Nissan Juke Acenta 1.6 L Eco 2010 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Nissan Nederland



(De) JUiste KEuze (maken)
Kiezen welke opleiding/studie je gaat doen, met wie je een relatie aangaat, waar de vakantie volgend jaar naartoe gaat, welke auto je wilt gaan kopen, afijn allemaal keuzes die je zowel op puur rationele gronden kunt maken dan wel puur op gevoel (al dan niet gebaseerd op ervaring). Sommige mensen kiezen alleen maar voor een bepaalde studie puur en alleen omdat ze later veel geld willen verdienen, sommige mensen gaan een relatie aan niet vanuit liefde maar vanuit materialistische overwegingen, sommige mensen gaan de rest van hun leven op vakantie naar hetzelfde land, stad, ja zelfs camping omdat het er zo gezellig is, en er zijn mensen die kopen een bepaald merk auto omdat hun vader/moeder dat ook al zijn/haar hele leven rijdt. Keuzes maken dan wel beslissingen nemen, je hele leven lang word je ermee geconfronteerd en de meeste mensen leren het nooit. Het lastige zit ‘m erin dat je nooit zeker weet of je de juiste keuze hebt gemaakt, dat weet je altijd pas achteraf, soms meteen en soms pas na maanden of zelfs jaren. De reden dat ik over dit onderwerp begin heeft alles te maken met de Nissan Juke die het onderwerp is van deze test. De futuristisch uitziende Nissan Juke koop je (net als de Nissan Cube overigens) niet op rationele gronden, niemand zou je geloven als je zou zeggen van wel. Toen ik de Nissan Juke had opgehaald wist ik nog niet dat ik de volgende dag binnen een paar seconden een zéér rigoureuze beslissing moest nemen.

Dubbel-functie
De eerste foto’s van de productie-versie van de Nissan Juke hebben mij ronduit verrast mag ik wel zeggen. Ik had niet verwacht dat Nissan het lef zou hebben de Juke exact zo in de showroom te zetten. Mooi wél dus! Ik ben een groot voorstander van vooruitstrevend design, we leven tenslotte niet meer in 1960. Bij BMW en Porsche heb ik bij sommige nieuwe modellen af en toe het idee dat ik tegen een opgekalefaterde auto uit de vorige eeuw aan sta te kijken. De Nissan Juke zit qua marktpositie onder de Nissan Qashqai en moet concurreren met de Mitsubishi ASX, en een aantal andere veel minder spectaculaire crossovers. Ik had dan ook verwacht in een auto te stappen die er van binnen net zo weinig spectaculair uitziet als de Qashqai. Maar net als de spectaculaire buitenkant heeft Nissan ook serieus aandacht besteedt aan de binnenkant oftewel het interieur. In het begin is dat even wennen en dat merkte ik toen ik op eerste kerstdag ‘s ochtends vroeg weer instapte. Met mijn slaapdronken hoofd zat ik tevergeefs naar de stelknop voor de ventilator te zoeken. Logisch want alle knoppen hebben een dubbel-functie en dat mag best origineel genoemd worden.

IJstijd
Maar goed nadat mijn hersenen ontdooid waren bedacht ik ineens dat ik op de knop “Climate” moest drukken. Het grappige is dat alle zes de knoppen eronder dan van tekst, kleur en functie veranderen inclusief de twee grote draaiknoppen. Eindelijk kon ik met één van de twee grote draaiknoppen de ventilator wat lager zetten. Daarna was het inladen en wegwezen richting Duitsland want we zouden van kerst tot en met oud en nieuw naar de Eifel gaan. Een dag eerder was er nog een mega hoeveelheid sneeuw gevallen in Brabant en Limburg dus ik was zeer benieuwd hoe de snelwegen richting het zuiden eruit zouden zien. Eenmaal richting Venlo/Maastricht konden we alleen aan de hoeveelheden sneeuw naast de vangrail en op de akkers zien in wat voor nachtmerrie de automobilisten zich de dag ervoor gewaand moeten hebben. De snelweg was brandschoon op slechts een paar opgevroren stukken na dan. In de meeste snelwegbochten kon ik ondanks de vier volwassenen en alle bagage een behoorlijk hoge bochtensnelheid aanhouden. Dat heeft alles te maken met de uitstekende vering/demping van deze Nissan Juke. Door die uitstekende vering/demping merk je amper dat deze voorwielaangedreven Juke een torsie-as heeft aan de achterkant. De 4×4 versie heeft overigens wel onafhankelijke wielophanging aan de achterkant.
Bij Heerlen passeerden we de Duitse grens en ik was er vanuit gegaan dat de Autobahn er net zo mooi bij zou liggen als de Nederlandse snelwegen. NOT! Ik kon mijn ogen gewoon niet geloven, is dit echt Duitsland??? Maar okay er was nog redelijk te rijden dus ik ben toch maar verder gereden. Toen we de B258 opdraaiden kreeg ik een slecht voorgevoel, dit was nog weer veel slechter dan de Autobahn en veel slechter als de slechtste doorgaande provinciale weg in Nederland. Let wel de B258 is een weg op een hoofdroute door de Eifel. Op een gegeven moment begon het heuvelachtig te worden en ik voelde de Nissan Juke af en toe glijden. Ik ben toen 50 km/u gaan rijden waar een maximum snelheid 70 km/u geldt. Uiteraard kreeg ik Duitse bumperklevers achter me, een Mercedes ML 4WD en een BMW x-drive die het allemaal veel te langzaam ging. Op een gegeven moment werd mijn kant van de weg tweebaans en haalde de Mercedes en BMW mij met hoge snelheid (ruim boven de maximum snelheid van 70 km/u) in. Totaal onverantwoord naar mijn mening, zelfs met 4WD en winterbanden sloeg dit werkelijk helemaal nergens op. Amper honderd meter verder zag het er ronduit dramatisch uit, hier was geen spatje asfalt meer te bekennen de hele weg was wit. En inderdaad God straft gelijk want we moesten stil gaan staan vanwege een ongeval waar o.a. die Mercedes ML (en waarschijnlijk ook die BMW) bij betrokken was. De Mercedes-rijder had een veel te hoge snelheid toen hij op de volledig besneeuwde weg belandde en moest waarschijnlijk plotseling remmen omdat het weer enkelbaans werd, en ja dan ben je gezien daar helpt geen 4WD of winterband nog aan.

Zu Hause
Vlak nadat het ongeluk was gebeurd zag ik rechts van mij de inrit van een restaurant. Zonder ook maar één seconde na te denken besloot de inrit op te draaien en terug naar huis te rijden. Dit was compleet gekkenwerk en dit had ik ook totaal niet verwacht, zeker niet in een land als Duitsland! De rest van de familie hoefde ik geen eens te vragen of ze het ermee eens waren, want die weten wanneer zelfs Daan omdraait dan moet het echt wel heel erg link zijn. Ik weet 100 procent zeker dat als ik door gereden was we van de weg af gegleden waren zonder dat ik er ook maar iets aan had kunnen doen. Zelfs als ik winterbanden had gehad – ze hebben één Nissan Juke met winterbanden – dan was ik nog omgedraaid. Misschien als ik een Nissan Juke 4×4 (dit model kwam net tijdens de testweek met de boot uit Japan de Rotterdamse haven binnen gevaren) met winterbanden had gehad was ik door gereden maar dan nog. Ik verbaas me er echt elke keer weer over hoe al die automobilisten in hun Audi’s met quattro, BMW’s met xDrive en Mercedessen met 4Matic als totale idioten over de half dan wel volledig besneeuwde wegen rijden. Ik zou dit soort gestoorde automobilisten graag een keer meenemen naar de slipbaan waar ze dan hun kunsten mogen vertonen. De meesten van hen vliegen na in een slip gebracht te zijn waarschijnlijk volledig onbestuurbaar de baan af. Ken je grenzen!, zowel die van je eigen stuurmanskunst als die van je auto!!! Vergeet namelijk niet dat je als bestuurder ook verantwoordelijkheid draagt voor de passagiers in je auto. Maar wat misschien wel net zo belangrijk is dat je tijdens een slip ook andere automobilisten/fietsers/wandelaars kunt aanrijden. Voor mij was de keus dan ook niet moeilijk om terug naar huis te rijden. Twee vakanties naar de knoppen want de week ervoor zou ik naar Ibiza vliegen (ik zou daar enduro gaan rijden met een KTM) vanaf Weeze maar dat ging ook al niet door vanwege de sneeuw. Een handige tip nog voor als er sneeuw ligt: zet het ESP uit dat vergemakkelijkt ‘s ochtends vroeg het wegrijden uit een dik pak vers gevallen sneeuw.

550 kilometer en 7 uur verder
Ik moet eerlijk bekennen dat het lang geleden is dat ik zo op eieren gereden heb. Gelukkig reden we vrij snel alweer Nederland binnen waar de wegen er gelukkig zo goed als brandschoon bij lagen. Met de D-mode (=Drive-mode) in de Eco-stand, en de cruise control aan op exact 105 km/u, zijn we heel rustig terug naar huis gereden. Ik kwam nog wel heel even in de problemen toen ik dacht even in Boxtel te gaan tanken. De inhoud van de benzinetank (en dus ook de actieradius) van de Nissan Juke houdt namelijk niet over, én op eerste kerstdag bleken bijna alle benzinestations gesloten te zijn. Zodoende moest ik een behoorlijk stuk over volledig besneeuwde binnenwegen rijden in de hoop toch die ene open benzinepomp te vinden. Op een gegeven moment heb ik uit wanhoop een in de sneeuw driftende quad-rijder aangehouden, en die wist gelukkig een onbemande benzinepomp ergens verderop langs een kanaal. Gelukkig was de hoofdroute langs het kanaal wel sneeuwvrij en daardoor reden we na het tanken al snel weer over de snelweg richting Eindhoven. Ondanks dat de Continental PremiumContact2 banden zeer slecht presteren in de sneeuw hield de Nissan Juke zich best goed. Dat is vooral te danken aan de goede balans van de Nissan Juke. En zo arriveerden we amper 7 uur later weer thuis waar we bij mijn zus met zijn allen van een fantastisch kerstmaal hebben genoten. Beter zo met zijn allen heel thuis dan bij wijze van spreken ergens in een Duits ziekenhuis. Het was een behoorlijk rigoureuze beslissing om 30 kilometer voor het hotel om te keren, maar ik heb er ook achteraf totaal geen spijt van.

Beoordelingsfout
Omdat mijn jongste zusje met drie kleine kinderen ziek was moest ik dinsdagochtend mijn moeder naar een kerk in Katwijk-Binnen brengen. Mijn zusje zou helpen koffie schenken op een begrafenis maar dat ging dus niet lukken. Aangezien wij als grote familie (ik heb 6 broers en zussen) elkaar altijd helpen zou mijn moeder het koffie schenken doen en mocht ik weer voor taxi spelen, iets wat ik altijd graag doe. Op de heenweg rijd ik dan uiteraard altijd voorbeeldig met mijn 75-jarige moeder naast me en op de terugweg uiteraard niet! De parallelweg onderaan de N206 bleek half schoon/half besneeuwd te zijn. Leuk om een erg grappig testje te doen namelijk vol in de remmen gaan op half schoon/half besneeuwd wegdek. Vroeger, dus zonder ABS en ESP, zou ik dan alle kanten op gegleden zijn maar nu niet. Zodra ik vol in de remmen ging (voldoende krachtig en prima te doseren) voelde ik de Nissan Juke eerst even scheef trekken maar dat wordt meteen daarna gecorrigeerd door het ABS in samenwerking met het ESP. Aan het einde van deze weg reed ik de asfaltweg weer op richting de N206. Omdat ik toch wel benieuwd was naar het gedrag van de Nissan Juke in het grensbereik ben ik even over de parallelweg van het voormalig MarineVliegkamp Valkenburg gereden. Alles ging perfect totdat ik in de Sport-stand teveel gas gaf in de S-bocht, een beoordelingsfout van jewelste. De adrenaline pompte werkelijk door mijn lijf en ik dacht even dat het helemaal fout zou gaan maar niet dus. Om de een of andere reden brak de Juke niet weg en bleef ik netjes op het asfalt. Het was net of er een film langzaam afgespeeld werd zo voelde het aan. Nou was ik er na een paar honderd meter rijden al achter dat de vering/demping van deze Nissan Juke erg goed is maar dit had ik niet verwacht. Ik heb er eerlijk gezegd niet echt een verklaring voor wat er gebeurde, maar het ESP alleen heeft me absoluut niet gered. Daarvoor was de actie namelijk te heftig, daar helpt zelfs geen ESP nog aan mee. Een goede balans en een uitstekende vering/demping zijn volgens mij dan ook de belangrijkste reden dat de Juke bestuurbaar bleef.

Nieuw motorblok + klakbak
Sinds de invoering van de Euro 5 norm is er bij alle automerken een hele nieuwe vloot aan nieuwe benzine/dieselmotoren op de markt gekomen. De Nissan Juke heeft ook nieuwe benzinemotoren gekregen. Een 1.6 liter met en zonder turbo, de één met 117 Pk en de ander met 190 Pk. Ik hoop nog een dagje met de All Mode 4×4 met 190 Pk en XTronic CVT op stap te gaan, en ik hoop dan uiteraard dat er weer sneeuw ligt. De 1.6 liter met 117 Pk die ik mee had heeft een heerlijk levendig motorblok behalve in de Eco-stand maar dat is uiteraard ook de bedoeling. Ik heb regelmatig in de Eco-stand gereden en dan vooral op de snelweg als ik 100-120 km/u op de cruise control. In de Normal-stand wilde ik de 117 Pk direct geloven, maar het gekke is dat in de Sport-stand ik het gevoel had dat er ruim meer dan die 117 Pk uit het motorblok kwamen rollen. De versnellingsbak is van het type dat we in het vakjargon ook wel een klakbak plegen te noemen. Dit soort versnellingsbakken maken tijdens het overschakelen een soort klak-geluid als je overschakelt. Zelf hou ik wel van dit soort versnellingsbakken maar er zijn nogal wat autojournalisten te vinden die er een hekel aan hebben. Een subjectieve beoordeling al met al want de versnellingsbak van de Nissan Juke mag dan niet supersoepel schakelen maar in ieder geval wel nauwkeurig!
De 5-bak past prima bij deze Nissan Juke, alleen in de Sport-stand wenste ik soms dat de Nissan Juke een 6-bak had gehad. In de Eco-stand en de Normal-stand voelt de Nissan Juke aan als iedere andere 1.6 liter auto. Totdat je de Sport-stand inschakelt en de Nissan Juke er plotseling als een speer vandoor gaat. Zelfs stoplichtsprintjes worden leuk gewoon omdat je de power in het gaspedaal voelt, en de Juke daardoor als het ware aangeeft dat-ie er hard vandoor wil. In de vijfde versnelling in de Sport-stand heeft de Nissan Juke nog ruim voldoende kracht, zodat je op de snelweg bij een snelheid van 100-120 km/u nog gas kunt geven zonder terug te hoeven schakelen. Ik switchte tijdens het rijden regelmatig van drive-modus. Qua gevoel lijkt dit systeem nog het meest op het DNA-systeem van Alfa Romeo, daarmee bedoel ik dat je duidelijk het krachtsverschil per drive-modus voelt.

Verrassende was
Het dooide zwaar en het miezerde licht, maar toch besloot ik de Nissan Juke nog even te wassen voor het terugbrengen. Achteraf was ik daar blij mee want tijdens de wasbeurt vielen de mooie, doordachte lijnen me pas goed op. Van een afstandje lijkt het lijnenspel van de Nissan Juke nog het meest op een chaotisch design dat er vooral lekker anders uitziet maar dat is dus schijn. Ineens vielen mij de mooie achterlichten op, de van achter naar voren lopende welvende lijnen, en langs de voorkant lopend merkte ik dat alles op zijn plek viel. Een veel gehoorde opmerking bij een dergelijk afwijkend design “Het kind van de designer heeft het ontwerp zeker afgemaakt” vind ik in dit geval dan ook onterecht. Eigenlijk miste ik de Nissan Juke meteen al na het uitstappen, dit is nou typisch zo’n auto waar je van gaat houden tijdens het testen. De Nissan Juke is kort samengevat een grappige, degelijke, veelzijdige crossover die alles goed doet.

Vreemde vogels
Behalve vreemde vogels op de weg – zoals deze Nissan Juke – zie je tegenwoordig ook steeds meer vreemde vogels in de natuur. Zo heb ik een dag na terugkomst een foto kunnen maken van een halsbandparkiet in onze achtertuin.

Specificaties

Jaargang

2010

Carrosserie

crossover

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

11,1 seconden

Topsnelheid

178km/u

Vermogen

86(117)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

158/4.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.598 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:10,7

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,7 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

7,6 liter/100 km

Snelweg

5,0 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

6,0 liter/100 km

C02 uitstoot

138 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Lengte

4.135 mm

Breedte

1.765 mm

Hoogte

1.565 mm

Wielbasis

2.530 mm

Spoorbreedte voor

1.525 mm

Spoorbreedte achter

1.525 mm

Massa leeg

1.115 kg

Max. toelaatbare massa

1.645 kg

Laadvermogen

430 kg

Aanhanger geremd

1.250 kg

Aanhanger ongeremd

608 kg

inhoud bagageruimte

251 liter

Bandenmaat

215/55-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand