Honda Accord Elegance i-DTEC 2008 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Honda Nederland B.V.

“Ik dacht dat de Koningin voorbij kwam”
Met zo’n titel hoef je eigenlijk niet meer verder te schrijven, ha, ha. Mijn buurman ‘De brugwachter’ is altijd erg geinteresseerd in de testauto’s die ik mag testen (ik moet namelijk niets even voor alle duidelijkheid). Zo ook dus deze nieuwe Honda Accord die blijkbaar nogal wat indruk op hem maakte want hij sprak de woorden die ik na het horen ervan meteen tot de titel van dit testverslag heb gebombardeerd. Nou moet ik zeggen dat deze zwarte Accord inderdaad wel heel erg glimt en daardoor nogal opvalt maar lelijk vind ik het absoluut niet. Ik heb de oude Accord niet gereden maar dat maakt deze test alleen maar des te objectiever. Dat Honda erg goede auto’s bouwt weet ik al een tijdje dus ik was dan ook erg benieuwd wat deze Accord zou doen onder mijn handen. Het verbaast mij nog steeds dat veel Audi- en BMW-rijders niet eens serieus naar een Honda kijken. Deze nieuwe Accord als mede de Legend zijn in mijn ogen serieuze tegenstrevers van de A4/A5 en de 3-serie/5-serie. Zo niet gewoon beter vooral als het gaat om prijs/kwaliteitverhouding wint Honda het naar mijn mening op alle fronten!!!

Doe mij maar een diesel!
Met de huidge benzineprijzen heb ik toch echt heel weinig trek meer om een benzineauto te testen. En waarom zou ik ook?, een diesel rijdt vaak veel fijner en de wegligging ervan is echt niets beter of slechter als die van de benzineversie. Maar het scheelt wel even €0,20-0,25 per liter en dat is heel erg veel ook als je nog eens bedenkt dat je op 1 liter diesel vaak ook nog eens 100% verder komt als op 1 liter benzine. En die overbekende 2.2 i-DTEC dieselmotor van Honda is een heel erg fijn motorblok. Wel grappig dat een bevriende motoragent dit later aan mij bevestigde toen ik hem even een stukje liet rijden in deze nieuwe Accord. Hij had laatst een Opel Vectra diesel getest voor het korps en die vond hij erg tegenvallen qua motorblok (het Vectra-dieselblok heeft een veel te grote turbolag) en ook qua wegligging. Op beide punten vond hij de nieuwe Honda Accord echt overduidelijk beter scoren.

Eindelijk weg…
Toen ik de Honda Accord ging ophalen viel er net op dat moment een buitenboordmotor om op de laadklep van een vrachtwagen. Met de nodige mankracht en een heftruck kregen we ‘m weer overeind en kon ik eindelijk dan toch vertrekken. Dit keer gelukkig geen verborgen startknoppen of sleutels die je in moet drukken om te kunnen starten maar een doodgewone ‘omdraaisleutel’. Het voorgloeien duurt echt ultrakort bij deze Accord. Geen dieselklopgeluiden dit keer maar een werkelijk uitermate stille diesel onder de motorkap die tot leven komt. En deze diesel is niet alleen erg stil hij is ook erg soepel voor een 2.2 liter diesel. Op grond van de soepelheid zou je verwachten met een veel grotere cilinderinhoud dan wel met meer cilinders als vier te maken te hebben. Een heerlijk begin dus van een test en dat kan eigenlijk ook alleen maar bij Honda. Honda maakt echte rijdersauto’s en scoort altijd heel erg hoog bij de tevredenheidstesten van een of ander autoblad hoorde ik van een goede vriend van mij. Die hoge scores zijn geen toeval wie dat mocht denken, elke Honda die ik tot nu toe gereden heb was gewoon af en stuurde net als aerodynamische de manier waarop een tonijn door het water vliegt.

Diepe zit
Zodra je instapt gebeurt er voor je gevoel iets merwaardigs. De zit in de Honda is heel anders als in veel andere auto’s, niet zo rechtop dat zelfs een 100-jarige nog met gemak instapt maar ook niet zo diep dat je jezelf er letterlijk uit moet trekken. Het is een aparte zit die er ergens tussenin zit maar het gekke is dat die vreemde zit perfect is en dat ik elke keer weer fris en fruitig uitstapte. Qua ergonomie scoort deze nieuwe Honda Accord dus erg hoog vooral ook omdat alle bedieningshendels, knopjes en dergelijk perfect op de goede plek zitten. Het is allemaal alsof het vanzelf gaat en je niet eens na hoeft te denken over wat waar zit en hoe de bediening van bv. het GPS werkt. Kortom je voelt je direct thuis en dat gevoel werd alleen maar beter gedurende de testweek. Mooi toch!

Soepelheid troef
Het is natuurlijk heel erg fijn als een motorblok zoals deze 2.2 liter diesel in dit geval zo mooi ronddraait maar het is nog fijner als het schakelen ook soepel gaat. De 6-bak die ze aan het motorblok van deze Accord gehangen hebben schakelt werkelijk fenomenaal goed; licht, soepel, trefzeker verzin het maar. Dit zijn typische kwalificaties voor een echte rijdersauto. Het unaniem goede oordeel van alle testrijders over deze nieuwe Accord zegt genoeg denk ik. Soms kun je gewoon kort zijn in je oordeel en dat moet ook want onnodige bladvulling waar nogal wat autobladen zich van bedienen vind ik echt totale nonsens. Bladvulling met nonsens-info die je in elke folder kunt lezen noem ik de lezer niet serieus nemen.

Comfortabel en toch superstrak
De Honda Accord is vooral een hele mooie auto naar mijn mening, zeker in dat fraaie glimmende zwart. Maar mooi alleen is niet genoeg want nog veel belangrijker als mooi zijn is dat de wegligging goed is. En met de comfortabele vering van de Accord had ik zo mijn bedenkingen hierover. Logisch toch want de laatste tijd lijkt het wel alsof alle auto’s sportief afgeveerd zijn, en dus met een dito goede wegligging. De eerste dag ben ik lekker gaan genieten en heb gereden alsof ik de koningin vervoerde. Al snel kwam ik erachter dat achter de comfortabele Accord ook een strak sturende Accord schuil gaat. Na eerst maar eens op de rotondes wat kunstjes uitgevoerd te hebben ben ik ook bij op- en afritten de grens eens op gaan zoeken. En die grens ligt veel verder als ik gedacht had. Slechts één keer kreeg ik de Accord uit balans en zelfs toen stuurde ik ‘m tot mijn verrassing met groot gemak weer de juiste richting op.
Als je wilt kun je met één grote lang gerekte piep een mooie lange oprit nemen. Zonder ook maar één adrenalineshot liet ik de Audi A3 diesel ver achter me. Hij kwam niet eens in de buurt, en aangezien ik weet hoe goed de wegligging van die Audi A3 is was ik wel verrast. Maar ach ik weet hoe omgekeerd evenredig slecht de stuurkwaliteiten van de meeste leaserijders zijn (goede auto met slechte bestuurder is meer regel dan uitzondering, de meesten overschatten zichzelf schromelijk), abobinabel slecht. Ik raakte dag na dag dan ook steeds meer onder de indruk van deze nieuwe Honda Accord. Jullie zullen er dan ook “Accord” mee moeten gaan dat ik het testverslag hier beeindig want ik heb gezegd wat ik wilde zeggen. Akkoord???

Specificaties

Jaargang

2008

Carrosserie

sedan

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4-in-lijn

Acceleratie (0-100/sec)

9,4 seconden

Topsnelheid

215km/u

Vermogen

115(156)-6.300 kW (pk)/rpm

Koppel

192/4.100-5.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.2 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

10,6:1

Turbo

Turbo met intercooler

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,7 meter

Overig

Type bekleding

Leder

Milieu en veiligheid

Score NCAP adult

5

Score NCAP child

4

Score NCAP pedestrian

3

Verbruik

 

Bebouwde kom

9,4 liter/100 km

Snelweg

5,9 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

7,3 liter/100 km

C02 uitstoot

173 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Lengte

4.725 mm

Breedte

1.840 mm

Hoogte

1.440 mm

Wielbasis

2.705 mm

Spoorbreedte voor

1.595 mm

Spoorbreedte achter

1.600 mm

Massa leeg

1.384 kg

Max. toelaatbare massa

1.935 kg

Aanhanger geremd

1.500 kg

Aanhanger ongeremd

500 kg

Bandenmaat

205/60-R16

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand