Opel Grandland X Innovation 1.6 CDTI 2018 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Opel Nederland B.V.



Een SssJoeVie van de buitencategorie!
Het zou Siberisch koud worden in de week vlak na het ophalen van de Opel Grandland X, een goede reden dus om niet op de motor naar Breda te gaan. Mijn motor kan namelijk niet binnen staan bij Opel Nederland en ik heb slechte ervaringen met motoraccu’s en extreme kou. Zo’n kleine motoraccu kost zomaar meer dan honderd euro en het risico op een overleden accu ga ik om die reden dus absoluut niet nemen. Dat werd dus de trein zoals ik ‘m regelmatig naar Prinsenbeek heb genomen (daarna 400 meter lopen naar Opel Nederland) maar Opel Nederland is eind 2017 verhuisd naar Breda dus ik was benieuwd waar de trein zou stoppen. Gelukkig kan ik een snellere trein pakken (die naar Prinsenbeek stopte op maar liefst 16 stations) maar is het wel iets verder lopen namelijk 2,6 kilometer vanaf Breda Centraal Station. Maar ja dan heb je ook wat namelijk een Opel Grandland X Business Executive 1.6 CDTI om weer mee naar huis te rijden. Na de Opel Crossland X was dit de tweede nieuwe SUV (de Opel Mokka is al wat ouder) die ik mocht gaan testen. Ik had werkelijk geen idee wat ik kon verwachten maar toen ik weg reed had de Opel zijn eerste punten al te pakken; goede koppeling die mooi en op tijd aangrijpt, een fijne 6-versnellingsbak en perfect zittende stoelen (helaas geen AGR-stoelen die zitten in de duurdere Ultimate). Ik reed richting de rondweg en in de bocht naar de oprit merkte ik dat het onder mij goed aanvoelde. Daarna was het  6 kilometer verderop de snelweg op en de cruise control aan. Ik heb nog onthouden van de Opel Crossland X dat de cruise control-knopjes anders zijn dan die van de ‘oude’ Opels. Aan de andere kant van de snelweg stond een lange file maar ik had gelukkig nergens last van. Na de eerste keer inpluggen deed mijn MP3-stick niets maar na even erin-eruit hoorde ik het 1ste liedje. Bij Rotterdam hoopte ik dat ik de mooie snelwegbocht op het Terbregseplein eindelijk weer eens vrij zou hebben. Ik besloot gas bij te geven zodat ik de auto’s achter mij in ieder geval voor kon blijven. Het lukte en ik was benieuwd hoe de Opel Grandland X zou reageren als ik het gas erop zou zetten. De maar 120 Pk zijn ruim voldoende (de 99 Pk van de Crossland voelde toch wat onderbemeten aan) want door de 6-versnellingsbak kun je altijd het juiste toerengebied ‘inschakelen’.

Ik schakelde terug naar de 4de versnelling en zette het gas erop. De Opel Grandland X reed heel mooi strak de bocht door waardoor ik na de bocht zoiets had van dat kon nog wel een stuk sneller. Maar toen ik in mijn achteruitkijkspiegel keek zag ik dat alle andere auto’s even hadden staan kamperen in dezelfde bocht, het ging eigenlijk gewoon te makkelijk waardoor het niet zo snel aanvoelde. Op de A20 viel het reuze mee met de drukte en ik had voor de verandering eens geen file. Bij het grote Kleinpolderplein aangekomen kon ik precies op het juiste moment invoegen richting de A13. Ook hier had ik weer mazzel en kon ik de haakse rechterbocht heel mooi gas gevend in de bocht nemen. Hier voelde ik wel duidelijk dat de vering/demping en de banden aan hun max zaten. Bij Leidschendam aangekomen nam ik uiteraard de voetbalveld-afslag want de lap asfalt die hier ligt is zo groot dat die bijnaam gerechtvaardigd is. Ik kwam net niet helemaal goed uit en moest daardoor de binnenbaan nemen. Gelukkig had ik de bocht daarna vrij en kon ik het gas er vol opzetten in de 3de versnelling. Ik stuurde heel mooi strak en precies op de grens rijdend de bocht door totdat ik middenin de bocht zat en het onderstel wat begon te wringen. Dat voelt heel raar aan maar je weet als bestuurder/testrijder wel precies tot hier en niet verder. Dat het onderstel dit doet heeft te maken met de comfortabele setup van de vering/demping. Die voelt echt subliem lekker aan maar het gevolg daarvan is dat het onderstel dus dit gaat doen op de grens rijdend. Maar denk nou alsjeblieft niet dat deze Opel Grandland X een watje is qua wegligging, want die fout maakte ik dus ook even in mijn hoofd. Toen ik net na de bocht in mijn achteruitkijkspiegel keek zag ik een ‘hijgende’ BMW 5-serie, een Lexus en een VW Golf GT met petje naast me komen staan voor het stoplicht waar ik allààààààààng stond te kamperen. En ik nog denken middenin de bocht dat het niet zo hard ging, dat is dus het verneukeratieve met sommige auto’s die subliem afgeveerd zijn. Het lijkt helemaal niet hard te gaan maar dat komt dus omdat de grip van de banden (uitstekende Continental WinterContact TS850P – 225/55-R18) door die sublieme vering/demping zo goed is. En dan zijn dit nota bene nog winterbanden op koud asfalt. Mijn zwager zei tijdens de fotoshoot tegen mij: “Het lijkt net alsof je veel langzamer rijdt dan de snelheidsmeter aangeeft.”

Skippy
Tja en als ik er dan toch ben dan kan ik maar beter ook meteen even over de verzakkingen richting Leidschendam-Centrum heen rijden en via de Stompwijksche Vaart naar Leiden rijden. Ik reed alleen op het groene stoplicht af dus ik had de hele bocht voor ‘me eiguh’. Dat betekende dat ik maximaal over de verzakking heen kon ‘springen’ en ik voor de volle 100 procent zou weten wat ik aan deze auto heb. Ik stuurde hard de haakse rechterbocht in waarna ik meteen hard naar binnen sneed zodat ik ruime uitloop zou hebben om naar rechts weg te dansen. Het blijft altijd weer grappig hoe testauto’s over deze verzakkingen (één heen en één terug aan de andere kant) heen dansen. De auto doet van alles aan alle kanten = linksvoor-linksachter-rechtsvoor-rechtsachter waardoor je hersenen als Otto Normalfahrer (=Duits voor Henk/Ingrid de doodgewone automobilist) in de war raken en je geneigd bent om dingen te gaan doen met je stuur die je nou net niet moet doen. Eigenlijk is gewoon niets doen het beste oftewel gewoon doen alsof je als een fossiel over de verzakkingen heen rijdt maar in werkelijkheid maal 100. Omdat ik naar binnen kon snijden en niemand naast me reed kon ik stevig gas geven voor de verzakking. De Opel Grandland X danste voor mijn gevoel alle kanten op maar na de verzakking was het onderstel sneller in balans dan ik verwacht had. De vering/demping is echt ronduit subliem en voor een SUV is dat heel erg belangrijk want het koperspubliek wordt steeds ouder willen een hoge instap plus comfort en komen dus bij een SUV uit. Ik vind het een hele goede zet van Opel dat ze zoveel aandacht aan de vering/demping besteed hebben, want daarmee scoor je gewoon dikke punten bij het oudere koperspubliek. Normaal gesproken zou ik naar de normen van de Nederlandse autojournalistiek nu klaar zijn met mijn testverslag. Maar ja die maken geen eigen actie- en sfeerfoto’s of foto’s van een (Samsonite) kofferset zoals ik wel doe, ze maken ook geen zuinigheidsrit etc. dus helemaal leuk hoor die korte template-testverslagen (even automerk/type/versie veranderen en weer een test klaar) maar eigenlijk zijn het gewoon nietszeggende copy/paste-verslagen. Ik heb laatst weer eens zo’n autojournalist die kritiek had op mijn testverslagen uitgenodigd om met mij mee te rijden maar dan hoor ik daarna dus niets meer. Als je ongefundeerde kritiek levert moet je gewoon een held zijn en bij mij in de auto stappen dan wil ik best wat dingen uitleggen waarom ik hoe en wat (vering/demping – banden – wegligging) test.

Daarna wilde ik via de Stompwijksche Vaart terug naar Leiden rijden maar die bleek dit keer wel écht afgesloten te zijn. En dus ben ik maar weer omgedraaid om over de A4 naar huis te rijden. En dus moest ik weer over de verzakking heen rijden maar dan via de andere rijbaan. Meestal staat er opgestroopt verkeer voor rechtsaf waardoor ik niet via de ideale lijn over de verzakking heen kan rijden. Omdat ik direct na de verzakking in de remmen moet vanwege het stoplicht voor linksaf moet ik dus precies over die ideale lijn heen kunnen rijden. Dit keer was de situatie ideaal dus ik was benieuwd hoe het onderstel van de Opel Grandland X zou reageren. Ik kon de auto naast mij makkelijk inhalen waarna ik de weg vrij had. Vlak voor de verzakking schakelde ik terug naar de 2de versnelling en reed schuin over de verzakking heen terwijl het onderstel wild heen en weer én de carrosserie wild op en neer danste terwijl de vering/demping probeerde alles te corrigeren wat goed lukte. Meteen daarna moest ik vol in de remmen en ik voelde het ABS heel even in werking treden. Ik kwam perfect precies op de juiste plek binnen de lijntjes tot stilstand voor het stoplicht dus deze auto is goed gekeurd door de NVVH (=Nederlandse Vereniging Van Huisvrouwen) zoals wij vroeger altijd zeiden. Daarna sloeg ik linksaf terwijl ik het gaspedaal even stevig intrapte want hier ligt een hele grote lap asfalt dus dan heb je alle ruimte om even opzij te glijden naar rechts en dat deed de Opel Grandland X dan ook. Het ESP stond aan en dat voelde ik ook ingrijpen zij het dat het niet irritant aanvoelde. Ik sorteerde voor om linksaf de A4 op te rijden via de lange oprit met een mooie flauwe S-bocht erin. Er stond een Renault Clio rechts naast mij en ik calculeerde alvast maar in dat-ie mij in zou halen in de bocht naar links. Bij groen gaf ik stevig gas en trok vol door in de eerste drie versnellingen maar ik bleef de Renault Clio met gemak voor waardoor ik dus doortrekkend in de 4de versnelling met hoge snelheid door het de S-bocht heen kon rijden. Toen ik op de snelheidsmeter keek had ik het gevoel dat ik veel minder hard reed dan de snelheidsmeter aangaf. Daarna kreeg ik op de A4 een bumperklevende Mini-rijder achter me hangen. Ik trapte tweemaal op de rem en daarna kon ik naar rechts, laat maar gaan dacht ik bij mezelf die sukkel weet waarschijnlijk niet dat er traject-controle (max. snelheid=100 km/u) is op dit gedeelte van de A4. Vlak daarna zag ik een andere verkeersterrorist gaan bumperkleven achter de te snel rijdende Mini, soort zoekt soort en hopelijk krijgen ze allebei een dikke vette snelheidsboete.

Bas
Bij Zoeterwoude-Dorp moest ik er weer af en ben ik meteen in één rechte streep door gereden naar Autobeklederij v/d Werf want Bas had gebeld dat mijn motorzadel klaar was. Voor 130,- euro was mijn motor weer helemaal pico bello en dat was hard nodig na 12 jaar en meer dan 150.000 km over de halve wereld. Ik liet Bas nog even naar binnen kijken en hij was wel te spreken over het interieur van de Opel Grandland X. Sober maar gewoon goed en strak zwart zoals Bas het graag ziet. Daarna snel naar huis eten – zwemmen – gebak en paaseitje halen voor Bas en zijn personeel – fles Whiskey voor Mel de webmaster van Autotesten.nl want hij was jarig geweest en had me geholpen met de migratie van mijn oude Macbook naar mijn nieuwe Macbook Pro. Op weg naar het zwembad ben ik via de Kooltuinweg (ventweg voormalig MarineVliegkamp Valkenburg) en De Zanderij gereden dat is altijd een leuk stuk met mooie bochten, rotondes en verkeersdrempels. Op de vervelende verkeersdrempels langs ’t Duyfrak voelde ik hoe goed de vering/demping écht is, want de verkeersdrempels en snelheidsbrekers hier zijn van het boink-boink-type. Maar geen boink-geluiden binnenin de Opel Grandland X dus mijn eerdere constatering dat de vering/demping subliem is blijft recht overeind staan! De verkeersdrempels op de Kooltuinweg waren dus een eitje voor deze auto, maar in de S-bocht voelde ik dat-ie over de voorwielen weg wilde glijden. Dat voorkwam ik door het gas goed te doseren waarna ik rechtdoor over de rotonde heen reed De Zanderij op. Ik reed met de linkerwielen extra hoog over de hoge rotonderand heen, dat is altijd erg leuk om te doen met een SUV. Daarna zette ik op het rechte stuk even de cruise control aan om te kijken wat de minimum snelheid is en die bleek 40 km/u te zijn. Vorig jaar juli heb ik de Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo getest (die had overigens net zulke sublieme vering/demping) en van die auto was de minimum snelheid van de cruise control nog 25 km/u en bleef ook het ESP uitstaan boven de 50 km/u.

De Opel Crossland X die ik krap twee weken na de Opel Insignia Grand Sport heb getest was hetzelfde als deze Opel Grandland X wat betreft de minimum snelheid van de cruise control en het ESP. Als ik naar het zwembad rijdt dan probeer ik zo min mogelijk te remmen en dat lukt niet altijd goed met een testauto. Ik heb wel eens testauto’s die amper op de motor afremmen met terugschakelen dan is het gewoon pech voor mij. Deze Opel Grandland X 1.6 CDTI laat zich gelukkig uitstekend op de motor afremmen dus dat is heerlijk rijden voor iemand zoals ik. Dat belooft wat voor de zuinigheidsrit want ik ben benieuwd wat voor verbruik ik ga halen. Met de Opel Crossland X kwam ik geëxtrapoleerd (want winterbanden = +10 procent) boven de 1:30 uit. Maar die 1.6 CDTI-dieselmotor had slechts 99 Pk tegen 120 Pk voor de Opel Grandland X 1.6 CDTI. Uit het zwembad vandaan ben ik via ’t Heen terug gereden naar huis en toen ik het ESP had uitgezet zag ik dat-ie weer automatisch werd geactiveerd. Dat is typisch Frans en niet Duits en laat zien dat het Opel tegenwoordig onder Franse vlag valt. Jammer want de opritbocht bij ’t Heen is met een uitgeschakeld ESP en/of TRC een stuk leuker. Maar goed ik nam de afslag naar de oprit en reed heel langzaam op de apex van de bocht af. Op het moment dat ik scherp instuurde gaf ik plankgas in de 2de versnelling en schakelde in de bocht op naar de 3de versnelling. De Opel Grandland X bleef lekker accelereren maar ik moest het gas wel doseren want anders dreigde de achterkant voorbij te komen zetten. Bij het uitkomen van de bocht begonnen de banden te piepen ten teken dat ik op de grens reed maar er gebeurde verder niets geks. Al met al voor een auto met een geactiveerd ESP gewoon mooi, leuk en goed. Er volgen er vast nog meer want ik heb komende week schoolvakantie en ben van plan elke dag te gaan zwemmen. NICE!

Even lachen naar de fotograaf!
Mijn zwager had zaterdag gelukkig late dienst dus dat hield in dat we in de ochtend konden fotograferen. En ja met zulk mooi ijskoud weer met een vrijwel strakblauwe lucht heb ik er dan uiteraard heel veel zin in. Ik weet dan zeker dat met name de sfeerfoto’s altijd mooi worden. Omdat we nog nooit bij de nieuwbouw op het terrein van voormalig Bloemenveiling Flora waren geweest besloot ik om daar heen te gaan. Het bleek mooier te zijn dan je vanaf de weg kunt zien, maar ja dat heeft vooral met het gebrek aan groen te maken. Zodra er meer bomen en struiken gepland worden ziet nieuwbouw er vaak al stukken mooier uit. Ik had in ieder geval erg veel plezier tijdens het fotograferen ook al was het stervenskoud vanwege de wind en geen handschoenen aan want een spiegelreflexcamera bedienen met handschoenen aan is een drama. De sfeerfoto’s zijn wat mij betreft erg geslaagd en na een waterhoentje bij de Vogelopvang gebracht te hebben (geraakt door een tegemoetkomende auto op de dijk van Rijnsburg naar Oegstgeest) konden we aan de actiefoto’s beginnen. Eindelijk weer eens naast de A44 in Oegstgeest daar zijn we namelijk heel lang niet geweest. De actiefoto’s zijn ook goed gelukt maar ik was er minder tevreden over dan de sfeerfoto’s, maar misschien komt dat door de saaie kleur van deze auto. Na de fotoshoot ben ik wat gaan eten en heb ook nog even getankt want ik was benieuwd op wat voor verbruik ik uit zou komen met stevig doorrijden. Het viel mij heel erg mee voor deze grote SUV want 1:15 mag je best redelijk noemen. Na het eten heb ik mijn moeder naar de verjaardag van haar jongste zus gebracht dan kon ik tussendoor even een rondje Space Business Park doen en de Samsonite kofferset fotograferen.

Omdat ik van de andere kant het Space Business Park opreed ben ik even naar het begin gereden oftewel de rotonde naast de oprit naar de N206. Ik wist dat het ESP weer geactiveerd wordt vanaf 50 km/u dus die heb ik dan ook maar niet uitgezet. Na de rotonde hoekte ik de Opel Grandland X lekker hard de haakse rechterbocht in. Daarna schakelde ik snel op naar de 3de versnelling en gaf stevig gas in de flauwe linkerbocht. Ondanks het koude asfalt had ik uitstekende grip en toen ik linksaf in de 2de versnelling plankgas de vrachtwagenparkeerplaats opreed had ik zoiets van is dit nou alles? Het ESP greep niet hard in maar het voelde zo zeker aan dat het bijna saai was. Ik reed verder maar wat ik ook deed het was gewoon slaapverwekkend goed. Dan maar met een voor gewone auto’s veel te hoge snelheid over de hoogste verkeersdrempel heen want deze Opel Grandland X heeft zat grondspeling. Na de landing sloeg de Opel Grandland X met 4 wielen tegelijk diep in de veren maar gek genoeg raakten de veerschotels niet de stootrubbers. Dat had ik niet verwacht want de vering is namelijk subliem maar wel met een comfortabele setup dus ik had verwacht dat-ie dit niet zou trekken. Poeh deze Opel Grandland X is nòg beter dan ik gedacht had. De rotonde op en af gaf ik plankgas in de 2de versnelling en ik voelde de voorwielen even doorspinnen maar ik reed precies op de ideale lijn door de blinde rechterbocht heen. Daarna heb ik de rest van het rondje maar afgeraffeld want ik voelde dat er niets geks zou kunnen gebeuren daarvoor is deze auto gewoon té goed.

Samsonite
Na het rondje SBP ben ik naar mijn garage gereden uiteraard via ’t Heen, want van die bocht kan ik niet genoeg krijgen dat is net zoiets als een ritje in de achtbaan. In Leiden aangekomen maakte ik nog iets grappigs mee op de Haagweg. Ik reed daar netjes 50 km/u op de cruise control toen ik een drie petjes in een zwarte Volkswagen Golf GTI in mijn achteruitkijkspiegel op zag doemen. Ze gingen steeds dichter op mijn bumper zitten totdat ze mij inhaalden over een dubbele doorgetrokken streep ter hoogte van de Tango. Wat die sukkels (petje=om hun hersenen bij elkaar te houden) echter niet hadden gezien – dat krijg je er nou van als je te dicht achterop je voorligger rijdt – is dat er een eindje verder een politiebusje voor mij reed. Tja en die had het gezien in zijn spiegels dus toen ik bij het stoplicht op de kruising arriveerde zag ik het politiebusje al voor ze staan met “VOLGEN”. Het was weer wel even een hoop foto’s maken want ook deze Opel Grandland X bleek een uitneembare laadvloer te hebben. Er bleken al met al best veel Samsonite koffers in te passen dus qua bagagecapaciteit scoort de Opel Grandland X ook punten.

Samsonite kofferset
Uitneembare laadvloer in de hoge stand
Met hoedenplank: 4×50-liter
Zonder hoedenplak: 4×50-liter + 2×33-liter + 2×13-liter

Uitneembare laadvloer in de lage stand
Met hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter + 13-liter
Zonder hoedenplak: 4×50-liter + 4×33-liter + 2×13-liter

Na de fotosessie ben ik weer naar Katwijk aan Zee gereden om mijn moeder op te halen en de 3 kinderen van mijn jongste zus want die zouden een weekendje bij oma slapen. We zaten dus met zijn vijven + bagage in de auto maar daar merkte ik tijdens het rijden helemaal niets van. Het comfort van deze auto is zelfs vol beladen gewoon ronduit zalig. Bij de stoplichten op de grens van Katwijk-Binnen en Valkenburg zag ik een file staan en dus heb ik de ventweg langs voormalig MarineVliegkamp Valkenburg maar genomen. Na 250 meter zag ik aan mijn rechterhand twee huskies een zwaan opjagen over het ijs. De baas stond ernaast en had de twee huskies – die daar helemaal niet los mogen lopen – totaal niet in de hand en ik stopte meteen om die totale idioot even te vertellen dat ik de politie ging bellen. Verderop lopen heel veel schapen (=schaapskudde van een herder) en als die huskies die op gaan jagen, door er over het ijs naartoe te rennen, dan kun je zelf wel verzinnen wat voor totale chaos dat wordt. De politie nam de melding op en ik hoop dat ze die hondenbezitter een hele vette boete hebben gegeven. En ja ook deze man had een petje op om zijn hersenen bij elkaar te houden. Gaat lekker zo vandaag, NOT!

Grofvuil + rotondecircus
Woensdag zou ik een vrachtwagentje huren om allemaal spullen naar het grofvuil te brengen voor mijn zus. Gezien de grote bagageruimte had ik dinsdagochtend echter zoiets van doei ik ga wel even kijken hoeveel er in deze Opel Grandland X past. De grootste spullen voor het grofvuil bleken 2 matrassen en een bed wat reeds uit elkaar gehaald was. Ik heb eerst maar even de achterbank neer geklapt (is in 2 delen neerklapbaar) en dacht toen ook even de leuning van de rechter voorstoel naar voren te kunnen draaien maar ik kwam niet ver merkte ik. Gelukkig bleek dat niet nodig want na het neerleggen van twee kleedjes paste de planken van het houten bed en de twee matrassen er met groot gemak in. Oké de achterklep kon niet meer helemaal dicht maar omdat het een elektrisch bedienbare achterklep is kon ik ‘m op 1/4 open vastzetten. Handig toch of niet dan? Na alles in de grofvuil-container en in de matrassen-container gegooid te hebben ben ik naar het rotonde-circus gereden via de LOI want dat is veruit de mooiste route. Uiteraard had ik weer een bumperklever op weg naar de koeienrotonde maar na een mooie slide over de rotonderand was tie ineens aan het kamperen in mijn achteruitkijkspiegel leek het wel. Daarna even heerlijk strak door de rechterbocht buiten de rotonde om, gas erop en ja hoor ook nu weer raakte ik even de kinderkopjes waarna ik even heel kort het ESP aan voelde slaan. Dat is wel zo’n gek punt dit want dat gebeurt op deze manier alleen in deze bocht en nergens anders. Grappig! Ik zag het rotondecircus in de verte al liggen en toen ik dichterbij kwam besloot ik in plaats van rechtdoor de rotonde op toch rechtsaf te slaan. Ik hoekte de Opel Grandland X lekker hard de haakse rechterbocht in en net als bij de Ford Fiesta Vignale voelde ik meteen al dat dit rondje véél leuker zou gaan worden als het rondje Space Business Park.

Op de kleine rotonde maakte ik een mooie snelle draai en reed terug naar de grote rotonde. En toen deed ik gek genoeg iets wat ik nog nooit eerder heb gedaan, waarom weet ik echt niet maar ik deed het gewoon. Ik pak hier namelijk altijd de buitenring maar omdat er een VW stationwagon naast me reed die gas gaf besloot ik over de rotonderand heen te rijden. En dat ging er behoorlijk heftig aan toe want dit is totaal iets anders dan de rotonderand van zo’n kleine rotonde. Geen idee waarom ik dit nooit eerder heb gedaan maar het was echt leuk om te doen, vooral of beter gezegd juist met deze Opel Grandland X. Daarna kwam de kleine rotonde voor het viaduct die ik heel mooi met de linkerwielen over de rotonderand kon nemen waarna ik hard naar buiten moest sturen het viaduct op. Omdat het wel heel erg makkelijk en lekker ging besloot ik de snelheid iets meer op te voeren richting de ovale rotonde. Met een normaal gesproken te hoge snelheid smeet ik de Opel Grandland X de ovale rotonde op. Met zwaar piepende banden gleed ik slecht lichtjes opzij naar rechts, ik kan het niet helpen maar ik zat echt te genieten van die piepende banden. Dit is zo ongelofelijk goed dat noemen we ook wel de buitencategorie, zo van “I’m the best fuck the rest!” Ik reed over de rotonderand aan de oostkant van de ovale rotonde heen en sneed meteen daarna hard naar binnen en oh wat ging dit makkelijk. Hop en weer over de rotonderand aan de westkant en het gas erop richting de kleine rotonde. Leuk maar het leukste ging nu komen, de grote rotonde rechts-links-rechts met zijn hoge g-krachten. Ik stuurde de rotonde op en toen ik het stuur omgooide naar rechts en meteen daarna snel weer naar links voelde ik het onderstel gek genoeg niet wegglijden want de zwaar piepende voorkwamen dat. Mama mia wat is deze auto subliem afgeveerd en ik kon het dan ook niet nalaten nog een rondje over het rotondecircus heen te rijden. Jiha!!!

Zuinigheidsrit
Het moest er maar weer eens van komen dé enige echte zuinigheidsrit. Ik had vakantie omdat ik tegenwoordig op een school werk dus ik had alle tijd van de wereld. Ik besloot om na het zwemmen de zuinigheidsrit te maken en ik begin lekker totdat ik bij Vogelenzang aangekomen een bord met “Gesloten voor alle verkeer” op een dranghek midden op de weg zag staan. Dat werd dus omrijden en daar word ik in het algemeen niet blij van over al die zeer smalle bollenweggetjes. Gelukkig reed ik instinctief de juiste kant op en kwam ik bij Heemstede uit waar ik weer op de bomenweg naar Aerdenhout belandde. Uiteraard had ik al meerdere keren geremd dus die nul keer remmen kon ik wel vergeten. De Opel Grandland X laat zich overigens uitstekend op de motor afremmen en zelfs bijna stilzetten in de 1ste versnelling aanbeland. Eenmaal op de bomenweg reed er een fossiel voor mij die blijkbaar dacht dat het witte wegdek glad was maar dat was doodgewoon strooizout. Ik heb het oude madammeke maar ingehaald want dit ging gewoon helemaal nergens over, 30 km/u rijden waar je 60 km/u mag. Verderop was er een vuilniswagen bezig groene bakken te legen maar die blokkeerde daarmee uiteraard de weg voor het overige verkeer. Dat was dus wachten-wachten-en-nog-eens-wachten, gaat echt lekker zo maar niet heus. De weg naar de boulevard was gelukkig rustig en zo werd de zuinigheidsrit toch nog een soort van leuk. Op de terugweg kon ik gek genoeg wel weer door Vogelenzang heen rijden dus dat scheelde mij weer een hoop geëtter op die smalle bollenpaadjes.

En net toen ik dacht het zit er gelukkig op zag ik in de verte vlak voor Katwijk aan Zee een file staan. En laat het nou net precies één afslag voor de afslag zijn waar ik eraf moest. Afijn ik sluit aan in de rij maar zie 100 meter verder ineens in mijn linker zijspiegel een zwarte Seat Leon de hele rij voorbij rijden en vervolgens wil die mafklapper dat ik plaats maak voor hem (mijn neefje zegt altijd dat ik het aantrek op de een of andere manier). Nou mooi niet dus! Dus die gast doet zijn portierraampje open en begint tegen mij te schelden waarop ik antwoord dat ik hij een asociale verkeershufter is en gewoon achter aan moet sluiten. Op een gegeven moment was ik die gast echt zat en ben ik rechts door het diepe gras (handig zo’n SUV) een paar auto’s verder gereden. Toen ik daarna uitstapte onder het oog van een verkeersregelaar kwam hij als een chimpansee op me afgehold en toen herkende ik hem aan zijn loopje en de tatoeage in zijn nek. Het was diezelfde knakker die een keer verschrikkelijk had zitten bumperkleven bij mij. Tja ik ben maar ingestapt en verder gereden want met dit soort apen kun je geen normaal gesprek voeren. Het werd dan ook een zuinigheidsrit om heel snel te vergeten net als het verbruik want dat viel mij behoorlijk tegen. Slechts 1:20,17 + 10 procent voor de winterbanden = 1:22,18 en dat is bij lange na geen 1:25,6 die in de online brochure vermeld staat. Toch knaagde er iets want tijdens het aftanken hoorde ik de hele tijd gegorgel na iedere keer (ik doe altijd driemaal) doorklikken. Misschien had ik ‘m gewoon helemaal af moeten toppen tot de afvulrand dan had ik wel een nauwkeurige meting gehad want mijn gevoel zegt dat deze meting niet klopt.

Wegbrengen
Dan denk je dat je alles gehad hebt na zo’n toch wat mislukte zuinigheidsrit maar nee. Het is maar goed dat ik donderdagochtend even op het internet heb gekeken want daar las ik dat de Utrechtse baan was afgesloten wegens een lek in een waterleiding, de ijspegels hangen aan de viaducten en de weg eronder was in een ijsbaan veranderd. Ik was namelijk van plan geweest via de Utrechtse baan, het Prins Clausplein richting Rotterdam naar Breda te rijden. Toen las ik daarna nog dat er ook maar één rijbaan open was bij de Van Brienenoordbrug vanwege vorstschade aan het asfalt dus Den Haag en Rotterdam moest je duidelijk niet zijn die ochtend. Ik ben dus maar via de N11/A12 richting Utrecht gereden en daarna via de A2/A27 naar Breda. En dat pakte inderdaad goed uit want ik was in exact anderhalf uur bij Opel Nederland BV. Uiteraard heb ik de Opel Grandland X nog even afgetankt in Breda en toen kwam ik al een stuk gunstiger uit namelijk 1:22,5 + 10 procent voor de winterbanden = 1:24,75 en dat is al een stuk beter dan de zuinigheidsrit.

Specificaties

Jaargang

2018

Carrosserie

SUV

Transmissie

Handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

10,9 seconden

Topsnelheid

189km/u

Vermogen

88(120)/3.500 kW (pk)/rpm

Koppel

300/1.750 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.560 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,5 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

4,9 liter/100 km

Snelweg

3,9 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,3 liter/100 km

C02 uitstoot

104 gram/km

Energielabel

D

Afmetingen

Lengte

4.478 mm

Breedte

1.856 mm

Hoogte

1.609 mm

Wielbasis

2.675 mm

Spoorbreedte voor

1.595 mm

Spoorbreedte achter

1.610 mm

Massa leeg

1.295 kg

Max. toelaatbare massa

2.000 kg

Laadvermogen

705 kg

Aanhanger geremd

1.400 kg

Aanhanger ongeremd

690 kg

inhoud bagageruimte

514 liter

Bandenmaat

225/55-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand