Deze testauto werd ons aangeboden door Volvo Car Nederland
Zweedse Grooth-e-id
Samenvatting
Deze Volvo XC60 Recharge T6 AWD is mij prima bevallen in alle opzichten. Het interieur is mooi, de stoelen zitten heerlijk, de wegligging is uitstekend en de elektrische actieradius is ruim voldoende voor het gemiddelde dagelijkse woon-werkverkeer. Binnendoor 50 km/u rijdend haalde ik 85,5 km op één acculading terwijl ik op de snelweg 100 km/u rijdend exact 60,0 km haalde. Ik reed dan ook met groot gemak heen en terug naar werk op één acculading maar als je dat niet haalt kun je ‘m vast en zeker opladen in de buurt van je werk en kom je dus ook weer elektrisch thuis. De wegligging van deze Volvo XC60 Recharge is werkelijk uitstekend zeker als je de rijmodus ‘Constant AWD’ aanzet. Ik ben de avond voor het terugbrengen nog met een oud-collega wat gaan drinken en heb hem opgehaald in de Volvo XC60 Recharge. Hij was erg onder de indruk van het interieur en het rijden dus ja dat zegt genoeg denk ik. Wat betreft de bagageruimte was het een beetje vreemd want ik kon de 70-liter koffers niet gebruiken door de afwijkende vorm van de bagageruimte. Door passen en meten en meerdere foto’s te maken met de 33-liter en 50-liter koffers kwam ik er toch uit en bleken er behoorlijk wat koffers in te passen maar toch. Het enige wat mij tegenviel is het verbruik in de rijmodus Hybrid, dat betekent dat de benzinemotor ten alle tijden aan kan slaan indien nodig. Ik kwam in de rijmodus Hybrid uit op een verbruik van 1:42 terwijl ik in de rijmodus Pure (= puur elektrisch) uitkwam op 1:200.
Plus: Balans – Wegligging – Zit
Superplus: Elektrische actieradius – Wegligging met Constant AWD
Min: ACC heeft geen SET/RES-knoppen – Eco-rijmodus afwezig – Grafische weergave energie-stromen afwezig
Testverslag
Nou dat was me het dagje van wegbrengen en ophalen wel zeg, regen, kou en volgende week voorspellen ze zelf maar 10 graden Celsius. Mama mia het is dan de laatste week van april en al ruimschoots lente verdorie. Yeah right joh de aarde warmt op, ha, ha nou deze jongen gelooft daar helemaal niets van. Ik las laatst een heel goed onderbouwd wetenschappelijk artikel op Opiniez van de hand van Ferdinand Meeus. [quote Antarctica warmt niet op, al zeventig jaar niet] Satellietmetingen bevestigen dat er sinds het begin van de metingen in 1979 geen opwarming is op Antarctica, maar wel een lichte stijging op de Noordpool. Op beide plaatsen is het CO2-gehalte exact hetzelfde. Dit zijn ook ongemakkelijke feiten die niet worden opgepikt door de reguliere media, die helaas volop meegaan in eenzijdige alarmistische klimaatverslaggeving. Ze verkopen liever angst dan goed nieuws. Door satellieten gedane temperatuurmetingen geven volgens prof. Humlum van de Universiteit van Alabama het volgende beeld. [/quote Antarctica warmt niet op, al zeventig jaar niet] Tja hoe goedgelovig is iedereen? Laten we ons dan echt serieus piepelen door een stel dwaze nono’s in Den Haag die helemaal niets weten en helemaal niets kunnen? Dat zeg ik niet maar de bekende journalist Roderick Veelo in een tweet: “Hoe hebben we de rede en de logica ingeruild voor zulke dwazen aan het roer?” Weet je wat laat ik eens lekker een auto gaan testen! En die auto is een Volvo XC60 Recharge oftewel een PHEV met voorwiel-, achterwiel- dan wel vierwielaandrijving. FIJN! Na een gezellig gesprek met de PR Manager van Volvo Cars Nederland heb ik een krabbel gezet en kon ik in de netjes voorgereden Volvo XC60 Recharge PHEV stappen. Ja wat zou ik doen? Naar Leiden over de snelweg of binnendoor? Omdat ik alle tijd had en geen afspraken had staan besloot ik over de dijk naar Schoonhoven te rijden en daar de pont te nemen. Dan kon ik ook meteen mooie sfeerfoto’s maken oftewel twee vliegen in één klap! Mooie sfeerfoto’s vind ik persoonlijk erg belangrijk want een testverslag zonder mooie foto’s is gewoon geen goed testverslag. Naast de woordelijk geschreven vind ik ook de fotografie erg belangrijk. Het geeft aan dat je als autojournalist moeite doet om een mooi en gedegen testverslag af te leveren. Ja toch?
Het rijden in de Volvo XC60 Recharge beviel mij prima en heeft een uitermate stabiel weggedrag waarmee je het zelfs Porsches heel erg moeilijk kan maken. Op de éénbaans provinciale wegen richting Schoonhoven liggen er op de kruisingen dubbelbaans mini-rotondes en een Porsche Macan S Turbo (139.700,- euro) die al de hele tijd zat te bumperkleven dacht mij daar even achteloos via de buitenring in te halen. Ik vloog echter rechtdoor vol over de rotonderand heen de mini-rotonde op en af voor die Porsche langs. Die Porsche-bestuurder moest dus gewoon zijn meerdere erkennen in de Volvo XC60 Recharge. Ik kan wel stoppen met testen en de Volvo XC60 Recharge weer terugbrengen ha, ha! Maar er zat nog veel meer dikke pret aan te komen want niet veel later had ik een snelle Audi SQ2 met 301 Pk aan mijn kont hangen. Die dacht mij in een haakse rechterbocht even buitenom in te halen maar ik hoekte de Volvo XC60 Recharge zo verschrikkelijk hard de haakse rechterbocht in dat zelfs Daan even bij zichzelf dacht: “Doe normaal man!” Maar op even heel lichtjes opzij glijden na bleef de Volco XC60 Recharge perfect in het juiste spoor. Goed man die AWD! De reden dat de wegligging zo absurd goed is komt omdat de benzinemotor automatisch bijspringt als ik het gaspedaal diep intrap ja en samen met die vier Pirelli PZero banden in de maat 255/40-R21 om de velgen kleeft deze auto letterlijk aan het asfalt. Gek genoeg is er geen fysieke verbinding tussen de voor- en achteras dus die AllWheelDrive wordt puur via de elektronica afgeregeld. Wat ik wel jammer vind is dat ik nergens in het menu een grafische weergave van de aandrijving (lees: energiestromen) kon vinden. Dan kun je namelijk perfect zien welke van de twee motor(en) ingeschakeld is/zijn. Intussen zag ik bordjes met een pont erop dus ik wist dat ik dichtbij de pont naar Schoonhoven was beland. Ik hoefde gelukkig niet lang te wachten en stond bovendien vooraan in de meest rechtse rij. Eenmaal op de pont vroeg ik aan de pin-man wat een kaartje voor de motor kostte. Hij antwoordde: “Die kost 2,50 euro” en dat rekende hij ook af. Ik dacht eerst dat hij mij voor de grap matste maar toen ik thuis de tarieven bekeek zag ik dat een auto tot 2.200 kg hetzelfde kost als een motor. Huh?
Zoef naar huis
Eenmaal aan de overkant ben ik nog steeds zoveel mogelijk binnendoor gereden onderwijl zoekend naar de tripmeter. Ik had wel het knopje gevonden waarmee ik de tripmeter op “0” kon zetten maar de tripmeter zelf was nergens te vinden. Hoe dan??? Na lang zoeken in het Menu zag ik plotseling iets staan met display etc. en daar kon ik de tripmeter links onderin de tellerpartij zichtbaar maken. Waarom zou je dat onzichtbaar willen maken? Maar goed ik had het gevonden zonder het instructieboekje te hoeven raadplegen. Ik zag dat ik het sowieso niet ging halen op één acculading maar ik zou toch behoorlijk ver moeten komen. Als het meezat dan zou ik iets van 17-19 kilometer op benzine moeten rijden. Onderweg heb ik de Volvo XC60 Recharge nog even afgetankt voordat de Li-ion leeg was zodat ik zeker wist dat het totaalverbruik zou kloppen. Nou daar paste dus bijna nog 5 liter benzine in terwijl de benzinemeter “VOL” aangaf. Bij Gouda aangekomen wist ik blind hoe ik naar huis moest rijden want die route heb ik vroeger heel vaak naar een motorzaak daar gereden. Ik heb de snelste route maar genomen via de N207 en de N11. Ik was veel later thuis dan ik verwacht had maar goed ik had wel al mijn sfeerfoto’s. Na een lekkere kop groentesoep met brood ben ik gaan zwemmen terwijl de Volvo XC60 Recharge ondertussen aan de oplaadpaal hing. Dan had ik genoeg elektriciteit om naar Katwijk aan Zee te rijden en dan kon ik tijdens het zwemmen opladen om weer naar huis te kunnen rijden. De Li-ion accu van deze Volvo XC60 Recharge is 18,8 kWh groot en dus genoeg om binnendoor een heel eind te komen. Wat betreft de snelweg ben ik erg benieuwd want het is natuurlijk wel een auto van bijna 2.200 kg. En wat denk je dan? Kom ik thuis hang ik ‘m aan de oplaadpaal loop ik twee uurtjes later terug om te kijken hoeveel ie opgeladen is…. nou nul dus! Potverdorie weer een oplaadpaal die het niet doet, man, man wat word ik daar doodziek van. Ik ben maar naar de straat tegenover mijn zwager gereden en heb ‘m daar aan 1 van de 2 nieuwe oplaadpalen gehangen. Uiteraard ben ik er een paar uur later nog even naartoe gefietst om te controleren of het opladen goed ging. Ik ontgrendelde de auto en zag gelukkig 51 procent staan dus de Li-ion accu laadde op.
Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×50-liter + 2×33-liter
Zonder hoedenplank: 6×50-liter + 3×33-liter
Thank God It’s Friday = 2 weken Meivakantie!
Wat ben ik toch zielsblij dat ik op een school ben gaan werken zeg. Vrijdag 21 april moest ik dus nog even naar school voor mijn laatste werkdag voordat de meivakantie begint. Ik had de Volvo XC60 Recharge de avond van tevoren opgeladen en dat duurde langer dan ik dacht maar achteraf snapte ik waarom want voor een PHEV heeft deze auto best een grote Li-ion accu. De dag ervoor waren mij al een aantal dingen opgevallen dus daar besloot ik vrijdagochtend nog eens goed naar te kijken. Zo werkt de B-stand uitstekend maar naar mijn mening iets té goed als de vaart er eenmaal uit is. Van mij had dat wel iets minder heftig gemogen want nu kom je gewoon (te snel) tot stilstand en blijft de Volvo XC60 Recharge ook echt stilstaan. Meestal rolt een automaat in de D(rive)-stand door maar deze automaat dus niet. De Hold-knop hoef je dan ook niet te activeren want de Volvo XC60 Recharge blijft gewoon stilstaan. Om 07.10u sharp stapte ik in en reed richting de rondweg die op dat tijdstip nog lekker rustig is. Ik reed netjes 50 km/u maar besloot er toch geen stadszuinigheidsrit van te maken want ik moet altijd even dat stukje snelweg nemen om op school te komen anders moet ik oneindig ver omrijden. Ik had besloten om de Li-ion accu op te laden bij school en dan op de weg terug naar huis een stadszuinigheidrit ervan te maken. Ondanks de grootte van deze Volvo XC60 Recharge liet ie zich makkelijk door de smalle straatjes manoeuvreren op weg naar mijn werk. Waar ik het meest naar uitkeek waren natuurlijk de verkeersdrempels langs de vaart richting Nieuw-Vennep. Wat ik overigens wel irritant vind langs die vaart zijn de vele verschillende snelheden van 30-50-60-80 km/u. Een beetje veel voor zo’n kort stukje weg van slechts 5 kilometer. Maar ach die verkeersdrempels maken alles goed dat dan weer wel. De vering/demping van de Volvo XC60 Recharge is dus uitstekend.
Stadszuinigheidsrit
De rit naar huis noem ik altijd ‘Jumping home’ vanwege de vele hoge verkeersdrempels en met deze SUV kun je daar heerlijk overheen springen. Maar ik moest natuurlijk wel rustig aan doen dus het ACC ging muurvast op 50 km/u en geen kilometer sneller! Tot aan de A44 is dat prima te doen en ja over die hoge verkeersdrempels heen springen ging heerlijk in deze auto. Bij de oprit naar de A44 aangekomen besloot ik door te rijden over de Lisserdijk naar Lisse te rijden en van daaruit binnendoor naar Sassenheim. Vroeger was de N208 een 80-weg maar dat hebben ze veranderd in max. 60 km/u en omdat het druk was kon ik niet sneller dan 50 km/u rijden. Dat was dus een meevallertje voor mij. Bij Warmond aangekomen ben ik over de A44 heen binnendoor naar Oegstgeest gereden. En daar stond me toch lange files voor de mini-rotondes dat ik dacht ik duik gewoon even rechtsaf een woonwijk in en pak de parallelweg door de woonwijk. Nou dat was een hele goede keuze want daar reed geen enkele auto en ik was dan ook binnen no-time aanbeland bij de Rijnsburgerweg, gewoon even tien maal sneller dan de hoofdweg met zijn mini-rotonde-files. Omdat ik niet over de snelweg terug kon rijden het laatste stuk moest ik anders rijden dan gebruikelijk. De invalsweg naar mijn woonwijk is een regelrecht drama tegenwoordig daar staat elke werkdag een totaal absurde file. Ik ben dus maar door Oegstgeest en daarna onder de A44 door richting Rijnsburg gereden en daarna door Valkenburg ZH heen naar huis. Man, man wat moet ik tegenwoordig een moeite doen om thuis te komen zonder files (en oké 50 km/u rijdend) dit slaat toch werkelijk helemaal nergens meer op. Het rijden ging erg lekker en ik heb onderweg constant bij bepaalde theoretische actieradius-standen de tripmeter-standen opgeschreven zodat ik achteraf kon zien of die een beetje met elkaar klopten. Eenmaal thuis heb ik eerst even wat gegeten en daarna ben ik samen met mijn moeder naar Katwijk aan Zee gereden. Ik ben gaan zwemmen terwijl mijn moeder naar de gezellige Kattukse markt op het parkeerterrein direct naast het zwembad Aquamar is gelopen.
Ik had nog heel wat kilometers te gaan dus toen we weer thuis waren ben ik nog even een blokkie om gaan rijden door Wassenaar. Daar heb je namelijk veel lange rustige 50-wegen zonder verkeerslichten. Poeh dan is meer dan 80 kilometer op één acculading en ook nog eens 50 km/u rijdend best veel. En ik steeds maar goed opletten dat ik de tripmeter-standen op bleef schrijven. Nou die omgerekende elektrische actieradius klopte uiteindelijk totaal niet want in het begin leek ik omgerekend meer dan 100 km te gaan halen maar die waarde liep steeds verder terug totdat de benzinemotor startte bij 85,5 km. Dat is natuurlijk ook nog steeds een hele mooie waarde. Wel leuk om te laten zien dat elke keer als je omrekent bij een bepaalde theoretische actieradius in combinatie met de tripmeterstand dat die totaal niet klopt. De naar 100 procent omgerekende actieradius is steeds te hoog en uiteindelijk kom ik bij 0 km acculading dus op 85,5 km elektrische actieradius uit.
70 km = 100 procent vol geladen Li-ion accu
50 km = 20 km/Tripmeter: 29,8 km = omgerekend naar 100 procent = 104,3 km
43 km = 27 km/Tripmeter: 37,5 km = omgerekend naar 100 procent = 97,2 km
35 km = 35 km/Tripmeter: 45,4 km = omgerekend naar 100 procent = 91 km
15 km = 55 km/Tripmeter: 69,5 km = omgerekend naar 100 procent = 88,5 km
0 km = 70 km/Tripmeter: 85,5 km = 100 procent
Actiefoto’s
Mijn zwager had avonddienst dus dat was mazzel voor mij. Daardoor konden we op een mooie zonnige zaterdagmiddag actiefoto’s maken bij Het Corpus. Actiefoto’s zijn op zich niet zo moeilijk om te maken als je weet hoe je een spiegelreflexcamera in moet stellen. De enige mazzel die je moet hebben is dat er één foto bijzit die er net even uitspringt zoals die actiefoto op die fraaie rood stenen ondergrond. Verder kun je duidelijk zien dat het overhellen van de Volvo XC60 Recharge heel erg meevalt in snel genomen bochten.
Snelwegzuinigheidsrit
Wat ik mij regelmatig afvraag is waarom ik de enige autojournalist ben die aparte zuinigheidsritten maakt bij vaste snelheden. Maar ja dat zal wel komen omdat ik op wetenschappelijke laboratoria heb gewerkt. Daar moest ik heel secuur en plangericht werken en alle ins en outs beschrijven en meenemen van de testen die ik deed. De stadszuinigheidsrit (= 50 km/u) leverde al een mooie 80+ km-actieradius op dus ik was erg benieuwd waar ik met de dubbele snelheid op uit ga komen. Voor de snelwegzuinigheidsrit uit ben ik eerst even gaan zwemmen dan had ik dat alvast maar gedaan. Mijn moeder ging ook weer gezellig mee want die wilde nog boodschappen doen bij De Dirk in Katwijk aan Zee vanwege de staking bij Albert Heijn en omdat daar ook een dierenwinkel zit. Ze heeft de twee cavia’s van mijn jongste zus voorlopig dus die moeten ook nieuw zaagsel, kruidenhooi en knabbeltjes hebben. In een grote auto zoals deze Volvo XC60 test ik altijd stiekem even uit tot hoe ver ik kan gaan in de bochten voordat mijn moeder iets zegt. Dat bouw ik dan heel rustig op door elke bocht met net iets meer snelheid te nemen. De bocht naar Valkenburg ZH is zo’n mooie lange net niet te flauwe S-bocht. Ik hoorde niets dus na Valkenburg ZH sloeg ik linksaf richting de N206 maar ook nu hoorde ik niets. Pas bij de afslag naar ’t Heen zei mijn moeder: “Kan het wat zachter!” Na net zwemmen zijn we weer naar huis gereden en na de lunch ben ik in de vol geladen Volvo XC60 Recharge gestapt voor een snelwegzuinigheidsrit over de A44/A4/A5 en weer terug naar Leiden. Het rijden ging ondanks de drukte – het was een stuk drukker dan ik verwacht had op dat tijdstip ruim na de spits – best lekker en ik kon vrij goed precies 100 km/u aanhouden. Meestentijds reed ik op het ACC en af en toe ‘drukte’ ik ‘m dan door als de snelheid automatisch zakte maar het is toch fijner om het ACC dan even uit te schakelen en op een rustiger stuk weer aan te zetten. Lastige was wel dat ik me elke keer weer in de knopjes vergiste want er staat geen SET/RES/CANCEL op dus ik moest elke keer weer gokken. Dat vind ik dan wel weer jammer van Volvo, kies dan gewoon voor de algemene knopjes-taal zoals die in meer dan 90 procent van de auto’s zit. Bij de A4 aangekomen was het even opschuiven naar de juiste baan want van links schuiven vrachtwagens op naar rechts en van rechts komt invoegend verkeer de A4 opgereden. Gelukkig liggen daar vijf rijstroken dus ik vind altijd mijn weg wel. Op de A4 was het ook redelijk druk maar eenmaal op de A5 werd het een stuk rustiger. Het nadeel van de A5 is dat op het moment dat ik de helft van de accu had opgebruikt ik nog een behoorlijk stuk door moest rijden om weer om te kunnen draaien. Het alternatief is omdraaien bij Schiphol maar dat is in dit eerste vakantieweekend geen optie. Als je pech hebt sta je daar zomaar een half uur vast. Ach het zij zo en dus draaide ik later om dan ik had gewild en moest ik op de terugweg nog ruim 20 km op de benzinemotor rijden. De accu was trouwens leeg bij exact 60,0 km dus dat is netjes.
Snelheid: 100 km/u – Accuverbruik: 100 procent – Theoretische actieradius: 78 km – Tripmeter: 60 km
Rondje Space Business Park
Als laatste moest ik uiteraard nog twee rondjes Space Business Park rijden want eentje in de rijmodus Pure (elektrisch) en eentje in de rijmodus Constant AWD (benzine + elektrisch). Hieronder nog even de verschillende rijmodi uitgeschreven.
Hybrid – Power – Pure (= alleen elektrisch) – Off Road – Constant AWD
Auto – Behouden – Opladen
Benzinemotor – Voorwielaandrijving
Elektromotor – Achterwielaandrijving
AWD – Geen verbinding tussen de voor en achterwielen dus het afregelen gebeurt puur software-matig.
Wat ik wel jammer vind van deze Volvo XC60 Recharge is dat je het ESP/TRC niet uit kunt zetten. Ik was dus benieuwd wat er zou gebeuren als in het grensbereik aanbeland. In de rijmodus Pure werd mij dat al snel duidelijk want het ESP greep direct in toen ik ‘m op de grens reed. Dat rondje SBP was dus nogal gezapig en supersaai dus ik was benieuwd wat er in de rijmodus Constant AWD zou gebeuren in het grensbereik. Nou dat was dus 100 maal leuker want nu greep het ESP niet in! Ik vloog met piepende banden door de haakse rechterbocht en ook in de lange flauwe linkerbocht kon ik het gas er met gemak vol ophouden. Daarna stuurde ik iets naar rechts en reed net iets te ver door zodat ik de Volvo XC60 Recharge lekker hard de vrachtwagenparkeerplaats op kon hoeken. Met piepende banden vloog ik amper opzij glijdend de vrachtwagenparkeerplaats op en over. De links-rechts-combinatie was een eitje waarna ik op het rechte stuk even stil ging staan want er kwam uit de richting van de ESTEC een auto aan. Toen die auto in de haakse rechterbocht reed gaf ik plankgas en reed op de haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor af. En dat wil best wel met een systeem-vermogen/-koppel van 350 Pk/659 Nm. Ik moest echt even in de remmen maar liet de rem al snel weer los zodat de vaart er nog lekker in zat. De Volvo XC60 Recharge stuiterde met piepende banden door de haakse rechterbocht maar gleed minder naar links dan ik verwacht had. Uitstekende wegligging maar dat wist ik natuurlijk al, daarom zocht ik ook de uiterste grens van het grensbereik op. Ik zag dat er in de verte geen verkeer aankwam dus nu maar hopen dat er bij de rotonde aangekomen geen verkeer van links aan zou komen. Ik gaf weer plankgas en vloog heel mooi en heerlijk over de hoge verkeersdrempel heen. Ik gaf daarna nog gas bij maar voor de allerhoogste verkeersdrempel moest ik toch nog wat afremmen anders zou ik rechtdoor de rotonde overvliegen en dat wilde ik niet. De Volvo XC60 Recharge kwam tijdens de sprong met vier wielen los en dook heel diep in de veren na de landing. Nu was het zaak dat alles perfect zou gaan zoals ik wilde want na de rotonde volgt een blinde bocht. Na de landing gaf ik weer plankgas en vloog werkelijk perfect met zwaar piepende banden door de blinder rechterbocht heen. In die rijmodus Constant AWD is deze auto pas echt serieus leuk en vooral verschrikkelijk goed! De rest van het rondje heb ik voor de verandering eens niet rustig uitgereden. En als toetje ben ik uiteraard nog even via de noordelijke oprit de N206 opgereden en daarna nog even eraf en er weer op bij ’t Heen. De noordelijk oprit was leuk maar echt spannend nou nee. De opritbocht bij ’t Heen was daarentegen wel waanzinnig gaaf-cool-te-gek. Ik vloog letterlijk met gillende banden de hele opritbocht door zonder opzij te glijden, dit was zo mooi en perfect op de grens rijdend dat overkomt me niet zo vaak in een testauto. Kortom dit een heel erg VEILIGE auto en dat is precies wat je wilt, een auto die doet wat jij wil.
Verbruik
Na het aftanken aan het eind van de testweek kwam ik uit op 1:42 in de rijmodus Hybrid en 1:212 in (zoveel als mogelijk) de rijmodus Pure.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Overig |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Type bekleding |
Leer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Velgen |
21-inch | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Milieu en veiligheid |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
C02 uitstoot |
24 gram/km | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Energielabel |
A | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Afmetingen |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengte |
4.688 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Breedte |
1.902 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hoogte |
1.658 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wielbasis |
2.865 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Spoorbreedte voor |
1.653 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Spoorbreedte achter |
1.657 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Massa leeg |
2.169 kg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Max. toelaatbare massa |
2.660 kg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Laadvermogen |
491 kg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aanhanger geremd |
2.100 kg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aanhanger ongeremd |
750 kg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
inhoud bagageruimte |
468 liter | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bandenmaat |
255/40-R21 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kosten aanschaf |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kosten gebruik per maand |