Toyota Prius Wagon Dynamic Business 1.8 Hybrid 2013 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Toyota Nederland



Toyota=Visie-Vasthoudendheid-Verbeteren
Een dag voor vertrek heb ik de knoop doorgehakt en besloten toch op de motor naar Raamsdonksveer te rijden, om de Toyota Prius Wagon op te halen. Leiden -> Raamsdonksveer=1 uur met de motor terwijl Leiden -> Raamsdonksveer=3 uur met de fiets/trein/bus/lopen. Alhoewel maak van die 3 uur maar 5 uur want met de Fyra wist ik één ding heel erg zeker, en dat is dat ik absoluut niet op tijd aan zou komen! Liever kou lijden op de motor dan ergens in een weiland, op een stationnetje of weet ik veel waar staan te verkleumen. Bij mijn garage aangekomen moest ik eerst mijn motor door een stukje Noordpool duwen om op de weg te komen. Eenmaal op de weg was het gelukkig niet glad meer en kon ik goed doorrijden. Op de snelweg was het asfalt mooi droog, alleen was het hier en daar behoorlijk wit uitgeslagen van de vele pekel. Vreemd dat de zoutmaffia hier nog steeds volop zijn gang kan gaan, in veel wintersportlanden mag dat achterlijke strooizout helemaal niet meer gebruikt worden. Gelukkig stond er niet veel wind dat scheelt behoorlijk wat betreft de chillfactor. Maar vergis je niet zelfs met windkracht 4 voelt -4 graden Celsius altijd nog als -12,5 graden Celsius aan, en dat is verrekte koud geloof mij maar. Ik ben dan ook geen enkele motorrijder tegen gekomen op de snelweg. Bij Rotterdam->Gorinchem begon ik de kou te voelen, en eenmaal bij Werkendam voelde ik een aantal vingers en al mijn tenen niet meer. In Raamsdonksveer ben ik eerst nog even door gereden naar het centrum, om bij een benzinepomp + wasbox mijn motor schoon te spuiten in een wasbox. Anders vreet de pekel alles weg, ondanks het feit dat mijn motor altijd netjes binnen mag staan (in de postkamer) bij de Toyota-importeur. In de benzinepomp naast de wasbox heb ik mezelf eerst even opgewarmd, mijn vingers deden gewoon pijn van de kou! AU!!! En toch had ik geen spijt van dit motorritje, want ik wist zeker dat het bakje koffie dat ik zou krijgen bij Toyota de lekkerste koffie van deze planeet is. Zo werkt dat nou eenmaal na zo’n vriesritje, dan pas leer je de goede dingen van het leven weer intens waarderen. Toch was dit eigenlijk maar een mieten-motorritje. In 1995 ben ik een keer vanuit Duitsland (woonde mijn ex-vriendin) met -15 graden Celsius en windkracht 7 naar huis gereden, dat was pas serieus achterlijk belachelijk koud! Met chillfactor kwam ik omgerekend uit op -38 graden Celsius, en ik stond dan ook na 20 minuten rijden al bij een ‘Tankstelle’ met een hete bak koffie in mijn handen. Van de 4 uur die ik daarna nog moest rijden weet ik me tot op de dag van vandaag helemaal niets meer te herinneren. Mijn hersenen zijn toen waarschijnlijk even bevroren waardoor mijn korte termijngeheugen tijdelijk de geest heeft gegeven.

Beste stationwagon van de wereld
Na zo’n ijskoude motorrit is iedere warme auto uiteraard de beste auto van de wereld. En dus was de Toyota Prius Wagon die vrijdag de 25ste januari voor mij op voorhand de beste stationwagon van de wereld. Na een korte uitleg, waarbij ik het nodige interessante nieuws te horen kreeg over de Toyota Prius Wagon, kon ik vertrekken. Het meest in het oog springende nieuwsfeit vind ik zelf het li-ion accupakket, want Toyota maakte tot nu toe uitsluitend gebruik van een NiMH-accupakket (goedkoper dan li-ion, maar wel zwaarder en groter) in haar hybrides. De reden hiervoor is volkomen logisch, want bij Toyota doen ze nooit iets zonder een reden. Die reden is dat deze Toyota Prius Wagon alleen als 7-zitter in de showroom kon staan met een kleiner accupakket. Dat kleinere li-ion accupakket zit tussen de twee voorstoelen in, waardoor het mogelijk was om 7 zitplaatsen te creëren. Toen ik foto’s op ging zoeken op de perssite van Toyota moest ik zoeken onder Prius+, dat komt omdat deze Toyota Prius alleen in Nederland Wagon (op de achterklep staat overigens “Prius+”) heet. Dat kan omdat de Nederlandse importeur geen fabrieksimporteur is, en in Nederland wilde men graag een andere typenaam en aldus geschiedde. Maar niet alleen het accupakket is anders, ook het dashboard is volledig anders dan die van de gewone Prius. Naar mijn mening niet persé overzichtelijker maar wel nog weer mooier. Verder heeft deze Toyota Prius Wagon een ACC (=Adaptive Cruise Control) dat uitschakelbaar is zodat je dus kunt kiezen tussen ACC of CC (=Cruise Control). Erg handig! Het ACC schakelt zichzelf overigens automatisch uit bij een snelheid van rond de 30 km/u, en vlak voor het uitschakelen hoor je een duidelijk piepsignaal.

De rit naar huis had ik totaal geen zin om me te haasten, ik besloot daarom op de ACC terug te rijden. Dan loop je het risico met 90 km/u achter een vrachtwagen te komen hangen, wat dus ook gebeurde maar ach ik had toch geen haast. Wat me direct opviel is de uitstekende vering/demping, de stilte, en dat de bestuurdersstoel minder verder naar achteren kan dan ik verwacht had. Ik heb lange benen en voor mij met mijn 1.83m is het precies goed, maar ik heb geen idee hoe het is als je langer bent dan 1.90m zoals mijn broer. Het rijden in de Toyota Prius Wagon beviel mij uitstekend, en ik was benieuwd hoe het onderstel zich zou houden op de afrit bij Leidschendam. Gelukkig schoot er geen auto voor mij langs toen ik de afrit nam. Het gebeurt daar namelijk regelmatig dat er auto’s op de tweebaans afrit alsnog snel even van rechts naar links schieten, levensgevaarlijk (er ligt een doorgetrokken streep, dus het mag niet eens) want ik voeg altijd met een hogere snelheid in dan dat zij van baan wisselen. Ik kon dus mooi met een behoorlijke snelheid de bocht voor rechts voorsorteren nemen en het gas erop zetten. Het voelde boven verwachting goed aan, ik had namelijk een minder strakke wegligging verwacht. De comfortabele vering/demping doet haar werk duidelijk uitstekend. Toch voelt deze comfortabele vering/demping anders aan dan bijvoorbeeld die van de Chevrolet Cruze SW. Beiden zijn comfortabel maar de Toyota Prius Wagon staat op een schaal van comfortabel<->sportief iets meer richting sportief dan de Chevrolet Cruze SW.

Discussie met mijn zwager
Vrijdagmiddag werd ik gebeld dat ik mijn Renault Twizy zaterdagochtend weer op kon komen halen in Aalsmeer. Tijdens de rit daar naartoe in de Toyota Prius Wagon had ik een discussie met mijn zwager over de autojournalistiek. Dit naar aanleiding van mijn kritiek op o.a. Autoweek in mijn laatste testverslag (=Hyundai Veloster Turbo). Zolang ze echter onzin en leugens blijven schrijven in hun testverslagen zal ik daar kritiek op blijven hebben. Mijn mening is dat een autojournalist te allen tijde 100 procent onafhankelijk moet zijn, en dus zijn eigen bevindingen (lees: testresultaten) op moet schrijven zonder iets weg te laten, en al helemaal geen pertinente onwaarheden (lees: leugens) op moet schrijven. De grootste doodzonde is wat mij betreft plagiaat, iets dat nog steeds op grote schaal plaats vindt. De misstanden in de autojournalistiek staan wat mij betreft op één lijn met; het jarenlange verzwegen dopinggebruik in het wielrennen (slechts een enkeling gebruikte geen doping!), de misstanden in de medische sector (bv. neuroloog Ernst Jansen Steur), de misstanden in de wetenschappelijker wereld (bv. hoogleraar psychologie Diederik Stapel) en niet te vergeten onze 150 pathologische leugenaars in de Tweede Kamer. Toen ik motoren ging testen in 1998 merkte ik al snel dat de motorjournalisten van Motor en Moto ’73 (uitgeverij Sanoma net als Autoweek) logen dat het gedrukt stond. Deze motorbladen waren uiteraard niet blij met mij, maar toen ik schreef dat ze leugens opschreven zag ik langzamerhand toch iets veranderen in hun testverslagen. Meest achterbakse vond ik nog dat ze over mij gingen klagen bij de motorimporteurs. Met een PR-manager van Yamaha heb ik toen nog een veelzeggend en verhelderend gesprek gehad. Hij zei letterlijk tegen mij: “Daan ik koop de motorbladen, daar heb ik een apart budget voor!” Waarop ik tegen hem zei: “Ik ben niet te koop, al zet je een koffer met 1 miljoen euro voor mijn neus dan nog gaat de fik erin!” En dat meende ik ook echt en ook nu zou ik dat nog steeds doen. Als reactie hierop krijg ik dan steevast te horen: “Iedereen heeft zijn prijs!” Ik vrees echter dat deze mensen niet snappen dat Daan geen prijs heeft, zelfs een koffer met 1 miljard euro zou in de fik gaan. Gezondheid, geluk (=auto’s testen, met de motor op reis gaan), familie + vrienden, en genoeg geld om van te leven meer heb ik niet nodig. Is dat nou echt zo moeilijk te begrijpen?

exo2
Zaterdagochtend ben ik eerst heel vroeg gaan sporten, daarna heb ik mijn Renault Twizy opgehaald en om 13.00u ben ik in de Toyota Prius Wagon gestapt richting ‘t Zand. Ik had een li-ion accu opgestuurd gekregen van Rob’s Accessoires, maar die paste niet op de stekker van mijn exo2 bodywarmer. Later ontdekte ik dat ik een stekkertje los moest halen in één van de zakken waar de li-ion accu wel op past. Natuurlijk had ik ook even op kunnen bellen, maar ik had wel zin in een leuk autoritje. Net voor vertrek was het begonnen met sneeuwen, maar op buienradar had ik al gezien dat het niet lang meer zou duren. Op de A44 zag ik dat de sneeuw op de linkerbaan langzaam steeds meer bleef liggen. Toch durfde ik het zonder enig probleem aan om af en toe een wel erg langzaam rijdende auto in te halen. Zolang je – uiteraard op winterbanden rijdend! – rustig naar de linkerbaan stuurt, is er niets aan de hand. De meeste ongelukken met sneeuw op de snelweg gebeuren door te bruusk naar links/rechts sturen, geen afstand houden en te hard rijden allemaal als gevolg van zware zelfoverschatting. Tijdens het rijden door de sneeuw op de snelweg constateerde ik iets merkwaardigs, want waar bij andere auto’s de sneeuw op de voorruit bleek plakken daar waaide de sneeuw – als ware het rook in een windtunnel – over de Toyota Prius Wagon heen. Als je goed naar het profiel van de voorkant van een Prius kijkt snap je meteen waarom. De lage weerstandscoëfficient oftewel Cw-waarde van de Toyota Prius Wagon komt hiermee duidelijk, maar vooral ook op een leuke manier tot uiting.

Normaal gesproken word ik niet zo blij van het rijden in de sneeuw met een automaat, maar deze CVT op de Toyota Prius Wagon (alle hybrides van Toyota hebben een CVT) is niet zomaar een automaat. Op de site van Bosch staat het heel mooi en duidelijk omschreven: “De besturingsunit van de CVT selecteert automatisch de beste verhouding tussen toerental en het vereiste koppel voor de gewenste rijprestaties. Daardoor werkt de motor binnen een optimaal vermogensbereik en is het brandstofverbruik minimaal.” En dat merkte ik heel goed tijdens het rijden in de sneeuw, en daardoor voelt het rijden in de sneeuw zekerder aan dan met een gewone automaat. Allergrootste voordeel van deze Toyota Prius Wagon is de B-stand (=motorrem), daarmee kun je in de sneeuw werkelijk perfect afremmen zonder het rempedaal in te hoeven trappen. Daarvoor moet je uiteraard wel ver vooruit kijken, maar als motorrijder doe ik niet anders om te overleven in het dagelijkse verkeer. Op de provinciale weg heb ik vrijwel uitsluitend gebruik gemaakt van de B-stand en bijna het rempedaal niet aangeraakt. Verder heb ik wat stoplichtsprintjes gedaan in de PWR-mode, en die verrasten mij toch wel als ik eerlijk ben. Steeds als ik op een stoplicht af reed – en daar zijn er heel wat van op de provinciale weg richting Schagen – dan kwam er een auto alsnog (eerst leken ze achter mij te gaan staan) links naast me staan. Blijkbaar in de overtuiging dat de Toyota Prius Wagon een slome hybride is waar geen enkele vaart in zit. Omdat het vlak na elk stoplicht steeds van 2 naar 1 baan ging was het alles of niets. En gek genoeg won ik die stoplichtsprintjes steeds met groot gemak van de meest uiteenlopende auto’s, en dat is vooral te danken aan de CVT.

Groot dashboard
Wat opvalt als je op de bestuurdersstoel plaatsneemt is dat het dashboard groot, maar desondanks mooi en zeer overzichtelijk is. Naast het Toyota Touch Pro (=7-inch hoge-resolutie touchscreen met NavSat, multimedia en andere informatie) heeft deze Toyota Prius Wagon ook een HUD oftewel een Head-Up Display. In tegenstelling tot andere autojournalisten ben ik juist erg blij met dit Head-Up Display, en het is in mijn ogen dan ook zeker niet overbodig. Waarom ik er wel blij mee ben en andere autojournalisten niet heeft een hele simpele reden, in plaats van op het 7-inch touchscreen te moeten kijken kan ik naast de snelheid óók de bewegwijzering van de NavSat in het Head-Up Display zichtbaar maken (gewoon even wat knopjes proberen, dat noem ik dus ook testen!). En geloof mij als ik zeg dat ik 100 maal liever naar de bewegwijzering in het Head-Up Display kijk dan steeds naar het 7-inch touchscreen, want dat leidt namelijk veel meer af dan het Head-Up Display recht voor mijn neus. Verder beschikken de stuurknopen over een Touch Tracer Display, wat inhoudt dat zodra je een stuurknop (o.a. volume, nummer/zender zoeken, temperatuur) aanraakt dit zichtbaar wordt in de HUD. Ook weer zoiets waar je in geen enkel testverslag iets over leest en waarvoor ook nu weer juist het HUD erg handig is. Het is hetzelfde als met de ACC/CC (ook dat onderdeel hebben bijna alle autojournalisten over het hoofd gezien) en ik maak hieruit op dat de meeste autojournalisten geen tijd nemen, om een auto uitgebreid te testen zoals ik dat altijd doe. Verder blijkt maar hoe ongelofelijk belangrijk het is dat ik als autojournalist altijd zelf mijn auto’s ophaal. Ik weet dat grote autobladen hun auto’s op laten halen door studenten, maar daardoor kun je dus belangrijke informatie missen. Het overkomt mij namelijk regelmatig dat ik van de PR-manager iets te horen krijg dat niet in de brochure staat, en vaak is dat informatie die erg belangrijk kan zijn voor het testverslag.

Op het gebied van multimedia scoort Toyota goed wat mij betreft. Toyota Touch Pro is een mooi en overzichtelijk multimedia-systeem waarin je niet kunt verdwalen. Ik heb mijn iPod Touch in eerste instantie aangesloten op de USB-ingang. Ik kreeg dan netjes de lijst met MP3-songs te zien, alleen vind ik het scrollen door de complete songlist wat onhandig. Dat duurt echt te lang en als ik mijn iPod Touch via de Bluetooth aansloot dan kreeg ik helemaal geen songlist te zien. Na wat zoekwerk ontdekte ik een hele handige oplossing voor mijn probleem, gewoon “nummers” selecteren dan kun je daarna via de beginletters [ABC-DEF-GHI-etc.] de gewenste song heel snel selecteren. De acht JBL luidsprekers bevielen mij uitstekend, mooi warm geluid prima voor een auto van deze prijs. Op het stuurwiel zitten de nodige knopjes voor volume/telefoon/ACC afstand etc. Verder vind ik de plaatsing en de bediening van de automatische airconditioning erg fraai uitgevoerd. Eindelijk eens geen standaard spul maar een mooie grote draaiknop, waarmee je door de knop naar links of naar rechts te drukken de verschillende modi (verwarming/temperatuur/ventilator) kunt selecteren. De duurste versie waar ik in reed had naast een panoramadak + elektrisch bedienbare zonwering ook nog een automatische close-functie bij het afsluiten van de auto. En verder nog een parkeerhulpcamera, pre-crash veiligheidssysteem, automatisch dimmende binnenspiegel, elektrische lendensteunverstelling, afijn best veel voor een zeer zuinige én betaalbare stationwagon.

Auto<->Huis
Laat me iemand zijn auto zien en ik zeg je hoe schoon/vies zijn huis eruit ziet. Ik stap zo af en toe wel eens in een auto dat ik bij mezelf denk, wat een vieze gore bende is dat zeg gatver de gatver! Ik kan het niet helpen maar ik ben nogal schoon en hygiënisch op mezelf, en ook op mijn spullen en mijn huis. Misschien dat dit met mijn werk op de IVF-kliniek te maken heeft waar ik volledig steriel moet werken. Wie een beetje verstand heeft van celkweken weet wat ik daarmee bedoel. Zodra iemand niet netjes en dus niet steriel werkt, heeft die persoon namelijk zo een bacterie- of schimmel-infectie in één van zijn celkweken. Aangezien een infectie in mijn huidige werk grote gevolgen heeft voor een cliënt is hygiëne dus écht een halszaak. Handen wassen bij het verlaten en weer terugkeren op het laboratorium moet domweg een vaste discipline zijn voor iedereen. En ik kan jullie vertellen dat er bij ons op het IVF-laboratorium netter/schoner en dus sterieler gewerkt wordt dan in veel operatiekamers. Misschien dat jullie dan ook de vele operatiekamerdoden begrijpen dan wel de patiënten die na een operatie alsnog overlijden aan een ziekenhuisinfectie. Een auto van ‘mij’ (testauto’s zijn slecht tijdelijk van ‘mij’) ziet er dus altijd brandschoon uit van binnen, en dus deel ik de kritiek over de fraaie lichte luxe stoffen bekleding van de Toyota Prius Wagon 1.8 Hybrid Dynamic Business die ik overal lees dan ook totaal niet. Ik zou de privé-auto’s van de autojournalisten die hierover zeiken wel eens van binnen willen zien. En bovendien als je niet van lichte bekleding houdt dan kies je toch gewoon voor donkere bekleding, wat is dan in hemelsnaam het probleem? Het komt op mij wel heel erg gemaakt over, duidelijk een gevalletje Toyota bashen. Zoals ook altijd weer het geval is met de niet aflatende kritiek op de loeiende CVT. Ik snap daar dus helemaal niets van, in een handgeschakelde auto trappen ze het gaspedaal toch ook niet constant op de bodem.

Hier nog even de 4 modi/standen van de CVT op een rijtje voor de mensen die verder kijken dan hun neus lang is, en wel het maximale uit een dure tankbeurt willen halen.

1. EV (ook wel Stealth Mode genoemd): Als je deze stand kiest kun je bijvoorbeeld elektrisch het woonerf verlaten, handig in de vroege ochtend. In de EV-stand kun je tot 2 kilometer elektrisch rijden met een snelheid van maximaal 50 km/u.
2. ECO (Economy Mode): Deze stand zorgt voor maximale brandstofbesparing onder alle rij-omstandigheden. Het zorgt o.a. voor een langzamere gasreactie d.m.v. het elektronische gasreactie controle programma. Verder zorgt het er ook voor dat de air conditioning zo economisch mogelijk zijn werk doet.
3. PWR (Power Mode): In deze meest inefficiënte stand is er sprake van een snelle gasreactie en accelereert de Toyota Prius Wagon het snelst.
4. Normal Mode: Dit is eigenlijk geen stand die je in kan stellen, in deze stand staat de CVT als je geen van de andere drie standen ingeschakeld hebt.

Lastige zuinigheidsrit
Zondagmiddag was de meeste sneeuw al weg gedooid (ongelofelijk zo snel als dat ging), en toen ik na het zwemmen de zon door zag breken besloot ik een zuinigheidsrit te maken. Maar voor de zuinigheidsrit besloot ik eerst nog even snel een foto te maken van de Samsonite kofferset. Hoeveel koffers zouden er in de 7-zitter passen en hoeveel in de 5-zitter? Tot mijn grote verbazing passen er zelfs in de 7-zits configuratie nog een aantal koffers. En ik was nog verbaasder toen ik zag dat de op één na grootste kofferset volledig in de 5-zits configuratie past. De Toyota Prius Wagon lijkt niet erg groot, maar is dat van binnen dus wel degelijk! Wel is het zo dat de twee achterste zitplaatsen hooguit geschikt zijn voor kinderen, twee volwassenen kan ook wel maar dan voor een korte rit omdat je nogal opgevouwen zit. Daarna was het tijd om te vertrekken richting mijn vaste vertrekpunt, de onbemande benzinepomp in ‘t Heen naast de N206 in Katwijk aan Zee. Na het volgooien van de benzinetank schakelde ik de eco-stand in en reed rustig de N206 op. Ik liet de cruise control op de standaard instelling staan, ACC dus oftewel Adaptive Cruise Control. Dat is makkelijker want dan hoef ik niet elke keer de cruise control uit te zetten, als iemand voor mij een constant wisselende snelheid rijdt. Aan het einde van de N206 wist ik meteen hoe ik het aan zou pakken. Normaal gesproken heb ik met een CVT weinig tot geen mogelijkheden om af te remmen op de motor. Dat kan alleen als er 6-7 voorgeprogrammeerde versnellingen aanwezig zijn, meestal bediend door middel van stuurflippers. Deze Toyota Prius Wagon heeft echter iets anders, de B-stand oftewel een motorrem. Uitermate handig maar wel lastiger in te schatten dan normaal afremmen op de motor, kwestie van wennen zal ik maar zeggen. Een meter of 50 voor de bocht schakelde ik de ACC uit, en vlak voor de bocht schakelde ik met dat mooie piepkleine blauwe versnellingspookje de B-stand in. Zou het een 0 keer remmen gaan worden? De volgende bocht ging ook lekker en eenmaal in Vogelenzang bleef het goed gaan, geen rood stoplicht, geen plotseling overstekende voetgangers, geen niks noppes nada. De bomenweg ging ook lekker en de afslag naar Zandvoort gelukkig ook, en ja de T-splitsing lukte ondanks de verkeersdrukte zowaar ook weer eens zonder te remmen. Vervolgens ging het maar net goed bij het stoplicht in Bentveld, ook weer dankzij ver vooruit kijken en het op tijd inschakelen van de B-stand. Op weg naar de boulevard moest ik nog steeds de omleiding nemen, lastig want daardoor heb ik meer obstakels op mijn pad. De lastige rotonde lukte ook zonder te remmen en ik begon in een 0 te geloven.

Toen ik op de rotonde bij de vuurtoren rechtsaf sloeg zag ik verderop een auto die wilde gaan parkeren op een zeer onhandige (en uiteraard verboden!) plek. Er reden nog twee auto’s achter die auto en die moesten allebei remmen en stil gaan staan. Nog net op tijd kon ik de B-stand inschakelen en toen ik op minder dan 50 cm afstand achter de laatste auto zat ging deze net weer rijden. Oef! Dat ging echt maar net goed verdorie, op dat moment had ik toch wel even Spaans benauwd. Bij de eerstvolgende zijstraat sloegen de beide andere auto’s af, en dus reed ik weer heerlijk alleen richting de boulevard. De twee mooie bochten naar de boulevard gingen perfect, en ik begon me dan ook steeds meer af te vragen wat ik moet met testresultaten zoals “De besturing is indirect.” ,”… maar rijplezier is ver te zoeken.” en “Een sportieve rijstijl kun je beter achterwege laten.”!? Naar mijn mening vallen deze drie testresultaten allen onder de noemer ‘stierenpoep’, want een indirecte besturing dat is voor mij het stuur van een dikke Cadillac 360 graden draaien en dan nog gewoon rechtdoor blijven rijden, en rijplezier had ik meer dan voldoende in de sneeuw op de snelweg en tijdens stoplichtsprintjes op weg naar ‘t Zand, en sportief rijden is zelfs verrassend goed te doen. Aan het einde van het middelste stuk boulevard (je hebt een zuid/midden/noord-boulevard) moest ik verdorie dan toch remmen! Er kwam zoveel verkeer de rotonde opgereden die ook net allemaal richting het circuit afsloegen, dat de auto’s voor mij langer moesten wachten dan ik gehoopt had. Ondanks het inschakelen van de B-stand redde ik het net niet, en dus was de eerste keer remmen een feit. De noord-boulevard ging verder goed en ook het voetgangersstoplicht aan het einde van de duinenweg richting Overveen (=keerpunt=halverwege) had ik nog net groen. Even iets gas bij geven toen ik twee voetgangers op het stoplicht af zag lopen, was net genoeg om weer een keer remmen te voorkomen. De weg terug ging gelukkig ook weer erg lekker, alle stoplichten groen en toen was daar in Bentveld ineens die vrouw die met haar hondje het zebrapad overstak. Remmen! Twee keer remmen verdorie, en ik had nog zo gehoopt op een 0, en toen dat niet bleek te lukken een 1 maar helaas. Bij de N206 had ik nog even een fantastisch heerlijk adrenalineverhogend moment. In de voorlaatste werkelijk (vergeef me het woordgebruik) supergeile bocht ging ik met een behoorlijke vaart door de bocht, de snelheid lag zo hoog dat de Toyota Prius Wagon op het natte wegdek werkelijk perfect glijdend over vier wielen door de apex van de bocht heen vloog. Dat duidt op een uitstekende balans, en dat had ik nou net niet verwacht met het batterijpakket tussen de voorstoelen (vroeger lag het batterijpakket onder de achterbank). Hoezo sportief rijden kun je beter achterwege laten? Het bleef uiteindelijk bij twee keer remmen en dat is gezien de verkeersdrukte zeker niet verkeerd, en al helemaal niet voor een auto met CVT. Het verbruik kwam uit op 1:25 (opgave Toyota 1:23,8) en dat is ronduit goed te noemen voor een auto van een dergelijk formaat en gewicht.

Warm naar mijn werk
Het mag dan dooien maar het is nog steeds koud zo in de vroege ochtend. En dan vind ik stoelverwarming altijd heerlijk, alleen vind ik het dan wel weer jammer dat er alleen maar een aan/uit-knop op zit. Een draaiwieltje of een meerstanden-knop had toch wel gemogen in een auto van deze prijs. Maar goed beter iets dan niets zeg ik dan altijd maar, en dan heb ik liever wel dan geen stoelverwarming. Omdat op vrijwel de gehele route naar mijn werk een maximum snelheid van 50 km/u geldt, kan ik dus zo veel mogelijk elektrisch rijden. Het is namelijk wel zaak dat je snapt hoe het hybride-systeem werkt. Trek je bijvoorbeeld normaal op bij een stoplicht (met de rest van het verkeer mee dus) dan springt de benzinemotor altijd automatisch bij. Het is dan zaak door te trekken tot ongeveer 55 km/u, daarna het gas los te laten en precies bij 50 km/u de cruise control in te schakelen. De auto rijdt daarna in 9 van de 10 gevallen (tenzij de accu leeg is) elektrisch verder, want doe je dit niet op deze manier dan blijft de benzinemotor meestal gewoon aanstaan. Het is dus wel degelijk mogelijk de Toyota Prius Wagon te forceren tot elektrisch rijden. Maar zodra de rotondes bij Leiderdorp in zicht kwamen was het even uit met het eco-rijden. Ik drukte de PWR-knop in en direct ging het gas erop, want ook al is deze auto er niet voor bedoeld ik wil toch altijd even kijken tot hoever ik kan gaan. De koeienrotonde ging werkelijk perfect behalve dat ik bijna een bestelbusje dwars door midden reed (dat was dus meteen de remmentest, conclusie remmen goed bevonden), die op het allerlaatste moment voorrang nam en niet had. Later die week ben ik nog een paar keer steeds iets herder over de koeienrotonde gereden, en geloof mij als ik zeg dat je sportief rijdend behoorlijk ver kunt gaan met deze comfortabel afgeveerde/gedempte Toyota Prius Wagon. Bij de McDonald’s heb ik ‘m zelfs even vol op het gas door de haakse bocht gehoekt, en ook dat ging prima maar helaas kon ik het ESP niet uitzetten. Desondanks kon ik toch goed voelen dat de balans van deze Toyota Prius Wagon uitstekend is.

Woensdagvond heb ik me uit werk vandaan even lekker uitgeleefd op het rotondecircus, daar had ik gewoon even verschrikkelijk veel zin in. Soms moet ik zo ongelofelijk goed concentreren op werk, dan kan ik echt niet anders dan even stoom afblazen op deze manier. Ik moet dan even wat adrenalineshots door mijn lijf voelen schieten. Misschien is dat een afwijking die typisch is voor motorrijders, geen idee maar ik heb het af en toe gewoon nodig! Binnenkort komen ze filmen bij ons op het laboratorium van RTL-Z, dus dan kunnen jullie het hypermoderne IVF-laboratorium waar ik werk met eigen ogen aanschouwen. Misschien wil de cameraman van RTL-Z mij dan ook even filmen als ik in mijn Renault Twizy over het rotondecircus heen rag. Terug naar de Toyota Prius Wagon, bij de eerste rotonde naast het Rijnland Ziekenhuis dook er een slome Opel-rijder voor mijn neus de rotonde op. Bij de volgende rotonde nam de Opel-rijder de binnenring waardoor ik niet lekker glijdend over de rotonderand heen kon rijden. Ik moest dus wel de buitenring nemen maar dat ging ook best lekker. Natuurlijk voel je het gewicht en natuurlijk is dit geen sportieve stationwagon, maar ik vind het wel een heel mooi uitgebalanceerde auto die precies dat doet wat ik ervan verlang. De kritiek op Toyota is volgens mij dan ook vooral onterecht, er is namelijk geen enkel ander automerk dat zoveel zuinige benzine-auto’s bouwt in alle soorten en maten. Denk ook even aan de grote luxueuze Lexus-modellen met een hybride-motor, die alle vergelijkingstesten met Audi en BMW keer op keer met groot gemak winnen. Tja 15 jaar ervaring met hybride-motoren haal je niet zomaar even in, zelfs de Duitse automerken niet.

Balans
Nog even terugkomend op de goede balans, want er is meer aan de hand met deze Toyota Prius Wagon. Deze auto heeft namelijk ‘Pitch and Bounce Control’, een systeem dat koetsbewegingen op een oneven wegdek onderdrukt. Dit systeem werkt samen met de wielophanging, maar gek genoeg kon ik geen enkele goede uitleg over dit systeem vinden op het internet. Het verbaast mij dat ik in geen enkel testverslag iets heb gelezen wat dieper op dit systeem ingaat. Als ik zoiets lees ga ik meteen heel het internet en YouTube afspeuren op zoek naar informatie dan wel een filmpje. Dit is het enige dat ik heb kunnen vinden. [quote Toyota.nl] De Full Hybrid Prius Wagon biedt sterke prestaties in combinatie met een ongeëvenaard comfort. Dat laatste mede dankzij ‘Pitch and Bounce Control’ wat koetsbewegingen op een oneven wegdek onderdrukt. Het systeem – dat samenwerkt met de wielophanging – maakt gebruik van het koppel van de hybridemotor waardoor rijcomfort en de rijeigenschappen naar een nog hoger plan getild worden. Zaken als startmotor, dynamo, koppeling en V-riemen ontbreken en hoeven dus ook niet onderhouden of vervangen te worden. Toyota rust de Full Hybrid Prius Wagon uit met een onderhoudsvrije, stalen distributieketting. En doordat de hybride-unit ook voor remwerking zorgt, gaan de remblokken aanzienlijk langer mee dan bij conventionele auto’s. De compacte hybride-batterij gaat zelfs een autoleven lang mee. [/ quote Toyota.nl]

Stadszuinigheidsrit
Omdat Toyota opgeeft dat je met deze Toyota Prius Wagon in de stad zuiniger kunt rijden dan op de buitenwegen, besloot ik net als met de Toyota Yaris Full Hybrid een stadszuinigheidsrit te maken. Op de laatste avond voor het terugbrengen ben ik direct na het eten in de Toyota Prius Wagon gestapt. Na het aftanken ben ik rondjes gaan rijden door Wassenaar, Leiden, Voorschoten, Leiderdorp, weer Wassenaar, Leidschendam en daarna via Stompwijk naar Leiden. Dit soort zuinigheidsritten zijn best wel een soort van vervelend en toch ook wel weer leuk. Een soort van vervelend omdat het gewoon totaal niet opschiet, en best wel leuk omdat ik meer verrassende dingen meemaak dan tijdens de normale zuinigheidsrit op en neer naar Zandvoort/Overveen. Aan het einde van de zuinigheidsrit wist ik echt niet meer waar ik allemaal geweest was. Soms ben ik zomaar een straat in gereden of heb zomaar een willekeurige afslag genomen. In Wassenaar had ik nog wel twee keer een paar irritante bumperklevers achter me hangen. Een groepje jongelui in een Mini Cooper, die ik dacht kwijt te zijn na een snel genomen bij een rotonde. Helaas hing de irritante Mini-bestuurder even later weer achter mij, dus toen een BMW 7-serie voor mij wel heel erg langzaam over een verkeersdrempel reed ben ik die op de verkeersdrempel maar even voorbij ‘gevlogen’. Met de grondspeling van deze stationwagon zit het dus wel goed. De Mini moest achter de BMW blijven hangen want het was daarna te bochtig om in te halen. Even later kreeg ik bij Duinrell een Jaguar achter me hangen, maar bij elke bocht of rotonde reed ik ‘m op de cruise control rijdend steeds even los. Ik remde dus nergens maar reed met de cruise control op 50 km/u door de bochten en over de rotondes heen (ga maar eens proberen, dan merk je hoe moeilijk het is om niet te remmen!). Bij voormalig MarineVliegkamp Valkenburg was ik deze bumperklever uiteindelijk voorgoed kwijt. De rotonde daar ken ik zo goed dat ik ‘m wel in vliegende vaart durfde te nemen. Na de rotonde moest ik ietwat moeite doen (stond niet in verhouding tot de snelheid) om de net niet uitbrekende Toyota Prius Wagon op de juiste lijn te houden. Voordeel van de snelheid erin houden was dat ik wél net aan het stoplicht haalde en de Jaguar net niet.

Daarna ben ik via Valkenburg ZH naar Rijnsburg gereden, ‘terug naar Oegstgeest’ en weer naar Leiden en vervolgens kwam ik op de vaste route naar mijn werk terecht. Via de vele stoplichten op de Willem de Zwijgerlaan kwam ik uiteindelijk over de brug bij de LOI (inderdaad die van de reclames) op één van mijn meest favoriete testtrajecten. Op het moment dat ik bij het stoplicht optrok reed er niemand voor of achter mij, maar halverwege de provinciale weg naar de koeienrotonde zag ik ineens twee gestoorde motorrijders (op Supersport motoren) in mijn achteruitkijkspiegel. Zoals jullie weten rij ik zelf ook motor maar deze twee reden echt als een stelletje achterlijke idioten. Ze zaten constant te bumperkleven en mislukte wheelies te maken. Ik kon niet wachten tot ik bij de koeienrotonde was deed een schietgebedje dat ze me niet in zouden halen. Vanwege tegemoetkomend verkeer kon dat niet maar ja met dit soort gekken weet je maar nooit. Vlak voor de koeienrotonde deden de twee motorrijders precies wat ik hoopte, ze pakten allebei de buitenring. Ik was aan een stadszuinigheidsrit bezig maar NU EVEN NIET!!! Ik gaf vol gas in de PWR-stand en vloog zwaar glijdend over de rotonderand heen. Het ging zo hard dat ik behoorlijk dwars over de rotonderand heen gleed, maar in dit geval telde uiteraard alleen het resultaat. En het resultaat was dat ik sneller was dan de twee motorrijders, want het lukte ze niet om voor mij in te voegen. Halleluja wat zullen die gasten gebaald hebben zeg, een oor aangenaaid door een Toyota Prius Wagon. Wie durft er nu toch te zeggen dat je met een Toyota Prius Wagon niet sportief kunt rijden. Allemaal leuk en aardig ik bleef wel zitten met de vraag of ik het op mijn motor af had moeten leggen tegen de Toyota Prius Wagon. Ik heb hier zelf op motor ook een keer met een automobilist te maken gehad die heel hard over de binnenring (maar niet over de rotonderand zoals ik!) van de rotonde heen reed, en kon toen maar net aan voor ‘m invoegen. Van het laatste stuk van deze stadszuinigheidsrit herinner ik me niets meer (ik heb nog heel lang na zitten genieten van mijn koeienrotonde-actie), behalve dan dat ik met zwaar piepende banden door de haakse bocht bij de McDonald’s heen ben gereden. Ik wilde even kijken tot hoever ik kon gaan in deze bocht, heel ver dus oftewel verder dan ik gedacht had! Na het aftanken kwam ik uit op 1:28 terwijl Toyota 1:26,32 opgeeft. Ik heb dus weer een lager verbruik gescoord dan Toyota in haar brochure vermeld. Het kan dus wel, maar ik geef toe dat het erg moeilijk was om mijn rechtervoet in bedwang te houden! Tijdens het aftanken voor de stadszuinigheidsrit scoorde ik overigens een verbruik van 1:15, niet eens zo verkeerd gezien het feit dat ik alleen maar aan het planken ben geweest.

Snelwegzuinigheidsrit
Normaal gesproken ben ik niet zo geïnteresseerd in het verbruik tijdens lange snelwegritten. Maar vanwege het persbericht “Groene auto’s toch niet zo zuinig!” heb ik besloten voortaan van het terugbrengen naar de importeur een snelwegzuinigheidsrit te maken. Volgens Travelcard-directeur Vink kun je de fabrieksopgave alleen benaderen door permanent met 80 km/u achter een vrachtwagen te kleven. En dat is geen normaal rijgedrag volgens dhr Vink. Dat laatste ben ik met hem eens, maar het eerste totaal niet! Laten we eerst beginnen met de belangrijke vraag wie er verantwoordelijk zijn voor het hoge verbruik van al die ‘groene’ auto’s op de Nederlandse wegen. De klanten van Travelcard zijn leaserijders en laat dat nou net een groep automobilisten zijn die vaak maar één stand van het gaspedaal kennen, en dat is bijna altijd en overal plankgas. In het testverslag van de Toyota Yaris Full Hybrid hebben jullie al kunnen lezen dat het verschil tussen plankgas rijden en zuinig rijden heel erg groot is. Zuinig rijden met een Full Hybrid levert zomaar een meer dan dubbele afstand op 1 liter Euro 95 op. Mijn mening is dan ook dat groene auto’s wel groen en dus zuinig zijn, 99 procent van de automobilisten kan – even heel gechargeerd gezegd – niet rijden! Ik heb zelf regelmatig naast een leaserijder in de auto gezeten, en kan dit verhaal dan ook bevestigen. Haast, bumperkleven, bellen, onoplettendheid, het zijn maar een paar dingen die mij zijn opgevallen als ik naast een leaserijder in de auto zat. Ik denk dat Travelcard-directeur Vink het met mij eens zal zijn dat dit geen normaal rijgedrag is. Dergelijk abnormaal rijgedrag resulteert namelijk in een véél hoger verbruik dan normaal rijgedrag.

Wat ik versta onder normaal rijgedrag voldoet aan de volgende punten: 1. Normaal optrekken bij stoplichten 2. Overal netjes de maximum snelheid aanhouden 3. Opschakelen bij een zo laag mogelijk toerental/optimaal koppel 4. Proberen remmen zoveel mogelijk te vermijden dmv. anticiperen 5. Op de juiste wijze inhalen en dus zo min mogelijk extra gas geven 6. Een hoge bochtensnelheid aanhouden zodat je na een bocht amper gas bij hoeft te geven 6. Correcte bandenspanning 7. Altijd gefocust zijn op het autorijden en het verkeer 8. Correcte zithouding. En met dat laatste punt begint het eigenlijk al, want na het instappen stelt een grote meerderheid van de automobilisten hun stuur, stoel en spiegels verkeerd af. Een verkeerd afgestelde bestuurdersstoel en stuurwiel zorgen ervoor dat een bestuurder niet relaxt achter het stuur zit, daardoor eerder moe wordt (en dus eerder geïrriteerd?) en zich daardoor niet meer goed kan concentreren. Zuinig rijden is een kwestie van mentaliteit en zit tussen de oren. Het gas diep intrappen levert 9 van de 10 keer namelijk hooguit 1-15 minuten tijdswinst op afhankelijk van de afstand. Het is pure perceptie om te denken dat je tijdswinst boekt door het gaspedaal dieper in te trappen. Lees mijn testverslag van de Porsche Panamera GTS nog maar eens daar staat een hilarische alinea in over dit onderwerp. En de Toyota Prius Wagon 1.8 Hybrid Dynamic Business? Die kwam uit op een hele nette 1:21 (nota bene in de Normal-stand, het kan dus nog zuiniger in de Eco-stand) van Leiden naar Raamsdonksveer, en dan heb ik 50-70-100-120 km/u gereden meest op de CC dan wel ACC. Dat zijn dieselwaarden met een benzine-auto, het kan dus wel degelijk!

Specificaties

Jaargang

2013

Carrosserie

Stationwagon

Transmissie

CVT

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine/Elektriciteit

Type motor

Hybride

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

11,3 seconden

Topsnelheid

165km/u

Vermogen

B-73(99)/E-60(81,6)/B+E-100(136) kW (pk)/rpm

Koppel

B-142/2.800-4.200 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.8/1.798 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:13

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,0 meter

Overig

Type bekleding

Luxe stof

Velgen

16-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

3,8 liter/100 km

Snelweg

4,2 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,1 liter/100 km

C02 uitstoot

96 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.615 mm

Breedte

1.775 mm

Hoogte

1.575 mm

Wielbasis

2.780 mm

Spoorbreedte voor

1.540 mm

Spoorbreedte achter

1.545 mm

Massa leeg

1.470 kg

Max. toelaatbare massa

2.115 kg

Laadvermogen

645 kg

inhoud bagageruimte

200/505 liter

Bandenmaat

205/60-R16

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand