Kia Stinger AWD GT 3.3 Twin Turbo V6 2018 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Kia Motors Nederland B.V.



Laatste der Musclianen?

Samenvatting
Tijdens het testen van de Kia Stinger 3.3 Twin Turbo V6 AWD GT moest ik terugdenken aan de Audi Q7 4.2 TDI quattro een grote totaal overbodige SUV met een krachtige V8 diesel en maar liefst drie Torsen-difs. Die auto was bijna niet van de weg te krijgen om het maar eens gekscherend uit te drukken. Deze Kia Stinger heeft echter geen drie Torsen-difs (erg prijzig) maar gek genoeg wel een vergelijkbare extreem goede wegligging. In het begin dacht ik nog ach zal wel maar na drie dagen rijden had ik zoiets tjeempie deze auto heeft echt een serieus goede wegligging. Het design had van mij iets uitdagender gemogen gezien de absurd goede acceleratie en dito wegligging maar aan de andere kant verwacht helemaal niemand dat deze auto zo snel is als tie is. Dat maakt het dan wel weer leuk want Audi- en BMW-rijders hebben een nogal groot ego en kunnen er heel erg slecht tegen als ze door een Kia zoek worden gereden op snelheid en al helemaal niet als het puur en alleen op de wegligging aankomt. Wat dat betreft is het wel jammer dat deze Kia Stinger niet zo’n lekkere grom heeft als bijvoorbeeld de V6 van de Nissan 350Z. Ik ben geen voorstander van herrie want anders heb ik geen recht van schelden op die hersenloze petjes in hun goedkope hatchbacks met pestherrie-uitlaten die mij elke nacht weer uit mijn slaap houden. Maarrrrr een beetje geluid ben ik niet op tegen maar het moet wel mooi zijn! Qua interieur is de Kia Stinger niet hemelbestormend mooi maar gewoon goed en degelijk afgewerkt. Zo’n DS7 Crossback heeft absoluut een zeer fraai interieur en daar kan ik oprecht van genieten maar voor mij zijn dingen als balans, vering/demping en wegligging toch echt belangrijker. Ik geniet altijd van het rijden als ik in een auto zit en niet van het interieur want daar rijd je niet mee maar met. De inhoud van de kofferbak was wel een soort van grappig want er passen totaal drie van elke koffer van de standaard hatchback kofferset in. Wat kan ik verder nog schrijven? Oh ja het Brembo-remsysteem (=remklauwen + schijven) doet zijn werk meer dan uitstekend net als de elektronische demping die helaas niet los instelbaar is maar gekoppeld zit aan een rijmodus. Jammer want ik stel alles graag zelf in zodat ik ook in de Eco-stand voor sportieve demping kan willen kiezen. Maar als ik écht zou mogen kiezen doe mij dan maar gewoon mechanische schokbrekers van een bekend veringmerk, dat blijft toch het allerbeste als ik heel eerlijk ben. Als laatste wil ik Kia nog even een compliment voor de uitstekende harman/kardon audio in deze Stinger. Gewoon een hele, hele, hele fijne auto die door de ABM-criminelen van de VVD volledig uit de markt geprijsd is geworden vanwege zijn aanschafprijs. ABM staat voor Audi-BMW-Mercedes.

Plus: Maakt gehakt van O-o-o-o-o-lympische ringen en Bayerische Mestwagens en plat geslagen Kevers – Kia geeft 7 jaar garantie in tegenstelling tot de Duitse autobouwers die totaal niet in hun eigen producten geloven en maar 2 jaar garantie geven
Min: Té goed!

Testverslag
Het laatste dat ik van een Zuid-Koreaans automerk als Kia had verwacht is een auto zoals deze Stinger. Gezien de aanstaande massale omslag naar buitenlucht-vriendelijke elektrische auto’s had ik zo’n auto als deze Muscle-Car totaal niet verwacht van een automerk als Kia. Maar het zij zo en ik mocht van de drie uitvoeringen (2.2 CRDi, 2.0 T-GDI en de 3.3 T-GDI V6) de sterkste testen. De eerste twee hebben achterwielaandrijving en de door mij geteste Kia Stinger 3.3 T-GDI GT V6 8AT met 370 Pk heeft permanente vierwielaandrijving*. De Kia Stinger is een zware (ruim 1.800 kg) en lange auto (= op 17 cm na 5 meter lang) waar je niet net als met de Kia Ceed even mee kan gooien en smijten met twee vingers in de neus. Tenminste dat was mijn gedachte toen ik de specificaties op het digitale papier van de online brochure las. De dag van het ophalen was eigenlijk best een handige dag want ik moest de Kia Ceed terugbrengen en de Kia Stinger ophalen en mijn zwager was toevallig ook vrij dus dan konden we meteen foto’s maken had ik bedacht. Nnnoooouuuuu dat viel nog maar te bezien want tijdens het vertrek bij Kia Motors in Breukelen regende het al Hippo’s & Elephants in plaats van Cats & Dogs. Een auto met 370 Pk ophalen in de stromende regen is nou niet bepaald het idee wat ik voor ogen had gehad die dag. Maar goed de rit door de polder ging lekker want in een auto met vierwielaandrijving voel ik me veiliger in de stromende regen dan in een achterwielaangedreven auto. Nogal wat rotondes hebben tegenwoordig van die lage rotonderanden die wel ijs lijken als je er overheen rijdt. En aangezien ik altijd met de twee linkerwielen en als het kan vier wielen over de rotonderanden heen rijdt…. Het ritje naar Leiden verliep gelukkig probleemloos en na een paar keer stevig gas geven waren we bijna in Leiden. Omdat het ondertussen droog geworden was besloot ik de fotoshoot vlak naast de snelweg te doen in Zoeterwoude-Dorp. Een mooie plek voor actie- en sfeerfoto’s en gelukkig was ik klaar voordat het weer ging regenen. Daarna ben ik naar huis gereden om te eten en ben niet meer weg gegaan. Na het avondeten moest ik voor het schoolproject een diaprojector ophalen bij de schoonmoeder van mijn oudste broer en omdat het droog was beloofde dat een leuke rit te worden.

Na net instappen zag ik dat ik mijn stoelstand kon opslaan. De bestuurdersstoel laat zich perfect afstellen naar de bestuurder, van voor naar achter en in hoogte + de rugleuning en ook een lendeverstelling is aanwezig. Verder is het stuur in hoogte en diepte te verstellen en in deze auto gebeurt dat elektrisch. De buitenspiegels zijn uiteraard ook elektrisch te verstellen maar hebben nog iets leuks, ze verdraaien na het inschakelen van de R naar beneden zodat je de stoeprand links en/of rechts perfect kunt zien tijdens het achteruitrijden. Het is mij dan ook een volslagen raadsel hoe mijn voorgangers het voor elkaar hebben gekregen – www.watbenjedan.nl – om alle vier de velgen te beschadigen met dit fantastische hulpmiddel. Maar ach ik verbaas me wel over meer dingen. Er zijn zelfs mafklappers die hele topics aan mij wijden op autofora en als ik ze dan uitnodig om een keer mee te rijden geven ze niet thuis. Uh??? Toen ik klein was zeiden we altijd ze kunnen beter over je fiets lullen dan over je lul fietsen en dat klopt anno 2018 nog steeds blijkt maar weer. Na een druk op de startknop sloeg de V6 aan en ik verbaasde me over de rust aan boord tijdens en na het starten. In de Nissan 350Z of andere auto’s met een V6 hoorde ik altijd even een korte grom tijdens het starten. Is dat eigenlijk wel leuk zo’n rustige stille grote auto? Je zou niet beter weten of het lijkt wel een fossielenauto, ja toch niet dan? Het wegrijden in de D-stand gaat heerlijk soepel en van het overschakelen van de 8 traps-automaat merk je helemaal niets. Je kunt ook zelf schakelen met de stuurflippers die gelukkig meedraaien met het stuur, YES! Helaas zit er geen manuele stand (na even niet flipperen springt-ie automatisch terug in de D-stand) op dat had ik persoonlijk wel gewaardeerd. Naast de korte fraai vorm gegeven versnellingspook zit een knop voor maar liefst vier rijmodi te weten: Smart – Eco – Comfort – Sport – Sport+ waarbij in de verschillende rijmodi de elektronische demping, de gasreactie + motor en het stuurgedrag zich aanpassen. In de Smart-stand is er iets speciaals aan de hand afijn lees zelf maar – [quote KiaBuzz] The Stinger’s Smart Mode monitors your driving style and switches constantly through Sport, Comfort and Eco modes to provide the optimum balance between performance, fuel economy, and smooth operation. Designed to understand and anticipate the driver’s steering preferences, the Stinger’s Smart Mode adjusts vehicle operation accordingly and picks the right mix of settings depending on road condition and driving style. [/quote KiaBuzz]
*De Kia Stinger 3.3 V6 is vierwielaangedreven, met een standaardverhouding van 60/40 ten voordele van de achterwielen, al kan hij ook 100 procent van het vermogen richting achterwielen dirigeren

Best lekker
Op weg naar Leiden had ik al even een paar keer gas gegeven maar nog geen echte kickdown. Maar voordat het zover was heb ik eerst even de olie opgewarmd want ik kan in deze Kia Stinger namelijk de olietemperatuur op het display aflezen. Voor dit soort auto’s vind ik dat een absolute must en gelukkig denken ze er bij Kia net zo over. Een V-Twin Turbo V6 met slechts 370 Pk op een gewicht van ruim 1.800 kg gaat dat een beetje van zijn plek? In de lege ondergrondse Leidse stationstunnel besloot ik eens een kickdown te geven, nou dat heb ik geweten ik was zo de tunnel weer uit. Deze Kia Stinger is serieus snel voor een Grand Turismo dat had ik absoluut niet verwacht. Op het internet vond ik een YouTube-filmpje van een 0-400m Drag Race van een Kia Stinger V6 tegen een Ford Mustang V8. Kia Stinger 3.3 V6-370 Pk/0-400m = 12.83 sec. terwijl de Ford Mustang 5.0 V8-416 Pk/0-400m = 13.32 sec. kortom die Kia Stinger is echt serieus snel voor maar een V6. Ook kwam ik nog een YouTube-filmpje tegen met een Kia Stinger 3.3 V6 tegen een Porsche Panamera 3.0 V6 en een BMW 640i Gran Coupé M Sport. De Duitsers zijn beiden ongeveer tweemaal de prijs van de Kia Stinger en de Kia Stinger verslaat ze op vrijwel alle fronten. Er is echter één hele grote maar en dat is dat deze Kia Stinger in Nederland letterlijk onbeschoft duur is – 99.995,- euro – terwijl deze auto in ons zuidelijke buurland België maar 54.000,- euro kost en in ons oostelijke buurland Duitsland iets meer maar ook nog steeds maarrr 55.900,- euro. Leuk toch die idioten van de VVD (je kunt de D beter vervangen door de C van criminelen) D666 en ChristenPluche-plakkers met al hun achterlijke manieren van belasting heffen zogenaamd voor een beter milieu. Zelf rijden ze in de allerdikste Duitse auto’s maar ja die betalen wij dus lekker makkelijk praten heb je dan als corrupte politicus. Voor mij staat politiek 100 procent gelijk aan corruptie en maffia, kijk maar hoeveel VVD-ers er tot op heden veroordeeld zijn en nog veroordeeld zouden moeten worden. Bij de Merenwijk beland besloot ik aan de zuidelijke kant de rondweg op te rijden die is langer en leuker. In de linkerbocht gaf ik in de Eco-stand (=elektronische demping tussen Comfort en Sport in dus zeg maar Normaal) even stevig gas en dat voelde voor zo’n grote auto heel zeker aan. Daarna volgt een lage verkeersdrempel en een rotonde, niet echt schokkend maar de strakke manier waarop ik er over de verkeersdrempel + rotonde heen reed vond ik wel stoer… van de Kia dan natuurlijk.

De rondweg in De Merenwijk is lekker smal en je moet dus heel precies en strak sturen. Gelukkig kan dat ook met deze grote Kia Stinger en het mooie is dus dat je er niet eens hard voor hoeft te rijden. Linksaf de rondweg oprijdend zit een mooie verzakking vlak voor een bocht dus dat is altijd een goede test voor de vering/demping = hoe de auto zich in de bocht zet. En daar stuit ik op een probleem want de elektronische demping is niet apart instelbaar. Je kunt alleen met sportieve demping rijden in de Sport en Sport+ standen. Ik had nou net graag gezien dat ik ook in de stand Eco voor een sportieve demping had kunnen kiezen. In Smart gebeurt dat automatisch dus daar hoeft het niet en Comfort is de vast ingestelde comfortabele dempingstand. Je bent dus verplicht om in de Zuipstand te rijden als je met sportieve demping wilt rijden. Maar goed ik heb het toch maar gedaan want ik ben nou eenmaal een testrijder aka autojournalist en dan behoor je ALLES te testen. Voor een grote lange auto liet de Kia Stinger zich erg makkelijk door de smalle bochten heen sturen. Het stuurgedrag past zich net als de elektronische demping aan aan de rijmodus. Dat stuurgevoel is trouwens prima van deze Kia Stinger, het is lekker direct met een uitstekende feedback. Na het ophalen van de diaprojector besloot ik weer eens een keer over het LUMC-terrein terug naar huis te rijden. Daar ligt een hele mooie rotonde waar je als het terrein leeg is lekker hard overheen kan rijden en dan net even met de linkerwielen over de hoge rotonderand heen rijdt. Een perfecte test voor de vering/demping en de balans van de auto. Maar eerst nog even de rondweg andersom en het klinkt misschien gek maar de andere kant op de wijk uit is een stuk leuker. Ik stuurde behoorlijk strak door het laatste en mooiste bochtige gedeelte heen, het blijft verbazingwekkend hoe goed dat blijkbaar kan met zo’n grote en vooral ook lange auto. Bij het LUMC-terrein aangekomen besloot ik de rijmodus in de Sport-stand te zetten want ik wilde weten hoe goed de Kia Stinger de korte felle klappen van de rotonderand op zou gaan vangen. Uitstekend dus, binnen een oogwenk had de Kia Stinger de snelle in- en uitverende schokdempers uitgedempt.

YouTube-filmpje Drag Race 0-400m Kia Stinger V6 vs Ford Mustang V8

 

Op de limiet!
Vrijdag ben ik voor de verandering met de auto naar werk gegaan ondanks de absurd lang – en voor mijn gevoel eeuwig – durende wegwerkzaamheden van de wegen richting Kijkduin. Ik zou op werk blijven slapen (in een tent op het binnenplein) samen met een paar leraren en leerlingen die deelnemen aan een voor Nederland volstrekt uniek lesprogramma. Ik kreeg veel reacties op de Kia Stinger van de beveiliging, conciërges, het onderwijzend personeel en de leerlingen. Iedereen zag natuurlijk van een kilometer afstand al dat dit geen gewone auto is. Ik heb heerlijk geslapen die nacht en de volgende ochtend ben ik rond 11.30u weer op huis aangereden. Na een hapje eten ben ik naar mijn garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. Het viel mij erg mee wat erin paste aan koffers maar de Kia Stinger is dan ook geen sedan (een sedan heeft geen hoedenplank) maar een soort van hatchback. De Engelsen omschrijven de Kia Stinger als “part-hatchback-part-saloon-part-coupé”. Laten we er maar “Fastback” van maken want dat komt nog het meest in de buurt.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 3×50-liter + 2×33-liter + 2×13-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter + 3×13-liter

Na het fotograferen van de kofferset ben ik naar Zoetermeer gereden omdat er iets stuk was aan mijn Schuberth-helm. De rit naar Zoetermeer is erg leuk vanwege de grote rotonde en de bocht richting Bleiswijk (is iets omrijden) en weer terug naar Zoetermeer over de snelweg. Op de provinciale weg van Leiden -> Stompwijk -> Zoetermeer heb ik netjes gereden en dan is die Adaptive Cruise Control best handig. De Adaptive Cruise Control zet de auto volledig stil achter zijn voorligger bij een stoplicht en je hoeft dan alleen nog maar een tikje tegen het gaspedaal te geven en de Kia Stinger gaat weer rijden en trekt op naar de ingestelde snelheid. Dat gaat niet echt snel dus een even beetje gas bijgeven is wel nodig. De afstand tot de voorligger is in te stellen op 4 standen oftewel er zijn 4/3/2/1-blokjes en de minimum snelheid is 30 km/u en per drukknop gaat er 10 km/u erbij of eraf. Op de provinciale weg reed er de hele tijd een irritante bestuurder in een Citroën Cactus achter mij. Bij de rotonde in Stompwijk zette ik de rijmodus even in Sport en reed zonder te remmen heel hard en strak over de rotonde heen. Dat is altijd erg leuk want meteen na de rotonde zie je zo’n mannetje dan heel veel gas geven. Eenmaal weer irritant achter mij rijdend volgde de hele lange rechte weg richting Zoetermeer.

Daar bleef ik tot halverwege netjes 80 km/u op de ACC rijden waarna ik de Kia Stinger in de rijmodus Sport+ zette en een kickdown gaf. Mama mia wat is dat toch heerlijk met deze auto, gewoon BAM weg, ha, ha heerlijk. De 8-traps automaat van ZF schakelt heel mooi en snel op alleen heel af en toe heb ik tijdens het testen even een schok in de aandrijflijn gevoeld. Misschien nog een klein beetje ‘sleutelen’ aan de software van de automaat en dan is tie perfect. Op de grote rotonde in Zoetermeer was het mij te druk en dus ben ik door gereden naar de mooie (rechter)bocht richting de A12/Bleiswijk. Vlak voor de lege rechterbocht werd het groen en gaf ik stevig gas in de rijmodus Sport+ en toen voelde ik voor het eerst goed het gewicht van de Kia Stinger. Best wel knap van de Kia-ingenieurs dat de ruim 1.800 kg pas volledig op de limiet rijdend te voelen is. De achterkant zette op dat moment ook even een fors stapje opzij maar het LSD achter corrigeerde dat direct. Bij de A12 aangekomen moest ik linksaf voorsorteren om de snelweg op te rijden. De opritbocht is een hele mooie lange flauwe bocht perfect dus voor een auto als de Kia Stinger. Ik reed dan ook met zeer groot gemak weg bij mijn achterliggers, te makkelijk of beter gezegd uitstekend voor zo’n grote auto. Op het rechte stuk gaf ik weer even plankgas en voor ik het wist reed ik 180 km/u maar gelukkig voor mij staakte de politie (op dat moment nog wel) en zie je ze bijna nergens meer. Ik nam de afrit naar Zoetermeer met een behoorlijke vaart om de remmen even uit te kunnen testen. De Brembo’s presteren uitstekend en je kunt dan ook heel erg laat remmen met deze Kia Stinger. Ik las op een Duitse autosite dat de Kia-ingenieurs de Kia Stinger op de afdalingen van de Grossglockner Hochalpenstrasse hebben getest en dat de remschijven zelfs bij temperaturen van 800 graden Celsius nog steeds een goede vertraging en gelijkmatig rempedaalgevoel bleven behouden. Uiteraard heb ik ook nog even een noodstop gemaakt en ook dat ging uitstekend. Bij de motorzaak aangekomen bleek dat ik alleen maar het kopje van de juiste maat tiewrap hoefde af te knippen meer niet. Op de terugweg ben ik wel over de grote rotonde heen gereden. Helaas stond er iemand voor mij maar gelukkig kon ik op 2/3 van de rotonde naar de binnenring sturen en heb ik stevig gas gegeven en na het verlaten van de rotonde meteen hard het stuur omgegooid en ‘m daarna met groot gemak ingehaald de rondweg op. Na nog even een kickdown op de kaarsrechte weg tussen Zoetermeer en Stompwijk ben ik heel rustig naar huis gereden.

Rondje rotondecircus
Normaal gesproken is een rondje rotondecircus niet zo leuk met een auto als deze Kia Stinger 3.3 Twin Turbo V6 AWD GT want eigenlijk moeten ze het rotondecircus afsluiten zodat je er helemaal alleen overheen kan rijden. Gezien de uitstekende wegligging is een rondje rotondecircus echter een must. Ik startte vanaf de westkant voor mij de leukste kant om te starten want die begint met een zeer haakse rechterbocht. Vlak voor het rotondecircus zette ik de Kia Stinger in de stand Sport+ want dan worden het ESP/TRC automatisch uitgeschakeld. Tot nu toe had de Kia Stinger niet één keer zijn uitstekende Continental ContiSportContact 5P banden* echt laten piepen zo goed is deze auto dus! Bij elke andere auto was dat allang gebeurd dan wel door het gas er vol op te zetten dan wel door de g-krachten. Het gas er vol opzetten middenin een bocht is geen optie met het ESP/TRC uit want met een standaard verhouding van 60/40 ten voordele van de achterwielen (de Kia Stinger AWD kan overigens ook 100 procent van het vermogen naar de achterwielen sturen) sta je waarschijnlijk binnen no time dwars en met verkeer op het rotondecircus is dat gewoon geen optie. Ik gaf stevig gas in de haakse rechterbocht waarna de achterkant licht uitbrak – piepende banden eindelijk! – maar na een razend snelle correctie van het LSD achter werd ik afgeschoten richting de kleine rotonde. Daar maakte ik de standaard draai en dat is van buiten naar binnen snijden en weer het gas diep intrappend de rotonde verlaten om vervolgens op de grote rotonde de buitenring te pakken en ook hier weer stevig gas gevend de rotonde te verlaten. Het is best raar om met zo’n zware lange auto over het rotondecircus heen te knallen. Op de kleine rotonde met de hoge rotonderand afrijdend was ik benieuwd wat de Kia Stinger zou doen na het neerkomen en het gas erop maar er gebeurde niets bijzonders. Oké dan dus nog maar een tandje erbij richting de grote ovale rotonde. Maar zelfs daar gebeurde er ondanks de verzakking voor de rotonde en de hoge g-krachten na het stuur hard omgooien naar rechts en weer naar links erg weinig op wat bandengepiep na. Hmm hebben ze deze auto een beetje té goed gemaakt of zo? Ik ben maar eens gaan zoeken op het internet naar het hoe en wat over het AWD-systeem van deze Kia Stinger.

[quote kbb.com] The Stinger’s All-Wheel-Drive system is distinct for a couple of reasons. The first is that, unlike a typical crossover setup which favors the front axle, the Stinger’s AWD is rear-wheel biased so that it behaves like a sports car. The second is that it’s an in-house development, another first for Kia, as opposed to other models such as the Sorento crossover SUV, which use an AWD-system supplied by Magna. As with its laudable transmissions that are also homemade, the new AWD-system can be tailored exactly to Kia’s own specification. Part of that attraction is an AWD-system that favors sportiness with a rear-drive bias. In the normal driving mode, the Stinger’s system is set to roughly a 40/60 split for sending power to the front and rear wheels, respectively. In sport mode it shifts the equation to a rear-biased 20/80. Yet the Stinger is smart enough to divvy power where it’s needed most, when it’s needed most. In freezing conditions, for example, more power is sent to the front wheels to ensure grip. According to Eddie Rayyan, the Kia Stinger’s product manager, the AWD-system has the smarts to anticipate a driver’s intention. Moreover, the system’s in-house development paves the way for future learnings and applications. [/quote www.kbb.com] Duidelijke zaak lijkt mij deze auto is gewoon ontzettend goed en om er werkelijk alles uit te kunnen halen moet je het circuit op of de sneeuw opzoeken. Ik kwam een paar fraaie sneeuwfilmpjes tegen van deze Kia Stinger met AWD en dat zag er ontzettend goed uit. Het zou mijn auto niet zijn maar ik kan me heel goed voorstellen dat als je in Duitsland of de USA woont je de voorkeur aan deze Kia Stinger 3.3 Twin Turbo V6 AWD GT geeft boven een Audi A5 of BMW 5-serie. Deze Kia is niet alleen goedkoper (in Nederland helaas niet dus) maar ook nog eens sneller én beter dan de Audi A5 en de BMW 5-serie. Ennuh 7 jaar garantie hè in tegenstelling tot de slechts 2 jaar garantie van beide Duitse merken die dus absoluut geen vertrouwen in hun eigen producten hebben.
*Wat ik wel vreemd vond is dat er voor en achter verschillende (niet de maat maar het type dus ZR en R) banden op de velgen bleken te zitten. Voor – 225/40-ZR19 en Achter – 255/35-R19

Binnenkant
Het interieur van deze Kia Stinger is net even anders dan dat van de gewone Kia’s. Het begint al bij de ronde klassiek ogende middelste ronde roosters van het ventilatiesysteem. Verder is de hendel van de automatische versnellingsbak zeer fraai vorm gegeven. Er is zowel stoelverwarming als stoelkoeling aanwezig alleen moest ik even wennen aan de knopjes daarvoor, ik duwde automatisch steeds de verkeerde kant op. Naar voren (3 standen) is stoelverwarming en naar achteren is stoelkoeling. Verder zitten de stoelen erg lekker en de passagiers op de achterbank zitten als een prins/prinses zo ruim en lekker. Helaas had ik geen tijd om bij Bas van Autobeklederij v/d Werf langs te rijden maar ik weet zeker dat hij deze auto een goede beoordeling had gegeven. De tellers met daar tussenin het display van de boordcomputer zien er vrij standaard uit, ik ben dan ook erg benieuwd wanneer Kia met een i-Cockpit komt à la Peugeot want dat is toch wel de nieuwe standaard wat mij betreft. Enige nadeel van een i-Cockpit is dat-ie uit kan vallen en dan zie je dus niet meer hoe hard je rijdt. Ik ken iemand die dat is overkomen in een Peugeot 5008 en die heeft toen maar een TomTom op zijn voorruit geplakt want dan kon hij tenminste zien hoe hard hij reed. Later deed de i-Cockpit het ineens weer en heeft het euvel zich niet meer voor gedaan. Tja al die elektronica in de moderne auto is toch niet bepaald zaligmakend, als er vroeger iets stuk was maakte ik het zelf even dat kun je tegenwoordig wel vergeten. Een dik pluspunt in deze Kia is de geluidsinstallatie van harman/kardon. Een audiomerk dat ik ken uit duurdere Engelse automerken en ik niet had verwacht in deze Kia Stinger. Ik heb dus heerlijk zitten genieten achter het stuur van het fraaie geluid uit de vele speakers van dit uitstekende audiosysteem.

Na het rondje rotondecircus ben ik ook nog even over Stompwijk gereden via de niet meer zo hotsebotseknotseweg en over de verzakkingen naast de N14 bij Leidschendam. De weg langs de Stompwijksche Vaart is eigenlijk alleen nog maar leuk net het dorp uit waar je met de rechterwielen over de brugopgangen heen kunt rijden. Jammer, jammer en nog eens jammer maar het zij zo maar gelukkig zijn er de verzakkingen naast de A4/N14 bij Leidschendam nog. Wat ben ik blij dat er veel veengrond is in Zuid-Holland, dat blijft zakken tot in de eeuwigheid (gelukkig voor mij). Bij Leidschendam aangekomen sloeg ik linksaf richting de N14 hopende dat het rustig zou zijn. Dat was het gelukkig en dus kon ik er even goed voor gaan zitten. Naar de N14 toe is lastiger dan weer terug naar Leidschendam omdat je als je op de grens rijdend over de verzakkingen heen rijdt je op het moment dat de auto nog heftig aan het reageren is op de verzakkingen je alweer vol op de rem moet trappen om op tijd stil te staan voor het stoplicht. Dat is best wel spannend en elke keer weer leuk….. als er geen auto’s voor het stoplicht voor linksaf staan dan wel er een te lange rij voor het stoplicht voor rechtsaf staat. De Kia Stinger – uiteraard in de Sport-stand – vloog werkelijk fantastisch mooi over de verzakking heen ondanks de heftige bewegingen in het onderstel. Wow dit is écht goed voor zo’n lange zware fastback! Nu de weg terug met natuurlijk een schepje er bovenop want dit was iets te makkelijk voor de Kia Stinger merkte ik. Gelukkig stond ik vooraan zodat ik de weg helemaal vrij had. Na het stoplicht is het meteen rechtsaf en zo snel mogelijk het gas erop en zo veel mogelijk links naar binnen snijden zodat ik alle ruimte had om de auto op te vangen tijdens uitbreken. De Kia Stinger vloog heftig in- en uitverend – N.B.: elk wiel veert dus op een verschillend moment in en uit! – over de verzakkingen maar uiteindelijk toch heel mooi rechtdoor. KLASSE!!!

Het verbruik
Tijdens de gehele testperiode kwam ik nooit lager uit dan 1:8 gemiddeld en dan praat je over normaal en sportief rijgedrag door elkaar. Ik heb nog wel één rustig ritje gemaakt en toen kwam ik op 1:12 uit wat mij heel erg meeviel want ik heb wel eens lichtere V6-sportauto’s met minder vermogen gereden die meer verbruikten dan deze Kia Stinger, ook hier weer petje af dus voor de Kia-ingenieurs.

 

Specificaties

Jaargang

2018

Carrosserie

Fastback

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

6

Acceleratie (0-100/sec)

4,9 seconden

Topsnelheid

270km/u

Vermogen

272(370)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

510/1.300-4.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

3.3/3.342 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Twin Turbo + intercooler

Aandrijving

All-Wheel-Drive

Differentieel

V/A – TVC/LSD

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

11,7 meter

Vering

Adaptieve demping

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

14,2 liter/100 km

Snelweg

8,5 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

10,6 liter/100 km

C02 uitstoot

244 gram/km

Energielabel

G

Afmetingen

Lengte

4.830 mm

Breedte

1.870 mm

Hoogte

1.400 mm

Wielbasis

2.905 mm

Spoorbreedte voor

1.596 mm

Spoorbreedte achter

1.619 mm

Massa leeg

1.809 kg

Max. toelaatbare massa

2.325 kg

Laadvermogen

416 kg

Aanhanger geremd

1.500 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

406 liter

Bandenmaat

V/A-225/40-ZR19/255/35-R19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand

Getagd met , ,