Hoe harder hoe beter!
Soms, heel, heel soms heb je een auto – Ford Fiesta Vignale – waarvoor de uitspraak geldt: “Hoe harder hoe beter!” Nee en dan bedoel niet wat ik met de Ford Fiesta ST2 heb gedaan maar ik bedoel de audio want die is werkelijk loepzuiver. In het begon dacht ik nog van “Mwah dit is wel leuk maar eigenlijk niets bijzonders.” Totdat je de volumeknop van deze B&O auto-audio steeds verder opendraait en loeihard het liedje “Go tell the world” van “Joy Zipper” uit de speakers laat knallen. Ik kon het even niet laten het testverslag hiermee te beginnen. Het ophalen was letterlijk een straatje verder want Mitsubishi Gold Car (daar haal ik de Mitsubishi testauto’s op) zit letterlijk op spuugafstand van Ford Nederland. Ik ben op mijn Honda MSX 125 met nieuwe Angel-banden dus maar even een klein blokje om gereden anders zou de olie helemaal niet opwarmen. Bij Ford Nederland aangekomen was het druk met bouwverkeer, ik kan me eigenlijk niet herinneren dat daar niet wordt gebouwd. Na het parkeren van mijn mini-motor in de ondergrondse parkeergarage ben ik naar boven gelopen om te tekenen en de persmap in ontvangst te nemen. Het uitrijden is altijd een verhaal apart want de doorgang tussen de openvouwende parkeergaragehekken is nogal smal. Na het opdraaien van de rondweg in Amstelveen reed ik straal de oprit naar de A9 voorbij zoals eigenlijk elke keer als ik hier rijd. Ik ben toen maar omgedraaid en richting het Amsterdamse Bos gereden en daar de A10 opgereden. Althans dat dacht ik maar ik bleek één weg verderop te zitten dan het Amsterdamse Bos. En dus moest ik via de het WTC richting het Olympisch Stadion en daar de snelweg op. Ik vond dat niet zo erg want daardoor kon ik meteen al wat dingen testen in tegenstelling tot als ik bij Ford Nederland de A9 was opgereden. Oh voor ik het vergeet ik heb de automaat meegekregen met 6 versnellingen, stuurflippers en een Sportstand.
De oprit naar de A10 bij het Olympisch Stadion is net zo’n soort bocht als die in ’t Heen, een heerlijke 180-gradenbocht dus. Ik had niet de mazzel vooraan te staan maar ik kon toch redelijk door de opritbocht heen sturen omdat ik me iets terug had laten vallen. Deze Ford Fiesta voelt fantastisch aan maar da is logisch want Ford staat bekend om zijn uitstekende vering/demping. Veel mensen kopen dan ook een Ford puur vanwege het comfort en ik kan dat heel goed begrijpen. Op de A4 zette ik de Cruise Control aan die van het Adaptive type bleek te zijn. Op de afslag naar de N11/N206 kwam er een overbodige auto achter mij zitten duwen, een BMW X6 het meest lelijke hok van de hele melkweg. Zo’n auto koop je alleen als je te dom bent om te bedenken dat iedereen je uitlacht in plaats van te denken: “Zo hey die kan een BMW X6 betalen.” Op de afrit naar de N206 kwam ze mij voorbij geblazen alsof ze Elon Musk’s net gelanceerde ruimte-roadster was. Gelukkig bleef ze daarna rechts rijden waardoor ik op de linkerbaan alleen maar het gas erop hoefde te houden zodat haar ik in de zeer flauwe rechterbocht doodleuk weer buitenom in kon halen op mijn fantastische 17-inch Michelin Pilot Sport 4 banden. Omdat ik toch in de buurt was en het nu droog was besloot ik meteen maar de Samsonite kofferset te fotograferen. Toen ik de achterklep open deed zag ik dat deze Ford Fiesta Vignale een verstelbare laadvloer heeft. Dat werd dus twee setjes foto’s maken, eentje met de verstelbare laadvloer in de hoge stand en eentje in de lage stand.
Samsonite kofferset
Verstelbare laadvloer in de hoge stand
Met hoedenplank: 3×33-liter + 1×13-liter
Zonder hoedenplank: 1×50-liter + 3×33-liter + 1×13-liter
Verstelbare laadvloer in de lage stand
Met hoedenplank: 1×50-liter + 3×33-liter + 1×13-liter
Zonder hoedenplank: 2×50-liter + 3×33-liter + 2×13-liter
GRRRRRRRRRR!!!!!
Vrijdagochtend stapte ik al vroeg in de auto om naar werk te gaan en ik vond het eigenlijk wel jammer dat het niet gevroren had. De Ford Fiesta Vignale heeft namelijk voorruitverwarming en dat is erg leuk en handig met een bevroren voorruit. Geen idee of de bandenspanning al laag was bij vertrek maar toen ik langs het Valkenburgse Meer reed zag ik plotseling een melding van het TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) op het display tussen de tellers dat de bandenspanning van de linker achterband veel te laag was. Die was namelijk maar 1.3 bar in plaats van 2.0 dus wat nu? Ik had totaal geen zin om weer om te keren en alsnog met mijn Renault Twizy naar werk te gaan en bovendien kun je nog prima rijden met 1.3 bar in een band. P-D rallyauto’s rijden in het zand met nog minder lucht in hun banden dus ik bedoel maar. Omdat de band waarschijnlijk al langer aan het leeglopen was ging ik er vanuit dat de boosdoener nog in de band zat en de band dus niet verder leeg zou lopen. Het was maar 22,2 km oftewel een half uurtje rijden naar school dan kon ik daar met de bandenreparatiekit de band weer op spanning brengen (max. snelheid daarna 80 km/u). Mocht er iets gebeuren dan kon ik altijd nog Ford Assistance kunnen bellen, maar gelukkig bleef de band bleef de gehele weg naar mijn werk op 1.3 bar staan. Op mijn werk heb ik de 12V compressor + dichtingsmiddel uit de achterbak gehaald en aangesloten waarna de achterband al snel weer op spanning was. Toen het licht was ben ik gaan kijken en zag op het display tussen de tellers dat de bandenspanning nog steeds goed was. Daarna heb ik de auto in neutraal gezet en langzaam stukje voor stukje vooruit gerold en al snel zag ik de boosdoener – een schroef – in de achterband zitten.
Rond een uur of negen heb ik Ford Nederland gebeld en die belden om te vragen bij welke Ford-dealer ik terecht kon rondom Leiden om de achterband te laten repareren. Dat bleek Ford Van Bunningen te zijn op de Weversbaan in Leiderdorp. Ford Nederland heeft de afspraak voor mij gemaakt en ik kon of vrijdag voor 16.00u terecht en anders maandag de week erop. Ik mocht van mijn baas gelukkig iets eerder weg van werk dus wat was mooi want dan kon ik gewoon doorgaan met testen want het hele weekend 80 km/u rijden gaat ‘m niet worden. Om 14.35u ben ik in de Ford Fiesta Vignale gesprongen en heb de volumeknop op 25 gezet en alleen maar naar liedjes als Du hast/Rammstein – Last Resort/Papa Roach – Baby Metal/Gimme chocolate – Crazy train/Ozzy Osbourne – In the end/Linkin Park echt geniaal lekker die B&O audio in deze Ford Fiesta Vignale. Oh en kijk eens wat video’s van Baby Metal op YouTube die Japanse metalband is echt totaal vet. Ruim op tijd arriveerde ik bij Ford Van Bunningen in Leiderdorp en na een uurtje was de boel weer tip-top gerepareerd. Nee geen nieuwe band maar gewoon een prop (dan wel een paddestoel) erin en klaar is kees. De tijd dat je een lekke band verving door een nieuwe band ligt er alweer ver achter ons. Ik had van tevoren wel gevraagd of ze de boosdoener wilden bewaren (zie foto) voor mijn verzameling. Toch valt het best mee met de lekke banden in al die jaren want het zijn er maar 4 (een Mitsubishi, twee Ford’s met deze erbij en een Subaru) in 10 jaar tijd. Maar wat een rare dag was dit zeg alhoewel dit dan wel weer typisch des Daan’s is.
Open dag deel 1
Zaterdag had ik een “Open dag” op mijn werk en ik had me daarvoor aangemeld gewoon omdat ik dat soort dagen erg leuk vind. Het had niet gevroren die nacht maar het was wel koud dus ik was dolblij met de stoel- en stuurverwarming. De stoelverwarming is in 3 standen instelbaar en de stuurverwarming kent maar één stand (misschien worden dat er ook ooit 3). Ik checkte nog even voor de zekerheid de bandenspanning van de linker achterband maar die bleek de juiste waarde te hebben. Omdat ik iets te vroeg vertrokken was kon ik het rustig aan doen. De dag ervoor had ik nog even in de prijslijst gekeken en daar zag ik tot mijn grote verbazing dat de handgeschakelde versie 125 Pk heeft, dit in tegenstelling tot deze 6-traps automaat die maar 100 Pk heeft. Toch kun je deze 25 Pk minder sterke automaat zeker niet sloom noemen, integendeel door de korte overbrengingen is tie lekker snel weg bij het stoplicht. Op de N44 had ik op de ACC (=Adaptive Cruise Control) rijdend rustig de tijd om wat door het menu heen te scrollen en daar zag ik tot mijn verrassing dat je naast het ACC ook een gewone Cruise Control hebt. Best handig want soms is een ACC gewoon níet handig. Wat mij verder opviel is dat je het ESP niet meer uit kunt zetten in het menu, daarvoor in de plaats is een knopje op de midden console gekomen. Maar als ik dat knopje indruk verschijnt er op het display tussen de tellers de mededeling dat alleen de Traction Control uitgezet wordt (en het ESP dus niet?). Eenmaal bij Madurodam werd het toch wel erg heet in de auto en heb ik de verwarming maar wat lager gezet net als de stoelverwarming en de stuurverwarming heb ik maar uitgezet. In de laatste bocht voor mijn werk ben ik nog even hard en strak door de mooie linkerbocht heen gereden. Ik moet zeggen dat deze ogenschijnlijk doodgewone Ford Fiesta erg goed aanvoelt, maar dat is geheel en al te danken aan de uitstekende vering/demping en 17-inch Michelin Pilot Sport 4 banden. Uit werk vandaan dacht ik net van dit gaat lekker bleek de Hubertustunnel gesloten te zijn. Al het verkeer moest eraf richting Den Haag Centrum/A12 dus dat was een lange file en Daan was absoluut NIET van plan om aan te sluiten in die file.
Ik zocht aan mijn linkerkant een plekje uit waar de stoeprand van de brede middenberm laag genoeg was (de daarvan hoogte verschilde namelijk nogal) voor een hatchback zodat ik om kon draaien. Je bent voor mij echt Gekke Henkie als je in deze file gaat staan! Eenmaal omgedraaid sloeg ik bij de eerstvolgende stoplichten linksaf en ben daarna binnendoor via de S100 (kwam deze file grappig genoeg ook op uit) naar de N44 gereden. Het was wel druk op de S100 maar ik stond tenminste niet stil. In de haakse linkerbocht naar de N44 heb ik in de S-stand (=verplicht flipperen maar schakelt wél automatisch op vlak voor het rode gebied) voor het eerst even het gas erop gezet en dat voelde goed aan. Aan het einde van de N44 ben ik de A44 opgereden en via de Willem de Zwijgerlaan naar Ab Motoren en Ford Van Bunningen gereden. Naar Ab Motoren om even te zeggen dat de Pirelli Angel’s uitstekend bevallen en naar Ford Van Bunningen om een foto van de zaak te maken in verband met de lekke band. Ja en als ik er dan toch in de buurt moet ik natuurlijk even naar het rotondecircus. In de S-stand met de stuurflippers en de Traction Control uit was ik benieuwd of het leuk zou zijn met 100 Pk. Achteraf ben ik ontzettend blij dat ik naar het rotondecircus gereden ben want de Ford Fiesta Vignale bleek daar veel leuker lees beter te presteren dan op het Space Business Park. Daar is een goede verklaring voor maar daar kom ik later nog op terug. Op weg naar het rorondecircus reed er weer eens zo’n dikke irritante BMW-aso achter me aan. Altijd leuk als ik dan op de koeienrotonde af rijd want juist die rotonde kan ik bijna blind over de rotonderand heen rijden. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat-ie de buitenring zou pakken maar nee dus. Na de rotonde(rand) was hij bijna uit zicht verdwenen in de achteruitkijkspiegel. Bij het rotondecircus aangekomen had ik het TRC intussen uitgezet en de S-stand ingeschakeld en na een snelle blik naar links besloot ik eerst rechtsaf te slaan naar de meest zuidelijke mini-rotonde. De haakse rechterbocht ging lekker in S2, ha, ha dit voelde lekker aan.
Open dag deel 2
Op de mini-rotonde reed ik een volledig rondje en maakte vaart richting de grote rotonde waar ik de buitenring pakte. Ik draaide de rotonde afsturend het stuur in één keer hard rechtsom als een F1-rijder (dus niet overpakken) en gaf meteen plankgas in S2. De voorwielen spinden door en de Ford Fiesta Vignale gleed iets naar links. Op naar het viaduct over de A4 waar ik nog net op tijd de binnenring van de mini-rotonde op kon rijden en heel mooi met de linker wielen over de rotonderand en meteen het viaduct op kon sturen. Daarna zat die irritante BMW weer vlak achter mij dus ik gaf extra gas zodat ik ‘m op de ovale rotonde voor kon blijven en daardoor alle ruimte had. Ik had eigenlijk iets teveel vaart toen ik de ovale rotonde op reed maar daardoor kon ik wel de grens opzoeken en dat voelde echt fantastisch. De rotonde oprijdend zat ik alweer in S2 en gaf plankgas waardoor ik naar rechts weg driftte want nee deze Ford Fiesta heeft geen TVC (=Torque Vectoring Control) en dat maakt ‘m dus weer ouderwets leuk. Daarna sneed ik half over de rotonderand rijdend naar binnen en gaf weer plankgas in S2 en driftte weer mooi naar rechts weg. Vervolgens stuurde ik weer over de rotonderand heen waarna ik hard het stuur om moest gooien rechtsaf (vlak langs de vangrail) het viaduct over. Nog 3 rotondes te gaan 1 kleine – 1 grote – 1 kleine. Deze auto mag dan maar 100 Pk hebben maar omdat ik door de flippers mijn handen aan het stuur kan houden en bovendien razend snel kan opschakelen zonder toerenverlies kan ik precies in het optimale toerengebied blijven. De hoge g-krachten op de rotondebochten deden de rest. Ik stuurde de kleine rotonde op en af waarna er bijna iemand bij mij naar binnen reed die totaal niet naast zich zat te kijken. Op de grote rotonde had ik zoveel vaart en gleed ik iets meer naar rechts door dan ik verwacht had met een dik adrenalineshot tot gevolg. HEERLIJK toch dat dit kan in zo’n sjieke kleine werkelijk heerlijk sturende hatchback. Want dat moet gezegd worden het gevoel in het stuur is werkelijk Heerlijk, het voelt aan als van een veel duurdere auto.
Verbruik + SBP
Vlakbij huis aangekomen besloot ik alvast maar te tanken dan had ik een indicatie wat betreft het verbruik. Nou had ik af en toe best stevig door gereden maar ik had niet verwacht dat ik op 1:12 uit zou komen. Ik bedoel een 1-liter motor, 100 Pk dat moet toch echt beter kunnen. Oké een automaat verbruikt in de regel meer dan een handgeschakelde versnellingsbak maar ik vond het eerlijk gezegd toch wel aan de erg hoge kant. De volgende dag moest ik wat familie rijden want niemand anders kon. De oh’s an ah’s klonken uit alle monden maar dat is niet meer dan logisch gezien het zeer fraaie interieur. Door de uitstekende vering/demping merkte ik weinig van het extra gewicht in de bochten en dan zie je maar weer hoe ongelofelijk belangrijk – want grip én comfort – dit onderdeel is. Ford staat al heel lang bekend om haar mooi uitgebalanceerde vering/demping en voor veel autokopers is dit dé reden om een Ford te kopen. Zelfs als ik in de meer dan 10 jaar oude Ford Fusion van mijn zwager rijd merk ik dat de vering/demping van die oude Ford beter is dan van sommige nieuwe auto’s die ik test. En nee dan lieg ik echt niet! Rond het middaguur ben ik gaan zwemmen en daarna ben ik even naar het Space Business Park gereden voor een rondje pret. Dat dacht ik maar dat viel dus tegen want na het rondje bleek dat het rotondecircus veel leuker was. Niet dat het rondje SBP supersaai was of zo maar de Ford Fiesta Vignale deed alles net even te makkelijk, eigenlijk was alleen het hard linksaf de vrachtwagenparkeerplaats ophoeken leuk – want vergelijkbaar met het rotondecircus – om te doen. Het was zelfs zo erg dat ik besloot nog een rondje te doen want ik vertrouwde het niet. Was ik te lief geweest net als met die Ford Fiesta ST2 toentertijd? Ik gooide er nog een schepje bovenop en dat was inderdaad al iets leuker, want na de hoogste verkeersdrempel kwam ik perfect op de rotonde uit en gaf daarna plankgas in S2 de rotonde weer af de blinde rechterbocht in. Met doorspinnende voorwielen gleed ik ietsje naar links heel mooi de bocht door en ook de lastige blinde linkerbocht ging heerlijk. Maar echt spannend? Nou nee niet echt dus misschien was de opritbocht bij ’t Heen dan wel leuk wie weet. De oprit naar de N206 was niet echt spannend maar dat kan ook niet met 100 Pk dus op naar de afrit en omdraaien voor de ultieme opritbocht van Zuid-Holland.
S-stand ingeschakeld: Check – TRC uit: Check – Brein Daan in modus ’t Heen: Check en gàààààààn met die Banaan!!! Ik reed heel rustig op de apex af en stuurde al iets naar binnen toen ik plankgas gaf in S2. In tegenstelling tot eerdere testauto’s moest ik nu wel op het gas sturen want er is geen Torque Vectoring aanwezig. De Ford Fiesta Vignale dreigde steeds uit te breken maar door het gas netjes te doseren kon ik precies op de grens blijven rijden. En ja dat is erg leuk om te doen met beide handen aan het stuur zonder overpakken al flipperend door de opritbocht heen. Daarna nog even de rotonde + S-bocht bij voormalig MarineVliegkamp Valkenburg om het af te maken. Omdat ik intussen precies wist hoe ver ik kon gaan pakte ik de rotonde zonder weg te glijden en ook de S-bocht ging superstrak precies op de grens. Ik had niet verwacht dat een auto met maar 100 Pk toch zo leuk kan zijn. Het was rustig op de Kooltuinweg waardoor ik even de tijd had om de minimale snelheid van de Cruise Control (ACC en CC) uit te testen en die bleek 30 km/u te zijn. Daarna moest ik uiteraard nog even uittesten wat het ACC zou doen als ik de auto voor mij stil ging staan voor een stoplicht. Vlakbij huis was het dan zover eindelijk een stoplicht en gelukkig sprong het op rood met een auto voor mij. De Ford Fiesta Vignale remde automatisch af maar rond de 20 km/u schakelde het ACC zichzelf uit dus de auto wordt niet stil gezet. Na het eten ben ik direct door gereden naar mijn zwager om snel even wat actiefoto’s te maken want hij had avonddienst en die begint om drie uur in de middag. Ik had zaterdag in mijn uppie al sfeerfoto’s gemaakt bij Kijkduin dus dat hoefde niet meer. Ik besloot dit keer om maar weer eens naar de mooie bochten in Zoeterwoude-Dorp te rijden. Daar kun je mooie foto’s maken van alle kanten en ik vind de foto’s daar altijd net wat mooier vanwege het hoogteverschil. Nadat ik mijn zwager had thuis gebracht ben ik nog even wat uit gaan testen want we hadden gemerkt dat we een brom hoorden in de D-stand bij 70 km/u. Het bleek dat dit kwam omdat we de auto rustig hadden laten terugzakken van 80 km/u naar 70 km/u. De automaat zit dan net op een punt dat-ie net wel of net niet terugschakelt naar een versnelling lager. Gewoon even 1 versnelling lager flipperen en klaar is kees en ik heb ook meteen even gekeken wat het toerental bij 100 km/u is in D6. Dat bleek slechts 2.000 toeren te zijn en is ronduit laag te noemen voor een auto met een 1-liter motorblok.
Bas
Geen idee hoeveel weken mijn motorzadel al bij Bas ligt maar gezien de ‘leegte’ van de accu van mijn motor behoorlijk lang. Mijn zadel moest nu dus echt snel klaar zijn want te lang stil staan is gewoon niet goed voor mijn motor. Op naar Bas dus met de sjiekste Ford Fiesta ooit. Bas was zeer te spreken over het interieur alleen vond hij het jammer dat de paarse accenten op het dashboard niet terugkwamen in de portieren. De stiksels op de zittingen waren computergestuurd gemaakt zei Bas, hij ziet dat meteen maar ja ieder dan ook zijn vak. Verder vond Bas het glazen schuifdak erg mooi vanwege het feit dat je er van bovenaf helemaal niets van ziet. Na mijn bezoek aan Bas ben ik naar huis gereden om er een uur later weer naartoe te rijden om Bas de waanzinnige sound van de B&O audio te laten horen. Ha, ha wat hebben ik en Bas staan lachen we kwamen echt niet meer bij gewoon. Een wat sjiekere Ford Fiesta met een grappig naampje en dan zo’n geluid. Hier nog even de info over de B&O auto-audio op een rijtje.
[quote Ford.nl]
B&O Play – Van klassieke nummers tot moderne songs… welke muzikale smaak u ook heeft, ze verdienen het te klinken zoals artiesten het hebben bedoeld. En dat is nou net waar het opwindend nieuwe Ford audiosysteem met zijn 675 watt en zijn 10 luidsprekers van B&O Play voor zorgt. Met zijn exclusieve ontwerp en door de speciale akoestische technici van B&O Play precies afgestemd op de nieuwe Fiesta’s, verbetert het elke reiservaring. Tegelijkertijd vormt het unieke design van de luidsprekers een perfecte aanvulling op het stijlvolle interieur van de Fiesta.
– Modelspecifieke geluidsafstemming
– Premium geluidssysteem met 10 luidsprekers
– Subwoofer met dubbele spreekspoel
– Surround sound
– 675 Watt uitgangsvermogen
– Uniek B&O Play ontwerp
[/quote Ford.nl]
Daarna heb ik de Ford Fiesta Vignale nog even afgetankt en dit keer kwam ik uit op 1:13,13 wat mij alweer erg tegenviel. Ik bedoel 4,2 l/100 km – 1:23,1 als laagste verbruik en 6,9 l/100 km – 1:14,5 als hoogste verbruik daar ga ik dik overheen. Misschien dat een tuning bij Rica Engineering wat oplevert qua verbruik? Of je koopt de handgeschakelde versie die is zeker zuiniger dan deze automaat. Ik reed weer op huis aan toen mij voor het stoplicht iets handigs opviel. De motor valt namelijk ook uit als je de versnellingspook voor het stoplicht in N(eutraal) zet, waarna bij na groen een tikje naar D(rive) voldoende is om de motor weer te laten starten. Het is daarbij wel erg handig als je de stoplichtenloop kent want dan kun je alvast een paar seconden van tevoren de versnellingspook in D zetten en meteen wegrijden. Doe je dat niet dan treedt er wat vertraging op omdat de transmissie nog niet in de ‘aanvalsstand’ staat. Oh en zo heel af en toe voelde ik wel eens een schok in de automatische transmissie, dat is niet vreemd want ik ken bijna geen auto waar dat niet gebeurde tijdens het testen. Met een CVT heb je er geen last van maar ja veel automobilisten vinden een CVT helemaal niks. Als laatste wil ik het nog even over de remmen hebben want ik verwonderde mij erover dat deze Ford Fiesta Vignale aan de achterkant trommels heeft en geen schijven. De Ford Fiesta ST bij Van Bunningen had namelijk wel schijven achter. Toen ik de informatie uit de persmap eens goed door ging lezen las ik dat alleen de versies met meer dan 100 Pk schijven achter hebben. Niet dat ze slechter remmen hoor maar ik blijf me er toch over verbazen dat er nog steeds trommelremmen op auto’s zitten. Om er zeker van de te zijn dat de remmen goed zijn neem ik altijd even de afslag Leiden-Zuid, ik geef dan gas bij de op de afslag en ga dan heel laat en hard op het flauwe bochtige stuk aan het einde in de remmen. Dat deed de Ford Fiesta Vignale uitstekend maar ik had ook niet anders verwacht.
Specificaties |
||
Jaargang |
2018 | |
Carrosserie |
Hatchback | |
Transmissie |
Automaat | |
Aantal deuren |
5 deuren of meer | |
Brandstof |
Benzine | |
Type motor |
Otto | |
Aantal cilinders |
3 | |
Acceleratie (0-100/sec) |
12,2 seconden | |
Topsnelheid |
180km/u | |
Vermogen |
74(100)/4.500-6.500 kW (pk)/rpm | |
Koppel |
170/1.500-4.000 nm/rpm | |
Cilinderinhoud |
1.0/998 liter | |
Kleppen per cilinder |
4 | |
Turbo |
Turbo + intercooler | |
Aandrijving |
Voorwielaandrijving | |
Remmen voor |
Geventileerde schijven | |
Remmen achter |
Trommels | |
Draaicirkel |
10,1 meter | |
Overig |
||
Type bekleding |
Leer | |
Velgen |
17-inch | |
Milieu en veiligheid |
||
Verbruik |
||
Bebouwde kom |
6,9 liter/100 km | |
Snelweg |
4,2 liter/100 km | |
Gemiddeld verbruik |
5,2 liter/100 km | |
C02 uitstoot |
118 gram/km | |
Energielabel |
D | |
Afmetingen |
||
Lengte |
4.040 mm | |
Breedte |
1.941 mm | |
Hoogte |
1.476 mm | |
Wielbasis |
2.493 mm | |
Spoorbreedte voor |
1.513 mm | |
Spoorbreedte achter |
1.476 mm | |
Massa leeg |
1.206 kg | |
Max. toelaatbare massa |
1.675 kg | |
Laadvermogen |
469 kg | |
Aanhanger geremd |
1.000 kg | |
Aanhanger ongeremd |
600 kg | |
inhoud bagageruimte |
303 liter | |
Bandenmaat |
205/45-R17 | |
Kosten aanschaf |
||
Kosten gebruik per maand |