Jaguar XF 2.2D 2012 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Jaguar Nederland



Beesd-achtig goedkoop
Van de ene naar de andere kant van de rijbaan waaiend reed ik over de snelweg met mijn motor richting Beesd, het domicilie van de Jaguar-importeur (en Land Rover/Range Rover). Eindelijk weer eens een storm, logisch ook want elke keer als ik een Jaguar (of Land Rover/Range Rover) op ga halen is het ‘beesdachtig’ slecht weer. Misschien moeten ze maar eens gaan verhuizen naar een dorp met een iets liever klinkende naam. Ik ben de hele rit naar Beesd geen enkele motorrijder tegen gekomen, dus dat zegt denk ik genoeg over de heftigheid van deze storm, NOT! Persoonlijk vond ik deze storm namelijk niet zo veel voorstellen, vergeleken met een echte orkaan was het niet veel meer dan een briesje. In het voorjaar van 1990 heb ik de kracht van een echte orkaan mogen ervaren. Ik had een vriend bezocht in het Zwarte Woud, en op de terugweg belandde ik op de A61 richting Venlo in een orkaan (de A5 tussen Offenburg en Mannheim was geen enkel probleem). De loop én de kracht van de orkaan waren niet voorspeld, want anders was ik die middag/avond uiteraard niet naar huis gereden. De wind bereikte die avond snelheden van 130 tot ruim 200 km/u! Als ik op de Autobahn een vallei passeerde werd ik, zonder dat ik er ook maar iets tegen kon doen, richting de vangrail geblazen. Ik kon niets anders doen dan mijn motor stilzetten langs de vangrail, plat op de tank gaan liggen en heel voorzichtig weer met 30-40 km/u (mijn topsnelheid was hooguit 80-90 km/u) een volledig uitgestorven Autobahn oprijden op naar de volgende vallei. In plaats van de gebruikelijke zeven uur heb ik er die avond bijna elf uur over gedaan om thuis te komen.

De rit terug van Beesd naar Leiden heb ik niets gemerkt van de storm. De van lichtere, sterkere en duurzamere nieuwe-generatie metalen (waaronder boron gehard carbonstaal) vervaardigde Jaguar ligt als een blok op de weg, en die heftige storm klonk binnenin de Jaguar als een flauw windje. De 2.2-liter diesel van de XF is gekoppeld aan een 8-traps automatische versnellingsbak, waardoor de acceleratie veel beter is dan die van de Range Rover Evoque 2.2D met zijn 6-traps automaat. Helaas produceert de Jaguar XF 2.2D op de stukken snelweg waar ik maar 100 km/u mag, die typische dieselbrom die ik wel vaker tegenkom. Zelfs als ik 110 km/u reed (iets wat ik altijd doe op 100 km/u-snelwegen) ontkwam ik niet aan de brom. Het was misschien toch wel handig geweest om de versnellingsbak zo te programmeren, dat deze één versnelling minder hoog opschakelt bij deze snelheid. Maar ja dat kan niet vanwege die totaal zwakzinnige door de overheid opgelegde emissie-eisen. De enige manier om van de dieselbrom af te komen is de versnellingsbak in de S-stand te zetten, en dan met de flippers één versnelling lager te schakelen. In de D-stand heeft dat namelijk geen zin want in die stand schakelt de versnellingsbak na verloop van tijd vanzelf weer over op automaat, en dan zakt het toerental direct weer te veel. Een veel betere oplossing is om de Jaguar XF te laten tunen, het fors hogere koppel zorgt er samen met samen met het hogere vermogen voor dat het motorblok makkelijker rond draait bij lage toerentallen (vooral 1.250-1.500 toeren) waardoor de dieselbrom verdwijnt. Wat je natuurlijk ook kunt doen is een Jaguar XF met een 3-liter V6 diesel (standaardversie 240 Pk/500 Nm of de S-versie 275 Pk/600Nm) open. Dit motorblok had ik in de Jaguar XJ en is mij toen uitermate goed bevallen!

Vreemde bestuurdersstoel-domme Daan
Ze zullen wel gedacht hebben bij Jaguar: “Is Daan nou nog niet vertrokken?” Dat kwam echter niet door mij maar door de Jaguar, maar later bleek dat het juist andersom was. Dat van die draaiknop (P/R/N/D/S) die omhoog komt uit de midden-console na het starten dat weet ik nou wel. Waar ik echter niets van snapte is dat ik de bestuurdersstoel niet elektrisch naar achteren kon schuiven. Na veel geklooi kwam ik tot de conclusie dat ik van de bestuurdersstoel alleen de zitting en de leuning elektrisch kon verstellen. En verder is ook het stuur elektrisch in hoogte en diepte te verstellen. Een dag later kwam ik er gelukkig dankzij een collega (als ik een Jaguar test wil iedereen even meerijden) achter, dat de voorstoelen van de Jaguar XF handmatig naar voren en naar achteren geschoven kunnen worden. Het klinkt misschien heel erg gek maar het was werkelijk totaal niet bij me opgekomen, dat de verstelling van de voorstoelen een combinatie zou kunnen zijn van elektrisch/handmatig. Ik ben dit nog niet eerder tegen gekomen in een testauto. Noem het beroepsdeformatie of wat je wilt, maar dit overkomt me dus niet nog een keer! Domme Daan ik weet het maar ook autojournalisten zijn niet altijd even scherp zo aan het begin van een nieuw jaar. Tijdens het terugbrengen van de Jaguar kreeg ik te horen, dat deze handmatige/elektrische stoelbediening standaard is op de Jaguar XF. Kijk dat is nog eens goed nieuws want bij Audi, BMW en Mercedes (de grote concurrenten van Jaguar in dit segment) moet de koper hier apart voor betalen! Met de voorstoel en het stuur eenmaal perfect afgesteld zat ik dankzij mijn collega werkelijk prinsheerlijk achter het stuur.

Hoe test je een Jaguar?
Na de test van de fantastisch fijne XJ drong zich tijdens de test van de XF nog meer de vraag aan mij op “Hoe test ik nou een Jaguar?” Een luxe sportsedan van net geen 1.800 kilogram is nog geen sportauto. Natuurlijk kan ik sportief sturen met een XF, maar een sportauto is toch écht iets heel anders. Misschien moet ik mijn overbuurman als referentie nemen, die heeft vorig jaar een Jaguar XF (het oude type XF, het nieuwe front vind ik fraaier – zie foto) gekocht. Voor zover ik weet is het een rustige man, zo’n type die niet rijdt maar glijdt over ‘s Heeren wegen. Dus vroeg ik mezelf daarna af of ik nou moest rijden of glijden met deze Jaguar XF 2.2D? Als ik heel eerlijk ben reed ik het lekkerst als ik heerlijk achterover leunend over de (snel)weg gleed. Af en toe even het gas diep intrappen, de XF vooruit laten schieten en meteen daarna weer van het gas en rustig verder rijden op de zéér eenvoudig te bedienen de cruise control. HEERLIJK! Dit is mijn tweede Jaguar en ook die bevalt me weer uitstekend. Als ik heel eerlijk ben dan zou ik geen enkel ander luxe automerk weten, die het lukt om voor nog geen 56.000,- euro zo’n fijne maar vooral zeer complete luxe auto in de showroom te zetten. Ik denk dat veel Audi-, BMW- en zelfs Mercedes-rijders uitermate verrast zullen zijn door de compleetheid van een Jaguar of het nou een XF of een XJ is. En verder hebben de standaard typeplaatjesloze Jaguars het grote voordeel dat niemand je zielig vindt. Het motorblok doet er namelijk niet toe, want het is een échte Jaguar. Die mooie chromen Jaguar-kop in de grille en die springende chromen Jaguar op de achterklep, wat wil een mens nog meer?

Naar werk en naar zee gegleden
De volgende dag had ik besloten ‘s middags vrij te nemen, het was nog rustig op werk en ik wilde even hard gaan lopen aan het strand. Door de aanhoudende storm was de zee erg spectaculair om te zien. De weg naar werk was anders dan normaal want tijdens het testen van een lange luxe sportsedan rijd ik anders in een wendbare hatchback. In vergelijking met de Jaguar XJ kan ik alleen maar zeggen dat de wegligging van de XF vergelijkbaar is. De welhaast sjieke manier van rijden en sturen gaan als vanzelf, omdat de uitstekende vering/demping precies aangeeft tot hoe ver ik kan gaan. Geen idee waarom maar ook vandaag weer kreeg ik, net als maandag met de Honda Insight, een zwaar hijgende automobiliste achter me aan. Nou kan het komen omdat ik in een Jaguar reed maar ik denk eerlijk gezegd van niet. Bij het stoplicht na de LOI ging de Jaguar er uiteraard pronto vandoor, maar eenmaal in de polder hing ze al weer snel aan de mooie kont van de Jaguar. Tijd voor iets drastischer maatregelen en dus besloot ik tegen mijn gevoel in, de Jaguar XF snel over de rotonde heen te glijden. De Jaguar bleef perfect in balans, en met een ietsepietsie overstuur ging ik mooi glijdend de rotonde over. Zelfs de snelle manier van over de rotondes heen rijden – over de rotonderand dus – ging de Jaguar XF dus uitstekend af, en die dame lag in een oogwenk 100 meter achter. Het gekke van deze Jaguar XF is dat-ie veel meer kan dan je zou denken op grond van de grootte/lengte van de auto. Alhoewel, in een snelle S-bocht waarbij ik de Jaguar XF snel van links naar rechts moest gooien merkte ik die grootte/lengte heel erg duidelijk. En toch zou ik het niet anders willen hebben, want ook deze Jaguar XF stuurt precies zoals een Jaguar hoort te sturen.

Uit werk vandaan ben ik nog even heerlijk een rondje over het rotondecircus gereden. In plaats van de binnenring heb ik dit keer bij alle rotondes de buitenring genomen. Die is wat wijder en dat rijdt lekkerder met een auto van deze grootte/lengte. Maar als ik de binnenring had genomen dan was dat ook geen probleem geweest, want de Jaguar past constant de actieve demping en de stuurbekrachtiging (precies goed) aan de omstandigheden aan. Daardoor blijft het comfort binnenin de Jaguar XF van een constante kwaliteit. Dus of ik nou over een klinkerweg reed, over een zeer hobbelige landweg of de snelweg het maakt deze Jaguar XF helemaal niets uit. Zelfs één van de meest vervelende snelheidsvertragers – die zwart/gele metalen strips – filterde deze actieve demping weg alsof ze er niet lagen. Met elke andere auto met conventionele vering/demping was ik bij wijze van spreken uit de auto gestuiterd! Maar goed ik was op weg naar het strand in Katwijk aan zee. Het zonnetje scheen, de lucht was helder blauw, het waaide hard en ik gleed in een Jaguar XF af naar de mooiste badplaats van Nederland Katwijk aan Zee. Bij het strand aangekomen ren ik altijd eerst een paar kilometer door de zuid-duinen naar de eerste strandopgang. Eenmaal boven zag ik tot mijn schrik dat ik maar een paar meter strand had om hard te lopen. Later die middag hoorde ik dat de haven in Scheveningen onder water stond, en dat de boten op gelijke hoogte met de kade lagen.

Back home!
Normaal gesproken hol ik de 5 komma nog wat kilometer op m’n boerenfluitjes. Dit keer was ik gesloopt vanwege het zware natte zand, en ik kwam net niet kruipend bij de Jaguar XF aan. Mijn hemel wat is het dan heerlijk als je na zo’n slopend rondje hardlopen achter het stuur van een Jaguar kan kruipen. Nadat ik uitgehijgd was startte ik de ‘keyless’ Jaguar XF, zette de fraaie chromen draaiknop in R en reed achteruit. Ik twijfelde of ik over de boulevard terug zou rijden of achterom langs het voetbalveld van Quick Boys. Ik besloot het laatste te doen en in het midden van de boulevard rechtsaf te slaan, en via de N206 en daarna de ventweg naar huis te rijden. Op de grote kruising bij Valkenburg ZH sloeg ik met een behoorlijke snelheid rechtsaf, en dat ging prima alhoewel ik wel merkte dat dit toch wel de grens is. Op de rotonde raakte ik bijna uit balans maar dat is normaal daar, en in de S-bocht reed ik weer perfect op de grens. Ik voelde de Jaguar XF overhellen en daar had ik een beetje een dubbel gevoel over. Eerst dacht ik dat de Jaguar XF behoorlijk overhelt, tenminste zo voelt het althans, en op een ander moment had ik juist weer zoiets van volgens mij valt het best mee. Ik kwam er gewoon niet goed uit wat ik er nou van moest vinden, en dan is er maar één manier om uitsluitsel te krijgen en dat is een fotoshoot. De actiefoto’s laten duidelijk mijn gevoel perfect zien, de Jaguar helt niet extreem over maar soms meer en soms wat minder. Voor een dergelijk soort auto is dat perfect, want dat betekent dat de Jaguar XF comfort biedt en het tegelijkertijd bij sportief rijgedrag niet meteen af laat weten. Dat heeft alles te maken met het actieve dempingsysteem dat 500 keer per seconde de geschikte demperreactie meet en uitvoert. Maar wat als ze bij Tata Motors besluiten om het geniale Magneride vering/dempingsysteem (zie de test van de Range Rover Evoque) te gaan gebruiken voor de Jaguar XJ en XF. Ik denk dat ze zich dan serieus zorgen moeten gaan maken bij Audi, BMW en Mercedes. Hoe je het ook draait of keert maar ik vind de luxe modellen van de Duitse automerken er niet uitzien. Vooral de duurdere Mercedessen vind ik spuuglelijk. Ted Sluymer noemt de duurdere Mercedessen altijd pooierbakken en daar kan ik me helemaal in vinden. De klasse van een Jaguar ontstijgt dit niveau met het grootste gemak.

Mijn muziek
Het interieur van de Jaguar XF is hetzelfde en toch anders dan die van de Jaguar XJ. Zo heeft de XF normale tellers en geen digitaal geprojecteerde snelheidsmeter en toerenteller. Wat is mooier? Tja was zal ik daar op zeggen, maar goed dat smaken verschillen lijkt me het beste. De bediening is gelukkig weer van het type touchscreen, dat is wel zo handig vind ik. Jammer dat ik ook nu weer nog niet helemaal scherp was, want ik dacht dat er iets mis was met de iPod/USB-ingangen. Als ik op het touchscreen namelijk mijn eigen muziek op mijn USB-stick op wilde zoeken lukte dat niet. Wat bleek? Ik had nog een keer op “mijn muziek” moeten drukken (daarom staat die + erbij) dan verschijnt de iPod/USB-button wél! In het instructieboekje heb ik dit helaas nergens kunnen vinden. Balen dus voor mij dat ik daar tijdens het terugbrengen achter moest komen, maar ach na het lezen van dit testverslag kunnen jullie die fout tenminste niet maken. De 400W geluidsinstallatie is van uitstekende kwaliteit, en voor degenen die dit niet goed genoeg vinden heeft Jaguar nog het premium merk Bowers & Wilkins. De afwerking van het interieur is net als bij de XJ van zeer hoog niveau. Het leren stuur, het fraaie met leer beklede dashboard, overal waar ik keek is het topkwaliteit wat de klok slaat. Erg fraai zijn de elektrisch bediende luchtroosters die automatisch omklappen na het uitzetten van het contact. Het enige dat me wat tegenviel is de grootte van de kofferbak, maar ja daar is het een sedan voor die hebben nou eenmaal nooit een grote kofferbak. Ik ga er trouwens vanuit dat de 500 liter bagageruimte inclusief het reservewiel is, want meer dan deze kofferset paste er absoluut niet in.

Dieselen maar dan anders
Op het eerste gezicht had ik nou niet het idee met een speciale dieselmotor van doen te hebben. Maar na een paar dagen rijden, en het lezen van de fraaie dikke brochure kwam ik erachter dat er toch behoorlijk wat technologie schuil gaat onder de motorkap van de Jaguar XF. De eerste in het oog springende technologie is het start/stop-systeem. Deze Jaguar XF 2.2D is daarmee de eerste dieselmotor met automaat ter wereld waarin stop/start-technologie is opgenomen volgens Jaguar. Het grappige is wanneer de motor afslaat voor het stoplicht in de D-stand, en ik de draaiknop naar de N-stand draaide en ik de rem los liet de motor uit bleef. Ik kon de motor dan op twee manieren aanzetten, rem intrappen en met de draaiknop in de D-stand zetten dan wel de voorruitontwaseming aanzetten. Naast de stop/start-technologie ook nog over een ander interessante technologie en dat is regelbare waterkoeling. Dit zorgt ervoor dat deze uit dieselmotor bij een groter temperatuurbereik het maximale rendement kan worden gehaald. Dit houdt in dat bij hogere snelheden juist het vermogen wordt geoptimaliseerd en bij lagere snelheden wordt ingezet op een snellere respons bij het best mogelijke koppel zoals Jaguar het schrijft in haar brochure.

Net als het diesel motorblok is ook de automaat anders dan anders, een 8-traps automatische transmissie wel te verstaan. Schakeltijden van amper 200 milliseconden, berekenen van het juiste tijdstip om te schakelen, en als de bestuurder dat wil kan hij met de paddles schakelen. Doe je dat laatste in de S-stand dan blijft de automaat op handmatig staan, dit i.t.t. de D-stand waar na een tijdje de handmatige stand terugspringt naar de automatische stand. Soms vergat ik dan uiteraard dat de automaat in de handmatige S-stand stond, maar gelukkig schakelt-ie in het rode gebied automatisch op naar een hogere versnelling. Wat verder interessant is dat deze automaat in één keer van bijvoorbeeld de vijfde naar de tweede versnelling terug kan schakelen. Er wordt dus niet gewerkt met conventionele sequentiële schakelingen. Ook al sneeuwde het niet tijdens de testweek, toch heb ik de Winter Mode ook even uitgeprobeerd. De Jaguar XF reageert in de Winter Mode heel rustig op het intrappen van het gaspedaal, de vermogensopbouw gaat in deze Mode heel geleidelijk.

Mister Tata
Woensdagavond ben ik na het eten even naar Schagen-NH gereden om een oude bekende van mij te bezoeken. Een aantal jaren geleden heb ik hem ontmoet in het Zwarte Woud tijdens een motorweekend. Het leuke aan hem is dat hij bij Tata Steel in IJmuiden werkt, waarvan een familielid (beiden behoren tot de Tata Group) genaamd Tata Motors de eigenaar is van Jaguar. Ik had het met hem namelijk heel toevallig over het “boron gehard carbon staal”. Dat is één van de lichtere, sterkere en duurzamere nieuwe-generatie metalen waar de carrosserie van deze Jaguar XF van is gemaakt. Waar de Jaguar XJ volledig van aluminium is gemaakt heeft Jaguar bij de XF gekozen voor verschillende staalsoorten, maar dan wel nieuwe veel sterkere staalsoorten. Daardoor konden ze bij Jaguar net als met aluminium toch een lichte carrosserie bouwen, omdat dit speciale staal namelijk dunner en sterker is dan het gangbare autostaal. Doordat deze auto in verhouding tot zijn grootte dus toch erg licht is heeft nog een bijkomend voordeel. Een lichtere auto betekent namelijk ook minder af te remmen gewicht, en dus staat deze auto eerder stil dan andere auto’s van deze grootte. Daarvoor zijn uiteraard een paar krachtige remmen nodig maar die heeft deze Jaguar XF dan ook. De remmen zijn perfect te doseren en vertragen de Jaguar XF verbluffend snel.

De rit naar Schagen was lekker rustig want het was nog kerstvakantie, normaal gesproken is er namelijk geen doorkomen aan rond dit tijdstip. Vlak voor Schagen kreeg ik een ongelofelijke hoosbui over me heen, en zonder lantaarnpalen zien de meeste automobilisten dan echt geen ene malle moer op zo’n donkere polderweg. Het was zelfs zo erg dat sommige automobilisten nog maar 50-60 km/u reden in plaats van 80 km/u. Omdat het laatste stuk van de provinciale weg naar Schagen éénbaans is, zat er niets anders op dan aan te sluiten in de rij. Gelukkig werd het af en toe even tweebaans vlak voor en na een stoplicht, zodat ik met een stoplichtsprint alsnog voorbij kon. Op het kletsnatte asfalt was het wel zaak het gaspedaal met een fluwelen voetje te bedienen. Bij het minste geringste begonnen de achterwielen te stuiteren want het ESP greep direct in. Uiteraard heb ik het ESP ook nog even uitgezet en dat ging al beter, maar in de regen blijft het oppassen geblazen met vol spinnende achterwielen. Het bezoek was erg gezellig en Ronald beloofde mij een en ander uit te zoeken omtrent de staalsoorten die zijn gebruikt voor de carrosserie van deze Jaguar XF.

De acceleratie en de gasrespons van het 2.2-liter diesel motorblok vind ik beter dan die van de Range Rover Evoque, alhoewel ook de gasrespons van deze Jaguar XF 2.2D niet perfect is. Na de tuning verwacht ik dat de gasrespons veel beter zal zijn, en met een vermogen van rond de 240 PK en 550 Nm koppel wordt het een échte luxe Sportsedan met een grote “S” dit keer. Het weer op de terugweg was een stuk slechter dan op de heenweg met veel meer wind en regen. Tot en met Alkmaar was het 50-60-70-80 km/u op de cruise control. Soms word ik knettergek van al die verschillende maximum snelheden. In Duitsland hebben ze dat veel beter geregeld dan in ons land. Eenmaal op de A9 bij Alkmaar heb ik het gas er op gezet, want daar had ik gewoon even heel erg veel zin in! Met gemiddeld 130-140 km/u ben ik richting de A5 gereden, en eenmaal op de A44 ben ik met gemiddeld 150-160 km/u (en even 180 km/u) naar Leiden gereden. Het waaide en regende zo hard dat vrijwel iedereen op de rechterbaan bleef rijden, waardoor ik de linkerbaan bijna helemaal voor mij alleen had. Als ik heel eerlijk ben rijd de Jaguar XF veel lekkerder bij dit soort – voor Nederland dan – hoge snelheden. Op de Autobahn moet het werkelijk heerlijk zijn om in deze auto te rijden, en helemaal in de versie met de 3.0-liter V6 diesel.

Inzicht in de vering/demping
Het komt niet zo vaak voor dat ik de kans krijg achter een testauto aan te rijden, en de vering/demping al rijdend te bestuderen. Omdat ik donderdagmiddag de Honda Insight terug moest brengen naar Honda Nederland, en ik daar geen vervoer had staan heb ik dat samen met mijn neefje gedaan. Ik doe vaak fotoshoots met hem en hij helpt mij ook regelmatig met brengen/halen van testauto’s. Na het maken van de sfeerfoto’s van de Honda Insight, zijn we via de duizend-drempelweg naar Schiphol-Rijk gereden. De vele verkeersdrempels op deze lange weg zijn een uitstekend testtraject voor de vering/demping van een auto. Toen ik een ouder type Ford Mondeo die voor mij reed duidelijk zag nadeinen na het passeren van een verkeersdrempel bracht me dat op een idee. Ik heb de Honda Insight direct een de kant gezet, en vroeg aan mijn neefje of hij voor mij wilde gaan rijden met de Jaguar XF. Ik vroeg aan hem of hij eerst met 40 km/u over een verkeersdrempel heen wilde rijden, vervolgens met 50 km/u en daarna met 60 en zelfs 70 km/u. De voorkant had ik de eerste drempels al bekeken en dat zag er goed, maar de achterkant laat zich beter beoordelen dan de voorkant.

Bij een snelheid van 40 km/u zag ik dat de elektronische demping van de Jaguar XF de achterkant heel snel weer in balans kreeg. Er was in tegenstelling tot bij de Ford Mondeo totaal geen sprake van nadeinen. Bij 50 km/u zag het er al iets heftiger uit, maar ook nu weer deed de elektronische demping perfect haar werk. Uiteraard was ik daarna zeer benieuwd wat de achterkant van de Jaguar XF zou doen bij een snelheid van 60 en 70 km/u. Dat zag er behoorlijk heftig uit, maar ook nu weer deed de elektronische demping haar werk perfect. Wat ik zag komt exact overeen met het gevoel dat ik had als ik zelf achter het stuur van de Jaguar XF zat. ik vind het wel eens jammer dat er in autoprogramma’s totaal geen aandacht wordt besteed aan vering/demping. Neem bijvoorbeeld de McLaren MP4-12C, die auto heeft een vering/dempingsysteem dat zijn gelijke niet kent in de autowereld. Toch besteedde men bij TopGear totaal geen aandacht aan dit zeer vooruitstrevende vering/dempingsysteem, dat ervoor zorgt dat de wegligging van deze sportauto zo bizar goed is. Ik vind TopGear persoonlijk één van de allerslechtste autoprogramma’s omdat het helemaal niets meer met auto’s te maken heeft. Het is verworden tot een dom entertainment-programma met 3 arrogante Johnny the Selfkickers als presentatoren. De zwakzinnige uitspraken van Jeremy Clarkson over het doodschieten van stakers voor de ogen van hun vrouwen en kinderen zegt genoeg denk ik. De man is gewoon ‘plain stupid’ en ‘a waste of air and a waste of space’ zoals alleen de Engelsen dat zo mooi kunnen zeggen.

Volle tank
Na het aftanken kwam ik met een behoorlijk sportieve rijstijl uit op een verbruik van 1:11,6 en dat is beter dan het verbruik van de Range Rover Evoque 2.2D. Dat verbaasde mij toch wel want de Range Rover Evoque is nota bene een paar honderd kilo lichter dan de Jaguar XF. Achteraf baal ik eigenlijk wel een beetje dat ik geen kort zuinigheidstestje heb gedaan. Dan had ik geweten of het mogelijk is om het door Jaguar opgegeven laagste verbruik van 1:20,8 te halen.

Specificaties

Jaargang

2012

Carrosserie

Sedan

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

8,5 seconden

Topsnelheid

225km/u

Vermogen

190(140)/3.500 kW (pk)/rpm

Koppel

450/2.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.2/2.179 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:15,8

Turbo

Turbo

Aandrijving

Achterwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

11,48 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

6,6 liter/100 km

Snelweg

4,8 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,4 liter/100 km

C02 uitstoot

149 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Lengte

4.961 mm

Breedte

2.077 mm

Hoogte

1.460 mm

Wielbasis

2.909 mm

Spoorbreedte voor

1.559 mm

Spoorbreedte achter

1.605 mm

Massa leeg

1.745 kg

Max. toelaatbare massa

2.320 kg

Aanhanger geremd

1.850 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

500 liter

Bandenmaat

245/45-ZR18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand