Deze testauto werd ons aangeboden door Mazda Motor Nederland
Creatief met kurk
Samenvatting
Eigenlijk kon ik geen betere titel verzinnen want bij kurk moet ik altijd meteen aan het hilarische stel Theo & Thea denken. Wisten jullie dat Mazda ooit begonnen is als kurkfabrikant? Op een aantal plaatsen is kurk verwerkt in het interieur, de middenconsole en de handgrepen aan de binnenkant van de portieren. Verder zijn de deurpanelen gemaakt van gerecyclede petflessen. En dat woord creatief blijven we even bij hangen want Mazda heeft haar eerste elektrische auto totaal anders aangepakt dan alle andere automerken gezien de huidige stand van de techniek. Ze hadden met groot gemak een groter accupakket (merk: Panasonic) kunnen monteren maar dat heeft Mazda bewust niet gedaan. A uit kostenoverwegingen en B vanwege de CO2-uitstoot bij de productie. Een uitstekende onderbouwing waar ik prima mee kan leven. Alleen vind ik het wel erg vreemd dat ik met de 28 kWh Hyundai IONIQ Electric veel meer kilometers kon rijden op één acculading en dat nota bene met een ruim 25 procent kleinere Li-ion accu (merk: LG). Zo bezien lijken de Li-ion accu’s van LG dan ook een grotere energiedichtheid te hebben dan die van Panasonic. Misschien moet Mazda eens gaan shoppen bij LG. Het opladen gaat overigens lekker snel, 100 procent in 8 uur maar je rijdt ‘m natuurlijk nooit helemaal leeg dus hou het op 7,5 uur. Qua rijden niets dan lof over de Mazda MX-30 want de wegligging is fantastisch en het rijden in deze auto is gewoon ronduit LEKKER! De bagageruimte is groter dan je op het oog denkt en de zitruimte achterin is niet krap maar ook niet echt ruim. Je zit er goed maar het is geen fijne plek om lange afstanden door te brengen. Prima voor kinderen dus maar niet voor volwassenen.
Plus: Comfort – Design – Interieur – Wegligging
Min: Actieradius voor billenknijpers – Adaptive Cruise Control reageert nogal abrupt – Zitruimte achterin
Testverslag
Het overkomt mij zeer zelden maar dit keer was het weer eens zover, ik raakte compleet verdwaald omdat ik van de verkeerde kant Waddinxveen binnen was gereden. Twee mannen bij een oliebollenkraam brachten uitkomst en zochten even op hun smartphone en wezen mij de goede kant op. Voor het eerst sinds ik Mazda’s test moest ik de Mazda niet ophalen bij Mazda Motor Nederland maar bij een Mazda-dealer met een hele lange naam: Mulder-car company Mazda Groene Hart B.V. die even verderop zit. Na mijn Honda MSX 125 veilig en droog binnen geparkeerd te hebben heb ik eerst even mijn motorspullen op de achterbank van de Mazda MX-30 gelegd. Die achterbank bereik je niet op een normale manier want deze Mazda MX-30 heeft geen normale portieren maar zogenaamde suicide-doors. Om deze open te kunnen doen moest ik persé eerst het voorportier open doen waarna ik met een zwarte hendel het achterportier open kon doen. Persoonlijk vind ik dit erg fraai en het is absoluut geen zeldzaamheid want ik heb in de afgelopen jaren aardig wat auto’s met suicide-doors. Toen ik even ging tellen waren het er in ieder geval meer dan ik dacht. Toen ik weg reed schoot er een heel raar gevoel door mijn lijf, geen idee waarom maar het was een heerlijk gevoel én ik voelde mij direct helemaal thuis in de Mazda MX-30. Wat een gave coole auto was het enige dat ik kon denken, overal waar ik keek zag ik kwaliteit en degelijkheid. Deze auto moet Bas absoluut even zien volgende week en ik ben heel erg benieuwd naar zijn reactie. Eenmaal onderweg wist ik weer precies hoe ik moest rijden want dat was twee weken geleden wel even andere koek. Ik was toen even in een split moment alles kwijt in mijn hoofd en ik vermoed dan ook dat mijn positief geteste zwager mij tijdens een fotoshoot heeft besmet met COVID-19. Nou ja ik heb verder totaal geen symptomen gehad net als iedereen in mijn grote familie. Nog even en we zijn allemaal immuun dus die vaccinatie hoef ik dan ook absoluut niet!
Alle knopjes op het stuur zijn hetzelfde als bij de andere Mazda’s alleen verbaasden de stuurflippers mij nogal want een elektrische auto heeft tenslotte een single-speed versnellingsbak. Al snel zag ik na uitproberen aan de twee pijltjes omlaag dat je met de linker stuurflipper kunt afremmen, slechts lichtjes maar toch best handig in stadsverkeer. De rechter stuurflipper had ik wel een vermoeden van toen ik de twee pijltjes omhoog zag. En inderdaad toen ik thuis kwam zag ik dat het met de gasreactie (3 standen: standaard/1 pijltje/2 pijltjes) te maken heeft. Grappig want dat heb ik nog nooit in een elektrische auto gezien. Wat direct opvalt ten opzicht van andere elektrische auto’s is de veel minder giftige reactie op het gaspedaal als je optrekt. Ze hebben dat expres gedaan bij Mazda om hun elektrische auto zo meer op een brandstofauto te laten lijken. Nou met die gasreactie zit het heus wel goed hoor want toen ik in Boskoop het TCS uit had gezet en in een mooie bocht plankgas gaf resulteerde dat in zwaar doorspinnende voorwielen. Nou was het wegdek kletsnat dus dat scheelt maar ik ga het zeker ook nog op droog asfalt uitproberen. Aangekomen in Hazerswoude-Dorp besloot ik meteen maar sfeerfoto’s te maken want nu scheen de zon en de rest van de week zou het regenachtig weer worden. Na het fotograferen ben ik via de N206 rustig naar huis gereden. Ik zag aan het percentage acculading dat de actieradius van deze Mazda MX-30 niet wereldschokkend is. Vraag is natuurlijk is dat erg? Mijn elektrische Renault Twizy heeft een actieradius van slechts 50-80 km (= winter-zomer) en dat kleine autootje verkies ik boven een Ferrari dus dat wil wat zeggen. Voor mij gaat het er vooral om dat ik me prettig voel in een auto. Deze Mazda MX-30 is samen met de Tesla Model 3 veruit de fijnst rijdende elektrische auto waar ik in gereden heb.
ACC – Aan: Stuurflippers werken niet en TCS kan niet uitgezet worden
TCS – Uit: Zet je het ACC weer aan dan wordt het TCS automatisch weer ingeschakeld
Autohold – Aan: Stuurflippers werken wel
Zuinigheidsrit
Na thuiskomst heb ik de Mazda MX-30 meteen aan de oplaadpaal gehangen bij mij voor de deur. Dat ophangen mag je bijna letterlijk nemen want de oplaadkabel is zo kort dat deze letterlijk in de lucht hing, ha, ha. Na de lunch ben ik naar mijn werk in de Den Haag gereden want ik moest de plantjes op mijn werk water geven. Ik vertrok met 82 procent en heb de Tripmeter B op “0” gezet terwijl de buitentemperatuur 5-6 graden Celsius was. Het rijden op de Adaptive Cruise Control ging lekker maar ook deze ACC wilde wel eens niet reageren als ik op een rij auto voor een stoplicht af reed. En nee zelfs niet met de maximale vier afstandstreepjes! Ik heb nog nooit één auto getest waarvan het ACC feilloos zijn werk deed. En dan te bedenken dat er mensen zijn die blind vertrouwen hebben dat een toekomstige zelfrijdende auto nooit zal falen!? Slechts één faal is genoeg om te verongelukken dan zit ik toch echt liever in deze Mazda MX-30 waarbij ik altijd nog zelf in kan grijpen. Maar goed ik was dus op weg naar mijn werk om de plantjes water te geven. Het rijden ging lekker en kijkend naar het verbruik onderweg zag ik dat ik ergens rond de 200 km uit zou gaan komen op één acculading. De terugrit verliep ook probleemloos alleen moest ik bij huis aangekomen nog een extra blokje omrijden om aan exact 50 kilometer te komen. Geloof het of niet maar die 50 kilometer bleek precies 25 procent acculading te zijn dus kon ik het mooi met vier vermenigvuldigen. Zo kwam ik dus zoals ik al voorspeld had binnendoor rijdend op exact 200 kilometer actieradius uit.
Zuinigheidsrit
Rijmodus: Normaal
V: 100 procent
A: 75 procent
Tripmeter: 50 km
Actieradius: 4 x 50 = 200 km
Snelwegzuinigheidsrit
Vrijdagochtend ben ik in de Mazda MX-30 gestapt voor een snelwegzuinigheidsrit en na de gewone zuinigheidsrit was ik benieuwd hoeveel kilometer ik omgerekend zou halen op een volle Li-ion accu. Ik was benieuwd waar ik om zou moeten draaien, bij Hoofddorp of misschien wel bij Leimuiden als het tegenzat. Na vertrek zag ik de eerste kilometers de actieradius wel heel erg snel teruglopen waarna het zich stabiliseerde. Blijkbaar moest de vloeistofkoeling van de Li-ion accu nog opwarmen. De verwarming is trouwens heel snel op temperatuur want ik hoefde ondanks de kou niet eens de stoelverwarming aan te zetten. Het was zelfs zo erg dat een temperatuur van slechts 23 graden Celsius mij al het gevoel gaf in een sauna te zitten. Ik had de ACC vastgezet op 100 km/u zoals ik altijd doe, niet alleen omdat je niet harder mag tussen 06.00 en 19.00 uur maar ook omdat dat nou eenmaal de meest gereden snelheid is op de snelweg met bovendien het laagste verbruik. Ja ik weet het je kunt ook met 90 km/u achter aan vrachtwagen gaan hangen zoals mijn zwager altijd deed in zijn Nissan Leaf maar daar maak je geen vrienden mee onder de truckers kan ik je vertellen. Het zou mij niets verbazen als elke Nederlandse trucker mijn zwager (+ merk auto en kenteken) kende en dat ze zijn positie aan elkaar doorgaven. Omdat het rustig was op de snelweg kon ik heel mooi exact 100 km/u aanhouden zonder af te hoeven remmen voor fossielen of een vrachtwagen in te moeten halen. Gezien het aantal kilometers per procent besloot ik bij Leimuiden om te draaien en weer terug naar Leiden te rijden. Bij 25 procent nam ik de stand van de tripmeter op en rekende om hoeveel 100 procent zou zijn. Dit is verreweg het laagste aantal kilometers ooit van een elektrische auto die ik ooit getest heb. En dan reken ik de kleine Mitsubishi i-MiEV, de Peugeot iOn Active MMC en de nog kleinere Renault Twizy uiteraard niet mee. Waarom heeft Mazda voor een accucapaciteit gekozen van slechts 35,5 kWh? Heel simpel het gemiddelde dag-kilometrage van de Europese automobilist is slechts 35 mijl oftewel 56,33 km. Een auto met een kleine Li-ion accu kost een veel kleinere hoeveelheid CO2 om te maken dan bv. een Li-ion accu van 95 kWh. Die 95 kWh Li-ion accu kost zoveel CO2 om te maken dat de nieuwe Mazda SkyActiv dieselauto meer efficiënt is qua CO2-productie gedurende zijn totale levensduur zeg Mazda. Ja zelfs als die 95 kWh Li-ion accu niet wordt vervangen na 160.000 kilometer! Mazda is verder bezig met een elektrische auto + range-extendersysteem dat gebruik maakt van jawel een kleine wankelmotor. Ik ben razend benieuwd naar deze auto en kan niet wachten tot die er is.
Snelwegzuinigheidsrit
Rijmodus: Normaal
V: 100 procent
A: 75 procent
Tripmeter: 34,5 km
Actieradius: 4 x 34,5 = 138 km
Exact 6 koffers + 1 beautycase
Na de snelwegzuinigheidsrit ben ik naar mijn garage gereden om te kijken hoeveel Samsonite koffers er in de kleine kofferbak passen. Op de heenweg zag ik op de voorsorteerstrook vanaf de Churchilllaan naar de Haagweg een Tesla Model S met pech staan. Tja en dan heb je echt een heel groot probleem want een elektrische auto wegslepen vereist maatwerk en is voor geen enkele elektrische auto gelijk las ik in een interview met een berger. Tja daar sta je dan in je Tesla met een grote Li-ion accu en dito actieradius. Bij de garage aangekomen laadde ik de standaard crossover-kofferset in. Ik ging er vanuit dat die er niet volledig in zou passen maar wie weet heb ik het mis. En inderdaad had ik het mis want zonder de hoedenplank paste de gehele kofferset er exact in. Netjes en gewoon goed voor een dergelijk formaat auto. Op weg naar huis heb ik nog even een noodstop gemaakt en dan merk je duidelijk dat je in een elektrische auto zit. De gewichtsverdeling is veel mooier waardoor een elektrische auto minder duikt aan de voorkant. Ik stond ruim op tijd stil alleen gingen de alarmlichten natuurlijk weer aan. Dat is tegenwoordig standaard bij elke auto.
Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 3×50-liter + 33-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter + 13-liter
Space Business Park
Af en toe had ik al even gas gegeven in de regen met het TCS uit dus ik was benieuwd hoe een rondje Space Business Park mij zou vergaan op een (gelukkig)! natte zaterdagmiddag. Voor de goede orde zet ik deze Mazda MX-30 even naast de Hyundai Kona electric 39 kWh omdat ze redelijk dicht bij elkaar in de buurt komen qua accu-capaciteit, topsnelheid en vermogen. Maar, en dat valt dan direct op, niet qua koppel want dat ligt bijna een derde lager van de Mazda MX-30 en dat is best veel.
Mazda MX-30 E-SkyActiv 145 – Vermogen: 145 Pk / Koppel: 271 Nm / Topsnelheid: 140 km/u
Hyundai Kona electric 39 kWh – Vermogen: 136 Pk / Koppel: 395 Nm / Topsnelheid: 155 km/u
De reden dat het koppel een stuk lager is dan andere vergelijkbare elektrische auto’s heeft te maken met het feit dat Mazda deze elektrische auto ‘normaal’ aan wil laten voelen oftewel vergelijkbaar aan een brandstofauto.
Direct na vertrek heb ik het TCS uitgezet zodat ik alvast wat kon oefenen onderweg naar het SBP. Wat een duidelijk verschil is met de Hyundai Kona electric 39 kWh is dat de voorwielen op het natte asfalt wel doorspinnen maar dat niet lang vast weten te houden door het lagere koppel en natuurlijk ook niet al te hoge vermogen. Het is echter wel ruim voldoende om lol te hebben in deze auto. Bij Klei-Oost aangekomen lette ik dit keer wat beter op want sommige auto’s rijden zo op de automatische piloot dat ze vergeten dat auto’s komend vanaf de N206 tijdelijk voorrang hebben op het verkeer van en naar industrieterrein ’t Heen. Van de week had ik al bijna een aanrijding met iemand die dat blijkbaar niet wist. Ik moet wel zeggen dat de gele lijnen op het asfalt niet echt heel erg goed zichtbaar zijn. Ik heb op de N206 ook nog even de acceleratie uitgetest met 1 pijltje en 2 pijltjes en inderdaad neemt de kracht van de acceleratie toe. Wat erg leuk was is dat als ik plankgas gaf het motorgeluid ook heel mooi in volume/toeren toenam. De afritbocht ging heerlijk maar omdat ik toch goed op moest letten kon ik er minder hard doorheen dan ik graag wilde. Helaas pindakaas.
Aan de andere kant van de N206 kon ik dan eindelijk echt gas geven. In de eerste haakse rechterbocht gaf ik plankgas en vloog ik heel mooi voorwieldriftend naar links waarna de voorwielen na een paar seconden weer langzaam grip kregen en ik vooruit schoot. Een heerlijk gevoel en een grappige bijkomstigheid van het lagere koppel. De 18-inch Bridgestone Turanza banden zijn wat dat aangaat heerlijke banden, ze doen precies wat ik wil op het juiste moment. Daarna gaf ik stevig gas in de flauwe linkerbocht maar ik merkte direct als de snelheid iets hoger ligt dat de motor niet genoeg vermogen/koppel heeft om de voorwielen door te laten spinnen. Ik moest behoorlijk hard afremmen om de snelheid voldoende omlaag te krijgen voor de vrachtwagenparkeerplaats maar gaf daarna zoveel gas dat ik vervaarlijk naar rechts weg gleed, maar even het gas los lossen en tegensturen en ik reed weer netjes de goede kant op. Dit is duidelijk een nadeel van te weinig koppel, je moet zoveel en zo abrupt gas geven dat je het minder goed kunt controleren. Maar goed dat vergt weer de nodige rijvaardigheid van de bestuurder en maakt het rondje SBP daardoor wel een stuk spannender. Aan het einde van de vrachtwagenparkeerplaats moest ik hopen dat er geen auto van links kwam, ik heb dan wel voorrang maar sommige automobilisten weten niet wat voorrang inhoudt. Ik kon doorknallen dus ik gaf stevig gas en vloog heel mooi van rechts naar links glijdend door de snelle slinger heen. HEERLIJK mama mia wat gaaf! De haakse rechterbocht + verkeersdrempel ervoor mislukten omdat er een auto van links aankwam die mij geen voorrang leek te willen geven. Jammer! Daarna reed ik met een lekker vaartje over de hoge verkeersdrempel en gaf gas bij richting de allerhoogste verkeersdrempel. De landing was fantastisch zoals ik niet anders verwacht had van een Crossover. De rotonde op en af de blinde rechterbocht in viel tegen want de snelheid lag te hoog en dan is het vermogen/koppel te laag om de voorwielen nog door te laten spinnen. De rest van het rondje was niet echt spannend en ook het oprijden van de N206 met hoge snelheid was wel leuk maar niet spannend. Als laatste restte dan nog de opritbocht bij ’t Heen. En die was het leukste van allemaal zoals eigenlijk altijd want je kan hier bij lage snelheid plankgas geven en meteen de bocht induiken.
Wat als je de portieren verkeerd om dicht doet?
Dit verzin ik echt niet maar onder het filmpje van Bright Magazine las ik meerdere keren een reactie dat je het voorportier zou beschadigen als je eerst het voorportier dicht doet en daarna pas het achterportier. Ik moet echt lachen om zoveel domheid want dacht je nou echt dat ze daar bij Mazda niet over nagedacht zouden hebben? Ik heb het uiteraard uitgeprobeerd en nee in het voorportier zit echt geen deuk/kras in als je eerst het voorportier dicht doet en daarna het achterportier want dat is plastic op metaal. Bovendien sluit het voorportier niet eens af als je die als eerste dicht doet dus dat merk je meteen.
Tweemaal heen en weer naar A’dam
Op de 3de Kerstdag zouden mijn broer en zijn vriendin bij mijn moeder komen eten en ik had beloofd ze op te halen in Amsterdam en ook weer thuis te brengen. Dat werd dus tweemaal op en neer naar Amsterdam en dus tweemaal een zuinigheidsrit met 100 km/u op de ACC en dus twee mooie metingen. Heen met twee personen en terug met vier personen en daarna weer heen met vier personen en terug met twee personen. De buitentemperatuur was 4-6 graden Celsius zowel ’s middags als ’s avonds en de eerste rit was in de stromende regen en de tweede met af en toe een bui maar meest droog. Ik was benieuwd of ik dit keer wel boven de 140 km actieradius uit zou komen. Beide ritten zouden 90-100 km zijn en dus een hele goede en betrouwbare meting opleveren na terugrekenen naar 100 procent. Verder kon ik meteen de navigatie even uittesten want mijn broer woont op één van de lastigste navigatie-adressen van Amsterdam. Zijn woning ligt aan de Amstel vlak voor een parkeerplaats die in een voetgangersgebied ligt naast het drukste fietspad van Nederland. Toen ik op de snelweg de het adres aan het intypen was vergat ik het huisnummer erbij te zetten. Ik volgde doelbewust de navigatie maar werd dus totaal de verkeerde kant opgestuurd. Nou zou je denken toen ik het huisnummer achter het adres typte het wel goed zou gaan. Maar nee ik werd ook nu weer helemaal de verkeerde kant opgestuurd. Die navigatie moeten ze nog maar eens goed naar kijken want ook later bij een makkelijker adres werd ik totaal onnodig over een langere route gestuurd. Het was zowel heen als terug trouwens behoorlijk noodweer op de snelweg en het viel mij op dat heel veel auto’s niet harder dan 100 km/u durfden te rijden en als ik 100 km/u op de ACC achter een auto ging rijden moest ik ‘m uiteindelijk steeds weer inhalen. Ik snap echt niet waarom zo ongelofelijk veel automobilisten bang zijn in de regen. Hier even de cijfers op een rijtje van beide ritten.
Rit 1
Snelheid: 100 km/u – ACC
V: 100 procent
A: 37 procent
Tripmeter: 91,5 km = 63 procent
100 procent = 145,24 km
Rit 2
Snelheid: 100 km/u – ACC
V: 100 procent
A: 33 procent
Tripmeter: 100,0 km = 67 procent
100 procent = 150 km
Extra zuinigheidsrit 80 km/u
Ik had de zuinigheidsrit van 30/50/60/70 km/u en de snelwegzuinigheidsrit met 100 km/u al gemaakt maar gezien de korte actieradius wilde ik toch ook graag weten wat de actieradius is op de provinciale wegen. Nederland heeft een uitstekend netwerk van provinciale wegen dus het kan de moeite waard zijn om die te nemen in plaats van de snelweg. Ik ben gewoon een deel van mijn standaard zuinigheidsrit gereden richting Zandvoort maar bij De Zilk weer omgedraaid zodat ik alleen maar 80 km/u zou rijden. Ik zag het percentage teruglopen maar harder dan ik had gehoopt. Want wees nou eerlijk slechts 10-15 km meer in vergelijking met een rit over de snelweg valt gewoon tegen. Jammer dus ik hoop dat Mazda toch nog eens goed de Li-ion accu (merk Panasonic) onder de loep neemt want de actieradius van bv. de Hyundai Kona electric 39 kWh en de Hyundai IONIQ Electric 28 kWh (merk LG Chem) zijn gewoon veel beter. Met de Mazda MX-30 lukt het mij alleen vrijwel uitsluitend 50 km/u rijdend die 200 km te halen en dat is dan nog maar net aan ook. Ik heb persoonlijk geen problemen met die actieradius maar als er vergelijkbare Li-ion accu’s van andere merken beter presteren dan lijkt mij een andere accu-fabrikant een goede optie om over na te denken. Toch?
Zuinigheidsrit – 80 km/u
V: 100 procent
A: 75 procent
Tripmeter: 40,2 km = 4 x 40,2 = 160,8 km
Met die auto moet je niet naar Engeland gaan!
Dinsdagmiddag had ik even een loos uurtje in de middag en ben ik naar Bas van Autobeklederij v/d Werf gereden. Bas was onder de indruk van de Mazda MX-30 en vond met name de suicide-doors fraai. De binnenkant vond hij ook erg mooi gedaan vooral de lastige stiksels in het dashboard vielen hem op. En uiteraard viel ook het kurk hem op waarna hij vertelde dat zij ook een rol kurk hadden liggen tussen het leer en de stoffen gewoon voor de leuk. Voor hij weer naar binnen wilde lopen zei ik tegen Bas dat hij ook even onder de motorkap moest kijken. Daar zit naast de elektromotor namelijk een enorm gat (zie foto) dat daar waarschijnlijk bewust is gemaakt in verband met die Mazda MX-30 met Range Extender = kleine rotatiemotor. Waarna Bas spontaan opmerkte: “Met die auto moet je niet naar Engeland gaan want daar op die plek kan een klein persoon die naar Engeland wil vluchten zich met groot gemak verschuilen.” Dat is Bas weer met zijn scherpe opmerkingen hoe krijgt hij het toch elke keer weer voor elkaar vraag ik me soms af, ha, ha. Na thuiskomst heb ik de Mazda MX-30 direct aan de oplaadpaal gehangen en eens even uitgerekend hoe lang het opladen nou precies duurt. Om 44 procent op te laden is tie 3 uur en 40 minuten bezig = 5 minuten per 1 procent = 100 procent is dus 8 uur. Dat valt me mee eerlijk gezegd maar er zijn elektrische auto’s die het een stuk sneller doen. Dat heeft vooral met de software te maken en het afregelen daarvan blijkt dus nog niet zo eenvoudig. Als er ook maar iets fout gaat en de Li-ion accu veel te heet wordt kan een elektrische auto in de fik vliegen dus ik bedoel maar.
Topsnelheid (=A) vooruit en achteruit (=B)
Het blijven twee van de leukste dingen om uit te testen want A ik wil geen boete en B geen ongeluk. Daarom heb ik twee testlocaties waar ik zeker weet dat ik geen boete oploop en er geen ongeluk gebeurt. Aan het einde van de rit naar mijn werk heb ik twee keuzes om naar huis te rijden, of de ventweg naast de A44 of de A44. Aan het begin van de A44 heb ik nog nooit een snelheidscamera zien staan en de enige plek waar ze verder nog zouden kunnen staan is op de voetgangersbrug met een lasergun. Maar ook daar heb ik ze nog nooit zien staan. Hier kan ik dus met een gerust hart de topsnelheid uittesten maar dan moet je wel net vooraan staan of de snelweg vrij hebben. Als ik de topsnelheid niet kan halen rij ik door naar de volgende afslag bij Holiday Inn in de hoop het alsnog te halen maar dat komt zelden voor. Anders draai ik om en rij terug over de A44 dan heb ik nog een kans en na weer omdraaien terug naar Leiden nog een kans = vier kansen dus. De topsnelheid bleek hoger te liggen dan opgegeven, geen 140 km/u maar 147 km/u op de teller. Daarna ben ik naar de parkeerplaats van het Valkenburgse Meer gereden om de maximum snelheid achteruit te testen. Die bleek wel exact wat het bij vrijwel alle elektrische auto’s is namelijk 40 km/u.
Allemaal dingetjes
Er vielen nogal dingetjes te ontdekken aan deze Mazda MX-30 op het gebied van elektronica + software. Ik heb ze allemaal maar even op een rijtje gezet want ze zijn zowel interessant als grappig.
1. Met de linker en rechter stuurflipper kun je de Mazda MX-30 afremmen dan wel sneller laten accelereren. Twee pijltjes omlaag met de linker stuurflipper en twee pijltjes omhoog met de rechter stuurflipper en in de middenstand waarin de auto opstart zie je nul pijltje(s). Maar het bleek toch iets anders te zitten want toen ik de Mazda MX-30 uit liet rijden bleek dat deze niet alleen sneller accelereert met één tot twee pijltjes omhoog maar dat ie ook veel langer door blijft rijden (= weinig tot geen regeneratie) na het gas loslaten. Een soort van sailing-mode zoals ik ze dat ook wel noemen. Verder ontdekte ik dat met een volle Li-ion accu de motorrem (uiteraard) niet werkt. Bij 94 procent kun je afremmen op één pijltje en bij 89 procent en lager kun je afremmen op twee pijltjes.
2. Ik was ook benieuwd of de remlichten zouden gaan branden als je afremt met één dan wel twee pijltjes. Ik ben even langs mijn zwager gereden en heb hem gevraagd of hij wilde kijken wanneer de remlichten gingen branden. Zoals ik al dacht gaan deze alleen branden als je afremt met twee pijltjes. Altijd handig als er een bumperklever achter je hangt.
3. Als je achteruit rijdt dan draait/draaien de zijspiegels omlaag zodat je bv. de stoeprand goed kunt zien. Het grappige is dat ik stom toevallig ontdekte dat je naast beide zijspiegels ook kunt kiezen welke van de twee zijspiegels je omlaag wilt laten draaien. De knopjes (er gaat dan een ledje branden) waarmee je het afstellen van de zijspiegels selecteert kun je ook gebruiken voor het selecteren van welke zijspiegel je wilt omlaag wilt laten draaien.
4. De maximum snelheid achteruit is altijd weer zo’n grappig dingetje dat ik altijd bij iedere elektrische auto test. Logisch want die moet wel softwarematig begrensd worden want anders zou je theoretisch net zo hard achteruit als vooruit kunnen rijden. Stuntrijder Terry Grant uit Engeland heeft die begrenzing weg laten halen en is gaan oefenen en tijdens het Goodwood Festival of Speed 2012 heeft hij het wereld-snelheidsrecord achteruit rijden gevestigd. Lachen toch of niet dan?
Wereldsnelheidsrecord achteruitrijden
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Overig |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Type bekleding |
Leer + stof | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Velgen |
18-inch | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Milieu en veiligheid |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
C02 uitstoot |
0 gram/km | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Energielabel |
A | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Afmetingen |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengte |
4.395 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Breedte |
2.035 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hoogte |
1.555 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wielbasis |
2.655 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Spoorbreedte voor |
1.565 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Spoorbreedte achter |
1.565 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Massa leeg |
1.620 kg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Max. toelaatbare massa |
2.119 kg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Laadvermogen |
499 kg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
inhoud bagageruimte |
366 liter | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bandenmaat |
215/55-R18 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kosten aanschaf |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kosten gebruik per maand |