DS 7 Crossback BlueHDi 180 2018 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door DS Nederland

Diamantje…

Samenvatting
Sorry nu even niet want dit is een diamantje en daar past geen samenvatting bij.

Plus: Wat niet eigenlijk? Oh wacht…
Min:
Stuurflippers draaien niet mee met het stuur

Testverslag
Ga ’s avonds in het donker voor deze auto staan met de lichten aan en laat iemand anders het contact uitzetten en je ziet een schouwspel dat je nog nooit van je leven hebt gezien. Drie draaiende ‘diamantjes’ in elke koplamp tijdens het aan- en uitzetten van de verlichting, kijk dat heeft zelfs een Ferrari niet eens, ha, ha. Dat DS een apart automerk naast Citroën is geworden komt in deze DS7 Crossback duidelijk naar voren. De jongeren weten het waarschijnlijk niet meer maar de Citroën DS ook wel “Snoek” genoemd was één van de meest iconische auto’s uit de autohistorie. Dat was vanwege de hydropneumatische vering die de Citroën DS een fenomenaal comfortabele wegligging gaf. Een grappige bijkomstigheid van deze hydropneumatische vering was dat de Citroën DS in de parkeerstand bijna met de carrosserie de straat raakte zo diep kon deze auto namelijk in zijn vering zakken. Dat heeft deze auto niet maar naast de bijzondere verlichting is deze auto in zijn klasse ronduit een “Diamantje” te noemen. Het had wat voeten in de aarde om deze DS7 Crossback te regelen maar dat lag niet aan Citroën Nederland maar aan mij. Ik zou namelijk donderdag 12 juli op de motor in 6 weken op en neer naar Kazachstan gaan dus het voor om de DS7 Crossback op 10 augustus op te halen kon daardoor niet. Helaas kreeg ik een motorongeluk buiten mijn schuld (een automobilist reed links achter een vrachtwagen vandaan zo de weg op) vlak voor de Pools-Oekraiense grens en besloot ik om terug naar Nederland te rijden. Net als op zondag 26 maart toen ik expres van mijn motor werd afgereden was het ook nu weer een oude man en volgens mij had hij iets teveel alcohol gedronken. De schade viel uiteindelijk best mee maar mijn regenpak was kapot en het regende pijpenstelen. Volgens het weerbericht zou ik nog een volle week in de regen moeten rijden en ik had op het internet al filmpjes gezien van overstromingen in en rond bijna alle steden op mijn route naar Kazachstan. Doorrijden stond voor mij gelijk aan zelfmoord want ik weet hoe slecht de Russische wegen zijn van eerdere motorreizen zeker als het geen ‘Cats&Dogs maar Hippo’s&Elephants regent en dus koos ik ervoor om het dan in 2019 maar voor de derde keer te proberen. Driemaal is scheepsrecht dus…

En toen heb ik Citroën Nederland maar gemaild dat ik eerder terug was in Nederland en alle tijd van de wereld had om de DS7 Crossback te testen. Uiteindelijk alsnog niet op mijn verjaardag (dat was het eerste voorstel) maar ik was wel razend benieuwd naar deze auto dus elke datum was goed wat mij betreft. Het werd uiteindelijk de week voordat school zou beginnen dus ik had daardoor alle tijd om grondig te testen en mooie foto’s te maken. Na mijn motor geparkeerd te hebben kon ik na een handtekening in de DS7 springen en na wat uitleg kon ik er vandoor. Uitleg? Jep ik vind dat altijd fijn bij een volledig nieuw model want ik heb het al meerdere keren meegemaakt dat alle andere autojournalisten dat niet hadden gedaan en ik daardoor de enige was die iets wist van die auto dat zij allemaal niet wisten en dus niet hadden opgeschreven. Het leuke aan deze auto zijn de koplampen en wat er gebeurt tijdens het starten en weer uitzetten kun je alleen zien als iemand anders dat doet want je moet voor de auto staan. Bekijk het YouTube-filmpje hieronder maar dan valt je mond open van verbazing. En oh de achterlichten zijn trouwens ook bijzonder want ook anders dan anders. Citroën wil met haar merk DS Automobiles duidelijk een andere weg inslaan, die van de luxe auto’s net als Toyota met Lexus en Nissan met Infiniti. Tijdens het wegrijden stelde ik de stuur/stoel/spiegels af waarna ik linksaf sloeg richting de Johan Cruijff-Arena. Het allereerste dat mij opviel is de lichte besturing en de bijterige remmen maar daar kom ik later nog op terug omdat ik niet de enige was. Ik heb de rijmodus in Normaal laten staan want dat voelde goed aan dus dan ga ik die stand eerst maar eens testen. De 180-graden doordraaibocht bij de Arena ging lekker want door de 180 Pk en 400 Nm kon ik rap vaart maken met de DS7 Crossback. De opritbocht naar de A2 kon ik meteen mooi op de grens rijden door de uitstekende elektronische demping en dito 19-inch Continental ContiSportContact5 banden. Ook de bochten van de A2 naar de A9 gingen lekker kortom het goede vertrouwde gevoel was er meteen en daar hou ik van.

YouTube-filmpje DS Active Led Vision

1.000-drempelweg
Bij de afslag Aalsmeer aangekomen kon ik meteen naar de linker rijstrook en het gas erop zetten, even een auto inhalen en mooi strak sturend over de rotonde richting Schiphol-Rijk. Ik ben nu al zeer tevreden over stuurgedrag en de wegligging én vooral ook de Aisin 8-traps automaat die werkelijk fluweelachtig opschakelt. Bij de importeur had ik het draaiknopje van de cruise control + snelheidsbegrenzer alvast naar de stand cruise control gedraaid. De bediening daarvan zit linksonder het stuur zoals gebruikelijk bij auto’s van het PSA-concern. Het fijne aan deze cruise control vind ik het CANCEL/RES-knopje aan de zijkant tussen de plus/min-knopjes. Na een hoop gedoe met een verkeershufter die alles en iedereen op zijn bumper zat zag ik bij de oprit van de N232 naar de N201 mijn kans schoon en haalde hem buitenom in en sorteerde meteen voor rechtsaf richting Rijsenhout. Dat had hij duidelijk niet verwacht dus toen het groen werd trok ik meteen hard op en haalde de vrachtwagen in en sloeg linksaf. Daar moest ik ook weer even gas geven want de strook voor rechtsaf was gedeeltelijk afgezet. Dan is zo’n krachtige diesel met een automaat best wel lekker want even een kickdown en je laat iedereen stilstaan. Nog een paar kilometer en dan ben ik in Rijsenhout met zijn befaamde 1.000-drempelweg die perfect is om de vering-demping van een auto uitgebreid te testen. De eerste rijmodus die ik heb getest is Comfort en dat voel je overduidelijk dus ik kon mijn ogen dan ook niet geloven toen ik autojournalisten op YouTube en in online automagazines doodleuk zag beweren dat de DS7 Crossback niet nadeint in Comfort. Volgens mij heb je dan net zoveel verstand van auto’s als Mark Rutte van rekenen. Comfort is dus ook écht Comfort dus ik was benieuwd hoe de rijmodus Normaal/Eco (zijn hetzelfde) en de Sport zouden aanvoelen. Na een paar verkeersdrempels schakelde ik de rijmodus Normaal in en dat kun je goed voelen, de DS Crossback deint niet meer na en voelt zeker met een hogere snelheid over de verkeersdrempels rijdend stabieler aan. Dan de rijmodus Sport waarbij de versnellingen overigens langer in toeren vast gehouden worden voor er overgeschakeld wordt. In de rijmodus Sport kon ik met een veel hogere snelheid over verkeersdrempels heenrijden dan in de rijmodi Comfort en Normaal/Eco. Het mag duidelijk zijn dat de verschillende rijmodi niet alleen in woord=theorie maar ook in de praktijk overduidelijk verschillend aanvoelen.

Pas later bedacht ik me dat ik ook even naar de weg met kinderkopjes in de Scheveningse Haven had moeten rijden. De ‘DS Active Scan Suspension’ laat zich omschrijven als een ‘Continuous Damping Control’ (=elektronische demping) die middels een camera in de voorruit het wegdek scant. Ik heb alleen op asfalt gereden dus dan zal de camera geen oneffenheden scannen=zien. Nou ja die bewaar ik dan wel voor een volgende DS die ‘DS Active Scan Suspension’ heeft. [quote DSAutomobiles.nl] DS Active Scan Suspension
(Continuous Damping Control middels een camera die het wegdek scant) – Anticiperen is het toverwoord voor de DS Active Scan Suspension. Dat doet het systeem met de achter de voorruit geplaatste en elektronisch met de voor- en achteras verbonden camera, vier wagenhoogtesensoren en drie acceleratiemeters, die het wegdek en de reacties van de DS 7 Crossback (snelheid, stuurhoek, remmen enz.) permanent analyseren. Zij sturen deze gegevens in real time door naar een elektronische eenheid die elk wiel afzonderlijk aanstuurt. Afhankelijk van de signalen wordt de schokdemping in een continu proces verstevigd of versoepeld. Het systeem werkt met een verbluffende reactiesnelheid en finesse, wat het rijden met deze bijzondere SUV tot een uitgesproken ontspannen belevenis maakt. [/quote DSAutomobiles.nl] Op weg naar de Leimuiderbrug heb ik meteen maar even de minimum snelheid van de Cruise Control uitgetest en die bleek 40 km/u te zijn. Verder heb ik even het knopje met de “M” op het versnellingshendel ingedrukt wat staat voor “Manuele stand”. Je bent dan verplicht met de stuurflippers op te schakelen maar tegen het rode gebied aan schakelt de 8-traps automaat alsnog automatisch op. Bij uitrollen schakelt de 8-traps automaat wel gewoon automatisch terug. Vlakbij huis heb ik de DS7 Crossback nog even afgetankt voor een goede verbruiksmeting. Het viel mij daarbij op dat je de AdBlue lekker makkelijk zelf bij kunt vullen want naast de vuldop zit nog een kleine vuldop voor de AdBlue.

Luxe kofferset voor een luxe SUV
Het blijft een grappig verhaal hoe ik aan die luxe 3.500,- euro kostende kofferset van Samsonite ben gekomen. Ik had de PR Manager van Samsonite gemaild veronderstellende dat Samsonite Europe in Apeldoorn zou zitten maar het bleek het 055-kengetal van Oudenaarde in België te zijn. Afijn die man vond het een leuk idee om mij een kofferset in bruikleen te geven (nu 10 jaar geleden) en tot mijn grote verrassing stond er nog geen week later een hele grote pellet met 12 Samsonite koffers en een beauty case op de stoep voor mijn deur. Omdat het mooi weer was besloot ik meteen maar naar mijn garage te rijden en de Samsonite kofferset achterin te gooien voor een fotoshoot. De kofferbak leek mij op het eerste gezicht nogal aan de kleine kant maar ik zag had over het hoofd gezien dat er nog een verstelbare laadvloer in ligt. Er bleken dan ook veel meer Samsonite koffers in te passen dan ik gedacht had.

Samsonite kofferset
Met verstelbare laadvloer
Met hoedenplank: 4×50-liter
Zonder hoedenplank: 4×50-liter + 3×33-liter
Zonder verstelbare laadvloer
Met hoedenplank: 2×70-liter + 2×50-liter + 2×13-liter
Zonder hoedenplank: 3×70-liter + 2×50-liter + 1×33-liter + 2×13-liter

Naar huis rijdend kwam ik voor de zoveelste keer voor één van de 4 bruggen op de route stil te staan. Ik zette de motor uit maar drukte daarna op de aan/uit-knop van het display en dus ook de audio. Het grappige is dat ik wel muziek hoorde maar dat de icoontjes van de muziek en NavSat etc. direct onder het display niet oplichten maar als ik ze aanraakte deden ze het wel. Na het eten ben ik gaan zwemmen om meteen daarna door te rijden naar Bas van Autobeklederij v/d Werf. Ik was benieuwd wat Bas van het naar mijn mening fraaie interieur van de DS7 Crossback zou vinden. En natuurlijk zag Bas meteen weer iets waar mijn oog nooit op zou vallen namelijk drie kleuren stiksels in de bekleding van het portier. Verder vond hij het gebruik van Alcantara in het dashboard mooi kortom gewoon een een hele mooie sjieke auto die perfect is afgewerkt. Uiteraard heb ik Bas ook even de koplampen laten zien en dat vond hij geweldig net als de achterlichten met hun laser gegraveerde Led-ruitindeling.

Licht en bijterig
Normaal gesproken ga ik zelden met de auto naar mijn werk en dat is vanwege de nog tot januari 2019 durende wegwerkzaamheden aan de S200 richting Kijkduin. Gelukkig is er een weg waar tot mijn grote verbazing niemand maar dan ook letterlijk helemaal niemand rijdt en dat is de Laan van Poot. Normaal gesproken kom je daar nooit maar op de routeplanner koekeloerend dacht ik kom laat ik eens vanaf de Laan van Poot nemen. En dat bleek een uitstekende keuze want ik rij daardoor zonder 1 stoplicht of file naar de Houtrustweg. Andere leuke bijkomstigheid is dat de Laan van Poot vol ligt met vervelende snelheidsbrekers, en dan niet van die lage maar van die hoge brede van asfalt. Door de grote grondspeling heeft de DS7 Crossback daar echter totaal geen last van dus zelfs als je er met 50 km/u overheen rijdt dan is dat geen probleem. Wel kun je dat beter niet in de rijmodus Comfort doen maar het beste in Normaal/Eco of nog beter Sport. Het lullige is dan weer wel dat ze halverwege twee stukken éénrichtingverkeer hebben gemaakt. Na 9 september moet de hele Laan van Poot tweerichtingverkeer worden maar gezien alle geparkeerde auto’s (waar moeten ze die anders laten?) moet ik nog zien dat het geen verkeersinfarct wordt. Gelukkig heb ik mijn mini-motor en sta ik nooit in de file! Na het eten heb ik mijn zwager opgehaald voor de fotoshoot en net als ik was het eerste wat hij zei na het wegrijden: “Wat stuurt deze auto licht en wat zijn de remmen bijterig.” De bijterige remmen vind ik persoonlijk heerlijk en was ik erg snel aan gewend maar misschien scheelt het dat ik motor rijd. Het lichte sturen is iets dat ook snel went maar dat komt vooral omdat het licht maar ook precies is. Ik vergelijk het altijd met het sturen van de Range Rover Sport Supercharged, die stuurt ook zo licht maar gruwelijk lekker. De driveability van de DS7 Crossback kan ik niet anders beoordelen dan uitstekend. Citroën zet dus direct een auto neer die met gemak mee kan doen in het segment waar tot nu toe Audi/BMW/Infiniti/Lexus/Mercedes de dienst uitmaken.

Misschien wat laat maar ik moet het nog even over het bijzondere nogal kunstige interieur hebben. Voor een aantal mensen zal het misschien overdaad zijn maar als autojournalist ben ik gewend aan een overdaad aan knopjes. Toch valt het best mee als je elk knopje stuk voor stuk bekijkt, het is hoe dan ook kunstig en dat mag ik wel. Het 12,3-inch HD display ziet er fraai uit en sommige autojournalisten hadden kritiek op het langzame reageren. Ik heb echter een bloedhekel aan snel reagerende functies want als ik achter het stuur zit en ik iets wil doen op het display wil ik dat alles rustig gaat en niet alle kanten opvliegt. De geluidsinstallatie is prima maar ik zou persoonlijk gaan voor de optie van een Focal high-end audiosysteem met 14 luidsprekers. De fraaie met leer beklede volledig elektrisch verstelbare + verwarmbare voorstoelen zitten heerlijk en de passagiers achterin zitten ook prima. Wel had ik nog wat meer beenruimte achterin verwacht gezien de lengte van de auto. De startknop was even zoeken want dat is een kunstzinnige vierkante startknop met DS-logo. Direct na het starten komt er een fraai analoog B.R.M R180 uurwerk omhoog gedraaid uit het dashboard. Dat starten is trouwens iets mee want het viel mij op dat ook na een koude nacht ik nooit een voorgloeilampje zag oplichten. Dat houdt dus in dat deze diesel al begint met voorgloeien (en waarschijnlijk ook het koelwater opwarmen) op het moment dat je de auto hebt ontgrendeld. Ik heb daar ooit eens een mooi informatief stukje over geschreven in het testverslag van de Chevrolet Orlando. Verder zit er de hele santenkraam aan elektronische hulpmiddelen op de DS7 Crossback maar eerlijk gezegd ben ik wel een beetje klaar met al die elektronica. Het maakt de auto een stuk duurder en ik vraag mij steeds vaker af of al die elektronica überhaupt wel nodig is.

Aparte vermeldingen
Een absoluut aparte vermelding verdient de DS Night Vision die uitermate handig is op donkere polderwegen of op bijvoorbeeld de Veluwe met zijn vele wild. [quote DSAutomobiles.nl] Door het DS Night Vision systeem kan de bestuurder in het donker de weg beter overzien en kan hij sneller mogelijke gevaren opmerken. Het systeem werkt met een in de grille geplaatste infraroodcamera die voetgangers en dieren op de weg detecteert binnen een afstand van 100 meter. De bestuurder ziet op het digitale instrumentenpaneel de weg vóór de auto waarop de gevaren afhankelijk van hun nabijheid met een geel of rood kader worden weergegeven. In het laatste geval klinkt ook een geluidssignaal. Zo kan de bestuurder tijdig reageren en op het gevaar anticiperen. [/quote DSAutomobiles.nl] Ik heb nog een foto bijgevoegd zodat je kunt zien hoe het eruit ziet van de bestuurdersplaats.
Een andere aparte vermelding is de E-Tense 4×4 uitvoering die in 2019 van de band komt rollen. [quote DSAutomobiles.nl] De hybride-auto volgens DS Automobiles – In 2019 kan de DS 7 Crossback worden geleverd met de hybride-aandrijflijn E-Tense 4×4, die bestaat uit een 200 Pk leverende benzinemotor en twee elektromotoren die samen met de verbrandingsmotor goed zijn voor een totaal vermogen van 300 Pk, een elektrisch bediende automatische transmissie met acht versnellingen, een compacte lithium-ion-tractiebatterij met een vermogen van 90 kW en een elektrisch aangedreven achteras. Deze vierwielaangedreven uitvoeringen staan garant voor indrukwekkende prestaties. Er zijn vier verschillende rijstanden mogelijk: 100 procent elektrisch (ZEV), hybride voor lange ritten zonder tussentijds laden (HEV), gecombineerd (Sport) en 4×4. De tractiebatterij kan ook tijdens het vaart minderen of, tijdens het rijden, door de verbrandingsmotor worden opgeladen. Bij 100 procent elektrisch rijden zorgt de tractiebatterij van 13 kW/h voor een actieradius van 60 km. [/quote DSAutomobiles.nl] Ik kan bijna niet wachten om die auto te mogen testen!

Tol betalen
Vrijdag ben ik voor de verandering toch maar met de auto naar mijn werk gegaan gewoon omdat het zo’n heerlijke auto is. Het werd een heerlijke maar vooral ook erg leuke rit vanwege één grappige gebeurtenis onderweg. Op weg naar huis werd ik halverwege gestopt door kinderen die heel groot “STOP” op de weg hadden gekrijt. Ze vroegen 20 eurocent tol om weer verder te mogen rijden. Ik vond het erg komisch maar had helaas geen 20 eurocent maar wel 50 eurocent dus die kinderen helemaal blij.

Zuinigheidsrit
Zaterdagmiddag had ik even heel erg veel zin in een zuinigheidsrit! Het was onstuimig weer en dan is het altijd lekker rustig op de weg. Op weg naar Katwijk aan Zee ben ik de snelste en dus kortste weg gereden want ik na de zuinigheidsrit zou ik twee rondjes Space Business Park doen de ultieme test voor elke testauto. Het aftanken leverde een verbruik van 1:15,8 op en gezien mijn redelijk relaxte en af en toe sportieve rijstijl vond ik dat een beetje tegenvallen. Een diesel moet toch makkelijk 1:20 of meer kunnen halen is mijn ervaring. Het ritje begon lekker en op de N206 schakelde ik de cruise control in. Toen ik op het middelste schermpje tussen de teller kee zag ik D6 staan en dus drukte ik het M-knopje (=Manueel) in en schakelde met de stuurflippers op naar M8. Dat scheelt een paar honderd toeren en dus ook diesel = een lager verbruik hoop ik. Bij de haakse rechterbocht ter hoogte van De Zilk aangekomen zag ik dat het hier zonet behoorlijk hard geregend had (in Alkmaar is iemand dodelijk getroffen door de bliksem) en dus schakelde ik de cruise control op tijd uit en liet de DS7 Crossback uitrijden. Voor mijn gevoel ging ik met een slakkegang door de haakse rechterbocht maar toen ik de Mercedes achter wel heel erg snel in mijn achteruitkijkspiegel zag verdwijnen reed ik blijkbaar toch niet met een slakkengang. Daarna besloot ik de versnellingsbak in Manueel te laten staan en al flipperend verder te rijden. Bij Vogelenzang aangekomen zag ik dat de hoofdstraat nog steeds afgesloten was en dus ben ik langs de Haarlemmertrekvaart verder gereden. Dan kon ik vlakbij het voormalige treinstation linksaf over de spoorwegovergang naar de bomenweg die richting Aerdenhout voert. De weg langs de Haarlemmertrekvaart is bezaaid met de meest vervelende verkeersdrempels die er maar bestaan en dan hadden ze er vanwege de omleiding ook nog eens van die zwaar irritante zwart/geel-gestreepte snelheidsbrekers neer gelegd. Voor de meeste auto’s totale horror maar voor deze DS7 Crossback met “DS Active Scan Suspension” een eitje. In de Sport-modus rij je met een legale snelheid over de verkeersdrempels en snelheidsbrekers die voor andere auto’s totaal ondenkbaar is. Ha, ha wat is zo’n SUV dan heerlijk dan zit ik echt te genieten.

Het rijden ging best lekker alleen moest ik wel erg wennen aan steeds weer al die knopjes indrukken. Bij veel automaten klap je de schakelpook naar links (=Manuele stand) en kun je met de schakelpook op- en terugschakelen en met de eventueel aanwezige stuurflippers. Bij de DS7 Crossback kun je dus alleen met de stuurflippers op- en terugschakelen in de Manuele stand. Vervolgens moet je het M-knopje weer opnieuw indrukken om weer over te schakelen op de D-stand. Maar ja als testrijder rij je nou eenmaal anders dan de gemiddelde automobilist. Op de bomenweg fietsten er weer eens irritante asfalthijgers op de weg, man, man wat een superirritant volk is dat zeg. Naast de weg ligt een fietspad maar dat is blijkbaar niet goed genoeg. Bij de Nachtegalenlaan sloeg ik zonder te remmen linksaf gewoon omdat het kan met deze auto. Er ligt daar een scheve verkeersdrempel die een uitstekende test is voor de vering/demping van SUV’s. De DS7 Crossback hield zich uitstekend waarna ik achter een sloom rijdende Tesla belandde. Ik heb maar getoeterd want bijna stilstaan op de openbare weg doe je maar ergens anders. Ik had al meerdere keren geremd want afremmen op de motor is met deze DS7 niet goed te controleren, het lukte redelijk maar door de drukte op de omleiding heb ik het maar meteen opgegeven. Bij Zandvoort aangekomen kon ik lekker doorrijden maar op de boulevard was het aansluiten achter een slome dakpan op voetjes. Op de duinenweg kon ik gelukkig weer lekker doorrijden en ik moet zeggen dat het best lekker ging, de DS7 Crossback is gewoon een hele fijne auto om in te rijden. Op de weg terug had ik vlak na de boulevard ruzie met een asfalthijger (je verwacht het niet hè) die op de weg ging fietste waar dat helemaal niet mag. De veel te dikke man in de penopauze zakte nog net niet door zijn fiets heen. De rest van de rit naar Katwijk aan Zee verliep probleemloos en ik was erg benieuwd naar het verbruik. Het bleek exact 1:19 te zijn en dat is behoorlijk slechter dan de opgegeven laagste verbruikswaarde van 1:22,72.

Space Business Park!!!
Met een auto zoals de DS7 Crossback is een rondje Space Business Park extra leuk vanwege de elektronische demping. Ik heb uiteraard twee rondjes gereden, één in de Comfort-modus en één in de Sport-modus. In een YouTube-filmpje van de Engelsman Mat Watson zag ik hem tot mijn stomme verbazing in de camera zeggen dat je de Mode-knop maar beter met rust kunt laten want dat het toch geen verschil maakt. Nou dan gaan ik nu controleren of Mat het bij het rechte eind heeft. Ik had de dagen ervoor al gemerkt dat de Comfort-modus ook echt comfort betekent want na een hoge verkeersdrempel voelde ik de auto duidelijk nadeinen. In de Sport-modus was het na een verkeersdrempel direct weer uitdempen en strak verder rijden. Ruim voor de afslag Klei-Oost zette ik de “anti-spin regeling” (=ESP/zo staat het echt op het display, lachen) uit maar ik zag dat-ie meteen weer geactiveerd werd en na controle zag ik dat de “anti-spin regeling” boven de 50 km/u automatisch geactiveerd wordt. Jammer want dat maakt deze auto in het grensbereik minder leuk alhoewel ik moet bekennen dat de “anti-spin regeling” veel toelaat. Na driekwart rotonde-rondje reed ik het SBP op en gaf stevig gas in de Comfort-modus. de Eerste haakse rechterbocht ging lekker met piepende banden – de grip van de 19-inch Continental ContiSportContact5 banden is uitstekend – waarna ik gaf gas en lekker hard door de flauwe linkerbocht vloog. Het vermogen van 180 Pk + het koppel van 400 Nm zorgen ervoor dat de DS7 Crossback er lekker hard vandoor gaat alhoewel het dieselmotorblok na het diep intrappen van het gaspedaal even op gang moet komen. Een goede tuning (goede tuners zijn zeldzaam!) zal hier waarschijnlijk voor een grote verbetering van de gasreactie zorgen naast meer vermogen + koppel. Ik reed in de D-stand omdat manueel schakelen totaal geen zin had omdat de stuurflippers namelijk niet met het stuur meedraaien maar gefixeerd zitten op de stuurkolom. Heel erg jammer!!! Bij de eerstvolgende update graag meedraaiende stuurflippers aub. Iets afremmend maar niet teveel vloog ik op de vrachtwagenparkeerplaats af en gaf in de bocht in één keer plankgas en gelukkig schakelt de 8-traps automaat snel genoeg een aantal versnellingen omlaag zodat de vaart er bij DS7 Crossback in blijft. Door de zeer hoge bochtensnelheid vloog ik behoorlijk zijdelings glijdend de vrachtwagenparkeerplaats op. Zoals ik al schreef grijpt het ESP niet keihard in de ik vloog met een lekker vaartje richting de andere kant van de vrachtwagenparkeerplaats. De rechts-links combinatie ging ook lekker met piepende banden en nu zou het er dan echt op aan gaan komen.

Ik reed met 50 km/u over de lage verkeersdrempel heen op weg naar de haakse rechterbocht met lage verkeersdrempel ervoor. Vlak voor de bocht gaf ik stevig gas waarna de DS7 Crossback al waggelend door de bocht heen bewoog. Omdat de grondspeling aan een echte 4WD doet denken durfde ik het aan om zonder te remmen over de hoge verkeersdrempel heen te rijden. Nou dat heb ik geweten zeg MAMA MIA want in de Comfort-stand zwabberde de DS7 Crossback van links-naar-rechts-naar-links-naar-rechts-etc. Ondanks de heftigheid van deze actie kon ik de DS7 Crossback met gemak corrigeren, maar ik besloot wel meteen om geen gas terug te nemen en ook over de hoogste verkeersdrempel heen te rijden zonder af te remmen gewoon omdat het kan. Het vliegen voelde fantastisch maar het neerkomen was net als na de vorige verkeersdrempel zwabberen geblazen. Meteen daarna moest ik aan de bak want ik moest met een behoorlijke bochtensnelheid de DS7 Crossback de blinde rechterbocht insturen. Het ging allemaal goed maar zonder een uitstekende rijvaardigheid zou ik dit niet aanraden om te doen. De volgende rotonde en haakse rechter- en linkerbocht gingen lekker waarna ik terug reed naar de kleine rotonde waar ik altijd mijn rondje start. Ik zette de rijmodus in Sport en ging er vol tegenaan want nu moest de DS7 Crossback laten zien wat hij écht waard is. Het overschakelen naar de volgende versnelling gebeurde nu bij een hoger toerental maar oh wat baalde ik dat die stuurflippers niet meedraaien met het stuur én dat het ESP niet uitgezet kan worden. De vrachtwagenparkeerplaats opsturend merkte ik meteen al dat dit beter aanvoelde. De DS7 Crossback voelt veel strakker aan maar het grootste verschil merkte ik uiteraard op de hoge verkeersdrempel. In plaats van naar links en rechts te zwabberen dempte de elektronische demping alles perfect uit en ging ik snaarstrak rechtdoor na de verkeersdrempel. Hoezo geen verschil beste collega’s??? Om te bewijzen dat ik geen onzin schrijf heb ik mijn neef nog meegenomen voor een rondje Comfort/Sport en die schrok zich wezenloos na de landing in de rijmodus Comfort en was verbaasd hoe goed het ging in de rijmodus Sport.

 

Specificaties

Jaargang

2018

Carrosserie

SUV

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

9,4 seconden

Topsnelheid

215km/u

Vermogen

130(180)/3.750 kW (pk)/rpm

Koppel

400/2.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.0/1.997 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,45 meter

Overig

Type bekleding

Leder

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

5,6 liter/100 km

Snelweg

4,4 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,9 liter/100 km

C02 uitstoot

128 gram/km

Energielabel

E

Afmetingen

Lengte

4.573 mm

Breedte

2.098 mm

Hoogte

1.625 mm

Wielbasis

2.738 mm

Spoorbreedte voor

1.621 mm

Spoorbreedte achter

1.598 mm

Massa leeg

1.510 kg

Max. toelaatbare massa

2.115 kg

Laadvermogen

650 kg

Aanhanger geremd

1.550 kg

Aanhanger ongeremd

1.850 kg

inhoud bagageruimte

750 liter

Bandenmaat

235/50-R19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand