Peugeot e-208 GT EV 50 kWh 136 2020 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Peugeot Nederland N.V.

Sur re-schnitzel!!!

Samenvatting
Heel soms stap je in een testauto en weet je direct dat alles klopt en heb je van de eerste tot de laatste seconde alleen maar LOL in hoofdletters. Deze ogenschijnlijk doodsimpele kleine elektrische auto van Peugeot met de typenaam e-208 in de uitvoering GT is zo’n auto. Het gekke is dat het me bij Peugeot als enige automerk meer dan driemaal is overkomen. Dat vind ik toch wel bijzonder als ik eerlijk ben. Je zou denken dat een auto met een vermogen/koppel van slechts 136 Pk/260 Nm niet zò leuk kan zijn. Het leukste aan deze auto vind ik dat je er zowel heerlijk rustig als sportief mee kunt rijden. Die sportiviteit heeft wel een grens uiteraard maar die kun je zo goed aanvoelen dat je jezelf wel Max moet wanen wil het misgaan. Op nat asfalt is deze Peugeot e-208 GT nog leuker dan leuk want dan kun je ‘m echt alle kanten op laten glijden. De acceleratie lijkt op papier niet echt bijzonder (0-100 km/u in 8,3 seconden in de rijmodus Sport) maar is dat toch wel, zet ‘m in de rijmodus Sport en de eerste 50-100 meter gaat ie er met een bloedvaart vandoor. Ik heb nooit harder gelachen in een elektrische auto dan in deze. Niemand maar dan ook werkelijk niemand verwacht dat deze auto er zo hard vandoor gaat, bovendien is het lastig om te zien dat het om en elektrische Peugeot 208 gaat. Alleen de kenner ziet het aan de “e” voor de 208 op de achterklep en de C-stijlen. Dat zorgt ervoor dat je vooraan staand bij een verkeerslicht (dan zien ze die “e” niet!) naast een snelle Audi/BMW/Mercedes ze altijd kunt verrassen. En ja dat is voor een testrijder toch altijd het leukste dat er bestaat in een auto zoals deze ultieme underdog. Ik heb dan ook veel stoplichtsprintjes gemaakt tijdens deze testweek en elke keer weer had ik een grote-brede glimlach op mijn gezicht. De wegligging is werkelijk uitstekend en ondanks dat het geen snelle versie is (wie weet komt die er nog aan) kun je er heel hard mee door werkelijk alle soorten bochten heen sturen. Tja en verder? Het bekende dashboard wordt in de brochure wel heel erg mooi omschreven als: “Het digitale instrumentenpaneel heeft een futuristisch holografisch 3D-scherm.” Gewoon mooi maar eenvoudig en geen bioscoop zoals in die nieuwe elektrische Mercedes-Benz EQS. Een auto is om in te rijden en dan moet je je ogen op de weg houden en niet op iets anders. De bagageruimte lijkt heel erg klein maar dat valt dus alleszins mee want er pasten veel meer koffers in dan ik gedacht had. Jep dit is gewoon een fantastisch leuke, fijne, kleine en als je wilt in de rijmodus Sport zelfs een pijlsnelle elektrische auto de eerste 50-100 meter.

Plus: Acceleratie in de rijmodus Sport – Design – Vering/demping – Wegligging – Zit
Superplus: Driveability

Min: Geen geconditioneerd accupakket

Testverslag
Na het terugbrengen van de verrassend goede en leuke blauwe Dacia Sandero ben ik in de regen op mijn Honda MSX 125 richting de JC Arena gereden. Onderweg sprong de digitale cockpit van mijn Honda MSX 125 ineens op zwart en ook mijn knipperlichten deden het niet meer. Dat kan niet anders dan een doorgebrande zekering zijn zekersteweten. Op gehoor en gevoel (= toerental en motorgeluid) kan ik inschatten hoe hard ik rij dus dat zou wel goed komen en verder kun je op de motor je hand uitstekend net als op een fiets. Na het verwijderen van het motorzadel in de fietsenstalling bij Peugeot was de eerste de beste zekering die ik verwijderde de kapotte. Na het vervangen van de rode 10A steekzekering draaide ik de contactsleutel om en deed de cockpit en de knipperlichten het weer. Goed geDaan jochie zei ik tegen mezelf. Ik sprak een keer een ANWB-medewerker van de Wegenwacht en die vertelde regelrechte horrorverhalen over automobilisten waarvan een zekering doorgebrand was. Ze waren op de meest idiote plaatsen stil gevallen en soms middenin de nacht en sommigen van hen waren echt in paniek geraakt. Dan kwam hij aanrijden in zijn gele ANWB-auto en opende, na het verhaal aangehoord te hebben, de motorkap en daarna het zekeringenkastje haalde de kapotte zekering eruit en zette er een nieuwe in en vroem starten maar. De totale verbijstering in de ogen van die automobilisten dat hij binnen amper 1 minuut hun auto weer aan de praat had gekregen met een piepklein dingetje van nog geen 15 eurocent konden ze gewoonweg niet bevatten. Dat ging hun verstand volledig te boven dat zo’n grote moderne hightech auto stil was komen te staan door zo’n piepklein suf dingetje. Toch wel leuk dat het soms zo lekker simpel en goedkoop kan zijn. Dus denk eraan als er plotseling iets elektrisch uitvalt is het 99 van de 100 keer een zekering meer niet.

Afijn na de regenhoes over mijn motortje gegooid te hebben en een krabbel onder het uitleenformulier gezet te hebben kon ik er vandoor in de nieuwe Peugeot e-208 GT. Nou moet ik alvast vermelden dat de brandstof-208 ook al ontzettend goed is dus die elektrische kan alleen nog maar beter en leuker zijn want die heeft een nog betere balans en lager zwaartepunt en een superdirecte gasreactie. Het asfalt was nog kletsnat dus ja dan kun je maar één ding doen en dat is de rijmodus Sport inschakelen en glijden met dat ding. Ik reed vol accelererend op de eerste haakse rechterbocht af en vloog er zo mooi glijdend doorheen dat is gewoon genieten. Het voelde zo ontzettend goed en zeker aan dat is toch wel bijzonder dat je zonder ook maar 1 seconde te hoeven wennen er gewoon meteen vol tegenaan kan gaan. De 180-gradenbocht voor de JC Arena is voor mij net zo’n magische bocht als die opritbocht bij ’t Heen in Katwijk aan Zee. Leuke aan deze bocht is dat ie twee rijbanen (eigenlijk drie met de invoegstrook van links erbij) breed is en je dus veel meer uitloop hebt. En op nat asfalt heb je die uitloop hard nodig want in een elektrische auto kun je perfect gecontroleerd glijden net zo lang en ver als je wilt. Ja ook als het ESP/TRC niet uitgezet kunnen worden, het is iets minder leuk maar nog altijd 100x leuker dan in een brandstofauto. De eerste bocht van de 180-gradenbocht gleed al ruim een halve rijbaan naar links maar in de tweede bocht is het nog veel leuker. Daar heb ik maar liefst vier rijbanen dus ik gaf plankgas in de rijmodus Sport en gleed daarna ook als een gek naar links weg over drie rijstroken ondertussen vol accelererend weg spuitend richting de A2.

Proberen kan altijd natuurlijk
Eenmaal op de A2 nam ik de afslag naar de A9 en ben er daarna af gegaan bij de afslag Aalsmeer. Ik vind binnendoor naar huis rijden altijd een stuk fijner en leuker dan over de snelweg. Bovendien zijn ze op de A4 bezig met wegwerkzaamheden en laatst stond er richting Leiden een file van 15 kilometer. Daar gaat Daan dus niet vrijwillig instaan! Op weg naar Schiphol-Rijk heb ik wat stoplichtsprintjes gedaan in de rijmodus Sport. Ik heb me helemaal gek gelachen want de 50-100 metersprint gaat zo absurd snel dat ik elke Audi/BMW/Mercedes liet staan te kamperen bij het stoplicht. Het was mij dan ook direct duidelijk de rijmodus Sport hemelsbreed verschilt van de rijmodus Eco en Normaal. De gasreactie is in die twee rijmodi veel minder fel. Eigenlijk vind ik dat wel prima want voor een normaal verbruik heb je liever ook een minder felle gasreactie en het scheelt dan als de gasreactie ook niet zo fel is. Die rijmodus Sport kun je dan bewaren voor de momenten dat je écht lol wilt hebben zoals snelle Audi’s, BMW’s en Mercedessen pesten tijdens stoplichtsprintjes. Pretfactor 10 voor de Peugeot e-208 bestuurder en Zuurgezichtenfactor 10 voor de Audi/BMW/Mercedes-bestuurder. Echt helemaal niemand verwachtte dat ik zo snel weg er vandoor zou gaan inclusief ikke ook dus. Dit gaat een hele leuke testweek worden, ha, ha. Op dat moment wist ik nog niet wat me een kwartiertje te laten te wachten stond voor het verkeerslicht bij de oprit naar de A4/A44. Ik reed lekker rustig via Schiphol-Rijk langs Aalsmeer door Rijsenhout richting de Leimuiderbrug. Daar besloot ik toch maar via de A44 naar huis te rijden en niet binnendoor want ik wilde nog even rustig eten voor ik naar een ex-collega in Den Haag zou rijden. Bij het verkeerslicht voor de oprit naar de A4/A44 kwam ik naast een peperdure BMW X5 M te staan. Die auto kost 176.698,- euro en heeft een Twin Turbo V8-motor met een vermogen/koppel van maar liefst 576 Pk/750 Nm. Nadeel van een brandstofauto is dat ie altijd eerst op gang moet komen terwijl een elektrische auto direct vanuit stilstand er letterlijk als een pijl uit een boog vandoor gaat. Ik had geen idee welke kant de BMW X5 M naast mij op moest maar of hij nou naar de A4 of de A44 moest maakte eigenlijk niet uit.

Normaal gesproken zet ik de Peugeot voor een stoplicht op AutoHold maar in dit geval hield ik mijn voet op de rem waardoor ik veel sneller kon reageren bij groen. Als de Peugeot e-208 in AutoHold staat moet ie eerst even los komen en dat kost toch hoe dan ook een paar tienden van seconden. Ik gaf direct plankgas bij groen en spoor er vandoor direct linksaf slaand de opritbocht in. Ik kon net voor de BMW X5 M langs de rechter oprit naar de A44 pakken. Lachen toch 136 Pk/260 Nm voor een catalogusprijs van slechts 36.150,- euro maar je hebt al een Peugeot e-208 voor 31.950,- euro dus dat zijn ruim 5,5 Peugeot e-208’s voor de prijs van die ene Bayerische Mest Wagen die gewoon een stoplichtsprint verliest van deze kleine elektrische hatchback. Op dat moment had ik zoiets van zoals de Engelsen het zo mooi zeggen: “Do I need to say more?” Test geslaagd en klaar is kees! Na thuiskomst ben ik snel gaan eten en naar Den Haag gereden om wat te drinken met een gepensioneerde ex-collega. Hij had nog nooit elektrisch gereden en was erg onder de indruk van de stilte en de snelle acceleratie in de rijmodus Sport. We zijn naar Scheveningen gereden en hebben op een terras warme chocolademelk met slagroom gedronken en een portie bitterballen gegeten. Nadat ik mijn ex-collega weer thuis had afgezet moest ik als een speer naar zwembad De Vliet jakkeren. En lekker jakkeren is iets waar deze Peugeot e-208 GT erg goed in is! Welke weg ik ook zou nemen vanuit Den Haag het zou altijd rond de 25 km zijn. Uiteraard heb ik de Peugeot e-208 in de rijmodus Sport gezet en waar ik maar kon snel geaccelereerd en heel erg laat geremd. Op de snelle manier over rotondes heen = dus over de rotonderanden heenrijden en glijdend met piepende banden door de bochten. Het leuke in een elektrische auto is dat je beter voelt wat je doet en wat er gebeurt onder je. Ik heb het gered binnen de tijd die ik ervoor gesteld had, pluimpje voor de Peugeot e-208 dus.

Miep-miep
Na het zwemmen ben ik snel naar mijn garage die daar vlakbij is gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. Het was de eerste keer dat ik de achterklep opende en op het eerste oog had ik zoiets van hier passen niet veel koffers in. Maar dat viel dus heel erg mee want met hoedenplank pasten er vijf 33-liter koffers in en zonder hoedenplank bijna de gehele hatchback-kofferset op één 50-liter koffer na. Meevallertje dus voor deze auto die na amper één dag rijden al niet meer stuk kan bij mij.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 5×33-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 2×33-liter + 13-liter

Daarna ben ik weer snel naar huis gesjeesd via de route over de Churchilllaan en de Haagweg met twee van mijn favoriete bochten erin. De bocht van de Churchilllaan naar de Haagweg is beetje een rare linkerbocht, niet echt haaks omdat je de tegemoetkomende rijbanen kruist erg grappig het is een dalende bocht. Het lukte me om de Peugeot e-208 licht uitbrekend door deze bocht heen te sturen wat aangeeft dat deze Peugeot e-208 zich heel precies laat sturen. De volgende bocht is een rare slingerbocht die licht dalend is en vooral in het tweede gedeelte afknijpt. Maak je hier een fout dan hang je in de vangrail die ze om deze reden speciaal hiervoor geplaatst hebben. Het leukste is het om met een redelijke vaart deze bocht in te duiken en dan net voor het tweede gedeelte gas te geven. Door de krachtige acceleratie in de rijmodus Sport kon ik de banden even heel mooi en kort laten piepen in dat tweede deel. Best wel cool hoe hard je met deze Peugeot e-208 door deze bocht heen kan, zo hard had ik absoluut niet verwacht dus dat belooft nog wat voor de rest van de testweek. Na het eten ben ik naar Ab Motoren gereden voor een rode 10A steekzekering want die zijn donderdagavond geopend. De route naar Ab Motoren is vooral leuk vanwege de opritbocht naar de A4/N11 en de slingerbocht naar de N11. Omdat de Spits al ruimschoots voorbij was had ik lekker alle ruimte op de weg naar Zoeterwoude-Rijndijk. Bij de A4 aangekomen trok ik even lekker door in de rijmodus Sport (wat anders?) zodat ik zo laat mogelijk in kon voegen (de linker voorsorteerstrook is heel erg kort) want er stond een vrachtwagentje op de rechter voorsorteerstrook. Dat lukte precies zoals ik het wilde waarna ik stevig gas geven de oprit opdook.

Ik vloog heerlijk precies op de grens rijden door de scherpe opritbocht heen. Ondanks dat het ESP/TRC vanaf 50 km/u permanent aanstaan kun je toch lol hebben. Dat is het leuke met een elektrische auto die heeft zo’n vet koppel over het gehele toerenbereik dat het geen probleem is om de banden toch aan het piepen te krijgen. Op naar de slingerbocht naar de N11, die lijkt heel erg op die afritbocht bij Hoofddorp alleen is de uitloop hier langer. Omdat het stoplicht naar Zoeterwoude-Rijndijk op groen stond kon ik het gas erop blijven houden en meteen doorrijden waardoor de g-krachten lekker hoog blijven. De Peugeot e-208 GT hield zich uitstekend en oh wat zou ik ‘m graag eens met een sportieve verenset door deze slingerbocht heen willen sturen. In de haakse rechterbocht na het groene stoplicht kun je de banden ook even heerlijk laten piepen tegen uitbreken aan. Je moet hier echter wel goed opletten want ik vloog een keer door deze bocht langs een trailer die de bocht wel heel erg ruim nam en toen moest ik heel hard in de remmen om een aanrijding te voorkomen. Bij Ab Motoren aangekomen riep ik even “zekering 10A” naar Robert die naar het magazijn liep. Hij stak de rode 10A steekzekering in mijn handen en zei: “Hou maar is goed zo.” Dat is nou het voordeel als je al meer dan 20 jaar vaste klant bent. Daarna ben ik via de N11/A4 naar de N206 gereden en dat is eerst een haakse linkerbocht met vervolgens een hele lange rechtse doordraaier. Ik was benieuwd hoe de Peugeot e-208 zich daar zou houden op hoge snelheid. Maar zoals ik al vermoedde was er geen lichtvoetigheid te bespeuren in het onderstel. Ook hoge snelheid blijft het onderstel dus stabiel aanvoelen. Eenmaal aan de rand van Leiden rijdend besloot ik rechtsaf te slaan richting Leiden-Centrum om mooie sfeerfoto’s te maken. Tijdens het maken van die sfeerfoto’s had ik leuke gesprekken met omstanders over elektrisch rijden en de Peugeot e-208.

Knallen in de rijmodus Sport
Vrijdag besloot ik voor de verandering eens niet zuinig te naar werk te rijden maar in de rijmodus Sport op en neer te rijden. Dat betekende dus overal vol accelereren waar het maar kon maar nergens de maximum snelheid overschrijden. Dat kwam er dus op neer dat ik zo min mogelijk rechte stukken moest rijden. Het leuke hieraan is dat van die VW Polo/Golf GTI-bestuurders totaal over de zeik raken als je pijlsnel bij ze weg accelereert in/na een bocht en op rotondes. Aan de andere kant denk je dat het makkelijk is om overal vol te accelereren maar deze kleine Peugeot e-208 accelereert zo absurd snel in de rijmodus Sport dat je verdraaide goed op moet letten. Dan scheelt het wel dat ik motorrijder ben want dan ben je gewend aan snel accelereren, onvoorziene situaties en je moet een uitstekende reactiesnelheid hebben want op de motor word ik gemiddeld elke dag 2-3 maal bijna dood gereden door blinde automobilisten. Zo heb ik een keer mijn rug (grootste ruggenwervel L3) gebroken door een asociale hufter die over een dubbele doorgetrokken streep in een blinde bocht een voorligger inhaalde terwijl ik plat in de bocht hing. Tja soms heb je gewoon domme pech maar ik had wel weer het ongelofelijke geluk niet in een rolstoel te zijn beland. Volgens de neurochirurg was ik op een haar na verlamd geraakt door enorm domme ambulancebroeders die mij op wilde tillen en op de brancard leggen terwijl ik bewusteloos was. Bewusteloos = altijd een schepbrancard gebruiken. Ik kwam precies weer bij bewustzijn toen ze mijn schouders en voeten al vast hadden om me op te tillen. Ik kreunde meteen dat ik pijn in mijn rug had en toen pakten ze direct de schepbrancard. Het zit altijd in mijn achterhoofd dit ongeluk dat is een trauma dat ik nooit meer kwijt zal raken zolang ik leef. Daarom snappen jullie wel dat ik net wat beter kijk (ver vooruit en naast en direct voor mij) dan de gemiddelde automobilist.

De heenweg ging fantastisch en de snelheidsbrekers en verkeersdrempels voelden heel goed aan. Toch merkte ik wel dat deze gewone – dus niet sportieve – vering/demping zijn beperkingen kent. Ga je echt hard door een bocht of spring/rijd je over een hele hoge snelheidsbreker of verkeersdrempel heen dan slaan vooral de veren aan de achterkant uiteindelijk in de stootrubbers. Voor een gewone hatchback is de vering/demping echter van uitstekende kwaliteit en duidelijk beter dan die van de gemiddelde hatchback. Op de terugweg moest ik via Rijnsburg naar huis want ik moest een nieuwe ‘identifier’ voor mijn online bankieren bestellend bij de Regiobank (die hebben tenminste nog fysieke kantoren, een echte aanrader dus). Helaas bedacht ik me onderweg dat ik mijn ‘identifier’ thuis had laten liggen dus ik moest eerst naar huis rijden. Daarna was het knallen richting Rijnsburg en dan helpt het niet echt als een asociale hufter in een bestelauto vlak voor je neus de rotonde op rijdt. Ik reed daarna vol toeterend achter hem aan en omdat ik uiteraard veel sneller was kon ik de Peugeot e-208 er nog net voor gooien op weg naar het stoplicht voor rechtsaf. Ik ben dat soort types echt spuugzat want dit zijn dé hufters die motorrijders aanrijden op rotondes. Afdekongevallen noemt de politie dat maar ik vind gewoon dat dit soort verkeershufters beter moeten kijken en gewoon even op hun beurt moeten wachten. Op weg naar Rijnsburg had ik verder geen files dus ik kon overal zo doorrijden. Even een handtekening zetten op de tablet en de nieuwe ‘identifier’ zou woensdag in mijn brievenbus moeten liggen.
Rijmodus Sport – verbruik: 25 procent – Tripmeter 60 km = 4 x 60 = 240 km actieradius

Pieter de nT-man
Twee weken geleden was ik finaal vergeten de nT-waarden van de Citroën ë-C4 te meten met Pieter Hennipman. Daar baalde ik echt stevig van maar ja het was mijn fout want ik had Pieter aan het begin van de testweek even op moeten bellen. Dit keer ben ik het dus niet vergeten en had ik met Pieter afgesproken om op zaterdagmiddag naar zijn tweede baan (dat is naast zijn baan als Bouwbioloog – https://www.eco-wise.eu – waarvan er maar twee zijn in Nederland) te rijden op een Muziekcentrum in Amsterdam-Noord. Ik besloot er meteen maar een snelwegzuinigheidsrit in de rijmodus Eco van te maken. Heen en weer is het ruim 100+ km dus dat is een mooie afstand die een betrouwbare verbruikswaarde oplevert. Rond het middaguur vertrok ik met een volle Li-ion accu en ik kon op de A44 lekker strak 100 km/u rijden op de Adaptive Cruise Control. Af en toe haalde ik een vrachtwagen of een langzaam rijdende auto in maar dat ging zonder gezeik dus geen bumperklevers en zo. Bij de aansluiting van de A44 op de A4 aangekomen zag ik dat er nu weer twee rijstroken beschikbaar waren in plaats van één en ook snelheidsverlaging naar 70 km/u was verdwenen dus ik kon gewoon 100 km/u blijven rijden. Daarna keek ik naar de rijstroken van het tegemoetkomende verkeer vanuit de richting Amsterdam en dat was pure horror in het kwadraat en dan nog een keer in het kwadraat!!! Zo ver ik kon kijken stond er een file dus ik was benieuwd hoe lang die dan zou zijn. Het bleek een file van maar liefst 14 kilometer lang te zijn, mama mia wat was ik blij dat ik naar Amsterdam toe reed. Eén ding was in ieder geval zeker en dat is dat Daan via het Amsterdamse Bos terug naar Leiden zou rijden zodat ik zekersteweten niet in die monsterfile terecht zou komen. De weg naar het muziekcentrum vanaf de snelweg was kort en duidelijk en ik had het dan ook zo gevonden. Omdat de lange kaarsrechte straten rondom het Muziekcentrum uitgestorven waren heb ik meteen even van de gelegenheid gebruik gemaakt om te kijken wat de maximum snelheid achteruit is. Het bleek exact 37 km/u te zijn en geen kilometer sneller dan dat. Vreemde waarde die ik nog nooit eerder ben tegen gekomen. Meestal is het namelijk zo’n 40-43 km/u dus ik stond daar wel van te kijken.
Na een lekker bakkie koffie zijn ik en Pieter in de Peugeot e-208 GT gestapt om de magnetische wisselvelden – uitgedrukt in nanoTesla – op te meten. We meten altijd op vier verschillende plekken, bij mijn hoofd, op de zitting tussen mijn benen, bij mijn voeten en op de achterbank. “Nou die hebben goed hun best gedaan!”, zei Pieter tegen mij.
nT-waarden – vol accelererend (de rijmodus Eco/Normaal/Sport maakte geen verschil)
Hoofd – 76 nT
Zitting – 165 nT
Voeten – 337 nT
Achterbank – 500 nT
Omdat ik al wist dat ik vanwege de file op de A4 een heel groot deel binnendoor terug zou rijden heb ik de meting van de heenweg als snelwegzuinigheidsrit genomen.
Snelwegzuinigheidsrit in de rijmodus Eco – 53 km – 17 procent accu-energie verbruikt = 312 km actieradius

Perfect geslaagde zuinigheidsrit
Maandag ben ik in de rijmodus Normaal naar werk gereden, geen idee waarom maar dit keer heb ik alles in omgekeerde volgorde gedaan. Dus in plaats van een zuinigheidsrit in de volgorde rijmodus Eco-Normaal-Sport heb ik Sport-Normaal-Eco gedaan. Tijdens mijn rit naar school rij ik de langst mogelijke route maar ook de meest langzame route. Dat duurt 10 minuten langer maar wat boeit dat nou als je daardoor veel minder stroom of brandstof verbruikt. Zoals de Boomtown Rats al zongen heb ik een hekel aan maandagen en dus kun je dan altijd maar beter werken in plaats van vrij zijn. Donderdag vind ik de perfecte vrije dag, daarna nog één dagje werken en dan is het weekend. Het rijden ging die maandag als van en leien dakje, zelden ben ik zo mooi en vloeiend naar mijn werk gereden. En dat is vooral te danken aan de B-stand (in de B-stand gaan de remlichten overigens niet branden) want zonder die engine-break zou het een stuk minder vloeiend gaan. Het was lekker warm weer dus ik ging er vanuit dat ik op een behoorlijke actieradius uit zou gaan komen. Op de lange stukken heb ik uiteraard het ACC aangezet die een minimum snelheid heeft van 30 km/u wat erg handig is in 30-zones. Weer thuis gekomen ben ik nog even een paar kilometer door gereden tot ik de 50 km had bereikt. Aan de oplaadpaal gehangen zag ik dat de Peugeot e-208 13 procent accu-energie had verbruikt.
Rijmodus Normaal – verbruik: 13 procent – Tripmeter 50 km = omgerekend = 384,6 km km actieradius

Sneller dan sneller dan snel!
Heel soms kom je een artikel tegen dat meteen je aandacht heeft zoals het artikel in helaas het slechtste ‘Belgische’ dagblad van Nederland. Het interessante artikel ging over de Israëlische firma Store Dot. Zij dachten eens compleet andersom en zijn aan het experimenteren gegaan met chemicaliën om het oplaadproces te kunnen beïnvloeden en daarmee de oplaadtijd van Li-ion accu’s te versnellen. Dat is ze meer dan goed gelukt mag ik wel zeggen. In slechts 5 minuten tijd een smartphone-accu opladen is verbijsterend snel ja toch niet dan. En straks gaat het met een elektrische auto net zo snel, het ’tanken’ van elektriciteit gaat dan misschien wel bijna net zo lang duren als het tanken van brandstof bij een pompstation. Zie voor meer informatie over Store Dot: https://www.store-dot.com

Interessant YouTube -filmpje over Store Dot

Rondj-e Spac-e Busin-e-ss Park
De totaal absurde acceleratie van dit 136 Pk/20 Nm e-208’tje in de rijmodus Sport slaat echt helemaal nergens op. Ik heb zelden in één week tijd zoveel Als U Duwen Interesseert, Bayerische Mest Wagens en Met Enige Rijlessen Controleert Elke Dwaas Een Slagschip zoek gereden tijdens stoplichtsprintjes en in snelle bochten. Zelfs de bestuurder van een Audi RS5 liet zich totaal verrassen over de bij hem weg sprintende Peugeot e-208 toen ik dinsdag na het eten naar het buitenzwembad reed. Op de Churchilllaan heb je 5 stoplichten op hele korte afstand van elkaar en die kerel kon het gewoon keer op keer maar niet geloven dat hij zo verrast werd door een kleine Franse elektrische hatchback. Heerlijk dat is toch 1.000 maal leuker dan in zo’n rood plat geslagen Italiaans rugzakje te rijden met een grote draaikolk in de tank. Maandagavond ben ik na het zwemmen naar Katwijk aan Zee gereden voor een heerlijk rondje over Spacy bedrijventerrein oftewel mijn thuiscircuit. Het grappige is dat in de afritbocht naar Klei-Oost deze Peugeot e-208 net zo aanvoelt als mijn Renault Twizy. Als je in deze bocht steeds meer druk op de buitenste wielen zet lijkt het op een gegeven moment net alsof de auto om zijn as wil gaan draaien. Met twee sportieve schokbrekers voor en twee veren/dempers achter kun je volgens mij zo absurd hard door alle bochten knallen, dat kan niet gezond zijn dus doe het maar liever niet. Na een snel genomen rotonde belandde ik aan de westkant van de N206 vloog daar ook de rotonde over en reed een uitgestorven SBP op. Heerlijk even lekker het rijk helemaal voor mij alleen. De haakse rechterbocht ging lekker met zwaar piepende banden maar de lange flauwe linkerbocht nam ik precies tegen de grens aan gewoon omdat het kan. Dat is het leuke aan deze auto, je kunt ‘m heel precies tot op de millimeter precies controleren en moet wel heel erg gek doen wil je ‘m kwijt raken. Daarna reed ik zoveel mogelijk tegen de rechter stoeprand aan zodat ik de Peugeot e-208 op het allerlaatste moment zo hard mogelijk met één harde ruk aan het stuur, ondertussen plankgas gevend, de vrachtwagenparkeerplaats op kon smijten. Ik vloog heel mooi gecontroleerd als een Rallyrijder de vrachwtagenparkeerplaats over. Herrie van 17-inch piepende Michelin Primacy 4 S1 banden en een bestuurder met een big smile achter het stuur. Die banden zijn veel beter dan ik verwacht had maar wat die S1 en S2 toevoeging nou precies betekenen kwam ik niet achter dus heb ik die vraag maar aan Michelin Nederland gesteld op hun website. En jawel ik kreeg netjes antwoord: “Beste Daan, Allereerst bedankt voor uw e-mail, met betrekking tot uw vraag, ik deel u mee dat er geen specifiek verschil is tussen S1 en S2, de twee markeringen geven aan dat er veranderingen zijn geweest in de gewichtsrubbersamenstelling en het loopvlakpatroon.”

De rechts-links-combinatie ging perfect waarna ik plankgas over de lage asfalten verkeersdrempel heen vloog op de haakse rechterbocht met asfalten verkeersdrempel erin af. Ik besloot tot een dood-of-de-gladiolen-actie wan tja dit autootje is zo verschrikkelijk goed. Al stuiterend vloog ik de haakse rechterbocht door maar niet zonder ooit een moment grip te verliezen. Hier voelde ik wel heel duidelijk de beperkingen van deze Peugeot e-208 want met een sportieve vering/demping-set rondom zou het nog strakker en sneller kunnen. Lees even de gewichten mee van alle Peugeot’s 208:
1.2 PureTech 75 – Leeggewicht: 955 kg
1.2 PureTech 100 – Leeggewicht: 1.065 kg
1.2 PureTech 130 – Leeggewicht: 1.133 kg
1.2 EV 50 kWh 136 Pk – Leeggewicht: 1.430 kg
Kijk dat is toch even dik 475 kg meer voor de EV ten opzicht van de basis-benzineversie. En de helft van het gewicht van van de 1.2 PureTech 75 is 477,5 kg dus dan is duidelijker waar ik over praat qua extra gewicht. Da’s heul veul meer gewicht maar toch merk je er amper iets van tijdens het rijden. Dat is dan weer het mooie aan het lage zwaartepunt en de werkelijk sublieme balans van een elektrische auto. De hoge verkeersdrempel ging lekker maar op de allerhoogste verkeersdrempel sloegen ik zowel voor als achter in de stootrubbers. Logisch gezien de niet sportieve vering/demping en het hoge gewicht. Maar desondanks bleef de Peugeot e-208 mooi zijn weg vervolgen. Ik vloog de rotonde op en af en dook werkelijk snoeihard de blinde rechterbocht in. Op de volgende rotonde nam ik de eerste afslag en daarna de haakse rechter- en blinde linkerbocht (lastige bocht maar ging perfect) en reed weer richting de vrachtwagenparkeerplaats.Voor de lange flauwe linkerbocht bedacht ik me en sloeg weer rechtsaf richting het dorp. De mooie slingerbocht is te mooi om links te laten liggen. Deze slingerbocht heeft de verkeersdrempel gemeen met de haakse rechterbocht met verkeersdrempel erin. Alleen vlieg je hier na de verkeersdrempel flauw linksaf en volgt er meteen na de bocht de afrit van de verkeersdrempel. De vering/demping en de g-krachten die op de auto komen te staan zorgen voor een vrij heftig effect. In een iets te comfortabel afgeveerde (= kauwgomballenvering) testauto moest ik hier een keer alle zeilen bijzetten om die auto op de weg te houden. Dat had niet alleen met de vering/demping te maken maar ook met de flex in het chassis en de weinig directe stuurreactie. Het is altijd een optelsom natuurlijk en soms heb je dan pech, maar ach adrenaline is ook best lekker en daar doe je het toch voor als testrijder. Maar goed de Peugeot e-208 GT hield zich fantastisch in de slingerbocht en om heel eerlijk te zijn zelfs veel beter dan ik verwacht had. Dit is echt een ronduit verslavend leuke elektrische auto ik kan niet anders zeggen.

De laatste zuingheidsrit
Dinsdag was het de beurt aan de rijmodus Eco. Veel mensen denken dat rustig, langzaam en zuinig rijden uitermate vervelend is. Het tegenovergesteld is echter waar! Probeer maar eens op je standaard woonwerkverkeer-route een constante snelheid aan te houden. Dan merk je ineens dat 50 km/u snoeihard is in sommige bochten. Maar ja zo min mogelijk remmen = zo min mogelijk weer hoeven accelereren = zo zuinig mogelijk rijden. Vorige week heb ik met werkelijk met een mengeling van verbijstering en ongeloof achter een Chevrolet Camaro aan gereden op de provinciale weg van Kockengen naar Bodegraven. Echt overal gingen de remlichten branden. Zelfs op de rechte stukken zonder verkeersdrempel of wat dan ook. Volgens mij remde hij voor overstekende mieren… Maar ik raad het iedereen echt aan om eens te proberen zo min mogelijk te remmen en zo vloeiend mogelijk te rijden. Op een gegeven momentwordt het een soort van sport om jezelf steeds weer te verbeteren en nog weer zuiniger te rijden. Mooie hiervan is dat je ook een steeds betere voertuigbeheersing krijgt en dat is alleen maar goed. Verder hou je veel meer je aandacht bij de weg en ben je hopelijk veel minder met je smartphone bezig. Het werd al met al een zeer geslaagde zuinigheidsrit met een omgerekende actieradius van bijna 455 km. Niet verkeerd en meer dan ik verwacht had van deze kleine elektrische auto. En ook vandaag was het weer heerlijk warm weer dat helpt natuurlijk mee.
Rijmodus Eco – verbruik: 11 procent – Tripmeter 50 km = omgerekend = 454,5 km actieradius

Cadeautje
Woensdag had ik alles al getest en dus gunde ik mezelf een ritje vice versa naar werk in de rijmodus Sport. Dat was dus bij alle stoplichten plankgas weg accelereren, overal stoplichtsprintjes trekken en altijd winnen. Maar ja ik kwam dan ook geen enkele keer een Tesla tegen want daar verlies ik het uiteraard van. Het was een heerlijke dag in een heerlijke auto! Een echte aanrader dus deze Peugeot e-208. Oh en ik heb aan het begin van de A44 bij Wassenaar nog even de topsnelheid getest want dat was het enige dat ik vergeten was verdorie. De topsnelheid op de snelheidsmeter is exact 151 km/u en geen kilometer harder. Misschien heuvel af maar in het vlakke Nederland heb je die bijna niet. Grappig trouwens dat de maximum instelbare snelheid van de Adaptive Cruise Control 180 km/u is. Huh???

 

Specificaties

Jaargang

2020

Carrosserie

hatchback

Transmissie

singlespeed

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Elektriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

8,3 seconden

Topsnelheid

150km/u

Vermogen

100(136) kW (pk)/rpm

Koppel

260 nm/rpm

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Trommels

Draaicirkel

10,4 meter

Overig

Type bekleding

Stof en Skai-leer

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.055 mm

Breedte

1.960 mm

Hoogte

1.430 mm

Wielbasis

2.540 mm

Spoorbreedte voor

1.500 mm

Spoorbreedte achter

1.500 mm

Massa leeg

1.430 kg

Max. toelaatbare massa

1.910 kg

Laadvermogen

480 kg

inhoud bagageruimte

265 liter

Bandenmaat

205/45-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand