MG EHS PHEV Luxury 1.5T GDI 2022 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door SAIC Motor Europe B.V.


De e-Chinezen komen e-raan…

Samenvatting
Na de test van de MG ZS EV was ik uiteraard erg benieuwd naar de MG EHS Plug-In Hybrid. Ik reed met een goed gevoel weg maar onderweg zag ik dat tot mijn grote verbazing dat de benzinemotor te pas en te onpas aansprong. Eigenlijk net als met de Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 DOHC MIVEC die ik voor deze MG heb getest en de Kia XCeed 1.6 GDI PHEV die ik in november 2020 heb getest. Bij de Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 DOHC MIVEC ontdekte ik dat het uitzetten van de verwarming en het indrukken van het EV-knopje (dat bleek essentieel) ervoor zorgde dat ik wél een volle Li-ion accu volledig leeg kon rijden zonder dat de benzinemotor steeds aansprong en voor deze MG EHS Plug-In Hybrid geldt exact hetzelfde. Een beetje gecompliceerd allemaal en vooral ook jammer want dit zou toch niet moeten mogen. Oké ik had een verwarmde exo2 bodywarmer (met 12V-snoer + regelaar) en handschoenen aan dus ik had het absoluut niet koud met de verwarming uit maar hopelijk veranderen ze dit bij de eerstvolgende update. Tja en verder? Ja niets dan positief nieuws, de zit is prinsheerlijk, de wegligging is uitstekend, de elektrische actieradius is met de verwarming uit werkelijk uitstekend – binnendoor tot wel 60 km! – en juist daarom vind ik het gedoe met die ‘accuvretende’ verwarming zo ontzettend jammer. Wat is er mis gegaan tijdens de fabriekstesten want dit kun je domweg niet over het hoofd zien. En dat je dit niet alleen bij Chinese auto’s vindt maar ook bij Japanse (Mitsubishi) en Zuid-Koreaanse (Kia) geeft toch te denken. Ik snap er als autojournalist in ieder geval helemaal niets van. Zijn de fabrieks-testrijders uit deze Oosterse landen bang om een slecht testresultaat aan hun baas te melden? Blijkbaar wel dus!

Plus: Elektrische actieradius – Stuurgevoel – Zit

Min: Te slappe veren – Verwarming aan betekent hoger verbruik

Testverslag
We staan misschien wel voor de grootste omslag ooit in de historie van de auto want waar je vroeger best veel geld, kennis en onderdelen nodig had om een auto te bouwen is dat met een elektrische auto oneindig veel simpeler oftewel veel makkelijker. Je hebt geen wagonladingen onderdelen meer nodig om een auto te fabriceren want naast het chassis en het onderstel volstaan een elektromotor (heeft weinig onderdelen en is wrijvingsloos en slijt dus amper) en een batterij (= Li-ion accu) en bovendien is het onderhoud van een elektrische auto vrijwel nihil = af en toe nieuwe banden + remblokken. En door het internet is een groot dealer-netwerk ook nog eens overbodig geworden dus ja er is écht al iets aan het veranderen. Dat China niet de enige verrassende nieuweling op de automarkt is blijkt wel uit het feit dat bv. ook een land als Vietnam dit jaar met een nieuw elektrisch automerk op de markt komt genaamd VinFast. En als deze auto’s een stuk goedkoper zijn dan krijgen de gevestigde nog steeds grotendeels op brandstof rijdende automerken er serieuze concurrenten bij. Waar en hoe zal dit verhaal eindigen? In een wereldwijd auto-bloedbad van de gevestigde automerken? Laten we in ieder geval constateren dat amper 10 jaar geleden niemand een dergelijk scenario had kunnen bedenken. En zo kom ik dus bij MG terecht uit China waar ik reeds één elektrische auto van heb getest en nu dus de PHEV-versie van diezelfde auto (alhoewel de EHS PHEV wel iets groter is dan de ZS EV). Het blijft toch ontzettend grappig dat de Chinezen de merknaam MG gekocht – https://nl.wikipedia.org/wiki/MG_(automerk) – hebben van de Engelsen. Ik zou de gedachte daarachter van de Chinese kopers wel eens willen weten. Misschien om naamsbekendheid te kopen en dan niet meer hoeven investeren daarin? Feit is dat MG haar verkopen het afgelopen jaar heeft verdrievoudigd.

Feit is dat deze nieuwkomers ervoor zullen gaan zorgen dat de verkopen van de leidende automerken hoe dan ook zullen dalen. En wat de impact daarvan zal zijn op de lange duur laat zich raden: versnippering en daarna…… We gaan het zien! Na mijn uiterst langzame motorongeluk – met een snelheid van om en en nabij de 15 km/u klapte ik keihard onderuit – heb ik de week erna even een testauto laten schieten. Ik moest wel want met 4 gebroken ribben een partiële klaplong rechts + een kleine longbloeding ging ‘m dat gewoon écht even niet worden. Ik moest de eerste nacht voor alle zekerheid zelfs even op de IC doorbrengen van de SEH-arts dus het was bleek nog heftiger dan ik al dacht. Maar ja na 14 dagen kon het wel weer vond ik, de pijn was dragelijk en je mag overigens gewoon autorijden met gebroken ribben. Ze doen daar namelijk helemaal niets aan, dat moet in maximaal 6 weken vanzelf genezen. Ik heb uiteraard de trein gepakt naar MG Van Mossel vlak na Knooppunt Amstel direct naast de A10 in Amsterdam. Tja en toen stapte ik aan de verkeerde kant van het treinstation Duivendrecht uit en liep ook nog eens de verkeerde kant op. Uiteindelijk werden de 1,3 km = 20 minuten lopen veel meer, ik heb 1 uur en een kwartier gelopen en waarschijnlijk het drievoudige aantal kilometers. Gelukkig stond de MG EHS Plug-In Hybrid met een volle Li-ion accu klaar en kon ik zo instappen en wegwezen. Ik besloot er meteen een testrit van te maken en te kijken of ik Leiden zou halen over de snelweg op een volle acculading. Ik heb wel de verwarming uitgezet want dat scheelt accu-energie vertelde de MG-medewerker mij. Ik wist toen dus nog niet dat als je de verwarming aanzet de benzinemotor steeds aan en uit zou springen. Na het afstellen van de bestuurdersstoel en de spiegels draaide ik de weg op richting de A10 die vlak om de hoek ligt. Alles voelde meteen goed aan, de lekkere zit in de sportstoelen, het stuurgevoel de vering/demping kortom dit zou geheid een lekkere testweek worden.

Ruim gehaald
Eenmaal op de snelweg wilde ik de Cruise Control activeren maar ik kon geen knopjes op het stuur vinden terwijl ik voor mijn neus zag dat het een Cruise Control is type Adaptive. Ik voelde daarom maar links achter het stuur aan de stuurkolom en daar bleek inderdaad het bedieningshendel voor het ACC te zitten. Ik heb daarna even snel door het gat in het stuur gekeken om te kijken wat wat is. Hendel van mij af duwen = Cancel – Hendel naar mij toetrekken = Resume – Hendel omhoog duwen = +5km/u – Hendel omlaag duwen = –5 km/u en het knopje op het uiteinde van het hendel indrukken = SET. Als je dit eenmaal in je kop hebt zitten is het lekker simpel. Oh er zit ook nog een draaiknop direct naast de SET-knop en die is voor de 3 afstandstreepjes in te stellen tot de voorligger. De SET-knop werkt overigens al onder de 30 km/u en na het indrukken wordt de snelheid ingesteld op 30 km/u. RESUME werkt ook vanaf kruipsnelheid en met RESUME kun je ook stilstaand de MG EHS Plug-In Hybrid vastzetten maar er zit ook een AutoHold op dus ja kies zelf maar. Door het uitzetten van de verwarming ben ik vrijwel alleen op de Li-ion accu naar huis gereden. Ondanks de snelheid van 100 km/u heb ik het met groot gemak gehaald. De afstand op de tripmeter was exact 46 km en dat is netjes want ik had nog acculading over. Ik heb de MG EHS Plug-In Hybrid uiteraard meteen aan de oplaadpaal gehangen want ik wilde later op de middag nog gaan zwemmen in Katwijk aan Zee en dat zou ik dan net niet redden. Drie uur na de lunch ben ik weer in de MG EHS Plug-In Hybrid gestapt en naar het zwembad gereden via mijn standaard route over de N206 langs Valkenburg ZH. En toen viel mij iets geks op want ik had de verwarming nu wel aangezet en zag toen dat de benzinemotor te pas en te onpas aan- en uitsprong. Huh? De Li-ion accu is bijna vol verdorie! Het lijkt verdorie wel hetzelfde euvel als mij de week ervoor in de Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 DOHC MIVEC overkwam. Daar sprong de benzinemotor ook steeds aan en uit met de verwarming aan.

Bij het zwembad aangekomen heb ik ‘m voor de deur van het zwembad in de oplaadpaal geplugd en ben gaan badderen in de Jacuzzi. Jep badderen want zwemmen gaat mij op dit moment nog niet lukken met 4 gebroken ribben dat doet teveel pijn met elke (= best wel gecompliceerde schoolslag) zwembeweging. De Jacuzzi blies heerlijk luchtbellen met grote snelheid langs mijn rug en dat masseert lekker en mijn fysiotherapeut zei altijd dat het prima werkt als stimulator. Na 15 minuten in de Jacuzzi ben ik 15 minuten in het Stoombad gaan zitten en toen ik daaruit kwam voelde ik me veel beter dan toen ik het zwembad binnen gelopen kwam. Kijk ik kan dan wel niet zwemmen maar dit kan ik natuurlijk wel elke dag doen en bovendien benut ik mijn zwemabonnement dan ook nog en heb ik ‘m er des te eerder uit. Weer naar huis rijdend drukte ik de EV-knop in maar gek genoeg schakelde de MG EHS Plug-In Hybrid deze na een aantal kilometer rijden automatisch weer uit. Huh? Ik zette de verwarming maar weer uit en zag toen dat de benzinemotor uit bleef. Het was mij nu wel heel erg duidelijk dat de verwarming domweg teveel stroom trekt waardoor de benzinemotor wel aan moet slaan. Jammer dat hadden ze bij MG toch beter op kunnen lossen door een warmtepomp te monteren. Het is dus hetzelfde laken een pak als met de Mitsubishi Eclipse Cross PHEV die ik vorige maand heb getest. Ook in die Plug-In Hybrid vrat de verwarming teveel stroom (lees: acculading) waardoor er een groot verschil was tussen de elektrische actieradius met de verwarming aan of uit. Nou ja genoeg te testen dus en gelukkig mag je met gebroken ribben – zodra het goed voelt natuurlijk en dat verschilt per persoon – gewoon autorijden. Dat heeft te maken met de zit (=rechtop), de steun van de stoel (= erg goed in deze auto) want sportstoel. Want wees nou eerlijk van de hele dag rusten en/of op bed liggen knap je ook niet op. Het is zelfs goed om zo af en toe tegen de pijngrens aan te zitten want daardoor revalideer je juist beter, klinkt gek maar het is echt waar.

Vrijdagmiddagritje
Omdat ik vanwege mijn motorongeluk even niet mobiel was vanwege de pijn (alleen wandelen en fietsen lukte mij) moest ik een sollicitatiegesprek op Het Lyceum Rotterdam noodgedwongen alsnog per video-gesprek doen. Vrijdag 11 februari was ik echter genoeg hersteld en kon ik met deze MG EHS Plug-In Hybrid alsnog naar Rotterdam om de rector en leraren te spreken en de school ook even met eigen ogen te bekijken. Een hele mooie rit binnendoor via Leiden -> Zoeterwoude -> Stompwijk -> Zoetermeer -> Berkel en Rodenrijs -> Zestienhoven -> Rotterdam. Ik was heel erg benieuwd of ik het op en neer zou halen zonder dat de benzinemotor aan zou slaan! Meteen na het starten heb ik de verwarming uitgezet want de benzinemotor sprong meteen aan. De verwarming uitzetten en de EV-knop indrukken was genoeg om de benzinemotor weer snel af te laten slaan. De Li-ion accu zat vol wat betekent dat ik minimaal zo’n 50 km elektrisch kan rijden en gezien de afstand vice versa moest ik de MG EHS Plug-In Hybrid dus sowieso nog opladen in Rotterdam. Op de website Oplaadpalen-punt-nl had ik gezien dat er in de buurt van Het Lyceum Rotterdam meerdere oplaadpalen staan dus dat moest goed komen. De rit begon lekker en deze tweede dag bevestigde mijn positieve indruk van dag 1 met verve. Buiten de steeds aanslaande benzinemotor vanwege de verwarming heb ik nog geen negatieve punten kunnen ontdekken. De instap is lekker hoog = kortom perfect voor iemand met 4 gebroken ribben, de zit in de sportstoel is fantastisch, de auto stuurt lekker, de wegligging is uitstekend, de acceleratie is prima kortom Daan heeft ondanks zijn 4 gebroken ribben helemaal niets te klagen. Uiteraard reed ik heel erg netjes want alles voor de zuinigheid natuurlijk. Door mijn exo2 bodywarmer met 12V-stekker en regelunit had ik het totaal niet koud met de verwarming uit. Als ik heel eerlijk ben vind ik (en mijn 4 gebroken ribben) het met de verwarming uit zelfs lekkerder in deze auto bovenop het feit dat het mij 1.8 liter/100 km bespaard = ruim 4,- euro per 100 km. Toch ga ik er vanuit dat ze bij een volgende update van deze auto ze iets aan die zwaar energievretende verwarming gaan doen.

Eenmaal voorbij Zoetermeer begon het leuke gedeelte met allemaal grote en middelgrote dubbelrings rotondes. Op de grote rotonde vanuit Zoetermeer richting de A12 stond ik naast een Audi A3 die er vandoor spoot. Gek genoeg reed ik normaal weg maar zat ik in de scherpe bocht alweer naast ‘m zonder dat ik nou het idee had dat ik serieus aan het harken was. Dat geeft wel aan hoe goed de wegligging van deze MG EHS Plug-In Hybrid is. Eenmaal op de N470 begonnen de rotondes en bij elke rotonde nam ik de binnenring maar reed dan niet over het asfalt maar over de brede rotonderand met die voor normale auto’s uiterst vervelende kinderkopjes. De MG EHS Plug-In Hybrid had nergens last van en vloog op zijn Michelin Primacy 3 ST banden vrolijk lichtjes glijdend over de kinderkopjes-rotonderanden heen. Hoeveel sneller dat gaat merkte ik pas als ik net nog naast een andere auto reed en na de rotonde al met gemak 50-100 meter voorsprong had. Wat dat betreft ben je met een SUV altijd in het voordeel vanwege de langere veerweg iets wat mij in Rotterdam aangekomen ook weer goed van pas kwam. Een vrachtwagen die stond te laden/lossen blokkeerde een smalle éénbaansweg maar ik kon als enige over de hoge betonnen rand heen via de middenberm langs de vrachtwagen rijden. Mooi toch! Bij Het Lyceum Rotterdam aangekomen ben ik even iets verder gereden want in een straat aan de linkerkant staat een oplaadpaal had ik de avond ervoor op de website Oplaadpalen-punt-nl gezien. Met een volle Li-ion accu weer terugrijden (= ongeveer 50 km actieradius) zou hoe dan ook niet lukken daarvoor was de oplaadtijd te kort maar de afstand is net geen 36 km dus dat moest hopelijk net wel gaan lukken. Na twee uur stapte ik weer in de MG EHS Plug-In Hybrid en reed ook nu weer helemaal binnendoor op huis aan. Na een werkelijk perfecte rit die veel weg had van een zuinigheidsrit arriveerde ik met nog 1 km op de actieradiusmeter bij de oplaadpaal schuin voor mijn huis. Kijk zo hoort het!

De belangrijkste cijfers van de MG EHS Plug-in Hybrid op een rijtje gezet
Benzinemotor 1.5T GDI
Vermogen: 162 Pk/5.500
Koppel: 250 Nm/1.700-4.300
Elektromotor
Vermogen: 123 Pk/3.700
Koppel: 230 Nm/500-3.700
Gecombineerd vermogen/koppel
Vermogen: 258 Pk
Koppel: 370 Nm
Acceleratie 0-100 km/u: 6.9 seconden
Topsnelheid: 190 km/u
Elektrische topsnelheid: 130 km/u
Li-ion accu – 16,6 kWh
Max. vermogen ingebouwde lader – 3,7 kW
XDS: Elektronisch differentieelslot
Elektrische aandrijving met 10-versnellingsbak
Brandstofverbruik: 1.8 ltr/100 km
Elektrisch bereik: 52 km
Het is een slimme combinatie van zowel een efficiënte benzinemotor als een elektromotor met een hoog koppel. Met de intelligente besturingseenheid en transmissie met 10 versnellingen kan de MG EHS Plug-in Hybrid het brandstofverbruik en de uitstoot verlagen en tegelijkertijd rijplezier garanderen.

3 A’s = Apotheek, Ab Motoren en Action
Pas toen ik weer thuis was realiseerde ik mij dat alledrie de door mij bezochte winkels die ochtend allemaal met een “A” beginnen. Door de soms toch heftige pijn had ik besloten er nog 10 pillen Oxycodon aan vast te plakken. Een aantal uren pijnloos slapen elke nacht is niet alleen fijn maar ook broodnodig, want ik moet natuurlijk wel uitgerust = alert in de auto zitten. Nou hoef ik niet vroeg op te staan dus ik kan na het wakker worden zo rond 07.00u en het ontbijt nog even heerlijk blijven liggen tot 09.00u en dat heb ik ook wel nodig ook. Na mijn bezoekje aan de Apotheek ben ik door gereden naar Ab Motoren om een nieuwe accu op te halen voor mijn Honda MSX 125 want die stond op het punt van overlijden. Het starten ging niet meer zo van harte dus dan kan je het overlijden maar beter voor zijn. De rit ging via de A4/N11 naar Zoeterwoude-Rijndijk en op die route liggen een aantal van mijn favoriete (test)bochten. Tegenwoordig rij ik altijd achterom naar de A4/N11 omdat de hoofdroute meestentijds een regelrecht drama is. Aangekomen bij de op-/afrit naar de A4/N11 gaf ik stevig gas en ik moet zeggen dat het vermogen van alleen de elektromotor helemaal niet verkeerd is en dat komt natuurlijk door het hoge koppel dat direct beschikbaar is. Ik vloog heel mooi door het eerste deel van de opritbocht en ook het tweede deel (= de werkelijke opritbocht) ging werkelijk perfect. Nu nog de afrit-S-bocht naar de N11 mijn absolute favo-bocht qua g-krachten. Ondanks mijn 4 gebroken ribben kon ik lekker druk op de banden zetten door vlak langs de vangrail te sturen en daarna scherp naar binnen te sturen. Zo zie je maar hoe ongelofelijk snel een mens herstelt als hij/zij vrijwel meteen begin met revalideren. “Pijn is fijn”, zeggen motorrijders altijd. Waarom? Als je pijn hebt en het verdwijnt langzamerhand dan weet je dat de revalidatie goed verloopt. Daarom slik ik alleen ‘s avonds (Paracetamol – zetpil + tablet) en ‘s nachts (Oxycodon – 1 tablet) pijnstillers om goed te kunnen slapen en overdag helemaal nóóit! Daarna heb ik nog even vier 12V halogeenlampjes bij de Action gekocht want die waren stuk en de types met steekpennetjes zijn uit de handel genomen las ik. Terug naar huis ben ik uiteraard via de fraaie hogesnelheids op- en afrit naar de A4 naar Leiden gereden. Ook nu weer kon ik alleen op de elektromotor rijdend ruim voldoende vaart maken. De MG EHS Plug-In Hybrid hing heerlijk in de veren in de scherpe linker- en daarna flauwe rechter opritbocht naar de A4. Aan het einde nam ik de afrit naar de Europaweg ook heel mooi strak maar ik hield me wel met de elleboog van mijn rechterarm vast aan de midden-console. Daarna was het kruipen-kruipen-kruipen naar de Lammebrug want die was open geweest voor een bo(o)t(en). Mama mia wat bleef dat verkeerslicht voor linksaf lang op rood staan zeg. Op weg naar de Europaweg gebeurde er nog wel iets raars, tijdens het opplussen van de ingestelde ACC-snelheid hield de MG EHS Plug-In Hybrid even op met versnellen en dat is niet de eerste keer. En dat terwijl de weg voor mij leeg was of reageerde de radar van het ACC op een voorbij vliegende mus?

Na de Lammebrug sloeg ik rechtsaf naar mijn garage want ik moest de Samsonite kofferset nog fotograferen bedacht ik me ineens. Na het openen van de achterklep kreeg ik nou niet het idee dat er veel koffers in zouden passen. Foutje want er passen zowel met als zonder rolhoes ruimschoots meer in dan ik dacht. En met rolhoes blijft er zelfs nog ruimte ter grootte van een halve 33-liter koffer over.

Samsonite kofferset
Met rolhoes: 4×33-liter + 3×13-liter
Zonder rolhoes: 3×50-liter + 5×33-liter + 3×13-liter

Eerst maar eens naar huis wat eten en dan rusten want dat heb ik nog steeds wel nodig elke dag. Ik merk het direct als ik iets teveel gedaan heb maar goed pijn is fijn weet je. Na het eten heb ik mijn moeder naar mijn jongste zus gebracht want haar dochter had corona en mijn moeder (87 jaar heeft de Delta-variant gehad tegelijk met/door mij) wilde even wat aardbeien langs brengen. Omdat ik het zwembad niet in mocht vanwege mijn jaarkaart banen-zwemmen op het tijdstip van recreatie-zwemmen ben ik maar een mooi rondje Katwijk aan Zee -> Noordwijk aan Zee -> Noordwijkerhout en achterom via de ventweg naast de N206 weer terug naar Katwijk aan Zee. Van Noordwijk aan Zee -> Noordwijkerhout is er een lange weg langs de duinen met allemaal asfalten verkeersdrempels waarvan de een net wat hoger is dan de ander. Een uitstekend testtraject voor de vering/demping waarvan ik al wist dat deze voor normaal gebruik goed is maar voor uitstekend moet de vering/demping in het grensbereik nog net wat meer kunnen. En daar merkte ik hier dus dat de MG EHS Plug-In Hybrid net even tekort komt door de te slappe veren. Op het moment dat de asfalten verkeersdrempels hoger zijn kunnen de veren het niet meer bolwerken en worden de klappen duidelijk door gegeven. Maar al met al ben ik toch tevreden want er zijn hele wagonladingen auto’s die het ruimschoots slechter doen dan deze MG EHS Plug-In Hybrid. Na de duinenweg ben ik richting Noordwijkerhout gereden en van daaruit weer richting naar mijn jongste zus in Katwijk aan Zee om mijn moeder op te halen. Tijdens het wachten op mijn moeder ben ik nog even achterin gaan zitten om de beenruimte voor de passagiers achterin te beoordelen en die bleek veel ruimer dan ik gedacht had op grond van de buitenaanblik van deze auto. Naar huis vanuit Katwijk aan Zee sprong ter hoogte van de Kwantum het percentage acculading van de Li-ion accu op 0 procent maar het lukte mij gek genoeg nog net om de oplaadpaal te halen zonder dat de benzinemotor aansprong. Het opladen van de 0 procent = volledig lege Li-ion accu duurt 4 uur en 16 minuten zag ik op het display voor het stuur.

Aftanken + te slappe veren
Zaterdagavond ben ik na het eten nog even gaan rijden om de 200 km vol te maken en daarna ben ik gaan tanken bij de Total bij mij om de hoek. Ik kwam uit op 2 liter wat exact 1:100 is en dat is in ieder geval zuiniger dan de door MG opgegeven verbruikswaarde van 1,8 liter/100 km. Maar ik wist zeker dat het nog zuiniger kan nu ik wist dat nog voor het wegrijden de verwarming uitzetten en meteen het EV-knopje indrukken het benzineverbruik sterk reduceert dan wel vrijwel tot nul terugbrengt. En dus besloot ik er nog een 100 km-elektriciteitsrit (= verwarming Uit) aan vast te plakken. Zondag ben ik mijn vaste werkroute op en neer naar school gereden want dat is met zijn vele verkeersdrempels en snelheidsbrekers van laag tot hoog-hoger-hoogst toch wel één van de beste testroutes voor de vering/demping. En verdorie daar bleek ik er toch naast te zitten met wat ik eerder had geschreven. De demping is oké maar de veren van de schokbrekers blijken gewoon te slap. Met name op de hoge snelheidsbrekers veerden de schokbrekers niet snel genoeg weer uit. Daardoor voelt het alsof de voor- en achterkant niet in balans zijn omdat de achterkant na een hoge snelheidsbreker op het asfalt valt. Zouden de achterveren sneller terugveren naar hun uitgeveerde toestand dan zouden ze eerder het asfalt weer raken en de afstand dus sneller kleiner worden waardoor de achterkant niet zo hard op het asfalt klapt als nu wél het geval is. Bij normaal rijgedrag op vlak asfalt heb je daar echter totaal geen last van en is de wegligging gewoon uitstekend. Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is dat je niet alleen op vlak asfalt rijdt maar ook wegen met snelheidsbrekers en verkeersdrempels in je testtrajecten hebt zitten. Het is niet de eerste keer dat ik mijn eerder ingenomen standpunt alsnog moest bijstellen. Op de weg door het Wassenaarse Bos ben ik nog even over het weggetje met de hoge snelheidsbrekers heen gereden. De laatste hoogste snelheidsbreker is echt een serieuze scherprechter niet alleen vanwege de hoogte maar ook omdat ie in een bocht ligt. Ik stuiterde er letterlijk overheen maar als ik het vergelijk met de Hyundai IONIQ 5 dan doet deze MG EHS Plug-In Hybrid het duidelijk beter. De Hyundai IONIQ 5 begon hier echt te dweilen en nog erger na te deinen. En over die auto wordt door de gehele Nederlandse autojournalistiek zo lyrisch geschreven. Daar zitten ze dus écht goed fout en laten ze zien dat ze de vering/demping totaal niet in het grensbereik hebben getest! Een uiterst kwalijke zaak want Hyundai Nederland erkende zelf aan mij dat de veren van de Hyundai IONIQ 5 veel te slap (lees: zacht) zijn. Op een grote rotonde waar ik de Adaptive Cruise Control altijd aan laat staan merkte ik dat bij het verdraaien van het stuur de snelheid van 50 km/u naar 35 km/u zakte. Kijk daar word ik dus niet blij van maar helaas tref ik dit in heel veel auto’s met Adaptive Cruise Control aan. Dat houdt dus in dat je op rotondes en in snelle scherpe bochten het ACC even uit moet zetten.
Aftanken na 100 km = 0,35 ltr E10 = 1,05 ltr E10/300 km = exact hetzelfde lage verbruik als bv. de Peugeot PHEV’s en de Opel PHEV’s maar helaas wel met de verwarming uit.

Vaker inhalen dan ooit!
Snelwegzuinigheidsrit – Verwarming: Uit – Volle Li-ion accu vanaf de oplaadpaal – Afstand: 47,7 km
Zondagavond ben ik na het avondeten een snelwegzuinigheidsrit gaan maken want dan wist ik zeker dat het rustig zou zijn (nul tot bijna geen vrachtwagens) op de A44/A4. En ja het was inderdaad rustig maar ik liep tegen iets heel anders aan dan drukte namelijk erg veel langzaam rijdende automobilisten. Dat kan maar één oorzaak hebben en dat is de peperdure benzine want zoveel slome dakpannen op voetjes heb ik nog nooit eerder gezien de afgelopen jaren. Ze reden allemaal 85-90 km/u en ja dan is het verbruik op de snelweg het laagst. Ik moest dus inhalen en het lukte me aardig om het zoveel mogelijk met 100 km/u te doen. Een enkele keer moest ik iets versnellen en 105 km/u rijden maar ach op sommige stukken moest ik even met 90 km/u achter een auto blijven hangen dus dat compenseert het weer een beetje. Het rijden ging lekker en voor ik het wist reed ik via de fly-over de A4 op. Bij Hoofddorp nam ik de afrit en vloog heerlijk door de mooie afrit-S-bocht heen. Hier heb je totaal geen last van die te slappe veren dus dat is dan wel weer fijn. Ook in het zwaar afknijpende tweede deel van de afrit-S-bocht deed het onderstel geen gekke dingen. Het scheelt natuurlijk wel dat er goede banden om de velgen liggen, de grip van de 18-inch Michelin Primacy 3 ST banden is werkelijk uitstekend. Weer op de weg terug naar Leiden keek ik regelmatig op de Tripmeter. Uiteindelijk sloeg de benzinemotor aan net voorbij de afslag Noordwijk bij een afstand van 47,7 km exact. Dat is netjes voor een rit uitsluitend over de snelweg.

Kijkduin
Dinsdagochtend ben ik naar Den Haag gereden om even wat te gaan drinken met een gepensioneerde ex-collega – Peter Willems – van mijn werk. Een leuke rit die voor een groot gedeelte over mijn vaste werkroute voert. Grootste uitdaging was om zoveel mogelijk elektrisch te rijden cq weer elektrisch rijdend thuis te komen. Daarvoor moest ik hoe dan ook onderweg even bijladen want anders zou ik het niet redden. Die benzineprijzen slaan echt helemaal nergens meer op dus alleen al om die reden tank ik zo minimaal mogelijk want de portemonnaie van die permanent liegende en bedriegende Mark Rutte spekken is wel het allerlaatste wat ik wil. Grappige is dat Peter na het wegrijden zei dat hij het een heerlijke auto vindt om in te zitten/rijden iets dat mijn moeder en mijn zwager ook al tegen mij zeiden vrijwel direct na het instappen en wegrijden. We zijn even naar Kijkduin gereden om wat te drinken en onderweg moest ik toen voor het eerst de remmen testen op hun stopkracht. Ik had tot dan toen zo mijn mogelijk geremd omdat ik de MG EHS Plug-In Hybrid Luxury via het ACC zoveel mogelijk automatisch af liet remmen. Maar ja als je moet remmen voor een idioot (een wel heel erg haastige pakketbezorger) die totaal onverwacht voorrang neemt terwijl hij het niet heeft dan heb je weinig keus. De remmen doen hun werk uitstekend en zijn bij deze door Daan goed bevonden. Ik voelde mijn vier gebroken ribben wel even zitten maar goed het gaat nog steeds week na week beter met mij dus ik mag niet klagen.

Woensdag – Bas in zijn sas
Woensdagmiddag heb ik mijn vouwfiets naar de garage gebracht en ben ik op de terugweg nog even bij Bas langs gereden. Na mijn flater betreffende het interieur van de nieuwe Citroën C3 Aircross ben ik blanco naar Bas gereden zo van ik zie wel wat hij ervan vindt want ik zie vast weer iets over het hoofd. Toen Bas zag dat het een MG was begon hij over Thailand want daar had hij op vakantie lang geleden voor het eerst een Chinese MG gezien. Bas vond het maar een rare auto met vooral erg lelijke velgen dus deze auto zag er al een heel stuk beter uit zei hij. Bas vond het met een beetje fantasie wel wat weg hebben van een BMW. Toen ik het portier aan de bestuurderskant open deed viel Bas zijn oog meteen op de fraaie stiksels in het kunstleer boven de armleuning. Dat zie ik niet zo vaak op die plek en daardoor kan ik prima leven met dat plastic er omheen. Ook de fraaie sportstoelen van kunstleer en Alcantara vond Bas mooi net als de rest van het interieur. Verder viel ook Bas de grote beenruimte achterin op. “Niets mis mee, gewoon een mooie auto”, zei Bas. Kijk dat verraste mij dan wel weer, ik had verwacht dat Bas kritischer zou zijn maar niet dus. Na mijn bezoek aan Bas miste er nog maar één ding en dat is een rondje Space Business Park. Het was nu exact 20 dagen na mijn motorongeluk en oké ik kon weer autorijden maar tijdens hard genomen bochten deden mijn ribben toch wel wat pijn. En na een lange dag voelde ik dat ‘s avonds ook goed want dan kon ik absoluut niet slapen zonder 2 Paracetamollen (pil slikken + een zetpil) en een Oxycodon. Dus besloot ik toch maar verstandig te zijn en naar mijn lichaam te luisteren en géén rondje SBP te doen. Dat komt dan wel bij de eerstvolgende update van deze auto. Het is even niet anders maar om nou mijn genezing te verpesten vind ik ook weer zo wat weet je. Een week later moest ik naar de röntgen in het Alrijne ziekenhuis racen vanwege een plotseling knallende pijn in mijn bovenlichaam. De huisarts wilde persé en longfoto laten maken nog diezelfde dag. Die röntgenfoto was gelukkig goed maar ik denk dat het kwam omdat ik de dag ervoor even iets teveel van mijn lichaam heb gevraagd. Ik wilde duidelijk even iets teveel maar ach dat is typisch Daan. Toen ik mijn rug gebroken had (motorongeluk buiten mijn schuld) in 1992 ben ik met een corset aan een nieuwe motor gaan kopen en in gaan rijden. Toen ik de week daarop naar het LUMC moest ter controle en ik de internist vertelde dat ik een nieuwe motor had gekocht en ermee naar huis was gereden van Veenendaal naar Leiden zag ik zijn hoofd langzaam knalrood worden waarna letterlijk het stoom uit die man zijn oren kwam. “Maar beste man het leven gaat door en Daan gaat toch echt weer motor rijden als hij beter is”, zei ik tegen de internist. De beste man snapte er niets van…….

 

Specificaties

Jaargang

2022

Carrosserie

SUV

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine Elektrisch

Type motor

Otto + Elektrisch

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

6,9 seconden

Topsnelheid

B/E – 190/130km/u

Vermogen

B-119(162)/5.500/E-90(123)/3.700 kW (pk)/rpm

Koppel

B-250/1.700-4.300 E-230/500-3.700 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.5/1.500 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + Intercooler

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Differentieel

XDS Elektronisch

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Trommels

Draaicirkel

11,9 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Gemiddeld verbruik

1.8 liter/100 km

C02 uitstoot

43 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.574 mm

Breedte

1.876 mm

Hoogte

1.685 mm

Wielbasis

2.720 mm

Spoorbreedte voor

1.573 mm

Spoorbreedte achter

1.584 mm

Massa leeg

1.737 kg

Max. toelaatbare massa

2.196 kg

Laadvermogen

459 kg

Aanhanger geremd

1.500 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

448 liter

Bandenmaat

235/50-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand