Onbeschoft leuk!
Het zat er natuurlijk aan te komen die eerste elektrische auto met 400+ km actieradius (Li-ion accu = 60 kWh) van een reeds lang bestaand automerk. Opel is met de Ampera-e het eerste ‘oude’ automerk die de hegemonie van Nissan en Renault doorbreekt en kan wedijveren met een nieuw elektro-automerk als Tesla. Waar Tesla voor de gewone man nog onbetaalbaar is (tijdens het schrijven van dit testverslag werd de 1ste betaalbare Tesla 3 aan een koper overhandigd) daar is de Opel Ampera-e wel betaalbaar en dus een aantrekkelijk alternatief voor de brandstofauto. Oké voor sommige automobilisten zal de Opel Ampera-e misschien boven het budget zijn, maar door de lage kosten van de elektriciteit ten opzichte van fossiele brandstof én het gebruik va zonnepanelen kun je ongelofelijk veel geld besparen. Daardoor kun je het meer uitgegeven geld met gemak terugverdienen. Het leukste aan deze test vind ik dat ik een auto onder mijn kont heb die nog niet op de openbare weg rijdt. Dat overkomt me zeer zelden en het is extra leuk omdat het ook nog eens (nu nog wel) een bijzondere auto is. Het ophalen was wel grappig want ik leverde de ene Opel in en nam de andere mee. Direct na het wegrijden voelde ik meteen al dat deze elektrische auto op één na (de Tesla Model S Ludicrous Mode P90D uiteraard) anders is dan alle andere elektrische auto’s die ik getest heb. De Nissan Leaf, de Hyundai IONIQ, de Renault Zoe en noem ze allemaal maar op kunnen niet in de schaduw staan van deze Opel Ampera-e zowel qua actieradius niet als qua acceleratie. Op de snelweg had ik geen haast want ik was vertrokken met een volle Li-ion accu en kon zo dus mooi meteen even testen wat het verbruik zou zijn met 100 km/u van Prinsenbeek naar Leiden. Bij vertrek in Prinsenbeek stond de actuele actieradius op 430 km en de maximale actieradius op 504 km en de minimale op 324 km. Het hangt dus van je rijstijl en dus snelheid af wat de actieradius uiteindelijk zal zijn. De over de snelweg ging lekker want vakantietijd en dus rustig op de weg. En ineens was daar voor Rotterdam een file verdorie, maar gelukkig bleek het een korte file vanwege een vrachtwagen met pech op de vluchtstrook. Bij het knooppunt Terbregseplein had ik de mooie linker snelwegbocht vrij en kon ik even gas geven. Ik moest de buitenbocht nemen omdat ik veel sneller was dan degene die op de linkerbaan reed.
Als je gas geeft met 70-80 km/u heb je echt het gevoel dat je in een snelle sportauto zit (vermogen/koppel – 204 Pk/360 Nm). Het gevoel een soort van afgeschoten te worden zoals in een achtbaan vind ik echt bijzonder voor een doodgewone MPV die het toch eigenlijk is. Bij het knooppunt Kleinpolderplein had ik ook weer het geluk de linkerbaan vrij te hebben en liet ik voor de grap het verkeer achter mij wat dichterbij komen. Omdat de bocht tussen twee 80-trajectcontroles in zit kan je hier gewoon zo hard rijden als je wilt. Vlak voor de haakse snelwegbocht trapte ik het gas stevig in en de bocht uit accelererend gooide ik er nog een schepje bovenop. Het is bijna niet voor te stellen hoe snel je met deze Opel Ampera-e weg rijdt bij de rest van het verkeer. De wegligging is ondanks het forse gewicht van 1.611 kilogram uitstekend en dat is vooral te danken aan de uitmuntend goede vering/demping. Bij Leidschendam aangekomen besloot ik daar af te gaan en toen gebeurde er iets grappigs middenin de lange afritbocht. Ik pakt de laatst mogelijke uitvoegstrook en sneed daarna scherp naar binnen over de meest links gelegen rijstrook van de 3 rijstroken. Blijkbaar had een Mercedes de verkeerde rijstrook gekozen en die wilde toen van rijstrook veranderen, naar de mijne dus, maar hij had mijn snelheid totaal verkeerd ingeschat ik denk zelfs dat hij mij niet eens heeft zien aankomen zo snel was ik. Het scheelde weinig of hij had een aanrijding veroorzaakt, maar gelukkig zag hij mij op tijd en stuurde weer – voor even – terug naar zijn de rijstrook voor rechtdoor. Afremmen voor het stoplicht deed ik met een grote drukknop op de linker onderkant van het stuur. Daarmee kun je de Opel Ampera-e afremmen (=tevens regeneratie) en alleen als je deze knop gebruikt dan kun je de Opel Ampera-e helemaal stilzetten. Met de gewone remmen kan dat niet dus vandaar dat ik vrijwel uitsluitend deze remknop heb gebruikt. Daarna was het consolideren en uitrijden en eenmaal thuis bleek dat ik (430-363) 67 km verbruikt had en dat op de tripmeter 86 km stond. Dat houdt dus in dat ik theoretisch (86/67×430=) 552 km had kunnen rijden op een volle acculading. Theoretisch want de praktijk is vaak anders, maar we zullen zien of de bewering van 500 km actieradius van Opel klopt.
Naar mijn ICT-neef
Toen ik klaar was bij Orthopedie voor de controle van mijn steunzolen ben ik direct door gereden naar MASS IT waar de oudste zoon van mijn broer werkt. Hij is zo’n kei in computerbeveiliging dat MASS IT een grote bank als klant heeft binnen gehaald. En gezien de nieuwe aftap-/afluisterwet denk ik dat ik mijn nieuwe Macbook maar door hem laat beveiligen en tevens een VPN laat instellen. De mannen van MASS IT zijn allemaal auto-freaks dus de Opel Ampera-e was dan ook zeer welkom om bekeken te worden. Daarna ben ik snel gaan zwemmen en daarna heb ik de Opel Ampera-e zo snel mogelijk aan de oplaadpaal gehangen bij mijn moeder voor de deur want daar eet ik ’s avonds altijd. Ik zou die avond bij een goede vriend in Veghel langsgaan om de Opel Ampera-e even te laten zien. Op de heenweg heb ik 100 km/u gereden en op de terugweg 120 km/u met af en toe even een snelle inhaalactie. Bij vertrek had ik 406 km (dat is lager dan in Prinsenbeek vanwege mijn snelle rijstijl na de meting) als actieradius staan en ik was benieuwd waar ik dit keer op uit zou komen. De rit naar Veghel was rustig op één file na maar dat kwam door een ongeluk en de auto’s stonden al op de vluchtstrook. De rit langs de Zuid-Willemsvaart is tegenwoordig een stuk aangenamer sinds de weg dubbele rijstroken aan beide kanten heeft gekregen. Je hebt daardoor geen last meer van bumperklevende petjes die levensmoe zijn. Uiteraard reed ik zoals altijd net weer één afslag te ver door maar gelukkig niet nog een afslag want die is er niet en dan moet je namelijk 4 km doorrijden voordat je weer om kunt draaien. Aangekomen bij Vincent bleek dat ik exact 117,0 km had gereden volgens de tripmeter en 109 km actieradius had verbruikt. 117/109×406=436 km wat ruim boven de 400 km is en alweer heb ik laten zien dat je dus met groot gemak die 400+ km actieradius kunt halen met een nette rijstijl. Liever had ik de actieradius uitgerekend aan de hand van het percentage dat de Li-ion accu nog vol zit maar dat staat nergens aangegeven dus doe ik het maar zo.
Na een gezellige avond ben ik weer op tijd op huis aangereden, want ik moest de volgende ochtend om 07.30u de deur uit. Ik ben iets sneller dan toegestaan over de provinciale weg langs de Zuid-Willemsvaart naar de A2 gereden puur vanwege de juiste meting. Op de A2 heb ik constant 120 km/u gereden en ik zag al meteen dat het energieverbruik een stuk hoger was dan op de heenweg. Behalve dat ik dat aan de sneller teruglopende actieradius kon zien zag ik dat ook aan het aantal streepjes van de accu én aan het kWh-verbruik. Bij 100 km/u ligt dat rond de 14,5 kWh/100 km en bij 120 km/u op rond de 18,5 kWh/100 km. Aangezien de capaciteit van de Li-ion accu 60 kWh is kun je zelf uitrekenen dat je met 100 km/u altijd boven de 400 km actieradius uitkomt en met 120 km/u altijd boven de 300 km actieradius wat heel erg netjes is. Ook in de Opel Ampera-e zit – ik zou bijna zeggen uiteraard – een warmtepomp die nul komma nul kWh energie opslokt uit de Li-ion accu. Verder is de Li-ion accu van de Opel Ampera-e net als die van de Tesla Model S geconditioneerd (=verwarmd of gekoeld) wat inhoudt dat de temperatuur van de Li-ion accu zowel in de winter als in de zomer op een ideale bedrijfstemperatuur van 20 graden Celsius wordt gehouden, want bij deze temperatuur presteert de Li-ion accu optimaal. Het mag duidelijk zijn dat Opel geen half werk aflevert met deze Opel Ampera-e. Thuis aangekomen bleek dat ik 117,2 km had gereden volgens de tripmeter terwijl ik 172 km actieradius had verbruikt. Even rekenen levert dan op 117/176×406=270,4 km en ook dat is nog steeds een hele nette waarde binnen Nederland.
Dag 2 – Vrijdag 14/07/2017
Vrijdagochtend moest ik ’s ochtends even een paar uurtjes bloed afnemen in Rijnsburg en net toen ik voor de deur van De Vlietstede had geparkeerd zag ik in mijn rechter buitenspiegel een oplaadpaal in de verte (=ongeveer 50 meter terug aan de overkant van de straat). Omdat ik de Li-ion accu van de Opel Ampera-e behoorlijk had leeg gereden was die niet helemaal opgeladen gedurende de nacht. Dit was dus een mooie gelegenheid om de Li-ion accu alsnog helemaal vol te laden. Ik zeg ook altijd met een elektrische auto of PHEV: “Opladen waar en wanneer je maar kan! En indien echt nodig kun je ook snelladen, al na 30 minuten aan een snellader van 50 kW heb je 150 km extra actieradius.” Om een uur of 11.00u ben ik naar huis gereden om wat te eten en daarna ben ik de Samsonite kofferset gaan fotograferen. Ik was benieuw hoeveel er in de smalle maar hoge kofferbak zou passen. Het was even passen en meten maar de ogenschijnlijk kleine kofferbak blijkt groter te zijn dan mijn ogen denken te zien.
Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 4×33-liter + 2×13-liter
Na het fotograferen van de Samsonite kofferset ben ik bij Bas langs gereden om te vragen wat hij van het interieur van de Opel Ampera-e vindt. Zoals ik al verwacht had spuide Bas de nodige kritiek over het dashboard en de stiksels en de stoelen. Het witte kunststof gedeelte van het dashboard vond Bas ronduit lelijk en verder vond hij het jammer dat er geen zachte materialen gebruikt zijn. Waar ook meteen zijn oog op viel is dat de kleur van de stiksels van de stoelen niet hetzelfde is als die van de bekleding van de midden-console. Het touchscreen en de tellers vond hij wel mooi net als het design van de Opel Ampera-e. Maar wat hij echt helemaal TOP vond is het rijden in de Opel Ampera-e, zo goed en vooral zo snel had Bas totaal niet verwacht. Elke keer weer accelereerde Bas even op de rechte stukken en na de Hyundai IONIQ kan ik denk ik wel stellen dat Bas verslaafd is geraakt aan de elektrische auto. Na mijn bezoek aan Bas ben ik naar huis gereden en vond ik het wel genoeg voor de die dag.
Dag 3 – Zaterdag 15/07/2017
Een week of wat geleden kwam ik op LinkedIn een oude bekende tegen die ik nog kende uit zijn tijd dat hij bij Kroymans heeft gewerkt. Verder kende ik hem ook nog van iets anders en dat maakte het voor mij alleen maar leuker. Ik had hem al gefeliciteerd met zijn 1-jaar in dienst bij Broekhuis/Jaguar Land Rover in Houten en meteen gevraagd of ik een keer een bakkie kon komen doen. De rit naar Houten via de A2 binnendoor naar Vianen en daar de A27 op en weer af is geweldig leuk. Maar eerst maar eens op de N11 zien te geraken want dat is vaak één grote bak ellende vanaf de Churchilllaan in Leiden naar de A4/N11. Gelukkig kon ik met de snel accelererende Opel Ampera-e overal overheen, onderdoor en rechts en links langs heen vliegen. Althans zo voelt het want de acceleratie is zo ontzettend belachelijk goed met 360 Nm direct vanaf stilstand dat je haast als vanzelf gek gaat doen. Hoe krachtig het koppel en dus de acceleratie is blijkt wel uit het feit dat de Opel Ampera-e bij volle acceleratie last heeft van Torque Steer, dat is echt ongekend voor een auto van dit formaat. Bij de oprit naar de N11 aangekomen reed er al een auto op de oprit toen ik nog de bocht in moest duiken maar met één lange haal vloog ik er langs en kon ik lekker door de mooie opritbocht heen vliegen. Het is wel opletten geblazen want deze auto mag dan niet groot zijn hij is wel zwaar voor een auto van dit formaat. Ter vergelijk heb ik wat overeenkomstige auto’s op een rijtje gezet met het gewicht, de lengte en de wielbasis. Het verschil in gewicht loopt soms wel op tot bijna 500 kg dus dan is het niet zo gek dat de Opel Ampera-e de neiging krijgt om te gaan glijden in een snel genomen bocht. De g-krachten duwen een 350 tot 500 kg zwaardere auto nou eenmaal makkelijke naar buiten.
Opel Ampera-e Peugeot 2008 Renault Captur Toyota Auris
Gewicht* 1.611 kg 1.115 kg 1.155 kg 1.285 kg
Lengte 4.164 mm 4.159 mm 4.122 mm 4.275 mm
Wielbasis 2.600 mm 2.538 mm 2.606 mm 2.600 mm
Dag 4 – Zondag 16/07/2017
Wie denkt dat een elektrische auto niet ruim kan zijn vergist zich want de Opel Ampera-e is behoorlijk ruim van binnen voor zo’n kleine auto. Zowel de hoofdruimte als de beenruimte is uitstekend en zelfs de kofferbak is helemaal niet verkeerd heb ik met de Samsonite kofferset al laten zien. Ik moest drie volwassenen meenemen en in het midden van de achterbank zat mijn motorhelm aan de middelste gordel vast. De twee volwassenen achterin konden echter met gemak plaatsnemen zonder dat ik mijn motorhelm weg hoefde te halen. Als je op de startknop drukt verschijnt er een fraaie animatie op de teller en het grote touchscreen, erg leuk bedacht en gezien de positieve commentaren van de passagiers zeer geslaagd. Toch kreeg ik net als van Bas ook van mijn passagiers te horen waarom Opel geen wat luxere uitvoering van de Opel Ampera-e uitbrengt met een net wat fraaier dashboard en wat luxere bekleding. Na het eten ben ik naar Wateringen gereden om een vriend te bezoeken tegen wie ik had gezegd: “Henk hier moet je even in gereden hebben als petrolhead!” De weg naar Wateringen is rechttoe rechtaan en dus saai behalve de afslag naar Wateringen die is supergaaf. Er zit namelijk een lastige slinger in met meteen daarna een haakse rechterbocht. Ga je op de grens rijdend door die slinger dan moet je zorgen dat je precies daarna zo hard afremt dat je vooral niet té hard door de haakse rechterbocht heen rijdt. Op de snelweg had ik reeds een petje gesignaleerd die hetzelfde van plan was als ik, maar aangezien de acceleratie van de Opel Ampera-e beter is dan van welk petje-auto dan ook kon ik met groot gemak de linkerbaan van de afslag voor ‘m pakken. De afslag ging en de haakse rechterbocht gingen werkelijk heerlijk alhoewel ik de kilo’s goed voelde, maar daar was ik intussen aan gewend dus ik wist precies hoe de Opel Ampera-e zou reageren.
Henk had nog nooit in een elektrische auto gereden en was totaal flabbergasted over de belachelijk goede acceleratie van de Opel Ampera-e. Hij kon er maar niet genoeg van krijgen en genoot van alle stoplichtsprintjes die hij met groot gemak won van alle Audi’s, BMW’s en Mercedessen. Ik heb zelden een petrolhead zo zien genieten en radicaal om zien gaan wat betreft elektrisch rijden. Kun je nagaan als ze op basis van het onderstel van de Opel Ampera-e een elektrische sportauto bouwen zoals bv. de Mazda MX-5. ik kan niet wachten op dergelijke auto’s, en dan graag geen single-speed versnellingsbak maar een gewone normale handgeschakelde 6-versnellingsbak tussen de elektromotor en de achterwielaandrijving. Op de terugweg van Henk kwam ik Wateringen uit voor het stoplicht naast een BMW 6-serie te staan. Wie denkt dat de Opel Ampera-e geen partij is vergist zich, de BMW-bestuurder moest nog gas geven toen ik al de bocht om was en op het rechte stuk vol aan het accelereren was. Bij het stoplicht kwam ik op de gescheiden opritstroken naast een Renault Clio terecht die er vol tegenaan ging en ondanks het grote gewichtsverschil kon ik ernaast blijven zij het met heel veel moeite maar toch. Op de snelweg ben ik voor de verandering eens door gereden naar de afslag Zoeterwoude-Dorp want ik moest nog zwemmen. Ik neem deze afslag zelden (staan namelijk vaak files als ik op de A4 rijd) maar hij is wel erg leuk. Jammer dat de verzakking verdwenen is middenin de afslag maar ach de veengrond zakt permanent dus die komt er vanzelf wel weer. Het eerste deel van de afrit is leuk maar het tweede deel is leuker omdat de g-krachten hoger zijn.
Dag 5(00) – Maandag 17/07/2017
Op de laatste dag stond mij nog maar één ding te doen en dat is bewijzen dat je met deze Opel Ampera-e 500 km kunt rijden. Ik besloot een rit van 250 km te maken en als die dan een actieradius op de tripmeter van 250 km op zou leveren dan zou ik theoretisch de door Opel opgegeven (2×250 km=)500 km kunnen halen. Ik besloot om even op Google Maps te kijken welke plaats iets van 125 km van Leiden ligt en waarvan de route er naartoe redelijk rustig is. Dat bleek Den Oever aan de voet van de Afsluitdijk te zijn, maar dan moest ik wel via de ring A10-Oost naar de A7 rijden want via de A5 is het een stuk korter. De rit begon lekker en ik kon goed 100 km/u op de cruise control* aanhouden. Bij Schiphol leek het nog even of er een file zou ontstaan maar dat had te maken met een rood kruis vanwege een vrachtwagen op de vluchtstrook. Bij Zaanstad werd het ook weer even spannend maar ook daar had ik mazzel want de file die aan het ontstaan was bleek voor de Coentunnel te zijn en niet richting Zaanstad/Purmerend. Ik keek even op mijn tripmeter en de theoretische actieradius op de groene balk naast de grafische groene accubalkjes die aangeeft hoeveel capaciteit de Li-ion accu nog heeft. Het ging vrijwel precies gelijk op met de 125 km per 5 groene balkjes (=5×25 km) die per 5 balkjes weer een kwart (=4×125 km) van de totale accucapaciteit vertegenwoordigen. Op de A7 reed het ook lekker door alhoewel ik een aantal keren langzaam rijdende auto’s en/of vrachtwagen in moest halen.
In de buurt van Den Oever zag ik dat ik net tekort kwam om de 125 km op exact 5 streepjes te halen. Ik besloot dus eerder om te draaien en het iets rustiger aan te doen oftewel 90-95 km/u te rijden. Achteraf had ik beter de A12 kunnen nemen want die snelweg is vlakker dan de A10-Oost en de A7 én ik bedacht mij dat de Opel Ampera-e geen banden (=Michelin Primacy 3) met een lage rolweerstand (=Michelin Energy Saver) om de velgen heeft. En die twee samen kunnen er voor zorgen dat ik die 500 km net niet ga halen. Maar ja wie weet gaat het toch lukken als ik de laatste 20 km binnendoor naar huis rijdt. Na ruim 230 km snelweg heb ik de A4 ter hoogte van de N11 verlaten en ben via Zoeterwoude-Dorp en randje Stompwijk terug naar Leiden gereden. Precies ter hoogte van La Place (naast de A4 bij Zoeterwoude-Dorp) had ik een halve acculading verbruikt en stond de tripmeter op exact 250,7 km wat dus inhoudt dat ik omgerekend op een volle acculading 501,4 km had gehaald. JIPPIE het is me gelukt!!! Helaas was ik mijn pocketcamera vergeten en moest ik wel doorrijden, maar gelukkig kon Burak (een medewerker van v/d Werf Autobeklederij) met zijn smartphone een foto maken van de centrale teller. Daarop is te zien dat de 50 procent accuvoorraad 249 km aangeeft en de tripmeter 251,6 wat samen meer dan 500 km is. Echt onwijs gaaf dat ik het gehaald heb maar ik weet zeker dat als ik de Opel Ampera-e dit najaar nog een keer ga testen met de juiste banden op de A12 dat ik dan wat ruimer boven die 500 km ga komen.
*Cruise control – minimum snelheid 25 km/u – Als het TRC/ESP uitstaan springen deze allebei automatisch weer aan zodra de Cruise control geactiveerd wordt.
Ultieme einde van een test…
Niet al te vroeg in de ochtend heb ik de Opel Ampera-e even gewassen vlak om de hoek in de wasbox bij Total Jongeneel voor zegge en schrijve 2,- eurootjes. In een wasstraat ben je al snel 6,- euro of zelfs meer kwijt. Het enige probleem is dat de auto na het wassen in de wasbox nat blijft in tegenstelling tot een wasstraat. Ik los dat probleem op door de auto even droog te rijden op de A44 met 150-200 km/u. In het geval van de Opel Ampera-e kan de auto niet harder dan 157 km/u op de teller, maar dat is hard zat om de auto zo goed als droog te rijden. Nadat ik de ventweg op was gereden naast de A44 reed ik een knalrode Volkswagen Golf GTI achterop die voor elke verkeersdrempel zowat stil ging staan. Daarna kwam een even recht stuk waar je 50 km/u mag maar de bestuurder van de Volkswagen Golf GTI bleef iets van 35 km/u rijden (een petje hoe kan het ook anders). Daar had ik geen zin in maar toen ik ‘m in wilde halen ging de bestuurder van de Volkswagen Golf GTI expres midden op de weg rijden zodat ik er niet langs kon. Dan ben je toch totaal ziek in je koppie, maar ja daarom dragen ze ook een petje om hun hersenen bij elkaar te houden. Bij het stoplicht in Wassenaar aangekomen bleek de Volkswagen GTI ook de A44 op wilde draaien. Bij groen gaf ik gas en tot mijn verbazing koos de bestuurder van de Volkswagen GTI de rechterbaan. Ik gaf meteen plankgas en toen de bestuurder van de Volkswagen GTI dat zag gaf hij ook plankgas maar de Opel Ampera-e accelereerde duidelijk sneller en het lukte hem toen niet meer om mij rechts in te halen. De bestuurder van de Volkswagen GTI plakte bij de eerste mogelijkheid om in te halen uiteraard achterop mijn bumper. Ik reed intussen 157 km/u om de auto droog te rijden, maar toen ik zag dat beide rijstroken van de A44 vrij werden voor mij ben ik van het gas af gegaan en bleef naast de auto op de linker rijstrook rijden met 100 km/u totdat ik er af moest bij Leiden-Zuid. Doeiiiiiii…
Niets over de remmen???
Uh nou nee want die heb ik amper gebruikt omdat ik met die speciale grote drukknop (=remknop) op de linker onderkant van het stuur de Opel Ampera-e kon afremmen tot stilstand. Ik heb slechts heel af en toe de remmen gebruikt als ik even kort hard moest afremmen omdat de remknop niet genoeg vertraging opleverde op dat moment. Die remmen zijn trouwens een verhaal apart bij deze auto, het voelde exact hetzelfde aan als de remmen van de Hyundai IONIQ Electric EV. Bij die auto merkte ik ook direct dat het remmen raar aanvoelde als ik het rempedaal hard intrapte. Het sponzige aanvoelen bij het hard intrappen van het rempedaal komt doordat het remsysteem onderdeel is van het regeneratie-systeem. Er zit overigens ook nog een L-stand (=één tik naar achteren met de versnellingspook, weer één tik naar achteren is terug naar de D-stand) op de Opel Ampera-e handig voor in de bergen en in de stad las ik. Maar ik heb ‘m niet gebruikt in de stad want ik vond de vertraging net even iets te heftig in vergelijking met de remknop op het stuur. Met die remknop op het stuur kun je veel nauwkeuriger doseren, in de L-stand is het voor je gevoel meteen boem-ho.
Specificaties |
||
Jaargang |
2017 | |
Carrosserie |
Hatchback | |
Transmissie |
Single-speedversnellingsbak | |
Aantal deuren |
5 deuren of meer | |
Brandstof |
Elektriciteit | |
Type motor |
Elektrisch | |
Acceleratie (0-100/sec) |
7,3 seconden | |
Topsnelheid |
150km/u | |
Vermogen |
150(204) kW (pk)/rpm | |
Koppel |
360 nm/rpm | |
Aandrijving |
Voorwielaandrijving | |
Remmen voor |
Geventileerde schijven | |
Remmen achter |
Schijven | |
Draaicirkel |
10,8 meter | |
Overig |
||
Type bekleding |
Stof | |
Velgen |
17-inch | |
Milieu en veiligheid |
||
Energielabel |
A | |
Afmetingen |
||
Lengte |
4.164 mm | |
Breedte |
2.039 mm | |
Hoogte |
1.594 mm | |
Wielbasis |
2.600 mm | |
Spoorbreedte voor |
1.507 mm | |
Spoorbreedte achter |
1.516 mm | |
Massa leeg |
1.611 kg | |
Max. toelaatbare massa |
2.056 kg | |
Laadvermogen |
445 kg | |
inhoud bagageruimte |
381 liter | |
Bandenmaat |
215/50-R17 | |
Kosten aanschaf |
||
Kosten gebruik per maand |