Toyota Prius Dynamic Automaat 1.8 Hybrid 2016 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Toyota Nederland



PPPrrrius=Pr-ima Pr-esterende Pr-ius!!!
Voor de verandering heb ik deze keer een testauto eens niet op vrijdag opgehaald maar op maandag, gewoon omdat het echt niet anders kon in de planning van Toyota Nederland. Gelukkig kon ik het ver van tevoren inplannen zodat ik een dag vrij kon nemen van werk. Ik had erg veel zin in het testen van de nieuwe Toyota Prius, vooral omdat mijn ervaringen met deze auto (en dan bedoel ik vooral vanwege het lage verbruik) uitstekend zijn. Zou Toyota dat ruimschoots kunnen verbeteren zoals ze beweren? Wees eerlijk een 1.8-liter benzinemotor met een elektrische hulpmotor meer dan 1:30 laten rijden zou razend knap zijn. Dat lukt een Frans automerk niet eens met hun diesel(hybride)-auto’s. Ik had niets gelezen en/of gezien over/van de nieuwe Toyota Prius, het was wat dat betreft dus een volslagen verrassing voor mij. Ik vind ’m er eerlijk gezegd wel spacy uitzien met die maffe puntige hoeken. Er was die maandag niemand van Toyota Nederland in huis, want die waren bezig met de voorbereiding van het Zero-Emission Symposium in het Louwman Museum dinsdag 5 juli. Ik moest daarom even heen en weer lopen om de km-stand bij vertrek te noteren. Toen ik de auto gevonden had op parkeerplaats deed ik het linkerportier open en wist niet wat ik zag. Een spierwitte midden-console en een nog meer ruimtevaartachtig dashboard dan voorheen. Na het noteren van de km-stand en mijn motorkleding achterin de kofferbak gelegd te hebben liep ik terug naar de balie. “Wow wat een grappige auto zeg, dat had ik nou totaal niet verwacht van het toch ietwat conservatieve Toyota”, alhoewel dat natuurlijk niet helemaal waar is want met die nieuwe Aygo hebben ze al laten zien best durf te hebben. De Toyota Aygo springt er echt uit als je alle stadsauto’s naast elkaar zet, en hij wordt bovendien ook nog eens goed verkocht. Zelfs mijn broer, die sinds kort een bejaarde-light is, heeft een Toyota Yaris 1.5 Full Hybrid gekocht, en hij is er ongelofelijk blij mee want het bespaart hem maandelijks behoorlijk wat benzinekosten. Sorry ik schrijf het verkeerd hij heeft hem geleasd, private leasen bleek namelijk goedkoper dan een auto kopen.

Na het instappen ben ik direct na de brug over de Boven-Merwede de A15 opgedoken richting het oosten van het land, naar de fraaie stad Deventer om precies te zijn. Het rijden in de Toyota Prius voelde als vanouds maar dan nog net weer wat lekkerder, want in tegenstelling tot alle vorige Prius-versies kun je met deze nieuwe versie tot wel 100 km/u elektrisch rijden. Jawel en dat scheelt heel veel benzine zou ik later die dag tweemaal merken. De vering/demping voelt uitstekend aan maar dat had ik ook niet anders verwacht van Toyota. Eenmaal op de snelweg had ik totaal geen zin om zuinig te rijden, en dus heb ik behoorlijk gas gegeven. Meest 120 km/u rijdend en regelmatig vol accelererend om vrachtwagens in te halen, heb ik ook hele grote stukken 130-160 km/u gereden. Ik zie tegenwoordig nog maar zeer zelden (verkeers)politie op de snelweg, laat staan snelheidscontroles die lijken volledig verdwenen na de grote reorganisatie. In de PWR-modus kun je behoorlijk hard accelereren met de Toyota Prius en dat ondanks het feit dat deze nieuwste Prius minder vermogen/koppel heeft dan zijn voorganger: 122 Pk en 163 Nm tegenover voorheen 136 Pk en 207 Nm. Bij de A50 aangekomen zat ik totaal niet op te letten en nam de verkeerde afslag waardoor ik een behoorlijk stuk om moest rijden. Ach dat mocht de pret niet drukken want daardoor kon ik nog mooi even een paar fraaie snelwegbochten meepakken. Ondanks mijn haast heb ik toch meest op de cruise control gereden. De cruise control op deze Toyota Prius 1.8 Hybrid Dynamic is van het Adaptieve type die in te stellen is op drie-twee-of-één-blokje afstand tot de voorligger.

Laag verbruik
De bocht van de A15 naar de A50 is zo’n fantastisch mooie lage flauwe snelwegbocht waar je lekker stevig het gas erop kan zetten. Nou is het niet eens zozeer van A je moet het wel durven maar meer van B de auto moet er wel geschikt voor zijn. Voor dat soort bochten moet je namelijk wel uitstekende vering/demping hebben. De druk op de banden in zo’n bocht is met hoge snelheid enorm, ik vind het een machtig mooi gevoel om dat toe te voelen nemen en dan precies die snelheid te rijden die de auto aankan. Hoe goed de Toyota Prius is wat betreft wegligging en vering/demping kon ik zien aan de auto’s die achter mij reden en één voor één afhaakten in deze bocht. Ik blijf het zeggen: “De Toyota Prius is een meer dan goede (=uitstekend) auto met een uitstekende wegligging, en het allermooiste is dat ongelofelijk lage verbruik.” Voor mij maakt dat de Toyota Prius tot een auto die zichtzelf terugverdient. Stel dat-ie net boven je budget ligt wat je in gedachten had, dan zou ik ’m dus toch kopen want de besparing aan benzinekosten per maand is gigantisch. En die besparing aan benzinekosten is met deze nieuwe Toyota Prius als het goed is – op papier althans – nog groter dan met het vorige model. Eenmaal op de juiste snelweg moest ik toch nog even een stukje over A12 en daarna ging het weer verder over de A50. Uiteindelijk arriveerde ik ondanks mijn stukje omrijden toch op tijd bij Drukwerkdeal.nl voor het laten maken/bedrukken van een spandoek van 3×1 meter. De belastingdienst en justitie willen nog steeds geen schadevergoeding aan mij betalen, en dus is het tijd geworden voor een groter spandoek met daarop een foto van handen die tralies vastgrijpen en de tekst “Waarom zit mijn belastinginspecteur nog steeds niet achter de tralies?” Ik heb toentertijd alles(!) dik gewonnen bij de belastingrechter én excuses gekregen van de belastingdienst, maar geen schadevergoeding terwijl ik zware financiële schade heb geleden door die criminele belastinginspecteur. Daarom demonstreer ik op mijn vaste vrije dagen en compensatiedagen voor het ministerie van Financiën en het paleis van justitie in Den Haag. De aanhouder wint en geloof me als ik zeg dat ze mij daar echt wel weg willen hebben met zo’n groot spandoek, het paleis van justitie ligt namelijk aan een drukke verkeersweg.

Na het bestellen van het spandoek (dat slechts 34,- euro kostte) ben ik naar mijn tandartsvriendin en ex-collega in Hoevelaken gereden. Een saaie rit over de A1 maar om de verveling te verdrijven heb ik af en toe even stevig gas gegeven. Ik wilde graag weten wat het verbruik zou zijn bij sportief tot zeer sportief rijgedrag. De benzinemeter begon eindelijk terug te lopen want het leek wel of die stuk was. In Hoevelaken aangekomen heb ik meteen even het ACC op een stoplicht afrijdend uitgeprobeerd, en zoals ik al hoopte zette het ACC de Toyota Prius volledig stil achter de auto voor mij. Het ACC wordt dus niet op het laatste moment gedeactiveerd, en na het stilzetten hoef je alleen maar een tikje tegen het gaspedaal te geven en accelereert de Toyota Prius weer langzaam naar de eerder ingestelde snelheid. Ik heb later thuis nog even gekeken of er verschil zit in “Resume” in de Eco-stand en de PWR-stand, maar ik kreeg niet het idee dat-ie sneller naar de ingestelde snelheid ging in de PWR-stand dan in de Eco-stand. Voor mijn bezoek heb ik nog even bij de Tinq in Hoevelaken de benzinetank vol gegooid. En daar kwam een werkelijk onwaarschijnlijk mooie verbruikswaarde uit van 1:19,2. Kijk da’s nog eens mooi dat je zelfs als je haast hebt en verschrikkelijk aan het jakkeren bent nog steeds bijna 1:20 haalt. Waar moet ik dan wel niet op uitkomen als ik op het ACC netjes 100 km/u over de snelweg rijdt. Hoevelaken -> Leiden is een mooie afstand dus dat kon ik dan ook meteen mooi even uitproberen. Ik ben echt ongelofelijk netjes van Hoevelaken naar Leiden gereden, en geloof me dat valt heus niet meer. Als je constant 100 km/u wilt rijden dan moet je heel ver vooruit kijken en het rijgedrag van iedereen voor je goed analyseren. Maar als motorrijder heb ik daar uiteraard veel ervaring mee en dit ligt mij dus wel. De rit verliep werkelijk fantastisch maar in Leiden aangekomen ben ik eerst nog even gaan zwemmen, eten en pas daarna ben ik naar de Tango gereden op de Haagweg. En ja hoor alweer een ongelofeloos goede verbruikswaarde van geloof het of niet 1:32,4 en dat is ruim beter dan de door Toyota opgegeven 1:30,3. Bizar dat je met een benzine-auto zo zuinig kunt rijden, dat haal ik met een Hybride-diesel niet eens! Toyota bewijst hier als eerste autofabrikant mee dat je de vervuilende kankerverwekkende dieselmotor definitief overboord kunt zetten als automerk.

Dat verklaart alles!
Uiteraard ging ik na deze fantastische prestatie van de Toyota Prius op het internet op zoek naar het waarom. Want hier steekt meer achter dan alleen maar een simpele update, dat lijkt mij niet meer dan logisch. En al snel vond ik wat wilde weten op de perssite van Toyota. Het verbaast mij dat weinig Nederlandse autojournalisten dit soort informatie opzoeken. Het is voor mij een wezenlijk onderdeel van het testverslag, hoe verklaar ik anders dat lage verbruik? Wat ik overigens ook interessant vind is dat de prestaties ondanks het lagere vermogen niet slechter zijn.

[quote pers.toyota.nl]
Meest efficiënte benzinemotor ter wereld
De nieuwe Toyota Prius is voorzien van Toyota’s Full Hybrid aandrijflijn en combineert een 1,8-liter VVT-i Atkinson-benzinemotor met een elektromotor. De 1,8-liter benzinemotor is geheel opnieuw ontwikkeld, voor een effectiever gebruik van uitlaatgasrecirculatie en een nog lager brandstofverbruik. Met een thermische efficiency van meer dan 40 procent is dit de efficiëntste benzinemotor ter wereld. Het maximumvermogen van de benzinemotor bedraagt 98 pk/72 kW bij 5.200 toeren. Het maximumkoppel ligt op 142 Nm bij 3.600 toeren. Het systeemvermogen van de hybride aandrijflijn (benzine- en elektromotor) bedraagt 122 Pk/90 kW. Door een verbeterde afstemming tussen de vermogens van de benzine- en elektromotor zijn de prestaties nagenoeg gelijk gebleven. De compacte constructie van de multi-shaft transaxle is ook een primeur en omvat vier componenten: twee elektromotoren/generatoren, een planetair tandwielstelsel en een reductietandwiel naar de eindoverbrenging. De bouwwijze staat gerant voor betere prestaties, een lager gewicht en een afname van de inwendige wrijving met maar liefst 20 procent. De eerste elektromotor genereert vooral stroom van het overtollige vermogen van de benzinemotor, die wordt opgeslagen in de hybride batterij. De elektromotor dient ook als startmotor voor de benzinemotor. De tweede elektromotor dient voor de aandrijving van de auto en genereert stroom als de modus voor regeneratief remmen is ingeschakeld. De tweede elektromotor drijft de auto aan vanaf de start, bij lage snelheid en wanneer de elektrische modus is gekozen. De elektromotoren in de nieuwe Prius zijn kleiner van formaat en hebben een betere kracht-gewichtsverhouding.
[/quote pers.toyota.nl]

Badkuip?
Toen dinsdagochtend mijn collega Fokke instapte was het eerste wat hij zei: “Wat is dat voor witte badkuip?” Hij bedoelde uiteraard de spierwitte midden-console, en toen moest ik even heel hard lachen. Het ziet er inderdaad nogal idioot uit als je nog nooit eerder zoiets gezien hebt, maar wees gerust het went snel en na een dag weet je niet beter en let je er niet eens meer op. Op weg naar werk viel Fokke op dat de Toyota Prius heerlijk stil is en dat de passagiersstoel heerlijk zit, iets dat mij ook al opgevallen was van de bestuurdersstoel. Mijn zwager was er ook erg over te spreken want die heeft een hekel aan leer met warm weer, zweten en zo weet-je-wel dus die stoffen bekleding beviel hem uitstekend. Het dashboard viel bij Fokke in de smaak en bij mij idem dito, een lekker groot kleuren display precies zoals het hoort. En verder dat typische brede smalle display in de ‘verte’, wat ik persoonlijk eg fijn en mooi vindt. De bediening van alle functies op zowel het display als het stuur is eenvoudig en duidelijk. Het enige wat ik echt vreemd vond en niet heb kunnen vinden is het annuleren van een ingesteld navigatie-adres. Ik kon nergens een knop met daarop het woord “ANNULEREN” vinden, uitermate vreemd want die zit er bij mijn weten altijd op. Ik heb nog twee mensen laten zoeken maar ook die konden ’m allebei niet vinden. Wat betreft de muziek kan ik niet anders zeggen dan dat die uitstekend is voor een dergelijke auto. Toch kon ik nergens vinden welk merk audio is gemonteerd, alleen bij de Executive staat vermeld dat het om 10 JBL premium speakers gaat. De Toyota Prius Dynamic was verder voorzien van stoelverwarming, maar de bedieningsknopjes daarvan zitten zo diep verborgen achter de middenconsole dat ik ze pas een dag later – en ook nog eens bij toeval – zag zitten. Die bedieningsknopjes horen gewoon binnen handbereik te zitten, het lijkt wel alsof ze er op het allerlaatste moment ‘ingetekend’ zijn.

Verder zit er zo’n beetje alles op en aan wat je maar kunt bedenken qua handigheids- en veiligheids-electronica; een HUD, MID, LDA, PCS, RCTA, TSS, AHB, BSM… maar wat heb je daar allemaal aan als je permanent met je smartphone in je handen zit de godganse dag. Einstein schijnt ooit gezegd te hebben: “I fear the day that technology will surpass our human interaction. The world will have a generation of idiots.” En het klopt echt want ik zie alleen nog maar idioten om mij heen die niet met hun fikken van hun smartphone af kunnen blijven. Ik denk dat ik één van de weinige Nederlanders ben die geen smartphone heeft en er ook echt nooit één wil. Als je auto rijdt dan moet je daarmee bezig zijn en niets anders, maar dat is duidelijk tegen dovemansoren gezegd. Wat betreft de accessoires zit je goed bij Toyota, er is een ruim aanbod beschikbaar. Zoals de fraaie geïntegreerde fietsendrager, fietsdakdrager, de bagagebox, portierwindschermset, stootlijsten, bumperprotectors, spatlappen en ga zo maar door. Vroeger mocht de Toyota Prius niets trekken maar deze nieuwe versie mag 725 kg aan de trekhaak hangen, genoeg dus voor de al genoemde fietsendrager of een vouwwagen. Ik ben wel heel erg benieuwd wat het verbruik is met zo’n vouwwagen erachter, kom je dan nog ergens rond de 1:20 uit of duikelt het verbruik dan hard naar beneden. Jammer dat ik dat dan weer niet kan testen, en al had ik het gewild dan kon het nog niet want deze testauto had geen trekhaak.

Strakke bak!
Ik heb al dat totaal absurde infantiele gezeik van autojournalisten over de Toyota Prius nooit begrepen, al dat gemekker over het in hun ogen spuuglelijke design en de volgens hun immer loeiende CVT kan ik helemaal niets mee. Als je constant met een loeiende CVT rondrijdt dan kun je gewoon niet autorijden zeg ik altijd. En dat blijkt ook wel want niemand haalt de gunstige verbruikswaarden die ik haal, en ik rijd absoluut niet als een bejaarde rond geloof mij maar. Lees het testverslag van die Toyota Prius Plug-in Hybrid nog maar eens, daar werd ik in de verkeerde gemoedstoestand lastig gevallen door bumperklevers en in plaats van even op de rem te gaan staan heb ik toen gas gegeven. En toen bleek die volgens veel automobilisten en autojournalisten lullige bejaardenauto heel wat meer in zijn mars te hebben dan die bumperklevers voor mogelijk hadden gehouden. Oh en deze jongen incluis trouwens, want ook ik had totaal niet verwacht dat de wegligging zo ongelofelijk goed zou zijn. Aan de andere kant had ik het wel een beetje kunnen weten, Toyota heeft natuurlijk wel een naam hoog te houden. Net als bijvoorbeeld Ford hebben ze ook bij Toyota de vering/demping van hun auto’s prima voor elkaar. Voeg daar de goede balans bij van de hybridemotor voor en het accupakket achter en je snapt waarom de grip van de banden met de uitstekende vering/demping zoveel beter is dan je zou verwachten op grond van het uiterlijk. Ze zeggen dan ook niet voor niets: “Ga nooit op het uiterlijk af!” De Toyota Prius die ik dit keer mee had die had geen kleine wielen en gek genoeg ook geen banden met lage rolweerstand. Er zaten 17-inch wielen met Bridgestone Turanza banden op deze Toyota Prius, kortom geen bijdrage aan zuinig rijden dus maar ik ga het zien.

Zuinigheidsrit
De Toyota Prius met de 17-inch velgen die ik mee had gekregen staat te boek als driemaal 3,3 liter/100 km. Kortom het maakt niet uit of je binnen of buiten de bebouwde kom rijdt 1:30,3 is altijd het minimaal haalbare. Aangezien ik op de snelweg met een constante snelheid van 100 km/u al een subliem verbruik van 1:32,4 had gehaald, ging ik er stiekem vanuit dat ik dat met mijn speciale zuinigheidsrit zou moeten kunnen verbeteren. Omdat mijn broer net een nieuwe Toyota Yaris 1.5 Full Hybrid had gekocht had ik hem uitgenodigd om mee te rijden zodat ik hem mijn zeer zuinige rijstijl kon laten zien. En misschien moet ik die autojournalisten van de ANWB ook maar eens meenemen, want als je dit schrijft kun je absoluut niet autorijden. Wat een ongelofelijk stelletje prutsers zijn dat zeg, zelfs met 120-160 km/u haal ik nog steeds een hele nette 1:19,2. [quote ANWB.nl] De nieuwe Prius bleek tijdens een eigen brandstofmeting goed voor een gemiddeld verbruik van 1 op 23,2. Dat is weliswaar fors minder dan de 1 op 33,3 waarmee wordt geadverteerd, maar we scoorden wel boven de uitkomst van de rekenformule van Athlon en TNO, die een representatiever beeld geeft van het praktijkverbruik van een personenauto. Volgens die formule is de Prius goed voor een score van 1 op 21,5. [/quote ANWB.nl] Na vertrek ging het ACC er direct op en voor het eerst kon ik nu met een Toyota Prius met een snelheid van 80 km/u volledig elektrisch rijden. Kijk dat zet nou zoden aan de dijk dus ik ben benieuwd wat voor verbruik ik ga halen met mijn gewone zuinigheidsrit. Bij de haakse bocht ter hoogte van De Zilk aangekomen ben ik maar niet net als met de Infiniti Q30 met 80 km/u op de cruise control door de bocht heen gereden. Met passagiers in de auto haal ik nooit dat soort fratsen uit. Ik vond een snelheid van 70 km/u ook wel mooi zat, maar toen ik door de haakse rechterbocht heen gereden was had ik zoiets van dit ging wel héél erg makkelijk. Op naar Vogelenzang waar ik vooral benieuwd was hoe de hoge verkeersdrempel bij de ingang van het dorp aan zou voelen, want ik ben namelijk erg te spreken over de vering/demping van deze nieuwe Toyota Prius. En inderdaad was de steil op- en aflopende verkeersdrempel een eitje voor de Toyota Prius. De weg door het dorp is een 30-zone dus ik wilde de ACC op 35 km/u vastzetten, maar lager dan 45 km/u kan de ACC niet worden ingesteld.

Op de bomenweg aangekomen kon ik de snelheid weer opvoeren naar 60 km/u, en ook nu weer zoveel mogelijk elektrisch rijdend uiteraard. Gelukkig is de route naar Zandvoort via de Nachtegalenlaan weer open, alleen is de weg na de zeer langdurige reconstructie (riool + weg) naar mijn mening te mooi geworden. De mooie verkeersdrempel voor de fantastische S-bocht is verdwenen en het asfalt is superstrak geworden. Ik zat nog steeds op nul keer remmen en ik was benieuwd of ik de T-splitsing zou kunnen nemen zonder te remmen. Dat lukte zowaar weer eens en dat gaf mij hoop dat er een nul keer remmen inzat deze avond. Voor vertrek had ik nog even een uitgeprinte powerpointpresentatie doorgelezen. Ze hadden daar op een rijtje gezet hoeveel zuiniger elk model van de Prius was ten opzichte van zijn voorganger. De eerste Toyota Prius had een verbruik van 5,1 ltr/100 km, de tweede versie 4,3 ltr/100 km=16 procent beter, de derde versie 3,9 ltr/100 km=9 procent beter en de vierde versie (deze dus) 3,0 ltr/100 km=23 procent beter. Kijk dat is nog eens een hele grote sprong voorwaarts, en het is geen papieren waarde want ik haal het opgegeven verbruik ook echt – heel dik! – in de praktijk. Deze nieuwe Toyota Prius bereikt daar nu al de norm van 2030 mee. Op weg naar de boulevard liet ik mijn broer nog even zien hoe ik bochten en rotondes zo efficiënt mogelijk neem, hoe hoger je bochtensnelheid hoe minder je gas bij hoeft te geven na een bocht of rotonde en dat bespaart benzine. Verder heb ik hem ook het gebruik van de “B” (motorrem) in plaats van de gewone rem laten zien. Die remt minder hard (=eigenlijk hetzelfde als afremmen op de motor met een handgeschakelde auto) en is daardoor perfect te gebruiken om de juiste bochtensnelheid af te regelen. Zodra de Toyota Prius iets teveel afgeremd wordt slinger je het fraaie kleine pookje in één vloeiende beweging weer in “D”.

De benzinemeter stond nog steeds strak op “VOL” en ik ging er vanuit dat dit ook zo zou blijven. Na 2 dagen rijden besefte ik al dat de technici van Toyota een waar kunststukje geflikt hebben. Deze Hybride steekt zo ontzettend knap in elkaar dat-ie iets kan wat geen enkele andere auto kan en dat is in 99 procent van je ritten 1:20 tot 1:30 of zelfs meer scoren. Alleen als je verschrikkelijk gaat lopen planken op de snelweg met snelheden van 120-160 km/u kom je eindelijk onder de 1:20 terecht, maar ook dan maar net aan dat is toch werkelijk geniaal. Vlakbij de boulevard moest ik remmen voor een auto die ik de hele tijd al zag twijfelen. Ik had het dus aan kunnen zien komen en ik baalde dan ook als een stekker. De zee was onstuimig en ik kan daar altijd weer van genieten, vooral als er veel kitesurfers op zee zijn. Over de boulevard rijdend op weg naar de duinenweg hadden we gelukkig niemand voor ons rijden. Zo kon ik dus heel mooi netjes constant en dus zuinig blijven rijden. Op de Duinenweg is het bord van 80 km/u vanaf zee komend iets naar voren geplaatst. Netjes 80 km/u rijdend haal ik hier zelfs dan nog vaak automobilisten in op de bochtige stukken. Grappig want die bochten beschouw ik amper als bochten, wat alles zegt over hoe bang veel automobilisten zijn in bochten. Tot mijn verbazing hoefde ik bij de stoplichten niet te remmen en op de terugweg ook niet. Op mooie zomeravonden is het vaak druk hier met wandelaars en fietsers en is de kans dat je moet stoppen voor het stoplicht levensgroot. Op de terugweg bleef het lekker gaan waardoor ik steeds meer begon te balen over die eenmaal remmen. Als het zo goed zou blijven gaan zou ik dus zomaar op een nul keer remmen met een CVT-auto uit kunnen komen. In de bocht naar de Nachtegalenlaan heb ik de Toyota Prius nog even heerlijk heel mooi rechtsaf de bocht ingehoekt. De wegligging van deze auto is echt zo fantastisch, jammer dat maar zo weinig autojournalisten dat eerlijk toe durven geven (of ze kunnen totaal niet rijden da kan natuurlijk ook nog). In de bocht bij De Zilk heb ik ook nog even zitten genieten, er reed een snelle auto achter ons maar die was na de lastige bocht totaal gezien. In Katwijk aan Zee aangekomen bleef het bij 1 keer remmen, dus ik baalde behoorlijk maar het verbruik maakte mij weer blij want dat was exact gelijk aan de door Toyota opgegeven 1:30,3. En wat betreft de remmen, tja die bevielen helaas goed. Krachtig genoeg en goed doseerbaar, maar om zuinig te rijden gebruik ik ze liever niet.

Manusje-van-alles-dag
Woensdag zou een rare dag worden, eerst naar werk, dan na een grote ICSI naar de Arbo-arts, dan zwemmen in het Valkenburgse meer, vervolgens een spandoek ophalen in mijn appartement, eten bij mijn oudste zus en als laatste een fotoshoot met mijn zwager samen in Noordwijk-Binnen. Oh en als allerlaatste na de fotoshoot nog even de Samsonite kofferset fotograferen. De rit naar de Arbo-arts was een supersnelle hopelijk-ben-ik-nog-op-tijd-rit. Om een lang stuk omrijden af te snijden rij ik met mijn Renault Twizy vaak het parkeerterrein van De Jeugdzorg op aan de verboden kant. Daarna rij ik aan de inrijkant even 10 meter over een verboden stukje weg, maar ja ik had superhaast en het is daar altijd superrustig dus ach moet kunnen. En dus reed ik met een gewone auto voor deze keer ook maar eens de verboden kant op. Daarna was het bij elk stoplicht plankgas optrekken en niet harder rijdend dan de maximum snelheid naar het volgende stoplicht. Nou moet ik zeggen dat ik helemaal never ever nooit meer lasercontroles, snelheidscontroles of überhaupt nog politie zie. Maar ik ga geen risico lopen want die boetes zijn tegenwoordig zo onbeschoft hoog dat gaat werkelijk helemaal nergens over. De dikke Mercedes-taxi die met mij opreed moest elke keer moeite doen om mij bij te houden. Met accelereren op korte stukken verloor-ie het sowieso, daarvoor is een CVT gewoon superieur aan een handbak of een gewone automaat. Aan het einde van het Engelendaal volgt een mooie volgens veel automobilisten krappe (met twee auto’s lijkt dat zo vanwege de dichte vangrail rechts) bocht naar links. Als je de bocht goed kent kun je er gewoon met een normale snelheid doorheen. Ik was op tijd bij de Arbo-arts en na een goed gesprek ben ik meteen gaan zwemmen.

Op weg naar het Valkenburgse meer heb je een hele mooie flauwe linkerbocht onder de A44 door. Dat is ook weer net zo’n bocht als aan het einde van het Engelendaal, want ook deze bocht lijkt krap vanwege de vangrail in de bocht. Typisch dat veel automobilisten daar op de een of andere manier ‘bang’ voor zijn en dan in de bocht gaan remmen of zelfs gaan staan kamperen. Met de Toyota Prius kon ik er heerlijk hard en strak doorheen, ja het kan echt met deze auto! Na het zwemmen ben ik gaan eten en meteen daarna heb ik mijn zwager opgehaald voor de fotoshoot. Noordwijk-Binnen was ik al een tijdje niet meer geweest dus dat leek mij wel leuk met deze Toyota Prius. Het meest verrast was ik door twee mooie actiefoto’s, het leek net alsof ik een totaal andere Toyota Prius op de foto’s zag dan in werkelijkheid. Zo blijkt maar weer eens dat de lijnen van een auto soms veel mooier zijn dan je denkt. In een bevroren actiebeeld vallen je ineens dingen op die je daarvoor niet had gezien. Na de fotoshoot ben ik stante pede door gereden naar mijn appartement om de bagageruimte op te meten met mijn door Samsonite in bruikleen gegeven kofferset van 3.500,- euro. En er paste in totaal de standaard hatchback kofferset + 1 extra 33-liter koffer in. Niet verkeerd en samen met de 725 kg aanhangwagen (of fietsendrager op de trekhaak dat kan natuurlijk ook) meer dan voldoende voor een fijne vakantie.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×50-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 4×33-liter + 13-liter

Huh?
Wat direct opviel bij het instappen is dat de zit nogal laag is, lager bv. dan die van de Toyota Yaris 1.5 Full Hybrid van mijn broer. Dat is natuurlijk fijn want daardoor is deze auto geschikt voor een breed publiek, we worden namelijk steeds en ouder en dus krakkemikkiger en dus minder lenig. Vermeldenswaardig in dat opzicht is dat mijn broer met een landelijk op te zetten turnprogramma bezig is genaamd “Een leven lang bewegen”. Ik heb zelf vroeger veel geturnd en ben vast van plan weer te gaan turnen als dit programma start. Sommige automerken zoals BMW doen erg moeilijk als je het hebt over ouderen en auto’s, ze willen niet graag geassocieerd worden met ouderen lijkt het wel. Vreemd want de markt voor ouderen wordt steeds groter en dus is het slim om daarop in te spelen met bijvoorbeeld een lage instap. Maar wie denkt dat die lage instap pure marketing voor ouderen is heeft het mis, uiteraard is men ook bij Toyota opportunistisch want een lagere auto heeft een lager zwaartepunt en dus een betere wegligging. Samen met de onafhankelijke wielophanging (double wishbone) zorgt dat voor een uitstekende wegligging. Het accupakket is overigens groter dan voorheen maar is in deze nieuwe Prius van de kofferbak naar onder de achterbank (waarop eventuele passagiers heerlijk ruim kunnen zitten) verhuisd. Hoe dan ook hebben al deze dingen eraan bij gedragen dat de wegligging en het stuurgedrag nog beter is dan dat van alle vorige Priussen en die waren al goed. Om dit nog even extra te testen ben ik donderdagmiddag uit werk vandaan binnendoor via Stompwijk en Zoetermeer naar Bleiswijk gereden. Ik heb de hele weg lang zitten genieten, naast lekker heerlijk rustig elektrisch rijden af en toe even lekker knallen. Het kan allemaal met deze auto en dat maakt ’m ook zo aantrekkelijk voor iedereen. Eigenlijk zou Toyota van mij best stuurflippers als accessoire mogen leveren. Ik denk dat dit deze auto nog leuker maakt en hij kan het gewoon hebben. Of desnoods verzinnen ze een nieuwe uitvoering met stuurflippers, de Toyota Prius GT of zoiets. Donderdagavond heb ik de Toyota Prius nog even afgetankt na alleen maar behoorlijk tot stevig doorrijden, én vooral totaal niet letten op zoveel mogelijk elektrisch rijden. Resultaat: 154,2 km/6,82 liter Euro 95 = 1:22,6 en dat is ongelofelijk netjes met een dergelijk sportieve rijstijl. Met elke andere vergelijkbare en zelfs kleinere auto’s scoor ik met een dergelijke rijstijl minimaal tussen de 1:10 en 1:15. Dit verdient dus gewoon het predicaat “Geniaal”.

Korting!
Vrijdagochtend moest ik naar de rechtbank in Amsterdam vanwege een hoger beroep wat ik had aangetekend tegen een wel heel erg vreemde boete. Ik had een boete gekregen van een politieagent in burger die zich niet had gelegitimeerd. Een politieagent in burger moet zich in principe ALTIJD ongevraagd legitimeren (tenzij er bv. een overval aan de gang is maar dat snapt iedereen), en dus zat die politieagent in burger hartstikke fout (hij had zijn politiepasje namelijk niet bij zich) en was die boete in mijn ogen ongeldig. Maar ja dan moet je eerst die boete betalen en dan hoger beroep aantekenen etc. om dan eindelijk ruim anderhalf jaar(!!!) later voor de rechter te mogen verschijnen. Het is toch wat met die Nederlandse rechtspraak zeg, mama mia wat een ellende. Omdat mijn zaak pas om 09.45u zou worden behandeld ben ik lekker binnendoor naar Amsterdam gereden. Ik probeerde zoveel mogelijk elektrisch te rijden om terug bij de importeur op een zo mooi mogelijk verbruik uit te komen. Via de A4 ben ik naar Roelofarendsveen gereden om verder binnendoor te rijden via Leimuiden, Rijsenhout, Hoofddorp etc. Vanaf Leimuiden richting Rijsenhout ben ik nog even een stuk over de 1.000-drempelweg gereden. Aan het begin zit daar een rotonde met een hele mooie slingerbocht + verkeersdrempel. Een erg lastige bocht om snel te kunnen nemen want het vraagt nogal wat van de vering/demping en het onderstel. Voordeel was dat er iemand achter me verschrikkelijk zat te pushen, dan gooi ik er altijd nog een schepje bovenop. Ik reed heel strak de rotonde op en af en sneed de verkeersdrempel in de slingerbocht perfect aan. Dat zorgde uiteraard voor een hoop onrust in het onderstel, maar de Toyota Prius herstelde zich na de verkeersdrempel perfect. Geen zwabbers of uitbreken niets van dat alles en dat mag ik toch wel bijzonder noemen voor zo’n gewone auto. De verkeersdrempels ben ik met allemaal verschillende snelheden overheen gereden, ik vind het leuk om te kijken bij welke snelheid alle vier de wielen nog net op het asfalt blijven.

Het zijn juist dat soort dingen die ik leuk vind om te testen, gewone omstandigheden zeggen niet want dan is bijna elke auto goed. Pas als je de grens op gaat zoeken (vering/demping, wegligging, verbruik, etc.) onderscheiden de echt goede auto’s zich van de gemiddelde auto’s. En bedenk dan goed dat het absoluut niet altijd de duurdere auto’s zijn die goed uit de test komen. Deze Toyota Prius is bijvoorbeeld geen erg dure auto, maar grappig genoeg scoort-ie wel hoog op alle punten. Hoe goed deze Toyota Prius is merkte ik in een bocht met drie veel duurdere auto’s van Duitse makelij. In Rijsenhout was ik linksaf geslagen richting Hoofddorp waar ik na een rotonde op een weg richting de A4 belandde. Op de dubbelbaans provinciale weg reed ik op een haakse bocht af, terwijl er achter mij een dikke Audi cabrio, een snelle Mercedes stationwagon en een snelle Mini Cooper kwamen aangestoven. Drie bestuurders die allemaal verschrikkelijke haast hadden en dus reed ik met mijn Toyota Prius uiteraard verschrikkelijk in de weg en dat lieten ze duidelijk merken ook. Ik besloot de snel de PWR-mode te activeren en stevig gas te geven, en juist omdat ze zaten te pushen was ik extra getergd. Ik remde heel erg laat voor de haakse bocht en smeet de Toyota Prius er hard in, dat het echt zwaar op de grens was merkte ik direct na de bocht want de Toyota Prius wilde links en rechts uitbreken maar liet zich gelukkig vrij makkelijk corrigeren. Ik kon een hele vette glimlach even niet onderdrukken want alledrie de Duitsers hadden even zwaar het nakijken. Na de bocht gaven ze uiteraard alledrie plankgas en stoven mij voorbij. Eenmaal in de rechtbank duurde het even voor ik aan de beurt was. Na een goed onderbouwd betoog en bijna een kwartier heen en weer gepraat halveerde de rechter mijn boete. Naar mijn mening een erkenning dat de agent in burger fout zat, anders had die rechter de boete nooit gehalveerd. Afijn ik ga dus weer in hoger beroep bij het gerechtshof in Leeuwarden want ik wil dat de boete volledig van tafel gaat.

Terug naar de baas
Vanuit Amsterdam ben ik over de A2 naar Raamsdonksveer gereden, althans dat was ik van plan maar in de tunnels bij Utrecht kreeg ik een waarschuwing dat er op de A27 iets aan de hand was. Tja iedereen ging vandaag op vakantie dus wat wil je nou? Ik ben toen maar heel snel alsnog naar de rijbaan richting de A12 geswitcht, en daarna via Gouda over de A20 naar Rotterdam gereden, en van daaruit naar Breda over de A59 naar Raamsdonksveer. Vlakbij Breda heb ik nog even de auto afgetankt: 174,1 km/7,76 liter = 1:22,43 en dan heb ik toch stevig doorgereden. Wat een geniale benzine-auto is dit zeg niet normaal gewoon.

Specificaties

Jaargang

2016

Carrosserie

Hatchback

Transmissie

E-CVT

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine/Elektriciteit

Type motor

Hybride

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

10,6 seconden

Topsnelheid

180km/u

Vermogen

B-72(98)/5.200 E-53(72) kW (pk)/rpm

Koppel

B-142/3.600 E-163 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.8/1.798 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,8 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

3,3 liter/100 km

Snelweg

3,3 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

3,3 liter/100 km

C02 uitstoot

70 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.540 mm

Breedte

1.760 mm

Hoogte

1.470 mm

Wielbasis

2.700 mm

Spoorbreedte voor

1.510 mm

Spoorbreedte achter

1.525 mm

Massa leeg

1.350 kg

Max. toelaatbare massa

1.790 kg

Laadvermogen

430 kg

Aanhanger geremd

725 kg

Aanhanger ongeremd

725 kg

inhoud bagageruimte

343 liter

Bandenmaat

215/45-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand