Autotests | autotesten en rij impressies | autotesten.nl

Nissan Qashqai Tekna 1.3 Mild Hybrid 140 MT 2021 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Nissan Nederland B.V.


Soepelheid in optima forma!

Samenvatting
Nissan staat te boek als de uitvinder van de Crossover, een soort van hatchback op hoge pootjes. Nissan heeft dus een naam hoog te houden als geen enkel ander automerk in de wereld. En is dat gelukt? Wel als je vier Superplussen scoort bij de zeer kritische Daan dan doe je iets goed, gewoon écht heel goed dus! Grappig genoeg viel ons jaarlijkse familieweekend – vorig jaar helaas uitgesteld vanwege dat Chinese virus – precies in de testweek dus een betere test kon ik me niet wensen. Met vijf familieleden + bagage in de Nissan Qashqai naar een familieweekend is de best mogelijke test denkbaar. Behalve een heel erg gezellig familieweekend werd het vooral ook een perfect testweekend voor de Nissan Qashqai. Naast een pakezel bewees de nieuwe Nissan Qashqai ook een ruimtewonder en een heerlijke auto om in te rijden daar waren alle familieleden bij mij in de auto het ook dik mee eens. Na het familieweekend ben ik op mijn eigen testtrajecten verder gaan testen en elk testresultaat dat er toe doet voor een Crossover bleek even uitmuntend te zijn. In eerste instantie was ik nog wat terughoudend maar naarmate de testweek vorderde kon ik niet anders dan concluderen dat Nissan in alle opzichten een werkelijk sublieme Crossover heeft afgeleverd met deze vernieuwde Qashqai. Het leukste aan deze testweek was natuurlijk weer het bezoek aan Bas van Autobeklederij v/d Werf. Waar Bas toch elke keer weer zijn snedige commentaren vandaan haalt vind ik het mooiste aan hem. Ik kan daar als testrijder echt van genieten, Bas is echt een kei in zijn vak. Misschien moet ik maar eens een verhaaltje schrijven over het bedrijf van Bas, het is net of je bij Malle Pietje (Swiebertje voor niet leeftijdgenoten) binnen wandelt. Wat hij doet vind ik persoonlijk toch wel uniek in Nederland.

Plus: Compleetheid – Stuurgedrag – Zit
Superplus: Bagageruimte – Beenruimte achterin – Verbruik – Wegligging

Min: Geen idee

Testverslag
Storm op komst! Eindelijk was daar dan eindelijk de eerste herfststorm na een lange mooie zomer en een zéér mild begin van de herfst. Ik had schoolvakantie dus ik kon de hele dag de Nissan Qashqai ophalen en dus een droog moment kiezen. Ik twijfelde nog even tussen bus + trein of mijn Honda MSX 125 maar toen ik de prijs heen en terug voor beiden was het niet moeilijk kiezen. Bus + Trein op en neer = 21,10 euro en Honda MSX 125 op en neer = 3,50 euro. Van die 17,60 euro verschil kan ik toch weer ruim 9 liter peperdure Euro 95 tanken waarvan Mark ‘Pinokkio’ Rutte de miljarden aan geheven accijns vervolgens in één van zijn vele bodemloze putten laat verdwijnen (bv. die Sywert-deal). Tja Nederland = Narcostaat = Politieke criminelen-clan = Rutte-doctrine = noemt men vertaald Rutte-dictatuur = ja wat is Nederland eigenlijk niet? Ben blij dat ik maar een gewone man ben die naast zijn baan auto’s test. Ik heb nog even opgezocht wanneer ik mijn allereerste Nissan Qashqai heb getest en dat bleek in 2010 te zijn geweest en dat was de Nissan Qashqai Connect Edition 2.0 2WD om precies te zijn. En wat erg grappig en geheel toevallig is dat in 2010 ons familieweekend ook precies in de testweek van de Nissan Qashqai viel. Wat mij verder opviel is dat beide Qashqai’s 140 Pk aan vermogen hebben alleen had die Nissan Qashqai uit 2010 een 2-liter motorblok en deze Nissan Qashqai een 1.3-liter motorblok. Dat is ruim een derde kleinere cilinderinhoud en dat is nogal wat. Het laat ook zien dat down-sizing in combinatie met de turbo-/intercooler-techniek niet heeft stil gestaan en nu gemeengoed is. Het duurde even voor de Nissan Qashqai voor gereden werd want de persoon die mij zou helpen was er even niet en dus moest er iemand anders opgetrommeld worden. Na het afstellen van stoel/stuur/spiegels kon ik er vandoor en het eerste dat mij opviel is de onvoorstelbare soepelheid (= versnellingsbak + vering/demping) en zweefgevoel tijdens het rijden. Dan merk je als autojournalist weer eens goed hoeveel beter het elke keer toch nog weer kan.

Eenmaal op de A5 drukte ik pardoes het verkeerde knopje in, namelijk die van de snelheidsbegrenzer in plaats van de Adaptive Cruise Control. Dat icoontje lijkt namelijk op die van de Cruise Control. Nissan heeft echter een eigen icoontje voor de Adaptive Cruise Control en het was een behoorlijke tijd geleden dat ik een Nissan heb getest. Met de rijmodus op Eco, het ACC op 100 km/u en en de afstand tot de voorligger op één streepje (maximaal drie streepjes) reed ik naar huis want de kofferfoto’s maak ik later wel die zouden met deze storm alle kanten op waaien. Bij Leiden aangekomen neem ik sinds kort niet meer gedachteloos de verkeerde afrit. De voormalige afrit Leiden/Valkenburg/Katwijk aan Zee is de eerste van geschrapt want Leiden heeft een geheel eigen afrit gekregen in de nieuwe situatie. Gelukkig is het wel een hele mooie dubbelbaans afrit geworden met een hele mooie strakke bocht. Echt zo’n bocht waar je werkelijk tot op de millimeter op de grens kunt rijden. Met de vierwielaangedreven Hyundai Sante Fe was ik er een paar dagen eerder ook al zo lekker op de grens doorheen gereden. Ondanks dat deze Nissan Qashqai voorwielaangedreven (er is ook een 4WD-versie) is liet ie zich heel mooi en strak door de lange afritbocht heen sturen. Het onderstel voelt lekker stijf aan en samen met de uitstekende vering/demping levert dat een wegligging op die van deze auto één van de meest gewilde Crossovers maakt. Voor alle duidelijkheid Nissan is de uitvinder van de Crossover met deze Qashqai in 2007. De Crossover is een kruising tussen een compacte hatchback en praktische SUV.

Even naar de huisarts
Donderdagmiddag moest ik naar de huisarts en normaal gesproken pak ik dan de fiets maar het regende zo hard dat ik toch maar in de Nissan Qashqai ben gesprongen. De weg naar mijn huisarts is namelijk kort en leuk vanwege de perfecte test-drempels op deze route. Na de fabuleus goede Hyundai Santa Fe kon de Nissan Qashqai natuurlijk alleen maar zwaar tegenvallen dus ik was benieuwd. De absolute scherprechter op de route is de scheve verkeersdrempel bij de Praxis van asfalt over de stoep naar straatklinkers. Die scheve verkeersdrempel in Wassenaar is leuk maar deze is nog een stuk heftiger en dan weet ik niet welke kant op mijn favoriet is asfalt -> straatklinkers of straatklinkers -> asfalt. Ik denk toch de laatste die is net even heftiger (de aanloop is wat steiler) dan andersom maar het scheelt weinig. Ik reed op een gunstig tijdstip want zo rond 13.00u is het in de schoolvakantie daar lekker rustig. Ik stuurde iets naar links zodat ik een mooi aanloopje kon nemen en met een lekker vaartje over de scheve verkeersdrempel heen kon rijden of beter gezegd vliegen. Ik stuiterde alle kanten op voor mijn gevoel maar de vering/demping deed zijn werk meer dan uitstekend voor een auto van deze prijs. Wat dat betreft ben je bij de Japanners (alsmede de Zuid-Koreanen) aan het goede adres als je een kwaliteitsauto voor een nette prijs wilt kopen. Maar ja voor hoe lang nog want naast een groot gebrek aan chips is er nu ook een groot tekort aan Magnesium – lees ik tijdens het schrijven van dit testverslag – dat onmisbaar is in elke auto. Ze verwachten daarom dat de autoproductie in Europa zelfs volledig stil kan komen te liggen. Het moet niet gekker worden zeg! De twee gewone verkeersdrempels die daarna volgen zijn ook van het type erg vervelend, in een normale personenauto raakt de voorkant hier altijd het wegdek vanwege de harde klap van het neerkomen. Maar met de lange veerwegen van de Nissan Qashqai heb je daar gelukkig totaal geen last van.

Op de terugweg besloot ik dezelfde route terug te rijden want vanaf de andere kant is het toch net even anders zoals ik al schreef. De twee gewone verkeersdrempels zijn vanaf deze kant minder steil waardoor de landing harder is door het diepere gat aan de andere kant. De scheve verkeersdrempel is vanaf deze kant één van de mooiste testdrempels uit mijn grote gamma aan verkeersdrempels en snelheidsbrekers. Lastige is wel dat ik pas het allerlaatste moment kan zien of er verkeer van rechts aankomt waarna ik meteen plankgas moet geven… of niet dus. Ik had mazzel want er kwam geen verkeer aan waarna ik plankgas gaf en fantastisch mooi over de scheve verkeersdrempel heen stuiterde. De automobilist die mij tegemoet kwam zal wel gedacht hebben: “Wat doet hij nou?” Na thuiskomst twijfelde ik nog even of ik de Samsonite kofferset zou fotograferen maar aan de heen en weer gaande schutting van de buren te zien kon ik dat maar beter niet doen. Ik ben nog wel even op en neer naar mijn garage gereden want ik moest nog wat spullen ophalen voor ons familieweekend. Wat ik wel jammer vind is dat ik er elke keer aan moet denken de rijmodus op Eco te zetten. Persoonlijk vind ik het handiger dat ie daar op blijft staan na een eerdere instelling maar goed het is niet anders. Ik was benieuwd hoe de Nissan Qashqai zou sturen op de bochtige weg naar mijn garage die bezaaid ligt met veel haakse bochten, hele mooie flauwe bochten en enkelbaans mini-rotondes. Net toen ik de rondweg opreed zag ik rechts politie staan met een scooterrijdster en een auto, alweer een aanrijding en ik had net daarvoor op het radionieuws gehoord dat het aantal aanrijdingen is gestegen met schrik niet 20 procent! De corona heeft blijkbaar iets gedaan met het concentratievermogen cq oplettendheid van automobilisten. Of zijn ze misschien nòg meer verslaafd geraakt aan hun smartphone?

Vrijdag vertrekdag familieweekend
Net na de lunch zouden we vertrekken richting Kraggenburg voor ons jaarlijkse familieweekend. ‘s Ochtends had ik alvast de verwijderbare bodemplaten en de hoedenplank uit de achterbak gehaald zodat er meer bagage in de kofferbak zou passen. We gingen natuurlijk maar een weekendje weg dus de bagage van vijf mensen paste er makkelijk in maar er moest ook nog een berg speelgoed mee voor de kleintjes dus die extra ruimte was hard nodig. Eén van de beste dingen van deze Nissan Qashqai is de beenruimte achterin die is voor een auto van deze grootte werkelijk subliem. De rit naar Kraggenburg was er eentje van het type om de hoek de snelweg op daarna de Adaptive Cruise Control op 100 km/u en rechtuit zo we gaan. Toch ontdekte ik nog iets onderweg want er zijn momenten dat een gewone Cruise Control net wat fijner rijdt dan een Adaptive Cruise Control en ik heb toen de Adaptive Cruise Control uitgezet en daarna het ACC-knopje een aantal seconden ingedrukt gehouden en zag toen dat ie op de gewone Cruise Control sprong. Handig er zit dus een Adaptive Cruise Control én een gewone Cruise Control op. Na een rit van een uur en drie kwartier arriveerden we in Kraggenburg om precies te zijn: Netl – De Wildste tuin. Na alles uitgeladen te hebben ben ik naar de plaatselijke benzinepomp gereden in Kraggenburg want ik was heel erg benieuwd naar het verbruik. Gezien de vol bepakte en bezakte auto was de ruim 1:14 niet eens zo verkeerd. Best netjes voor vijf personen en volle bepakking.
Rijmodus Eco – 150 km/10,45 ltr E10 = 1:14,35
Tijdens het familieweekend heb ik niet in de Nissan Qashqai gereden en eigenlijk was dat alleen zaterdag want zondagmiddag moesten we alweer op huis aan. Ook die rit leverde weer een vergelijkbaar verbruik en wel 1:14,9 om precies te zijn.
Rijmodus Eco – 140 km/9,4 ltr E10 = 1:14,9
Zondagmiddag kreeg ik plotseling buikpijn en niet veel later voelde ik me zo misselijk dat ik niet meer op mijn benen kon staan. Zondagavond heb ik verder op bed doorgebracht en ook maandag heb ik vrijwel de gehele dag op bed gelegen.

Zuinigheidsrit – Rijmodus Standard – 69,8 km/3,11 ltr E10 = 1:22,44
Dinsdagochtend besloot ik de gewone zuinigheidsrit te maken van Katwijk aan Zee <-> Overveen = 69,8 km. Na het aftanken was ik totaal vergeten de rijmodus in de Eco-stand te zetten en omdat ik al meer dan 10 kilometer onderweg toen ik het ontdekte had het geen zin meer om de rijmodus alsnog in de Eco-stand te zetten. Ik was dan ook erg benieuwd op wat voor verbruik ik uit zou gaan komen in de rijmodus Standard. Het was lekker rustig op de weg dus het zou een heerlijk ritje gaan worden verwachtte ik. Eenmaal op de N206 zette ik de Adaptive Cruise Control vast op een snelheid van 80 km/u. Het regende niet meer maar het asfalt was vrijwel over nog nat en samen met de herfstblaadjes was dat dus oppassen geblazen. Gelukkig lagen er in mijn favoriete bocht geen herfstblaadjes maar het was wel nat en dus reed ik niet met 80 km/u maar met 70 km/u door de haakse rechterbocht heen. Daarna heb ik de snelheid op 60 km/u vast gezet tot aan Vogelenzang waar de gehele weg door het dorp een 30-zone is en daar gebeurde iets heel vreemds! Ik wilde de Adaptive Cruise Control vastzetten op 35 km/u maar iedere keer dat ik vanaf 40 km/u de snelheid met 1 km/u wilde minnen viel de Adaptive Cruise Control automatisch uit. Toen dacht ik kom laat ik de gewone Cruise Control activeren en proberen of ik die wel vast kan zetten op 35 km/u maar ook die viel steeds weer automatisch uit. Huh??? Ik snapte er helemaal niets van, wat is dit joh dit is mij echt nog nooit overkomen in geen enkele auto! Het dorp uit kon ik het ACC gewoon weer vastzetten op 40 km/u en opplussen naar 50 km/u. Wat is hier in hemelsnaam aan de hand joh? Ik reed rustig verder en na de rotonde pluste ik op naar 60 km/u en reed via de bomenweg naar Bentveld. Dat reed lekker door en ik moet zeggen dat deze Nissan Qashqai qua rijden, zit en sturen een fijne auto is. Bij de scheve verkeersdrempel richting Bentveld aangekomen moest ik helaas remmen die nul keer remmen ging helaas niet meer lukken. Ik reed met 50 km/u richting Zandvoort met even een kort stuk 60 km/u en vraag me niet waarom dat zo is. Het is zo’n kort stuk dat ik zoiets heb van had dat dan ook gewoon 50 km/u gelaten. In Zandvoort kwam ik eerst achter een vrachtwagen met trailer te hangen en daarna achter de grote rode tractor van ‘Vis van Floor’. Dat was dus extreem sloom boemelen met een snelheid van slechts 20-25 km/u richting en daarna ook nog over de gehele boulevard.

Aan het einde van de boulevard kon het gas er weer op richting de 50 km/u even later 60 km/u en dan heel even kort weer 50 km/u en daarna vroem-vroem 80 km/u tot aan Overveen. Wat ik erg jammer vind aan deze Nissan Qashqai is het feit dat de remmende werking van de motor nihil is, zelfs als ik bij een behoorlijke snelheid terugschakelde naar 3de -> 2de en niet veel later de 1ste versnelling was er vrijwel geen sprake van een beetje behoorlijk afremmen op de motor. Jammer want dat zou deze auto voor mij een stuk leuker maken want ik rem veel liever af op de motor dan dat ik op het rempedaal trap. Bij de rotonde vlak voor Overveen draaide ik om en reed via de duinenweg weer terug naar zee. Natuurlijk kwam er weer een BMW asociaal voorbij geknald, het zal eens niet zo zijn ma, man. Maar ja als ze staan te laseren dan lach ik zo’n idioot keihard uit (ik rij dan langzaam even met open raampje hem lachend aankijkend voorbij) als hij door een politieagent de parkeerplaats op gedirigeerd wordt. Dat zijn hele dikke prenten geloof mij! Op de boulevard kon ik lekker doorrijden en ik kan altijd genieten van de rotonde naast het Circuit van Zandvoort. Daar rij ik altijd heel hoog op de rotonderand overheen waarna het in één keer rechtsaf naar beneden gaat. Echt de allerleukste rotonde van Noord-Holland qua fun. De rit terug ging lekker en ik was razend benieuwd wat de Adaptive Cruise Control en de gewone Cruise Control zouden doen als ik door de Dorpsstraat van Vogelenzang heen reed. Huh? Nu kon ik dus wel zonder problemen 35 km/u rijden op beide soorten Cruise Control. Schiet me lek zeg hallo! Na Vogelenzang kwam ik achter een Duitser te hangen die 45 km/u reed waar je 60 km/u mag rijden. Als het uitzicht nou fantastisch was dan kon ik het nog snappen maar dat was juist retesaai. Ik heb ‘m dus maar snel ingehaald en daarna was het rechtuit zo de gaat richting Katwijk aan Zee. Ik stopte mijn bankpas in de sleuf typte mijn pincode in pakte het vulpistool en begon te tanken. Rijmodus Standard – 69,8 km/3,11 ltr E10 = 1:22,44 een prima verbruik voor zo’n netjes verlopen zuinigheidsrit met snelheden van 30-50-60-80 km/u. Na het aftanken ben ik uiteraard nog even lekker door de opritbocht bij ‘t Heen gereden met het ESP uit. Superstrak een ander woord kan ik er niet voor verzinnen, mama mia wat doet deze auto dat goed zeg.

Zuinigheidsrit – Rijmodus Eco – 69,8 km/2,74 ltr E10 = 1:25,47
Na mijn zuinigheidsrit in de verkeerde rijmodus besloot ik ‘s avonds na het eten ook meteen maar de zuinigheidsrit in de rijmodus Eco te doen. Dan had ik meteen een goed vergelijk want het was hetzelfde weer met weinig wind. De volgende dag zou het harder waaien en dan krijg je toch een andere verbruikswaarde. Nog voor 18.00u zat ik in de Nissan Qashqai richting Katwijk aan Zee. Ook deze zuinigheidsrit verliep weer perfect en ook nu weer belandde ik achter ‘Vis van Floor. De grote rode tractor van ‘Vis van Floor’ reed precies voor mijn neus de boulevard weer op (=snelheid van 20-25 km/u hooguit), en daardoor is deze zuinigheidsrit qua gemiddelde snelheid dus precies gelijk aan die van vanochtend. De meeste automobilisten zaten zich helemaal kapot te ergeren achter de sloom rijdende tractor maar ik niet. Altijd maar dat gehaast, waar is dat toch goed voor? Na een geslaagde zuinigheidsrit kwam ik weer bij de grote Appie in Katwijk aan Zee aan en gooide de tank weer nokkievol. Na een snelle rekensom kwam ik uit op een heel mooi verbruik van meer dan 1:25. Klasse dat had ik totaal niet verwacht, dat Mild-Hybrid systeem doet zijn werk dus uitstekend. In de technische specificaties kon ik helaas alleen het gecombineerde verbruik vinden en dat is minimaal/maximaal 6.4/6.5 (= 1:15,62/1:15,38) dus dat is wel heel erg hoog als ik eerlijk ben. Dat is maar een iets lager verbruik dan ik haalde met 5 personen en een stampvolle bagageruimte. Rijmodus Eco – 69,8 km/2,74 ltr E10 = 1:25,47

Rondje Space Business Park
Na het aftanken ben ik de N206 weer opgereden richting Klei-Oost voor een rondje over het Space Business Park want dat mag niet ontbreken. Het is voor elke testauto dé scherprechter want als je hier door de mand valt is er iets goed mis met bijvoorbeeld de vering/demping of de grip van de banden in het grensbereik. Tot nu toe bevalt de Nissan Qashqai mij uitstekend dus ik verwacht dan ook dat het rondje SBP geen enkel probleem zal zijn voor deze auto. Fijne aan de Nissan Qashqai is dat het ESP (TRC staat er niet bij vermeld gek genoeg) volledig uitgezet kan worden. Daardoor kan ik ‘m ook echt helemaal op de grens rijden en dat levert een veel betrouwbaarder eindresultaat op dan als het ESP niet uitgezet kan worden. Afijn even zoeken in het Menu en een druk op de knop en uit staat het ESP. Voor sommige dingen moet je écht goed zoeken in het Menu dus trek daar gewoon eens een uurtje voor uit dan blijft het wel hangen. Op naar het Space Business Park via de mooie afritbocht naar Klei-Oost. Ik vloog werkelijk perfect op de grens rijdend door de afritbocht bij Klei-Oost heen, zo perfect dat het niet anders kan dan dat er iets elektronisch afgeregeld wordt tussen de voorwielen. Normaal gesproken glijdt een voorwielaangedreven auto op de grens rijdend namelijk met onderstuur de bocht uit maar dat doet deze Nissan Qashqai dus absoluut niet. Na wat zoeken in de e-brochure vond ik wat ik wilde weten, deze Nissan Qashqai heeft een zogenaamd Chassis Control System. Het mooie aan dit systeem is dat zelfs met het ESP uit de auto dus nog steeds mooi in balans blijft in het grensbereik. Persoonlijk vind ik het één van de betere elektronische hulpsystemen die er op de markt zijn want je voelt/merkt er namelijk helemaal niets van. Dat kon dus niet anders dan een heel leuk en vooral enerverend rondje SBP worden. Na de rotonde kon ik direct los gaan, plankgas vloog ik in de 2de versnelling met doorspinnende voorbanden de haakse rechterbocht door. Heerlijk!

In de flauwe linkerbocht hield ik de snelheid hoog zodat ik precies op de grens rijdend net stuur in één keer om kon gooien de vrachtwagenparkeerplaats op. De Nissan Qashqai trok deze zeer heftige actie met groot gemak, het onderstel + vering/demping van deze auto is echt steengoed. Aan de andere kant van de vrachtwagenparkeerplaats aangekomen gooide ik het stuur hard om naar rechts en meteen daarna weer hard naar links richting de ESTEC. Na de lage of zeg maar laagste verkeersdrempel gaf ik stevig gas richting de haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor. Ik vloog serieus hard door deze lastigste bocht van het SBP heen maar ook nu weer alleen heel kort wat piepende banden en verder niets. Meteen na de heftige stuiter hadden de banden vrijwel direct weer grip wat het gevolg is van de uitstekende vering/demping. Ik kan mij zo voorstellen dat deze bocht in de 158 Pk sterke Xtronic 4WD uitvoering (die slechts 165 kg* meer weegt) nog weer een stuk leuker is. De hoge verkeersdrempel ging lekker maar voor de allerhoogste verkeersdrempel gaf ik nog even gas bij. Het ws best wel een beetje tricky wat ik deed maar ik vertrouwde volledig op de uitstekende vering/demping en balans van deze Nissan Qashqai (dat komt ook doordat Nissan heeft gekozen voor het modulaire CMF-C-platform dat zorgt voor een lager zwaartepunt = dus een betere balans). De jump was zo hoog dat de schokbrekers voor en achter volledig inveerden en de stootrubbers op de veerschotels sloegen. Ik zat in de juiste versnelling dus ik kon meteen na het uitveren snoeihard de rotonde op en af de blinde rechterbocht induiken. Ook dat ging weer perfect, ik gleed geen millimeter opzij ha, ha goed man! Daarna deed ik het iets rustiger aan en pas in de flauwe linkerbocht naar de noordelijke oprit naar de N206 gaf ik weer stevig gas. Ik had de rotonde naar de oprit vrij en daarna kon ik direct plankgas geven in de lange opritbocht. De eindsnelheid lag hoog maar toch raakte het onderstel zelfs niet heel even uit balans. Dat overkomt mij niet vaak bij een dergelijk hoge snelheid hier. De opritbocht bij ‘t Heen moest ik natuurlijk ook nog even doorheen. Dat ging werkelijk superrrr.
*De Nissan Qashqai heeft aluminium deurpanelen/motorkap en de achterklep is gemaakt van composietmateriaal

Bassie
Op de voorlaatste dag voor het terugbrengen moest ik nog twee dingen doen, de Samsonite kofferset fotograferen en natuurlijk even naar Bas want zijn commentaar mag natuurlijk niet ontbreken! Ik ben eerst maar naar mijn garage gereden om de Samsonite koffers in te laden. Dat duurde wel even want ik moest de op één na grootste kofferset inladen. Zonder verwijderbare bodemplaat passen er serieus veel koffers in de kofferbak van deze Crossover die toch niet extreem groot is van buiten. Knap gedaan van Nissan moet ik zeggen. Eigenlijk had ik voor vertrek naar het familieweekend ook even een noodstop moeten maken met een vol beladen auto bedacht ik me achteraf. Leeg staat de Nissan Qashqai na een noodstop ruim op tijd stil maar ja ik had ook niet anders verwacht.

Samsonite kofferset
Met verwijderbare bodemplaat
Met hoedenplank: 50-liter + 4×33-liter + 2×13-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter + 4×13-liter
Zonder verwijderbare bodemplaat
Met hoedenplank: 2×70-liter + 50-liter + 2×33-liter + 13-liter
Zonder hoedenplank: 2×70-liter + 2×50-liter + 3×33-liter + 2×13-liter

Bas was gelukkig aanwezig en had ook even kort tijd voor mij. “Dit interieur is echt een duidelijke verbetering en wat spannender dan vroeger”, zei Bas tegen mij. De blauwe streepjes in het stoffen zitting-deel van de bekleding (de voor en zijkanten van de zittingen zijn skai) konden Bas zijn goedkeuring wegdragen. Wat betreft het design zei Bas: “Ik vind de achterkant mooier dan de voorkant.” De koplampen vond Bas maar niks net als de sleuven in het zijscherm, het is toch geen F1-auto is het wel mompelde Bas. Op de dag van te terugbrengen kwam ik erachter dat ik helemaal was vergeten een snelwegzuinigheidsrit te maken in een ‘lege’ Nissan Qashqai. Gezien de mooie ruim 1:25 in de rijmodus Eco ga ik er vanuit dat een verbruik van 1:20 of meer geen enkel probleem moet zijn. Mijn excuses dat ik het vergeten ben.

 

Specificaties

Jaargang

2021

Carrosserie

Crossover

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine Elektrisch

Type motor

Otto + Elektrisch

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

10,2 seconden

Topsnelheid

196km/u

Vermogen

B-103(140)/4.500-6.000 E-3,6(5) kW (pk)/rpm

Koppel

B-240/1.750-4.000 E-19,2 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.3/1.332 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + Intercooler

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

11,1 meter

Overig

Type bekleding

Stof + Skai

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Gemiddeld verbruik

6,4-6,5 liter/100 km

C02 uitstoot

145 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

4.425 mm

Breedte

2.084 mm

Hoogte

1.625 mm

Wielbasis

2.665 mm

Spoorbreedte voor

1.596 mm

Spoorbreedte achter

1.596
mm

Massa leeg

1.433 kg

Max. toelaatbare massa

1.935 kg

Laadvermogen

502 kg

Aanhanger geremd

1.400 kg

Aanhanger ongeremd

700 kg

inhoud bagageruimte

504 liter

Bandenmaat

235/50-R19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand