MG ZS EV Luxury 2021 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door SAIC Motor Europe B.V.


Háokè zei de vertaalmachine…

Samenvatting
Dit is misschien wel de gekste auto die ik getest heb in mijn testleven tot op heden. Een oud Brits en ronduit iconisch automerk dat weer nieuw op de markt komt maar dan alleen met EV/PHEV-auto’s. Het mag geen verbazing wekken dat alleen de Chinezen hiervoor verantwoordelijk kunnen zijn want ik denk dat geen enkele Europese of Amerikaanse autoliefhebber dit in zijn hoofd zou durven halen. Hopelijk gaan ze dan nog wel één ding doen en dat is een hele fraaie elektrische Roadster op de markt brengen dan vergeef ik het ze ongezien. Maar goed dit is dus een volledig elektrisch aangedreven SUV voor een prijs die je zeer concurrerend mag noemen. Met subsidie schijnt ie zelfs absurd goedkoop te zijn, dat is als je die subsidie nog kunt bemachtigen want die vliegt Mark Rutte’s portemonnee uit. Qua instappen en wegwezen is het een auto die geen gewenning vraagt. Alles is logisch en overzichtelijk, het enige waar ik even goed voor om een hoekje moest kijken hoe het werkt is de achter het stuur verstopte Adaptive Cruise Control. Die vind ik op zijn zachtst gezegd nogal onhandig omdat je op een knopje moet drukken en vervolgens een hendel naar achteren/voren/omhoog/omlaag moet bewegen. De wegligging is typisch SUV en je kunt er dan ook heerlijk mee over de hoge verkeersdrempels en snelheidsbrekers springen maar ook in de bochten is de wegligging uitstekend. Een serieus minpunt vind ik de extreem lange laadtijd in vergelijking met andere elektrische auto’s aan de oplaadpaal voor mijn deur. Omdat ik 9 van de 10 keer daar mijn testauto’s oplaad kan ik ze dus heel mooi met elkaar vergelijken. Een ander minpunt vind ik de te hoge snelheidsval als je op het ACC door een bocht of over een rotonde heen rijdt. Daar moeten ze echt iets aan doen! De zitruimte achterin is prima net als de bagageruimte want de laadbodem is verstelbaar dus er passen serieus veel Samsonite koffers in. Het grootste minpunt is de actieradius die op de snelweg mét de verwarming aan slechts 184,8 km is. Met de verwarming uit is het 243,6 km en dat is relatief goed te doen omdat je de stoelverwarming aan kunt zetten want die slokt geen stroom van de tractie-accu op. Maar ja laten we eerlijk zijn met een accucapaciteit van 44,5 kWh had er toch wel meer in moeten zitten dan 243,6 km (263 km volgens de WLTP-cyclus) helemaal omdat het een geconditioneerde Li-ion accu betreft. Groot pluspunt is dan wel weer de 7 jaar garantie op de auto als geheel, de Li-ion accu en doorroesten.

Plus: 7 jaar garantie (= auto/Li-ion accu/doorroesten) – Acceleratie – Bagageruimte – Draaiwiel versnellingen – ESP/TRC kan permanent uitgezet worden – Wegligging – Zitruimte achterin

Min: Actieradius met verwarming aan – Afwerking – Stoelverwarming kent slechts 1 stand

Testverslag
Wat een rare dag donderdag 7 januari 2021 want ik moest voor het eerst een auto ophalen van het oude Britse automerk MG dat tegenwoordig een elektrisch automerk uit China is. Helaas was ik zo dom geweest om naar het PR-adres van MG Motor Europe in Amstelveen te rijden. Foutje ik moest bij de MG Brand Store zijn in Amsterdam gevestigd in de Van Mossel-vestiging aan de Pieter Braaijweg 6. Iemand achter de balie van MG Motor Europe had de PR Manager (= Mike Belinfante) van MG voor mij gebeld want ik was bij vertrek mijn telefoon in alle haast vergeten mee te nemen. Mike vertelde mij het adres van de MG Brand Store wat de balie-medewerker daarna even opzocht voor mij in Google Maps. En zo reed ik in de regen van Amstelveen naar Amsterdam op mijn Honda MSX 125. Ik wist welk afslagnummer ik moest nemen maar je moet daarna weer onder de snelweg door naar de andere kant en dan tweemaal linksaf weer onder de snelweg door. Gelukkig kon ik met mijn kleine Honda MSX 125 gewoon over het fietspad rijden en de kortste weg nemen aan dezelfde kant van de snelweg. Na het parkeren van mijn motor liep ik weer naar boven en vulde heel modern een digitaal uitleenformulier met een grote digitale handtekening als afsluiter. Helaas bleek ik mijn portemonnee vergeten waar mijn rijbewijs in zit. “Als ik thuis ben mail ik je wel even een scan van mijn rijbewijs”, zei ik tegen de medewerker van de MG Brand Store. De karmijnrode MG ZS EV Luxury stond reeds achteruit voor de toegangsdeur geparkeerd dus ik kon zo instappen en wegwezen. Alles zag er vertrouwd uit, een draaiknop voor R/N/D + P-drukknop, een touchscreen in het midden, de nodige knopjes op het stuur en een Cruise Control uit het zicht linksonder het stuur. Met 143 Pk en 353 Nm koppel bij een gewicht van 1.518 kilogram heb je niets te klagen over de acceleratie van 0-100 km/u die maar iets meer dan 8 seconden is. Klinkt allemaal best goed als ik eerlijk ben maar gaat de MG ZS EV Luxury dat ook waarmaken in de praktijk van alledag? Ik draaide de versnellingsknop naar D en reed weg richting de snelweg. Nog maar amper 5 kilometer op de snelweg zag ik in de verte een giga-file ontstaan van 4 -> 3 -> 2 -> 1 rijstrook. Wat nu? Rechts van mij zag ik de afslag Oud-Zuid en het schoot mij te binnen dat een vriend van mij daar woont en dat ik bij hem vandaan zo het Amsterdamse Bos in kan rijden en daarna het bos uit over de brug richting Schiphol-Rijk kan rijden. Ik had geen seconde later moeten beslissen want dan had ik heel erg lang gestaan want toen ik thuis kwam bleek dat de politie de snelweg had geblokkeerd.

Het was rustig op de afslag dus ik kon de meest linkse voorsorteerstrook nemen en ik had mazzel want het werd net groen dus gas erop. Net als de Opel Corsa-e die ik net had weggebracht is de acceleratie van deze MG ZS EV ronduit verrassend. Ik vloog iedereen voorbij en binnen een paar minuten reed ik al het Amsterdamse Bos in. Omdat je daar maar 50 km/u mag rijden heb ik ‘m op de Cruise Control gezet maar daar moest ik wel even naar zoeken. Die bleek net als bij Peugeot linksonder het stuur te zitten. Het was alleen wel even zoeken op de tast welke knoppen ik nou precies moest hebben voor SET-RESUME en krijg nu wat het bleek ook nog eens een Adaptive Cruise Control te zijn. In tegenstelling tot bij Peugeot is deze ACC meer een hendel net als die voor de knipperlichten. Op het uiteinde zit een drukknop voor SET, naar voren duwen is OFF en naar achteren halen is RESUME. Op het hendel zit nog een draaiknopje en die is om de afstand (3 streepjes of 3 blokjes, huh?) tot de voorligger in te stellen. De snelheid verhogen of verlagen doe je door het hendel omhoog/omlaag te bewegen en dat gaat met stappen van +/- 5 km/u en de minimum snelheid is 30 km/u. Ik moest daar echt even aan wennen want dit is het eerste keer dat ik een ACC tegenkom dat zo werkt. Een beetje veel handelingen voor op één hendel en het komt wat klunzig over maar goed het werkt wel. Het Amsterdamse Bos uitrijdend had ik toch weer een beetje pech want de brug over het kanaal stond open. Gelukkig lieten alle auto’s op de rotonde er steeds even 1 auto tussen dus ik was zo over het kanaal heen. Uiteraard ben ik via Rijsenhout gereden want ik was toch wel erg benieuwd naar de kwaliteit van de vering/demping van deze Chinese SUV. De grip is uitstekend dus mijn verwachting was dat het wel goed zou komen met dat drempelspringen op de 1.000-drempelweg. Tot en met 60 km/u bleven de banden netjes aan het asfalt geplakt zitten. Tot mijn verrassing zaten ze bij 70 km/u nog steeds aan het asfalt geplakt. Bij 80 km/u en daarboven hoorde ik een boink en het goede is dat zelfs bij 100 km/u de MG ZS EV na de heftige landing niet uit balans raakte. De vering/demping is dus echt des SUV’s!

ESP kan permanent uit joepie!
Onderweg naar de brug bij Leimuiden ben ik maar een met de knopjes op de rechterkant van het stuur door het menu op het kleine display tussen de tellers gaan scrollen. Uiteindelijk vond ik na wat zoeken uit hoe het werkte en vond ik de tripmeter en ook dat het ESP (en daarmee ook het TRC) permanent uitgezet kan worden. Leuk want in de regen is dat natuurlijk ultieme dikke pret met dat vette koppel. Aangezien het wegdek nog nat was heb ik het ESP/TRC uiteraard uitgezet. In de rechterbocht voor de Leimuiderbrug naar de A44 gaf ik plankgas middenin de bocht en waar de Mazda MX-30 en de Opel Corsa-e niet genoeg vermogen/koppel hadden om met permanent doorspinnende voorwielen door de bochten heen te vliegen heeft deze auto dat wél en dat maakt ‘m net weer even leuker om mee te rijden in de regen. De A44 oprijdend was het ook weer dikke pret en het leuke is dat ik meteen daarna plankgas door kon trekken de snelweg op. Deze auto heeft net wat meer pit en daardoor kun je in een korte afstand lekker snel veel vaart maken. Eenmaal op de snelweg ging het ACC erop en reed ik met 120-130 km/u richting Leiden. Na het thuis ophalen van mijn pocketcamera ben ik meteen naar de garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. Achteraf zag ik dat ik over het hoofd had gezien dat er een verwijderbare bodemplaat in de kofferbak zit dus ik zal zaterdagmiddag nog een keer foto’s moeten maken met de bodemplaat in de onderste stand. In eerste instantie dacht ik de 70-liter koffers niet nodig te hebben maar nadat ik de koffers in de kofferbak had gedaan zag ik dat er meer in paste dan de drie 50-liter + drie 30-liter koffers. Zo zie je maar weer dat er soms meer in een kofferbak past dan je ogen zo op het blote oog geschat denken.

Samsonite kofferset
Met verwijderbare bodemplaat in de bovenste stand
Met hoedenplank: 3×50-liter + 33-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter + 3×13-liter

Met verwijderbare bodemplaat in de onderste stand
Met hoedenplank: 70-liter + 50-liter + 3×33-liter + 2×13-liter
Zonder hoedenplank: 70-liter + 3×50-liter + 2×33-liter + 3×13-liter

Na het fotograferen ben ik weer naar huis gereden en toen had ik onderweg nog even een leuk momentje. Voor het rode verkeerslicht op de Churchilllaan kwam ik naast een politieauto te staan. Ik zette de rijmodus in Sport en trok pijlsnel op naar 50 km/u. Van 0-60 km/u doet de MG ZS EV in 3,1 seconden dus dan kun je wel nagaan hoe snel ik op 50 km/u zat. Die politieagenten waren uiteraard totaal verrast maar ja ik hield mij netjes aan de snelheid. In de linkerbocht na het verkeerslicht naar de Haagweg liet ik nog even een Mercedes stilstaan. Dan zie je die bestuurder vervolgens met grote ogen kijken zo van: “Wat is dat voor een auto joh die ken ik helemaal niet!” In de slingerbocht voor De Groote Vink gaf ik stevig gas net voor de slingerbocht en ik had verwacht dat de MG ZS EV daar zou uitbreken maar dat gebeurde dus niet. De volgende keer probeer ik het nog eens met het ESP/TRC uit. Na thuiskomst bedacht ik me dat ik totaal vergeten was naar de apotheek door te rijden op de Churchilllaan. Eigenlijk maar goed ook want de weg naar de apotheek via rugbyclub Diok is veel leuker met al zijn hoge springdrempels. De eerste scheve verkeersdrempel is de meest vervelende en een uitstekende test voor Crossovers, SUV’s en 4WD’s. Voor een SUV zoals deze MG ZS EV moet dat in principe een eitje zijn. Ik ga stevig gas en stuiterde er lekker hard overheen en inderdaad slikten de schokbrekers het met groot gemak. De vering/demping laat het dus ook in moeilijke omstandigheden niet afweten. De twee verkeersdrempels die daarna komen zijn lekker steil maar ook de harde landing op de voorkant daarna leverde geen problemen op. Ik hoorde geen geluid van een beschermplaat die de straatstenen raakte.

Zunig naar werk
Vrijdag reed ik weg in de rijmodus Eco met een 100 procent volle Li-ion accu en de tripmeter op “0”. Later zag ik dat de tripmeter zichzelf steeds weer automatisch op “0” zet. Het was steenkoud die ochtend en daar hou ik niet van dan heb ik toch liever droge vrieskou als ik mag kiezen. Eenmaal onderweg zag ik dat de verwarming aanzetten de (theoretische) actieradius met 20 kilometer verkort, althans dat zegt de meter hoeveel dat in de praktijk is ga ik nog testen. Dat vind ik dan toch wel weer een minpuntje eerlijk gezegd, tegenwoordig bestaat er zoiets als een warmtepomp die geen zichtbare actieradius kost. Gelukkig kun je wel de stoelverwarming aanzetten maar het nadeel daarvan is dat deze maar 1 stand kent – aan/uit dus – en die voelt na een tijdje rijden wel erg heet aan. Mijn kont voelde op een gegeven moment wel heel erg heet aan. Maar goed eenmaal onderweg reed ik met een lichte rechtervoet naar mijn werk. Waar het maar kon reed ik langzamer dan toegestaan, alles voor een zo hoog mogelijke actieradius. De weg binnendoor is vroeg op de ochtend altijd extreem rustig en ik had de mazzel dat het dit keer wel erg rustig was. Als ik een zuinigheidsrit doe ga ik ook altijd een toerit later de N44 op. Toen ik stilstond voor het verkeerslicht viel mij iets op want in plaats van een rode P met een op 6 en 12 uur open cirkel er omheen zag ik een groene P met een op 6 en 12 uur open cirkel er omheen. Die groene P krijg je te zien als de Autohold is geactiveerd en de rode P als de auto op de parkeerrem staat. Het verkeerslicht sprong op groen en ik kon de N44 oprijden richting de N440 maar in plaats van 70 km/u reed ik 60 km/u iets wat overigens meer automobilisten doen. De verbindingsweg naar de N440 is weer 50 km/u dus het ACC ging er weer op en toen ontdekte ik iets raars. Er zijn twee grafische weergaves voor de 3 instelbare afstanden tot de voorligger. De ene zijn 3 streepjes en de andere 3 blokjes, vreemd zoiets ben ik nog nooit eerder tegen gekomen in een testauto. De weg na Madurodam is altijd erg leuk vanwege de vele stoplichten en zijwegen links en rechts. Rij je op de verkeerde rijstrook dan kun je zomaar ineens stilstaan omdat er een auto voor jou linksaf wil en de voorsorteerstrook heel erg kort is. Rij je op de goede rijstrook dan heb je ook een probleem want sommige mensen willen dan ineens van de geblokkeerde linkerstrook naar de rechterstrook en denken dan dat ik wel even voor ze stop. Nee dus!

Op de Sportlaan heb ik altijd de grootste lol als ik een elektrische auto moet testen. Er zijn daar twee verkeerslichten waar het aantal rijstroken na beide verkeerslichten van twee in één rijstrook overgaat. In een elektrische auto is het dan altijd weer dikke pret als er zo’n kereltje (9 van de 10 keer een petje) in een snelle VW Golf of ander Duits vehikel naast mij komt staan. Bij het tweede stoplicht was dat het geval en ik zette de MG ZS EV dan ook in de rijmodus Sport (echt waar heel even maar!) om zo snel mogelijk weg te zijn bij groen. Ik liet hem nog even in de waan dat hij snel was maar toen ik plankgas gaf was het doei-aufwiederschnitzel-de mazzel-tot-nooit-weer-ziens. Even verderop volgt dan een lang stuk weg tot aan Kijkduin met allemaal rotondes. Het leuke is dat ik met een elektrische auto, en al helemaal met een SUV, supersnel over de rotondes heen kan vliegen omdat ik altijd de rotonderanden meepak. Omdat deze elektrische auto door het absurd hoge koppel er op de korte afstand letterlijk vandoor spuit heb ik extra veel lol. Bumperklevers kun je op dit lange traject dan ook helemaal gek maken. Bumper -> Zoefff -> Bumper -> Zoefff -> Bumper -> Zoefff da’s echt genieten in de vroege ochtend. Op werk aangekomen zag ik dat er van de 8 accu-ledjes er al eentje niet meer brandde. Oeps 8 ledjes maal 23,9 km = slechts 191,2 km actieradius. Naar huis ben ik via de kortst mogelijke weg gereden = het bruggetje bij Duindigt en het wijkje links van de Lange Kerkdam in Wassenaar. De extreem steile en hoge verkeersdrempels daar zijn te leuk om links te laten liggen. Ik ging er echt vol op het gas overheen en was verrast dat de MG ZS EV ze zo makkelijk slikte. Nadat ik ‘m aan de oplaadpaal had gehangen was ik benieuwd of ik boven de 200 km actieradius uit zou gaan komen. Eén ledje is maar een ledje want het gaat om het percentage acculading en die kan ik pas zien als ik de MG ZS EV aansluit aan de oplaadpaal. En dat bleek dus heel erg mee te vallen want ik kwam omgerekend naar 100 procent ruim boven de 200 km actieradius uit.
Zuinigheidsrit
Rijmodus Eco
Verwarming aan
V: 100 procent
A: 74 procent
Verbruik: 26 procent accu-energie
Tripmeter: 57,4 km
Actieradius omgerekend naar 100 procent: 220,8 km

Mooie sfeerfoto’s
Toen ik op mijn werk in de pauze sfeerfoto’s wilde maken bij Kijkduin zag ik dat ik vergeten was mijn pocketcamera – die ik nota bene had klaar gelegd – mee te nemen. Helaas pindakaas maar niet getreurd want omdat ik vanwege de corona-crap flexibele werktijden heb en ook thuis mag werken/blijven kon ik eerder naar huis. Het was nog net lang genoeg licht om foto’s te maken in de wijk Rijnfront vlak naast museum Het Corpus. Ik was daar al een tijdje niet geweest realiseerde ik mij. Je hebt daar hele aparte huizen die je nergens anders in Zuid-Holland ziet en dat maakt het een perfecte stek voor mooie en tevens aparte sfeerfoto’s. De lage avondzon maakte het allemaal nog net wat mooier dus ook dat was weer gelukt.

Snelwegzuinigheidsritten
Omdat het opladen nogal lang duurt had ik besloten om zondagochtend niet te laat aan de snelwegzuinigheidsrit te beginnen. Ik had de MG ZS EV de avond ervoor al aan de oplaadpaal gehangen zodat ik met een volle Li-ion accu kon vertrekken. De eerste snelwegzuinigheidsrit zou ik maken met de verwarming aan en de tweede in de middag met de verwarming uit wat theoretisch 20 kilometer zou moeten schelen qua actieradius. In de middag kon ik echter wel de stoelverwarming aanzetten zonder verlies van actieradius en ik had verder nog mijn exo2 bodywarmer met 12V-aansluiting (draag ik altijd op de motor en in mijn Renault Twizy) zie foto. Voor vertrek controleerde ik nog even of de tripmeter op “0” stond. Het viel mij op dat het touchscreen met deze vrieskou amper reageert op aanraken van het scherm. Gelukkig kon ik de bevroren ramen met de ruitensproeiervloeistof heel snel ontdooien want het laagje ijs was gelukkig een stuk dunner dan op zaterdag. Toen ik de zijramen even omlaag deed om het vocht te verwijderen wilde het zijraam van het linkerportier niet meer omhoog. Huh? Pas na een kilometer rijden reageerde het linker zijraam weer op het omhoog/omlaag-knopje. Dat zijn toch dingen die absoluut niet moeten kunnen gebeuren bij een spiksplinternieuwe auto. Het was lekker rustig op de weg maar ja dat dat is niet zo gek want het was 09.00u zondagochtend bovendien in coronatijd. Na exact 2 kilometer reed ik de A44 op richting Hoofddorp waar ik om zou draaien wat neerkomt op een verbruik van ongeveer 25 procent acculading. Het ACC ging er uiteraard direct op dat is wel zo lekker op de snelweg, ik snap echt niet dat er mensen zijn die bang zijn om hun (Adaptive) Cruise Control te gebruiken. Ik kon netjes exact 100 km/u blijven rijden want de weinige auto’s op de snelweg haalden mij in of reden net als ik exact 100 km/u. Het was nergens glad, althans niet dat ik heb kunnen voelen. Na de mooie S-bocht remde ik nog even heel hard voor het verkeerslicht om de remmen te testen. Prima remmen niks mis mee. Bij Hoofddorp aangekomen draaide ik om en reed weer richting Leiden. Bij Leiden aangekomen zag ik dat er twee ledjes niet meer brandde dus dat komt neer op een verbruik van sowieso meer dan 25 procent acculading. Toen ik de MG ZS EV aan de oplaadpaal had aangesloten bij mij voor de deur zag ik dat het verbruik 29 procent was op 53,6 kilometer. Dt is omgerekend 184,8 kilometer actieradius op een volle acculading. Dat viel mij erg tegen want met een accucapaciteit van 44,5 kWh die bovendien ook nog eens watergekoeld is verwacht je toch meer actieradius dan dit magere getal. Met de verwarming uit kwam ik een stuk hoger uit, maar ook dat getal vind ik nog steeds tegenvallen gezien de accu-capaciteit. Met een dergelijke accu-capaciteit zou ik minimaal een actieradius van 300 kilometer of meer verwachten.

Snelwegzuinigheidsrit
Rijmodus Eco
Verwarming aan
V: 100 procent
A: 71 procent
Verbruik: 29 procent accu-energie
Tripmeter: 53,6 km
Actieradius omgerekend naar 100 procent: 184,8 km

Snelwegzuinigheidsrit
Rijmodus Eco
Verwarming uit – exo2 bodywarmer + controller en handschoenen aan
V: 100 procent
A: 78 procent
Verbruik: 22 procent accu-energie
Tripmeter 53,6 km
Actieradius omgerekend naar 100 procent: 243,6 km

Tweemaal op en neer naar mijn garage
Het zal vast en zeker de nasleep van mijn corona-infectie zijn geweest want ik moest na de snelwegzuinigheidsrit weer naar de garage gereden om nog een keer de Samsonite kofferset te fotograferen. De bodemplaat kent twee standen en ik had één van de twee vergeten te fotograferen. Wat denk je dan? Fotografeer ik weer de verkeerde stand dus met de bodemplaat in de laagste stand terwijl ik de Samsonite koffers juist in de hoogste stand had moeten fotograferen. Oké dan! Man, man die hersenen van mij, dus ik moest net thuis gekomen na het uploaden van de foto’s naar mijn Macbook weer in de MG ZS EV springen om nog een keer de Samsonite koffers uit mijn garage te rukken. Maar wees gerust het gaat gelukkig al heel wat beter dan een paar weken geleden. Toen wist ik niets eens welke auto ik op moest halen na het wegbrengen van de Suzuki S-Cross. Mijn bovenkamer leek wel even compleet blanco dat was best heel erg raar om mee te maken. Ik heb darmklachten gehad, extreem veel last van maagzuur, absurde spierpijn in mijn buikspieren en een zekere mate van geheugenverlies. Geen kuchje of last van mijn longen, ik had echt helemaal noppes nada last van mijn ademhalingstraject.

“Niet voor koukleumen!”
Maandag begon spannend want ik zou maandagochtend de tweede zuinigheidsrit binnendoor maken met de verwarming uit. Gezien het grote verschil in actieradius op de snelweg tussen verwarming aan/uit ging ik er vanuit dat ik toch wel ergens in de buurt van de 100 kilometer meer zou moeten uitkomen. Jammer dat er zo’n groot verschil zit tussen verwarming aan/uit want bij de meeste moderne elektrische auto’s heb je daar geen last (meer) van. Daar is een warmtepomp (= omgekeerde koelkast) al heel normaal en dat vreet dus geen ladingen stroom – en dus tientallen kilometers – van je tractie-accu. Net als zondag had ik mijn exo2 bodywarmer weer aangetrokken en zette ik tijdens het rijden de stoelverwarming aan. Als motorrijder ben ik wel wat kou gewend en dat moet ook wel want zeker hoog in de bergen kan het soms steenkoud zijn. Ik rij overigens door in de winter maar ik zoek het niet op want als het glad is en/of er gestrooid is dan pak ik mijn Renault Twizy naar werk. De laagste temperatuur waarbij ik ooit motor gereden heb was bij minus 39 graden Celsius. Het was -19 graden Celsius maar er stond ook nog eens een windkracht 8-9 en dat maakte het meer dan dubbel zo koud qua gevoelstemperatuur. Na 38 kilometer stond ik in een pompstation in Duitsland al met hete koffie in mijn handen met de gedacht dat ik nog 400 kilometer te gaan had. Ik reed net als vorige week vrijdag lekker rustig naar mijn werk. Onderweg viel mij op dat als je op de ACC rijdt en je een bocht instuurt of over een rotonde heen rijdt de auto behoorlijk veel vaart verliest of beter gezegd behoorlijk vertraagd. Een beetje teveel als ik eerlijk ben, oké zo goed als alle auto’s vertragen in een bocht als het ACC aan staat maar dit is absurd. Verder merkte ik dat ik als ik het ACC had gedeactiveerd ik het Resume-hendel (= naar je toetrekken) kon gebruiken om stilstaand voor een stoplicht weer te activeren zodat ik stil bleef staan. Deze auto heeft ook nog een Autohold dus dat is best handig dan kun je kiezen. Toen ik uit het Wassenaarse Bos gereden kwam en bij de N44 was aanbeland zag ik dat er – gelukkig wel de andere kant op – een file van hier tot Tokio stond, echt gewoon niet normaal en dat noemen ze in Den Haag dan een intelligente lockdown. Lamenielachuh joh! Het rijden naar Den Haag toe ging dus lekker en ik arriveerde dit keer met alle 8 led-lampjes nog aan op werk. Het verbruik lag dus duidelijk een stuk lager dan vorige week vrijdag. Na een korte dag werken vertrok ik lekker vroeg weer op huis aan dus ik hoefde me totaal niet te haasten dat is wel zo lekker als je een zuinigheidsrit maakt. Thuis gekomen zag ik nadat ik de MG ZS EV aan de oplaadpaal had gehangen op het kleine display 86 procent verschijnen dus dat betekende dat ik 14 procent acculading had opgereden vice versa naar mijn werk. Eindelijk kwam ik dan boven de 300 kilometer actieradius uit, het werd verdorie ook wel eens tijd zeg.

Zuinigheidsrit
Rijmodus Eco
Verwarming uit – exo2 bodywarmer + controller en handschoenen aan
V: 100 procent
A: 86 procent
Verbruik: 14 procent accu-energie
Tripmeter: 46,6 km
Actieradius omgerekend naar 100 procent: 332,9 km

Na deze laatste zuinigheidsrit zou ik bijna als titel “Niet voor koukleumen!” boven dit testverslag willen zetten want het verschil tussen een rit met de verwarming aan of uit is wel heel erg groot. Het scheelt op de snelweg dik 58,8 kilometer en binnendoor maar liefst 112,1 kilometer.
Dus op een rijtje gezet heb ik deze vier zuinigheidsritten gedaan met daarnaast de maximale actieradius.
1. Zuinigheidsrit binnendoor verwarming aan – 220,8 km
2. Zuinigheidsrit binnendoor verwarming uit – 332,9 km
3. Snelwegzuinigheidsrit verwarming aan – 184,8 km
4. Snelwegzuinigheidsrit verwarming uit – 243,6 km

Resume ACC in de stand Eco/Normal/Sport
Tijdens het hernemen (= Resume) van de ingestelde snelheid na afremmen merkte ik dat in de stand Eco dat nogal langzaam ging. Ik vermoedde dan ook dat het hernemen naar de ingestelde snelheid verschilde per rijmodus en inderdaad klopte dat.
Resume in rijmodus Eco – Langzaam
Resume in rijmodus Normal – Sneller
Resume in rijmodus Sport – Snelst

Ritje naar Rotterdam ivm. de Honda-e
Dinsdag 12 januari ben ik thuis gebleven van mijn werk want er waren geen ‘practicals’ en gelukkig vindt mijn teamleider Science het prima als ik dan thuis blijf. Omdat ik toch nog wat documenten in google.docs moest bijwerken kwam dat goed uit. Aan het einde van de ochtend ben ik ook nog even naar Rotterdam gereden om te kijken waar ik over twee weken de Honda-e moet ophalen. Het werd een leuke rit en gelukkig stond de straatnaam dit keer wel in de navigatie. Alleen het intypen was echt een hele klus, man, man wat een waardeloos werkend touchscreen is dit zeg. Op de heenweg ben ik even heerlijk door de mooie snelwegbochten naar Rotterdam heen gereden. Die bij het knooppunt Kleinpolderplein, het knooppunt Terbregseplein en knooppunt Ridderkerk alleen had ik daar pas door dat ik toch wel wat was omgereden. Niet erg want deze route is veel mooier en leuker dan over de supersaaie A4. De MG ZS EV hield zich uitstekend in de snelwegbochten maar ik had ook niet anders verwacht. Na een goed gesprek bij Honda Verhagen ben ik weer terug gereden naar Leiden en dit keer heb ik wel voor de A4 gekozen. Ergens onderweg was er een punt waar de A4 van 3 in 2 rijstroken overgaat en daar gebeurde iets wat ik maar zelden meemaak. In mijn achteruitkijkspiegel zag ik een BMW X5 met zeer hoge snelheid aankomen die zich met een totaal bizarre actie tussen mij en de Porsche Boxster die achter mij reed smeet. Ja echt letterlijk smeet want anders kan ik het niet noemen. Tja hij had pech dat hij mij trof want A ik heb een een onvoorstelbare bloedhekel bumperklevers en B helemaal als ze dat ook nog eens via een levensgevaarlijke actie doen. Uiteraard trapte ik eerst even hard op de rem en daarna sloot ik hem op tussen mij en de vrachtwagen rechts van mij. Altijd maar haast-haast-haast… Uiteindelijk ging ik naar rechts maar het extreem agressieve rijgedrag van dit soort verkeershufters mag de politie van mij een stuk harder aanpakken.

Na een toch wel lekkere rit nam ik de afslag Leidschendam met die mooie lange afslagbocht met 2 -> 3 -> 4 -> 5 -> 6 voorsorteerstroken. Dit is één van mijn meest favoriete afritten omdat je er heel geleidelijk steeds meer druk op de banden kunt zetten. De g-krachten nemen heel mooi geleidelijk maar tegelijkertijd extreem in kracht toe. De MG ZS EV hield zich uitstekende staande ondanks de extreme g-krachten middenin de bocht. Uiteindelijk kreeg ik de banden aan het piepen in het tweede deel van de afritbocht waar de g-krachten het hoogst zijn. Het werd precies groen toen ik aan kwam rijden en ik accelereerde vol door zodat ik meteen mezelf goed kon positioneren voor rechtsaf richting Leidschendam-Centrum. Daar kwam ik achter aan kleine vrachtwagen te staan die meteen naar rechts ging na het verkeerslicht waardoor ik plankgas kon geven nog voor de verzakkingen. Ik reed er met een behoorlijke vaart overheen en daar had de MG ZS EV toch duidelijk moeite mee. Ik moest alles uit de kast halen om ‘m de juiste kant op te laten rijden, dit was echt zo’n moment dat ik merkte dat de schokbrekers best wat meer uitgaande demping zouden mogen hebben. Schokbrekers kunnen een auto maken en breken dat is wel duidelijk, helemaal in het grensbereik daar maken ze écht het verschil. Dat gaat uiteraard samen met goede banden want de 17-inch Michelin Primacy 3ST hebben een uitstekende grip. Maar toch snap ik niet waarom MG geen banden met een lage rolweerstand heeft gemonteerd zoals de Michelin Energy Saver. Dat kan makkelijk 10 procent of zelfs meer schelen las ik een aritkel op Auto Motor&Techniek. Na Leidschendam ben ik via Voorschoten binnendoor naar huis gereden. Leiden <-> R’dam Charlois: 107,0 km – 49 procent verbruik accu-energie = omgerekend naar 100 procent = 218,4 km

Vol planken in de rijmodus Sport
Woensdag besloot ik op en neer naar werk te rijden in de rijmodus Sport en overal stevig gas te geven waar het maar kon. Op meerdere rotondes naar mijn werk had ik bijna-aanrijdingen omdat veel automobilisten de acceleratie van een elektrische auto totaal onderschatten. Laatst had ik een discussie met iemand waarmee ik een bijna-aanrijding had en die zei dat ik niet zo snel moest accelereren. Waarop ik antwoordde: “Uh sorry hoor maar u moet niet op het laatste moment de rotonde oprijden terwijl u geen voorrang heeft wat vindt u daarvan?” Het werd een leuke laatste testdag met geen nieuwe inzichten want ik had alles al getest. Alhoewel alles? Ik bedacht me ineens dat ik de topsnelheid nog niet had gemeten en ook de maximum snelheid achteruit niet. Het is dan altijd maar hopen dat ik bij de A44 aangekomen vooraan sta bij het verkeerslicht of dat auto’s voor mij snel naar rechts gaan zodat ik even die paar kilometer vaart kan maken tot aan de afslag Leiden-Zuid. Het pakte nog beter dan ik verwacht had want vol accelererend met een groen stoplicht in de verte had ik vrij baan. Ik kwam tot 155 km/u op de snelheidsmeter wat ik niet zo verkeerd vind. Daarna ben ik via de afslag Leiden-Zuid naar het Valkenburgse Meer gereden. En dan niet via de rotonde (=omweg) maar gewoon rechtdoor over de middenberm gewoon omdat het kan met deze SUV. Bij het Valkenburgse Meer stond politie op de wacht op het fietspad, blijkbaar waren ze naar iemand op zoek. Ik reed naar de parkeerplaats draaide om en reed plankgas achteruit en kwam uit op 40 km/u. En nee ik had geen haast ik wilde alleen maar zo snel mogelijk de accu leegrijden dus het leek net alsof ik haast had.

Sneller dan snel leeg
Snel-accu-leegrijden-rit
V: 100 procent
A: 64 procent
Verbruik: 36 procent accu-energie
Tripmeter: 54,3 km
Actieradius omgerekend naar 100 procent: 150,8 km

Niet aan toegekomen
Rondje SBP in de regen en droog niet gedaan, sorry…..

 

Specificaties

Jaargang

2021

Carrosserie

suv

Transmissie

singlespeed

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Electriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

8,2 seconden

Topsnelheid

140km/u

Vermogen

105(143) kW (pk)/rpm

Koppel

353 nm/rpm

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,2 meter

Overig

Type bekleding

Kunstleer

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.314 mm

Breedte

1.809 mm

Hoogte

1.644 mm

Wielbasis

2.585 mm

Spoorbreedte voor

1.526 mm

Spoorbreedte achter

1.539 mm

Massa leeg

1.457 kg

Max. toelaatbare massa

1.950 kg

Laadvermogen

475 kg

inhoud bagageruimte

448 liter

Bandenmaat

215/50-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand