Kia Soul Executive Line EV 2014 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Kia Motors Nederland B.V.



Stilte in de Storm
Rijdend door de polder bij Kockengen was ik verrast over de stilte aan boord van de Kia Soul EV, logisch want het stormde op dat moment namelijk behoorlijk. In mijn elektrische Renault Twizy is het alleen stil als het tegelijkertijd volledig windstil is én Nederland in de finale van het wereldkampioenschap voetbal staat. En dat is niet zo vaak dus elektrisch rijden is niet altijd stil, maar ja dat is niet zo verwonderlijk in een auto zonder ruiten. Op het moment dat ik in de Kia Soul EV stapte was ik al ruim 5 uur onderweg. Om 07.15u was ik in de Toyota Yaris gestapt om die terug te brengen naar Raamsdonksveer, heen was het al een ravage op de weg maar de terugweg was nog veel erger. Ik ben maar gestopt met het tellen van het aantal aanrijdingen, niet normaal wat een ongelofelijke bende was het op de weg. En dat allemaal vanwege een beetje regen en een zuidwesterstormpje. Omdat ik geen zin had om mijn motor, met de vele regen in het vooruitzicht, buiten te laten staan heb ik de trein (een Sprinter) naar Breukelen genomen. Ook een elektrisch vervoermiddel maar dat gevaarte kan geen kant op, en heeft net als de Kia Soul EV ook geen wc aan boord. Nog een overeenkomst is dat je voor beide vervoermiddelen een pasje nodig hebt, een OV-chipkaart dan wel een oplaadpas. Maar doe mij toch maar die elektrische auto die me voor mijn huis afzet. Het ritje met de Kia Soul kostte mij aan elektriciteit ongeveer €1,98 en dat is een behoorlijk stuk goedkoper dan de €9,50 met de trein.

Wie ook maar enigszins denkt dat de Kia Soul EV iets te maken heeft met de gewone Kia Soul met brandstofmotor zit er volledig naast. De auto ziet er net zo uit als maar daar houdt het direct helemaal mee op, van binnen is deze Kia Soul EV totaal anders. De bekleding, het dashboard, alles wat ik zag en voelde beviel me uitstekend. Ik had dan ook nog voor het wegrijden al het gevoel dat dit wel eens een hele leuke testweek kon gaan worden. Rustig door de polder rijdend zette ik de cruise control – een absolute must! – op 80 km/u en reed door de stromende regen richting Woerden. Om heel eerlijk te zijn vond ik het weer op dat moment slechter dan toen ik in de ochtend op de motor van Raamsdonksveer naar Leiden reed. Omdat ik nog geen idee had wat ik moest verwachten qua wegligging, grip van de banden met lage rolweerstand, koppel van de electromotor en zo ben ik in de Eco-stand (zag ik overigens later pas) vrij normaal naar huis gereden. Maar ja wat voor mij rustig rijden in de Eco-stand is dat is voor anderen racen, en dat terwijl mijn snelheid zelfs nog niet eens 1 km/u hoger ligt. Vloeiend rijden ziet er voor veel mensen uit als racen, terwijl het dat dus absoluut niet is!

Handig die B-stand
Vlak voor ik weg reed meldde de nieuwe vrouweljke PR-manager al dat de Kia Soul EV een engine-break of motorrem (=B-stand) heeft. Kijk daar word ik als zuinigheidsfanaat nou zéér vrolijk van! Een motorrem geeft precies die hoeveelheid vertraging die voorkomt dat je als bestuurder op de rem moet trappen. Dat is niet alleen handig tijdens mijn zuinigheidsrit, maar ook op de vele rotondes en in de vele bochten op mijn route naar huis. Ooit kreeg ik eens een mail van de bestuurder van een Toyota Prius die vroeg of het afremmen op de B-stand slecht was voor de motor. Dit naar aanleiding van het feit dat ik tijdens mijn zuinigheidsrit gebruik had gemaakt van de B-stand om af te remmen. Het antwoord was uiteraard “Nee” want waarom zouden fabrikanten een motorrem in een auto stoppen als die slecht zou zijn voor de motor? Ik maakte ook nu weer volop gebruik van de B-stand, direct na vertrek al in de eerste haakse bocht. En oh wat vertraagt de motorrem van deze Kia Soul EV fantastisch, dat gaat een hele leuke zuinigheidsrit worden zekersteweten! De rit door de polder ging best lekker en ik had er wel lol in om de net-niet-bumperklevende auto achter mij iedere keer los te rijden bij elke rotonde. In Woerden aanbeland besloot ik binnendoor langs de Oude Rijn terug te rijden, één van de mooiste routes van Zuid-Holland helemaal per boot. Maar voordat ik daar was moest ik eerst nog even tweemaal een whatsappende zielenpoot wakker schudden. Wat een ongelofelijk verslaafde tokkie moet je wel niet zijn om de godganse dag met zo’n schermpje te zitten spelen.

Ik was wel benieuwd wat de actieradius is met dit koude weer én de gemonteerde winterbanden, dat scheelt toch snel tweemaal zo’n dikke 10 procent (=dus minus 20 procent actieradius) in vergelijking met warm weer en zomerbanden. Het actuele bereik in combinatie met de tripmeter kwam aardig overeen want tot nu toe was het zo’n beetje 1 op 1. Ik deed op dat moment overigens nog niet echt mijn best om zuinig te rijden. De accucapaciteit van deze Kia Soul EV is exact 4,5 maal die van mijn Renault Twizy oftewel 27 kWh x €0,22 per kWh = €5,94 per volle acculading. Maar aangezien je de accu nooit volledig leeg rijdt – tenzij je natuurlijk Vincent Everts heet – zullen de gemiddelde laadkosten iets van €3,- tot €4,50 zijn. En daar heb je tegenwoordig net geen 3 liter benzine voor, en daar kom je gemiddeld niet verder dan 45-60 km mee. Dus tel uit je winst na een jaar elektrisch rijden, vergis je dus niet hoe goedkoop elektrisch rijden is. Eenmaal op de N11 gearriveerd ben ik met 100 km/u op de cruise control verder gereden. Tijdens een stoplichtsprintje merkte ik dat deze Kia Soul EV er lekker snel vandoor spurt, vooral de afwezigheid van schakelmomenten scheelt veel tijd. Op weg naar huis ben ik meteen maar even langs mijn garage gereden om te kijken hoeveel Samsonite koffers erin zouden passen. Dat bleek best mee te vallen – met hoedenplank: 1×50-liter + 2×33-liter + 2×13-liter en zonder hoedenplank: 2×50-liter + 4×33-liter + 2×13-liter.

Disabled but not disabled…
Toen ik zaterdag na lekker uitslapen en een heerlijk ontbijt in de Kia Soul EV stapte om te gaan zwemmen wist ik absoluut niet wat ik kon verwachten. Een elektrische auto rijdt nou eenmaal totaal anders dan een brandstofauto. Door het lage zwaartepunt, de perfecte balans en totaal andere opbouw van het koppel en vermogen is het rijgedrag van een EV veel voorspelbaarder. Ik reed rustig richting Valkenburg ZH waar ik de parallelweg langs het voormalig MarineVliegkamp Valkenburg nam in plaats van de N206. Ik had de dag ervoor al gemerkt dat de vering/demping uitstekend is, Kia heeft hier duidelijk behoorlijk wat tijd ingestoken. De eerste asfalten verkeersdrempel is laag en glooiend, daar hoefde de vering/demping dus amper in actie te komen. Ik voelde amper dat ik over een verkeersdrempel heen reed. De tweede asfalten verkeersdrempel is een steile en hogere en dus een rotterd, zeker als je er met een behoorlijke snelheid overheen rijdt. Bij vrijwel alle auto voel ik hier een ‘boink’ na het neerkomen, maar deze Kia Soul EV dempte de klap na het neerkomen werkelijk perfect uit. Het feit dat de Kia Soul ondanks het extra gewicht (zo’n 200 kg meer) zo lekker aanvoelt in de bochten is mede hieraan te danken. Aan het einde van de parallelweg had ik de S-bocht en de rotonde vrij, en dus kon ik lekker sportief (met het ESP/TRC aan) richting het stoplicht naar de N206 knallen. De bochtensnelheid was behoorlijk maar ik vloog door de S-bocht heen en de rotonde op en af alsof ik in een snelle kleine hatchback zat. Deze auto voelt heerlijk trefzeker en zeer voorspelbaar aan qua weggedrag. Op naar het Space BusinessPark voor de échte test, dat wil zeggen met het ESP/TRC uit! Het Traction Control kun je met één korte druk op de knop uitzetten, maar om de Stability Control uit te zetten moet je diezelfde knop een aantal seconden ingedrukt houden.

Ik reed op de afritbocht af en dat ging lekker, net als de bocht en de rotonde daarna. Aan de andere kant van de N206 kon ik na de rotonde meteen de elektronen door de stroomkabels laten gieren. De eerste haakse bocht ging lekker, de flauwe bocht naar links ook. En toen hard naar links sturend de vrachtwagenparkeerplaats op, en toen liet deze Kia Soul EV zien hoe goed deze auto is. Met werkelijk perfect onderstuur kon ik de Kia Soul EV plaatsen waar ik ’m hebben wilde. En de volgende S-bocht ook weer, dit is zo verschrikkelijk leuk om te doen, ha, ha! Dit is beter en leuker dan welke elektrische auto dan ook die ik tot nu toe getest heb. Natuurlijk rijdt deze Kia Soul EV niet hetzelfde als een sportieve hatcback, maarrrrr elektrisch gooien en smijten is door de perfecte balans en het lage zwaartepunt een eitje. Ik besloot nog één rondje te doen want ik was vergeten dat de Eco-stand geactiveerd stond. Met de Eco-stand uit reageert deze Kia Soul EV een stuk sneller op het gas (het verschil is heel duidelijk voelbaar) en dat is dus nòg weer leuker. Dit keer gleed ik nog mooier door de bochten heen omdat een nog hoger koppel + nat asfalt=feest. Het maakte totaal niet uit wat ik deed de Kia Soul EV gleed ook nu weer tot op de millimeter precies de kant op die ik wilde. Dit soort gedrag is natuurlijk niet goed te praten, maar als testrijder ben je naar mijn mening VERPLICHT dit te doen. Naïef?

Uh misschien wel gezien deze tekst uit een lezing van Prof. Philip Koopman/Electrical & Computer Engineering van Carnegie Mellon University:
“Why can’t we just test until car is safe?
Vehicle level testing is useful and important
– Can find unexpected component interactions
But, it is impracticable to test everything at the vehicle level
– There are too many possible operating conditions
– There are too many possible timing sequences of events
– There are too many possible faults
– All possible combinations of component failures and memory corruptions
– Multiple software defects activated by a sequence of operations”

Dat ik niet de enige ben die deze Kia Soul EV leuk vind las ik op het Amerikaanse Autoblog.com (absoluut niet te verwarren met het hersendode Autoblog.nl): “Like the regular gas-powered Soul, this EV isn’t really intended for aggressive drives along winding mountain roads, but I did it anyway, and I have to admit that I walked away impressed with its handling.” en “The aforementioned weighty battery pack keeps the center of gravity very low, which inspires confidence when taking a turn at speed.” en “All in all, the Soul EV is more about efficiency, and that’s evidenced in its small wheels and super low rolling resistance tires that are geared more towards extending range than spirited handling. Even so, we’d venture to call this a fun little hatch to drive.” Dit is duidelijk iemand die beter weet waar hij het over heeft i.t.t. die ongelofelijke prutsers van Autogetest.nl [quote – “In de lichtste ‘comfort’-stand is het alsof de stuurinrichting is afgevuld met groene zeep, de ‘normale’ stand is echt een middenweg en de soms vrij zware ‘sportstand’ ervaar ik als best passend, vanwege het zware en degelijke gevoel van de auto. Ondanks de instelbaarheid van de zwaarte biedt de inrichting nooit een echt stuurgevoel. En ook al went het op den duur, in het begin moet ik regelmatig gissen naar de stand van de voorwielen.” – /quote] en Rijtesten.nl [quote – “Toch moet je de auto niet kiezen om zijn sportieve weggedrag. Vooral het sturen is even wennen. Het stuurwiel lijkt geen enkele connectie met de voorwielen te hebben. De eerste paar kilometers is het daarom aftasten hoeveel stuuruitslag je moet genereren om de bocht te ronden, waarbij ook geen informatie terugkomt vanaf de voorwielen naar de handen op het stuur.” – /quote] die zeker niet geprobeerd hebben wat ik heb geDaan!

Waarschijnlijk hadden zij de extreem-lage-rolweerstand-banden om de 16-inch velgen, maar daar moet je dan wel naar kijken én rekening mee houden als autojournalist. Die banden zorgen namelijk voor een totaal ander stuur- en weggedrag dan de Michelin Alpin 5 205/50-R16 winterbanden om de velgen van mijn Kia Soul EV. Ik kwam in verband hiermee nog een leuk stukje tekst tegen: “While the marketing of low-rolling resistance tires has primarily focused on fuel efficiency, tire manufacturers may also benefit from advertisements that help educate consumers about the traction and dependability of the tires,” said Gruber (=Brent Gruber, director, global automotive division at J.D. Power and Associates). “Consumers (=ook vrijwel alle autojournalisten, red.) don’t fully understand the benefit of low-rolling resistant tires. They believe they are forfeiting important aspects of tire performance by opting for low-rolling resistant tires, yet don’t know how much improvement in fuel efficiency they should expect in return.”

Waarom is het niveau en de kwaliteit van de Nederlandse journalistiek zo ongelofelijk beroerd? En dan bedoel ik journalistiek in de breedste zin des woords, dus online kranten, online automagazines, tv-programma’s (=journaal, actualiteitenprogramma’s) etc. Een mooi voorbeeld is denk ik de situatie waar Dagblad Trouw in is beland na het bekend worden van de fraude van journalist Perdiep Ramesar.

It’s a beautiful day the sun is shining….
Wie kent dit liedje niet en dan vooral de reclame met dat lieve kleine zeehondje erin. En ja hoor weer hadden mijn zwager en ik mooi weer tijdens de fotoshoot van de Kia Soul EV. De benzineversie van de Kia Soul vond ik al een leuke auto, maar deze EV-versie vind ik nog net even leuker en vooral ook mooier. De sfeerfoto’s en een aantal actiefoto’s zijn gemaakt in een wel heel speciale wijk – de Krimwijk en dat is geen grapje – in Voorschoten, hier woont namelijk de dochter van de Russische president Poetin. In sommige kranten stond te lezen dat ze er (ineens?) niet meer woont, maar ja dat lijkt me logisch na de ramp met de MH17. Daarna hebben we nog wat actiefoto’s gemaakt in een wijk aan de rand van Voorschoten, een klein volkswijkje waar de ongevaarlijke zoon van mijn broer woont. Tijdens de fotoshoot vroeg ik aan mijn zwager of hij het eens was met de kritische kanttekeningen over het stuurgedrag van die twee Nederlandse online automagazines. Maar net als ik vond hij het ‘groene zeep-verhaal’ en het ‘stuurwiel-lijkt-geen-enkele-connectie-met-de-voorwielen-te-hebben-verhaal’ klinkklare nonsens. “Tja dat zijn dezelfde autojournalisten – zeg maar gerust dieven! – die zonder toestemming mijn foto’s hebben gestolen”, antwoordde ik. Een normaal fatsoenlijk mens vraagt eerst toestemming in verband met copyright, en betaalt daar dan eventueel in overleg een x bedrag voor. Op de actiefoto’s is trouwens goed te zien dat het overhellen in de bochten meevalt, zelfs bij sportief bochtenwerk blijft het binnenste achterwiel ruimschoots aan het asfalt.

In de middag moest ik nog even wat familie wegbrengen, een mooie gelegenheid om de beenruimte en andere zaken te bespreken. Bij het instappen had iedereen uiteraard iets te zeggen over de fraaie grijze stoffen bekleding. Het is heel apart materiaal maar ik vind het persoonlijk erg mooi en ook prima zitten. [quote Kia.nl] U bent per slot van rekening omgeven door milieuvriendelijke materialen van biologische oorsprong, van de kussens en de afwerking tot de stoffen op de stoelen en de vloerbekleding. [/quote Kia.nl] Dat sommige autojournalisten dit afdoen met “De grijze bekleding van deze hippe “EV” hoort eerder thuis in een bejaardenhuis, etc.” vind ik getuigen van een zielig soort naargeestigheid die de mijne niet is. De been- en hoofdruimte achterin zijn heerlijk ruim kreeg ik te horen van mijn moeder en zus, en ook voorin is het idem dito het oogt allemaal erg goed. Het fraaie dashboard past hier uitstekend bij en twee dingen die direct in het oog springen zijn de zeer grappig geplaatste tweeters aan de zijkanten ervan. In het midden zit een fraai display met naast een fraaie NavSat, uitstekende audio andere – met voor een elektrische auto handige – informatie. Zoals: 1 Rijdbare afstand 2 Oplaadstations in de omgeving 3 Energie-informatie 4 Twee cirkels met de haalbare en de kritieke afstand hemelsbreed.

IJsje
Toen ik zondagochtend in de Kia Soul EV wilde plaatsnemen leek de auto wel op een ijsje. Dit was de eerste nacht met serieuze vorst, en een nat geregende auto + nachtvorst resulteert in een ijsje. Maar dan blijkt ineens hoe ongelofelijk handig een elektrische auto is na een nachtje vorst. In tegenstelling tot een brandstofauto hoeft een elektrische auto niet eerst zijn motor op te warmen, de verwarming werkt namelijk net als stoelverwarming direct want op stroom van de accu. En dus hoefde ik geen eens een ijskrabber of ruitontdooier te pakken maar was de auto binnen no time ontdooid. De verwarming werkt trouwens erg inventief want naast de accu wordt er ook warmte gewonnen uit een andere bron. [quote Kia.nl] Efficiënte warmteregeling – 1 De Soul EV vangt restwarmte uit het koelwater van de motor op om de binnentemperatuur te regelen. Deze efficiënte manier van warmteregeling komt de actieradius ten goede. 2 Energiebesparende, afzonderlijke airconditioning – Door afzonderlijke zones in te stellen kan de airconditioning worden beperkt tot alleen de bestuurder, zo is er minder energie nodig voor onbezette plaatsen en wordt de actieradius van de Soul EV groter. 3 Geprogrameerde klimaatregeling – U kunt de klimaatregeling in de auto vooraf instellen, zodat uw Soul EV bij wegrijden op de juiste temperatuur (warm=verwarming dan wel koud=airco) is. Deze temperatuurregeling gebruikt hiervoor de stroom van het laadstation. Zo verbruikt u tijdens het rijden minder energie, en dat komt uw actieradius ten goede. [/quote Kia.nl]

Nu we het toch over warmteregeling (=temperatuur) hebben wil ik daar even verder op inhaken. Op het Amerikaanse Plugincars.com vond ik de volgende tekst: [quote Plugincars.com] One ding against the Soul EV, in terms of efficiency, is its lack of a liquid-based battery temperature management system. That has become the standard best practice for ensuring optimal range during very hot and cold weather. Kia execs insist that air-cooling will be just fine, because the battery chemistry onboard is just fine in hot weather. Time will tell. [/quote Plugincars.com] Een interessant gegeven dat ik in Nederlandse testverslagen niet ben tegen gekomen. Of die executives van Kia gelijk hebben om te kiezen voor luchtkoeling kan ik alleen maar zeggen dat mijn Renault Twizy dat ook heeft. In de twee jaar dat ik de Renault Twizy nu bezit heeft-ie me nog nooit in de steek gelaten dus die luchtkoeling is toereikend. Bovendien worden nieuwe auto’s uitgebreid getest gedurende vele 100.000-en kilometers, en dat in extreme kou en hitte dus dan was het er wel uitgekomen als die luchtkoeling niet zou werken. Grappig feitje dat iedereen overigens vergeet te testen is de maximum snelheid achteruit, ik kwam op maximaal 43 km/u (en vooruit 153 km/u).

Laatste werkmaandag 2014
De laatste werkweek zat er aan te komen, de IVF-kliniek waar ik werk sluit namelijk met de Kerst. Gelukkig maar want open blijven voor anderhalve man en een paardekop vind ik zo’n onzin. Op weg naar werk had ik zoiets van: “Eco als het moet maar bij alle stoplichten ging de Eco-modus uit!” Er is niets leukers dan bumperklevers (en dan vooral Audi/BMW-rijders) met een ‘rare’ elektrische auto heel even stil te laten staan. Vol vermogen en koppel vanaf één toer per minuut, en dat op een manier op het wegdek gebracht die uniek is voor de elektrische auto. Als je met een brandstofauto hetzelfde doet zou je (ESP/TRC uit) met vol doorspinnende voor-of achterwielen stil blijven staan voor een stoplicht. De eerste die mij niet kon bijbenen was geen Audi/BMW maar een Opel Ampera, met zijn Range Extender een halfbroer van de elektrische auto. Ondanks dat de acceleratie van 0-100 km/u ruim 2 seconden sneller is dan die van de Kia Soul EV verloor de bestuurder van de Opel Ampera tot driemaal toe een stoplichtsprint van mij. Ik zag ’m balen achter zijn stuurwiel en uiteindelijk dacht hij me wel in te kunnen halen op de koeienrotonde. “Hou je vast!”, zei ik tegen Fokke en vloog met iets meer vaart dan gewoonlijk over de rotonderand van de koeienrotonde heen. Door de perfecte balans van het (doorontwikkelde Cee’d)onderstel + carrosserie en de uitstekende vering/demping + dito Michelin Alpin 5 winterbanden gleed de Kia Soul heel mooi halfdwars over de rotonderand heen, en daarna het asfalt weer op ruim voor de verbijsterde bestuurder van de Opel Ampera. Wat nou langzame elektrische auto met weinig Pk’s en een acceleratie van 0-100 km/u van 11,2 seconden? Die ‘langzame’ papieren cijfers blijken in de praktijk toch heel anders uit te pakken.

’s Avonds uit werk vandaan ben ik nog even een rondje over het rotondecircus gereden met het ESP/TRC uit. Waarom elektrische auto’s zo ontzettend leuk zijn kun je zien in een aantal favoriete filmpjes van mij op YouTube. Eén daarvan is een filmpje met een tot elektrische auto omgebouwde Ariel Atom die op een dragstrip een Porsche Carrera GT en een Ferrari 360 Spider letterlijk laat staan te kamperen. En het andere nog veel geilere YouTube-filmpje is die van ene Plasma Boy met zijn White Zombie DC electric car, een straatlegale elektrische auto met een waanzinnig hoog koppel. Afijn zoveel vermogen en koppel heeft deze Kia Soul EV niet, maar dat betekent absoluut niet dat deze auto saai is. Eerlijk gezegd vind ik een hoog vermogen en/of koppel ook niet zo belangrijk, het gaat uiteindelijk om het weggedrag en dus de balans. En die laatste is uitstekend waardoor ik letterlijk als een schaatsenrijder (lees: kunstschaatsen) over het rotondecircus heen vloog. Hierbij draaide het totaal niet om snelheid maar om de beheersing van de rechtervoet en een gracieuze stijl. Het ging zo lekker dat ik besloot nog een rondje te doen, gewoon omdat het zo lekker aanvoelde. Mensen die nog nooit in een elektrische auto (mee)gereden hebben kan ik niet onder woorden hoe dat voelt. Ga gewoon eens een proefrit maken zou ik zeggen, al is het gewoon maar puur voor de lol. Wie weet is de volgende auto dan misschien toch een elektrische…

Zoals beloofd…
Woensdag twijfelde ik zelfs tijdens het avondeten nog wat ik zou doen, dé zuinigheidsrit nu maken of donderdagavond. Ik besloot uiteindelijk dat ik te moe was om het woensdagavond te doen, maar een uur later stapte ik alsnog in de Kia Soul EV voor een zuinigheidsrit. Toen ik instapte bij De Stevensbloem (het plaatselijke winkelcentrum) waar de Kia Soul EV aan het elektro-infuus hing voelde ik me ineens zo lekker dat ik toch maar niet linea recta naar huis ben gereden. Het klinkt misschien raar maar ik word gewoon spontaan een blijer mens als ik in deze auto stap. Zonder te remmen lukte het mij zowaar om richting ’t Heen te rijden, waar ik de onbemande pomp eindelijk weer eens links (eigenlijk rechts maar goed gezegdes…) kon laten liggen. Uiteraard reed ik in de Eco-stand dat mag duidelijk zijn, als je de Kia Soul EV start vertrek je overigens altijd in de Eco-stand. Op de N206 kon dan eindelijk de cruise control erop en ik was verbaasd dat ik nog niet één keer had hoeven remmen, en dat ondanks de drukte en de drie zeer lastige stoplichten. Deze zuinigheidsrit is bijna 15 km langer omdat ik van dezelfde oplaadpaal zowel start als eindig. Op de N206 genoot ik van de kerstverlichting op en rond alle huizen; ver in het weiland, dichtbij de N206, kleine huizen, grote huizen, halve kastelen… En dan die stilte in de Kia Soul EV, dat maakte het net even mooier. Aan het einde van de N206 had ik een irritant net-niet-bumperklevertje achter me hangen. Elke keer reed ik ’m ruim los in een bocht en elke keer weer kwam-ie achter me hangen. Totdat ik strak en snel over de rotonde met afslag naar Heemstede reed, toen haakte-ie dan eindelijk af. Voor even want op de bomenweg kwam ik achter een bochtenbangerik te hangen. Die reed met 40 km/u door een bocht waar je met gemak met 60 km/u (=ook maximum snelheid) doorheen kan. En dan niet eens alleen even gas loslaten nee er nog bij remmen ook, mama mia bij welke rijschool heeft die gelest.

In de haakse rechterbocht van de bomenweg sla ik altijd linksaf en moet ik over een scheve verkeersdrempel heenrijden. Een lastige als je ’m verkeerd aansnijdt en/of weinig bodemspeling hebt. Ik was dan ook benieuwd hoe de Kia Soul EV met zijn uitstekende vering/demping en meer dan normale grondspeling er overheen zou rijden. Ik hield me niet in en reed er met een lekker vaartje overheen, en de Kia Soul EV vond het allemaal wel prima. En ook de verkeersdrempel met meteen daarna een haakse bocht ging in perfecte rallystijl, nou ja iets wat daarop lijkt zullen we maar zeggen. En jawel nog steeds zonder één keer geremd te hebben, maar ik heb uiteraard wel handig gebruik gemaakt van de B-stand (=engine-break). In de Eco-stand remt de Kia Soul trouwens ook nog steeds behoorlijk af op de motor (soort lichte B-stand) na het loslaten van het gas, dit in tegenstelling tot met de Eco-stand uit. Met de Eco-stand uit voelde ik duidelijk dat de Kia Soul EV amper op de motor afremt. Op de T-splitsing had ik alle geluk van de wereld dat ik nog net op tijd voor een auto linksaf kon slaan, en dat gaf mij het gevoel dat er einderlijk weer eens een nul keer remmen inzat. In Zandvoort aangekomen bleef het ook maar goed gaan, stoplicht groen, spoorbomen open, kortom het ging werkelijk fantastisch! Over de boulevard rijdend vroeg ik me af hoe het toch komt dat ik me zo thuis voel in deze Kia Soul EV. De gewone Kia Soul was zeker niet verkeerd, maar deze elektrische versie is gewoon een perfecte samenstelling van de juiste componenten.

Zeldzaam goed/lekker/leuk? Ja absoluut en knap ook want de aanschafprijs van deze elektrische auto is ook nog eens zeer aanvaardbaar. Slechts €32.995,- en dat is een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld de BMW i3 €35.500,- die niet alleen minder actieradius heeft maar vooral ook géén aansluitpunt voor snelladen heeft. Ja tegen een meerprijs van nog eens €1.617,- waarmee de BMW i3 een heel stuk duurder wordt dan de Zuid-Koreaan. En zet de zeer fraaie zwarte versie van de Kia Soul EV (zie foto) naast de BMW i3 dan weet ik wel wat ik kies. Dat snel opladen ga ik nog even uitproberen bij het AC Restaurant in De Meern als ik ’m vrijdag terug moet brengen. [quote Newmotion.nl] U betaalt voor het snelladen een vast tarief van €2,15 + €0,25 per minuut (plus €0,35 transactiekosten). [/quote Newmotion.nl] en [quote Fastned.nl] Betalen per kWh: €0,69 per kWh of Fastned Unlimited €100,- per maand excl. BTW – Abonnement is maandelijks opzegbaar [/quote Fastned.nl] Alleen is het nadeel van Fastned dat ze alleen een App (en voor niet-smartphonebezitters zoals ik een SMS-dienst) hebben en geen oplaadpasje. Maar ja wat als de batterij van je smartphone/GSM net leeg is? Maar goed ik was alweer op de terugweg aanbeland, zou het me dan gaan lukken die nul keer remmen? Eenmaal op de N206 was het dit keer geen simpel uitrijden tot ’t Heen, maar uitrijden tot aan het winkelcentrum De Stevensbloem. Op één na laatste stoplicht… groen… gelukt, laatste stoplicht… groen… ook gelukt… YES eindelijk weer eens een NUL keer remmen!!! Ik heb 84,2 km afgelegd en 47% batterijlading verbruikt = 179,15 km op een volle acculading, en dat op winterbanden bij een temperatuur van rond de 10 graden Celsius. Dat is gecorrigeerd voor banden/temperatuur +2×10% = 214,98 km en dat is vrijwel exact de beloofde 212 km die Kia opgeeft in haar brochure. Mooi toch?

Nooit meer OV!
Vrijdag moest ik de Kia Soul EV weer terugbrengen en ben ik met de trein weer terug naar Leiden gegaan. Wachtend op de volgende trein na een uitgevallen intercity (waardoor ik meer dan een half uur moest wachten) ontdekte ik iets vreemds. Ik heb dit relaas ook op de facebookpagina van de NS gezet omdat ik totaal verbijsterd was over het verschil in kosten van de treinreis Breukelen->Leiden met en zonder in-/uitchecken. Dit in verband met het feit dat ik door de poortjes heen moest om een kopje koffie te kunnen drinken. Breukelen -> Leiden zonder in-/uitchecken in Woerden kost €9,50 terwijl Breukelen -> Leiden met in-/uitchecken in Woerden €4,- + €6,40 = €10,40 kost. Volgens mij heet dat gewoon STELEN!!!

Specificaties

Jaargang

2014

Carrosserie

Crossover

Transmissie

Traploze transmissie

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Elektriciteit

Type motor

Elektrisch

Aantal cilinders

0

Acceleratie (0-100/sec)

11,2 seconden

Topsnelheid

145km/u

Vermogen

81(110)/2.730-8.000 kW (pk)/rpm

Koppel

285/0-2.730 nm/rpm

Cilinderinhoud

0 liter

Kleppen per cilinder

0

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,6 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

16-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.140 mm

Breedte

1.800 mm

Hoogte

1.593 mm

Wielbasis

2.570 mm

Spoorbreedte voor

1.576 mm

Spoorbreedte achter

1.585 mm

Massa leeg

1.465 kg

Max. toelaatbare massa

1.960 kg

Laadvermogen

495 kg

inhoud bagageruimte

281 liter

Bandenmaat

205/60-R16

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand

Getagd met ,