Toyota Prius Plug-In Hybrid Business 1.8 2017 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Toyota Nederland



Meest geniale benzine-auto van de melkweg!
En nog erger ik vind ’m ook nog eens ronduit mooi! Errug hè! Ik ben vanaf de allereerste seconde een Prius-liefhebber omdat de ogenschijnlijk geniale eenvoud van het hybride-systeem uitermate gecompliceerd is en juist dat intrigeert mij zo aan deze auto. Deze auto doet exact wat-ie moet doen en doet dat ook nog eens verdomde goed. Ik las ooit ergens een testverslag van een autojournalist die een Toyota Prius van een taxichauffeur met meer dan 1.000.000 km op de kilometerteller heeft getest. Geen kraakjes, geen piepjes en zelfs de originele NiMH-accu (=Nikkel MetaalHydride) zat er nog in en functioneerde nog steeds prima. Kijk dat noemen ze geen Duitse kwaliteit maar Aliën-kwaliteit, dat soort buitenaardse degelijkheid kunnen ze in Duitsland niet maken geloof mij. Tijd voor mij om de nieuwste versie van de Toyota Prius 1.8 Plug-In Hybrid Business Plus Automaat zoals deze Aliën-auto voluit heet te testen. Na een ongelofelijk lekkere motorrit arriveerde ik op mijn allerlaatste beetje reserve bij Toyota Nederland in Raamsdonksveer. Snel even mijn motor in de postkamer gezet op mijn vaste plekkie en dan tekenen, contactsleutel in ontvangst nemen en wegwezen. Ik vertrok met een volle Li-ion accu en benzinetank vanaf de Toyota-importeur en besloot om er meteen maar vol tegenaan te gaan wat betreft zuinig rijden. Ik moest behoorlijk wat kilometers rijden vandaag dus dan kon ik mooi meteen op de 1ste dag al kijken hoe zuinig deze nieuwe Toyota Prius 1.8 Plug-In Hybrid is.

Volgens de online brochure is de actieradius van de Li-ion accu 50 km en de elektrische topsnelheid 135 km/u wat ik helemaal niet verkeerd vind. De meeste dagelijkse ritjes van de gemiddelde Nederlander liggen ver onder de 50 km dus als je het een beetje slim aanpakt en steeds altijd en overal oplaadt kun je aan het eind van de maand je benzinemeter nog steeds nokkievol zien aanwijzen. Even ter uwer informatie – [quote ANWB.nl] Auto staat 23 uur per dag stil – Aan de proef deden zo’n vijfhonderd auto’s mee van 31 merken, verdeeld 142 modellen. In totaal zijn er 5,3 miljoen kilometers afgelegd, 283.247 trips gemaakt en draaiden de motoren 8.402 uur stationair. Gemiddelde staat de auto 23 uur per etmaal stil. De gemiddelde rit is 19 kilometer lang. [/quote ANWB.nl] Tja denk ik dan dat stationair draaien doet deze Toyota Prius Plug-In Hybrid al niet, en benzine verbruiken doet-ie ook amper en als een auto 23 uur per dag stilstaat dan vraag ik mij af waar heb je dan een auto voor? Het is dan ook niet zo gek dat ik veel mensen het afgelopen jaar tegen mij heb horen zeggen: “Ik denk dat ik mijn (te grote) auto maar de deur uit doe, dat stilstaande voertuig kost klauwen met geld aan onderhoud, wegenbelasting en verzekering.” Ik heb overigens 90 procent van de tijd in de Eco-modus gereden want de Normal- en PWR-modus voegen niets toe naar mijn mening. Natuurlijk heb ik een aantal keren een stoplichtsprintje gedaan in de PWR-modus en die won ik glansrijk dankzij de CVT, heel leuk maar meer ook niet.

Het halve land door
Na vertrek besloot ik meteen om er die dag maar één grote lange zuinigheidsrit van te maken. Ik moest mijn 83-jarige moeder naar een oogkliniek in Heerhugowaard brengen want ze wilde met het openbaar vervoer gaan (ze fietst nog elke dag 10-30 km) maar dat wilde ik absoluut niet. Maar goed eerst even naar Leiden om te zwemmen, dan naar huis om de Toyota Prius Plug-In Hybrid voor zover mogelijk op te laden en daarna naar Heerhugowaard. Het ritje naar Leiden verliep probleemloos want het is vakantie en dan zitten alle bumperklevers in Verweggistan. Het lukte prima om 100 km/u op de *Adaptive Cruise Control (=ACC) te rijden alleen moest ik op het grote touchscreen de grafische weergave van de energiestromen aanzetten. Je kunt die ook tevoorschijn toveren op het kleine schermpje direct voor het stuur alleen verdwijnt dat elke keer als het ACC een auto voor mij ‘ziet’ of …… Dat had Toyota echt anders moeten doen want nu word je helemaal knettergek van steeds een ander bericht op het kleine schermpje waar je totaal niet op zit te wachten als bestuurder. Er zit een return-knop om terug te gaan naar de instelling die je gekozen hebt maar dan blijf je op ‘return’ drukken. Bij Rotterdam aangekomen had ik beide snelwegbochten op beide verkeerspleinen vrij. Nou moest ik met deze Toyota Prius Plug-In Hybrid wel zorgen dat ik voldoende vaart had want even stevig gas bij geven zorgt ervoor dat de benzinemotor aanspringt en dat wilde ik absoluut voorkomen. Op het Terbregseplein kon ik op het laatste moment de buitenbaan pakken – NL=NurLinks-rijder – waardoor ik ondanks dat de snelheid wat lager lag dan normaal toch even kon voelen hoe de wegligging is. Er zitten namelijk maar 15-inch Bridgestone Ecopia banden om de velgen maar daar merk je dus helemaal niets van!

Persoonlijk vind ik veel eco-banden beter dan gewone banden, want ondanks de lage rolweerstand is de grip van die banden belachelijk goed. Ik herken deze ontwikkeling uit de motorwereld want ook daar zijn doodgewone tourbanden zo goed dat je een dief van je portemonnaie bent als je een dure sportband koopt. De tourbanden die nu op mijn motor zitten hebben tegenwoordig koud al net zo’n goede grip als een dure sportband. Zo’n sportband is niet alleen duurder maar gaat ook maar een kwart van het aantal kilometers mee dus tel uit je winst. Bij de afslag Zoeterwoude-Dorp heb ik de A4 verlaten en ook daar had ik weer even dikke pret in de fraaie S-vormige afritbocht. Remmen voor de stoplichten doe ik zoveel mogelijk met de B-stand oftewel de motorrem. Ik hoef dan alleen voor het volledig stilzetten van de auto het rempedaal aan te raken meer niet. Dat mooie kleine blauwe versnellingspookje blijf ik geniaal vinden, dat moet Toyota nooit wegdoen dat is een Prius-icoon wat mij betreft. Na het zwemmen ben ik snel naar mijn moeder gereden om de Toyota Prius Plug-In Hybrid aan de oplaadpaal te hangen zodat ik in ieder geval het eerste stuk naar Heerhugowaard elektrisch kon rijden. Misschien wel geen 50 km maar dan in ieder geval 30-40 km. Elke elektrische kilometer is er één en ik zeg dan ook altijd opladen waar je opladen kan, altijd en overal!
*ACC – werkt vanaf 45 km/u – Resume vanaf 40 km/u – Het ACC zet de auto automatisch volledig stil achter een voorligger bij het stoplicht en trekt vanzelf weer op na het aanraken van het gaspedaal of door de hendel van de ACC te bedienen

Zuiniger dan dit bestaat niet
Op de heenweg had ik bedacht dat we over de A44/A5/A9/N242 zouden rijden en terug helemaal binnendoor. Dat geeft een goede afspiegeling van het soort wegen die je kunt rijden tijdens een rit van 250-300 km. Ondanks de rust op de wegen had ik behoorlijk wat last van de vele vrachtwagens die ik steeds in moest halen. Als je namelijk 100 km/u constant wilt rijden overdag en niet steeds gas wilt geven om in te halen moet je goed kijken wanneer je in gaat halen. Goed spiegelen is dus van groot belang tijdens zo’n zuinigheidsrit. Toen we van de A5 de A9 opreden zag ik in de verte grote rookontwikkeling vlak naast de snelweg. Er stond duidelijk iets in de fik en de rook trok precies over de snelweg, op het moment dat wij langs reden ging het nog maar ik vermoed dat de steeds verder dalende dikke rookpluimen uiteindelijk een probleem zouden gaan vormen voor het snelwegverkeer. Onderweg vroeg ik aan mijn moeder haar mening over de Toyota Prius Plug-In Hybrid. Ze zei dat ze de auto heerlijk vind zitten en rijden en was zeer tevreden over de Toyota Prius Plug-In Hybrid. Ook de instap was ze zeer over te spreken, je hoeft dus echt niet persé Crossover te kopen voor een hoge instap want de instap van deze Toyota Prius Plug-In Hybrid is net zo goed. Bij de oogkliniek in Heerhugowaard aangekomen heb ik aan een dame achter de balie maar even gevraagd of ze een oplaadpaal in de buurt wist. Ik had al twee rondjes gereden en er niet eentje gezien die er volgens Oplaadpalen.nl wel zouden moeten staan. Het bleek dat er aan het einde van de weg bij Univé Verzekeringen een aantal oplaadpalen op het terrein staan. Ik ben dus gewoon maar het parkeerterrein van Univé opgereden en heb de Toyota Prius Plug-In Hybrid daar aan een oplaadpaal geplugd. Dat viel nog niet mee want die LoLo-oplaadpalen zijn echt ondingen! Pas na een keer of 4 lukte het eindelijk om het paarse oplaadlampje tevoorschijn te toveren.

Toen ik teruggelopen was bleek mijn moeder al klaar omdat er iemand uitgevallen was kon ze meteen geholpen worden. Voor ik vertrok had ik aan de dame achter de balie gevraagd hoe ik het beste kon rijden. Op de heenweg had ik namelijk een lange file aan de andere kant van de N242 gezien vanwege een brug die in onderhoud was. Toevallig las ik in het Noord-Hollands Dagblad in de wachtkamer een artikel over het onderhoud aan die en twee andere bruggen die elke dag kilometerslange files veroorzaken. De dame achter de balie raadde mij aan om in de NavSat de plaats Broek op Langedijk in te voeren en daarna richting Egmond te rijden dan kwam het vanzelf goed. En inderdaad heb ik geen file gezien en zijn we uiteindelijk naar Egmond aan Zee gereden om een hapje te gaan eten in een strandtent. Tijdens het zoeken naar een parkeerplek zag ik een oplaadpaal maar daar hing een Volvo V60 Plug-in Hybrid aan die jawel reeds vol geladen was. Je weet verdorie toch hoe lang het opladen duurt dan haal je je auto er toch even af als-tie opgeladen is. Er is niet irritanters dan een auto die vol geladen aan een oplaadpaal hangt. Bij mij in de buurt zie ik ook wel eens auto’s die een hele nacht tot wel 2-3 dagen aan een oplaadpaal hangen. Na een heerlijke maaltijd zijn we volledig binnendoor vanaf Egmond aan Zee via Castricum, IJmuiden, Vogelenzang, Noordwijk aan Zee naar huis gereden. Ik had onderweg goed op de score en het verbruik gelet en heb er thuis gekomen ook nog even een foto van gemaakt. Mijn score was 90/100 en we hadden totaal 275,9 km gereden waarvan 96,5 km binnendoor + 179,4 km snelweg. Aftanken leverde een zeer fraai verbruik op van 275,9 km/5,47 liter Euro 95 = 1:50,44. Kijk en dan heb ik nog niet eens de auto op kunnen laden tijdens het eten in Egmond aan Zee anders was ik waarschijnlijk op iets van 1:60 of hoger uitgekomen.

Het rijden
Tijdens het rijden van Heerhugowaard binnendoor naar Leiden kijk ik constant op naar de energiestromen op het grote touchscreen. Zodra de verbrandingsmotor aansloeg liet ik het gaspedaal even los en gaf opnieuw gas. De Toyota Prius Plug-In Hybrid schakelde dan direct weer over op elektrisch rijden, oké niet altijd maar het scheelt wel als je erop let want de keren dat de auto wel weer overschakelt op elektrisch rijden bespaart benzine. En dat het loont blijkt duidelijk uit het gerealiseerde extreem lage verbruik. Met een brandstoftank van 43 liter houdt dat in dat je theoretisch 2.150 km kunt rijden op een tank. Dat is ongeveer de afstand die ik maandelijks reed aan woon-werkverkeer toen ik nog in Utrecht werkte. Als je dan ook nog eens zowel thuis als op werk de Toyota Prius Plug-In Hybrid aan een oplaadpaal kunt hangen dan rij je met groot gemak 1,0 liter/100 km dus tel uit je winst op jaarbasis. Ik vind deze laatste versie van de de Toyota Prius Plug-In Hybrid echt een geniale benzine-auto waarmee je bij wijze van spreken – in tegenstelling tot een elektrische auto – heel de wereld over kunt reizen tegen zeer lage kosten. Ik kwam nog een grappig animatiefilmpje tegen hoe het Hybride-systeem van Toyota precies werkt en kwam er toen ook achter dat het een uitvinding is van een stel Amerikanen uit Californië. En net toen ik bezig was aan deze alinea kwam er een mailtje van Toyota Nederland binnen afijn lees zelf maar.

Green Machine!
Toyota Prius Plug-in Hybrid is enige echte ‘Green Machine’
– Maximale milieuscore van 5 sterren in ADAC EcoTest
– Met grote afstand de nummer 1
– Uitzonderlijk goede score van 47 milieupunten

De Toyota Prius Plug-in Hybrid is in de meest recente ADAC EcoTest als enige Plug-In auto beloond met de maximale milieuscore van 5 sterren. “Uit het oogpunt van milieu kunnen we concluderen dat van alle deelnemende plug-in auto’s de Toyota Prius Plug-in Hybrid de enige echte ‘Green Machine’ is”, aldus de ADAC, de Duitse zusterclub van de ANWB.

Overweldigende voorsprong
De Toyota Prius Plug-in Hybrid met een verbruik van 1,0 l/100 km en een CO2-emissie van slechts 22 gr/km gemiddeld, wint de ADAC EcoTest met een overweldigende voorsprong op de nummer 2 die slechts 2 sterren wist te behalen. Bovendien sleept de Prius Plug-in Hybrid maar liefst 47 van de maximaal te behalen 50 punten in de wacht die de ADAC uitdeelt voor de prestaties op het vlak van CO2 en verontreinigde stoffen. De runner-up behaalde met 30 punten een beduidend minder goede score.

Zoveel mogelijk elektrisch
De Toyota Prius Plug-in Hybrid is uitgerust met een efficiënte 1,8-liter VVT-i Atkinson-benzinemotor en een elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 90 kW (122 Pk). In druk en stedelijk verkeer rijdt de meest innovatieve Prius van nu zoveel mogelijk elektrisch. Hij kan circa 50 kilometer volledig elektrisch rijden; geschikt voor het meeste woon-werkverkeer. Bovendien is de Prius Plug-in Hybrid leverbaar met een Solar roof – een zonnepaneel op het dak – en kan hij dus zelfs op zonne-energie rijden.

Ambitieuze milieudoelstelling
De Prius Plug-in Hybrid levert een belangrijke bijdrage aan Toyota’s ambitieuze milieudoelstelling ‘Environmental Challenge 2050’. Een onderdeel hiervan is om de CO2-emissies van Toyota modellen met 90 procent ter verlagen in vergelijking tot het jaar 2010. Het hybride aanbod van Toyota in Nederland bestaat inmiddels uit 8 modellen waaronder de populaire crossover Toyota C-HR en nieuwste generatie Yaris. Verder is Toyota de enige fabrikant die een waterstofauto aanbiedt die als zodanig is ontworpen, de Mirai. Deze brandstofcelauto kent geen schadelijke emissies en stoot alleen waterdamp uit.

Louwman Exclusive
Vrijdagochtend ben ik eerst gaan zwemmen en daarna heb ik de auto aan de oplaadpaal gehangen want ik wilde ’s middags naar Louwman Exclusive in Utrecht. Dat is die autozaak met dat glazen uitsteeksel in de geluidswal naast de A2 richting Utrecht. Het was me gelukt om bij Decos een welkomstrobot te regelen voor de 1ste schooldag tevens ook mijn eerste werkdag als TOA (=Technisch Onderwijs Assistent). Naar mijn bescheiden mening staat het onderwijs stil en is het hard nodig dat de dagelijkse praktijk naar school wordt gebracht. En wat is er dan leuker dan die welkomstrobot naar school te brengen in een McLaren. Een goede vriend van mij – Mickey Kleijwegt – is fotograaf van de TVR-Club en die was laatst naar Zolder (circuit in België) met de TVR-Club en toen mocht hij van Wouter Dekker van Louwman Exclusive een rondje in een McLaren over het circuit rijden. Hij heeft toen een balletje opgegooid bij Wouter en die zei geen “Nee” dus… Twee weken geleden was ik met de Opel Ampera-e even langs geweest bij Jaguar/Land Rover-dealer Broekhuis in Houten en de directeur daarvan heeft mij toen in ieder geval een Jaguar F-Type toegezegd mocht de McLaren niet lukken. Kijk dat noem ik nog eens tof! Maar goed vrijdagmiddag ben ik dus met een volle accu richting Louwman Exclusive vertrokken en uiteraard ben ik volledig binnendoor gereden. Dat is Leiden -> Bodegraven -> Woerden -> Haarzuilens -> Vleuten -> Utrecht. Ik wilde proberen zo ver mogelijk te komen op 1 acculading.

Op weg naar de N11 had ik de oprit naar de A4/N11 helemaal vrij en dan blijkt dat je met deze Toyota Prius Plug-In Hybrid zelfs elektrisch rijdend gewoon lekker snel en strak door de opritbocht kunt sturen. De brandstofauto’s achter mij verdwenen gewoon uit het zicht en pas ruim na de opritbocht zag ik ze weer in mijn achteruitkijkspiegel verschijnen. Om zoveel mogelijk binnendoor te rijden besloot ik eenmaal op de N11 bij Koudekerk a/d Rijn de ventweg langs het kanaal te pakken. Het was er letterlijk uitgestorven zodat ik lekker rustig mijn eigen tempo kon rijden van 30/50/60 km/u. Bij Hoogvliet aangekomen ben ik weer richting de N11 gereden om over de N11 naar Bodegraven te rijden en daar weer de weg binnendoor naar Woerden te pakken. Het rijden ging fantastisch en dan merk je hoe ongelofelijk goed de Toyota Prius Hybrid (inc. de Plug-In) na vele jaren van doorontwikkeling is geworden. Eén ding heb ik nog niet aangestipt en dat is de werkelijk UITMUNTENDE vering/demping van deze Toyota Prius Plug-In Hybrid (en de vorige Toyota Prius Plug-In Hybrid had al zulke goede vering/demping). Die is zo ongelofelijk goed dat je er als testrijder eigenlijk niet eens op let omdat de vering/demping niets fout doet. Zelfs toen ik bij Louwman Exclusive over zo’n superirritante geel/zwarte snelheidsbreker heen reed merkte ik daar niets van. In elke andere auto hoor en voel je dan twee hele harde bonken. Bij Louwman Exclusive aangekomen had ik nota bene nog een aantal kilometers over, ik had bijna 57 km op een volle acculading gereden. En inderdaad zag ik op de terugweg toen de actieradius van de Li-ion accu op 0 sprong dat ik exact 60,0 km had gereden.

Heul veul afkortingen!
Toen ik de online brochure door zat te lezen viel me op hoe ongelofelijk veel afkortingen er bij de standaarduitrusting van deze Business Plus versie staan. Je zou bijna denken waarom kan deze auto nog niet zelf rijden als je leest hoeveel er automatisch voor de bestuurder wordt gedaan? Er zit er echt zo’n beetje alles op en aan wat je maar kunt bedenken qua handigheids- en veiligheids-electronica; een ABS, AHB, BA, BSM, EBD, HUD, LDA, MID, PCS, RCTA, RSA, SIPA, TRC, TSS, VSC, ETC, etc. etc. etc. etc. Eerlijk gezegd vind ik het allemaal een beetje teveel van het goede worden. Mijn persoonlijke probleem met al die systemen is niet zozeer die systemen zelf als wel de software en dan met name de softwarebugs die op kunnen treden. Feit is namelijk dat elke 1.000 regels softwarecode gemiddeld zo’n 25-40 softwarebugs (de meeste zijn ongevaarlijk maar ja die ene gevaarlijke softwarebug hè) bevatten. Reken maar uit hoeveel softwarebugs dat zijn op een paar 100 miljoen regels softwarecode in een moderne auto. Dat ik dus een groot tegenstander ben van de zelfrijdende auto lijkt me logisch, zeker als je bedenkt dat die zelfrijdende auto straks moet gaan kiezen wie of wat-ie aan gaat rijden als een ongeluk niet meer te voorkomen is, de bejaarde, het paard, de moeder, de hond of het jonge kind of… En wie is er dan aansprakelijk? Behalve een lange lijst afkortingen heeft Toyota ook een lange lijst met accessoires zoals de fraaie geïntegreerde fietsendrager, fietsdakdrager, de bagagebox, portierwindschermset, stootlijsten, bumperprotectors, spatlappen en ga zo maar door. Het interieur van deze Toyota Prius Plug-In Hybrid is gelukkig niet zo spierwit als in de laatste Toyota Prius die ik heb getest. Mijn ex-collega Fokke zei toen tegen mij: “Wat is dat voor badkuip joh?” Het zwarte interieur oogt fraai en het smalle lange display in de verte en het 8-inch touch-screen zijn lekker overzichtelijk. De bediening van alle functies op zowel het display als het stuur is eenvoudig en duidelijk. Wat betreft de muziek kan ik niet anders zeggen dan dat die uitstekend is voor een dergelijke auto. Toch kon ik ook nu weer nergens vinden welk merk audio is gemonteerd, alleen als je het optionele Luxury Pack neemt dan zit daar een JBL Premium audio met 10 speakers bij las ik. De Toyota Prius Plug-In Hybrid was verder voorzien van stoelverwarming, maar de bedieningsknopjes daarvan zitten zo diep verborgen achter de middenconsole dat je ze zomaar over het hoofd ziet. Die bedieningsknopjes horen naar mijn mening gewoon binnen handbereik te zitten. De stoffen stoelen zitten lekker en ook achterin zitten de passagiers lekker zeker als het gaat om de beenruimte.

De van-alles-en-nog-wat-dag
Zaterdag is bij mijn vanouds een dag waarop ik helemaal nul komma nul gepland heb staan, zelfs het eten doe ik net wanneer het mij uitkomt. De eerste actie van zaterdag was de fotoshoot met mijn zwager want het was mooi weer dus we grepen onze kans. De foto’s zijn mooi geworden maar toch niet helemaal wat ik wilde, ik was op de een of andere manier gewoon niet scherp die ochtend. Ik zag bij het terugkijken de nodige foutjes in de vorm van een te lange sluitertijd of een verkeerde hoek. Nou ja de gemiddelde lezer zal het niet zien dus ach. Mijn zwager was net als ik erg te spreken over de Toyota Prius Plug-In Hybrid. Hij vond de wegligging uitstekend, de zit was lekker, het sturen voelde lekker direct aan. We waren het zoals altijd weer helemaal met elkaar eens! Direct na de fotoshoot ben ik naar mijn garage gereden want ik moest de Samsonite kofferset nog fotograferen. Toen ik de achterklep opende had ik zoiets van: “Mama mia wat is die kofferbak klein!” Het leek wel of ze de bodem extra verhoogd hadden zo klein zag het eruit. ik had weinig hoop dat de standaard hatchbak-kofferset erin zou passen. Ik begon met fotograferen en dat viel mee en toen ik de afdekhoes had verwijderd bleek ik de achterklep zelfs met de volledige standaard hatchbak-kofferset te kunnen sluiten. Ik was totaal verbaasd maar het was toch echt zo, dit was echt weer zo’n gevalletje gezichtsbedrog, ha, ha. Ik lees vaak dat autojournalisten (net als ik overigens) ernaast zitten, verschil is alleen dat ik een kofferset heb om te kijken of mijn op-het-oog-schatting klopt. En dan vind ik het des te leuker als mijn schatting niet blijkt te kloppen.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 3×50-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter + 13-liter

In de middag ben ik nog even via Voorschoten en Voorhout binnendoor naar Leidschendam gereden, want de route via de Stompwijksche Vaart is nog steeds afgesloten. Het is best lekker als je volledig elektrisch binnendoor kunt rijden en die 50 km zijn dan ruimschoots voldoende. Wat mij vooral verbaast is dat het optrekken snel genoeg gaat waardoor de verbrandingsmotor niet hoeft bij te springen zoals bij de gewone Toyota Prius wel het geval is. Zodoende kon ik richting de A4/N14 rijdend behoorlijk vaart maken en met een lekker vaartje over de verzakkingen heenrijden. Terwijl ik over de verzakking heen reed moest ik tegelijkertijd hard in de remmen – en dan voel je die ruim 1.500 kg goed – voor het stoplicht linksaf richting de A4. Door de drukte op de N14 besloot ik toch maar de A4 terug te pakken. Ik kwam naast een Mazda MX-5 te staan bij het stoplicht en grappig genoeg trok die het niet in de mooie opritbocht naar de A4. Vervolgens overkwam me bij de afslag naar Zoeterwoude-Dorp hetzelfde. Daar reed een witte Audi A3 achter mij en toen ik heel mooi op de grens door de S-bocht van de afrit heen reed moest de witte Audi A3 (uiteraard een petje) afhaken. Voor het stoplicht zag ik het petje met grote ogen naar de Toyota Prius kijken, zo van wat gebeurt mij nou joh? Dat zijn altijd van die momenten waar ik zo ongelofelijk van kan genieten als ik in zo’n geitenwollensokken-auto rijd. De wegligging van deze Toyota Prius Plug-In Hybrid is verbijsterend goed, dit is voor mij dan ook 100 maal leuker dan bv. een Subaru WRX testen.

Snelwegzuinigheidsrit
Uiteraard moest ik ook nog even testen hoeveel kilometer ik zou kunnen halen op een volle Li-ion accu met 100 km/u op de ACC over de snelweg. Ik vertrok heel netjes maar niet té rustig rijdend, ik probeerde wel zoveel mogelijk normaal met het verkeer mee te rijden. Tot mijn stomme verbazing ging dat verbazingwekkend goed met deze Toyota Prius Plug-In Hybrid. Eenmaal op de A44 ging de ACC erop en ben ik richting Schiphol gereden omdat die afstand vice versa ongeveer 50 km is en ik verwachtte die afstand ongeveer te kunnen halen. Met 100 km/u zag ik de tripmeter sneller teruglopen dan binnendoor rijdend. Als je op het touchscreen de energiestromen-monitor tevoorschijn tovert dan staat rechts onderin hoeveel kilometer je nog kunt rijden op de Li-ion accu. Toen ik bij Schiphol omdraaide zag ik al dat ik Leiden elektrisch rijdend niet zou gaan halen. Ik was benieuwd hoe dicht ik in de buurt van de 50 km zou komen. Binnendoor rijdend had ik exact 60,0 km elektrisch rijdend gehaald en toen ik vlakbij Leiden was zag ik dat de accu leeg was op de stand van 46,1 km. Dat is helemaal geen verkeerde waarde en houdt in dat volledig elektrisch op en neer naar Amsterdam of Rotterdam geen probleem is. Gewoon zorgen dat er een oplaadpaal bij je werk staat of komt te staan en je rijdt voor een habbekrats.

Rijden Op-de-zon 1
Met de Renault Zoe Z.E.40 ben ik in april naar een zonnepanelenfabrikant in Stompwijk gereden om te vragen hoeveel zonnepanelen ik nodig had om vrijwel volledig elektrisch op zonne-energie te kunnen rijden. Voor de niet volledig elektrische Toyota Prius Plug-In Hybrid heb je uiteraard minder zonnepanelen nodig. Na wat rekenwerk kwam ik op de volgende hoeveelheid zonnepanelen uit. De Toyota Prius Plug-In Hybrid heeft een 8,8 kWh lithium-ion batterij. Dat is dus ongeveer 1.440 kWh uur per jaar = 1.650 Watt aan vermogen = 6 zonnepanelen van 275 Watt.

Rijden Op-de-zon 2
Er is nog iets grappigs aan de hand met deze Toyota Prius Plug-In Hybrid want de versie die ik mee had gekregen had het optionele ‘Solar pack’ = Solar roof (zonnepanelen op het dak) + draadloos opladen mobiele telefoon. Dankzij de zonnepanelen op het dak wordt de krachtige hybride batterij bijgeladen op momenten dat de auto geparkeerd staat. De zonne-energie wordt verzameld in een daarvoor bestemde batterij, en vervolgens overgebracht naar de hybride batterij. De zonnepanelen wekken voldoende energie op om jaarlijks zo’n 1.000 kilometer extra te kunnen rijden. Wanneer tijdens het rijden de zon schijnt, dan zorgen de zonnepanelen voor de energie die nodig is voor functies als het navigatiesysteem, verlichting en de elektrisch bedienbare ramen.

Nog niet klaar verdorie
Net toen dacht nu ben ik klaar met het testverslag las ik in mijn ooghoek dat deze nieuwe Toyota Prius Plug-In Hybrid twee elektromotoren heeft. Twee? Daar moest ik toch even meer van weten want dat wist ik dus niet. Toen ik op het internet ging zoeken op “Toyota Prius Plug-In Hybrid twee elektromotoren” vond ik echter nog meer interessante informatie (gasinjectie-airco, huh?) die ik niet wist op de website van Vetos.nl een vereniging van Toyota-dealers door het hele land.

[quote Vetos.nl]
Fascinerende techniek in nieuwe Toyota Prius Plug-in Hybrid
Er was al eerder een Prius Plug-in. Vergeleken met dat model heeft de nieuwe versie een elektrische actieradius die 2,5 keer is vergroot tot 50 kilometer. Verder is de topsnelheid in de elektrische modus toegenomen van 85 naar maar liefst 135 km/u en laadt het accupakket 65 procent sneller op. Al even indrukwekkend is het systeem dat de accu’s voorverwarmt, zodat de auto bij koud weer toch zijn optimale, elektrische prestaties levert. En dan hebben we het nog niet eens over de bijzondere airco gehad.

Gasinjectie-airco
Heel bijzonder is de airconditioning van de Prius Plug-in Hybrid, omdat die als eerste ter wereld werkt met een gasinjectie-warmtepomp. Deze absorbeert warmte uit de buitenlucht en dat kan, hoe vreemd het ook klinkt, zelfs wanneer het vriest. Het mooiste is dat de benzinemotor niet hoeft te draaien en dat het accupakket evenmin wordt aangesproken. Toyota claimt hierdoor dat het nieuwe systeem veel efficiënter te werk gaat dan een traditionele warmtepomp of elektrische kachel.

Twee elektromotoren
Hét onderscheidende kenmerk van de Prius Plug-in ten opzichte van de gewone Prius is dat hij veel grotere afstanden puur elektrisch kan afleggen. Hiervoor is de accucapaciteit verdubbeld, terwijl het volume van de batterijen slechts 66 procent toenam en het gewicht zelfs maar met 50 procent. Dat zegt veel over de efficiëntie! De Prius is er onder meer een stuk krachtiger door geworden: 83 procent maar liefst. De dynamo, die remenergie omzet in nieuw te gebruiken stroom, kan nu ook functioneren als elektromotor, zodat Toyota spreekt van het Dual Motor Drive System. In de praktijk betekent dit dat de benzinemotor minder vaak hoeft bij te springen. En dat scheelt veel brandstof.

Stilte
Toyota heeft niet alleen naar optimale efficiëntie van de nieuwe Prius Plug-in Hybrid gekeken, maar ook naar de rijeigenschappen. De auto staat op hetzelfde platform als de Prius zelf en daarover zijn al veel positieve berichten verschenen. De wielophanging is afgestemd op de specifieke gewichtsverdeling van de Plug-in Hybrid. Verder belooft Toyota extreme stilte tijdens het rijden, vanwege de ruimere toepassing van geluidsabsorberend materiaal. De Prius Plug-in Hybrid komt in mei naar Nederland.
[/quote Vetos.nl]

Laatste tankbeurt
Op de laatste dag heb ik de Toyota Prius Plug-In Hybrid afgetankt in Raamsdonksveer. De tripmeter stond op 401,5 km en na het aftanken gaf de onbemande benzinepomp 4,45 liter Euro 95 aan oftewel ruim 1:90. Kijk da’s pas zuinig mensen, mijn titel dekt de lading dus voor 100 procent.

Specificaties

Jaargang

2017

Carrosserie

Hatchback

Transmissie

E-CVT

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine/Elektriciteit

Type motor

Hybride

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

11,8 seconden

Topsnelheid

162km/u

Vermogen

B/E-72(98)5.200/53(72) kW (pk)/rpm

Koppel

B/E-90(122)/NNB nm/rpm

Cilinderinhoud

2.0/1.798 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,2 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

15-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Gemiddeld verbruik

1,0 liter/100 km

C02 uitstoot

22 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.645 mm

Breedte

1.760 mm

Hoogte

1.470 mm

Wielbasis

2.700 mm

Spoorbreedte voor

1.530 mm

Spoorbreedte achter

1.545 mm

Massa leeg

1.505 kg

Max. toelaatbare massa

1.855 kg

Laadvermogen

350 kg

inhoud bagageruimte

360 liter

Bandenmaat

195/65-R15

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand

Getagd met ,