Opel Adam S 1.4 Turbo Start-Stop 2015 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door General Motors Nederland B.V.



A’dam Viagra
Zou het echt toeval zijn dat in A’dam de meeste Viagra wordt geslikt of is dat persbericht misschien een publiciteitsstunt voor de nieuwe Opel Adam S, dé Adam met een beetje extra pit oftewel een beetje Viagra. Ik moest wel even hard lachen toen ik dat persbericht las, want ja Viagra slikken is letterlijk voor slapjanussen. Ik zal maar geen grapjes maken over mijn werk op de IVF-kliniek, want wat ik daar af en toe meemaak is hilarisch wij lachen wat af daar. Hoeveel pit de Opel Adam S werkelijk heeft mocht ik donderdag 18 juni al ervaren, één dag eerder dan gepland ook weer vanwege de omstandigheden op werk. Fokke had me gevraagd vrijdag bij te springen want hij moest op het laatste moment als vervanger naar de ESHRE in Portugal voor de collega waarvan haar moeder was overleden. En ja als meest flexibele collega kun je dan geen “Nee” zeggen, want als ik mijn collega’s in de steek laat dan laat ik ook de patiënten in de steek. En een belletje naar de PR Manager van Opel Nederland of ik de Opel Adam S donderdagmiddag op zou mogen halen leverde gelukkig een positief antwoord op. Om 15.40u stapte ik op mijn blauwe motor (de kleur van een Viagra-pil, je verzint het niet, red.) richting Prinsenbeek, waar ik laagvliegend tussen de files door amper 50 minuten later al arriveerde. Toen ik langs de slagboom reed zag ik ‘mijn’ Opel Adam S al staan, precies in de kleuren die ik het mooiste maar vooral sjiekste vind: Forget about Grey en Red ’n Roll. De Opel Adam S is overigens ook verkrijgbaar in Viagra-blauw=Arden Blue=OPC-blauw. Na mijn motor gestald te hebben liep ik even rustig een rondje om de Opel Adam S heen, en moest toegeven dat-ie in het echie nóg mooier is dan in de brochure. Ik vind dat een één van de betere USP’s om een auto te kopen, vaak vallen auto’s die er in de brochure mooi uitzien in het echt tegen.

Alles klopt aan dit kleine scheurijzertje; de two-tone kleurstelling, de fraaie dakspoiler die gewoon lekker is en vooral weer eens niet nét te klein, de 18-inch Propeller-velgen, de leren Recaro-stoelen, lekker-lekker-lekker. En die 150 Pk vind ik persoonlijk meer dan genoeg, als je meer wilt dan koop je beter een Opel Corsa OPC. De rit naar huis duurde uiteindelijk tweemaal zo lang als de heenrit op de motor, wat dat betreft is en blijft autorijden toch wel een drama in de spits. Het lukte me zelfs niet eens om nog even een mooie snelwegbocht mee te pikken, pas bij mijn favoriete afrit Leidschendam kon ik eindelijk gas geven. Maar toen reed ik dan ook meteen letterlijk op mijn (225/35-R18 Continental ContiSportContact5) sloffen een Audi S3 met exact tweemaal zoveel Pk’s buitenom knalhard voorbij. In deze bocht kun je wel zo ongelofelijk veel druk op de banden zetten, maar dan moet je hier wel A zo laat mogelijk de dubbelbaans afrit nemen en B deze bocht heel goed kennen. Ik had groen en kon dus vol op het gas doorknallen naar/door het stoplicht, en dat deed deze kleine Opel Adam S écht serieus goed. Wowsers! Wat hebben die lui bij Opel gedaan dat de wegligging zo ontzettend goed is, de vering/demping voelt werkelijk perfect aan maar is desondanks niet plankhard sportief maar juist heel mooi comfortabel sportief. Daarna ben ik rechtsaf geslagen naar het oude centrum van Leidschendam, oftewel de slingerbocht met de verzakkingen. Maar ook daar ging de kleine Opel Adam S ondanks de vervaarlijke heen-en-weer-zwabbers (doet iedere testauto hier) mooi doorheen. Dit autootje bevalt mij wel, en mijn zwager ook want eindelijk had hij een keer geen last van zweten in een leren stoel zei hij tegen mij!

Rotondecircus
Na het eten moest ik samen met mijn neefje even de auto van mijn zus die in Griekenland op vakantie is ophalen. De auto had een grote beurt gehad en ik zou ’m brengen en weer ophalen met een leenfiets omdat de Nissan-dealer vlakbij mijn werk zit, maar daar kwam dus het ophalen van de Opel Adam S tussen. En dus heb ik samen met mijn zwager de auto de avond ervoor alvast maar neergezet. Nadat ik mijn neefje had afgezet ben ik nog even naar het rotondecircus gereden, nu ik er toch in de buurt was kon ik dat natuurlijk niet laten schieten. Ik had de auto tenslotte maar net aan 4 dagen dus dan moet ik pakken wat ik pakken kan. Voor de stoplichten rechtsaf naar de koeienrotonde heb ik het TRC/ESP uitgezet. Kort drukken op het knopje is TRC uit, knopje langer ingedrukt houden is ESP uit. En ja hoor er zat weer eens een Audi achter mij die even leek te gaan bumperkleven maar ineens bedacht hij zich. Om een beter uitzicht op de fraaie achterkant van de Opel Adam S te hebben misschien? Alhoewel ik de Opel Adam S nog maar net had voelde het alsof ik er al een paar dagen in reed, zo vertrouwd voelt deze auto namelijk direct aan. Niks even wennen en kijken waar de grens ligt, gewoon alles (=TRC en ESP) uit en er vol tegenaan zoals het bij een écht goede auto hoort. Normaal gesproken neem ik hier de eerste keer altijd even iets gas terug zo niet met deze Opel Adam S. Gewoon lekker heerlijk halfdwars glijdend over de rotonderand heen alsof ik in een Opel Adam Rallye R2 (zie foto) reed. De bocht naar rechts met verkeersdrempel ging ook probleemloos, misschien wel te probleemloos zong het door mijn hoofd… Op naar het rotondecircus waar elke minuscule fout direct keihard wordt afgestraft. lk twijfelde heel even of ik de rotonde op zou rijden of de haakse bocht rechtsaf zou nemen. De auto voor mij stopte onnodig voor de rotonde (kijktechniek, joehoe!) en dus sloeg ik op het allerlaatste moment rechtsaf. Zonder ook maar een spoor van onderstuur of body roll vloog ik met vol doorspinnende voorbanden door de haakse bocht.

Tuurlijk joh en deze auto heeft geen elektronisch sperdifferentieel? ik kon het me bijna niet voorstellen maar wat ik ook zocht op internet ik vond niets dat daarop wijst. En dan eindelijk op nota bene een Belgische autosite (waarschijnlijk iemand die net als ik alles wil weten) las ik het volgende: “En dat zonder mechanisch of elektronisch sperdifferentieel. Van rolbewegingen is amper sprake – van rijplezier des te meer.” Dat betekent dat die Opel-technici verdomd goed werk geleverd hebben, want dit is serieus goed (lees: uitmuntend) te noemen. Op de kleine rotonde bij de McDonald’s afrijdend zag ik een Opel Speedster aan komen rijden, ik gaf extra gas want ik wilde niet dat hij mij in de weg zou rijden. Ik had namelijk maar tijd voor één rondje over rotondecircus. En toen gebeurde er iets heel erg vreemds want ondanks dat het TRC en het ESP uit stonden viel de auto heel even compleet stil (het voelde bijna als afremmen) toen ik in de 2de versnelling plankgas de bocht na de rotonde uit accelereerde. Ik reed richting het viaduct over de A4 en tot mijn grote verbazing lukte het mij om zelfs in de 3de versnelling de banden nog te laten doorspinnen. Maar wat ik ook deed écht spannend werd het nooit, dus in die zin zou 200 Pk toch eigenlijk wel weer mogen van mij. Ik was best wel verbaasd want dit was nou niet bepaald wat ik verwacht had. Ik had eigenlijk verwacht een kort testverslag te moeten schrijven over een best wel leuk snel hatchbackje uit Duitsland. Lees het verhaal van de Peugeot 208 GTi er nog maar eens op na, die auto heeft ook geen mechanisch of elektronisch sperdifferentieel en vloog werkelijk alle kanten op. Gelukkig was dat ook de bedoeling van de Peugeot-technici, maar ik wil daarmee even aangeven dat je in deze snelle Opel Adam S zelfs je dochter met haar net behaalde rijbewijs op pad kunt sturen.

Mooie bewolking
Vrijdagavond heb ik alvast snel even sfeerfoto’s gemaakt met mijn neef, dit omdat ik zaterdagmiddag moest werken en mijn zwager zaterdag ook weinig tijd had. Dan hoefde ik zaterdagochtend alleen nog maar actiefoto’s te maken met mijn zwager. Wel opvallend dat het eerst wat mijn neefje zei is dat hij totaal niet hoefde te wennen aan deze auto. Alhoewel hij geen techneut is zoals ik, zei ook hij dat hij het comfort (=vering/demping) van deze sportieve auto uitstekend vindt. De boodschap mag duidelijk zijn, deze auto geeft heel duidelijk alle signalen door aan de bestuurder. We hebben foto’s gemaakt in ‘Het Sprookjesbos’ zoals deze Voorschotense wijk – waar de dochter van Poetin tot voor kort woonde – in de volksmond wordt genoemd. Ik was dolblij dat het bewolkt was want daardoor komt deze auto veel beter tot zijn recht op de foto’s. Een knalblauwe lucht met een zonnetje is ook mooi, maar dit is gewoon net even mooier. De volgende ochtend heb ik actiefoto’s gemaakt met mijn zwager, en ook toen was het gelukkig weer bewolkt. De Opel Adam S is een uitermate fotogenieke auto, zeker in deze fraaie two-tone kleuren. Deze kleine sportieveling trekt overduidelijk de aandacht, ik had voor mijn gevoel zelfs meer bekijks dan met de Jaguar F-Type Coupé. Mijn zwager zei exact hetzelfde als mijn neef over het gemak van het instappen en wegwezen in deze Opel Adam S, en ook vond hij het comfort uitstekend voor een sportieve auto. Wel merkte mijn zwager op dat het schakelen wat zwaarder gaat dan in de Opel Adam Rocks 1.0 Turbo. En dat klopt want de 6-versnellingsbak van die auto schakelt echt vederlicht, waarom ze die 6-versnellingsbak dan ook niet op deze Opel Adam S gemonteerd lijkt vreemd maar is het niet. Die nieuwe 6-versnellingsbak is namelijk niet van het type heavy-duty, maar ik ga er vanuit dat er binnenkort ook een licht schakelende heavy duty 6-versnellingsbak leverbaar is.

Zaterdagavond ben ik samen met mijn moeder even naar mijn mijn neefje in Rotterdam geweest. Hij heeft na zijn studie economie (ruim binnen de tijd) nog een master gedaan en die zonet afgerond, en is nu dus klaar om de arbeidsmarkt te bestormen. Hij woont vlakbij de Maashaven (=waar je voor R’damse begrippen goedkoop wonen) en die buurt is nou niet bepaald mensvriendelijk, in de portiek van zijn flat zijn laatst nog twee bejaarden beroofd om maar eens een voorbeeld te noemen. Ik ben zeer rustig naar Rotterdam gereden want ik had nu alles wel zo’n beetje getest behalve extreem rustig rijden. Voor mijn gevoel kun je met gemak rond de 1:20 rijden dus ik was benieuwd. Omdat deze Opel Adam S geen NavSat had (=optie) heb ik even de TomTom van mijn zwager geleend. Ik wist ongeveer waar ik moest zijn, zo goed ken ik Rotterdam dan ook wel weer, maar niet tot op de centimeter precies. Via de ventweg langs de A44 ben ik richting Wassenaar gereden, en op de vele snelheidsbrekers en verkeersdrempels voelde ik duidelijk het perfecte compromis tussen comfort <-> sportief dat de Opel technici in deze auto gestopt hebben. KNAP! Uitermate netjes rijdend heb ik nog even gekeken tot hoe ver ik de Opel Adam S af kon wurgen, 50 km/u – 5de versnelling – 1.300 toeren = makkie = ook 50 km/u – 1.100 toeren – 6de versnelling. Het 1.4-liter turbo motorblok is trouwens een heerlijk smeuïg motorblok, de gasreactie is uitstekend, hernemingen idem dito en ook een (stop)sprintje trekken gaat heerlijk. Op de snelweg zag ik dat de digitale verbruiksmeter zo rond de 5 ltr/100 km schommelde, eens kijken of de verbruiksmeting maandag over de snelweg terug naar Opel Nederland dat ook in werkelijkheid oplevert.

Nat
Het mag dan een tijd droog geweest zijn maar ik hoefde geen eens een regendansje te doen voor een stortbui. Die viel precies op het moment dat het moest, want zonder regentest kan en mag ik deze auto geen eens inleveren. Als een auto zo goed is op droog asfalt dan moet ik ook weten hoe goed-ie is op kletsnat asfalt. Vooral om een vergelijk te kunnen maken met de Peugeot 208 GTi 30th Anniversary Edition. Qua wegligging komt deze Opel Adam S namelijk heel dicht in de buurt van de Peugeot 208 GTi 30th Anniversary Edition, en dat nota bene zonder een elektronisch/mechanisch sperdif, iets wat de Peugeot wel heeft want die heeft een Torsen LSD. Als ik de Opel Adam S namelijk vergelijk met de gewone Peugeot 208 GTi zonder Torsen LSD dan is de wegligging oneindig veel beter. In de Opel Adam S kun je zelfs je betovergrootmoeder nog op pad sturen, terwijl je in de Peugeot 208 GTi voor elke rit een schietgebedje moet doen in de hoop dat je levend thuis komt. Maar nog even voor alle duidelijkheid, het was ook de bedoeling van Peugeot om de auto zò (=zoals de Hot Hatches uit de jaren 80) te maken. Zondagochtend regende het even licht toen ik mijn neefje weg moet brengen, maar dat was net genoeg om alvast te kijken hoe de wegligging van de Opel Adam S is op nat wegdek. In de eerste twee bochten – met uiteraard het TRC/ESP uit – vloog de Opel Adam S perfect op de ideale lijn blijvend door de bochten heen. Uitstekend dus en precies zoals ik verwacht had dat het zou gaan. Zondagmiddag heb ik nog even snel de Samsonite kofferset gefotografeerd, met hetzelfde resultaat als de Opel Adam Rocks. Samsonite kofferset – met hoedenplank: 1×33-liter + 1×13-liter/zonder hoedenplank: 1×33-liter + 4×13-liter. Dat is niet veel maar aangezien er toch niemand achterin kan zitten – behalve mensen met geamputeerde onderbenen of twee kinderen in kinderzitjes – klap je gewoon de achterleuning naar voren, en dan heb je ineens wel een zee van ruimte. Want wees nou eerlijk dit is nou niet bepaald een gezinsauto, en met vier personen erin wordt-ie veel te zwaar en is het niet meer leuk rijden.

Daarna ben ik naar het Space Business Park gereden in de hoop dat het zou gaan storten van de regen op het moment dat ik daar zou arriveren. En ik kreeg precies wat ik wilde, één droog rondje en daarna één kletsnat rondje. Het droge rondje was net als het rondje over het rotondecircus voorspelbaar en niet adrenalineverhogend. Alleen in de bocht direct na de verkeersdrempel was het even spannend, maar de Opel Adam S liet zich met groot gemak corrigeren. Voor de twee hoge verkeersdrempels heb ik weer even de truc toegepast van even hard remmen vlak voor de verkeersdrempel. En toen begon het letterlijk pijpenstelen te regenen, en ik was nu echt razend benieuwd wat er zou gebeuren. Ik reed terug naar waar ik mijn rondje over het SBP altijd begin, en in de 2de versnelling ging ik vol op het gas de haakse bocht. De Opel Adam S bleef met zwaar doorspinnende voorwielen perfect op de ideale lijn. Wat een heerlijk gevoel is het als een auto zich zo mooi laat sturen! Op de vrachtwagenparkeerplaats moest ik een waar huzarenstukje uithalen wat ik absoluut niet zomaar met elke auto zal doen. Ik moest namelijk links-rechts-links vol op het gas voorwieldriftend vrij precies tussen twee vrachtwagencombinaties door sturen, en daarna meteen hard naar rechts sturen, even rechtdoor en weer hard naar rechts-links. Het ging werkelijk perfect maar dat kon ook alleen maar omdat ik 100 procent vertrouwen in de Opel Adam S heb. De rest van het rondje ging ook perfect dus er bleef daarna nog maar één echt obstakel over, de opritbocht bij ’t Heen de scherprechter aller scherprechters. Na een tankbeurt in ’t Heen – met een verbruik tot dan toe van 1:10 bij zeer sportief rijgedrag – reed ik naar de opritbocht. Vlak voor de apex gaf ik plankgas in de 2de versnelling, en nu begon de Opel Adam S dan eindelijk-eindelijk-eindelijk met onderstuur de bocht uit glijden, wat ik uiteraard voorkwam door iets gas terug te nemen, weer gas te geven etc. Wat een auto zeg! Maar ja wat wil je ook met een speciaal voor deze Opel Adam S ontwikkelde stuurinrichting en onderstel. Opel heeft duidelijk heel veel tijd gestoken in een goed stuurgevoel en een fantastische mooi afgestelde vering/demping, en daardoor voelt de bestuurder zich direct helemaal thuis. Oh en wat te denken van de uitstekende remmen dankzij het hoogwaardige OPC Performance-remsysteem.

Interieur
Net als bij de Peugeot 208 GTi 30th Anniversary Edition vind ik ook bij deze Opel Adam S een aantal dingen van ondergeschikt belang. In deze kleine Hot Hatches draait alles om het vermogen, de wegligging en de looks, en niets meer dan dat. Maar oké dan toch nog even iets over de audio en apps en zo. Gelukkig had deze Opel Adam S het optionele Infinity Premium Audio Systeem, USB-stick erin en ik kon genieten van mijn verzameling eigen songs. Via het 7-inch kleuren display kon ik alles eenvoudig bedienen, niets mis mee dus. In de online Opel-brochure valt het volgende te lezen: “IntelliLink – Met IntelliLink kun je via Bluetooth of USB vrijwel al je mobiele apparatuur aansluiten, zodat je naar hartenlust gebruik kunt maken van je smartphone of tablet om te bellen, naar je muziek te luisteren of foto’s en video’s te bekijken. Bij aansluiting via USB geeft IntelliLink automatisch de Gracenote info en album-afbeeldingen van je muziek weer. De ingebouwde koppeling voor smartphones werkt samen met de Opel BringGo navigatie-app en andere populaire apps zoals Stitcher. De lijst met apps zal in de toekomst alleen nog maar groeien.” Verder is er ook nog het zogeheten myOpel, het exclusieve online klantenprogramma voor alle Opel-rijders: “Geniet van de beste service en persoonlijke voordelen: Unieke aanbiedingen voor jou en je ADAM – Een herinnering als het tijd is voor onderhoud – Handig online een werkplaatsafspraak maken – Overal de dichtstbijzijnde Opel dealer vinden – Alles over je auto overzichtelijk op een rij.” Daarnaast heeft Opel ook een speciaal ontworpen zogenaamd FlexDock: “De slimme oplossing om je smartphone of draagbare navigatiesysteem veilig en goed in het zicht op het dashboard te bevestigen. De voet van de FlexDock is verbonden met het geluidssysteem van je auto, zodat je volledig draadloos handsfree kunt bellen en media van je MP3-speler of smartphone op het centrale display kunt weergeven. De FlexDock is dankzij zijn universele aansluiting geschikt voor ca. 70 procent van de huidige smartphones. Tijdens het rijden wordt bovendien de batterij opgeladen. Voor het opladen van andere apparatuur is er een handige 12V-aansluiting.”

Back to de Baas in Beek der Prinsen
Mijn allerlaatste rit terug naar de baas besloot ik het om zéér rustig aan te doen, en dan bedoel ik dus rijden als de meest extreme fossiel die er bestaat. Heel rustig optrekken, snel opschakelen, overal niet harder dan de maximum snelheid rijden oftewel iedereen in de weg rijden! Heerlijk en dat alles om een zo gunstig mogelijk verbruik te scoren gewoon om te laten zien dat het óók met een sportieve hatchback kan. Hard rijden kan iedere Jan Boerenlul zeg ik altijd, écht zuinig rijden en nul keer remmen zoals tijdens mijn zuinigheidsrit is oneindig veel moeilijker dan hard rijden. Nee ik praat geen onzin want ‘the master’ van Voertuigbeheersing Nederland Leo Krippendorf heeft mij dat eens haarfijn uitgelegd. Hij heeft een keer een behendigheidsrit (met o.a. een slalom) gereden tegen een F1-coureur en won dat glansrijk. De F1-coureur was natuurlijk behoorlijk ‘pissed off’ zoals dat zo mooi heet, en wilde nog een keer want hij kon en wilde gewoon niet geloven dat hij zo kansloos had verloren. En jawel ook de tweede behendigheidsrit verloor de F1-coureur wederom kansloos. De grote vraag is dan natuurlijk waarom won Leo zo afgetekend? Het antwoord is simpel, vooral op kijktechniek én voertuigbeheersing én het allerbelangrijkste een goede zithouding. Daarom hamer ik in testverslagen zo vaak op het goed afstellen van stoel/stuur/spiegels want daar begint alles mee, de strandstoelstand is zo’n beetje het meest foute wat ik maar tegen kan komen. In de strandstoelstand zit je als een domme bokser met gestrekte armen achter het stuur, want zoals Leo zegt: “Een bokser kan niet uithalen als hij met gestrekte armen zou boksen.” Sturen met gestrekte dan wel bijna gestrekte armen is niet alleen vermoeiend maar vooral ook levensgevaarlijk, in een noodsituatie kan het stuur uit je handen worden geslagen en dan is het heel hard bidden geblazen. Comprende? Tai Chi is beter dan Kung Fu oftewel langzaam is beter dan snel, balans (zowel geestelijk als lichamelijk) daar draait het om en niets anders. Dat geldt voor het leven, autorijden, motorrijden, vrije tijd en werk.

Om er zeker van te zijn dat de meting klopt heb ik nog even de benzinetank vol gegooid bij de veel te dure Total benzinepomp (Euro 95 – €1,75/ltr) vlakbij huis. De onbemande Tango (Euro 95 – €1,65/ltr) even verderop is namelijk twee weken gesloten vanwege werkzaamheden. Na drie maal afklikken vond ik het goed en kon ik na betalen vertrekken. Op de ventweg naast de A44 realiseerde ik mij toen pas dat de schokbrekers/veren met name op de snelheidsbrekers tegen hun beperkte veerweg aanlopen. Toen pas bedacht ik me ook hoe knap het is dat ze een sportieve auto met een torsie-as, nota bene zonder Watt Link achterwielophanging, zo perfect afgesteld hebben gekregen. Daar moet heel veel testwerk (=empirisch) in zijn gaan zitten, dat kan niet anders want anders krijg je dit nooit zo goed. Mijn grote wens: een Opel Adam OPC met Torsen LSD en Watt Link achterwielophanging en 210 Pk. Aan het einde van de ventweg draaide ik de N44 op en reed rustig richting Wassenaar en daarna verder richting Den Haag. Op dit soort moment merk ik weer hoe moeilijk het is om een zo constant mogelijke maximum snelheid (overigens nóóit harder dan 100 km/u) aan te houden. Dan zie ik ook des te beter dat veel automobilisten een uitermate slechte kijktechniek hebben. Ik had twee momenten dat iemand bijna tegen mij aan reed, één keer heb ik zelfs nog even een paar seconden getoeterd om een aanrijding te voorkomen. Waar ik nog het meest van kan genieten is dat ik altijd op de cruise control rijdend zonder te remmen door de bochten van de fly-overs (A12->A4, A13->A20 en A20->A16) heen rijdt. Zelfs met 100 km/u zijn er dan nog auto’s (lees: bumperklevers) die afhaken terwijl ik het gevoel heb als een fossiel door de bocht te gaan. Na Den Haag begon het steeds harder te regenen, ook weer zo’n recept voor een regelrechte verkeerschaos in den Nederlanden. Na een fantastisch nette rit met een vrijwel constante snelheid van 100 km/u kwam ik na aftanken uit op een verbruik van exact 1:22, en dat is ruimschoots beter dan het door Opel opgegeven gunstigste verbruik van 1:20,4. Totale lengte van de route is 84 km waarvan 4 km – 50 km/u en 11 km 70 km/u en 69 km – 100 km/u.

Specificaties

Jaargang

2015

Carrosserie

Hatchback

Transmissie

Handgeschakeld

Aantal deuren

3 deuren

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

8,5 seconden

Topsnelheid

210km/u

Vermogen

110(150)/5.000 kW (pk)/rpm

Koppel

220/3.000-4.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.4/1.364 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,74 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

7,6 liter/100 km

Snelweg

4,9 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,9 liter/100 km

C02 uitstoot

139 gram/km

Energielabel

E

Afmetingen

Lengte

3.698 mm

Breedte

1.966 mm

Hoogte

1.484 mm

Wielbasis

2.311 mm

Spoorbreedte voor

1.472 mm

Spoorbreedte achter

1.464 mm

Massa leeg

1.063 kg

Max. toelaatbare massa

1.565 kg

Laadvermogen

519 kg

inhoud bagageruimte

170 liter

Bandenmaat

225/35-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand