Sjeik-Und-Volkswagen
In Qatar of de VAE zou ik totaal niet opgevallen zijn met deze spierwitte Volkswagen Tiguan 2.0 TDI want de huidige mode voor witte auto’s komt daar namelijk vandaan. En als een auto wit is dan moet ie van mij ook werkelijk spier- en spierwit zijn en dat is deze Volkswagen Tiguan dan ook. De Tiguan valt in de klasse van middelzware SUV’s zoals de Nissan Qashqai en Honda CR-V. Een klasse waarin de concurrentie moordend is dus het is dan ook de vraag of deze nieuwe Tiguan daarin overeind blijft. En dan bedoel ik absoluut niet alleen qua rijdynamiek maar vooral ook qua interieur. In ieder geval was ik verrast toen ik de Tiguan conceptcar zag, verrast omdat het niet domweg een kleine uitvoering is geworden van de Tuareg maar een kleinere SUV met een geheel eigen gezicht. Vooral de koplampen in combinatie met de motorkap en de gril vind ik erg mooi net als de achterkant. De auto klopt gewoon en bevat geen irritante accenten (behalve die te gewone antenne op het dak dan, ha, ha) die het geheel verstoren, want dat kom je helaas nogal eens tegen bij sommige auto’s van dit type. Juist vanwege de grootte van dit soort auto’s kun je daar snel de mist mee ingaan. Voorbeelden van hoe het absoluut niet moet zijn bijvoorbeeld de Chevrolet Captiva en de Kia Sorento. Deze auto’s vind ik echt gruwelijk lelijk!
Spic & Span
In eerste instantie zou ik een zwarte Tiguan 1.4 TSI 4Motion Sport & Style meekrijgen maar dat ging vanwege omstandigheden niet door. Na telefonisch contact een week later kreeg ik een witte Tiguan 2.0 TDI 4Motion Sport & Style mee en om heel eerlijk te zijn was ik daar absoluut niet rouwig want a ik ben gek op diesels en b een witte heeft mijn voorkeur boven een zwarte. De witte Tiguan is vrij luxe uitgerust met oa. een volledig leerpakket, verwarmde voorstoelen, touchscreen audio/GPS met achteruitrijcamera, bi-xenon meesturende koplampen én corner-lights kortom deze Tiguan is zeer compleet uitgerust zoals ik het graag zie. Wat is er nou lekkerder dan ’s ochtends vroeg in de vrieskou in een auto te stappen de stoelverwarming op stand 5 te zetten en nog ruim voordat de verwarmde lucht je tegemoet stroomt reeds binnen 50 meter alles warm te voelen worden. Heerlijk!
Wat me wel opviel is dat het voorgloei-lampje langer blijft branden als dat ik verwacht had van een moderne diesel, maar misschien had dat met het behoorlijk koude weer te maken. Ik heb namelijk laatst een diesel van een ander Duits merk getest en daar was ik erg verrast door de uitermate korte voorgloei-tijd. Maar ach wat boeit dat als het diesel motorblok lekker stil is. Onze fotograaf heeft laatst namelijk mee gereden in een gloednieuwe Citroën C4 Picasso en die produceerde een herrie die meer weg had van een scheepsdiesel in plaats van een stil hightech commonrail diesel motorblok van een auto. Bij deze Tiguan hoor je binnenin de auto amper dat het een diesel en dat vind ik best knap. Zowel onze fotograaf als onze webmaster waren allebei zeer te spreken over het 2-liter diesel motorblok van deze Tiguan.
Geen kleine Touareg!
Veel mensen, inclusief mezelf, maken zich schuldig aan het betitelen van de Tiguan als de kleine Touareg. Na het zien van en rijden in de Tiguan neem je de titel “kleine Touareg” niet meer in de mond. Want die titel is namelijk totaal onterecht, de Tiguan is een volwassen auto in een segment dat nog steeds groeit. Ik zie heel veel Qashqai’s, CR-V’s, Antara’s en X3’s rondrijden dus Volkswagen zal met de Tiguan juist in die markt nog een aardig graantje mee kunnen pikken is mijn veronderstelling. Navraag bij Volkswagen gaf direct al uitsluitsel, alle beschikbare Tiguans zijn al uitverkocht dus dat graantje zit wel goed. Grote vraag is natuurlijk kan de Tiguan stand houden tussen de Qashqai’s, CR-V’s, Antara’s en X3’s? Dat zijn namelijk niet de minste auto’s!
Elektronische lichtshow en handrem
Op de Tiguan aflopend is het erg leuk om ruim van tevoren de auto al te ‘unlocken’. Ter begroeting gaan dan de achterlichten en de koplampen even een paar seconden branden. Na het plaatsnemen is het sleutel in het contactslot, omdraaien, starten en wegrijden… Ja inderdaad direct wegrijden zonder de handrem eraf te hoeven halen want dat gaat namelijk automatisch. Er zit op deze Tiguan namelijk geen gewone handbediende handrem maar een electronische parkeerrem met autohold-functie. De zogenaamde ouderwetse hellingproef tijdens het examen kunnen ze dan ook schrappen als je in deze Tiguan af moet rijden want met de autohold-functie is die totaal overbodig geworden. Je kunt overigens nog steeds net als bij een handrem de handrem ‘aantrekken’ tijdens het rijden. Iets wat erg veel gebruikt wordt tijdens anti-slipcursusoefeningen.
Voor het wegrijden word je echter nog getracteerd op een mooie lichtshow door de bi-xenon koplmapen. Eerst stellen ze zichzelf af op de juiste hoogte, dan draaien beide koplampen naar buiten (linker koplamp naar links en rechter koplamp naar rechts) en vervolgens weer naar het midden en daarna stellen ze zichzelf weer af op de juiste hoogte. Erg leuk om te zien!
Hoe goed???
Ja gewoon goed, erg goed zelfs want ik heb de Tiguan perfect gecontroleerd laten glijden over 4Wheels in 4Motion. Het 4Motion-systeem werkt via een Haldex-koppeling (slechts 44 kilogram extra) en de allernieuwste generatie 4Motion reageert nog weer sneller als de oude versie en zorgt voor een minimale weerstand bij normaal gebruik op verharde wegen oftewel 90% aandrijving voor en slechts 10% achter. Onder extreme omstandigheden worden alle krachten echter bijvoorbeeld 50-50 aan de voor- en achteras doorgegeven. Qua rijden kun je de Tiguan het beste vergelijken met de Honda CR-V die wij in het testverslag de geuzennaam “Cool Rag-Voertuig” meegaven. Dat ik aangeef dat de Tiguan zich met de CR-V kan meten is een heel groot compliment, want ik en Vincent waren zwaar onder de indruk van de Honda CR-V! Na het ophalen kon ik al meteen even uitttesten hoe de wegligging is want op de oprit naar de A27 ligt een ongelofelijk brede lap asfalt. Groot genoeg om de Tiguan al even behoorlijk op de grens te rijden en dat voelde direct al erg goed aan. Het is voor mij altijd erg belangrijk dat het eerste gevoel direct goed is.
Daarna was het de snelweg op, cruise-control aan en met 100-120-140 km/u richting huis. Wat ik jammer blijf vinden bij Volkswagen is dat ze vast zijn blijven houden aan het pookje. Ik zou veel liever gezien hebben dat Volkswagen van die handige knopjes op het multifunctionele stuur had gestopt, juist bij een nieuw model als de Volkswagen Tiguan! Eenmaal thuis had ik een lekker gevoel in mijn lijf, maar ja wat wil je ook fantastisch mooi weer en dan heerlijk in een witte Tiguan.
Gevoelig voetje
Het is alweer een tijdje geleden dat ik een Volkswagen heb getest en direct na het plaatsnemen wist ik meteen waarom dit een typische Volkswagen is. Er zijn namelijk maar weinig andere auto’s waar ik altijd even moet wennen aan de doseerbaarheid van de koppeling. De koppeling van een Volkswagen gaat licht maar grijpt wat laat en kort aan in vergelijking met veel andere merken. Eenmaal gewend weet je echter niet beter en in combinatie met het uitstekende soepele schakelen van de versnellingsbak zorgt dit ervoor dat het rijplezier groter is dan bij veel andere automerken. Er is niets vervelender dan dat een auto niet lekker schakelt, met name bij snel optrekken komt dat namelijk vaak extra negatief naar voren. Van één naar twee opschakelen is dan bij sommige merken, bijvoorbeeld BMW, een kwestie van letterlijk met veel brute kracht in de tweede versnelling rammen (sorry voor het woord maar zo voelt het echt aan). Gezien de huidige stand van de techniek is dat natuurlijk ronduit belachelijk en Volkswagen laat steeds weer zien (net als bv. Honda, Seat of Skoda overigens) dat het totaal niet nodig is.
Zoals gezegd schakelt de Tiguan werkelijk heerlijk soepel alleen is de eerste versnelling wat aan de korte kant maar omdat je in de tweede versnelling direct langer door kan trekken is dat juist erg fijn. Elke keer weer voor een stoplicht trok ik bijna gelijk op met de auto naast me om er daarna rap vandoor te gaan zodra ik naar twee had geschakeld. In de eerste vier versnellingen is de Tiguan lekker rap en trekt ie goed door, in de vijfde en zesde versnelling is de echte kracht weg. Wat ik wel knap vind is dat de Tiguan zelfs met 60 km/u in de zesde versnelling gewoon normaal blijft rijden en zelfs nog, al is het zeer langzaam, blijft accelereren. Persoonlijk zou ik in het geval van deze dieseluitvoering altijd een automaat kopen puur omdat dat gewoon nou eenmaal het beste bij een diesel past. Qua verbruik is een automaat iets duurder maar bij een diesel maakt dat niet zo heel veel uit. Met deze handgschakelde bak kwam ik tot een gemiddeld verbruik van 1:14, maar 1:18-1:20 moet geen enkel probleem zijn als je “Het nieuwe rijden” nastreeft als autobestuurder.
Hoog op de wielen
De Tiguan staat behoorlijk hoog op zijn 18-inch wielen en dat zie je ook goed op de foto’s aan het overhellen in snel genomen bochten. Toch geeft de Tiguan dankzij het perfect werkende 4Motion-systeem geen krimp in snel genomen bochten, je kan ‘m werkelijk perfect permanent tegen piepende banden aan door een bocht sturen. Het zou geweldig zijn om op deze Tiguan het van Audi afkomstige ‘magnetic ride-systeem’ als optie te leveren. Samen met een sportiever onderstel (wel als optie leverbaar) levert dat volgens mij een werkelijk waanzinnig goed sturende Tiguan op. Maar ja de lange veerwegen hebben ook een groot voordeel en dat is dat je zelfs van hoge verkeersdrempels weinig niets merkt. Kijk da’s ook best lekker en als de Tuguan ondanks die lange veerwegen dan ook nog eens strak en zeker stuurt tsja dan heb je al snel zoiets van laat maar lekker zo. We zijn expres nog de ‘drempelweg’ van restaurant “De Witte Raaf” naar Noordwijk aan Zee gereden. Eigenlijk had ik dan ook nog de ultieme ‘drempelweg’ naar Schiphol-Rijk moeten rijden maar dat had ik helaas geen tijd meer voor. Waar gewone auto’s hard af moeten remmen voor de soms hoge verkeersdrempels daar geef je met deze Tiguan doodleuk nog een beetje extra gas. Toch waren er af en toe drempels bij waarvoor ik zelfs met deze Tiguan even in de remmen moest. Gelukkig heeft de Tiguan prima remmen, niet te bijterig maar wel prima doseerbaar en krachtig genoeg om de Tiguan ruim op tijd stil te zetten. Uiteraard heb ik nog even een ABS-test gedaan en die ging de Tiguan verrassend goed af want ik stond eerder stil als ik verwacht had op grond van het gewicht en de grootte van de Tiguan.
Grappige lifter
Toen ik en en Remko na het fotograferen net ingestapt waren en op punt stonden om weg te rijden liep er iemand op de auto af die heel brutaal vroeg of we hem een lift konden geven. Het bleek een stedenbouwkundige te zijn die een lezing moest geven op een middelbare school vanwege een project, maar per ongeluk een bushalte te laat was uitgestapt. Onderweg naar die middelbare school hadden we nog een hele leuke conversatie over het minimale toeristische karakter van Katwijk aan Zee, het kasteel Bam in Iran (was hij net als ik ook geweest), de antieke wolkenkrabbers van Jemen en over de zeer speciale grafstenen in Georgië. We bleken een zeer overeenkomstige visie te hebben wat betreft stedenbouw. Zo zie je maar brutalen hebben de halve wereld, en aangezien ik dit soort mensen erg kan waarderen hadden Remko en ik een leuke conversatie met deze brutale stedenbouwkundige in een brutale auto. En dat laatste “brutale” bedoel ik als een groot compliment want deze Tiguan beviel me eerlijk gezegd veel beter als ik verwacht had. En het grootste pluspunt is misschien wel dat deze Volkswagen Tiguan net binnen de groene zone voor de slurptax valt.
Euro NCAP
Altijd vermeldenswaardig zijn de crashtesten van de Euro NCAP. Met 5 NCAP-sterren haalt deze SUV de maximale NCAP-score. Gewoon uitstekend dus want niet alle SUV’s halen deze score, en met 4 NCAP-sterren is de Tiguan trouwens ook veilig voor kinderen. Met een maximum score van 5 NCAP-sterren en 34 punten staat de wagen op de tweede plaats in de small-SUV klasse, enkel de Land Rover Freelander doet het beter met 35 punten. Maar ja die Land Rover is wel een stuk lelijker als de Tiguan dus… Zowel voor de frontale als de zijdelingse crash kreeg de Tiguan de maximum score.
Specificaties |
||
Jaargang |
2008 | |
Carrosserie |
suv | |
Transmissie |
handgeschakeld | |
Aantal deuren |
5 deuren of meer | |
Brandstof |
Diesel | |
Type motor |
Diesel | |
Aantal cilinders |
4-in-lijn | |
Acceleratie (0-100/sec) |
7,2 seconden | |
Topsnelheid |
186km/u | |
Vermogen |
103(140/4.200) kW (pk)/rpm | |
Koppel |
320/1.750-2.500 nm/rpm | |
Cilinderinhoud |
2.0/1.986 liter | |
Turbo |
Turbo met intercooler | |
Aandrijving |
all-wheel-drive | |
Draaicirkel |
12 meter | |
Overig |
||
Milieu en veiligheid |
||
Score NCAP adult |
5 | |
Score NCAP child |
4 | |
Score NCAP pedestrian |
2 | |
Verbruik |
||
Bebouwde kom |
9,4 liter/100 km | |
Snelweg |
5,9 liter/100 km | |
Gemiddeld verbruik |
7,2 liter/100 km | |
Energielabel |
E | |
Afmetingen |
||
Lengte |
4.427 mm | |
Breedte |
1.809 mm | |
Hoogte |
1.686 mm | |
Wielbasis |
2.604 mm | |
Spoorbreedte voor |
1.570 mm | |
Spoorbreedte achter |
1.570 mm | |
Massa leeg |
1.566 kg | |
Aanhanger geremd |
2.200 kg | |
Aanhanger ongeremd |
750 kg | |
inhoud bagageruimte |
470 liter | |
Kosten aanschaf |
||
Kosten gebruik per maand |