Hyundai Tucson Premium 1.6 T-GDI HEV 2021 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Hyundai Motor Nederland

Slechte repetitie met een Grande finale!

Samenvatting
Het is maar goed dat een mens niet weet wat hem op de dag die voor hem ligt te wachten staat. Dan zou je geen leven meer hebben als je dat zou weten. Maar toch hè… Op de eerste dag al reed ik schade vanwege een totaal overbodig zwart paaltje dat zonder enig nut of doel op een stoep ergens in Bleiswijk paaltje staat te zijn. Die zijn daar vast geplaatst door een raamstaarder met aandelen in een paaltjesbedrijf. Lullige was ook nog eens dat de Zernikestraat waar ik moest zijn al heel lang bestaat maar gek genoeg kon de online navigatie van de Hyundai Tucson ‘m niet vinden toen ik Zernikestraat-Bleiswijk intypte. Had de Zernikestraat er wel in gestaan dan was ik niet fout gereden en dus ook niet tegen dat paaltje aangereden. Soms zijn gebeurtenissen gebaseerd op één simpel feit. Ik kon dus alleen sfeerfoto’s maken van de goede linkerkant van de Hyundai Tucson Hybrid. Lullig maar het was gewoon even niet anders. Gelukkig heb ik ook iets goeds te vertellen want deze nieuwe Hyundai Tucson is een verbijsterend fijne comfortabele auto met een voor een 2WD werkelijk absurd goede wegligging. Dat verzacht mijn rotgevoel na het kussen van dat paaltje gelukkig weer wat want ik kan heel erg slecht tegen dit soort lullige ongelukjes. Wat mij vooral opgevallen is tijdens de testweek is de totaal onmogelijke combinatie van comfort en sportiviteit in één dat hebben de Hyundai-ingenieurs echt top gedaan. Zeker weten dat ze daar heel erg veel tijd in hebben gestoken en daar neem ik dan ook zwaar mijn petje voor af. Echt alles klopt aan deze auto! Zoek je een all-round SUV dan kan ik alleen maar zeggen: “Kopuh, kopuh, kopuh deze auto!”

Plus: Comfort – Design – Driveability – Grille – Verbruik – Wegligging – Zit
Superplus: De hele auto

Min: Domme Daan

Testverslag
Soms heb je van die dagen of in dit geval weken dat er allemaal van die ontzettend lullige ongelukken gebeuren. Het eerste ongeluk gebeurde een paar weken geleden toen ik een gewonde vrouwtjeseend van de weg opraapte en naar de vogelopvang wilde brengen. Ik zette mijn Yamaha Tracer 700 op de zijstandaard en terwijl ik die gewonde vrouwtjeseend van de weg opraapte zag ik mijn motor in slow motion omvallen. Ik had ‘m net niet goed genoeg op de zijstandaard gezet, de motor stond precies op het kantelpunt en viel helaas voor mij de verkeerde kant op. De eend heb ik tussen mijn leren pak en mijn regenoverall gestopt en bij de vogelopvang zeiden ze dat ie het zou overleven. Een paar weken daarna ging ik op een rotonde in Vianen (ik moest een Suzuki ophalen) keihard onderuit met mijn Honda MSX 125 op een niet zichtbaar dieselspoor. Toen ik de gemeente Vianen mailde kreeg ik een antwoord terug waarin ze schreven dat ze de rotonde een paar uur daarvoor hadden gereinigd vanwege een dieselspoor. Nou duidelijk niet goed genoeg dus! Om de schade van 300,- euro te verhalen moest ik heel veel moeite doen – foto’s/getuigen/etc. – en dus heb ik het er maar bij laten zitten. En de dag van ophalen van de Hyundai Tucson Hybrid was ook weer zo’n dag. Na het terugbrengen van de Peugeot 508 SW PSE HYbrid 360 e-EAT8 ben ik naar huis gereden op de motor en na de lunch op mijn vouwfiets naar Sassenheim gefietst om de nieuwe Hyundai Tucson Hybrid op te halen. Na het ophalen ben ik eerst naar huis gereden om te eten en kwam ik erachter dat ik mijn vouwfiets bij de importeur had laten staan. Ik weer terug naar Sassenheim en daarna door naar Motocross Aad in Bleiswijk om crosshandschoenen te kopen voor een Trialcursus met elektrische trialmotoren op zaterdag 3 juli. Heen en weer naar Leiden had ik al gemerkt dat je behoorlijke afstanden elektrisch kunt rijden met deze grote auto. Ik heb de benzinetank nog wel even vol gegooid na het eten en beide tripmeters op “0” gezet. Vanuit Sassenheim ben ik richting Leiderdorp gereden om daar de A4 op en weer af te rijden en vanaf Zoeterwoude-Dorp binnendoor naar Zoetermeer en uiteindelijk Bleiswijk. Het hybridesysteem lijkt op dat van de Toyota Prius dus ook in deze auto werkt het trucje van even gas loslaten -> schakelt over op elektrisch rijden -> weer voorzichtig(!) gas geven en je kunt behoorlijke afstanden puur elektrisch rijden en een hoop benzine besparen.

Deze Hyundai Tucson Hybrid heeft een 1.6 T-GDI benzinemotor met een vermogen/koppel van 180 Pk/265 Nm en een elektromotor met een vermogen/koppel van 60 Pk/265 Nm. De Li-ion polymeer accu heeft een capaciteit van 1,49 kWh. Ik ben overigens benieuwd wat de maximum snelheid is waarmee je elektrisch kunt rijden. Op weg naar de A4 reed ik bijna als vanzelf sportief door de bochten gewoon omdat het zo ontzettend makkelijk gaat. De uitmuntende vering/demping, de onafhankelijke achterwielophanging en het meevallende leeggewicht van 1.539 kg zorgen ervoor dat deze auto ruimschoots boven de gemiddelde wegligging van een SUV uitsteekt. Op weg naar de provinciale weg achter Leiderdorp om had ik nog even dikke pret. Vanaf de LOI reed er zo’n extreem grote Amerikaanse pick-up truck achter mij en die dacht mij even snel in te halen op de kleine dubbelbaans mini-rotonde. Nou dat ging dus mooi niet door want ik vloog zonder af te remmen over de rotonderand al glijdend supersnel over de rotonde heen. Kolere wat een goede wegligging heeft deze auto zeg, dat had ik absoluut niet verwacht en geeft maar weer eens aan wat voor ontzettend goede auto’s Hyundai anno 2021 maakt. Na die rotonde volgt een buiten-de-rotonde-om-bocht-invoegstrook, dat is echt zo’n hele mooie bocht waar je het gas steeds dieper in kan blijven trappen in de bocht en dan heerlijk in de veren hangt. Uiteindelijk kon ik de banden puur op commando laten piepen en tijdens het invoegen maakte ik even een gecontroleerde zwieper met de achterkant. Poeh dit had ik absoluut niet verwacht toen ik weg reed in deze toch best grote SUV, het is net alsof ik in een kleine sportieve hatchback rijdt zo makkelijk gaat alles. Daarna reed ik op het rotondecircus af maar ik had geen tijd om een rondje te doen en dus liet ik het bij een mooie snelle draai over de grote rotonde. Daarna reed ik de A4 op om er bij Zoeterwoude-Dorp weer af te gaan en daarna binnendoor naar Zoetermeer te rijden.

Druk op die knoppie
Deze Hyundai Tucson Hybrid heeft net als veel elektrische auto’s drukknopjes voor Drive-Neutral-Reverse-Park. Helaas mis ik het B-knopje oftewel een knopje voor de Engine-Brake. Erg jammer dat die er niet op zit want deze Hyundai Tucson Hybrid vertraagt maar heel langzaam als je het gas los laat. Nou kun je natuurlijk met de stuurflippers terugschakelen en dus op de benzinemotor afremmen maar ja vind ik gewoon niet fijn. Bovendien is dat softwarematig geregeld en kan je dus niet terugschakelen bij een bepaalde snelheid als de software dat niet toelaat. Met een handgeschakelde versnellingsbak kun je dat veel mooier want jij bepaalt als bestuurder. De titel van deze alinea is afkomstig van een foto die een motorreiziger ooit maakte in Zuid-Afrika daar staat bij het knopje van een verkeerslicht de tekst: “Druk op die knoppie”. Ik vind het Afrikaans echt een hele grappige taal. Verder zit er een knopje voor een Adaptive Cruise Control op het stuur. De afstand tot de voorligger kun je instellen op 4 verschillende afstanden die tussen de tellers zichtbaar zijn als 4 blauwe bolletjes tussen twee piepkleine autootjes. Op de lange weg naar Zoetermeer kon ik dus heerlijk op het ACC rijden desnoods met rijhulpondersteuning die er automatisch voor zorgt dat je binnen de lijntjes blijft. Naast de rijhulpondersteuning zit er ook LDW = Lane Departure Warning op maar ik zette beide altijd meteen uit. Ik heb toch wel zo’n ontzettende bloedhekel aan dit soort overbodige elektronica. Het is net als in het echte leven waar de overheid de burgers steeds meer regels oplegt daar komen autofabrikanten – al dan niet gedwongen door het EU-parlement in Brussel – ook met steeds meer ‘regeltjes’ oftewel elektronica die de bestuurder in het gareel moeten houden. Nou las ik toevallig deze week dat al deze elektronische veiligheidssystemen de afgelopen jaren veel ongelukken hebben voorkomen. Huh? Volgens mij is dat een verkeerde voorstelling van zaken! Door nooit je smartphone te gebruiken tijdens het autorijden voorkom je volgens mij nog veel meer ongelukken dan die veiligheidssystemen helpen te voorkomen. Dit is echt een totaal verkeerde voorstelling van zaken en typerend voor de huidige moraal in het verkeer. Ik heb/wil geen smartphone en die gaat er dan ook helemaal nooit komen.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×50-liter + 2×33-liter
Zonder hoedenplank: 3×70-liter + 50-liter + 3×33-liter + 13-liter

Eenmaal in Zoetermeer begonnen de mooie bochten en ik zat echt te genieten op een manier die ik lang niet meegemaakt heb. De ingenieurs van Hyundai hebben duidelijk hun best gedaan om een uitermate complete auto af te leveren. Toen ik opzij keek zag ik ineens knopjes op de leuning van de passagiersstoel om de leuning en de stoel elektrisch te verstellen. Grappig dat de bestuurder dus de passagiersstoel voor de eventuele bejaarde of invalide passagier kan verstellen op een hele makkelijke manier. Richting de A12 rijdend kon ik me precies goed positioneren en dat is belangrijk want de grote rotonde op en af moet je lekker de baan vrij hebben. Ik vloog er perfect doorheen wat laat zien dat ook sportief rijden geen enkel probleem is met deze SUV en dat verwacht je gewoon niet. Bij de snelweg blijf je op de invoegstrook rijden want dat wordt verderop namelijk de uitvoegstrook naar Bleiswijk. Naar Bleiswijk is één lange rechte saaie weg maar Bleiswijk zelf is een erg leuk en vooral mooi dorpje. Maar ja precies op die mooie plekjes kon ik niet stil gaan staan dus helaas zijn de sfeerfoto’s op de minder mooie plekken in Bleiswijk genomen. Ach het zij zo! Ik moest echter wel opletten om alleen voorkant, linkerkant en de achterkant te fotograferen want op weg naar Motocross Aad was ik verkeerd gereden en wilde ik omdraaien. Er lag een parkeerterrein net na de verkeerde afslag dus ik draaide om maar bij het weer oprijden van de weg raakte ik een paaltje met het rechterportier. Dat is nou precies zo’n net-uit-het-zicht-paaltje op een totaal overbodige plek die geen enkel nut dient. Heb ik weer hoor, ik rij verdorie nooit schade! Het is ruim 4 jaar geleden dat ik voor het laatst schade heb gereden, dat was met een Peugeot 5008 tegen zo’n ovaal half ingegraven betonnen blok aan met de voorkant. De rit terug naar huis baalde ik echt als een stekker want schade rijden is gewoon niets voor mij en al helemaal zo’n lullige schade niet. Grrrrrrrrr!!! Ik ben later nog even terug gereden om te kijken of ik dat paaltjes had kunnen zien met de geniale ‘Dode hoekwaarschuwing’ op deze Hyundai Tucson. Die werkt namelijk met camera’s die hun beeld zichtbaar maken op de plek van de (knipperlicht-links=)snelheidsmeter of (knipperlicht-rechts=)toerenteller. Maar nee dat paaltje had ik nooit kunnen zien helaas pindakaas.

Zuinig, zuinig en nog eens zuinig = EV!
Vrijdag moest ik zoveel mogelijk in de EV-modus naar mijn werk zien te rijden want ik wilde persé een zo laag mogelijk verbruik scoren met deze grote SUV. Toen ik ging kijken naar het opgegeven verbruik keek ik wel even raar op. Het laagst opgegeven verbruik is 1:17,54 en het hoogst opgegeven verbruik is 1:17,85. Dat ligt gek genoeg dus heel erg dicht bij elkaar. Daardoor werd ik nog benieuwder naar het verbruik wat ik zou gaan halen want ik wilde persé op een lager verbruik uitkomen dan het opgegeven laagste verbruik. Door constant met het gaspedaal te spelen lukte het mij om zoveel mogelijk elektrisch te rijden. Zodra je elektrisch rijdt gaan er twee groene letters EV branden op het digitale tellerdisplay voor het stuur (= in hoogte en diepte verstelbaar). Je kunt echter ook via apps onder voertuig de energie-app tevoorschijn toveren en dan zie je welke motor(en) er aan het werk is/zijn en hoe vol de polymeer Li-ion accu geladen is. Het kwam best vaak voor dat de benzinemotor aan het werk was en als ik dan het gas even kort los liet schakelde de benzinemotor uit en reed ik elektrisch verder. Het is even iets meer werk maar ja als je daarmee een 1-2 kilometer verder komt op 1 liter E10 dan is dat op een volle tank toch zomaar 52-104 km verder. Ik lette uiteraard heel goed op het teruglopen van de benzinemeter. De rit naar mijn werk was heerlijk comfortabel en ook op de hoge snelheidsbrekers in het Wassenaarse Bos bleef dat comfort in stand. Pas bij 50 km/u hoorde ik een lichte boink achter maar het stelde niets voor. Eenmaal op de N44 moest ik meer gas geven want daar kun je moeilijk 50 km/u gaan rijden. Omdat het na het verkeerslicht even duurt voordat de auto’s mij achterop gereden komen kon ik 60 km/u blijven rijden tot aan de afslag naar de N14. Na de afslag naar de N14 wordt het op de verbindingsweg weer even 50 km/u en eenmaal op de N14 weer 70 km/u. Ik rij daar altijd 60 km/u met een auto zoals deze want dan kan ik toch net even langer elektrisch rijden.

Ik heb nog geen idee tot welke snelheid deze auto elektrisch kan rijden maar dat zie ik wel tijdens de snelwegzuinigheidsrit. Ik vermoed dat het ergens rond de 100 km/u zal liggen en dat is een stuk hoger dan de eerste Toyota Prius die elektrisch maar een snelheid van maximaal 70 km/u haalde. De Adaptive Cruise Control werkt goed alleen vind ik de knopjes niet echt handig, ik heb liever duidelijke SET/RES-knopjes en een aparte Cancel-knop. Nu staat er bij het knopje alleen +/– meer niet en verder kun je het knopje ook indrukken maar dat kun je niet ruiken. Als autojournalist weet ik dit soort dingen maar ik vind dat zoiets als dit met één oogopslag duidelijk moet zijn voor de bestuurder. Dat is net als Navigatie ‘stoppen’ dat zit vaak op de meest idiote plekken verstopt. Tijdens de rit naar huis ben ik dit keer wijselijk mijn geniale binnendoorweg gereden want op de hoofdweg sta ik me tussen de rotondes werkelijk een ongeluk te wachten. Het leuke aan die binnendoorweg is dat het grotendeels bezaaid ligt met snelheidsbrekers en/of verkeersdrempels en het is dus ook nog eens een prima testtraject. Het zijn grotendeels 30-zones maar dat boeit me niets, liever 30 km/u rijden dan de hele tijd stilstaan om niets! De snelheidsbrekers en verkeersdrempels voelden zelden zo lekker aan als in deze nieuwe Hyundai Tucson. Eenmaal in Wassenaar nam ik mijn favoriete jumpweg door het Wassenaarse Bos genaamd de Schouwweg. Ik reed dit keer met een hogere snelheid (best lastig elektrisch rijdend, iets teveel gas geven en de benzinemotor slaat aan) over de hoge snelheidsbrekers heen dan in de ochtend. Het leek wel alsof ik erover heen ‘zwoof’ in plaats van overheen sprong zo lekker ging het. Aan het einde van de Schouwweg ben ik rechtsaf geslagen en rustig en dus zoveel mogelijk elektrisch rijdend naar huis gereden. Alles voor de zuinigheid!

Verdwaalde zwaan deel 1
Op zaterdag besloot ik ’s ochtend eerst de 150 km vol te maken met een kort ritje van 10 kilometer zoveel mogelijk elektrisch rijden. Het aftanken leverde een nette 1:19,35 op maar volgens mij is 1:20 mogelijk als ik nog iets beter mijn best doe. Mooie is in ieder geval dat ik 1,81 km verder heb gereden op 1 liter E10 dan opgegeven. Toen ik na het aftanken naar mijn garage reed zag ik aan het begin van de Stevenshofdreef een zwaan op de andere rijbaan lopen. Omdat de zwaan op de brug liep net na de rotonde konden tegemoetkomende voertuigen ‘m niet zien. Ik heb dan ook meteen de Hyundai Tucson Hybrid op de brede betonnen middenberm van de brug geparkeerd en ben uitgestapt om tegemoetkomende automobilisten te waarschuwen. Gelukkig kwam er vlak daarna een gepensioneerde man uit de flat die uitkijkt op de brug aangelopen die bij de Dierenambulance bleek te werken. Samen lukte het ons om de zwaan om de struiken heen weer terug naar het grasveld naast het water van de wetering te dirigeren. Daarna kwam er een politieauto aangereden die zijn raampje opende en ik legde de politieagent uit wat er aan de hand was. Daarna antwoordde de bestuurder van de politieauto dat ze de zwaan even daarvoor al hadden zien lopen. Huh??? Dan rij je als politieagent toch niet door is het wel? Ik was even totaal verbijsterd maar toen ik later na ging denken op weg naar huis snapte ik waarom ze niets deden. Maar ja laat ik dat in deze woke-cancel-maatschappij maar voor me houden dat is wel zo veilig. Al hadden ze gewoon de dierenambulance maar even gebeld die letterlijk om de hoek zit maar nee zelfs dat kwam niet bij deze politieagenten op. Daarna ben ik rustig naar mijn garage gereden en in mijn Renault Twizy gestapt om te gaan zwemmen. Die kleine Renault Twizy past namelijk als enige auto op een piepkleine parkeerplek vlak bij de ingang van het zwembad waar geen enkele andere auto kan staan. Lachen toch! Na het zwemmen ben ik weer naar de garage gereden en in de Hyundai Tucson Hybrid gestapt.

Verdwaalde zwaan deel 2
Even eten thuis en dan mijn moeder naar mijn jongste zus in Katwijk aan Zee brengen. Vanwege de drukte op de fietspaden met iets teveel scheldende en asociaal inhalende wielrenners had ze liever dat ik haar met de auto zou brengen. Ik vond dat niet zo erg want dan kon ik op de terugweg even lekker door de opritbocht bij ’t Heen rijden. Het leuke aan deze Hyundai Tucson Hybrid is dat je het ESP/TRC nog helemaal uit kunt zetten in tegenstelling tot de meeste andere automerken. Dat zorgt ervoor dat je bepaalde dingen nog echt kunt testen en dus niet wordt tegen gehouden door elektronische politieagenten. Omdat ik mijn moeder pas in de avond op zou halen heb ik daarvoor nog even een snelwegzuinigheidsrit gemaakt. Ik was benieuwd of ik nu wel in de buurt van het laagst opgegeven verbruik zou uitkomen. Da zou namelijk betekenen dat je met het rijden op de snelweg lager uitkomt dan ik gedacht had op grond van de opgegeven verbruiken. Na driemaal doorklikken hing ik het tankpistool weer terug, stapte in en reed richting de A44. Halverwege de oprit moest ik achter een fossiel aansluiten die met 50-60 km/u de snelweg op wilde rijden. Tuurlijk joh! Van dat soort bange automobilisten moeten ze gewoon het rijbewijs afpakken vind ik. Wat een drama zeg! Gelukkig kon ik daarna lekker doorrijden met 100 km/u op de Adaptive Cruise Control. Het was lekker rustig op de snelweg want iedereen zat natuurlijk aan het strand met deze hoge temperaturen. Bij Hoofddorp verliet ik de A4 en reed met 100 km/u op de Adaptive Cruise Control door de slinger-afritbocht heen. Dat is een lastige bocht met hoge snelheid maar voor de Hyundai Tucson was het een eitje. Ik reed er zo makkelijk hard doorheen dat ik zoiets had van dit had nog veel harder gekund. Daarna reed ik linksaf over de A4 heen naar de andere kant waar het verkeerslicht net op groen sprong. Ik maakte even vaart en hoekte de Hyundai Tucson Hybrid lekker hard de opritbocht in. Ik reed heel even op de 3 wielen maar verder gebeurde er niets, geen uitbreken alleen even een zwabber-reactie meer niet. Wat is deze auto toch ongelofelijk goed! Bij de snelwegzuinigheidsrit kwam ik na 56 km rijden uit op een verbruik van 1:17,5. Voor een dergelijke grote en zware auto is dat netjes te noemen.

Zondagsrust
Nou niet voor Daan want die besloot even een rondje over het Space Business Park te doen. Na de uitstekende testresultaten van de afgelopen drie dagen wist ik van tevoren al dat dit rondje niet anders dan zeer geslaagd uit de bus zou komen. Uiteraard heb ik het ESP/TRC uitgezet en heb ik tijdens een tweede rondje de stuurflippers gebruikt. De rijmodus stond in eco want ik wil de komende week op een avond even een heerlijk rondje in de rijmodus Sport doen = 1.6 T-GDI benzinemotor 180 Pk/265 Nm + elektromotor 60 Pk/265 Nm = gecombineerd 230 Pk/350 Nm. Maar goed eerst maar eens een SBP-rondje in de rijmodus Eco dat kan toch niet anders dan ook leuk zijn. Ik nam de afrit bij Klei-Oost met een hogere snelheid dan ik normaal gesproken zou doen met een dergelijke SUV. De sterk afknijpende afritbocht ging perfect of zeg maar gerust subliem, dat doen niet veel andere SUV’s hem na dat weet ik zeker. Daarna vloog ik over de rotonde -> over het viaduct -> over de rotonde -> het Space Business Park op. Ik had op de N206 het ESP/TRC reeds uitgezet zodat ik lekker op het gas kon gaan in de eerste haakse bocht. Met doorspinnend voorbanden vloog ik door de haakse rechterbocht. Dat duur echter maar even want de automaat schakelt in de rijmodus Eco bij een lager toerental automatisch over dan in de rijmodus Sport. Als ik ga flipperen dan kan ik ‘m waarschijnlijk eerder inzetten en iets langer vasthouden. Nou ja ik zie wel. In de lange flauwe linkerbocht kon ik het gas er heerlijk opzetten en met groot gemak tegen de grens aanrijden. De vrachtwagenparkeerplaats op was echt heerlijk, plankgas dwars wegglijdend vloog ik naar de andere kant.

In de links-rechtscombinatie kon ik niet op de grens rijden want er kwam een auto aan uit de tegenovergestelde richting. Daarna ging ik vol op het gas door de haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor. Ik reed echt op de grens maar de Hyundai Tucson stuiterde niet door de bocht maar bleef heel mooi stabiel en goed bestuurbaar ondanks deze toch zeer heftige actie. Daarna gaf ik plankgas en reed over de hoge verkeersdrempel, dat was goed te merken maar de vering/demping dempte het oprijden en het landen uitstekend uit. De allerhoogste verkeersdrempel was best heftig, de landing was hard en dat kun je ook goed zien op die samengestelde 4-1 foto. Toch herstelde de Hyundai Tucson zich ondanks het diepe inveren snel en goed zodat ik meteen plankgas de rotonde op en af de blinde rechterbocht in kon duiken.
Op weg naar de vrachtwagenparkeerplaats besloot ik nog een rondje te rijden maar dit keer schakelend met de stuurflippers. Het is overigens wel zo dat als je laat opschakelt de automaat dat voor je doet. Daarom is het wel jammer dat deze auto geen toerenteller heeft hebt want dan kun je namelijk precies zien wanneer je op moet schakelen. Maar goed als motorrijder ben ik gewend aan op gehoor schakelen dus dat komt wel goed. Dit rondje was absoluut leuker maar ja het is wel in de rijmodus Eco en dat is toch minder spannend dan de rijmodus Sport die ik voor woensdagavond gepland had staan. Toch wel jammer dat er geen M-stand op zit want dan schakelt de automaat niet meer automatisch over in de toerenbegrenzer. Dat zou het rijden met de stuurflippers nog een heel stuk leuker maken.

Porsche-killer
Maandag ben ik heerlijk relaxt naar mijn werk gereden en heb ik niet op de zuinigheid gelet. Ik wilde gewoon eens kijken waar het verbruik op uit zou komen als ik niet zo zuinig mogelijk zou rijden. Dus geen gas los laten om elektrisch verder te rijden maar gewoon de computer zijn (reken)werk laten doen. Onderweg heb ik even de minimum en maximum instelbare snelheid van de Adaptive Cruise Control uitgetest. zoals ik al verwachtte was de minimum snelheid 30 km/u en de maximum snelheid 180 km/u. Opplussen/minnen: +/- 1 of 10 km/u waarbij 1 km/u een korte tik tegen het +/- knopje is en voor 10 km/u moet je ‘m even vasthouden. Het was een heerlijke rit met heerlijk weer en op de terugweg ontdekte ik dat mijn favoriete sluipweg weer open was. Het gekke is dat niemand deze sluipweg neemt in plaats daarvan staan ze allemaal liever in de files op de S200 wat door de vele nieuwe rotondes alleen maar erger is geworden. Daan pakt dan ook altijd de stilste route waar ik maar zeer zelden een auto tegenkom dus een sluipweg kan je het niet eens noemen want dan zouden meer automobilisten deze route moeten nemen. Deze stille route scheelt mij zomaar 5 tot soms zelfs 15 minuten in vergelijking met de S200. Daarna had ik alle stoplichten mee en kon ik dus lekker opschieten. Bij de afslag van de N14 naar de N44 aangekomen ben ik even lekker op het gas gegaan in de lastige S-bocht die zeker in het tweede deel tricky kan zijn als je ‘m verkeerd inschat. De Hyundai Tucson Hybrid vloog er zo hard en mooi doorheen dat ik nota bene in de remmen moest voor de auto die net nog ver voor mij reed. Poeh dat had ik niet verwacht zeg, gaaf hoor dat zo’n grote SUV dit met twee vingers in de neus doet. Op de N44 nam ik de eerste de beste afslag richting de Schouwweg, de beste jumpweg in de wijde omgeving. Toen ik de Schouwweg opdraaide zag ik een Porsche Panamera voor mij rijden. Die had er aardig de gang in maar voor de snelheidsbrekers moest ie steeds behoorlijk afremmen waarna ik besloot ‘m door de lucht springend (= met vier wielen los) in te halen. Met nog drie snelheidsbrekers te gaan zag ik mijn kans en gaf plankgas en haalde de Porsche Panamera in precies zoals ik wilde. Voor de laatste snelheidsbreker gaf ik nog geven gas bij zodat ik er nog hoger overheen zou vliegen en nog harder zou landen. Maar ook nu weer raakte de Hyundai Tucson niet uit balans en was na de harde landing direct weer volledig in balans. Porsche-killer? Ja dus, ha, ha!

De volgende dag heb ik voor de Hubertustunnel alle vier de ramen naar beneden gedaan om te kijken wat er zou gebeuren. Een dag eerder zag ik namelijk het raam van het linker voorportier automatisch omhoog gaan bij het inrijden van de Hubertustunnel. En verdraaid ook nu weer gingen, in dit geval, beide portierramen voor automatisch omhoog. Een dag na het inleveren van de Hyundai Tucson Hybrid heeft een medewerker van Hyundai die in Den Haag woont dezelfde auto meegenomen en die had exact dezelfde ervaring. De verklaring voor het sluiten van de portierramen is het verschil in luchtdruk buiten en binnenin de Hubertustunnel. Terug uit werk vandaan wilde ik snel thuis zijn en omdat er een lange file stond op de N44 ben ik via de fietsbrug bij Duindigt over de N14 heen gereden. Officieel mag je daar alleen overheen rijden als je een ontheffing hebt maar ja die heb ik niet dus gok ik maar dat ik geen politie tegenkom. Nou uh die kwam ik dus wel tegen namelijk een vrouwelijke politieagent op een mountainbike maar gelukkig voor mij had ze net niet kunnen zien dat ik van de fietsbrug af kwam gereden. Eenmaal in Wassenaar besloot ik het sluipweggetje met de drie extreem hoge snelheidsbrekers te nemen. Ik was benieuwd of de Hyundai Tucson Hybrid genoeg grondspeling heeft om zonder dat de carter-beschermplaat raakt hier overheen te springen. Als je dit met een Ferrari of Lamborghini zou doen is tie meteen total-loss dus dat zegt genoeg. Ik spring echt over de hoge snelheidsbreker heen dus ik gaf gas en reed er niet gezapig overheen. Ondanks de heftige landing hoorde ik niets de straatstenen raken, wow deze auto heeft echt een serieuze grondspeling. En ook op de tweede en de heftigste derde snelheidsbreker raakte niets de straatstenen. Kijk zo hoort het bij een goede SUV, met deze auto kun je dus met een gerust hart over een onverharde weg rijden.

Ons bin zunig!
Woensdag ben ik op de motor naar werk gereden want het was zo snikheet dat ik de auto even niet zag zitten. Uit werk vandaan ben in de Hyundai Tucson Hybrid naar het zwembad gereden en na het zwemmen heb ik ‘m afgetankt. Ik was benieuwd wat voor verbruik deze van-alles-rit van rustig tot zeer sportief afwisselen in de rijmodus Eco en Sport op zou leveren. Tot mijn grote verrassing was dat niet ergens in de buurt van de 1:10 of zelfs lager maar een hele nette 1:16,4. Na het eten besloot ik nog mijn standaard zuinigheidsrit te maken op en neer naar Overveen en daarna een rondje SBP te doen in de rijmodus Sport. Ik was intussen van kop tot kont bekend met de elektronica in deze auto en dus ook met het trucje om deze SUV zoveel als maar mogelijk te forceren om elektrisch te rijden. Soms moest ik dus even gas geven en meteen weer gas los => Groene “E” van elektrisch rijden enzovoort. Dat werkt best goed maar ik moest het wel elke keer forceren dat dan weer wel. Naar Vogelenzang -> Aerdenhout -> Zandvoort vrij rustig -> Boulevard helemaal tot de laatste plek vol geparkeerd -> Gelukkig bleef iedereen nog lekker aan het strand zodat Daan lekker rustig langs de boulevard op en neer naar Overveen kon rijden en dus ook weer een heerlijk rustige rit terug had. Het werd een heerlijke gezapige rit onder het genot van een heerlijk avondzonnetje. Uiteindelijk kwam de gewone zuinigheidsrit uit op 1:24,06 wat ik totaal niet aan had zien komen. Ik verwachtte eerder een 1:20 tot 1:22 hooguit dus dit was een welkome verrassing.

Rondje SBP in de rijmodus Sport met het ESP/TRC uit!
Op de laatste avond voor het terugbrengen (nà de gewone zuinigheidsrit) moest de Hyundai Tucson Hybrid er dan toch aan geloven, een rondje Space Business Park in de rijmodus Sport. En dan niet zomaar een rondje maar echt vól op de limiet met het ESP/TRC uit. Ik verliet de N206 uiteraard weer bij Klei-Oost want van die lastige S-bocht kan ik maar geen genoeg krijgen. Dit keer reed ik iets langer rechtdoor en stuurde heel laat in en dat voelde beter aan dan de vorige keer. Er kwam geen verkeer aan van links en rechts dus ik kon meteen mooi doorrijden richting de rotonde. Hop over het viaduct naar de overkant van de N206 en het gas erop! De haakse rechterbocht ging heerlijk voorwieldriftend en daar vloog ik werkelijk als afgeschoten uit een katapult door de flauwe linkerbocht heen. Het is lang geleden dat ik in een SUV reed die zo lekker fel accelereert. Door de hoge snelheid kon ik ‘m lekker hard de vrachtwagenparkeerplaats op ‘smijten’ zoals dat ik vakjargon heet. Ik gaf plankgas middenin de haakse linkerbocht en gleed heel mooi gecontroleerd naar rechts weg waarna de voorwielen weer grip kregen en ik vooruit schoot richting de andere kant van de vrachtwagenparkeerplaats. Daarna gooide ik het stuur hard om naar rechts en direct weer naar links door de recht-linkscombinatie heen. Perfectementi! Gas erop en richting de haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor. Er kwam van alle kanten geen verkeer aan en dus kon ik de Hyundai Tucson Hybrid ongegeneerd hard over de verkeersdrempel heen vliegend de haakse rechterbocht inhoeken.

Op wat piepende banden na en lichtjes wegglijden naar links gebeurde er niets. Goed joh, wat zeg ik steengoed! De hoge verkeersdrempel even verderop was overduidelijk voelbaar want ik had behoorlijk snelheid gemaakt. En… ik bleef dat doen waardoor de allerhoogste verkeersdrempel meer als een springschans aanvoelde dan als een verkeersdrempel. Met vier wielen los vloog ik door de lucht en landde hard met de veren diep in elkaar gedrukt. Op die 4-in-1-foto rijdt mijn zwager een stuk minder hard over de allerhoogste verkeersdrempel heen maar ook daar wordt de Hyundai Tucson Hybrid al stevig in de veren gedrukt. Daarna vloog ik de rotonde op en af en dook vol accelererend de blinde rechterbocht in lichtjes naar links wegglijdend met slechts licht piepende banden. Daarna volgde het minst heftige deel van het Space Business Park oftewel rustig uitrijden. In de flauwe linkerbocht gaf ik weer gas waarna ik bij de rotonde een extra rondje reed om de oprit naar de N206 helemaal vrij te hebben. Ik gaf plankgas in de scherpe bocht naar het lange flauwe gedeelte van de opritbocht. Het ging hard, echt heel hard en ik was dan ook erg benieuwd hoe het onderstel zich zou houden bij het oprijden van de N206. Nou heel, heel erg goed dus want ondanks de hoge snelheid van 140+ km/u volgde er slechts een korte heftige zwabber naar links en rechts maar kon ik meteen daarna direct mooi strak verder rijden. WOW dit had ik totaal niet verwacht deze hoge snelheid niet (de acceleratie is echt serieus snel voor een SUV) en die stabiliteit niet. Ik hou van deze auto, de 4WD-versie is volgens mij een uitstekende auto om een wereldreis mee te maken.

’t Heen en (niet) weer
Waar ik met andere testauto’s nog wel eens ‘heen en weer’ glij in de opritbocht bij ’t Heen daar is dat met deze nieuwe Hyundai Tucson absoluut niet het geval. Ik had de Hyundai Tucson uiteraard in de rijmodus Sport laten staan na het rondje SBP en het ESP/TRC stond natuurlijk ook nog steeds uit. Ik was waanzinnig benieuwd hoe de Hyundai Tucson zich in de opritbocht zou houden met het gaspedaal op de bodem getrapt. Nou heel, heel écht erg goed dus!!! Mama mia wat vloog ik mooi met doorspinnende voorwielen superstrak en heel mooi gecontroleerd glijdend door de opritbocht. Dit zou ik zo nog honderd keer kunnen doen zonder dat het gaat vervelen. Wat een auto zeg!

Muziekje
Soms heb je wel eens dat er zeer toepasselijke muziek wordt gespeeld op het moment dat er iets geks, grappigs dan wel vervelends gebeurd. Voorbeeld van mijn eerste dag in de Hyundai Tucson – Het mocht dan ‘Sunshine’ zijn op de ophaal-donderdag maar dit voelde meer als een ‘Fool’s ouverture’ want het gevoel van ‘Come out and play’ in de Hyundai Tucson was veranderd in een ‘Heavy Cross’. Die ‘Wonderful days’ waren even heel ver weg voor mij. Sowieso want ‘Everybody is happy nowadays’ is onmogelijk met een topcrimineel als Mark Rutte in zijn zeer slecht gespeelde rol als Minister President. Ik was dan ook behoorlijk ‘Sick and tired’ op die eerste testdag en voelde me dus absoluut niet ‘OK’ beter gezegd compleet ‘Powerless’. Hopelijk voel ik me na ‘Friday on my mind’ en een dagje ‘On the move’ van het weekend weer ‘On top of the world’ and ‘Flashdance’ ik weer als een ‘Fast car(s)’ op een ‘Road to nowhere’ naar ‘Heaven is a place on earth’ = Leiden. En zo kan ik nog wel even doorgaan… Oh en die muziek is heerlijk om naar te luisteren in deze Hyundai Tucson want de audio is van Krell met 8 speakers. ‘In the end’ mag je dus wel zeggen dat ik ‘Fun’ had na ‘Some nights’. Deze auto is werkelijk ‘Formidable’ en ‘Built to last’ om je ‘Forever young’ te voelen. Dus pak je kite en je kiteboard gooi die in de kofferbak van de Hyundai Tucson en ‘Fly like an eagle’ naar ‘The edge of heaven’ en ‘Enjoy the sound of silence’ onder de ‘Rainbow in the sky’.

 

Specificaties

Jaargang

2021

Carrosserie

suv

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine Elektrisch

Type motor

Hybride

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

8 seconden

Topsnelheid

193km/u

Vermogen

B-132,4(180)/5.500 E-44(60) kW (pk)/rpm

Koppel

230/5.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.598 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,9 meter

Overig

Type bekleding

Lederlook

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Gemiddeld verbruik

5,6-5,7 liter/100 km

C02 uitstoot

131 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.500 mm

Breedte

1.865 mm

Hoogte

1.650 mm

Wielbasis

2.680 mm

Spoorbreedte voor

1.615 mm

Spoorbreedte achter

1.622 mm

Massa leeg

1.539 kg

Max. toelaatbare massa

2.175 kg

Laadvermogen

636 kg

Aanhanger geremd

1.650 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

616 liter

Bandenmaat

235/50-R19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand