Subaru XV e-Boxer Premium 2.0i-S 2020 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Subaru Benelux



Subar-u en Subar-e

Samenvatting
Wie nog nooit in een Subaru heeft gereden raad ik aan dat eens een keer te doen. Geen idee of je nog steeds een paar dagen mag proefrijden maar doe het gewoon eens een keer. Een Subaru moet je namelijk echt even aan wennen maar eenmaal gewend en vooral bekend met de absurd goede wegligging van het Symmetrical AllWheelDrive systeem kun je alleen maar vallen voor dit toch wel bijzondere Japanse merk. Ik weet nog goed dat ik op de afrit bij de AZVU met de Subaru Impreza verschrikkelijk begon te glijden maar dat het S-AWD mij uiteindelijk heeft gered. Het was daar spiegelglad waarschijnlijk vanwege op het wegdek gemorste diesel vermoed ik. Deze XV is een hatchback met uitstekende terreinkwaliteiten (dankzij de S-AWD – de forse grondspeling – lange veerwegen) en ik denk dat je met een setje off-road banden met gemak vanuit Marokko door de Sahara heen naar Zuid-Afrika kan rijden. Dus ja deze Subaru XV vooral een heel erg veilige auto op alle soorten wegdek/ondergrond. Maar niet alleen qua wegligging maar ook qua botsveiligheid want Subaru scoort al heel lang hele hoge NCAP-scores met hun modellen. Wat ik verder ook knap vind is het heerlijke directe stuurgevoel maar wat pas echt bijzonder is dat is dat als je het stuur loslaat de Subaru XV heel lang superstrak rechtdoor blijft rijden. In elke andere auto moet ik altijd af en toe een klein beetje bijsturen om rechtuit te blijven rijden. Zo goed werkt dat S-AWD dus! De bagageruimte viel mij mee het want die zag er kleiner uit toen ik de achterklep opende dan dat er uiteindelijk aan Samsonite koffers in bleek te passen. Wat ik ook bijzonder vind is de beenruimte achterin die is veel groter dan je verwacht op grond van de grootte van deze auto. Het enige dat mij echt tegenviel is dat je slechts zeer korte stukjes elektrisch kon rijden, daar moet Subaru écht iets aan doen in de toekomst. Wat dat betreft was ik dan ook behoorlijk verbaasd dat ik ondanks de korte stukjes elektrisch rijden toch een zeer fraaie 1:20 scoorde met mijn gewone zuinigheidsrit. De snelwegzuinigheidsrit leverde 1:16,5 op ook niet verkeerd trouwens voor een permanent vierwielaangedreven 150 Pk sterke benzineauto. Wat betreft de lineartronic CVT met 7 geprogrammeerde versnellingen kan ik niet anders dan lovend zijn. Die werkt fantastisch onder alle omstandigheden of je er nou een hekel aan hebt of niet.

Plus: Beenruimte achterin – Eyesight-systeem – Interieur – Lineartronic (= CVT met ketting) – Met het stuur meedraaiende stuurflippers – Verbruik binnendoor – Zit
Superplus: Wegligging

Min: Afstanden waarover je elektrisch kunt rijden zijn wel heel erg kort

Testverslag
Van A naar A oftewel van de Arena naar Aalsmeer maar wat kun je dan verdwalen langs de Amstel zeg. Ik had van tevoren vanuit Ouderkerk a/d Amstel een mooie rit langs de Amstel uitgestippeld richting Aalsmeer maar blijkbaar reed ik ergens fout want na een hele lange omweg kwam ik weer in Oudekerk a/d Amstel uit. Ach het was heel erg mooi weer dus ik heb er maar van zitten genieten op mijn kleine motor. Uiteindelijk arriveerde ik dan toch in Aalsmeer bij de Subaru-dealer waar ik altijd alle testauto’s ophaal. Net als bij Citroën was de auto netjes ontsmet grote klasse! Ook dit keer had ik van tevoren het uitleenformulier digitaal ingevuld en een jpeg van mijn rijbewijs door gemaild. Vorig jaar november had ik al met deze Subaru XV e-Boxer gereden tijdens een Subaru-event in Lelystad op een afgesloten terrein naast het vliegveld. Ik heb daar gelukkig nog foto’s van kunnen vinden die op die dag zijn gemaakt door de Subaru-importeur zodat jullie kunnen zien wat zo’n dagje inhoudt. Voor ik begin wil ik eerst even melden dat Subaru de elektromotor in de Lineartronic CVT heeft geplaatst. Het is geen aparte elektromotor in de achteras zoals bij Peugeot of een hulpmotor gekoppeld aan de verbrandingsmotor zoals bij Honda. Heel apart en totaal anders dan bij de gangbare autofabrikanten. Voor de mensen die dat niet weten elke huidige Subaru heeft Lineartronic CVT (= met ketting en geen duwband) met in dit geval een CVT stuurflippers + M(anuele)-stand die 7 geprogrammeerde versnellingen heeft. Na het wegrijden wilde ik even de tank helemaal aftoppen voor een eerste verbruiksmeting maar de BP even verderop bleek geen onbemande pomp te zijn en dus ben ik maar door gereden. De stoel + stuur + spiegels had ik voor het wegrijden al afgesteld. Bediening stoel + buitenspiegels gaan elektrisch de rest handmatig en ik moet zeggen het was zo gepiept. Waar bijna alle autojournalisten een bloedhekel hebben aan de CVT-versnellingsbak kan ik het wel waarderen zeker met die M-stand + stuurflippers. Na een paar kilometer sloeg ik linksaf naar de 1.000-drempelweg door Rijsenhout.

Ik had geen flauw idee meer hoe de vering/demping van de Subaru XV aanvoelt op de verkeersdrempels van de 1.000-drempelweg. Wat ik wel weet is dat de vering/demping van een Subaru altijd kwalitatief goed is. De grondspeling is in ieder geval ruim voldoende van deze XV maar ja dat moet ook wel voor een auto met permanente vierwielaandrijving en terreincapaciteiten. Vandaar ook dat Subaru zo goed verkoopt in bepaalde landen waar veel onverharde wegen zijn. In Nederland staan ze vooral ook bekend als goede caravan-trekkers. Op weg naar Rijsenhout heb ik de Adaptive Cruise Control aangezet en dat is één van de betere in zijn soort. De ‘radar’ van deze ACC doet namelijk een gekruiste meting met twee camera’s genaamd Eyesight. Dat is veel nauwkeuriger dan een radar zoals alle andere ACC’s hebben die een meting in een rechte lijn doet. De rotonde op het industrieterrein voor Rijsenhout rij ik met een auto zoals deze altijd vrijwel rechtdoor overheen. De rotonderand bestaat uit hele grote kasseien en dat voelt in een auto met terreincapaciteiten altijd lekker aan. Ik reed eerst met 40 km/u over de eerste verkeersdrempel heen en voerde daarna de snelheid steeds meer op tot aan 120 km/u en zelfs dat ging nog prima. De vering/demping is lekker stevig met lange veerwegen dus daarmee ook prima geschikt voor in het terrein. Ik was wel benieuwd welke banden er om de velgen liggen. De vorige Subaru XV’s hadden allebei Yokohama banden. De Subaru XV Luxury 1.6i Lineartronic CVT AWD uit 2015 had Yokohama Geolandar G95 – 225/55-R17 M+S en de Subaru XV Premium 1.6 Lineartronic CVT AWD uit 2019 had Yokohama BluEarth E70 – 225/60-R17 om de velgen liggen. De grip voelde goed aan dus ik was benieuwd welke banden het zouden zijn. Het bleken 18-inch Bridgestone Dueler H/P Sport te zijn wat mij betreft een hele goede keuze.

Belangrijke informatie over Eyesight
In tegenstelling tot andere automerken heeft de Subaru geen laser of radar maar twee camera’s – Eyesight – die daardoor een veel nauwkeuriger meting (want twee lijnen die elkaar kruisen) kunnen doen en daardoor een veel nauwkeuriger waarde oplevert. Wat heel veel mensen niet weten is dat het Adaptive Cruise Control via Eyesight van Subaru ook de remlichten van de voorganger detecteert. Grappig detail is dat als de Subaru XV begint te remmen omdat een voorligger remt de remlichten van het grafische autootje op het display tussen de tellers ook gaan branden ook als je zelf niet fysiek op het rempedaal trapt. Hier nog even de belangrijkste functies van het unieke Eyesight-systeem van Subaru.
Vier belangrijkste functies Eyesight
1 Pre-collision braking
2 Adaptive Cruise Control
3 Pre-collision throttle management
4 Warnings and notifications
Eyesight kan de volgende verkeersdeelnemers en objecten detecteren
1 Auto’s
2 Fietsers
3 Voetgangers
4 Wegbelijning
5 Remlichten

iPod Touch
Onderweg probeerde ik op de stille rechtuit stukken mijn iPod Touch te koppelen maar dat lukte verdorie maar niet. Pas later toen ik thuis was lukte het ineens wel want ik moest ‘m eerst als ’telefoon’ koppelen via de Bluetooth en dan kon ik ‘m daarna oproepen via Media en elke keer als ik de Subaru startte werd de muziek van mijn iPod Touch automatisch opgestart. Superrrr! Ach soms is het even zoeken maar uiteindelijk kom ik er altijd wel zonder handleiding. Want dat is natuurlijk de sport uitvinden hoe alles werkt zonder de handleiding erbij te pakken. Na Rijsenhout twijfelde ik tussen binnendoor via Oud Ade terugrijden of over de A44. Het werd het laatste en dus sloeg ik rechtsaf bij Leimuiden. Het ESP/ASR stonden nog aan dus toen ik de Subaru XV heel hard de rechterbocht inhoekte gebeurde er weinig. Ik vraag me trouwens af of deze Subaru XV wel ESP en ASR nodig heeft want door het S-AWD + Active Torque Split en daar bovenop ook nog eens de Active Torque Vectoring heeft deze auto zo’n absurd goede wegligging dat elk elektronisch veiligheidssysteem (en dan bedoel ik dus níet Eyesight) overbodige onzin is waar je dik voor betaald maar helemaal niets aan hebt. Ik durf de stelling wel aan dat dit de enige auto is die zonder enig elektronisch veiligheidssysteem aan boord de veiligste consumentenauto ter wereld is. Voeg daar ook nog eens de meer dan uitstekende NCAP-score aan toen en tada mijn stelling staat als een huis. Bij de A44 aangekomen heb ik op de oprit stevig gas gegeven om even te kijken hoe dit 2-liter e-Boxer motorblok aanvoelt. Het vermogen van 150 Pk is ruim voldoende maar wat nergens staat en ik toevallig in een artikel op AMT (Auto & Motor Techniek) vond is dat dit motorblok gebruik maakt van de efficiëntere Atkinson-verbrandingscyclus én directe benzine-injectie. De Atkinson-verbrandingscyclus mag dan efficiënter zijn maar levert wel minder vermogen. Het koppel van 194 Nm bij 4.000 toeren is dan ook redelijk bescheiden voor een moderne motor. De elektromotor ondersteunt de Boxer-benzinemotor met maximaal 65 Nm extra koppel. Goed om te weten allemaal denk ik zeker als autojournalist want dit is toch informatie die belangrijk is als je een testverslag schrijft. Bij Het Corpus aangekomen verliet ik de A44 om de spaghetti-shit in te duiken bij het vroegere Transferium. Ze zijn daar met een nieuwe verbinding naar de Rijnland-route bezig waardoor alle rijstroken nu letterlijk als spaghetti door elkaar slingeren.

Na een snelle hap ben ik direct naar Bas gereden om te vragen wat hij van de Subaru XV e-Boxer vindt. Meteen toen ik het achterportier open deed zei Bas: “Dat vind ik dus echt dom!” Huh wat bedoel je? Bas wees aan wat hij bedoelde met dom en inderdaad had hij gelijk. In het voorportier zit rondom het openingshendel glimmend carbon en in het achterportier twee verschillende soorten mat carbon (= met een verschillend motief). Verder had Bas nog een opmerking over de stiksels van de midden-console naar het dashboard, die lopen namelijk niet netjes door zoals het hoort volgens Bas. Schiet me lek maar dat soort dingen let ik dus gewoon echt niet op als autojournalist. Maar ja ieder z’n vak ja toch niet dan? Geen idee meer wanneer ik ben begonnen met Bas om zijn commentaar te geven op het interieur van testauto’s maar ik ben er nog steeds zielsblij mee dat ik het geDaan heb. Het grote voordeel ervan is dat ik in achting ben gestegen bij sommige auto-importeurs zoals Peugeot toen Bas twee belangrijke dingen vond die niet goed waren in de nieuwe 508. En die twee dingen zijn dus door de Peugeot-importeur doorgestuurd aan de fabriek in Frankrijk. Geen enkele autojournalist had ze ontdekt maar ja die gaan dan ook niet naar zo iemand als Bas. Na Bas ben ik via Voorschoten naar huis gereden waar ik eerst nog even heb getankt bij de BP. Om daar te komen moet je een 180-gradendraai maken en die maakte ik dan ook lekker hard door in één keer het stuur om te gooien. Op zo’n moment merk je hoe goed die S-AWD is want dat gaat wel zo absurd makkelijk. Na het tanken moest ik over de brug heen weer een 180-gradendraai maken de andere kant op. Ik wilde via de brug bij de Haagweg terugrijden want de weg onder die brug door is zo’n lekkere lange flauwe dalende en vervolgens weer stijgende blinde bocht. Met een normale auto kan ik hier met maximaal 70 km/u doorheen rijden maar met deze Subaru XV haal ik met gemak 80+ km/u zonder uitbreken. Kijk da’s nou een sublieme wegligging als geen ander.

Zuinigheidsrit – Exact 1:20
Zelden zo’n spannende zuinigheidsrit gemaakt als met deze Subaru XV e-Boxer. Subaru’s staan vanwege hun permanente vierwielaandrijving (genaamd Symmetrical All Wheel Drive) bekend om hun hoge verbruik dus ik was dit keer wel heel erg benieuwd wat voor verbruik ik zou gaan halen. Eén groot voordeel had ik in ieder geval en dat was dat het belachelijk rustig was op de weg vanwege de corona-crisis. Op weg naar Katwijk aan Zee ben ik gewoon over de N206 gereden want ik had geen zin om helemaal om te rijden zoals ik meestal doe. Na het aftanken reed ik de N206 op en zette direct het ACC op 80 km/u. De minimum snelheid van dit ACC is overigens 30 km/u en de Resume-knop werkt direct na wegrijden vanuit stilstand. Het ACC zet de Subaru XV ook volledig stil bij afremmen voor een voorganger bij een stoplicht en heeft vier afstandsblokjes om de afstand tot de auto die voor je rijdt in te stellen en blijft geactiveerd als je het ESP/ASR uitzet. De ingestelde snelheid plussen/minnen gaat met stapjes van van 1 of 5 km/u met de SET/RES-knop. Kort vasthouden is + of – 5 km/u en lang vasthouden is + of – 1 km/u. Het rijden ging lekker en ik had gelukkig geen last van bumperklevers, 1.5 m afstand is tussen twee auto’s toch wel wat an de krappe kant. Bij De Zilk aangekomen ben ik met 80 km/u door de haakse rechterbocht geknald zoals ik maar één keer eerder heb gedaan in deze bocht. Gewoon omdat het kan met deze auto want dat S-AWD is toch wel superieur hoor als het om wegligging gaat volledig op (over?) de grens rijdend. Die auto achter mij lag meteen 200 meter achter na de haakse rechterbocht ha, ha die zal wel gedacht hebben in wat voor auto rijdt die gast joh. Daarna heb ik de Subaru XV helemaal uit laten rijden tot de snelheid was afgezakt naar 60 km/u de maximum snelheid daar. Helaas reed er iemand voor mij die blijkbaar doodsbenauwd was om auto te rijden. In elke bocht stond hij te kamperen en zijn snelheid schommelde tussen de 45-60 km/u. Gelukkig voor mij sloeg hij voor Vogelenzang rechtsaf de brug over. In Vogelenzang aangekomen ging de ACC op 35 km/u en na de 30-zone pluste ik op 50 km/u en n de snel genomen rotonde naar 60 km/u. Helaas reed er toen weer iemand voor mij die nota bene zelfs in een snelle bocht 30 km/u ging rijden. En ook daarna was het een drama… Nou ja ik hield maar extra afstand en door de lage snelheid kon ik meer elektrisch rijden dan ik verwacht had. Net als in de Toyota Prius kun je ook in deze Subaru XV e-Boxer de truc toepassen van even gas los laten en weer gas geven en dan slaat de verbrandingsmotor af. Voor zolang het duurt want de accucapaciteit om volledig elektrisch te rijden is nogal beperkt. Bij een snelheid van maximaal iets van rond de 70 km/u schakelt de verbrandingsmotor automatisch uit en je kunt maximaal tot 40 km/u elektrisch rijden las ik zonet nog in de online brochure. Gek genoeg lukte het mij om volledig elektrisch rijdend zelfs tot wel 70 km/u te halen.

Bij de Nachtegalenlaan sloeg ik linksaf over de voor normale auto’s lastige hoge scheve verkeersdrempel heen. Met de Subaru XV kun je gewoon de normale snelheid aanhouden want die heeft daar geen last van met zijn grote grondspeling en lange veerwegen. De fraaie lange S-bocht die daarna volgt reed ik met 50 km/u op de ACC doorheen iets dat je met een 2WD-auto absoluut niet zo mooi lukt. Deze Subaru XV met zijn S-AWD breekt totaal niet uit en glijdt geen millimeter opzij. Dat kun je echt nergens mee vergelijken dat gevoel zo ontzettend goed en strak voelt dat aan. Op de T-splitsing afrijdend schakelde ik lichtjes afdalend de ACC uit en liet het gas los waardoor ik met de motor uit verder reed. In het laatste stuk flipperde ik steeds een versnelling lager en toen sloeg de motor uiteraard weer aan. Ik moest remmen maar die Nul keer remmen had ik allang uit mijn hoofd gezet met deze CVT-auto. Het is me wel eens een keer gelukt om Nul keer te remmen met een CVT-auto maar dat is pure mazzel en moet echt alles meezitten. Toen ik op de rotonde afreed op de grens van Bentveld en Zandvoort zag ik in de verte twee verkeersregelaars staan. Het bleek dat alle parkeerplaatsen naar het strand reeds afgesloten waren blijkbaar als voorschot op het aankomende mooi-weer-weekeinde. Ik mocht doorrijden omdat ik zei dat ik niet naar het strand ging maar een rondje aan het rijden was. Het rijden ging erg lekker en de benzinemeter bleef op vol staan dus ik had wel een goed gevoel wat betreft het verbruik. Richting de boulevard heb je een aantal bochten en rotondes die je juist met deze auto zonder af te remmen door- en overheen kan. De duinenweg ging lekker maar bij de rotonde voor Overveen stonden ook weer verkeersregelaars maar ook nu weer mocht ik gewoon doorrijden gelukkig. Ik had desnoods nog wel een hele goede en mooie alternatieve route gehad maar ja dan had ik niet 1:1 kunnen vergelijken met de zuinigheidsrit van de 1.6-liter Subaru XV uit 2015. De terugrit verliep net als de heenrit vlekkeloos alhoewel ik ook nu weer een slome dakpan op voetjes voor me had rijden. Gelukkig sloeg hij voor de N206 linksaf naar De Zilk. Ik heb begrepen uit de informatie uit de brochure dat de elektromotor ook ondersteunend werkt dus als de benzinemotor draait. Nou ja we gaan het zien aan de pomp en inderdaad was het verbruik erg fraai met exact 1:20. Het opgegeven laagste NEDC -verbruik is 1:16,4 en het opgegeven laagste WLTP-verbruik 1:15,2 en daar zit ik dus ruim boven.

Pieper-de-piep-gil!
Na het aftanken moest ik uiteraard even zo hard als het maar kan door de opritbocht bij ’t Heen want deze auto heeft niet voor niets S-AWD. Na het aftanken had ik het ESP (kan gelukkig permanent uitgezet worden) en de botswaarschuwing uitgezet zodat de elektronica niet in zou grijpen. Vlak voor de bocht gaf ik plankgas in D2 want ik had even terug geflipperd. Wat er toen gebeurde is zo onwijs gaaf want met het gaspedaal op de bodem getrapt zou ik met elke andere auto ergens in deze bocht van het gas af moeten al is het maar heel even. Deze Subaru XV e-Boxer vloog met gillende banden vanaf het begin tot het einde werkelijk superstrak door de opritbocht en bleef ook daarna hard doortrekken. Mijn hemel wat is dit heerlijk om te doen en ook heel erg belangrijk want dit geeft waardevolle informatie over de wegligging van deze Subaru XV e-Boxer. Als je dit niet test kun je ook niet schrijven hoed goed deze auto dus écht is! En mama mia wat is deze auto toch verdraaide goed in het uiterste grensbereik. Ik maak dan ook graag even een diepe buiging voor de ingenieurs van Subaru. Na de opritbocht twijfelde ik over een rondje Space Business Park want toen ik terugkwam van de zuinigheidsrit zag ik net iets teveel auto’s rond het SBP rijden voor een op-de-grens-rondje. Ik denk dan ook dat ik dat toch maar zondag ga doen. Zondag wordt het heel erg mooi weer dan rij ik zondagmiddag wel even naar het SBP voor een ultiem rondje. Ik kijk er nu al naar uit want het mooie is dat je kunt flipperen met deze Subaru XV en dat de stuurflippers met het stuur meedraaien. Op weg naar de rotonde + S-bocht naast het voormalig MarineVliegkamp Valkenburg dacht ik even heerlijk op de grens te gaan rijden. Maar dat ging niet door want op de rotonde (waar ik normaal rijdt want oversteek naar S-bocht) kwam ik bijna in botsing met een rode VW Up die gewoon doodleuk de rotonde opreed zonder te kijken. Ik moest een noodstop maken en die mensen mogen blij zijn dat deze Subaru XV e-Boxer rondom maar liefst 4 geventileerde schijven heeft want alleen daardoor stond ik tot mijn eigen verbazing supersnel stil. Die noodstop die ik altijd standaard doe met elke testauto hoefde ik dus ook niet meer te doen. Na even met twee vingers naar mijn ogen gewezen te hebben reed ik weer door maar dus veel te langzaam de S-bocht in waar een paard aankwam en dan ga ik altijd van het gas af dus die S-bocht komt wel een andere keer.

De verkeersdrempels voelden lekker aan maar je kunt wel merken dat deze Subaru XV een mooie terrein-setup heeft van de vering/demping. De Subaru XV lijkt last te hebben van stick-slip maar dat is het dus niet, de veren spreken net wat harder aan dan een gewone auto en door de langere veerwegen voelt het gewoon anders aan. Voor een vrij gewoon uitziende auto is het in ieder geval uitstekend. Via de brug over de N206 heen reed ik naar de hoofdweg richting Leiden. Na de lading snelheidsbrekers met allemaal een verschillende hoogtes en breedtes was het de beurt aan mijn favoriete doordraaibocht zoals ik dat noem. Een linke bocht waar ik met mijn motor ooit bijna een highsider heb gemaakt. Doodeng maar het liep gelukkig voor mij goed af ondanks dat ik een halve meter boven mijn motor hing toen het gebeurde. Het lullige maar tevens mooie is dat als je net lekker in de bocht hangt je plotseling het stuur heel hard naar links om moet gooien. En dat moet precies allemaal goed gaan want anders vlieg je rechtdoor de bocht uit. Ook dat is mij ooit één keer overkomen omdat er diesel op het wegdek lag, ik gleed dus doodleuk rechtdoor maar gelukkig heb je daar een oprijlaan dus dat hebben ze goed verzonnen. Vlak voor de bocht gaf ik gas en hing ik vloog heel mooi de bocht door zonder piepende banden dit keer en daarna stuurde ik perfect in naar links ook weer zonder piepende banden. Jep dat hoeft niet altijd maar het is wel heel erg leuk vooral in zo’n opritbocht als bij ’t Heen. Aan het einde van de Voorschoterweg heb je een extreem haakse rechterbocht waar ik altijd superstrak doorheen rijdt. Dat is vooral leuk met van die domme petjes (in zo’n auto met pestherrie-uitlaat) op je bumper voor de bocht die vervolgens na de bocht ineens nog in de bocht staan te kamperen terwijl ik alweer linksaf geslagen ben na het stoplicht. Bijna elke nacht word ik wel wakker van zo’n petje-met-pestherrie-uitlaat-auto en ik heb me voorgenomen dat als ik ooit wethouder wordt in Leiden (ik wil met Mel de webmaster ooit een keer mee gaan doen aan de gemeenteraadsverkiezingen) ze hun auto samengeperst als postpakketje thuis gestuurd gaan krijgen.

Andere bestuurder
Zondag was het bloedmooi weer en dus een uitgelezen kans om mooie actie- en sfeerfoto’s te maken van de Subaru XV. Mijn zwager waar ik normaal gesproken foto’s mee maak werkt op het LUMC en had eerder die week een overleden corona-patiënt vervoerd dus die wilde mij niet belasten met de kans dat hij eventueel corona had opgelopen. Eventueel? Huh? Is hij nog niet getest dan? Nee mijn zwager is niet getest, net als zijn dochter niet (die bejaarden moet verbinden) die vrijwel zeker ziek is geweest van het corona-virus en ook mijn jongste zus die zonder beschermende kleding allemaal bij bejaarden thuis bloed moet prikken is nog steeds niet getest op het coronavirus! Ja zo zie je maar weer dat we aan alle kanten belogen en bedrogen worden door onze overheid die wel van alles roeptoetert maar in de praktijk dus bejaarden bij bosjes laat sterven (zei een verpleegster van een verzorgingstehuis in Bennebroek tegen mijn jongste zus) en omdat ook zij op een hele enkeling na niet getest zijn worden ze niet meegeteld als corona-doden. Ik heb 34 jaar op medische research en specialistische laboratoria gewerkt en zelfs nog tweemaal twee jaar met en onder RIVM-directeur Jaap van Dissel dus breek bij de bek niet open over zwaar incompetente en incapabele medici en politici. Gelukkig kon de zoon – Leon heet hij – van mijn oudste zus wel want wij zien alleen elkaar binnen de familie en vermijden elk ander contact. Voor de sfeerfoto’s zijn we naar het oudste straatje van Noordwijk gereden. Daar staan hele mooie oude kleurrijke huizen die perfect zijn voor mooie sfeerfoto’s. Het was onvoorstelbaar rustig dankzij het ‘koninklijke’ virus (corona = kroon) en dus waren we zo klaar met de sfeerfoto’s.

De actiefoto’s hebben we op het Space Business Park bij de ESTEC gemaakt dat wilde ik persé vanwege een foto op de allerhoogste verkeersdrempel. Ik wilde kijken hoe de Subaru XV aan zou voelen in vergelijking met de Citroën C5, de Mazda CX-30, de Peugeot 2008 en de Renault Captur. Na het maken van de gewone actiefoto’s was het tijd voor de jump over de allerhoogste verkeersdrempel. Van deze vijf voelden de Subaru XV en de Peugeot 2008 het beste aan maar die hadden dan ook de beste SUV-setup qua vering/demping. Ik durf de Subaru XV zelfs nog iets hoger in te schatten omdat de achterkant net wat meer veerweg heeft. Dat laatste is ook goed te zien op de 4-in-1 verkeersdrempel-foto waar de voorkant duidelijk dieper inveert dan de achterkant. Als je dus met bagage op pad bent in onverhard terrein is dat een groot voordeel omdat de statische zak dan groter zal zijn aan de achterkant. Kortom ik word heel erg blij van deze auto maar we zijn er nog niet want ik wilde persé nog even zandhappen met de Subaru XV om daar foto’s van te maken. Leon was in eerste instantie wat band om vast te komen zitten in het mulle zand maar na één rondje vond hij het zelfs erg leuk. Hij had nooit gedacht dat off road rijden zo leuk zou zijn. Snap je nu waarom mijn enduromotor-vakantie op Ibiza mijn beste, mooiste en gaafste vakantie ooit was. Na Leon thuis afgezet te hebben ben ik foto’s gaan maken van de Samsonite kofferset. Het gekke is dat je na het openen van de achterklep meteen denkt daar past weinig in maar dat klopt dus van geen kanten want er past zelfs meer dan een standaard hatchback kofferset in nota bene. In de gewone Subaru XV passen een stuk meer koffers maar ja die heeft dan ook geen Li-ion accu.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 5×33-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter + 2×13-liter

Glijden en knallen!
Maandag ben ik eerst even naar werk gereden om wat dingen op te ruimen maar verder kon ik eerlijk gezegd weinig doen op school. Het blijft raar zo’n compleet leeg schoolgebouw waar op een maandagochtend eigenlijk iets van 1.800 leerlingen rond zouden moeten lopen. Op de terugweg ben ik via Duinrell naar Katwijk aan Zee gereden. Ik wilde alvast even een rondje Space Business Park doen alhoewel ik eigenlijk al wist dat het te druk zou zijn. En inderdaad moest ik tijdens mijn rondje meerdere keren afremmen en als elke keer de vaart eruit is dan is het gewoon niet leuk. Ik had in eerste instantie de versnellingspook naar links geklapt in de M-stand. Het verschil met de D-stand is dat de versnellingsbak in elk van de 6 geprogrammeerde versnellingen door blijft trekken tot aan de toerenbegrenzer en dan pas overschakelt dat is als je niet flippert (= ingebouwde veiligheid). In de D-stand is het schakelmoment afhankelijk van de stand van het gaspedaal, geef je bv. een kickdown dan schakelt de versnellingsbak ook pas over tegen de toerenbegrenzer aan en anders ergens tussen de 1.200 en de 6.500 toeren. Na het mislukte rondje SBP heb ik de Subaru XV nog even afgetankt en daarbij kwam ik uit op een verbruik van 1:14,2. Best aardig ondanks het afwisselend rustige tot zeer sportieve rijgedrag. ’s Avonds om 7 uur weer naar het SBP en dit keer waren het wel twee leuke rondjes, twee want eentje in de D-stand en eentje in de M-stand. Het grappige aan de M-stand was dat ik het gehele rondje in de 1ste versnelling kon doen want die loopt door tot maar liefst zo’n 90 km/u, ha, ha. De M-stand had dus totaal geen zin ik kon ‘m dus net zo goed in de D-stand rijden. Okay nog een rondje dus maar nu ga ik er echt helemaal voor. Het asfalt was trouwens redelijk na van een regenbuitje even daarvoor dus dat maakt het een stuk leuker.

Terug naar het begin punt en dan opnieuw de haakse rechterbocht bam het gaspedaal op de bodem. De Subaru XV gleed heel mooi over vier wielen naar links maar meteen daarna vloog ik weer strak rechtdoor en hop de flauwe linkerbocht door. En ook in die lastige flauwe bocht kon ik ‘m even lichtjes volledig gecontroleerd naar rechts laten glijden. Daarna gaf ik in één keer plankgas linksaf de vrachtwagenparkeerplaats op en toen gleed de Subaru XV serieus naar rechts wat zorgde voor een heerlijk adrenalineshot zoals ik die lange tijd niet gevoeld heb. Maar ook nu weer liet de Subaru XV zien waarom het S-AWD zo ongelofelijk goed is. Binnen een fractie van een seconde was er weer grip en reed ik netjes verder alsof er niets gebeurd was. Daarna gaf ik stevig gas precies op de momenten dat ik middenin de bocht hing van de links-rechts-combinatie. Eerst gleed ik kort en fel weg naar links en daarna naar rechts en allemaal even mooi en gecontroleerd zoals dat alleen maar met een Subaru kan. Het rechte stuk ging lekker en de lager verkeersdrempel voelde ik meer dan in de andere SUV’s van de afgelopen weken. Logisch want de veren van deze Subaru XV spreken in het begin harder aan maar dat is gezien de S-AWD en de terreincapaciteiten van deze auto juist goed of beter gezegd een must! De haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor nam ik zwaar over de grens rijdend maar dat vindt deze Subaru XV alleen maar leuk. hoe heftiger hoe leuker! De hoge verkeersdrempel nam ik met hoge snelheid en de allerhoogste verkeersdrempel vloog ik zo hard overheen dat elke andere auto na de landing in de problemen zou zijn gekomen. De Subaru XV landde perfect met geen spoortje van nadeinen, geen op de stootrubber klappende veerschotels nee gewoon strak en hard weer verder de rotonde op en af en zwaar glijdend door de blinde rechterbocht heen. Wat een heerlijke auto is dit toch. De rest van het rondje was al net zo leuk maar minder spectaculair.

Snelwegzuinigheidsrit
Na het zeer geslaagde verbruik van 1:20 met de gewone zuinigheidsrit was ik uiteraard benieuwd waar het verbruik op zou uitkomen met een snelwegzuinigheidsrit. Het was windstil maandagavond dus de perfecte gelegenheid om een snelwegzuinigheidsrit te maken. Ik besloot dit keer vanaf het grote Shell pompstation aan de Lange Kerkdam in Wassenaar te vertrekken omdat de brug bij Het Haagsche Schouw nog gesloten was en omdat ik geen afstand van 100 km maar een afstand van rond de 50 km wilde rijden. Het benzineverbruik van deze auto ligt door de permanente vierwielaandrijving namelijk een stuk hoger dus de foutenmarge is daardoor zelfs op een half zo lange afstand te verwaarlozen. Waarom meer benzine verbranden en meer geld uitgeven als het ook schoner en goedkoper kan. Na het aftanken kwam ik uit op een verbruik tot dan toe van 1:14 (afwisselend rustig tot sportief gereden) wat je gerust en gemiddeld verbruik mag noemen. Na het volgooien van de benzinetank reed ik rustig richting de rode stoplichten om bij groen vervolgens de A44 op te rijden. Ik trok rustig op en bij 100 km/u aanbeland zette ik de ACC vast op 100 km/u en 1 streepje afstand tot de voorligger. Het was drukker dan ik verwacht had rond deze tijd maar ach er zijn nog altijd veel minder auto’s dan normaal. Ik heb tijdens het rijden goed opgelet of de elektromotor op het display groen oplichtte. Je kunt namelijk net als bij de Toyota Prius een grafisch weergegeven aandrijfbeeld op het display tevoorschijn toveren. Je ziet de benzinemotor bij aandrijving oranje oplichten + de aandrijfassen, de elektromotor groen en de Li-ion accu + de oplaadbekabeling blauw. De enige keer dat ik de elektromotor groen heb zien oplichten (samen met de benzinemotor) was met hard optrekken en nu op de stijgende gedeeltes van de A44. Jammer ik had verwacht dat de elektromotor vaker bij zou springen om de benzinemotor te ontlasten. Na het brugrestaurant reed ik de afslag naar Hoofddorp op en ging lekker hard door de S-afritbocht. In vergelijking met de Subaru Forester e-Boxer voelde dit strakker aan. Maar ja de vering/demping is dan ook voelbaar sportiever van deze Subaru XV. Dat hard naar links sturen is toch wel zo’n lekker achtbaangevoel daar kan alleen die afritbocht op de A4 (richting A’dam) bij Leidschendam zich mee meten. Ik reed over het viaduct naar de andere kant en moest helaas achter een vrachtwagen aan de A4 oprijden. Jammer maar goed dit was tenslotte een snelwegzuinigheidsrit dus hou je in Daan! De terugrit verliep van een leien dakje en was uiteraard geen moment spannend en dus heb ik verder niets te melden. Het aftanken in Wassenaar leverde een nette 1:16,5 op dus niet slecht voor een permanent vierwielaangedreven auto.

Ik kon het niet laten!
Donderdag moest de Subaru XV weer terug naar Aalsmeer maar omdat ik niet naar werk kan vanwege de corona-crisis had ik dus alle tijd van de wereld. Ik besloot daarom via het rotondecircus naar Aalsmeer te rijden. Eigenlijk maakt het niets uit want die route over de A4 is maar 2 km langer dan die over de A44. Het rotondecircus is zeker met dit mooie weer en de totale rust op de weg te mooi om te laten liggen. En ja in een vierwielaangedreven auto is het rotondecircus nog leuker want je kunt nog harder door de bochten en over de rotondes heen knallen. Ruim voor het rotondecircus had ik het ESP en de botswaarschuwing al uitgezet. Door het rondje over het Space Business Park wist ik wat ik kon verwachten. Het gekke is echter dat zelfs als ik denk dit gaat leuk worden ik er nog wel eens naast zit. Een leuk rondje SBP is geen garantie voor een leuk rondje over het rotondecircus en andersom en soms zijn gewoon allebei niet leuk. Raar maar waar en waar dat nou precies aan ligt kan ik niet altijd een vinger achter krijgen. Op de koeienrotonde had ik al mijn eerste leuke momentje toen een auto dacht mij buitenom in te halen. Dan moet je toch echt van hele goede huize komen want met deze Subaru XV kun je bijna rechtdoor over de rotonderand heen glijdend de rotonde over. Dat kan echt alleen op deze manier met een Subaru, zo perfect gecontroleerd lukt je met een tweewielaangedreven absoluut auto niet. De auto die me zonet buitenom in probeerde te halen lag in een oogwenk 50 meter achter zo snel gaat dat als je zo over een rotonde heen rijdt. Bij het rotondecircus aangekomen ging het gas er vol op in de haakse bocht en ik vloog mooi strak met piepende banden de bocht door. Als je het gas in één keer diep intrapt reageert de CVT direct dat gaat sneller dan flipperen. Op de kleine rotonde draaide ik een mooi 360-gradenrondje en reed weer terug voor het mooiste deel van het rondje. Ik reed rustig op de grote rotonde af maar eenmaal op de buitenring gaf ik stevig gas en stuurde heel strak met piepende banden de rotonde weer af onderwijl het stuur naar rechts omgooiend.

Op de kleine rotonde voor het viaduct reed ik met een lekker vaartje over de rotonderand heen iets waar deze Subaru XV gewoon voor gemaakt is. In een normale auto gaat er hier een stuk heftiger aan toe en dat ook nog eens met een lagere snelheid. Het off road-karakter komt hier dus goed van pas. Ik reed over het viaduct heen richting de ovale rotonde. Ik hield op het viaduct even in omdat er auto’s de A4 afkwamen en ik wilde de rotonde helemaal vrij hebben. Toen de auto’s uit beeld waren heb ik gas gegeven en toen ik na de verzakking (viaduct -> provinciale weg) de rotonde opdook gooide ik het stuur heel hard om naar links. Elke andere auto zou zwaar naar rechts weg gegleden zijn maar deze Subaru XV dus niet. Ik draaide aan de andere kant van de ovale rotonde aangekomen stuurde ik hard naar binnen de binnenring op via de hoge rotonderand. Ik kwam met een klap neer op het asfalt en had al voor het neerkomen het gaspedaal diep ingetrapt. De banden zochten even naar grip maar daarna werd ik vooruit gekatapulteerd en stuurde snel naar links over de hoge rotonderand aan de andere kant van de ovale rotonde heen. Hier moest ik wel even goed opletten want na het neerkomen en het gaspedaal intrappen moest ik meteen hard naar rechts sturen anders komt de vangrail van het viaduct wel erg dichtbij. Ik vloog over het viaduct heen en stuurde op de kleine rotonde aan de andere kant hard naar links en meteen weer naar rechts. Dat gooien en smijten gaat prima met deze Subaru XV maar ik moet eerlijk bekennen dat het Space Business Park toch leuker was en dat komt vanwege het feit dat het rondje SBP meer op een off road-asfaltrondje lijkt. Dat past meer bij het karakter van deze Subaru XV. Nou dat was het dan de test was ten einde en ik moet zeggen dat het erg goed is bevallen. Het enige échte kritiekpunt vind ik de lage elektrische actieradius die mag nee moet echt groter!

 

Specificaties

Jaargang

2020

Carrosserie

hatchback

Transmissie

CVT

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Hybride

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

10,7 seconden

Topsnelheid

193km/u

Vermogen

B-110(150)/5.600-6.000 E-12,3(16,7) kW (pk)/rpm

Koppel

194/4.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.0/1.995 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

all-wheel-drive

Differentieel

Active Torque Vectoring

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

11,6 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

8,6 liter/100 km

Snelweg

6,6 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

7,9 liter/100 km

C02 uitstoot

149 gram/km

Energielabel

E

Afmetingen

Lengte

4.465 mm

Breedte

2.019 mm

Hoogte

1.595 mm

Wielbasis

2.665 mm

Spoorbreedte voor

1.550 mm

Spoorbreedte achter

1.555 mm

Massa leeg

1.550 kg

Max. toelaatbare massa

2.070 kg

Laadvermogen

520 kg

Aanhanger geremd

1.270 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

340 liter

Bandenmaat

225/55-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand