Mona LiSaab
Om de Saab 9-5 op te halen moest ik gebracht worden want mijn motor stond op dat moment namelijk in Oosterhout bij OPC bij een Chevrolet-dealer waar ik altijd de Chevrolet testauto’s ophaal. Het vervoer waarmee ik gebracht werd was uitermate toepasselijk (de vorige eigenaar van Saab was Amerikaans), een Lincoln Mk IV uit 1975 een werkelijk gigantisch Amerikaans slagschip. Na een drankje en een handtekening onder het uitleenformulier werd ik naar de auto gebracht door een medewerkster van Saab. Op de Nederlandse wegen heb ík de Saab 9-5 nog niet één keer zien rijden en ik had ‘m tot aan de ophaaldag pas één keer op een plaatje gezien. Maar één keer gezien is niet gezien want een eerste aanblik blijft slechts vaag hangen in de hersenen. Toch was er wel iets blijven hangen, want de typische looks van de Saab 9-5 floepte weer tevoorschijn uit mijn geheugen bij de aanblik van de Saab 9-5. Het maakt niet uit vanuit welke hoek je naar de Saab 9-5 kijkt, deze auto heeft speciaals wat maar weinig andere auto’s hebben. Is het de daklijn, zijn het de aparte rondingen, ach wat maakt het uit deze auto is naar mijn mening véél mooier als een vergelijkbare Audi, BMW of Volkswagen. Daarom vond ik het ongelofelijk jammer dat het interieur van mijn test-Saab donker is in plaats van licht. Een beige interieur past in mijn ogen veel beter bij de lakkleur van de Saab 9-5 die ik mee had gekregen.
Zweden
Direct na het ophalen moest ik naar Hoevelaken voor een onderhoudsbeurt aan mijn gebit. Dat betekende snelweg en niets dan snelweg. Een auto als de Saab 9-5 is gemaakt voor rimpelloos over de snelweg glijden. Wie wel eens in Zweden op vakantie is geweest die weet dat het daar heel anders aan toegaat als op de Duitse Autobahn. Snelheden van 160-250 km/u zijn in Zweden uitgesloten al was het alleen maar vanwege de vele rendieren die te pas en te onpas over de snelweg lopen, verder zijn de boetes zijn giga dus dat laat je daar écht wel uit je hoofd. Ik ben wel eens met de motor op en neer naar Moermansk gereden (7 dagen 6.300 km) en dat was echt ongelofelijk mooi. Moermansk ligt boven de poolcirkel dus dan praat je over een serieus noordelijke stad. Op de lange, lange, lange wegen door Zweden heen naar het hoge noorden valt het niet altijd mee om geconcentreerd te blijven rijden met maximum snelheden van slechts 110-120 km/u. Dan is het erg fijn om in een auto te rijden met cruise control, goede audio, goede stoelen, een elastisch motorblok, oftewel een auto die de bestuurder een goed gevoel geeft. En dat laatste doet de Saab 9-5 gelukkig ook in Nederland waar het helaas veel drukker is op de wegen dan in Zweden. Het grootste pluspunt van Zweden vind ik dat niemand haast heeft, al ben je nog een kilometer ver weg op een voorrangsweg dan nog wachten ze even netjes tot je gepasseerd bent.
Limousine
Op de snelweg heb ik al even het DriveSense-systeem van Saab uitgeprobeerd, en op het moment dat ik overschakelde van de “Intelligent modus” naar de “Comfort modus” (er is ook nog een “Sport-modus”) kon ik dat duidelijk voelen. Het DriveSense-systeem is een fantastisch vering/demping-systeem met actieve demping. Dit systeem zorgt ervoor dat de Saab 9-5 aanvoelt als een heuse limousine. Dezelfde avond heb ik nog even een groot deel van mijn vaste testtraject gereden om het DriveSense-systeem aan de tand te voelen. Als eerste ben ik over de drempels van de ventweg naast de A44 gereden. Dat zijn van die steile rotdrempels die bij meer dan 80 procent van de testauto’s een duidelijk voelbare én duidelijk hoorbare ‘Boink’ veroorzaken. Eerst maar eens de de Comfort-modus aangezet en het leek wel of er geen drempel lag zo mooi vloog de Saab 9-5 er overheen. Totdat ik met een iets hogere snelheid over dezelfde drempel heen reed, want toen voelde ik wel een duidelijke ‘Boink’. Dat komt door het gebrek aan uitgaande demping in de Comfort-modus, iets waar de Saab 9-5 in de Intelligent-modus of de Sport-modus geen last van heeft. Na het passeren van een drempel voelde ik hoe de actieve demping, in de Intelligent-modus of de Sport-modus, de Saab 9-5 direct weer in balans bracht. Het DriveSense-systeem werkt zo ongelofelijk goed dat de Saab 9-5 zelfs in de Sport-stand nog steeds comfortabel aanvoelt. Daardoor lijkt het alsof er weinig verschil zit tussen de Comfort-modus en de Sport-modus maar dat is dus klinkklare onzin. Als ik met de Saab 9-5 over een drempel reed in de Comfort-modus dan voelde ik de 9-5 namelijk duidelijk nadeinen. In de Sport-modus is daar absoluut geen sprake van! Direct na de drempel zorgt de actieve demping ervoor dat elke vorm van nadeinen snel wordt uitgedempt. Het verschil is dus wel degelijk groot alleen voelt het op glad asfalt rijdend niet zo aan, maar dat is nou net het verneukeratieve van actieve demping (iets dat we al eerder ontdekt hadden bij de Ford S-Max). Ik heb dan ook weer een hoop onzin over het DriveSense-systeem gelezen in sommige testverslagen, wat dat betreft wordt er in Nederland naar mijn mening erg slecht getest. Sommige testverslagen zijn zo slecht geschreven en totaal niet onderbouwd, dat ik zelfs de brochure vol PR-praat van sommige auto’s beter en leuker vindt om te lezen.
‘Gøien’ en ‘smøten’!
Uiteraard ben ik na de verkeersdrempels ook even rustig gaan analyseren hoe de Saab 9-5 zich houdt tijdens gooien en smijten. Een auto met vierwielaandrijving oftewel XWD (Haldex-koppeling), het DriveSense-systeem aan boord, probeer zo’n auto maar eens uit balans te krijgen! Als ik had gewild dan had ik gedurende de hele gooi- en smijt-rit met gemak slechts één hand aan het stuur kunnen houden (ik had een 6-traps automaat), terwijl ik met de andere hand rustig een Knäckebrödje had kunnen eten. Haakse bochten, flauwe bochten, grote rotondes, kleine rotondes, bochten met drempels erin, afijn ik heb werkelijk alles geprobeerd en het lukte me maar één keer om de Saab 9-5 zwaar uit te laten breken naar links en rechts en zelfs toen trok de auto zichzelf weer net zo snel recht als dat-ie uitgebroken was. Zelfs de zeer heftige reactie in het stuur deerde de Saab 9-5 niet. Het lullige is dus dat ik het voelde alsof ik in een grote statige limousine aan het cruisen was, terwijl ik in werkelijkheid de Saab 9-5 over het asfalt aan het smijten was. Aan de ene kant is dat het nadeel van actieve demping maar aan de andere kant is dat juist het leuke ervan. Wat dat betreft was ik blij dat dit niet de eerste keer was dat ik in een auto met actieve demping reed, de Ford S-Max had mij de ogen reeds geopend hoe ontzettend goed actieve demping is. Wat dat betreft moet ik onze veringspecialist Paul Klop ontzettend bedanken voor zijn goede analyse en advies. Zonder Paul had ik nog niet een tiende geweten van wat ik nu weet over vering/demping. En dan bedoel ik vooral niet de weetjes maar de waaroms van wat er onder welke omstandigheden gebeurd en hoe ik dat moet interpreteren.
Glijden & glijden
Voor woensdagavond was me gevraagd of ik als kerst-taxi wilde fungeren want mijn zussen moesten een aantal zakken vol met kerstgroen ophalen bij mijn zwager in Alphen a/d Rijn, die als hovenier in de botanische tuin van Utrecht werkt. Mijn zussen maken elk jaar kerststukjes voor de hele familie, vrienden, zieken en bejaarden. Helaas had hij geen tijd gehad om kerstgroen te snoeien en dus ben ik toen maar even in mijn uppie even een blokje om gereden. In tegenstelling tot de dag ervoor heb ik die avond heel erg rustig gereden. Ik gleed letterlijk over de weg, het was nog net geen zweven! Wat dat betreft is dit 2.0 liter turbo motorblok een schoolvoorbeeld van hoe het moet. Of je nou rustig glijdt of sportief rijdt het 220 Pk sterke motorblok reageert heel mooi op het gas, zelfs zo mooi dat het veel sterker aanvoelt dan de papieren 220 Pk. Samen met de perfect schakelende 6-traps automaat zorgt dit ervoor dat de Saab 9-5 niet onderdoet voor haar Duitse concurrenten.
Ook deze avond viel het mij trouwens weer op hoeveel mensen ik naar de Saab zag wijzen. Eigenlijk wel logisch want je ziet de zeer fraaie en opvallende Saab 9-5 nog maar amper rijden. Gek genoeg had ik die nacht gedroomd dat ik overal Saab 9-5’s had zien rijden toen ik over de snelweg reed. Wat kan een mens toch idioot dromen af en toe. Na een ongelofelijk relaxt ritje door en om Leiden besloot ik op het laatste moment nog even kort naar het grote parkeerterrein in Katwijk aan Zee te rijden. Helaas was alle sneeuw weg gedooid maar toen ik halverwege het parkeerterrein was zag ik toch iets glinsterend oplichten in de xenon koplampen. De achterste helft van het parkeerterrein was spiegelglad en dus kon ik de Saab 9-5 nog even heerlijk laten glijden. Het was zo absurd glad dat ik af en toe 360 graden rondjes draaide en al tegensturend werkelijk alle kanten op gleed. Het is nog verdraaide lastig om een mooie gecontroleerde drift te maken als het zo spiegelglad is. Vers gevallen sneeuw is wat dat betreft veel beter en leuker om op te driften. Ik kon trouwens wel heel erg goed het verschil horen en voelen tussen het ESP/TCS aan of uit.
Zondagswerk
Zondagswerk
Om 07.30u is het op zondag erg rustig op de weg, zeg maar gerust fantastisch rustig. Een prima gelegenheid dus om de Saab 9-5 nog een keer op de grens te rijden. Als het extreem rustig is op de weg dan is dat toch net wat lekkerder testrijden. Tot aan de polder richting Oud Ade reed ik sportief maar niet op de grens. Pas in de polder ging het gas erop, met het ESP/TCS aan reed ik heerlijk glijdend over de rotondes. Ik voelde het ESP constant corrigeren op alle vier de wielen. Een logische vraag is dan natuurlijk of het ESP de auto in het juiste spoor houdt of het XWD (=4WD-systeem van Haalden, zie foto) dan wel beiden. Tijdens mijn rit over het rotondecircus had ik daar namelijk niet op gelet. Tijd dus om het ESP uit te zetten en te kijken of het XWD de Saab 9-5 dan ook nog steeds netjes weet te corrigeren op het moment dat-ie uitbreekt. Het XWD is trouwens in staat om met drie wielen op ijs/ijzel/sneeuw staand 85 procent van het vermogen naar het ene wiel dat nog op het droge wegdek staat over te brengen. De eerste mooie haakse bocht hoekte ik de Saab 9-5 vol in en tot mijn grote verbazing corrigeerde het XWD dat werkelijk perfect. Daarna heb ik nog iets meer gas gegeven en de 9-5 nog weer iets heftiger door de bochten gegooid, en telkens weer corrigeerde het XWD het uitbreken op perfecte wijze. De correctie is anders dan met het ESP aan, met het ESP uit voelt het corrigeren veel natuurlijker aan. Doordat het vermogen (met het ESP uit!) perfect verdeeld wordt over de vier wielen corrigeert de Saab 9-5 zich al rijdend, in plaats van al remmend zoals met behulp van het ESP. Een correctie met behulp van het ESP gebeurt namelijk met behulp van het remsysteem, en dat is een totaal andere manier van corrigeren dan het vermogen anders over de vier aangedreven wielen verdelen. Natuurlijk heb ik de remmen niet alleen gebruikt met het ESP in werking. Ik heb ook nog gewoon geremd met behulp van het rempedaal. Over die remmen kan ik heel erg kort zijn. De doseerbaarheid van de remmen is prima, en de vier geventileerde schijven vertragen de Saab 9-5 uitstekend.
XWD-filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=V9sDVuAAoX4&playnext=1&list=PLADF83AA3D1DE301D&index=37
Kentekenplaat gevonden
Omdat ik mijn tag op werk had laten liggen ben ik dinsdagavond nog eventjes naar de IVF-kliniek gereden om ‘m op te halen. Op de terugweg zag ik in mijn ooghoek een kentekenplaat op de weg liggen net over de brug bij de LOI. Ik ben meteen 25 meter verder gestopt bij de benzinepomp en heb de kentekenplaat met gevaar voor eigen leven (sommige automobilisten zijn echt blind) opgeraapt van de middenstreep. Een nieuwe kentekenplaat aanvragen zijn de kosten niet alleen het is wel weer een hoop gedoe. Ik heb de kentekenplaat later die avond naar het politiebureau in Leiden gebracht dan zoeken die wel uit wie ‘m verloren is. Tussendoor moest ik nog even wat kinderen wegbrengen naar catechisatie. Tijdens dat ritje blijkt maar weer eens hoe slecht de jeugd van tegenwoordig wordt opgevoed, ha, ha. “Gaaf man, als je die gevonden kentekenplaat aan de achterkant over de Zweedse kentekenplaat heen doet dan kun je overal met 200 km/u langs de flitspalen rijden”, riep één van de jongste kinderen achterin toen ze de gevonden Nederlandse kentekenplaat voorin de Saab zagen liggen. Voor de oplettende lezer, de Saab 9-5 van de Nederlandse importeur heeft inderdaad Zweedse kentekenplaten. Ik mag daarmee rond rijden omdat Saab Nederland daar een ontheffing voor heeft van het RDW. Het ontheffingsformulier vond ik een dag later in het dashboardkastje.
Zweedse eigenheimer
De testrit in mijn eerste Saab is me al met al uitstekend bevallen, de 9-5 is dus niet alleen maar bloedmooi maar ook goed. Ik hoop echt dat de nieuwe Nederlandse eigenaar het ‘anders zijn’ wat Saab altijd zo heeft getypeerd weer helemaal terugkomt in de nabije toekomst. Ik kan niet in de toekomst kijken maar ik verwacht toch wel het een en ander op het gebied van innovaties. Saab was namelijk hét automerk dat de turbo tot gemeengoed heeft gemaakt in de autowereld. De keuze van een twinscroll-turbo voor deze 9-5 is dan ook een keuze die volledig des Saabs is. Wat betreft nieuwe innovaties door Saab verwacht ik dat die vooral zullen liggen op het gebied van zuinigheid en elektrische aandrijving. Ik ben dan ook benieuwd naar de concept cars en de nieuwe modellen van Saab op de autoshow van Genève in 2011.
[quote Theo Verstappen]
Zweedse veerkracht
Voor een relatief lange periode zijn het bange dagen van frustratie geweest voor zowel gepassioneerde medewerkers als voor liefhebbers van het Zweedse merk Saab, sinds de overname daarvan door Detroit’s ill-fated en cars-for-the-masses mastodont General Motors. Met lede ogen hebben zij moeten toezien hoe de uniek vormgegeven en eigenzinnige producten van de vliegtuigfabrikant door de Cadillac Motor Car Division in rap tempo werden ontdaan van hun identiteit – alle Saab en Cadillac badges ten spijt – en bijgevolg waren verworden tot weliswaar kwalitatief competitieve, maar zielloze ontwerpen van see-one-see-them-all eenheidsworst, om uiteindelijk te worden afgestoten door diezelfde noodlijdende massaproducent op straffe van onthouding van de broodnodige subsidiepegels uit Washington, om zelf nog te kunnen overleven. In het verlengde daarvan leek het absolute einde van Saab’s autodivisie in zicht, om de doodeenvoudige reden dat er vooralsnog geen serieuze belangstelling leek te zijn, behoudens enkele lijkenpikkers. Desondanks had men in Zweden de hoop nog niet opgegeven, ook al zou de redding uit totaal onverwachte hoek komen.
Dutch Connection
De moderne autogeschiedenis laat van tijd tot tijd zien dat het voortbestaan van een auto- of motormerk soms kan afhangen van één enkele bevlogen ondernemer en visionair op dit gebied. Krachtige persoonlijkheden, die bekend zijn met alle facetten van het ontwerp- en productieproces, maar, belangrijker nog, in staat zijn om investeerders en lokale overheden te overtuigen van de levensvatbaarheid van een nieuw design- en marketingplan. Mooie voorbeelden daarvan uit het vrij recente verleden zijn de wilskracht en het doorzettingsvermogen van John Z. DeLorean (DeLorean, ex-GM, trefwoorden: Camaro, Firebird), Lee Iacocca (Chrysler, ex-Ford US, trefwoorden: Mustang, Continental) en John Bloor (Triumph Motorcycles UK). Maar ook van eigen bodem kan er sinds kort een belangrijke naam worden toegevoegd aan dit briljant en somtijds illuster (DeLorean) gezelschap. Enter: Victor Muller (Spyker), de man die Saab niet alleen nieuw leven heeft ingeblazen, maar ook garant heeft gestaan voor het teruggeven van het zo moeilijk te definiëren ‘karakter’ dat het merk van oudsher zo geliefd heeft gemaakt bij enthousiaste en trouwe klanten. Het overtuigende bewijs hiervan is op het moment van dit schrijven bij ons onder de redactie, en derhalve voor enkele dagen aan mij toevertrouwd: De nieuwe 2010 Saab 9-5, in ons geval de 2.0 Turbo Aero XWD, de meest sportieve uitvoering met actieve vierwielaandrijving, en een 6-traps automaat als enige optie. Het is een bijzondere rijervaring geworden.
Lean and Mean
Loop een rondje om deze nieuwe Saab 9-5 en je weet het meteen: hier staat wederom – en ongetwijfeld tot grote opluchting van velen – een onmiskenbare Saab die zich van elk ander ontwerp laat onderscheiden, maar dan wel geraffineerder dan ooit tevoren. Het sinister Stealth-achtige lijnenspel dat vooral het zijaanzicht domineert, is kenmerkend zonder afbreuk te doen aan de harmonie van het totaalplaatje, dat volledig recht doet aan de dynamiek in vormgeving die je mag verwachten van een straaljagerbouwer. Wij konden ons niet aan de indruk onttrekken dat er tegelijkertijd veel aandacht moet zijn besteed aan kwaliteit en vormgeving van dat koetswerk, alvorens te kunnen komen tot zo’n geslaagde cocktail van moderne vormgeving en corporate identity. De mix van rechte en ronde lijnen welke consequent is doorgevoerd van voorzijde tot en met achtersteven, zorgt daarom voor zowel herkenning als contemporaine erkenning. De tijd zal het moeten leren, maar dit lijkt mij echt weer zo’n onderscheidend autodesign dat je ook na een aantal jaren nog steeds kunt waarderen. Een compliment aan het designteam is hier op zijn plaats, zeker wanneer je bedenkt dat de eindverantwoordelijke er tienduizend uren in heeft gestoken, en dit resultaat nota bene heeft bereikt met het gegeven van het bestaande platform.
Cockpitstart
Neem plaats achter het stuur in de met leer beklede sportstoelen, en je eerste indruk wordt ook daar bevestigd. Het zeer uitgebreide instrumentarium, gecombineerd met de vormgeving van voorruit en portierramen geven van binnenuit gezien de indruk in een cockpit te zitten, compleet met keyless entry startknop. Zeer uitgebreid is hier een understatement, deze uitvoering laat werkelijk niets meer te wensen over aan zijn bestuurder, en ondanks de gigantische hoeveelheid aan functies is alles logisch, duidelijk en overzichtelijk gebleven, een belangrijk gegeven in het praktisch gebruik dat wij bij andere auto’s nog weleens moeten missen. Voor de verschillende functies voor audio en navigatie geldt hetzelfde: snel en zonder omwegen ben je waar je zijn wilt in het menu dat duidelijk en overzichtelijk met het juiste contrast wordt weergegeven in een royaal scherm. Het sportieve comfort van deze 9-5 staat op hoog niveau, en dankzij de ruime instelmogelijkheden van de elektrisch bedienbare en klimaatgecontroleerde(!) stoelen zal iedere rijder de perfecte positie achter het stuur kunnen vinden. Op deze koude winterochtenden bleken de bevroren ruiten een eitje: door de korte opwarmtijd van het blok en de krachtige aanjager waren die binnen vijf minuten schoon geblazen. Dat verbaasde ons niets, want met barre winters weten die Zweden wel raad.
Aandrijving
De opzet van het moderne turbogeladen tweeliterblok is geweest om met een relatief kleine inhoud een zo flexibel mogelijke krachtbron te creëren, waarmee bij elke rijstijl optimale prestaties worden geleverd, van sportief tot comfortabel. Saab heeft dit bereikt met elektronisch gestuurde actieve wielophanging en vierwielaandrijving om het beschikbaar vermogen van het potente blok zo evenwichtig mogelijk en onder alle omstandigheden te kunnen overbrengen. Daarvoor zijn drie standen te kiezen: S voor sportief, I voor Intelligent en C voor Comfort. In alle drie gevallen worden demping, motorkoppel en vermogensafgifte door het motor- en suspension management aangepast aan de vraag. Het resultaat is een blok dat zo flexibel is als elastiek, waarbij de turbo haast ongemerkt inkomt, dit in tegenstelling tot de o zo irritante turbo-lag uit het verdere verleden, en een wielophanging die zich aanpast aan alle denkbare rijomstandigheden. En wat die turbo betreft, opnieuw geen verrassing, samen met Porsche was Saab destijds immers de pionier door als eerste met een turbo te komen in een productie-auto. Geen wonder dus, dat de moderne versie van die turbo nu onopvallend zijn werk doet. In het geval van de nieuwe 9-5 2.0T is dit stille, gedoseerde 220 Pk geweld gekoppeld aan een soepele en trefzekere 6-traps automaat (meerprijs €2.750,-). Standaard heeft de 9-5 een handgeschakelde zesbak. De vierwielaandrijving zorgt er tenslotte voor dat de auto zo koersvast is, dat deze nagenoeg hufterproof is. Doordat je het verschrikkelijk bont moet maken om de 9-5 van slag te brengen, maken de gecombineerde moderne technieken en elektronica deze tot een veilige, sportieve en comfortabele auto met uitstekende feedback aan de rijder. De 9-5 rijdt gewoon als langs railstaven voortgeleid, ongeacht of het nu gaat om sukkelen in de file (comfort) of oneigenlijk gebruik (sorry), en geeft daarbij geen enkele krimp of onzeker gevoel.
Conclusie
Met deze nieuwe Saab 9-5 kunnen de liefhebbers van het merk weer rustig gaan slapen, en hebben de concurrenten uit dit zakelijk marktsegment er een geduchte tegenhanger bij gekregen. Gedurende deze testweek hebben wij onze uiterste best gedaan om punten van kritiek te vinden. Tevergeefs. Hier staat een buitengewoon uitgebalanceerde auto, die zich qua techniek, rijplezier en all-round prestaties – in feite heb je qua rijgedragkeuze drie auto’s in een – kan meten met elke concurrent en deze zelfs overtreft in onderscheidend vermogen door eigenzinnige, geraffineerde vormgeving en een prijs-kwaliteitverhouding waar je moeilijk omheen kunt. Prijzen beginnen bij €42.500,- en eindigen bij €75.000,- voor de 2.8 V6 topuitvoering. Onze fully-loaded 2.0T versie met optionele zestraps-automaat kwam uit op €59.500,-. Ronduit slechte auto’s worden niet meer gemaakt. Maar onze ervaring leert wel dat er in iedere prijsklasse nog vele gezichtsloze auto’s worden verkocht die vooral te duur betaald zijn. Veeleisende automobilisten die zich gedistingeerd willen onderscheiden zonder in te leveren op kwaliteit, zijn bij het vernieuwde Saab aan het goede adres. De nieuwe 9-5 heeft wat mij betreft de weg vrijgemaakt voor een veelbelovende toekomst voor het merk. Zeg nou zelf, wie had dat een jaar geleden kunnen denken?
[/quote Theo Verstappen]
[quote Mick Kleijwegt]
Auto van het jaar 2010
Om te beginnen is de Saab 9-5 in mijn ogen de mooiste auto die op dit moment wordt gemaakt. Het maakt niet uit vanuit welke hoek je naar de auto kijkt hij is gewoon prachtig! Dit model Saab hebben we te danken aan Victor Muller de nieuwe eigenaar van Spyker/Saab. Door zijn overname kon Saab blijven leven en daardoor werd ook de Saab 9-5 een ‘nieuw’ leven gegeven. Voordat het bijna gedaan was met Saab hadden we al een facelift gekregen onder de naam 9-5 Sport Sedan. Dat was een 9-5 met een beetje botox en andere achterlichten om hem wat sportiever te maken en meer van deze tijd. Onze 9-5 is echter een compleet nieuw model die de concurrentiestrijd aan kan gaan met de BMW 5-serie en de Mercedes CL-Klasse, en in mijn ogen heeft hij die al gewonnen. Niet alleen de looks van de auto zijn geweldig mooi maar ook de wegligging is geweldig goed! De actieve vering, die wij reeds kennen van de Ford S-Max, maakt het rijden met de Saab tot een feest. Drempels kent deze auto bijna niet tenzij je als een dolle stier erover rijdt, maar zelfs dan pakt hij het nog aardig op je hoort even een lichte plof. Dit komt omdat de wielen dan even los komen van de grond, maar meteen daarna herpakt de auto zich weer perfect.
De automaat van de 9-5 is ook erg goed, lekker relaxt, dus geen harde klappen in je rug als je vol gas geeft. Het voelt aan als een soort van rustig én toch snel, een vreemde combinatie maar zo voelt het echt. Toen ik met Daan van auto had geruild ben ik meteen even gaan shoppen en keek echt iedereen naar de 9-5. Kwam dit door de looks, het Zweedse kenteken of het 20-jarige ventje achter het stuur. Ik denk eerlijk gezegd een combinatie van deze 3 dingen. Toen ik naar huis ging kwam ik op het idee om nog even wat foto’s te maken op een bedrijventerrein in Bodegraven omdat ik er toch langs reed. Toen ik een dok zag met de nummers 2, 3 en 4 was voor mij het cirkeltje rond. ik ben toen even rustig een half uurtje foto’s gaan schieten, gewoon een beetje proberen en testen dan zit er vast en zeker een mooie foto bij. Plotseling stond er een security-mannetje achter me die tegen mij zei: “Sir what are you doing?” Waarop ik antwoordde: “Nou ik ben even wat foto’s aan het maken zoals u ziet.” Waarschijnlijk omdat ik iets te bijdehand overkwam vertelde hij me dat ik weg moest.
Toen ik op mijn werk arriveerde hoorde ik overal geluiden in de trant van: “Wat is dat voor maffiabak voor de deur joh???” Heel leuk om dan te kunnen zeggen: “Jep die is van mij.” Het leukste van mijn dagje ‘Saab 9-5-en’ (van 9 tot 5) was het uurtje op pad met een vertegenwoordiger. Een rondje langs een aantal klanten leverde een berg leuke reacties op zoals: “Hé die ken ik alleen van een foto, gaaf dat hij hier staat!”, “Zoeken ze nog mensen voor autotesten?”, “Wat een prachtauto!”, “Kom snel ff een rondje rijden!”, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Al met al heb ik alleen maar positieve reacties gekregen. Dit is voor mij dan ook de auto van het jaar 2010. Ik twijfelde voor deze test nog even tussen de Renault Wind en de Peugeot RCZ 1.6 THP 200 Pk, maar deze auto overtreft beide Fransen naar mijn mening qua looks en het rijden is ook nog eens uitstekend, ook al is het natuurlijk een hele ander type auto.
[/quote Mick Kleijwegt]
Specificaties |
||
Jaargang |
2010 | |
Carrosserie |
sedan | |
Transmissie |
automaat | |
Aantal deuren |
5 deuren of meer | |
Brandstof |
Benzine | |
Type motor |
Otto | |
Aantal cilinders |
4 | |
Acceleratie (0-100/sec) |
8,8 seconden | |
Topsnelheid |
230km/u | |
Vermogen |
162(220)/5.300 kW (pk)/rpm | |
Koppel |
350/2.000-4.000 nm/rpm | |
Cilinderinhoud |
2.0/1.998 liter | |
Kleppen per cilinder |
4 | |
Turbo |
Twin-scroll turbo + intercooler | |
Aandrijving |
voorwielaandrijving | |
Differentieel |
Haldex-koppeling | |
Remmen voor |
Geventileerde schijven | |
Remmen achter |
Geventileerde schijven | |
Overig |
||
Type bekleding |
Leer | |
Velgen |
19-inch | |
Milieu en veiligheid |
||
Verbruik |
||
Bebouwde kom |
14,7 liter/100 km | |
Snelweg |
7,2 liter/100 km | |
Gemiddeld verbruik |
9,9 liter/100 km | |
C02 uitstoot |
228 gram/km | |
Energielabel |
D | |
Afmetingen |
||
Lengte |
5.008 mm | |
Breedte |
1.868 mm | |
Hoogte |
1.467 mm | |
Wielbasis |
2.837 mm | |
Spoorbreedte voor |
1.585 mm | |
Spoorbreedte achter |
1.587 mm | |
Massa leeg |
1.740 kg | |
Max. toelaatbare massa |
2.390 kg | |
Aanhanger geremd |
2.000 kg | |
Aanhanger ongeremd |
750 kg | |
inhoud bagageruimte |
515 liter | |
Bandenmaat |
245/40-R19 | |
Kosten aanschaf |
||
Kosten gebruik per maand |