MG 5 Electric Luxury Standard Range 2023 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door SAIC Motor Europe B.V.


M(et)G(een) pen te beschrijven!

Samenvatting
Soms denk ik wel eens rijden we straks allemaal in een Chinese elektrische auto? Door de energietransitie moeten we allemaal elektrisch gaan rijden of we willen of niet. De benzine en diesel worden peperduur maar ja er is nog amper een 2de hands elektrische automarkt dus ja wat moet je dan. Een nieuwe elektrische auto is voor de grote massa onbetaalbaar dus zijn er tegen die tijd spotgoedkope elektrische stadsauto’s op de markt? Daar ziet het dus naar uit alleen komen die naar het zich laat aanzien allemaal uit China. Stort de Europese automarkt dan compleet in? Ik durf echt geen enkele voorspelling te doen als ik eerlijk ben want wie weet vindt er voor die tijd een revolutie plaats in Europa. Want zoals het er nu aan toegaat met dictator Mark Rutte aan de knoppen en de ongekozen Brusselse EU-politici met hun doodenge milieu-dictatuur onder leiding van TimmerFrans kan het niet anders dan gruwelijk fout gaan. Je ziet overal om je heen dat de armoede toeneemt en dat de gewone man steeds minder voor zijn salaris kan kopen. Terug naar de testauto….. deze MG5 Electric is de eerste elektrische Stationwagon op de markt. Echt? Ja echt waar, ik stond er ook van te kijken maar het is toch echt zo. Uiteindelijk beviel de auto mij erg goed alleen was ik uiterst verbaasd over een uitermate vreemd verschil tussen de rijmodi. In de rijmodus Comfort (Stad: 436 km/Snelweg: 350 km) haalde ik zowel met de stadszuinigheidsrit als de snelwegzuinigheidsrit een ruim grotere actieradius dan in de rijmodus Eco (Stad: 300 km/Snelweg: 284 km). En verder las ik dat de Standard Range/50,3 kWh een ander type accu heeft dan de Long Range/61,1 kWh. De Standard Range heeft namelijk een LFP-accu (=Lithium ijzerfosfaat) en de Long Range een NMC-accu (= Lithium nikkel-mangaan-kobalt). Ik zou graag willen weten wat de reden daarvan is. Al met al toont dit maar weer eens overduidelijk aan wat het belang is van auto’s testen op wetenschappelijke wijze. Oh en het vermogen van de Standard Range en de Long Range is ook verschillend terwijl het koppel hetzelfde is – Standard Range: 177 Pk/280 Nm – Long Range: 157 Pk/280 Nm.

Plus: Bagageruimte – Balans – Wegligging

Min: Actieradius

Testverslag
Wat ben ik toch altijd weer blij dat ik op mijn kleine Honda MSX 125 auto’s ophaal en terugbreng. Ik moest voor het ophalen van de MG 5 de Nissan Ariya terugbrengen het verkeer in de buurt van Nissan Nederland is werkelijk één totaal absurde klerenzooi. De eeuwig durende wegwerkzaamheden daar blinken uit in geen aangegeven omleiding(en) dus op de heenweg was het al bal en op de terugweg ook weer. En dan kreeg ik ook nog eens een échte plensbui van hier tot Tokio over mij heen die digitaal niet voorspeld was. Het regenwater liep zo via de kraag van mijn regenoverall mijn kruis in. KUDT! Maar goed ik had één mazzeltje en dat is toen de weg waarop ik reed dood liep ik op mijn kleine motor verder kon rijden over het fietspad. Met de auto had ik er nu nog gestaan @!#$%&*. Tja het leven van een autojournalist is soms afzien maar goed ik was vroeg en heb donderdag de hele dag vrij. Eindelijk bij Van Mossel MG gearriveerd wilde de ondergrondse parkeergarage eerst niet open maar met een beetje hulp stond mijn motor lekker droog binnen. De MG 5 stond binnen in de showroom en moest door de schuifdeuren naar buiten gereden worden. “Het ken net!”, zei ik tegen de verkoper. Eenmaal buiten was het spullen inladen en wegwezen want ik moest ’s middags naar de tandarts. Ik heb voor de lol even de navigatie aangezet want dan weet ik meteen hoe die werkt want er is er niet eentje die hetzelfde is. Na het instappen heb ik stuur-stoel-spiegels goed gezet en dat was zo gepiept. Het rijden ging lekker en na een snelle blik op de midden-console zag ik de knop voor het instellen van de gewenste rijmodus te weten: Eco – Comfort – Sport. Naast de MODE-knop zag ik nog een duw-trek-knop met KERS erop. De KERS-knop kent 3 standen 1-2-3 (na het starten staat ie altijd in stand 2) en daarmee kun je het afremmen op de elektromotor instellen. Direct naast MG Van Mossel ligt de A10 dus ik had meteen een mooie opritbocht te pakken. Ik stond links vooraan bij het stoplicht en moest direct na de opritbocht voorlangs de auto naast mij kruisen. Uiteraard heb ik de rijmodus even in Sport gezet om snel weg te zijn en te blijven. Ik had geen flauw idee wat voor merk/type banden er om de ?-inch velgen liggen maar het voelde goed aan net als de vering/demping. En verder heeft een Stationwagon nog één heel groot voordeel en dat is de uitstekende balans door de dikke kont. Door die uitstekende balans is de wegligging van een Stationwagon net even beter dan van eenzelfde Sedan. Ik vloog heel mooi strak door de opritbocht en na een versnelling bleef ik de andere auto’s ruimschoots voor. Daarna was het snel naar huis over de snelweg A10-A4-A44 en via de mooie afritbocht bij Leiden er weer af.

Die dubbelbaans afritbocht is perfect om de banden steeds harder te laten piepen door het gaspedaal steeds iets dieper in te trappen. In deze MG 5 gebeurde echter iets geks want zelfs op een punt in de afritbocht waar bij andere testauto’s allang de banden piepten was het nu doodstil. Goed man! De laatste kilometers naar huis rijdend waren lekker rustig want ook daar is het tijdens de avondspits een grote puinhoop sinds de verbreding van de N206. Een afrit bij Valkenburg ZH naar Leiden is na de verbreding permanent afgesloten en nu moeten alle auto’s via één en dezelfde weg dus het is daar sindsdien poepdruk. Er is wel een andere weg maar blijkbaar ben ik één van de zeer weinige die ‘m weet. Motorrijden is eigenlijk de enige vorm van vervoer waarbij je nooit stilstaat. Thuis aangekomen wilde ik de MG5 aan de oplaadpaal hangen maar het groene ledje bleef na een duidelijke ‘piep’ dat ie de laadtag had herkend gewoon groen branden. Het andere oplaadpunt was hetzelfde laken een pak dus toen ben ik maar naar de nieuwe oplaadpalen tegenover mijn zwager gereden. Maar ook daar bleef de led groen branden en wilde ie niet op paars = laden springen. Heb ik weer hoor, dus ik bellen met Van Mossel MG maar de verkoper die ik aan de lijn had zei dat een collega de laadtag die ochtend nog gebruikt had en dat ie het toen gewoon deed. Nou ja ze zijn tot vanavond 20.00u open dus ik kan altijd nog op en neer naar Amsterdam rijden om een nieuwe laadtag te halen. Na het eten moest ik naar de tandarts in het winkelcentrum van Leiden-Zuidwest en wat denk je? Jawel van de oplaadpaal om de hoek bij de Action ging de led rood branden = storing en dat was gewoon pure pech. Houd het dan nooit op verdorie! Maar de oplaadpaal tussen de flats om de hoek bij de Action deed het dan eindelijk wel. Blijkbaar was er een storing (geen contact kunnen krijgen met de centrale server) of zo in mijn wijk, ik heb dat al eens eerder meegemaakt met een andere elektrische auto.

Zwemmuh
De tandarts vraagt altijd of ik een verdoving wil voor het boren van een gaatje maar daar doe ik niet aan. Pijn is fijn zeg ik altijd en bovendien vind ik het uitwerken van zo’n verdoving verschrikkelijk. Als je dan in het zwembad ligt voelt dat zo raar aan in je gezicht. Ik ben via de Doctor Lelylaan naar Katwijk aan Zee gereden en daar had ik even dikke pret in de rechterbocht naar de A44. Ik zag in mijn achteruitkijkspiegel een petje in een kleine hatchback aan komen scheuren. En dat petje zag ik al denken: “Die MG5 pak ik wel even als het van 1 naar 2 rijstroken gaat vlak voor de verkeerslichten.” Nou ik ging er eens even goed voor zitten en stuurde de MG5 in de rijmodus Sport retestrak door de haakse rechterbocht heen. Dat trok de kleine hatchback van het petje van geen kanten dus ik had dikke pret. Naar Katwijk aan Zee is daarna rechttoe rechtaan over de verbrede N206. Bij de verkeerslichten op de kruising ter hoogte van Katwijk-Binnen zit een hele lullige verkeersdrempel die je als testdrempel kunt gebruiken. Alleen moet dan wel alles kloppen en dat is dat er niemand voor je moet rijden en het verkeerslicht ruim van tevoren op groen springt zodat je nog plankgas kunt geven om met genoeg snelheid over de lage verkeersdrempel heen te kunnen vliegen. Je komt hier niet echt serieus los maar omdat deze verkeersdrempel in een extreem flauwe bocht ligt wringt het onderstel heen en weer bij het neerkomen. Niet leuk in een auto met slechte vering/demping en nog minder leuk als de balans van de auto ook nog eens knudde is. Ik vloog er serieus hard overheen en na het neerkomen reageerde het onderstel heel mooi op de wringende onbalans.

Meteen daarna ging ik eraf bij het viaduct over de N206 want dan kan ik altijd door de mooie rechterbocht buiten de rotonde om rijden. Dat is één van mijn favoriete lage-snelheidsbochten binnen de bebouwde kom. De MG5 liet zich er heel mooi doorheen sturen zonder ook maar één bandenpiepje. Na het zwemmen ben ik via ’t Heen naar huis gereden ondertussen zoekend naar het knopje waarmee ik het ESP/TRC kan uitzetten (als je de auto start die je het ESP-icoontje met Off ernaast) maar wat ik ook zocht het was niet te vinden. Door stom toeval vond ik uit dat ik het beeldscherm van het centrale display naar links kon swipen. Ik kreeg dan een scherm met allemaal icoontjes zoals een autootje oftewel de voertuiginstellingen. Maar ook daar was niets te vinden dus ik moest met het ESP/TRC aan door de mooie opritbocht bij ’t Heen rijden. Uit ervaring weet ik dat het ESP de boel dan vaak op slot gooit en je als een slak door de bocht moet rijden. Ik was dus erg benieuwd wat de MG5 zou doen als ik plankgas zou geven in de rijmodus Sport. Ik koos de buitenkant van de opritbocht en gaf iets vroeger dan ik gebruikelijk doe plankgas en stuurde naar de apex van de bocht precies tegen de grasrand aan. Bijna altijd glijdt een testauto dan over de voorwielen weg en beginnen de banden te piepen. De MG5 bleef superstrak langs de grasrand rijden zonder bandengepiep of wegglijden. Huh? Dit is echt serieus goed voor een doodgewone Stationwagon. De balans van deze MG5 kan ik niet anders dan uitmuntend noemen.

Stadszuinigheidsrit
Ik had geen flauw idee wat de accucapaciteit van deze MG5 Luxury is toen ik vrijdagochtend instapte voor een stadszuinigheidsrit naar mijn werk. Dat werd dus een verrassingsrit met de uitkomst van de actieradius als indicatie. Ik heb de MG5 die nacht aan de oplaadpaal laten hangen (de andere plek was trouwens leeg) want ik wilde persé met een 100 procent volle Li-ion accu vertrekken. Van de meeste elektrische auto’s loopt de Li-ion accu overnacht namelijk een heel klein beetje leeg en dat kan ik niet hebben voor mijn metingen. De Nissan Ariya heeft daar geen last van want die heeft een gelamineerde Li-ion accu. Voor vertrek heb ik de rijmodus in Eco gezet want daar begin ik altijd mee. Het was vrijdag en dus lekker rustig op de weg, wel zo handig voor een stadszuinigheidsrit want dan wil ik zo min mogelijk afremmen en stilstaan. Een zo constant mogelijke snelheid is het beste om een hoge actieradius te halen. Nog maar net onderweg kreeg ik al met een bumperklever te maken die te laat van huis was vertrokken. Die idioot reed vervolgens op het tweebaans-gedeelte aangekomen slalommend als een volleerde verkeerscrimineel door het overige verkeer en daarna uiteraard ook nog eens door rood. Dan is laadpaalkleven voor de goede zaak toch minder erg vind ik. Voor deze stadszuinigheidsrit heb ik het KERS-systeem op 2 gezet. In 3 vind ik ‘m net wat te hard afremmen voor mijn rijstijl en bovendien is het slecht want meer afremmen = meer optrekken. Ik laat liever wat eerder het gas los en laat de auto dan uitrijden. In Oegstgeest aangekomen had ik weer bijna een aanrijding op de blinde rotonde. Het verkeer van rechts komt zo snel aanrijden dat ze nooit op tijd kunnen remmen als ik al op de rotonde rij. Gelukkig zijn die auto’s meestal net iets eerder op de rotonde maar ik had laatst in één week tijd bijna drie aanrijdingen. Die auto’s waren dus al de rotonde opgereden terwijl ik er al opreed was maar die hebben pech want ik rij gewoon door. Het ergste zijn pakketjesbezorgers die hebben permanent haast, meestal laat ik ze voorgaan maar ze moeten het niet té gek maken.

Bij Warmond aangekomen moest ik weer belachelijk lang wachten voor het stoplicht bij de spoortunnel. Dat is minstens zo hinderlijk als die stoplichten die steeds net op groen/rood/groen springen bij het naderen van een stoplicht. Aaarrrgghhh gek word ik ervan!!! Maar het hield niet op na de spoortunnel want de nieuwe 30-Zone is zo smal dat je persé een halve kilometer met 15-20 km/u achter de fietsers moet blijven rijden. Die 30-Zone is dus eigenlijk een verplichte 20-Zone! Daarna kon ik weer lekker doorrijden alhoewel het Warmond uit 60 km/u wordt maar ik natuurlijk liefst 50 km/u wil blijven rijden. Gelukkig kon dat omdat het lekker rustig was en in Sassenheim is het gelukkig weer 50 km/u alleen daar word ik altijd doodziek van de vele verkeerslichten. Soms sta ik vijf minuten te wachten op een auto uit een zijstraatje. Wie zet er nou verkeerslichten neer op een plek waar amper auto’s uit een zijstraat komen weet je. Sassenheim uit kon ik weer lekker doorrijden en moest ik even een ultrakort stukje snelweg nemen. Daarna kon ik exact 50 km/u op het ACC langs de vaart rijden en ben ik eens goed gaan kijken hoe het nou zit met de afstand tot de voorganger. Meestal zijn dat 3-4 streepjes maar in dit geval kon ik maar niet zien/vinden wat het is. Totdat ik ineens tijdens het bedienen van het afstandknopje zag dat er twee dunne streepjes aan de zijkant van de perspectief-lijntjes van de weg op het display verdwenen. Er staan 4 dunne streepjes maar je er dus maximaal 2 laten verdwijnen in plaats van de 3 die je zou verwachten. Wat ik ook niet echt handig vind is dat het ACC wordt bediend met een klein hendeltje onder de richtingaanwijzer. Dat zit net zo achter een spaak van het stuurwiel verborgen dat je niet kan zien wat je aan het doen bent. Met knopjes op het stuurwiel zie je precies wat je doet dat is toch veel handiger. Door het hendeltje één tik omhoog of omlaag te bewegen kun je de ingestelde snelheid met +/- 5 km/u verhogen of verlagen. Pas later ontdekte ik dat je door het hendeltje langer vast te houden de snelheid met +/- 1 km/u kon verhogen of verlagen.
Rijmodus: Eco – Snelheid: 50 km/u – Accuverbruik: 10 procent – Tripmeter: 30 km = Totaal: 300 km
Opgegeven actieradius: 310 km

Van hot naar her gereden
Zaterdag ben ik nog voor achten in de MG 5 gestapt om brood te halen bij de enige échte warme bakker in de wijde omgeving. Met drie Waldkorn broden en één Licht Volkoren brood in de tas reed ik weer naar huis. Daarna ben ik nog even mijn bed ingedoken en om 09.30u ben ik in de MG5 gesprongen om te gaan zwemmen. Tegenwoordig pak ik nooit meer de N206 omdat ik dan helemaal om moet rijden. Valkenburg ZH en Katwijk-Binnen met hun 30-Zones zijn gek genoeg veel aantrekkelijker en vooral rustiger om doorheen te rijden. Alleen die Adaptive Cruise Control word ik soms helemaal gek van. Middenin een bocht afremmen is echt strontvervelend maar dat komt door de hoekverdraaiingssensor die gekoppeld is na het ACC dus duik je met 50 km/u op het ACC een bocht in dan zakt de snelheid doodleuk naar 35 km/u. Dit soort dingen wil je gewoon écht niet! Dat houdt dus in dat je voor/na elke bocht het ACC uit en aan moet zetten. Maar goed ik kan het de MG5 vergeven omdat ie zo fijn rijdt. Na de bakker ben ik gaan zwemmen en uit het zwemmen vandaan ben ik nog weer een keer door de opritbocht in ’t Heen gereden. En weer vloog ik net zo superstrak door de opritbocht heen. HEERLIJK! Na het middageten ben ik met mijn moeder naar Wassenaar gereden want ze moest nog iets kopen wat maar liefst drie Appies in Leiden en Katwijk aan Zee niet hadden. Het instappen was redelijk te doen voor mijn 89-jarige moeder, ze heeft Arthrose dus instappen in een lage auto is wat lastiger voor haar dan in een Crossover of SUV zoals ik die de laatste weken heb getest. Door de passagiersstoel iets meer naar voren te zetten ging het gelukkig iets makkelijker. Mijn moeder was positief over de zit en het rijden, zelfs toen ik met 60 km/u over de verkeersdrempels naast de A44 heen reed hoorde ik haar niet klagen. De vering/demping van deze MG5 hebben ze echt goed voor elkaar en dat had ik niet verwacht.

Onderweg naar Wassenaar remde de MG5 nog twee keer zomaar om niets en mijn moeder schrok daarvan. Kijk als mijn moeder er van schrikt zegt dat wel iets want die is heel wat gewend van mij en dus niet meer zo bang uitgevallen. Ze moeten echt even naar de afstelling van die radar kijken want dat kan en moet beter. Na ons bezoek aan de Appie zijn we naar boerderij Nellesteijn gereden om de lekkerste kaas van Nederland te halen en zelf gemaakte bitterkoekjesvla. Het weggetje daar naartoe is heel smal maar gelukkig is deze MG5 niet al te breed. Met een grote en brede auto zoals de Nissan Ariya moest ik elke keer de kant in en wachten. Na Nellesteijn waren we al bijna thuis en nadat ik mijn moeder had afgezet ben ik naar de garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. De kofferbak leek mij zo op het oog aan de kleine kant dus ik was benieuwd hoeveel koffers er in zouden passen. Want ja dit is toch een auto die behalve door gezinnen en vertegenwoordigers ook gekocht wordt door klusjesmannen want een elektrisch bestelbusje is een fors stuk duurder. Het viel mij uiteindelijk mee want zonder rolhoes passen er behoorlijk wat koffers in de kofferbak. En dan kan je als klusjesman ook nog de achterbank neerklappen dus vermenigvuldig het dan maar met anderhalf.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×50-liter + 2×13-liter
Zonder hoedenplank: 4×50-liter + 4×33-liter + 2×13-liter

Sfeerfoto’s van de bollenvelden
Zaterdag heb ik in de namiddag een ritje door de bollenvelden gemaakt om mooie sfeerfoto’s te maken. Ik doe dat altijd één keer per jaar met een testauto want ik weet precies waar het kan en vooral waar het rustig is. Op sommige plekken staan wel tientallen auto’s en honderd toeristen om foto’s te maken tussen de tulpen. Omdat ik een rustige 50-route had gekozen heb ik van deze bloembollenrit ook meteen maar een stadszuinigheidsrit gemaakt ditmaal in de rijmodus Comfort. En toen constateerde ik iets geks want in de rijmodus Comfort bleek ik op een volle Li-ion accu veel verder te gaan komen qua omgerekende actieradius dan in de rijmodus Eco. Huh hoe dan? Hebben die Chinezen de software van de Eco rijmodus omgewisseld met die van de Comfort rijmodus? Want anders kan ik dit idioot grote verschil in actieradius echt niet verklaren. Maar goed het zij zo dus ik heb gewoon heerlijk zitten genieten van het mooie weer samen met mijn moeder. De vader van mijn moeder heette ook Daan en was een blommenboer uit Rijnsburg (staat ook bloemenveiling Flora) dus ja de liefde voor die bloeiende bollenvelden heb ik dan ook van niemand vreemd. Ik ging vroeger als klein jochie ook altijd mee voor in de bakfiets bloemen halen in Aalsmeer. Wat ik mij daar vooral van herinner is dat mijn opa naar alle mensen zwaaide die in het land aan het werk waren. Mijn opa had verder ook een grote eigen groentetuin achter het huis waar ze in de Tweede Wereldoorlog heel veel mensen van eten hebben voorzien vertelde mijn moeder. Ondertussen waren we alweer aan de weg terug begonnen en om wat sneller op te schieten besloot ik de N206 te nemen. De tripmeterstand bij 10 procent accuverbruik had ik al genoteerd en die was dik over de 40 kilometer. Ik snapte er werkelijk helemaal niets van. En nee ik had echt geen bloembollen gegeten (daar ga je van hallucineren)!

Stadszuinigheidsrit
Rijmodus: Comfort – Snelheid: 50 km/u – Accuverbruik: 10 procent – Tripmeter: 43,6 km = Totaal: 436 km
Na thuiskomst heb ik de MG5 meteen weer aan de oplaadpaal gehangen want ik wilde ’s avonds nog een snelwegzuinigheidsrit maken in de rijmodus Eco. Die zou dan ook tegen moet vallen in vergelijking met een snelwegzuinigheidsrit in de rijmodus Comfort. Ik ben ruim na het avondeten in de MG5 gestapt want dan wist ik zeker dat de toeristen al richting huis waren gereden. Het rijden ging lekker op de snelweg maar ik zeg wel duidelijk aan de Power-meter dat het percentage Power een stuk hoger was als ik iets gas bij gaf als er een auto voor mij reed die net iets langzamer dan 100 km/u reed. Die haalde ik dan uiteraard in maar het was mij direct duidelijk dat het ACC niet altijd een positieve invloed heeft op het verbruik want steeds iets afremmen en gas bij geven (de computer of ik) is gewoon ongunstig zag ik. Naar de tripmeter en het accuverbruik kijken zag ik dat ik ruim onder 300 km actieradius uit zou komen. En dat klopt toen ik de 10 procent accuverbruik aantikte…. omgerekend slechts 284 km actieradius.
Snelwegzuinigheidsrit
Rijmodus: Eco – Snelheid: 100 km/u – Accuverbruik: 10 procent – Tripmeter: 28,4 km = Totaal: 284 km

Actiefoto’s en een verwarmde accu
Zondagmiddag heb ik met mijn zwager actiefoto’s gemaakt op industrieterrein Klei-Oost in Katwijk aan Zee. Mijn zwager was net als ik erg te spreken over de uitstekende wegligging dus we waren het helemaal eens. De actiefoto’s zijn prima gelukt en laten duidelijk zien dat de MG5 in snel genomen bochten niet extreem overhelt. Onderweg liet ik mijn zwager nog wat dingen zien in het Voertuig-menu en toen vond ik iets dat ik nog niet tegen was gekomen namelijk de mogelijkheid om tijdens het rijden de accu te verwarmen. Vreemd hoor want alle elektrische waar ik tot nu toe in heb gereden hebben of wel of geen geconditioneerde Li-ion accu. Dat houdt in dat zowel tijdens koude/hitte de Li-ion accu op een constante temperatuur wordt gehouden. Een auto waarin je de verwarming van de Li-ion accu aan/uit kan zetten ben ik nog nooit eerder tegen gekomen. En dus besloot ik na het maken van de actiefoto’s de Li-ion accu weer vol te laden en dan een stadszuinigheidsrit met een verwarmde accu te maken in de rijmodus Comfort. Ik ben maar een paar rondjes door het Wassenaarse Bos gereden want ik had geen zin om nog ver te rijden. En wat schetst mijn verbazing ik kwam verdorie lager uit dan een stadszuinigheidsrit in de rijmodus Comfort met een niet verwarmde accu. Schiet me lek joh het moet toch niet gekker worden.
Stadszuinigheidsrit – Verwarmde accu
Rijmodus: Comfort – Snelheid: 50 km/u – Accuverbruik: 10 procent – Tripmeter: 40,4 km = Totaal: 404 km

Stadszuinigheidsrit naar werk
Maandag besloot ik vanwege de afwijkende actieradius-waarden een stadszuinigheidsrit naar werk te maken in de rijmodus Eco. Ik was waanzinnig benieuwd wat voor actieradius daar uit zou rollen. De rit zelf verliep vlekkeloos maar het accupercentage liep veel sneller terug dan ik verwacht had. Ik kwam nota bene zelfs lager uit dan met de snelwegzuinigheidsrit daarna in de rijmodus Comfort die minder zuinig is of althans zou moeten zijn. Toen ik klaar was met de stadszuinigheidsrit heb ik nog even de topsnelheid van de MG5 Electric uitgetest. Ik kwam in de rijmodus Sport tot 185 km/u.
Rijmodus Eco – Snelheid: 50 km/u – Accuverbruik: 10 procent – Tripmeter 30,5 km = Totaal: 305 km

Snelwegzuinigheidsrit na het avondeten
Tijdens de snelwegzuinigheidsrit na het avondeten heb ik het knopje voor een verwarmde accu maar niet aangezet want gezien de uitkomsten heeft dat blijkbaar totaal geen nut. De snelwegzuinigheidsrit verliep werkelijk perfect en ook nu weer kwam ik ruim hoger uit dan in de rijmodus Eco namelijk 284 km tegen 350 km. Onbegrijpelijk en niet te snappen. Ik ben dit nog nooit eerder tegen gekomen en ik heb dan ook sterk het gevoel dat de software van de rijmodus Eco en Comfort omgewisseld zijn. Dat kan gewoon niet anders!
Rijmodus: Comfort – Snelheid: 100 km/u – Accuverbruik: 10 procent – Tripmeter: 35 km = Totaal: 350 km

Sorry geen Bas
Bas de directeur van Autobeklederij v/d Werf was er helaas niet dus volgende keer beter……

Space Business Plezier
Nou dat was me het rondje over het Space Business Park wel zeg in de MG5 electric. Het was een totaal ander rondje dan eerder die week in de Nissan Ariya 2WD. Groter dan dit kon de tegenstelling niet zijn! Maar wie denkt dat een rondje in de MG5 waarvan het ESP/TRC niet uitgezet kan worden minder leuk is komt bedrogen uit. Nee ik kon niet glijdend met doorspinnende voorwielen door de bochten heen vliegen maar superstrak als een F1-auto is ook heel erg leuk. Geen idee hoe ze het geflikt hebben die Chinezen maar de wegligging van deze auto is werkelijk uitmuntend en ja óók in het grensbereik en ja óók in het absolute grensbereik waar het ESP normaal gesproken keihard ingrijpt. Ik had eerder in de testweek al gemerkt dat ik heel erg ver kon gaan zonder dat de MG5 uitbrak of andere rare dingen ging doen. Dinsdagmiddag was het lekker rustig op het Space Business Park en ben ik voor het zwemmen uit even een rondje gereden die zo lekker ging dat ik nòg een rondje ben gereden. Komend vanaf de N206-afrit Klei-Oost reed ik over het viaduct naar de westkant van de N206 waar ik van alle kanten niemand zag aankomen. Er reed wel een snelle witte Alfa Romeo Giulia achter mij met een handelaarskenteken dus ik was benieuwd of hij dezelfde kant op zou rijden. Na de rotonde reed ik het SBP op en gaf plankgas in de rijmodus Sport. Ik vloog door de haakse rechterbocht en daarna hield ik in de flauwe linkerbocht het gas erop gewoon omdat het kan met deze auto! Mama mia wat is deze auto goed zeg niet normaal. Die witte Alfa Romeo Giulia heb ik niet meer terug gezien, ha, ha. De 177 Pk/280 Nm aan vermogen/koppel mogen dan niet veel lijken op papier maar in de praktijk blaast deze MG5 er heerlijk vandoor. Eigenlijk had ik nog even een vermogensmeting moeten laten doen bij Rica Engineering in Wateringen want voor mijn gevoel is het vermogen/koppel hoger dan opgegeven.

Aan het einde van de flauwe linkerbocht hoekte ik de MG5 snoeihard linksaf met piepende banden (ja nu wel!) de vrachtwagenparkeerplaats op. Maar uitbreken? Nee absoluut niet! Ik vloog naar de andere kant van de vrachtwagenparkeerplaats en sloeg rechtsaf-linksaf richting de ESTEC. De lage verkeersdrempel voelde goed aan maar ook de iets hogere verkeersdrempel in de haakse rechterbocht was geen enkel probleem voor de vering/demping van de MG5 Electric. Daarna gaf ik plankgas richting de hoge en allerhoogste verkeersdrempel. De hoge verkeersdrempel voelde lekker aan maar de allerhoogste verkeersdrempel was toch wel erg heftig want tijdens het landen veerden de schokbrekers volledig in. Normaal gesproken is dat voor een Stationwagon erg heftig in tegenstelling tot een Crossover of SUV. Maar nou komt het gekke want direct na de landing kon ik plankgas door de blinde rechterbocht de rotonde af sturen. En dat ging serieus hard maar ook nu weer ging het zo makkelijk dat ik dacht dat ik droomde. Kolere wat is deze auto goed zeg! De rest van het rondje reed ik puur plichtmatig uit maar weer bij de rotonde naast de N206 uitgekomen dacht ik: “Ik WIL nog een rondje over het SBP knalluh!” Dit was zo perfect dat maak ik niet vaak mee, alhoewel ik mij (jawel óók) een Stationwagon uit een heel ver verleden kan herinneren die ook zo perfect aanvoelde qua wegligging. Het tweede rondje was weer net zo lekker en het liefst had ik er nog een derde rondje aan vast geplakt. Toen ik de N206 weer opreed gaf ik plankgas in de lange flauwe naar rechts afbuigende opritbocht. Het ging zo hard dat ik benieuwd was of de MG5 Electric door de zijdelingse krachten naar links de N206 op zou glijden. Maar nee de grip van de banden en de balans was zo uitmuntend dat er niets gebeurde. Uiteraard ging ik er bij ’t Heen even eraf en weer op want die opritbocht is mijn favo-opritbocht. Ik stuurde superstrak perfect langs de witte lijn echt HEERLIJK! Oh en voor ik het helemaal zou vergeten nog een dik compliment aan de uitstekende 17-inch Michelin Primacy 3 ST banden. Maar mensen wat een rare test was dit zeg. Echt heel errug raarrrrrrrrrrrrr!
Rijmodus Sport – Snelheid: overal plankgas – Accuverbruik: 10 procent – Tripmeter: 18 km = Totaal: 180 km

 

Specificaties

Jaargang

2023

Carrosserie

Stationwagon

Transmissie

Singlespeed

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Elektriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

7,7 seconden

Topsnelheid

185km/u

Vermogen

130(177) kW (pk)/rpm

Koppel

280 nm/rpm

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,3 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.600 mm

Breedte

1.818 mm

Hoogte

1.543 mm

Wielbasis

2.659 mm

Spoorbreedte voor

1.558 mm

Spoorbreedte achter

1.553 mm

Massa leeg

1.562 kg

Max. toelaatbare massa

2.017 kg

Laadvermogen

455 kg

Aanhanger geremd

500 kg

Aanhanger ongeremd

500 kg

inhoud bagageruimte

479 liter

Bandenmaat

215/50-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand