedte

1.810 mm

Hoogte

1.522 mm

Wielbasis

2.607 mm

Spoorbreedte voor

1.531 mm

Spoorbreedte achter

1.525 mm

Massa leeg

1.285 kg

Max. toelaatbare massa

1.890 kg

Laadvermogen

605 kg

Aanhanger geremd

1.450 kg

Aanhanger ongeremd

640 kg

inhoud bagageruimte

385 liter

Bandenmaat

225/45-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand