Autotests | autotesten en rij impressies | autotesten.nl

Range Rover Evoque R-Dynamic SE P300e PHEV AWD 1.5 Turbo 2021 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Jaguar Land Rover Nederland


Le Range Rovèr Évoque Magic!

Samenvatting
Ik had werkelijk geen flauw idee waarom de Engelsen voor het Franse woord Evoque hebben gekozen als typenaam van deze Range Rover SUV. Totdat ik de vertaling van het Franse werkwoord évoquer opzocht – évoquer = oproepen – snapte ik het ineens vandaar die titel. Dit is zo’n ongelofelijk fijne auto om in te rijden dat is niets anders dan pure magie = deze auto roept pure magie op in mij. In mijn testleven als autojournalist kom ik maar eens in de paar jaar een auto zoals deze Range Rover Evoque tegen. Het mooie aan dit soort auto’s is dat je het meteen voelt na het instappen nog zonder ook maar één meter gereden te hebben. Magie is dan ook een heel puur en bijna niet te omschrijven gevoel… mooi is dat hè! Wat kan ik nog meer zeggen? Niets dus lees het testverslag maar!

Plus: Elektrische actieradius – Stuurgedrag – Wegligging – Zit
Superplus: Driveability

Min: Iedereen wil meerijden
Supermin: Veel te lekker deze auto!

Testverslag
Hè, hè eindelijk weer eens een Range Rover om te testen en wat voor één! Een Range Rover Evoque Plug-In Hybrid met een – zeker voor Range Rover – wel heel erg kleine benzinemotor van slechts 1,5-liter maar die heeft dan wel weer een vermogen van 200 Pk. De elektromotor zit op de achteras en heeft een vermogen van 109 Pk en samen hebben beide motoren een systeemvermogen van 309 Pk en 540 Nm koppel (het koppel van alleen de elektromotor heb ik nergens kunnen vinden). Helemaal niet verkeerd dus! En alweer stond ik voor de keus wat te doen, ophalen op de motor of met de trein? De voorspelling dat het heel misschien met een grote aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid net voor Kerst zou kunnen gaan vriezen en sneeuwen deed me toch maar voor de trein + vouwfiets kiezen. En die vouwfiets is trouwens niet alleen handig om mee te nemen in de trein maar ook heel erg handig voor een auto zoals deze Range Rover Evoque R-Dynamic SE P300e PHEV. Als er namelijk bij je huis/werk geen oplaadpaal voor de deur of vlakbij om de hoek staat dan is zo’n vouwfiets erg handig. Je kunt dan van de wat verder weg gelegen oplaadpaal naar je huis/werk terugfietsen. Na een heerlijke cappuccino en uitleg over de auto kon ik mijn vouwfiets in de kofferbak doen en instappen en wegwezen richting Hilversum. Begin december had ik een heel aardig complimenteus mailtje gekregen van een verkoper die werkt bij Hyundai-dealer Wittenberg in Hilversum. Ik kon dus weinig anders doen dan even langsrijden om een bakkie te doen, bovendien was ik toch in de buurt want vanaf Broekhuis Jaguar/Land Rover Utrecht is het maar iets meer dan 20 km rijden. Ik kon er dus meteen een mooie elektrische/hybride-zuinigheidsrit van maken via Utrecht -> Hilversum -> Leiden. Het eerste wat ik heb gedaan is dan ook direct om de hoek even aftanken tot nokkievol = driemaal doorklikken na vol. De Li-ion accu was voor 95 procent vol en ik kon dan wel bijladen voor de deur van de Hyundai-dealer in Hilversum maar dat was uiteraard niet genoeg om volledig elektrisch rijdend Leiden te halen. Hilversum -> Leiden binnendoor is net geen 59 km en op een volle Li-ion accu haal je iets van 35-40 km binnendoor. Ik moest dus maar zien hoe ver ik elektrisch rijdend zou komen en wat het verbruik in de rijmodus Hybride zou gaan worden. De test begon dus meteen al spannend en daar hou ik wel van.

Op de rechte stukken zette ik uiteraard het Adaptive Cruise Control aan die je overigens ook kunt veranderen in een gewone Cruise Control door het afstandsknopje ingedrukt te houden. Toen ik door een klein dorpje heen reed heb ik even snel gekeken wat de minimum snelheid is van de ACC/CC en die is veel lager dan de gebruikelijke 30 km/u namelijk slechts 16 km/u. Het aantal afstandstreepjes van het ACC is vier en dat is ook één streepje meer dan de gebruikelijke drie. Verder heb ik ik op een recht stuk nog even gekeken hoeveel versnellingen de automatisch versnellingsbak heeft: D1 t/m D8 dus. Ergens rond Mijdrecht was de Li-ion accu ‘leeg’ en ik schrijf leeg tussen aanhalingstekens want er blijft altijd een restje lading achter voor de rijmodus Hybride. Ik had dus nog iets van 40 km te gaan in de rijmodus Hybride. Het rijden ging erg lekker en dan bedoel ik ook echt héél erg lekker, deze auto is gewoon zalig om in te rijden. Vanaf Nieuwkoop boog ik af naar Alphen a/d Rijn om via de lange stille N-wegen naar Woubrugge/Hoogmade naar Leiden te rijden. Dat de wegligging werkelijk uitstekend is merkte ik toen ik in de stijgende (beruchte) haakse rechterbocht tussen Woubrugge en Hoogmade met groot gemak een bumperklevende hatchback – met uiteraard een petje erin – afschudde. En dan te bedenken dat ik het nota bene nog rustig aan deed vanwege mijn vouwfiets in de kofferbak. In Woubrugge en Hoogmade heb ik nog even snel wat mooie sfeerfoto’s gemaakt want op deze zonnige dag moest ik het na een aaneenschakeling van grijze dagen even waarnemen. Bij het rotondecircus aangekomen kon ik niet te gek doen want mijn vouwfiets lag los in de kofferbak. Jammer maar het was even niet anders. Toch voelde zelfs voorzichtig over de hoge rotonderand heenrijden al erg goed aan. Thuis gekomen heb ik ‘m meteen afgetankt: 83,5 km/2,25 ltr E10 = 1:37,11 wat ik helemaal niet verkeerd vind.

Kerst-boodschappen
Na het aftanken heb ik de Range Rover Evoque PHEV even snel en dus kort opgeladen voor het zwemmen. Mijn moeder wilde ook even Kerst-boodschappen doen in Katwijk aan Zee en zij is dus ook even meegereden. Ik heb mijn moeder afgezet op de hoek bij de Digros en ben daarna naar binnenzwembad Aquamar gereden. Er staan daar twee oplaadpalen aan de straatkant. De eerste oplaadpaal; ik hield de laadtag voor de scanner waarna het groene vinkje snel ging knipperen (bij dit type oplaadpalen hoor ik dus geen piepje) maar niet veranderde in een paars (laad)vinkje. De andere kant van de oplaadpaal dan maar geprobeerd maar noop ook die deed het niet. Een tiental meters verderop staat nog eenzelfde oplaadpaal maar ook van die oplaadpaal deden beide laadpunten het niet. Huh??? Wat is dit joh! Na het zwemmen heb ik mijn moeder weer opgehaald bij de Digros en op het centrale display zag in de EV-App dat ik nog maar 9 km accu-energie over had dus dat werd billenknijpen. De kortste en rustigste weg is door Katwijk aan den Rijn en Valkenburg ZH, bovendien hebben beide dorpjes lange 30-Zones dus dat is perfect om het maximale uit het laatste restje acculading te persen. De N206 had ik trouwens sowieso niet genomen want op de heenweg naar Katwijk aan Zee stond het daar muurvast. Heel even dacht ik dat ik het zou gaan halen maar nee, letterlijk 100 meter voor de oplaadpaal bij mij voor de deur schakelde de rijmodus over van EV naar Hybride. En wat denk je dan? Hang ik ‘m aan de oplaadpaal gaat het lampje rood branden zo van er is een ‘Storing’. Ja dàààààààààààààààg wat is dit joh ‘Bad Karma’ of zo? Ik kon en wilde het gewoon niet geloven. Afijn stekker eruit-erin en weer de laadtag ervoor gehouden waarna ik piep-piep hoorde en het lampje paars ging branden en…… gelukkig ook paars bleef branden. Echt hè!

Toen ik daarna op het internet de zoekterm “storing oplaadpaal” intypte kwam ik een link tegen met een werkelijk hilarisch artikel over een storing bij Allego in België, dat is dezelfde provider als van de oplaadpalen bij Aquamar voor de deur. [quote Tweakers.net] Door een storing bij laadpaalprovider Allego (dezelfde als die van die twee oplaadpalen in Katwijk aan Zee) konden honderden elektrische auto’s in België op vrijdagavond niet volledig losgekoppeld worden van hun laadpaal; de laadpalen ontgrendelden de laadkabels niet. In totaal duurde de storing 2,5 uur, zo schrijft HLN. De Allego-klantenservice meldt aan het Belgische nieuwsmedium dat de technische problemen ‘honderden telefoontjes’ aan ze heeft opgeleverd. Waar het precies misging, vermeldt Allego niet, maar aan het einde van het laadproces moeten gebruikers met een pasje of druppel bij de laadpaal aantonen dat zij degene zijn die de wagen oorspronkelijk aan de laadpaal hebben gehangen. Daarna laat de laadpaal de kabel los. De auto-eigenaren konden de kabels aan de auto-zijde veelal nog wel losmaken en dan wegrijden, maar dan waren ze alsnog gedwongen om hun laadkabel, die nieuw al gauw een paar honderd euro kost, achter te laten. Als ze dat deden, was de kabel waarschijnlijk wel relatief veilig; de paal hoort de kabel alleen voor de juiste persoon los te laten, dus degene met de tag of Allego-servicepersoneel zelf. [/quote Tweakers.net]
Ha, ha, dan heb ik toch liever dat de oplaadpaal het níet doet! Ennuh dit lezende zou ik zeggen zorg ALTIJD dat je (in België 😉 een tweede oplaadkabel bij je hebt. Oh en een pen en Post-It + plakband, dan kun je een Post-It briefje met je naam/adres/telefoonummer op de achtergelaten oplaadkabel plakken.

TGIF
Na thuiskomst donderdagmiddag heb ik de Range Rover Evoque PHEV afgetankt bij de benzinepomp net om de hoek en vervolgens de Tripmeter op “0” gezet en ‘m aan de oplaadpaal bij mij voor de deur gehangen. Vanaf dat moment zou ik proberen zoveel mogelijk elektrisch te rijden tot een afstand van 200 tot 300 km en dan opnieuw aftanken. Het was dan wel niet zulk mooi weer als donderdag maar Thank God It’s Friday! Na lekker lang uitslapen heb ik de Range Rover Evoque PHEV nog even kort aan de oplaadpaal gehangen zodat ik een groen lampje zou hebben bij vertrek. Na een nachtje in de kou is dat een must want ik wil wel dat mijn testresultaten kloppen en als ik vertrek met een groen lampje zijn de omstandigheden – op de buitentemperatuur na dan – voor alle zuinigheidsritten dus vrijwel gelijk. Ik besloot eerst te gaan zwemmen dan had ik dat alvast maar gehad en kon ik daarna rustig de Li-ion accu helemaal leeg rijden binnen de bebouwde kom. Wat mij na het instappen opviel is dat de Airco automatisch aangaat en dat is een energieslurper dus die zette ik dan ook elke keer meteen na het starten uit op het grote touchscreen vooraan (er zit ook nog een centraal geplaatst beperkt kantelbaar touchscreen) de midden-console. Verder staat de rijmodus standaard altijd in Hybride/Comfort (Comfort = Normaal) en die moest ik dus elke keer direct na het starten niet vergeten de rijmodus in EV/Eco te zetten. Gekke is dat het knopje ‘Hold’ gewoon aan blijft staan na activeren, ik had juist verwacht dat ik ‘Hold’ steeds opnieuw zou moeten activeren. Dit zijn allemaal typisch van die dingetjes die je de eerste twee dagen allemaal even uit moet vinden. De rit naar het zwembad ging heen over de N206 want naar Katwijk aan Zee is het rustig de andere kant op staat er vrijwel de gehele dag een permanente file van hier tot Tokio. Terug ben ik dus heerlijk binnendoor via het zo goe als uitgestorven Katwijk aan den Rijn en dito Valkenburg ZH naar Leiden gereden. Eerst maar eens foto’s maken van de Samsonite kofferset én natuurlijk op weg naar mijn garage even langs bij Bas van Autobeklederij v/d Werf voor zijn commentaar op het interieur van deze Range Rover Evoque PHEV.

Op weg naar mijn garage gebeurde er iets geks. Want in plaats van via de rondweg besloot ik helemaal over de Rijndijk te rijden. In het midden op het doodlopende stuk bij de Sloepenshop ligt een stukje gras waar ik even over een stoeprand het gras op moest rijden en aan de andere en er aan de andere kant weer af. Makkie voor deze Range Rover Evoque PHEV met ruime grondspeling. Maar nou komt het, toen ik de voorbanden tegen de hoge stoeprand aan zette en gas gaf in de rijmodus Electric gebeurde er helemaal NIETS. Ik kon het gaspedaal op de bodem trappen maar er gebeurde gewoon écht helemaal niets. Pas toen ik achteruit reed en een klein aanloopje nam kon ik over de stoeprand heenrijden. Heel erg vreemd en ik ben benieuwd hoe dit nou in elkaar steekt, een soort van beveiliging of zo? Toen ik achteruit het straatje in reed waar Bas zit zag ik hem al naar zijn zaak lopen en kijken. Ik was razend benieuwd wat Bas van deze auto vindt. Tot mijn grote verbazing blijkt Bas een groot fan van de Range Rover Evoque te zijn, het design spreekt hem erg aan zei hij tegen mij. Ook vindt Bas de design-updates door de jaren heen erg geslaagd dus ja ik was verrast maar ook blij dat ik gelukkig niet alleen sta in mijn mening over deze fraaie apart uitziende SUV. Wat betreft het interieur was Bas kort: “Mooi, strak en netjes verzorgd!” Wat hem opviel was dat het kunststof bovenkant van het dashboard mat van kleur is en daardoor heb je amper last van de reflectie van de zon zei Bas tegen mij. Kijk dat is dan weer zo’n typisch dingetje dat Bas opvalt waar ik nooit aan zou denken. Op naar mijn garage voor het fotograferen van de Samsonite kofferset. De bagageruimte is prima en past bij dit formaat auto.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×50-liter
Zonder hoedenplank: 4×50-liter + 2×33-liter + 13-liter

Eerste zuinigheidsrit binnendoor – Rijmodus EV/Eco
V: 16,9 km A: 56,2 km – Afstand: 39,3 km – Buitentemp.: 9 graden Celsius – Binnentemp.: 23 graden Celsius
Vrijdagmiddag heb ik de eerste zuinigheidsrit binnendoor gemaakt in de elektrische rijmodus + Eco-stand. Na mijn bezoek aan Bas en het fotograferen van de Samsonite kofferset (= 5,3 km) heb ik de Li-ion accu volledig leeg gereden. Ik was heel erg benieuwd wat de elektrische actieradius van een volle Li-ion accu is binnen de bebouwde kom. Na een rondje door de buurt waar ik ben opgegroeid kwam ik op een straat uit met allemaal verkeersdrempels. Een prima test voor de vering/demping en gelukkig heeft deze Range Rover Evoque PHEV volledig mechanische vering/demping. De avond voor het ophalen heb ik nog even het testverslag nagelezen van het vorige model Range Rover Evoque Dynamic SD4 Automaat 4WD die ik in 2011 heb getest. Die auto had MagneRide oftewel ‘magnetische bolletjes-demping’. Dat werkt prima hoor maar ik ben iemand van het liefst zo min mogelijk softwarematig en/of elektronisch geregelde systemen in een auto. Software en elektronica kunnen defect raken en met mechanische systemen is die kans veel kleiner dat het defect raakt. Terug naar de weg met de verkeersdrempels waar ik werkelijk overheen gleed zo mooi dempte de schokbrekers van de Range Rover Evoque PHEV deze grote oneffenheden uit. Daarna ben ik rechtsaf geslagen en via Voorschoten naar huis gereden. DRUK dat het was op de Voorschoterweg niet normaal gewoon, en dan vraagt Hugo iedereen thuis te blijven/werken vanwege corona. Ik heb op een gegeven moment maar ingevoegd via de Busbaan want anders had ik nog een half uur kunnen staan wachten. [Ironie-modus aan] Mama mia please Hugo ik smeek je om een keiharde lockdown dan wordt het tenminste weer lekker rustig op de weg. [Ironie-modus uit] En geloof het of niet diezelfde avond kreeg heel Nederland te horen dat er heel snel een harde lockdown aankomt zonder avondklok. Eenmaal in Voorschoten nam ik een afslag naar rechts ruim voor het centrum want daar zag ik het vanuit de verte al muurvast staan. Via een mooie stille route ben ik naar Treinstation Voorschoten gereden om via de ventweg op de Papelaan naar huis te rijden. Op de grote kruising aangekomen besloot ik rechtdoor te rijden en via Wassenaar binnendoor naar huis te rijden. Ik zag dat de meter voor de acculading nu echt bijna op “0” stond dus ik moest goed opletten wanneer de rijmodus zou switchen EV naar Hybride en de tripmeterstand opschrijven. Dat bleek vlakbij de oplaadpaal te zijn bij een tripmeterstand van 56,2 km dus ik had totaal 39,3 km elektrisch gereden. Niet verkeerd gezien de lage buitentemperatuur van slechts 9 graden Celsius. In de zomer zul je dan ook waarschijnlijk op een actieradius van rond de 50 km uitkomen verwacht ik.

Tweede zuinigheidsrit binnendoor – Rijmodus EV/Comfort
V: 56,2 km A: 98,2 km – Afstand: 42 km – Buitentemp.: 6-7 graden Celsius – Binnentemp.: 23 graden Celsius
Zaterdagochtend heb ik de Range Rover Evoque PHEV weer even aan de oplaadpaal gehangen zoals voor het vertrek bij elke zuinigheidsrit. Dit keer heb ik in de rijmodus EV/Comfort gereden dus je zou verwachten dat de actieradius korter is dan in de rijmodus EV/Eco. Ook deze zuinigheidsrit ging weer perfect want als je overdag binnen de bebouwde kom rijdt is het lekker rustig en hoef je nergens te wachten. Die ochtend had ik wat testverslagen opgezocht om te lezen wat andere Automagazines van deze Range Rover Evoque PHEV vinden. Nou daar las ik me toch een partij grote nonsens en leugens over deze auto zoals een indirect stuurgevoel en kritiek op de vering/demping terwijl juist die twee dingen subliem zijn. Tja ik moest dan ook weer even glimlachen om die Hyundai-verkoper die de testverslagen van Autoweek/Autovisie/Autoblog copy/paste-testverslagen noemde. Naarmate de rit vorderde zag ik dat ik op een grotere actieradius uit zou gaan komen dan ik de Eco-stand gek genoeg. Vlakbij huis sprong de rijmodus op Hybride en dat was bij exact 42 km. Dat is dus 2,7 km meer dan in de Eco-stand gek genoeg en dat terwijl de buitentemperatuur nota bene2-3 graden Celsius lager was die dag. Nou ja 40+ km actieradius met deze lage buitentemperaturen is gewoon erg goed.

Eerste snelwegzuinigheidsrit – Rijmodus EV/Eco
V: 127,1 km A: 164,1 km – Afstand: 37 km – Buitentemp.: 8 graden Celsius – Binnentemp.: 23 graden Celsius
De belangrijkste actieradius is natuurlijk die van een volle Li-ion accu op de snelweg want voor dagelijks woon-werkverkeer pakt het gros van de Nederlanders toch (en ook nog eens grotendeels) de snelweg. De afstand die je dan dus elektrisch kan rijden scheelt weer in het benzineverbruik en daar word je met zeker met de huidige absurd hoge benzineprijzen heel erg blij van. Eén kWh elektriciteit is nog steeds even goedkoop dus dat maakt je dan ook nog eens een extra blij mens. Ik start altijd vanaf de oplaadpaal bij mij voor de deur en naar de A44 is net geen 2 km dus dat is goed voor de betrouwbaarheid van mijn meting.Dat betekent namelijk dat ik meer dan 90 procent van de snelwegzuinigheidsrit 100 km/u op de snelweg rijd. Ook nu weer begon ik de eerste snelwegzuinigheidsrit in de rijmodus EV/Eco. Het was gelukkig niet druk want ik vertrek altijd ruim na de ochtendspits of ruim voor de avondspits. Op de A44 aangekomen ging het ACC al snel op 100 km/u en dat kon ik tot mijn grote verbazing ook heel lang netjes blijven rijden. Op een gegeven moment ben ik wel overgeschakeld van het ACC naar CC zodat ik wat makkelijker door kon blijven rijden zonder een automatisch afremmende auto. Bij de afslag Oude Wetering – dat was op exact op 50 procent acculading – heb ik de A44 verlaten en ben weer omgedraaid richting Leiden. Tot mijn verbazing kon ik ook op de terugweg heel netjes exact 100 km/u blijven rijden maar ik moest wel doorrijden tot aan Wassenaar waar soms lange files staan maar nu – vanwege het weekend – gelukkig niet. Ik draaide bij de eerste stoplichten om via de ventweg weer richting Leiden te rijden en precies daar sprong de rijmodus van EV op Hybride. Niet verkeerd een actieradius van 37 km met 100 km/u over de snelweg.

Tweede snelwegzuinigheidsrit – Rijmodus EV/Comfort
V: 166,9 km A: 208,4 km – Afstand: 41,5 km – Buitentemp.: 8 graden Celsius – Binnentemp.: 23 graden Celsius
Halverwege de middag was de Li-ion accu alweer vol geladen en kon ik op pad voor mijn tweede snelwegzuinigheidsrit dit keer in de rijmodus EV/Comfort. Het zat mij alweer mee want ik hoefde maar één keer een langzaam rijdende automobilist in te halen. Ik schrijf expres niet té langzaam rijdende automobilist want je mag gewoon 90 km/u rijden als je dat wilt. Heel veel automobilisten weten niet dat je op een snelweg zelfs nóg langzamer mag rijden als je dat wilt. [quote Rijksoverheid.nl] Toegestane motorvoertuigen op autowegen en autosnelwegen – Voertuigen mogen alleen op autowegen als zij 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur. Deze snelheid heet ook wel de minimumconstructiesnelheid. [/quote Rijksoverheid.nl] Ook nu weer ging de terugweg naar Leiden ondanks dat het een stuk drukker was dan richting Amsterdam prima. Ik kon heel netjes 100 km/u blijven rijden en ik zag halverwege al dat de actieradius hoger uit zou komen dan in de rijmodus EV/Eco. Geen idee waarom maar ook nu weer kom ik in de theoretisch minder zuinige stand op een grotere actieradius uit. 41,5 km tegen 37 km dat is dus maar liefst 4,5 km meer en dat vind ik veel. Maar goed zelfs als het koud is haal je dus die 40 km en dat is heel netjes.

Jiha 300 km en het verbruik is….
Maandag moest ik in de middag nog even wat ophalen in Den Haag en dus ben ik met een volle Li-ion accu vertrokken zodat ik op 270+ km uit zou komen. In de avond kon ik dan mooi de 300 km vol maken want ik wilde nog even een goede vriend in Wassenaar bezoeken. Na het avondeten ben ik in de Range Rover Evoque PHEV gestapt om de 300 km vol te maken en vervolgens af te tanken. Ik had een goed gevoel want het was me gelukt om zoveel mogelijk elektrisch te rijden, de rijmodus Hybride was nauwelijks in werking geweest. En dat goede gevoel klopte helemaal want ik kwam uit op een verbruik van 300 km/1,12 ltr E10 = 1:267,86.

Winterperikelen
Van maandag op dinsdag zou het gaan vriezen had ik op het KNMI-punt-nl gelezen. Nou is dat aan zee altijd maar afwachten want daar is het altijd net wel of net niet als het in het binnenland licht vriest. Gelukkig had ik nog een anti-aanvriesfolie liggen voor over de voorruit alhoewel dat niet echt nodig is want deze auto heeft voorruitverwarming. Toen ik dinsdagochtend wakker werd en de radio aanzette bij het ontbijt hoorde ik dat er tussen Zwolle en Amersfoort treinen waren gestrand in het weiland door rijp op de bovenleiding = minder stroom. Nee doe mij dan maar deze Range Rover Evoque PHEV die heeft benzine en elektriciteit en strand je dus nooit mee in de kou. Dan moet het wel -50 graden Celsius zijn zoals in Siberië waar ze de motoren van de auto’s constant laten draaien omdat ze anders niet meer willen starten. Nadat ik de anti-aanvriesfolie had verwijderd en in de kofferbak had gelegd stapte ik in en startte de auto. Daarna zette ik de voor- en achterruitverwarming aan want dat was wel nodig vanwege de wasem. Eenmaal de wijk uitrijdend wilde ik het ACC aanzetten maar die weigerde vanwege de vorst, waarschijnlijk was de afstandsensor (meet de snelheid + afstand tot de voorligger) bevroren. Gelukkig heeft deze Range Rover Evoque PHEV ook een gewone Cruise Control die dus hield ik even het knopje voor het verkleinen van de afstand tot de voorligger ingedrukt waarna het ACC werd uitgeschakeld. Voor het weer inschakelen van het ACC moet je het knopje voor het vergroten van de afstand tot de voorligger ingedrukt houden. Eenmaal een kilometer of 5 onderweg deed het ACC het ineens weer. Voor de goede orde ik was onderweg naar het Space Business Park om te kijken wat deze auto doet als ik ‘m op de limiet rijdt. Het enige dat ik erg jammer vind is dat het DSC alleen uitgezet kunnen worden in de in de drie Terrein-modi (1. Gras/Grind/Sneeuw 2. Modder/Sporen 3. Zand). In de twee weg-standen dus de gewone Normaal-stand en de All Terrain-stand kun je het DSC (= Dynamic Stability Control) helaas niet permanent uitzetten. Ik vind dat jammer maar ja het is nou eenmaal niet anders. Wat ik wel fijn vind is dat je de versnellingspook naar links kunt klappen in de Sport-stand (= automatisch Hybride-stand = 306 Pk/540 Nm = 0-100 km/u in 6,4 sec.) en dan met de schakelpaddles supersnel kunt op- en terugschakelen. Superrrr!

Ik nam zoals meestentijds de afslag Klei-Oost en reed met een behoorlijke vaart op de lastige slingerbocht (het is geen echte S-bocht) af. Pas heel laat in de bocht reed ik al remmend snoeihard door de bocht heen. Dat ging fantastisch met licht piepende banden dus met die wegligging in het begin van het grensbereik zit het duidelijk wel goed. Nu nog vol in het grensbereik want dat kan wel eens hele andere resultaten opleveren. Zo ben ik ooit bijna de controle over een testauto verloren omdat er levensgevaarlijke banden om de velgen lagen. In het grensbereik waren ze in de regen zomaar ineens foetsie, doodeng en het toont maar aan hoe belangrijk testen in het grensbereik dus is! Denken dat je nooit in het grensbereik terecht is een uitermate naïeve gedachte. Denk alleen al aan overstekende herten, reeën en everzwijnen. Als je dan plotseling hard moet remmen en/of uitwijken dan kom je altijd vanzelf in het grensbereik terecht. En geloof mij maar dat het dan fijn is om te weten dat ik hier geschreven heb dat je een auto hebt gekocht die het niet af laat weten in het grensbereik! En verdraaid woensdagavond reed ik terug van mijn zus in Katwijk aan Zee door De Zanderij (een woonwijk die tegen de duinen aan ligt) naar huis. En halverwege het lange stuk tussen de twee rotondes stak er vlak voor mijn neus heel rustig lopend een volwassen ree de weg over. Ik reed niet harder dan de maximum snelheid (veel auto’s rijden hier ipv. 50 km/u maar liefst 70-80 km/u) en was ook niet met andere dingen bezig – ik heb geen eens een smartphone! – en stond dus ruim op tijd stil. Maar goed terug naar het SBP waar ik de Range Rover Evoque PHEV zo hard mogelijk rechts en links door de bochten heen smeet. De Range Rover Evoque PHEV had er helemaal niets van, het ging allemaal zo makkelijk als het maar kan. En toch had het een stuk leuker geweest als ik het DSC permanent uit had kunnen zetten. Zelfs de lastige haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor was een eitje voor deze auto net als de hoogste en allerhoogste verkeersdrempel en de rotonde met daarna de blinder rechterbocht. KLASSE! Wat een waanzinnig goede en fijne auto is dit zeg.

Actieradius in de winterkou
De dagen erna werd het ineens heel erg koud en dat kwam goed uit want daardoor kon ik de actieradius ook bij lage temperaturen testen. Bij een buitentemperatuur van 0 tot 2 graden Celsius kwam ik exact 34 km ver en dat vind ik niet eens zo verkeerd. Een dag later kwam ik bij -1 tot 1 graden Celsius zelfs 35,3 km ver. Daarna heb ik ook nog even het laagst mogelijke benzineverbruik in de Hybride-stand gemeten want dat wil je natuurlijk ook graag weten ls koper. Ik ben nadat de rijmodus overschakelde van EV -> Hybride exact 40,0 km binnendoor (= 30-50-60-70-80 km/u) gereden. Ik kwam uit op 40,0 km/2,5 ltr E10 = 1:16 wat ik niet eens zo verkeerd vind voor zo’n zware auto. Daarna heb ik exact hetzelfde op de snelweg (100 km/u op de Adaptive Cruise Control) gedaan en toen kwam ik uit op een verbruik van 40,0 km/3,54 ltr E10 = 1:11,3. Dat is toch 1,3 kilometer meer dan de 1:10 die ik in een ander testverslag las. Tijdens deze zuinigheidsritjes en eerdere gewone ritten ben ik ook nog even heerlijk door mijn favoriete bochten gereden zoals de afritbocht bij Hoofddorp en Leimuiden. Die van Leimuiden is een hele lange brede 180-graden afritbocht. Je kunt daar dus heel mooi beetje bij beetje steeds meer druk op de buitenste wielen zetten. Totdat ze steeds harder beginnen te piepen net tegen uitbreken aan. Erg leuk om te doen waarna ik bij de stoplichten direct weer ben omgedraaid de A44 weer op op weg naar de afritbocht bij Hoofddorp met die hele mooie slinger erin. Het was gelukkig niet koud/nat/glad dus ik kon lekker snoeihard door deze mooie maar listige bocht heen sturen. Het onderstel met onafhankelijke achterwielophanging van de Range Rover Evoque PHEV hield zich dankzij de fantastische vering/demping en de al even fantastische 20-inch Pirelli Scorpion Zero All Season banden uitstekend. Geen uitbraakpoging of piepende banden te bespeuren tijdens deze strakke stuuractie. Weer thuis gekomen heb ik ‘m meteen aan de oplaadpaal voor mijn deur gehangen. Met een heerlijk gevoel in mijn lijf liep ik naar huis, wat is het toch mooi dat er zulke magische auto’s bestaan die puur door het rijden zelf de bestuurder (en ook de passagiers beaamden
dat lekker gevoel) zo’n zalig gevoel kan geven. De volgende dag en de dag van het terugbrengen haalde ik nog respectievelijk een elektrische actieradius van 36,5 km en 39,1 km op een volle Li-ion accu.

Lekkere optie
Het audio-systeem in deze Range Rover Evoque R-Dynamic SE P300e PHEV bleek een optie te zijn. Toen ik de brochure las dacht ik ook al er klopt iets niet dus toen ik de importeur mailde kreeg ik een mailtje terug dat het Meridian-audiosysteem met 400 W – 12 luidsprekers + subwoofer optioneel is op deze uitvoering. Naast dituitstekende audiosysteem is er nog een beter Premium audiosysteem: Meridian Surround Sound audiosysteem met 650 W + 14 luidsprekers + subwoofer dat standaard in de Autobiography -uitvoering zit.

YouTube-filmpje – Range Rover Evoque Off Road in de woestijn
Dit filmpje is dan wel niet van de PHEV-versie maar het laat wel goed zien wat je met deze fantastisch SUV 4x4i in het terrein kan. De banden op deze Range Rover Evoque PHEV zijn totaal ongeschikt voor in het terrein dus daar heb ik me dan ook niet aan gewaagd. Ik had absoluut geen zin om Klaas weer te moeten bellen zoals met de Suzuki Jimny Professional 1.5 AllGrip Pro, ha, ha.

 

 

Specificaties

Jaargang

2021

Carrosserie

SUV

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine Elektrisch

Type motor

Hybride

Aantal cilinders

3

Acceleratie (0-100/sec)

6,4 seconden

Topsnelheid

213km/u

Vermogen

B+E – 227(309)/5.500 kW (pk)/rpm

Koppel

B+E – 540/2.000-2.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.5/1.498 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + Intercooler

Aandrijving

all-wheel-drive

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

11,6 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

20-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Gemiddeld verbruik

2,0 liter/100 km

C02 uitstoot

44 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.371 mm

Breedte

2.100 mm

Hoogte

1.649 mm

Wielbasis

2.681 mm

Spoorbreedte voor

1.625 mm

Spoorbreedte achter

1.636 mm

Massa leeg

2.157 kg

Max. toelaatbare massa

2.660 kg

Laadvermogen

503 kg

Aanhanger geremd

1.600 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

472 liter

Bandenmaat

235/50-R20

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand