Tesla Model Y Long Range Dual Motor All-Wheel Drive 2022 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Tesla Nederland B.V.


Astronaut Daan…

Samenvatting
Wil je een patserauto en/of ben je helemaal gek op toeters-en-bellen en een wagonlading aan knopjes dan moet je deze Tesla Model Y absoluut niet kopen! Dit is een auto die jou als bestuurder, en eventuele passagiers, zo comfortabel mogelijk van A naar B vervoert onder het genot van een muziekje afkomstig uit de speakers van een werkelijk waanzinnig kraakhelder klinkend audiosysteem. Niets meer en niets minder! En af en toe geef je even gas (0-100 km/u in 5,1 seconden) om een irritant bumperklevende Duitser achteruit te laten rijden. Hoe leuk kan het leven zijn? In het testverslag van de Tesla Model 3 had ik al iets geschreven over de unieke, op NASA-technologie gebaseerde, vering/demping op die auto. Diezelfde Tesla Model 3 heeft als basis gediend voor de Tesla Model Y die dan ook dezelfde sublieme schokbrekers rondom heeft. En voor mij is er maar één ding écht belangrijk aan een auto en dat is de vering/demping want die bepalen samen het comfort en de wegligging van een auto. En de wegligging van deze auto is ronduit buitenaards, het is één van de zeer weinige auto’s waarvan je de grens op de openbare weg zéér zelden zult vinden. Roel junior van Rica Engineering zei het heel mooi tegen mij: “Die auto krijg je niet op zijn kant!” En laat ik verdorie nou net tijdens het schrijven van dit testverslag een heel mooi filmpje vinden die exact dit perfect illustreert! Ik kan dus eigenlijk heel kort zijn over deze in alle opzichten sublieme Tesla Model Y en hou het hier dan ook bij.

Plus: Bagageruimte – Beste veiligheidsscore – Driveability – Grip speciale EV banden – Lekker kaal interieur – Supersnelle bediening touchscreen
Superplus: Audio – Goedkoopste snellaadkosten – Vering/demping – Wegligging

Min: De grens opzoeken staat gelijk aan zelfmoord plegen (Grapjè)

Testverslag
Hoe ga ik in hemelsnaam een betere titel verzinnen dan die van de Tesla Model 3 vroeg ik mezelf af nadat ik als in een soort van droom in de Tesla Model Y naar huis was gezweefd. Puur objectief bezien is deze auto kaal en lelijk van binnen en dat zei Bas die middag dan ook: “Dit is verreweg het lelijkste interieur van alle testauto’s waarmee je ooit bij mij langs bent gereden!” Ik ben het 100 procent, wat zeg ik zelfs 200 procent eens met Bas maar het rijden in deze auto is zò ongelofeloos LEKKER daar kan helemaal niets maar dan ook niets tegenop. En wat moet een auto nou meer doen dan je van A naar B rijden en wel zo comfortabel mogelijk. Ja toch niet dan? Heel leuk hoor die nieuwe véél te dure Mercedes EQE of zo’n futuristisch uitziende Kia EV6 maar na het instappen heb je meer het gevoel dat je als bestuurder een kerstbal bent die in een rijdende tokkie-kerstboom heeft plaatsgenomen. Ik zit als bestuurder totaal niet te wachten op een interieur dat van een auto een rijdende kerstboom maakt. Maarrrr geloof het of niet het kan nog erger want met de BMW iX met ‘Flow and E Ink’ kun je ook de buitenkant van een auto letterlijk in een kerstboom veranderen. Van deze BMW kun je de lakkleur + lakpatroon veranderen op elk moment dat jij maar wilt. Hoeveel gekker dan dit wil je het überhaupt hebben mensen, serieus dan heb je al je hersencellen toch volledig kapot gezopen of gesnoven als je zoiets volslagen idioots bedenkt. De Tesla Model Y heeft gewoon een centraal geplaatste iPad waar je supersnel alles kunt vinden en instellen en klaar is kees. Wat heb je nou nog meer nodig? Helemaal niets toch? Oké dan een goede audio maar die zit er gelukkig ook in inclusief Spotify. Dus onderweg heb ik al zwevend even wat leuke nostalgische nummers opgezocht: Pink Floyd/Comfortably Numb – Robert Palmer/Bad case of loving you – Safri Duo/The Bongo Song – Simple Minds/Someone, somewhere in summertime – Steve Harley & Cockney Rebel/Make me smile – The Sparks/This town ain’t big enough for the both of us – The Offspring/Self esteem – Luis Fonso/Despacito – Kensington/Do I ever – Judas Priest/Johnny B. Good – Disturbed/The Sound of silence (Live) – Buzzcocks/Fast cars – Ghost/He is – en dat laatste liedje is echt een heel bijzonder pareltje dat heel veel mensen denk ik niet kennen. Ik zeg even luisteren!

Heel bijzonder!
Net als de Tesla Model 3 Long Range AWD Dual Motor maakt de Tesla Model Y Long Range AWD Dual Motor ook gebruik van een Reluctance Motor met permanente magneten tussen de achterwielen en een Inductiemotor tussen de voorwielen. Bijzonder aan de Inductiemotor is dat de stator is gemaakt van gegoten aluminium, de eerste keer in een Tesla. Op de Tesla-website en alle Automotive websites staat alleen het gecombineerde vermogen/koppel van 351 Pk (258 kW)/527 Nm vermelden. De Performance uitvoering heeft nog een bak meer vermogen (+211 Pk) terwijl het koppel 133 Nm hoger is.
Vermogen Long Range AWD – Performance AWD: 351 Pk (258 kW) – 562 Pk (413 kW)
Koppel Long Range AWD – Performance AWD: 527 Nm – 660 Nm
0-100 km/u: 5 sec/3,7 sec
Tesla Model Y – Rij-instellingen
2 Different Accelaration modes: Chill and Sport
3 Different Steering wheel modes: Comfort, Standard and Sport
2 Different Regenerative braking modes: Low and Standard
3 Different Stopping modes: Creep, Roll and Hold
Ik had de regeneratieve remmodus tijdens de gehele testperiode op ‘Standard’ staan en de stopmodus op ‘Hold’.

Zuinigheidsrit – Rijmodus Chill – Stuurmodus Sport
Thuis gekomen heb ik de Tesla Model Y meteen aan de oplaadpaal gehangen en ben gaan lunchen. Daarna heb ik even gewacht totdat de Li-ion accu helemaal vol geladen was want ik wilde die middag meteen al een zuinigheidsrit maken. Die is langer dan de zuinigheidsrit van een brandstofauto want die tank ik af in ‘t Heen en hier vertrek ik vanaf de oplaadpaal schuin voor mijn huisdeur. Ik had van tevoren al even via een routeplanner uitgerekend wat de precieze afstand was dan kon ik zien hoe exact de tripmeter de gereden kilometers meet. Het zou sowieso een nul keer remmen zuinigheidsrit worden want deze Tesla Model vertraagt zo hard (= regeneratief remmen) als je het gaspedaal loslaat dat je wel een Maarten van Rossem moet zijn om te moeten remmen (Maarten van Rossem is driemaal gezakt voor zijn theorie-examen én driemaal voor zijn praktijkexamen) in deze auto. De remlichten gaan trouwens automatisch branden zodra je het gas loslaat. Dat zag ik later die middag toen ik de Samsonite koffers op ging halen in mijn garage onder het pikdonkere parkeerdek. Handige aan deze Adaptive Cruise Control is dat als je ‘m activeert meteen de snelheid wordt gekozen van de snelheid in het snelheidsbordje dat de camera langs de weg ziet/heeft gezien. Alleen lullig dat in sommige bochten waar je met groot gemak met 50-60 km/u doorheen kan 30-bordjes staan dus als je dan even kort van het ACC gaat dan kiest ie een te lage snelheid bij hernemen. Goed opletten dus anders val je bijkant stil na een bocht! Ter hoogte van De Zilk probeerde ik voor het eerst sinds lange tijd weer eens met 80 km/u door de haakse rechterbocht heen te rijden en dat lukte prima. Niet zo gek want de wegligging is werkelijk subliem, dat kom ik niet zo vaak tegen bij een gewone auto. Bij Vogelenzang aangekomen reed ik een 30-Zone in en heb ik het ACC even uitgetest qua minimum snelheid etcetera. Je kunt het ACC pas activeren vanaf 30 km/u maar wat dan wel weer gek is dat je met het Snelheids-steldraaiknopje (je voelt steeds een tikje als je aan het knopje draait) om de snelheid te regelen de Tesla Model Y ook volledig stil kunt zetten en daarna weer op gang kunt brengen. Omdat ik toevallig moest stoppen voor een rood stoplicht kon ik dat dus meteen even mooi uittesten. Draaien per tikje is +/- 1 km/u en een snelle draai – oftewel meerdere tikjes – is altijd +/- 5 km/u. Wat ook grappig is dat als je het ACC activeert en je langzamer rijdt dan de op de borden aangegeven maximum snelheid het ACC dan altijd automatisch die maximum snelheid gaat rijden. En alles gebeurt met slechts één (rechter)stuurhendel = R/N/D/ACC/P (P = Drukknopje op het stuurhendel) letterlijk doodsimpel dus. Op de bomenweg pluste ik de snelheid weer op naar 60 km/u en probeerde op het ACC strak door de bochten heen te sturen. Vervelende is dat de Tesla Model Y op de bochtige stukken soms automatisch afremde voor een tegemoet komende auto en in de bochten remt het ACC ook automatisch (té hard!) af. Jammer want dat is totaal niet nodig, de Tesla-technici moeten dan ook echt even naar de software van het ACC kijken vind ik.

Nu gooide ik het ACC er steeds af in de bochten terwijl ik dat niet wilde en volgens mij ook niet nodig zou moeten zijn. De scheve verkeersdrempel naar de Nachtegalenlaan voelde aan alsof ik in een 4WD reed in plaats van een Crossover. De S-bocht ging heerlijk, deze auto mag dan met mij erin ruim 2 ton wegen maar stuurt werkelijk superstrak. Logisch natuurlijk want door het lage zwaartepunt en de perfecte gewichtsverdeling (lichte elektromotor voor én achter) voelt de neus bijvoorbeeld niet topzwaar aan zoals bij veel brandstofauto’s wel het geval is. Op weg naar de boulevard ging het ACC er weer op en toen ik de afstand tussen mij en mijn voorligger wel erg groot vond ontdekte ik dat door met mijn vinger de virtuele Tesla Model Y op het centrale touchscreen naar mijn voorligger toe te swipen de afstand kon verkleinen. Grappig! Gelukkig belandde ik dit keer op de boulevard niet achter een superslome dodo en kon ik gewoon lekker doorrijden met 60 km/u. Op de duinenweg pluste ik met het draaiknopje de snelheid op naar 80 km/u en gleed werkelijk door de mooie vloeiende bochten heen. Daarna was het bij de rotonde voor Overveen omdraaien en weer naar huis. Op de Zandvoorterweg sloeg ik rechtsaf naar de bomenweg en kreeg een dikke Audi achter mij aan. Ik reed precies de aangegeven snelheden en ja dat is op de rechte stukken voor die Audi geen probleem maar in de messcherpe S-bocht was ik ‘m in een oogwenk kwijt. Die heerlijke S-bocht heeft maar liefst 3 namen: het 1e deel van de S heet Leeuwerikenlaan – het 2de deel van de S heet Zwaluwenweg – het 3de deel van de S heet Nachtegalenlaan. Op de bomenweg zat de Audi uiteraard weer te bumperkleven (Audi-rijders zijn erg hardleers!) maar in de scherpe blinde rechterbocht zag ik ‘m letterlijk achteruit rijden. Tesla rulez! Na Vogelenzang was het recht zo die gaat richting Leiden. De afstand van oplaadpaal tot rotonde Overveen tot oplaadpaal is 83 km en dat is ook exact wat de ritmeter aangaf.
V: 505 km
A: 416 km
Verbruik: 89 km
Omgerekende actieradius: 471 km
Al met al een uitstekende actieradius als je altijd binnendoor naar werk rijdt voor iemand zoals ik. Dat zou inhouden dat ik maar eens in de 2 weken zou hoeven opladen en dan hou ik nog ruim 100 km over. En let wel dat is met de bepaald niet economische 20-inch Sportbanden. Misschien dat 19-inch velgen + banden nog wat extra besparing opleveren waardoor de actieradius boven de 500 km uitkomt. Lage rolweerstand banden zijn niet verkrijgbaar in de maten 19- en 20-inch maar wie weet komen die er ooit nog eens. Misschien gaat Tesla ze zelf wel maken net als die geniale schokbrekers met NASA-technologie.

Klankkast?
Soms lees ik wel eens testverslagen van andere autojournalisten en over deze Tesla Model Y las ik dat de kofferbak een klankkast is volgens Autoweek. Geen idee waar die Autoweek-journalist het over heeft maar ik heb zelfs niet één seconde het idee gehad dat de kofferbak een klankkast is. Oké de Tesla Model Y heeft geen hoedenplank maar verandert dat deze auto meteen in een galmende kerk? Soms lees ik echt de grootst mogelijke onzin in testverslagen, man, man. De audio in de Tesla Model Y is net als in de Tesla Model 3 werkelijk uitmuntend en ik heb echt geen galm gehoord! Bij mijn garage aangekomen heb ik de op één na grootste kofferset gepakt en ik was benieuwd hoeveel koffers er in de klankkast zouden passen. Heel wat dus, er hoefden slechts twee 50-liter koffers buiten te blijven staan en dat had ik niet verwacht want zo groot leek de kofferbak nou ook weer niet. Na het fotograferen ben ik nog even achterin gaan zitten en ik was verrast over de beenruimte voor de passagiers. Er is trouwens ook een 7-zits versie waarvan ik nog een van bovenaf genomen foto vond. Handig voor gezinnen met kleine kinderen die wel op de derde zitrij kunnen plaatsnemen. Om bij de achterste twee zitplaatsen te komen, klap je de tweede zitrij deels plat. Overigens kan de tweede zitrij van de 7-zits versie, in tegenstelling tot die van de 5-zitter, iets naar voren worden geschoven.

Samsonite kofferset
3×70-liter + 50-liter + 3×33-liter + 13-liter

Na het fotograferen van de Samsonite kofferset ben ik meteen even naar Bas gereden want ik was erg benieuwd wat hij zou zeggen over dit extreem kale interieur. Bas zei zoals ik verwacht had: “Dit is verreweg het lelijkste interieur van alle testauto’s waarmee je ooit bij mij bent langs gereden!” Verder merkte Bas op dat de houten strips niet doorliepen en het Alcantara in de portieren nergens terugkwam en dat vond hij wel jammer. En als rasechte autobekleder viel hij natuurlijk over het ‘Vegan leather’ als stoelbekleding. Bas vertelde mij dat ze Skai-leer tegenwoordig zo noemen om het imago van dit nepleer wat op te vijzelen door het een milieuvriendelijke naam te geven. Uiteraard heb ik dit keer wel een rondje gereden met Bas (ik doe dat zeer zelden) want ik wilde hem absoluut zelf even laten voelen waarom ik zo onder de indruk ben van deze auto. De acceleratie, het comfort en de uitstekende wegligging maakten overduidelijk indruk op Bas en ik hoefde het dan ook verder niet aan hem uit te leggen. Bas: Interieur: Min – Rijden: Plus-Plus-Plus

Snelwegzuinigheidsrit
Op zaterdag heb ik een hele lange snelwegzuinigheidsrit gemaakt van Leiden -> Doetinchem -> Deventer -> Leiden. In Doetinchem had ik op het internet een proefritje gereserveerd op de Brekr een elektrische brommer ontwikkeld en gemaakt door vijf Nederlanders. Daarna zou ik doorrijden naar Deventer waar ik een goede oude vriend van mij zou bezoeken die ik al twee jaar niet meer had gezien. Jeroen ‘Spike’ van der Veen heb ik ooit door Motormaniacs leren kennen en we zijn altijd bevriend gebleven. Jeroen is een zeer begenadigd Streetfighterbouwer van uitsluitend Suzuki motoren. Voor het ontbijt had ik de oplaadkabel even aangesloten zodat de Tesla Model Y alvast op kon warmen en verder levert het wat extra kilometers op. Het rijden was nogal saai want ik wilde natuurlijk zo zuinig mogelijk rijden om te kijken hoe ver je nou écht kunt komen op een volle acculading. En een extreem lange zuinigheidsrit is dan natuurlijk de perfecte manier om dat te meten. Met constant 100 km/u over de N11 -> A12 is natuurlijk slaapverwekkend dus om mezelf wakker te houden heb ik het volume van de audio lekker vol open gezet. En zo werd het toch nog een heerlijk ritje naar Doetinchem. Het was behoorlijk fris dus ik heb maar niet zo’n lange proefrit op de Brekr gemaakt. Het is in ieder geval een erg leuke elektrische brommer die heerlijk rijdt en weer eens wat anders is dan die plastic elektrische scootermeuk. Als ze een lichte elektrische motorversie gaan maken dan verkoop ik mijn Honda MSX 125 meteen en koop ik een elektrische Brekr motorfiets. Na de proefrit op de Brekr ben ik binnendoor over de N330/N314/N348 naar Jeroen gereden. Wat ik erg grappig vind is dat het centrale touchscreen de kleur van de stoplichten laat zien, overstekende voetgangers en fietsers, naast en voor je rijdende auto’s, motorrijders en vrachtwagens echt fantastisch. Er is trouwens één minpuntje aan de Tesla Model Y die ik meekreeg en dat is dat de snelheid software-matig begrensd is op 140 km/u terwijl de opgegeven maximum snelheid in de technische specificaties 217 km/u is. Je weet in deze Tesla Model Y dus altijd 100 procent zeker dat je je rijbewijs niet kwijt kan raken op de snelweg (is namelijk >150 km/u rijden) én dat je op de snelweg geen boetes kunt krijgen krijgen voor >40 km/u te hard rijden. Na een oergezellige stop bij Jeroen ben ik weer op huis aan gereden. Dit keer koos ik uiteraard voor de A1 maar bij Amersfoort heb ik de A28 gepakt om bij Utrecht via de A27 naar de A12 te rijden. Via Amsterdam had ik gewoon geen zin in, ik mijd die stad steeds vaker. Vroeger kwam ik er veel maar ik heb niets meer met die Woke-stad sinds dat gekke ongekozen GL-jankwijf daar burgemeester is. Behalve voor Tesla dan daarvoor rij ik met veel plezier even op en neer naar Amsterdam. Thuis gekomen bleek ik de omgerekende actieradius 345 km te zijn. Niet verkeerd als je het vergelijkt met veel andere elektrische auto’s. Misschien had ik als ik nog iets netter had gereden 400 km kunnen halen maar ach ik ben ik hier ook erg blij mee.
Snelheid 100 km/u
Routeplanner: 324 km
Tripmeter: 326 km
V: 504 km
A: 27 km
Verbruik: 477 km
Actieradius: 345 km
Temperatuur: 3 graden Celsius

Fotoshoot met mijn zwager Sipke
Omdat het weer zo tegen zat had ik afgesproken met mijn zwager hem te bellen zodra het weer goed was (dus geen mist en/of motregen) om actiefoto’s te maken. Zondagochtend was het bewolkt maar wel droog en dus heb ik meteen mijn zwager gebeld. We zijn naar eerst naar het Space Business Park gereden en daarna nog even naar Klei-Oost want ik wilde zoveel mogelijk verschillende soorten actiefoto’s maken. Dat is prima gelukt en wat mij opviel is dat de Tesla Model Y amper overhelt. En verder kun je op de 4-in-1 combi-foto op de allerhoogste verkeersdrempel goed zien dat het in-uit-inveren er niet extreem uitziet zoals bij andere auto’s wel het geval was. Tijdens het rijden irriteerde mijn zwager zich aan de piepjes en andere geluiden die je hoort in de Tesla Model Y dus toen ben ik even gaan zoeken in het menu en kwam ik Joe Mode tegen en na wat zoeken bleek er een grappig verhaal achter te zitten: “A guy named Joe once tweeted on Elon Musk’s super-busy feed that the various beeps and other sounds that the Tesla makes as you’re driving kept waking up his baby, sleeping in the back of the car. Could there be a way to turn down the volume of all of those sounds. Elon picked up on that tweet and replied “Yes” – or something similarly brief. And now, every car that Tesla makes has a user preferences button labelled ‘Joe Mode’ that cuts the volume of all but the most serious warnings.” Ik noem het vanaf nu dus de ‘Sipke Modus’, ha, ha. Nadat ik mijn zwager thuis had gebracht ben ik voor het eerst sinds weken weer gaan zwemmen omdat die knettergekke idioten in Den Haag hadden besloten dat wij als enige land in Europa zo nodig in harde lockdown moesten. Toen ik nog medisch analist was heb ik 2 jaar met en 2 jaar onder Jaap van Dissel gewerkt op het laboratorium voor Experimentele infectieziekten. Ik doe het er zwijgen toe… dat zeg genoeg denk ik! Na het zwemmen ben ik naar het Space Business Park gereden om te kijken waar de grens ligt van deze Tesla Model Y of beter gezegd of ik die überhaupt zou kunnen vinden. Omdat ik vanaf het zwembad binnendoor kan rijden kom ik vanaf de andere kant het Space Business Park opgereden. Ik moet dan dus altijd even naar het begin rijden vanaf de kant waar ik het rondje SBP altijd start. Het rondje startte meteen met een heftige actie waarvan ik mij kan herinneren dat ik ‘m maar eenmaal eerder heb meegemaakt. Na de haakse rechterbocht gaf ik plankgas in de lange flauwe linkerbocht richting de vrachtwagenparkeerplaats en dat ging echt serieus hard. Nou dat heb ik geweten zeg wow! Door de totaal absurde g-krachten voelde ik een soort van draaigevoel van de carrosserie op het onderstel maar de Tesla Model Y trok deze buitengewoon heftige actie zonder enig probleem. Hoezo goed? Normaal gesproken voel in tijdens een dergelijke actie een adrenalineshot door mijn lichaam schieten maar in deze Tesla Model Y dus niet.

Na de flauwe bocht moest ik behoorlijk hard afremmen want ik moest linksaf slaan de vrachtwagenparkeerplaats op. Ik gooide het stuur in één keer hard om naar links en had verwacht dat de Tesla Model Y naar rechts zou glijden maar niet dus. De rechts-links-combinatie ging perfect misschien wel té perfect. Middenin de haakse rechterbocht met lage verkeersdrempel ervoor voelde ik na de lichte stuiter over de verkeersdrempel het ESP even kort ingrijpen. Dat is logisch omdat het onderstel even heel kort wiel na wiel los komt, het is meer een soort van truc om het ESP in te laten grijpen. Dit doet elke testauto hier dus dat is niets bijzonders! De hoge en allerhoogste verkeersdrempel is een ander verhaal, daar onderscheiden de auto’s met sublieme vering/demping zich van de mindere goden. Nou heeft de Tesla Model Y als Crossover (Tesla noemt het een mid-size SUV) niet echt lange veerwegen dus ik was erg benieuwd hoe het zou aanvoelen. De hoge verkeersdrempel ging perfect maar de allerhoogste verkeersdrempel was net even te hoog voor de Tesla Model Y. De schokbrekers klapten volledig in de veerschotels maar het gekke was dan wel weer dat het géén negatieve invloed had op de wegligging. Waar andere auto’s wat heen en weer zwabberen na zo’n heftige landing daar reed de Tesla Model Y gewoon mooi kaars-recht-door-zo-die-gaat (voor even dan want de afstand tussen de allerhoogste verkeersdrempel en de rotonde + blinde rechterbocht is maar kort) en kon ik heel mooi superstrak de rotonde op- en afrijden en vloog werkelijk perfect op de grens rijdend door de lastige blinde rechterbocht heen. KLASSE!!! De rest van het rondje is niet meer zo spannend en heb ik routineus afgewerkt. De noordelijke oprit naar de N206 ging fantastisch en de Audi en daarna heb ik uiteraard nog even de afrit naar ‘t Heen genomen om aan het einde direct weer om te draaien voor de fabuleuze 180-graden opritbocht bij ‘t Heen. Ik was benieuwd wat er zou gebeuren als ik de Tesla Model Y nu volledig op de grens zou rijden. Vlakbij de apex van de bocht gaf ik plankgas en lukte het mij eindelijk voor het eerst tijdens deze test om de banden de constant (= de gehele opritbocht) aan het piepen te krijgen maar het gekke is dat die piepende banden ook echt piepten dus er was geen moment sprake van gillende banden. Een heerlijk gevoel want de grens van deze auto ligt zo absurd ver dat ik hier allang blij mee was. Als je dus nagaat hoe extreem veel moeite ik moet doen om zoiets doodgewoons als piepende banden voor elkaar te krijgen snap je hoe absurd goed de wegligging van deze auto is.

Slimme navigatie en wereldwijd supersnel laden
Met een elektrische auto ontkom je als je vanwege je werk lange dagafstanden moet rijden, regelmatig buitenlandse ritten moet maken of op (wintersport-)vakantie gaat niet aan snelladen. Waar je met elektrische auto’s van andere automerken bij FastNed of een andere aanbieder moet snelladen daar heeft Tesla heel slim een eigen wereldwijd netwerk van zogenaamde Superchargers uit de grond gestampt. Het navigatiesysteem van de Model Y weet waar al deze Supercharger-stations te vinden zijn. Stel dat je met de Model Y een reis naar het buitenland plant en je vult het adres van je bestemming in, dan geeft het systeem direct alle Superchargers aan op de geplande route. Dat is toch briljant want je hoeft nergens meer naar te kijken. Het is dan natuurlijk wel zo fijn dat er een Supercharger beschikbaar is op het moment dat je ‘m nodig hebt, maar ook dát wordt getoond in het navigatiesysteem. Omdat Tesla de eigenaar is van al die Superchargers kan het perfect monitoren welke wel en welke niet in gebruik zijn. Je ziet daardoor bij elke Supercharger-locatie hoeveel oplaadpalen er nog vrij zijn. De eerste Tesla Superchargers zagen reeds in 2012 het licht op zes locaties in Californië de geboortegrond van Tesla. Vorig jaar had Tesla al meer dan 30.000 Supercharger-stations actief over de hele wereld. Elk Supercharger-station bestaat uit minimaal 9 oplaadpunten en wat ik heel erg mooi vind van Elon Musk is dat hij vorig jaar al zijn Supercharger-stations ook heeft opengesteld voor elektrische auto’s van andere automerken. Dus al die journalisten die altijd maar aan het Tesla-bashen zijn zou ik willen vragen kijk alsjeblieft eens wat verder dan je journalistenneus lang is. Wat ik erg leuk vond om te lezen is dat als je een Tesla Model S/X hebt gekocht vóór januari 2017 je gratis op mag laden bij een Supercharger-station. Heb je een Tesla Model S/X/3/Y gekocht na januari 2017 dan ben je overigens nog steeds niet duur uit want waar je bij FastNed een hele dikke 69 eurocent per kWh betaald daar betaal je bij Tesla slechts een schamele 25 eurocent per kWh dus tel uit je winst! Bij Tesla betaal je dus ongeveer 4,50 euro per 100 kilometer, terwijl dat bij andere aanbieders kan oplopen tot een kleine 12,- euro per 100 kilometer. Het kan overigens wel goedkoper bij FastNed – 45 eurocent per kWh – maar dan ben je wel verplicht een Gold member lidmaatschap af te sluiten en dat kost je dan bovenop het snellaadtarief nog weer eens 11,99 euro per maand. Al met al heeft Tesla dus verreweg de goedkoopste tarieven en de grootste dekking van snelladers wereldwijd en dat reeds gigantisch grote netwerk zal alleen nog maar uit blijven breiden de komende jaren. Je kunt natuurlijk ook nog thuis opladen via een wallbox al dan niet in combinatie zonnepanelen op je eigen dak maar dat is een investering + afweging die je uiteraard zelf moet maken. Waar je bij het opladen met zonnepanelen goed op moet letten is dat je een slimme wallbox kiest die checkt of er zonnestroom aanwezig is en dan die gebruikt om je Tesla Model Y op te laden. Heb je meer elektriciteit dan in de wallbox opgeslagen zit nodig of is de zon onder, dan kan bijvoorbeeld netstroom tegen nachttarief worden toegevoegd.

Knalluh!!!
Maandagmiddag ben ik even op en neer naar Waddinxveen gereden omdat ik daar dinsdagmiddag naartoe moest. Dan hoefde ik dinsdag niet te zoeken hoe ik moest rijden op de motor want die heeft geen GPS en ik heb ook geen smartphone vandaar. Goede aan dit ritje was verder dat ik op de terugweg nog even via het rotondecircus naar huis kon rijden. Want na het rondje Space Business Park wist ik dat ik absoluut een rondje over het rotondecircus MOEST rijden om de echte grens op te kunnen zoeken want op het Space Business Park had ik ik die namelijk niet gevonden. Terug uit Waddinxveen ben ik de A4 opgereden richting Hoogmade/Leiderdorp wat trouwens ook een erg mooie listige afrit is helemaal als je ‘m niet kent. De afrit ging superstrak en werkelijk perfectementi! Vanaf de A4 kwam ik op het midden van de ovale rotonde afgereden daarna pakte ik meteen de binnenring sneed hard naar binnen over de hoge rotonderand heen en gaf plankgas. Daarna vloog ik aan de andere kant van de ovale rotonde ook weer over de hoge rotonderand waarna ik hard neerklapte op het asfalt en het stuur omgooide naar rechts om via het viaduct over de A4 naar de andere kant te rijden. Nou ja rijden noem het maar liever laagvliegen. Bij de kleine rotonde aangekomen pakte ik de binnenring met piepende banden en gooide daarna het stuur hard om naar rechts/links en toen gebeurde er iets heel heftigs. Het leek wel of ik in een Rally-auto reed zo schudde de Tesla Model Y heen en weer maar uitbreken? Absoluut niet! Kolere wat een gave auto is dit zeg als je ‘m volledig op de grens rijdt. Dit had ik absoluut niet verwacht maar het is wel verschrikkelijk leuk en zéér adrenalineverhogend! Na de kleine rotonde volgt de grote rotonde waar de g-krachten erg hoog zijn zeker op de buitenring. Ik nam dus uiteraard de buitenring en gaf stevig gas waarna de banden na elke meter harder begonnen te piepen. Dit was verreweg de hardste piep tot nu toe maar daar moet je dus wel wat voor doen! Even twijfelde ik of ik verder zou rijden op de grote rotonde of dat ik naar de verderop gelegen kleine rotonde door zou rijden.

Ik besloot toch maar door te rijden op de grote rotonde want het was net even druk bij de kleine rotonde. Omdat het zo ontzettend leuk en lekker was besloot ik nog een rondje over het rotondecircus heen te rijden. Het blijft toch ongelofelijk knap om in zo’n kort tijdsbestek zo waanzinnig succesvol te zijn met een volledig nieuw automerk. Maar ja Tesla is dan ook een heel bijzonder automerk want zoals Elon Musk het zei tijdens een video-call voor journalisten en investeerders: “Tesla should really be thought of as roughly a dozen technology startups, many of which have little to no correlation with traditional Automotive companies.” [quote Techcrunch.com] In short, he explained there are over a dozen startups in Tesla, and he views every product line and plant as a startup. It’s an interesting point of view from the top of Tesla, a car manufacturing company that also builds batteries, home solar panels and, among other things, is looking to offer car insurance, too. Outside of vehicle manufacturing, Musk points to insurance when asked about the growth potential. He says the insurance business could grow into 30-40 procent of Tesla’s car business. This strategy seemingly works well for Tesla, which constantly rolls out updates to existing products at an unusual pace. New features arrive without much warning, and it makes sense when Tesla is treating different vehicle component divisions as a collection of companies instead of a collection of divisions. According to Musk, some of the so-called startups include autonomy, chip design, vehicle service, sales, designing a drive unit, motors, supercharger network and, soon, insurance. “The thing people don’t understand about Tesla is [the company] is a whole chain of startups,” Musk said. “And then people say, ‘well, you didn’t do that before.’ Yeah, well, we’re doing it now. I think we may have been a bit slower than other startups, but I don’t think we’ve really had anything fail.” He concluded there are no plans to spin out any business, noting there’s no need to add complexity. [/quote Techcrunch.com]

YouTube-filmpje: Zo goed is de Tesla Model Y dus!

Opladen met reststroom van windturbines
Onderstaand bericht kreeg ik toegemaild en ik besloot het te vermelden omdat het wel interessant klinkt. Alles wat bijdraagt aan duurzaamheid draag ik een warm hart toe dus vandaar.

[quote PowerD] PowerD
Met PowerD – https://powerd.io – kun je een elektrische auto opladen met reststroom van windturbines. Die stroom is goedkoper en 100 procent duurzaam. PowerD gebruikt slimme algoritmen om te voorspellen op welke momenten er – gedurende de nacht – veel windenergie beschikbaar is en er weinig vraag naar energie is. Op die momenten gaan de elektrische auto’s laden want de stroom is dan groener én goedkoper. Dat financiële voordeel delen we met de bestuurders van elektrische auto’s. PowerD ontzorgt het gehele proces van opladen, het plaatsten van een laadpaal thuis tot het duurzaam opladen gedurende de nacht. Smart driving noemen we dat bij PowerD. Smart driving helpt ook om het elektriciteitsnet te ontlasten, wij kunnen er namelijk ook voor zorgen dat auto’s in woonwijk zoveel mogelijk om de beurt laden. Zo zorgen we ervoor dat meer mensen in een wijk elektrisch kunnen rijden zonder problemen voor het elektriciteitsnet. PowerD levert haar diensten via leasebedrijven en fleet operators. Samen met de elektrische leaseauto wordt het PowerD-pakket meegeleverd zodat medewerkers zorgeloos duurzaam elektrisch kunnen gaan rijden. De werkgever is blij omdat er aantoonbaar minder CO2 wordt gebruikt voor woon-werkverkeer van haar medewerkers dan bij gewoon elektrisch rijden. Medewerkers zijn enthousiast omdat ze niet langer de elektriciteitskosten hoeven voor te schieten en een kick-back krijgen op de bespaarde stroomkosten. https://powerd.io/
[/quote PowerD]

 

Specificaties

Jaargang

2022

Carrosserie

Crossover

Transmissie

singlespeed

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Elektriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

5,0 seconden

Topsnelheid

217 (begrensd 140)km/u

Vermogen

258(351) kW (pk)/rpm

Koppel

527 nm/rpm

Aandrijving

all-wheel-drive

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

11,8 meter

Overig

Type bekleding

Skai-leer

Velgen

20-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.751 mm

Breedte

2.129 mm

Hoogte

1.624 mm

Wielbasis

2.890 mm

Spoorbreedte voor

1.636 mm

Spoorbreedte achter

1.636 mm

Massa leeg

2.003 kg

Max. toelaatbare massa

2.405 kg

Laadvermogen

402 kg

Aanhanger geremd

1.600 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

V/A-117/854 liter

Bandenmaat

255/40-R20

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand