Tesla Model S Performance Plus 2013 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Tesla Motors Netherlands BV



Gezin-S-auto
Die “S” zit niet voor niets in het woord gezinsauto, want de “S” is ook de eerste letter van het woord “Sport”. De Tesla Model S is zo’n Gezin-S-Auto, een Gezins-Sport-Auto dus. Ik ben al een behoorlijke tijd bezig met het regelen van een test van de Tesla Model S. En ineens kwam daar een telefoontje uit Amsterdam (Huh? Ik had toch een mailtje naar Eindhoven gestuurd….???) voor een proefrit, maar ja ik wilde geen proefrit ik wilde ‘m afspreken voor een test. Afijn de man aan de andere kant van de lijn beloofde mij dat hij mijn mail met het testverzoek nog een keer door zou schieten. Uiteindelijk werd ik na een mail van mij weer gebeld en werd een afspraak gemaakt voor een korte proefrit. Een proefrit helemaal in Eindhoven out of all places. Even op een rijtje, een Tesla-dealer in Eindhoven, een telefoontje van Tesla Service uit Amsterdam en nu ook een assemblage-fabriek in Tilburg. Nou ja om heel eerlijk te zijn boeide het mij even helemaal niets hoe het is gegaan, mijn afspraak – maandagmiddag 21 oktober 16.00u sharp op de Huizingalaan 66 in Eindhoven – om een Tesla Model S te testen stond vast en daar ging het om. Na het zwemmen ben ik even snel gaan eten bij mijn zus in Katwijk aan Zee, waarna ik supersnel in mijn Renault Twizy naar huis ben gereden. Vervolgens ben ik in de vol geladen Volvo V60 Plug-in Hybrid gesprongen en heb koers gezet richting Eindhoven. Ik heb heel wat auto’s en motoren getest in mijn leven, maar dit was eindelijk weer eens zo’n test dat ik werkelijk geen flauw idee had wat ik kon verwachten. Omdat ik geen autonieuws lees wist ik alleen dat de auto Tesla Model S heet, en vorige week heb ik ‘m voor het eerst in het wild zien rijden. Die naam alleen al, “Model S” geweldig toch, daar begint het voor mij eigenlijk al. Veel te vroeg arriveerde ik bij de Tesla-dealer maar dat had ik expres gedaan, want ik wilde de Volvo even aan de oplaadpaal hangen. Want ik was er uiteraard blind vanuit gegaan dat ze die voor de deur zouden hebben staan. Daarna had ik een verrassend gesprek met de mannelijke verkoper, want eigenlijk mochten ze helemaal geen pers te woord staan. Zou de proefrit op het allerlaatste moment dan toch niet doorgaan??? Gelukkig deden ze niet moeilijk en ik heb ook even rustig uitgelegd hoe lang ik al bezig was om een rit in de Tesla Model S te regelen.

S-trak
Na het instappen viel meteen de display ter grootte van een iPad op, hè, hè, eindelijk een automerk dat snapt dat dit 100 maal handiger is dan al die knopjes. Ik heb al vaker geschreven dat het tijd wordt voor een iPad als display in een luxe auto en Tesla doet het gewoon. Na het afstellen van de stoel en de spiegels, kon ik vertrekken en ik ben blij dat ik motor rijd maar daar kom ik later nog op terug. De zit is uitstekend en ik kreeg weer eens dat zeldzame zelfverzekerde gevoel – dat mij hooguit 1 keer in de 3 jaar overkomt – toen ik achter het stuur van de Tesla Model S plaatsnam. Dat heeft alles te maken met o.a. de vier uitmuntende actieve luchtveren, die de vier 21-inch wielen aan het wegdek gekleefd moeten houden. [quote Teslamotors.com/nl] Tesla Model S Performance Plus – Performance Plus is een upgrade van de Model S Performance waardoor het weggedrag verbetert. Door een stuggere suspensie en sportievere dempers verandert het karakter van Model S naar een nieuwe sportieve dimensie. 21-inch wielen met bredere velgen en Michelin Pilot Sport PS2 banden optimaliseren het weggevoel. Het resultaat is ongekend, ontzettend snelle en responsieve besturing met minimaal rolgevoel. Een echte volbloed sportwagen, klaar voor dagdagelijks gebruik! [/quote Teslamotors.com/nl] Direct na vertrek voelde ik dat het gevoel dat me was bekropen na het instappen helemaal klopte.

De actieve luchtvering op deze Tesla Model S Performance Plus zorgt voor een werkelijk uitmuntende wegligging. De actieve luchtvering is overigens sportief ingesteld en kan niet tijdens het rijden aangepast (de rijhoogte wél!) worden, in tegenstelling tot de besturing die de standen “Comfort”, “Standaard” en “Sportief” kent. Na het wegrijden reden we al vrij snel over minder goed wegdek, en de actieve luchtvering zorgde ervoor dat de vier banden te allen tijde aan het wegdek vastgezogen bleven. Tijdens het maken van wat actiefoto’s maakte ik één actiefoto die veel zo niet alles laat zien over die uitstekende wegligging. Toen ik een vergelijkbare actiefoto van de Nissan GT-R maakte kwam het binnenste achterwiel los van het asfalt, maar bij deze Tesla Model S is daar absoluut geen sprake van. Wat ik al voelde bleek ook in de praktijk zo te zijn, zelfs bij plankgas de bocht om hoeken blijven alle vier de banden aan het asfalt gekleefd (zie foto). Geen idee of Jort Kelder serieus gas heeft gegeven maar naar aanleiding van zijn uitspraak “Ik vind de Tesla Model S helemaal niets!” vrees ik dat hij heeft gereden als een oud wijf. Ik denk dat als ik met Jort Kelder een dollemansrit in mijn kleine elektrische Renault Twizy (jep dat kan echt!) zou maken hij zou smeken om uit te mogen stappen. Hetzelfde geldt ook voor Carlo Brantsen en Wouter Karssen die op BNR tijdens De Nationale Autoshow met enige regelmaat de grootst mogelijke onzin uitkramen over elektrisch autorijden. De manier waarop beide heren elektrisch autorijden afkraken is werkelijk te stompzinnig voor woorden. Als ik heel toevallig in de auto wel eens naar De Nationale Autoshow luister op de radio, dan krijg ik het altijd het gevoel dat ik naar een aflevering van “Dumber than my daugther” zit te kijken.

S-nel
Dat je geen honderdduizenden euro’s hoeft uit te geven aan een ouderwets Italiaans paard of een Italiaanse tractor of zo’n Duitse plat geslagen kever om snel te zijn bewijst deze Tesla Model S. Voor slechts €72.600,- heb je al een Tesla Model S onder je kont, en dat is niet veel geld voor zo’n snelle auto. En het mooiste is dat elektriciteit vele malen goedkoper is – 85 kWh=€18,70 – dan een draaikolk in je tank, zoals bijvoorbeeld bij een Ferrari, Lamborghini of Porsche het geval is. De Tesla Model S Performance waar ik even in mocht rijden (het gaat dan ook om slechts een rij-indruk) heb sprint in 4,4 seconden van 0-100 km/u en dat is serieus snel voor een auto. De peperdure veel lichtere Ferrari Enzo doet dat maar 0,75 seconden sneller, ik bedoel maar even te zeggen wat nou een Ferrari is snel? Je moet het heel simpel gezegd zo zien, wat je aan geluid mist wordt ruimschoots gecompenseerd door een oase aan rust en de ongelofelijke instant superkick van elektrische acceleratie. In tegenstelling tot een benzinemotor is het bij een elektrische auto direct BAM gààààànnnn!!! Bekijk het filmpje van de elektrische Ariël Atom (mijn droomauto) tegen een Ferrari 360 Spider en een Porsche Carrera GT en je snapt waarom de verbrandingsmotor zijn langste tijd heeft gehad. Het rijden in de Tesla Model S kun je het beste omschrijven als laagvliegen in een totale oase van rust. En die oase van rust wordt gelukkig niet verstoord door het stuiteren van de grote 21-inch laagprofielbanden. De actieve luchtvering is namelijk zo ontzettend goed dat op wat voor ondergrond (asfalt, klinkers, kinderkopjes etc.) je ook rijdt het voelt altijd fantastisch aan. Ik heb vrij normaal gereden tijdens de proefrit, logisch want ik ken de auto totaal niet en dan is voelen wat een auto doet het belangrijkste. En oh, oh wat voelt deze auto ontzettend goed aan. Het verbaast mij helemaal niets dat de verkopen wereldwijd sterk stijgen.

Filmpje Elektrische Ariël Atom tegen een Ferrari en een Porsche

 

 

Route rij-indruk
Tijdens de proefrit heb ik een stukje snelweg gereden, een stukje provinciale weg binnendoor een een klinkerstraat door een dorp in de buurt. Natuurlijk heb ik een paar keer stevig gas gegeven en de acceleratie die ik voelde komt in de buurt van een motorfiets. En als ik als motorrijder de acceleratie van een auto indrukwekkend vind dan moet die auto écht serieus wat in huis hebben. En dat heeft deze auto dan ook! De manier waarop je afgeschoten wordt voelt als een soort enorm elastiek dat los gelaten wordt. En het mooie aan deze Tesla Model S is dat de doseerbaarheid van het gaspedaal werkelijk perfect is. Dus zowel rustig rijden als sportief rijden is doodeenvoudig met deze auto. Dat is ook wat ik zo knap vind aan deze auto, hij doet wat jij wilt op elk moment dat jij dat wilt. Geen knopjes voor verschillende rijmodi, geen turbo(‘s), geen compressor(en), geen intercooler, geen herrie-uitla(a)t(en) afijn gewoon een sterke elektromotor een accupakket van 850 kg meer niet. Oké 850 kilogram is niet weinig maar omdat de rest van de auto erg licht is, en het zwaartepunt extreem laag ligt merk je helemaal niets van het hoge totaalgewicht van 2.100 kilogram. Neem bijvoorbeeld de Lexus GS450h F Sport Line die ik vlak hiervoor heb getest, die auto weegt een paar honderd kilogram minder dan de Tesla Model S. Toch stuurt en voelt de Tesla Model S vergeleken met de Lexus GS450h F Sport Line als een Abarth 500C. Grappig om te weten is dat Toyota een klein aandeel in Tesla heeft van ca. 50 miljoen dollar.

T-bashing?
In navolging van Toyota is men nu aan het ‘Tesla-bashen’ geslagen. Zomaar vanuit het niets zie ik plotseling overal artikelen verschijnen over in brand vliegende Tesla’s. Zoals dit bericht vorige week op de website van Z24. [quote Z24.nl] En weer vliegt een Tesla Model S in de fik: koers daalt – Voor de derde keer in twee maanden is een elektrische Tesla model S auto in brand gevlogen bij een incident op de openbare weg. Beleggers zijn er niet blij mee. Incidenten die vragen oproepen over de veiligheid van elektrische auto’s liggen daarbij erg gevoelig. Afgelopen woensdag is voor de derde keer in twee maanden een Tesla Model S in brand gevlogen bij een ongeluk, zo meldt onder meer The New York Times. De Tesla S raakte een losse trekhaak die op het wegdek lag. Daarbij werden de batterijen beschadigd en ontstond er brand. De eigenaar van de auto kon de wagen wel veilig tot stilstand brengen en bleef ongedeerd. Een vergelijkbaar incident vond plaats op 1 oktober in de Verenigde Staten en in Mexico vloog een Tesla S op 18 oktober in brand toen de bestuurder tegen een muur botste. [quote Z24.nl] Als antwoord op het ‘Tesla-bashen’ las ik een reactie van één van de Tesla-rijders waarvan de auto in de fik was gevlogen. Citaat uit de reactie van een Tesla-rijder: “Had I not been in a Tesla, that object could have punched through the floor and caused me serious harm. From the time of impact of the object until the time the car caught fire was about five minutes. During this time, the car warned me that it was damaged and instructed me to pull over. I never felt as though I was in any imminent danger. While driving after I hit the object until I pulled over, the car performed perfectly, and it was a totally controlled situation. There was never a point at which I was anywhere even close to any flames. The firemen arrived promptly and applied water to the flames. They were about to pry open the doors, so I pressed my key button and the handles presented and everything worked even though the front of the car was on fire. No flames ever reached the cabin, and nothing inside was damaged. I was even able to get my papers and pens out of the glove compartment. This experience does not in any way make me think that the Tesla Model S is an unsafe car. I would buy another one in a heartbeat.”

Tja wat moet je hier in hemelsnaam mee, is het jaloezie van de de gewone auto-industrie? Het is net als een aantal jaren geleden met Toyota, dit soort berichten moeten ergens vandaan komen, iemand moe(s)t deze hoax voeden met een bepaalde bedoeling. Want een hoax is het, ik geloof er helemaal niets van dat een Tesla Model S eerder in de fik vliegt dan welke andere auto dan ook. Nu is ineens elke Tesla Model S die in de fik vliegt wereldnieuws, maar alle andere auto’s die dagelijks in de fik vliegen en waarbij wél mensen sterven (zoals laatst die twee 18-jarige jongedames in Chaam) niet. Net als met Toyota leg ik dit soort berichten naast me neer, lees mijn testverslag van de Toyota Prius er nog maar eens op na. Wat daar instaat is veelzeggend over het huidige medialandschap dat alles opblaast zonder hoor en wederhoor toe te passen, laat staan met een zeer kritische blik naar bepaalde berichten te kijken. Wat dat betreft ben ik dolblij met mijn wetenschappelijke achtergrond; waar nauwkeurig analyseren, goed literatuuronderzoek en goed lezen(!), een kritische houding en niet alles zomaar voor waar aannemen er bij mij tijdens mijn opleiding consequent ingestampt zijn. Ik denk dat het ‘Tesla-bashen’ na verloop van tijd vanzelf stopt, dat gebeurde namelijk ook met Toyota waar achteraf naar buiten kwam dat alle berichten op grove leugens bleken te berusten. Ik kan alleen maar zeggen: “Neem niet alles zomaar voor waar aan, lees en herlees en raadpleeg ook eens andere bronnen dan De Televaag.” Op het internet is heel te vinden en door de juiste zoektermen in te vullen, goed en gedegen te zoeken vind je vanzelf de goede kritische websites en blogs. Ik kan niet wachten op mijn eerstvolgende testrit met de Tesla Model S!

Specificaties

Jaargang

2013

Carrosserie

Sedan

Transmissie

Single-speedversnellingsbak

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Elektriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

4,4 seconden

Topsnelheid

210km/u

Vermogen

310(416)/5.000-8.600 kW (pk)/rpm

Koppel

600 Nm/0-5.100 nm/rpm

Aandrijving

Achterwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

11,3 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

21-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.970 mm

Breedte

2.187 mm

Hoogte

1.445 mm

Wielbasis

2.960 mm

Spoorbreedte voor

1.662 mm

Spoorbreedte achter

1.700 mm

Massa leeg

2.108 kg

Max. toelaatbare massa

2.570 kg

Laadvermogen

405 kg

inhoud bagageruimte

V-150,1/A-744,7 liter

Bandenmaat

V/A-245/35-ZR21-265/35-ZR21

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand