Lexus RX450h Hybrid 2WD Preference Pro 3.5 V6 2010 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Toyota Nederland



Sexy Lexy!
Geen idee waarom maar “Sexy Lexy” is het eerste wat in mij opkwam toen ik de Lexus RX450h zag staan. “Sexy Lexy” is een gevleugelde uitdrukking uit mijn jeugd waarvan ik nooit heb geweten waar die nou vandaan kwam maar het internet brengt in dit geval uitkomst. Het was liedje van voor mijn pubertijd, het blijkt een hit geweest te zijn uit 1969, leuk om te weten maar meer ook niet. Terug naar de Lexus oftewel de Japanse SUV die onderwerp is van deze test. Er zijn lompe SUV’s, er zijn mooie SUV’s, er zijn SUV’s die zuipen, er zijn SUV’s die gewoon SUV zijn maar er is ook een SUV die sjiek is en pure klasse uitstraalt zowel van binnen als van buiten. Zo’n SSUV (=SjiekeSUV) is de Lexus RX450h Hybrid, en vooral de witte vind ik megamooi. Lexus is hét automerk dat de pionier is op het gebied van Hybride-SUV’s. Waar andere automerken hun SUV’s afgebrand zagen worden door de publieke opinie en de politiek daar waren ze bij Lexus allang een andere weg ingeslagen. En er komt nog een nieuw type SUV aan, de volledig elektrisch aangedreven SUV. Onzin? Een sprookje? In China heeft een firma genaamd “Winston Battery” (www.thunder-sky.com) een nieuw type accu ontwikkeld de Yttrium Iron Lithium Power Battery. Met dit nieuwe type zeer snel oplaadbare accu’s is het al mogelijk een volledig elektrisch rijdende SUV (ik heb geen idee welk merk/type auto de Chinezen daarvoor gebruikt hebben) een actieradius van 800 kilometer te geven. Wie weet wat ons dus nog allemaal te wachten staat! Wat misschien nog wel aardig is om te melden dat is dat de accu’s van deze Lexus RX450h Hybrid van het type Ni-MH zijn, en dus niet zoals je zou verwachten van het type Li-ion. Voordeel van de Ni-MH accu’s is dat ze bewezen betrouwbaar zijn en een zeer lange levensduur hebben.

Mooie Lexy
Direct nadat ik in de Lexus RX450h Hybrid was gestapt bekroop mij een gevoel van totale rust. Na het indrukken van de powerknop (inderdaad power- en dus geen startknop) schuiven het stuur en de bestuurdersstoel elektrisch op hun vooraf ingestelde plaats (in mijn geval dus van de bestuurder voor mij). De motor slaat niet aan – tenzij de accu’s leeg zijn – dus je kunt na het aanzetten van de elektrisch verwarmde met leer beklede stoelen heel stilletjes vertrekken. Wat ik wel jammer vind is dat de Lexus RX450h niet dat geniale versnellingspookje van de Toyota Auris/Prius heeft. In plaats daarvan heeft de Lexus RX450h een normale versnellingspook met zo’n mooi gevorkt schakelplateau, iets wat veel autojournalisten ouderwets en lelijk vinden. Maar ik snap best waarom de ontwerpers voor een gewone versnellingspook hebben gekozen, dat past namelijk veel beter bij het fraaie interieur van deze luxe Lexus. Tijdens het schrijven van dit testverslag moest ik constateren dat ik me werkelijk helemaal niets meer kon herinneren van de rit terug naar huis. Dat overkomt me niet vaak maar blijkbaar was de rit zo relaxt dat mijn hersenen de hele rit naar huis in de ruststand hebben gestaan. Van alle testauto’s die ik dit jaar getest heb vind ik het interieur van de Lexus RX450h Hybrid verreweg het fijnste en meest luxe. Mooiste element vind ik de muisbediening van het display. De cursor kan exact tot de uiteinden van de display bewegen met behulp van de muis, en de bediening met de enter-knop is even ergonomisch als logisch. Ronduit geniaal is de weerstand die je in de muis voelt als je over een button heen gaat met de cursor. Deze muis-bediening is veel eenvoudiger qua bediening dan die ronde knoppen van Audi en BMW. Verder is de audio-installatie erg goed, zelfs als ik het volume vol open zette bleef het geluid zuiver en ging er niets meedreunen. Grote klasse dus, zeker als je de prijs van deze technologisch zeer hoogwaardige hybride in ogenschouw neemt. Deze Lexus RX450h Hybrid biedt dus erg veel waar voor zijn geld! Ik ken geen enkele andere V6 met 299 Pk waarmee ik normaal rijdend, en af en toe behoorlijk stevig gas gevend, 1:10 haal. Heel netjes rijdend (elektrisch waar mogelijk en zo min mogelijk remmend) haalde ik trouwens vrij makkelijk 1:14. Ik heb helaas geen zuinigheidsrit kunnen doen met de RX450h door de sneeuw, maar ik ga er vanuit dat een waarde van tussen de 1:18-1:19 mogelijk moet zijn.

Verjaardag in het Land van Heusden en Altena
Vrijdagavond kon de Lexus meteen aan de bak want na de rit terug naar Leiden moest ik ’s avonds naar de verjaardag van onze veringspecialist Paul Klop in Wijk en Aalburg. Ik had niet verwacht dat ik na de afrit van de N44 meteen vast zou lopen op de N14. Het verkeer stond werkelijk muurvast! Aangezien ik de omgeving daar redelijk tot goed ken besloot ik na de tweede tunnel rechtsaf te slaan en dan bij Voorburg de snelweg op te draaien, en dat verliep inderdaad een stuk soepeler alhoewel de A13 naar Rotterdam ook een drama bleek te zijn. Tijdens dat filerijden komt het grote voordeel van een hybride als de Lexus RX450h naar voren. Tijdens langzaam rijden, zoals in de file dus, slaat de V6 niet aan en rijdt de Lexus volledig elektrisch totdat de accu’s leeg raken. Aan de andere kant is de power van de V6 altijd voor handen en dat blijkt af en toe best handig. Op weg naar Paul was het weer eens feest op de weg, het leek wel of alle malloten die hun rijbewijs bij een pakje boter cadeau hebben gekregen die avond op de weg zaten. Eén van het mooiste soort malloten kwam ik die avond weer eens tegen. Dat zijn van die mensen die op een tweebaansweg links blijven kruipen omdat ze vijf kilometer verderop linksaf moeten slaan. Als je deze mensen rechts inhaalt worden ze nog boos ook.
Eenmaal bij Rotterdam stokte het weer even maar daarna kon ik tot aan de A27 lekker doorrijden. Op de A16 heb ik het nog even aan de stok met een Fiat Panda. Ik reed gewoon netjes rechts en haalde op een gegeven moment een onnodig links rijdende Fiat Panda in. Toen ik de Panda per ongeluk rechts ingehaald had moest ik op een gegeven moment een vrachtwagen inhalen en toen ik dat deed ging de nog steeds onnodig links rijdende bestuurder van de Fiat Panda zitten seinen. Hij probeerde mij daarna rechts in te halen maar dat kon hij natuurlijk mooi vergeten, even de power van de V6 aanspreken het gaatje dichtrijden en doei Panda. Na het verlaten van de A27 is het kaars rechtdoor over de N283 richting Wijk en Aalburg. Dat was dus heerlijk de cruise control aan en met 80 km/u naar Wijk en Aalburg zweven. Op zo’n moment lijkt 80 km/u een snelheid van niks maar probeer maar eens de hele tijd die 80 km/u vast te houden. Dus ook als er een (in het donker) onoverzichtelijke bocht aankomt. In de Brabantse polder rijdend merkte ik weer hoe eens donker het ’s nachts kan zijn. Wat dat betreft is de Randstad ’s nachts één grote lichtshow. Belachelijk eigenlijk want al die verlichte (snel)wegen zijn een totaal nutteloze verspilling van elektriciteit. Al zouden ze alle lantaarnpalen maar op halve kracht laten branden, of hybride-lantaarnpalen plaatsen die ’s nachts branden op de overdag opgeladen energie van zonnepanelen. Het mag duidelijk zijn het milieu interesseert onze regering geen ene malle moer, ze zijn drukker met SMS-en en Twitteren tijdens kamerdebatten.

Voelt gooooooeeeeed!!!
Een grote, hoge en zware auto zoals deze Lexus RX450h Hybrid voelt meestal niet erg strak aan qua wegligging. Deze RX450h echter wel en ik voelde dat meteen tijdens het wegrijden omdat de vering en demping perfect zijn afgesteld op dit type auto. Comfortabel en toch ook behoorlijk sportief, voor een SUV dan uiteraard. De eerste dag heb ik heel netjes aan gedaan, misschien wel te netjes maar ik gun mezelf (bijna) altijd rustig de tijd om aan een auto te wennen. Het voordeel daarvan is dat ik niet snel voor verrassingen kom te staan, zoals bijvoorbeeld die autojournalist van een bekend Nederlands autoblad die ooit een Corvette Z06 na het tanken een koprol liet maken. Deze gebeurtenis is mede dankzij het internet wereldberoemd geworden in Nederland. De eerste bochten van mijn testtraject gingen best lekker, en langzaam aan begon ik de Lexus beter aan te voelen. De Lexus RX450h Hybrid is geen lichte auto maar toch kon ik heel precies aanvoelen wat de auto zou gaan doen in het grensbereik. Dat laatste is heel erg belangrijk bij dit soort auto’s, want zodra er ook maar iets niet klopt dan voelt een zware SUV aan als een supertanker die maar één kant op wil behalve de goede. De allerbeste test is wat dat betreft het ronden van de binnenring van een mini-rotonde met een behoorlijk vaartje. Dat deze Lexus RX450h dan gaat glijden mag geen wonder heten, maar dat doen lichte hatchbacks ook als ik dit doe. Belangrijkste is de manier waarop het gebeurt en juist dat doet deze Lexus gewoon erg goed. Werkelijk perfect glijdend kon ik de Lexus precies daarheen mikken waar ik naartoe wilde. Het gas erop en op naar de volgende mini-rotonde!
Omdat ik aan de vroege kant was heb ik nog even een rondje over het rotonde-circus gereden bij Hoogmade/Leiderdorp. Ik wist totaal niet wat ik kon verwachten want even gooien en smijten met een dik 2 ton zware SUV is heel iets anders dan met een half zo zware hatchback. Na de 5 rotondes had ik een goed gevoel over de Lexus RX450h Hybrid. Nergens werd ik verrast (ook niet met het ESP uit!) door rare capriolen en dat verbaasde me eigenlijk wel. Natuurlijk had ik nog een rondje kunnen rijden en nog meer gas kunnen geven. Dat zou echter niets toevoegen aan mijn bevindingen, heel houden is namelijk ook een kunst met koud asfalt en koude banden. Want wees nou eerlijk, als na een persintroductie bijna alle testauto’s met schade naar de garage moeten (is echt gebeurd!) dan snap je volgens mij totaal niet wat het woord “testen” inhoudt. Nadat ik alle statische foto’s had gedownload van de perssite viel er een kwartje bij mij. Na het goed bekijken van de zeer fraaie achterwielophanging met dubbele driehoekige draagarmen snapte ik waarom deze Lexus RX450h Hybrid zo ontzettend stabiel en strak aanvoelt voor een auto van ruim 2 ton. En dat nota bene zonder de opties actieve stabilisatoren en elektrisch gestuurde luchtvering (overigens niet leverbaar op deze 2WD-versie) maar daarover later meer.

De kleine “h” van “heftig”
Toen ik de volledige typenaam van de RX450 las (namelijk RX450h Hybrid) had ik zoiets van waar staat die kleine “h” in hemelsnaam voor want het is blijkbaar niet de h van Hybrid. De net geen 300 Pk sterke V6 van deze Lexus is een V6 zoals weinig andere V6-en, al is het alleen maar dankzij het feit dat deze V6 een ‘Atkinson Cycle’ benzinemotor (http://en.wikipedia.org/wiki/Atkinson_cycle) is met een hoge compressieverhouding. Dit 3.5 liter 6-cilinder motorblok in V-vorm is werkelijk fantastisch qua souplesse, en dat is mede te danken aan de erg fijne Electronic-CVT versnellingsbak. Vreemd genoeg zijn er nog steeds automobilisten, en ja ook autojournalisten, die niet weten hoe ze in een auto met CVT moeten rijden. Ik snap daar werkelijk helemaal niets van, ik vind de CVT verreweg het beste systeem van alle automatische versnellingsbakken. De meeste tijd heb ik netjes gereden maar uiteraard heb ik het gaspedaal van de RX450h ook een aantal keer diep ingetrapt. Een stoplichtsprintje (vooral in de sportstand) met deze auto is vele malen leuker dan met een snelle sportauto. Van deze auto verwachten andere automobilisten namelijk niet dat ie er als een speer vandoor gaat.
Op de mini-rotondes heb ik ook dikke pret gehad, want waar andere dikke auto’s geneigd zijn om de buitenring van een mini-rotonde te pakken daar gaf ik nog wat extra gas bij en gleed met de zware Lexus heel mooi over de rotonderand heen alsof ik in een lichte hatchback reed. Dat ging elke dag prima totdat ik op een dag rechtsaf sloeg voor het NS-station onder het spoor door. Ik gaf net na de bocht vol gas in de tunnel waarna de Lexus heftig naar links en rechts begon te trekken. Een fenomeen dat beter bekend staat als ’torque steer’, iets dat gek genoeg door nogal wat autojournalisten niet als zodanig wordt herkend. Een dag later overkwam het me weer toen ik vanaf de A44 de woonwijk binnen reed waar ik woon. Door de aanwezigheid van EPS (Electric Power Steering) wordt het ’torque steer’ tegen gegaan maar het voelt heel even alsof het stuur op slot slaat. Deze RX450h heeft dus wel degelijk een heftig kantje, en een onervaren bestuurder zal hier de eerste keer zeker even van schrikken. Maar wees gerust want 99 procent van de kopers van deze auto zal dit nooit overkomen (iets wat de Toyota-importeur aan mij bevestigde). Wat uiteraard niet betekent dat ik na zou moeten laten om dit te testen.

2WD versus 4WD
Tijdens het lezen van de mooie kleurenbrochure vielen mij direct een aantal dingen op. Zo op het oog zou je denken dat het verschil tussen de 2WD- en de 4WD-versie niet groot is maar schijn bedriegt. Uiterlijk zijn ze exact hetzelfde maar met de de 2WD-versie mag je bijvoorbeeld geen aanhanger trekken. Dat heeft uiteraard met het Hybride-concept te maken. Met de 4WD-versie mag je 2.000 kg geremd en 750 kg ongeremd aan de trekhaak hangen. De 4WD-versie is anders dan alle andere 4WD’s SUV’s die er te koop zijn, de Lexus heeft namelijk een elektromotor van 68 Pk tussen de achterwielen. Deze zogenaamde E-Four vierwielaandrijving is volgens Lexus uitzonderlijk licht en treedt alleen in werking indien nodig. Ik had dolgraag even in de sneeuw gereden met de 4WD-versie want deze heeft naast de Eco-modus namelijk ook een speciale Snow-modus. Nu moest ik af en toe achteruit rijden om weg te kunnen komen uit een diepe laag vers gevallen sneeuw, of een aanloopje nemen om door de diepe sneeuwlaag te komen toen ik mijn neefje ging ophalen op de boerderij waar hij logeerde. Ondanks het hogere gewicht accelereert de 4WD-versie 0,4 seconden sneller van 0-100 km/u dan de 2WD-versie en verder ligt de topsnelheid van de 4WD-versie 20 km/u hoger dan die van de 2WD-versie.
Koop je om wat voor reden dan ook de 4WD-versie dan is het goed om te weten dat deze versie twee zeer interessante opties leverbaar zijn. Deze opties zijn actieve stabilisatoren en elektrisch gestuurde luchtvering. Een novum in dit segment want ik heb wel eens in auto’s gereden met beide opties maar die hadden beiden een prijskaartje van ruim boven de anderhalve ton. De actieve stabilisatie omvat elektrisch verstelbare rolbeugels voor en achter die het overhellen in de bochten tegengaan. Samen met de elektrisch bedienbare luchtvering zorgt dat voor een nog comfortabeler en stabieler rijgedrag. [quote Lexus.nl] De automatische hoogteregeling zorgt ervoor dat de nieuwe RX altijd horizontaal blijft, ongeacht het aantal passagiers of de belading. Naast de automatische hoogteregeling biedt de luchtvering in totaal vier verschillende rijhoogtes. Daarvan kunnen drie standen (Hi, Normal en Lo) worden ingeschakeld tijdens het rijden, terwijl u de vierde (Loading) alleen kunt gebruiken op momenten dat de RX stilstaat. Hi modus: De rijhoogte van de RX wordt met ongeveer 30 mm verhoogd. Deze stand is handig wanneer u in moeilijk begaanbaar terrein rijdt. Normal modus: De aangewezen stand voor dagelijkse omstandigheden. Bij hogere snelheden wordt de rijhoogte verlaagd conform de Lo modus, voor betere enigszins eigenschappen en een stabielere wegligging. Lo modus: De rijhoogte van de RX wordt voor en achter verlaagd met respectievelijk 20 mm en 5 mm. Dit zorgt voor een kleinere rolhoek in bochten. Loading modus: De carrosserie van de nieuwe RX wordt met ongeveer 30 mm verlaagd. Hierdoor kunt u zwaardere voorwerpen eenvoudig in- en uitladen, en ook gemakkelijker in- en uitstappen. [/quote Lexus.nl]

Sneeuw, héél erg veel sneeuw
Zondagochtend moest ik vroeg op pad maar kwam ik verdorie toch niet van mijn plek. Op dat moment baalde ik toch wel een beetje dat ik de 2WD-versie mee had gekregen van de Lexus RX450h Hybrid en niet de 4WD-versie. Heel even dreigde ik zelf het stenen muurtje rechts van mij te raken omdat de achterkant weg gleed. Gezien het hoge gewicht van deze Lexus (ruim 2 ton!) en de 2WD is het niet zo verwonderlijk dat ik vast kwam te staan. Afijn de sneeuwschuiver en de emmer met zout uit de tuin gepakt en 5 minuten later lukte het me alsnog om te vertrekken. Ondanks het strooien lag er op alle doorgaande wegen nog steeds behoorlijk wat sneeuw. Een enigszins aangepast rijgedrag met dit weer is dan ook raadzaam, zeker met een ruim 2 ton zware voorwielaangedreven SUV mét automaat. Waar ik normaal gesproken in de sneeuw voor bijna 90 procent op de motor afrem daar kan dat met deze Lexus ook (de sportstand is tevens de +/- stand) wel, maar dat voelt nooit zo lekker aan als met een handgeschakelde versnellingsbak. Iets te bruusk remmen met zo’n zware SUV betekent direct glijden en dat overkwam me in de eerste de beste bocht. De auto voor mij reed zo extreem voorzichtig en krampachtig dat ik moest remmen en richting een lantaarnpaal gleed. Gelukkig trok het ESP-systeem de Lexus weer recht na het op tijd los laten van het rempedaal. Veel automobilisten verkrampen volledig op dit soort momenten en blijven op de rem trappen maar dan ga je die lantaarnpaal zeker raken.
De dag ervoor ben ik trouwens nog op en neer gereden naar Amersfoort om nog even een mooi kerststukje langs te brengen bij een paar goede vrienden. Die dag lag er minder sneeuw dan zondag maar toch stond er op de matrixborden boven de A12 een adviessnelheid van 50 km/u. Vreemd want ik kon met het grootste gemak 70-100 km/u rijden. Totdat ik bij knooppunt Oudenrijn kwam want daar zag en voelde ik keiharde plakkaten ijs op de snelweg liggen. Hier was het dus wel zaak om gas terug te nemen maar gek genoeg reden de meeste automobilisten juist hier veel te hard. Even het gaspedaal diep intrappen (dat doe ik voor mezelf dan altijd als test) resulteerde direct in spinnende voorbanden dus ik wist genoeg. Na knooppunt Lunetten heb ik niet de A27 genomen want dat was een drama zoals altijd, maar ik ben gewoon door gereden over de A12 en daarna binnendoor over de zeer rustige en zeer schone N227 naar Leusden gereden. De rit viel me achteraf heel erg mee vooral omdat de Lexus RX450h Hybrid ondanks het hoge gewicht en de 2WD erg zeker aanvoelt. Natuurlijk blijft het zaak om goed te anticiperen en op te letten, maar de wegligging van deze Lexus RX450h Hybrid is ook in de sneeuw uitstekend te noemen.

Nu even niet!
Een week geleden was ik nog op de motor van Oosterhout naar Raamsdonksveer gereden maar van Raamsdonksveer naar Leiden ging ‘m even niet worden. De sneeuw en de gladheid maakten het onmogelijk voor mij om op de motor naar huis te rijden. Die ochtend heb ik nog heel even getwijfeld om toch op de motor naar huis te rijden, maar de vele ongelukken op de heen- en de terugweg bevestigden mijn gelijk dat ik er terecht van had afgezien. Gelukkig had mijn zus net een nieuwe auto gekocht waardoor haar zoon, die nog maar kort zijn rijbewijs heeft, achter mij aan kon rijden. De rit was niet makkelijk maar ik moet zeggen dat hij het voor iemand die zo kort zijn rijbewijs heeft het er heel goed vanaf heeft gebracht. Het was op sommige plekken zichtbaar (spiegel)glad dan wel was het verdraaid lastig in te schatten of het glad was. Ik gaf daarom af en toe even een kickdown zodat ik kon voelen/zien of het glad was. Zodra het maar een beetje glad was kon ik dat voelen dan wel zien aan het flikkerende ESP-lampje op het dashboard. Na het afleveren van de Lexus stapte ik in de Nissan Pixo van mijn zus en toen pas merkte ik hoe strak en stabiel de Lexus stuurt, en dat nota bene ondanks de zomerbanden! Nadat ik in de Nissan Pixo was gestapt maakte ik voor het toegangshek van de Toyota-importeur even een fraaie als simpele 180-graden draai. Op dat moment moest ik even aan Leo Krippendorf denken, die mij dit en nog veel meer geleerd heeft. Interesse? Klik even onderaan de menubalk op “Voertuigbeheersing Nederland” en lees de website wat Leo allemaal te bieden heeft aan cursussen. Mijn motor heb ik drie dagen later opgehaald met een motoraanhanger van Ab Motoren achter de VW Passat station van de webmaster van Autotesten.nl waarvoor mijn grote dank!

Specificaties

Jaargang

2010

Carrosserie

crossover

Transmissie

CVT

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

6

Acceleratie (0-100/sec)

8,2 seconden

Topsnelheid

180km/u

Vermogen

183(249)-220(299)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

317/4.800 nm/rpm

Cilinderinhoud

3.5/3.456 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:12,5

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

11,4 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

6,2 liter/100 km

Snelweg

6,0 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

6,1 liter/100 km

C02 uitstoot

140 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.770 mm

Breedte

1.885 mm

Hoogte

1.685 mm

Wielbasis

2.740 mm

Spoorbreedte voor

1.630 mm

Spoorbreedte achter

1.635 mm

Massa leeg

2.025 kg

Max. toelaatbare massa

2.615 kg

Laadvermogen

590 kg

inhoud bagageruimte

496 liter

Bandenmaat

235/55-R19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand