Kia Stonic DynamicLine 1.0 T-GDI 2018 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Kia Motors Nederland B.V.



Zusje van…
De grootste vraag voor mij was natuurlijk of de Kia Stonic een totaal andere auto zou zijn dan haar broertje de Hyundai Kona die ik net had getest. Ze staan overigens op een verschillend platform, het platform van de Hyundai Kona is volledig nieuw en de Kia Stonic staat op het platform van de nieuwe Kia Rio. Laat ik de vraag meteen maar beantwoorden, de Kia Stonic is wel en niet hetzelfde maar het waren nou net van die dingen die ik niet had verwacht. Mijn eerste rit was vrijdag naar mijn werk want ik moest de Kia Stonic op ‘code rood’-dag donderdag 18 januari ophalen dezelfde dag dat ik de Tesla Model X moest testen. Dus terwijl ik de Tesla Model X terug heb gereden naar Amsterdam is mijn zwager na de fotoshoot van de Tesla Model X in de Kia Stonic naar Leiden gereden. Dat was logistiek de beste optie want dan kon ik de week daarop de Kia Stonic terugbrengen en met de trein naar huis want die stopt bijna voor de deur bij Kia Motors Nederland op het industrieterrein van Breukelen. Oké terug naar de te testen auto, het schakelen voelt hetzelfde aan net als het motorblok alhoewel je het motorblok van de Hyundai Kona wel iets meer=mooier hoort maar dat is uiteraard slechts een verschil in isolatie. Even snel rondkijkend zag ik dat de op één na duurste versie – DynamicLine – van de Kia Stonic die ik mee heb gekregen geen stoel- en stuurverwarming heeft en ook geen Head Up Display zoals de duurste versie – Premium – van de Hyundai Kona. Verder was alles aanwezig wat je maar kunt wensen, een display met NavSat + alle denkbare functies, cruise control + snelheidsbegrenzer en dat voor een hele schappelijke prijs én 7 jaar garantie. Ik besloot de voor de verandering eens een keer de A44 op te rijden in plaats van de ventweg te nemen. De Kia Stonic accelereert uitstekend voor een auto met een 1-liter motorblok onder de motorkap.

Eenmaal op de N44 heb ik de *cruise control geactiveerd en op 70 km/u gezet, ik weet precies waar de snelheidscamera’s staan maar steeds gas geven en weer afremmen vind ik zo’n onzin. Helaas zijn er op weg naar mijn nieuwe baan geen rotondes en dat vind ik wel jammer. Daarom neem ik op de terugweg de ventweg naast de N44 terug met zijn vele verkeersdrempels en een aantal mooie bochten dan wel de weg door het Wassenaarse bos evenwijdig aan de N44. Dit keer besloot ik de ventweg naast de N44 te nemen en de eerste hoogste verkeersdrempel was geen enkel probleem, met de bodemspeling van de Kia Stonic zit het dus wel goed. Op de daarop volgens verkeersdrempels en snelheidsbrekers merkte ik hetzelfde als met de Hyundai Kona, op de gewone verkeersdrempel niets en op de snelheidsbreker duidelijk stickslip. Qua vering/demping voelt de Kia Stonic exact hetzelfde aan als de Hyundai Kona sportief dus. Ik vind dit persoonlijk prima bij de Kia Stonic passen maar ik kan me heel goed voorstellen dat een deel van het oudere koperspubliek iets comfortabeler aanvoelende veren wil. De Kia Niro wordt bijvoorbeeld aangeboden met twee verschillende vering setups. Misschien een idee om dat ook met deze Kia Stonic te doen. Bij de voormalig dierentuin Wassenaar aangekomen moest ik even gas geven om een vrachtauto van rechts voor te blijven, want ik had totaal geen zin om daar achter te moeten blijven hangen. Maar ook omdat de bocht in dit stuk klinker-ventweg veel te leuk is, het is namelijk een scherpe bocht met een verkeersdrempel erin. De Kia Stonic had hier totaal geen moeite mee dankzij de sportieve vering/demping.

*De minimumsnelheid van de cruise control is 30 km/u en dat is van de 1ste tot en met de 6de versnelling

Goed gegeard
Op het stuk van de N44 na voormalig dierenpark Wassenaar naar de Lange Kerkdam blijven heel veel mensen soms angstvallig linksachter een vrachtwagen rijden. Vanwege de achteraf toegevoegde middenrail is het inderdaad wat aan de smalle kant, want zelfs filerijden op mijn mini-motor is daardoor lastiger dan op welke andere N-weg dan ook. Maar als je een beetje ruimtelijk inzicht hebt en gevoel voor de grootte van je auto kun je er makkelijk langs. Bij de A44 aangekomen stond ik vooraan toen het stoplicht op groen sprong, ik kon dus even plankgas doortrekken in de eerste 3 versnellingen. De versnellingsbak is mooi gegeard zodat je altijd voldoende koppel/vermogen hebt indien nodig=juiste toerental. Net als bij de Hyundai Kona is de maximum snelheid in de 1ste versnelling 50 km/u, in de 2de versnelling 95 km/u en in de 3de versnelling 145 km/u en de rest geloof ik wel. Op de afslag Leiden-Zuid heb ik nog even gas gegeven om vervolgens hard in de remmen te gaan in de afslagbocht. De Kia Stonic hield zich uitstekend en dat is bij sommige auto’s wel eens anders, want die beginnen hier soms te dweilen vanwege het harde remmen precies in de afslagbocht. Prima remmen en een uitstekende balans dus! Omdat ik nog naar Valkenburg ZH moest en een file voor de rotonde zag staan (je kan meer linksaf slaan zoals vroeger maar bent verplicht om via de rotonde te rijden) ben ik via de middenberm met hoge betonnen randen naar de andere kant van de weg gereden. Een leuke test voor de bodemspeling van deze kleine SUV en die is dus uitstekend want ik reed er met groot gemak overheen. Voordeel van winterbanden (Vredestein Wintertrac 5 – 205/55- R17) is dat ze een grof profiel hebben en je dus niet snel in het natte gras zult blijven steken. Na thuiskomst heb ik meteen mijn zwager gebeld of hij zaterdag tijd had voor een fotoshoot met de Kia Stonic. Zaterdag was namelijk de enige dag dat we foto’s konden maken en gelukkig kon hij. Ik moest dan ook nog even de Samsonite kofferset fotograferen maar wist nu al dat er meer koffers in zouden passen dan in de Hyundai Kona. De Kia Stonic heeft namelijk een verstelbare laadvloer in de kofferbak.

Na het fotograferen ben ik naar Leidschendam gereden om iets voor mijn mini-motor op te halen. Ik ben express via de N44 en de N14 gereden want dat is de leukste weg van en naar Leidschendam. Na anderhalve dag rijden miste ik de HUD van de Hyundai Kona best wel, zo’n projectie op je voorruit van de snelheid en de navigatiegegevens is best fijn. Bij Leidschendam aangekomen ben ik op de terugweg uiteraard nog even over de verzakkingen van de op-/afrit naar de N14 heen gereden. Ik had die met de Hyundai Kona ook gedaan dus ik moest ze daarom ook met de Kia Stonic doen. Ik stond vooraan dus ik kon stevig gas geven de bocht in en dus zouden de verzakkingen extra voelbaar zijn. Prima want de sportieve vering/demping moet dit makkelijk kunnen hebben. Het stuur naar links omgooiend vloog ik over de verzakking heen. Het onderstel ging totaal niet dweilen er was hooguit sprak van wat lichte onbalans maar dat mag. Best knap voor een auto uit dit segment en deze prijsklasse en uiteraard een compliment aan de uitstekende Vredestein Wintertrac 5 banden. Uiteraard ben ik aan het einde van de afrit omgedraaid want ik wilde ook nog even over de verzakking aan de andere kant heen rijden. Ik maakte even goed vaart maar zag dat er al een paar auto’s voor de stoplichten stonden. Ik nam de verzakking daarom iets meer naar links (=meer ruimte) dan gebruikelijk dan kon ik daarna alsnog naar binnen sturen. Mijn strategie werkte perfect alhoewel de Kia Stonic dit keer iets meer uit balans raakte, maar dat klopt ook want op deze verzakking komt de auto scheef aangereden wat dus meer onrust in het onderstel betekent dan dat beide schokbrekers/veren+dempers tegelijk in-/uitveren. Het is gewoon een kwestie van logisch nadenken en analyseren meer niet, eigenlijk zou ik daar een keer actiefoto’s van moeten maken met een hele snelle sluitertijd. Mijn Canon heeft een snelste sluitertijd van 1/4000-ste dus dat moet lukken.

Op huis aan
Toen ik voor het stoplicht stond had ik even niet goed opgelet want ik stond voor rechtdoor in plaats voor rechtdoor/rechtsaf. Gelukkig stond er niemand achter mij en kon ik alle auto’s voor rechtdoor/rechtsaf laten passeren. Omdat ik toen al het asfalt voor mij alleen had kon ik even stevig gas geven in de 2de versnelling met het TRC/ESP uit (de cruise control blijft het gewoon doen na het uitzetten van het TRC en/of het ESP). De Kia Stonic bleef ondanks de vol doorspinnende voorbanden perfect op de ideale lijn dankzij het aanwezige Torque Vectoring By Braking (=TVBB) zoals Kia het noemt. Na de drie tunnels kwam ik precies goed te staan bij de stoplichten van de N14 naar de N44 want één auto voor mij is prima. De auto voor mij nam na de rechterbocht direct de rechterbaan zodat ik binnendoor het gas erop kon zetten in mijn favoriete kneedownbocht (op de motor uiteraard). Het grensbereik lag verder dan ik dacht en dan zijn dit nog winterbanden nota bene. Op de N44 was het niet druk dus ik was zo op de Lange Kerkdam waar ik besloot nog even rechtsaf te slaan naar de Papelaan. Dat is een hele mooie S-bocht met een hele grote uitloop dus hier kan ik even de grens opzoeken. Ik schakelde vlak voor de bocht terug naar de 2de versnelling en gaf plankgas met nog steeds het TRC/ESP uit. In combinatie met de hoge bochtensnelheid resulteerde dat in een Kia Stonic die over de voorwielen weg gleed. De Kia Stonic hervond uiteraard ruim op tijd weer grip dankzij het TVBB, een uitstekend vieligheidssysteem dus als je een keer iets dergelijks overkomt. Na wat gegeten te hebben ben ik eerst maar eens foto’s gaan maken met mijn zwager want zaterdagochtend was de enige mogelijkheid. Het weer was voor de verandering eens niet zonnig maar dat vond ik niet zo erg want een grijze lucht met vochtig oplichtend asfalt kan ook mooie foto’s opleveren zeker met deze toepasselijke in two-tone kleuren gespoten auto. De foto’s zijn uiteindelijk mooier dan ik verwacht had.

Na de fotoshoot ben ik naar mijn garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. En inderdaad past de gehele middelste kofferset en zelfs een beetje meer erin zonder uitneembare laadvloer en hoedenplank. Daar scoort de Kia Stonic dus duidelijk véél beter dan de Hyundai Kona.

Samsonite kofferset
Met uitneembare laadvloer
Met hoedenplank: 4×33-liter + 13-liter
Zonder hoedenplank: 2×50-liter + 3×33-liter

Zonder uitneembare laadvloer
Met hoedenplank: 2×50-liter + 3×33-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter + 2×13-liter

Na het fotograferen van de Samsonite kofferset ben ik naar huis gereden en overkwam iets dat me zelden overkomt. Een auto die voor mij reed remde totaal onnodig af voor een fietser die geen voorrang had. Voor mijn gevoel remde ik op tijd maar toch greep het *Forward Collision-Avoidance Assist (=FCA) in, best grappig om een keer mee te maken dan weet je tenminste dat het ook echt werkt. Want er zomaar vanuit gaan dat het altijd werkt is dus niet zo, iets wat Volvo ondervond tijdens een demonstratie voor de pers. Een Volvo C60 reed op een oplegger af met 35 km/u maar in plaats van automatisch af te remmen knalde de Volvo C60 vol op de achterkant van de oplegger=epic fail=mooi filmpje op YouTube. Wat ik trouwens erg grappig vind is dat de Kia Stonic zich wel met 50/60 km/u in de 5de/6de versnelling laat rijden in tegenstelling tot de Hyundai Kona die een duidelijk hoorbare brom liet horen.

*Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) Met radar en een camera signaleert dit systeem eventuele obstakels dicht voor de auto. Remt een voorligger plotseling hard af, dan kan FCA bij snelheden tot 60 km/u een noodstop maken. Ziet FCA een voetganger, dan waarschuwt het de bestuurder en remt het zo nodig automatisch.

Verjaardag + rondje SBP
Deze zondag ben ik voor de verandering eens lekker op bed blijven liggen, ik was nog steeds niet helemaal hersteld van mijn griep en die waardeloze terugvlucht van mijn vakantie. Ik had altijd al een bloedhekel aan vliegen maar nu helemaal! Zondagmiddag zou ik met drie andere familieleden naar de verjaardag van de jongste van mijn jongste zus gaan. Een mooie gelegenheid dus om de beenruimte achter te testen en te vragen wat ze van deze Kia Stonic vinden. Na het instappen vroeg ik aan mijn moeder of de passagiersstoel van mijn zus nog vooruit geschoven moest worden maar dat hoefde niet zei ze. De zit voor de bestuurder is trouwens fantastisch en dat ondanks dat deze bestuurdersstoel in tegenstelling tot die van de Hyundai Kona alleen handmatig te verstellen is. Het mooie aangrijpen van de koppeling en het in diepte/hoogte verstelbare stuur maken het compleet. Ik herhaal nog maar weer eens met een mooi voorbeeld dat een goed afgestelde stoel/stuur/spiegels van levensbelang zijn. Begin januari had ik een bijna-dood-ervaring tijdens mijn vakantie en daarna kon ik even geen automaat meer zien. Ik was in een blinde rechterbocht op een zeer bochtige bergweg totaal onverwacht in een slip geraakt (diesel op nat wegdek bleek later) en pas toen ik met vier wielen op de weghelft voor het tegemoetkomende verkeer was beland kregen de wielen ineens weer grip en kon ik razend snel weer terugsturen naar mijn eigen weghelft waarna even later een vrachtwagen vanuit de blinde linkerbocht mij tegemoet kwam. Oef! Ik reed in een automaat en het grote nadeel daarvan is dat tijdens een slip de wielen (in dit geval de voorwielen) aangedreven blijven en als je dan niet het juiste doet ben je de Sjaak. In een fractie van een seconde de versnellingspook in Neutraal zetten kun je vergeten dat lukt zelfs Max Verstappen niet. En dan moet je zodra je weer grip hebt de versnellingspook ook nog eens weer in D zetten om verder te kunnen rijden……. Tijdens een anti-slipcursus rij je namelijk altijd in een handgeschakelde auto en moet je tijdens een slip de koppeling intrappen. Het enig juiste is dus gewoon helemaal niets doen en als de auto weer grip krijgt sturen waar je naartoe wilt. Ik deed precies dít en dat ook nog eens blindelings én ik voelde zelfs geen adrenalineshot. Oh en na de rechterbocht zag ik een dieselspoor en diesel op nat wegdek=ijsbaan, oh en er kwam een vrachtwagen aan.

Al mijn anti-slipcursussen zijn dus niet voor niets geweest en na mijn goed afgelopen slippartij stuurde ik dan ook een Appje naar mijn leermeester Leo Krippendorf (bekend van RTL Autowereld – “De tip van Krip”) om hem te bedanken. Een goede vriend van mij die ik ook aan Appje had gestuurd reageerde: “Maar goed dat je de bestuurdersstoel niet in de strandstoelstand had staan, want met gestrekte armen aan het stuur had het wel eens heel anders af kunnen lopen.” Leo Krippendorf zegt altijd over het met gestrekte armen aan het stuur zitten: “Een bokser kan toch ook niet uithalen met gestrekte armen!” En net als tijdens een slip heb ik ook tijdens mijn rondje SBP mijn rijvaardigheid hard nodig want als ik in het grensbereik aan het rijden ben kunnen er namelijk allerlei onverwachte dingen gebeuren. Ik hamer niet voor niets steeds weer op een goede zitpositie juist omdat ik als geen ander weet hoe belangrijk het in noodsituaties kan zijn. Ik reed richting het beginpunt van mijn rondje SBP te weten de rotonde naast de N206. Ik had ondertussen het ESP/TRC uitgeschakeld want hoe de auto reageert met het ESP/TRC aan wist ik intussen wel. Het Space Business Park ligt er rond deze tijd altijd verlaten bij en dat is ook de reden dat ik nu mijn rondje doe. Na de rotonde dook ik de haakse rechterbocht in en gaf plankgas in de 2de versnelling. De voorwielen spinden door maar dankzij het TVBB (=Torque Vectoring By Braking=elektronisch sperdif) bleef ik mooi op de ideale lijn en kon meteen al doorspinnend overschakelen naar de 3de versnelling en het gas erop houden. De 120 Pk zijn uiteraard te weinig om de voorwielen te laten blijven doorspinnen in de 3de versnelling maar dat mag de pret niet drukken in de flauwe linkerbocht. Daarna moest ik snel terugschakelen en iets afremmen zodat ik de Kia Stonic lekker hard naar links de vrachtwagenparkeerplaats op kon smijten. Ook daar kon ik de Kia Stonic naar rechts wegglijdend (puur en alleen vanwege de hoge g-krachten) heel mooi over de vrachtwagenparkeerplaats heen sturen. Even snel de rechts-links-combinatie en op naar de haakse bocht _ drempel en de hoge en hoogste verkeersdrempel. Alles ging perfect zelfs de hoogste verkeersdrempel waar ik geen gas terug nam wat ik normaal gesproken wel doe met een dergelijke SUV. De rotonde en de blinde rechterbocht kon ik plankgas in de 2de versnelling nemen kortom deze kleine SUV is serieus goed qua wegligging. De rest van het rondje heb ik op de automatische piloot gereden want ik wist genoeg.

Zuinigheidsrit
Op weg naar mijn werk had ik nog een gewone verbruikstest gedaan en toen kwam ik uit op 1:14,94 wat mij tegenviel, maar om eerlijk te zijn had ik niet écht rustig gereden. Verder had ik geen zuinigheidsrit met de Hyundai Kona gedaan dus ik moest hoe dan ook een zuinigheidsrit doen. Ik besloot het niet ‘s avonds te doen maar heel rustig rijdend van en naar werk en donderdagochtend de rest van de kilometers naar Kia Motors in Breukelen. Dan had ik ruim voldoende kilometers (meer dan 100) voor een betrouwbare verbruiksmeting. Het is uitstekend te doen om rustig te rijden met deze Kia Stonic, beter dan met de Hyundai Kona omdat de Kia Stonic zich makkelijker laag in toeren laat rijden. Je kunt sneller opschakelen en met de meest gereden maximum snelheden een versnelling hoger rijden wat allemaal weer scheelt in het verbruik. Ik denk dan ook niet dat het verbruik – ook al zijn beide motorblokken op papier gelijk – zich 1 op 1 laat vertalen. Dat er inderdaad ook echt verschil is tussen beide auto’s zag ik in de technische specificaties.

De versnellingsbakverhoudingen voor beide auto’s zijn:
Hyundai Kona – 1e-3,769/2e-2,045/3e-1,286/4e-0,971/5e-0,774/6e-0,639
Kia Stonic – 1e-3,615/2e-1,955/3e-1,286/4e-0,971/5e-0,794/6e-0,667

Dus de 1e, 2e, 5e en 6e versnelling verschillen qua verhouding en dat klopt ook exact met mijn bevindingen. Dat zijn nou precies de dingen die ik als testrijder leuk vind, dat je iets merkt of voelt en dat het dan blijkt te kloppen. Wat mij trouwens wel opviel is dat zelfs als ik voor mijn gevoel als het meest verschrikkelijke fossiel optrok bij stoplichten reed ik nog weg bij veel auto’s naast en achter mij. Je zou bijna denken dat er echte fossielen in die auto’s zaten want nog langzamer optrekken lukte mij gewoon echt niet. Na een tiental kilometers viel mij op dat de benzinemeter langzamer terugliep dus het zuinige rijden wierp zijn vruchten af dat was duidelijk.

Donderdag ben ik heel vroeg in de Kia Stonic gestapt want ik moest de auto nog wassen en ik moest de trein terug nemen en die vertrouw ik niet. Ik moest om 12.30u op mijn werk zijn want ik had beloofd extra te komen werken en om die tijd te beginnen. Om de zuinigheidsrit af te kunnen maken moest ik dus heel rustig naar Breukelen rijden vanaf Leiden. Ik besloot om via Hoogmade en Woubrugge te rijden dan kon ik daarna via Nieuwkoop en de Woerdense Verlaat naar Breukelen. Dat is niet alleen een korte route maar vooral ook een hele mooie route. Het was soms niet eenvoudig maar het lukte me prima om de gehele route rustig en dus zuinig te rijden. Soms was het lastig want dan reed ik op een weg richting een provinciale weg waar je maar 50 km/u mag maar vrijwel iedereen 70-80 km/u rijdt. Tja jammer dan ik was met een zuinigheidsrit bezig, alhoewel ik me op deze plek ook aan de snelheid houd als ik geen zuinigheidsrit aan het doen ben. Na de Woerdense Verlaat heb ik even in de NavSat op POI gekeken naar de tankstations in de omgeving. Natuurlijk weet ik waar de dichtst bijzijnde zit maar ik was benieuwd of de POI in de NavSat dit tankstation zou aangeven. Uh niet dus pas toen ik op de rotonde richting Kockengen reed gaf tie ‘m eindelijk aan. Na het aftanken begon het rekenen en dat viel mee want ik kwam nota bene op winterbanden uit op 1:21,68 en daar mag je dus 10 procent bij optellen dus dat is dan 1:23,85. En dat is zuiniger dan het laagst opgegeven verbruik van 1:22,22. Voor ik het vergeet te vermelden, deze Kia Stonic heeft een Start/Stop-systeem en daar had ik een paar keer ruzie mee. Gek want met de Hyundai Kona heb ik nergens last van gehad.

Specificaties

Jaargang

2018

Carrosserie

SUV

Transmissie

Handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

3

Acceleratie (0-100/sec)

10,3 seconden

Topsnelheid

184km/u

Vermogen

88(120)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

171,5/1.500-4.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.0/998 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Differentieel

TVBB

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,3 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

6,0 liter/100 km

Snelweg

4,5 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,0 liter/100 km

C02 uitstoot

115 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

4.140 mm

Breedte

1.760 mm

Hoogte

1.520 mm

Wielbasis

2.580 mm

Spoorbreedte voor

1.532 mm

Spoorbreedte achter

1.539 mm

Massa leeg

1.085 kg

Max. toelaatbare massa

1.640 kg

Laadvermogen

555 kg

Aanhanger geremd

1.110 kg

Aanhanger ongeremd

450 kg

inhoud bagageruimte

352 liter

Bandenmaat

205/55-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand