Opel Corsa Elegance 1.2 Turbo Start/Stop AT8 100 Pk 2021 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Opel Nederland B.V.


Onelegante Daan test een Elegante Opel

Samenvatting
Een kleine hatchback met een kleine Turbo-motor en een 8-traps automaat zou dat wat zijn? Nou laat ik maar met de deur in huis vallen qua rijden en wegligging wel maar qua verbruik van geen kanten. Wat ik ook probeerde oftewel hoe ongelofelijk netjes en zuinig ik ook reed ik ben niet één keer ook maar bij het opgegeven verbruik in de buurt gekomen. Kwalijk en vooral ook erg vreemd want juist van zo’n kleine lichte auto (slechts 1.094 kg) met een 1.2-liter Turbo-motor + 8-traps automaat had ik totaal het tegenovergestelde verwacht. Waar het aan ligt? Geen idee ik vermoed toch een ondeugdelijke tuning en dat is niet de eerste keer. Ik heb zelfs een keer meegemaakt dat ze de tuning (lees: injectie-software) van het verkeerde model erin hadden gezet. Nou ja ik kan er helaas ook niets aan veranderen. Ontzettend jammer want deze Opel Corsa Elegance 1.2 Turbo Start/Stop AT8 100 Pk is een hele goede en vooral leuke auto om in te rijden. De wegligging is fantastisch, de zit idem en vooral het rijden in de regen was dikke pret. Ik kan hier zo verschrikkelijk verdrietig van worden, dat veel te hoge verbruik had er toch uit moeten komen tijdens de fabrieks-testritten. Hoe moeilijk kan het zijn om de injectie-software aan te passen?

Plus: 8-Traps automaat – Regenpret – Stuurflippers – Wegligging – Zit

Min: Airco gaat altijd aan na starten – Grootlicht ging meerdere keren totaal onnodig automatisch aan

Testverslag
Het was weer eens zover hoor, ik dacht slim te zijn door heel vroeg de Opel Corsa Elegance 1.2 Turbo Start/Stop AT8 op te halen. Ik moest namelijk naar de tandarts om 10.30u (was ik bijna vergeten) dus vroeg ophalen kwam mij tijdtechnisch gezien het beste uit samen met het feit dat ik natuurlijk ook niet in een *corona-file wilde belanden. Alleen was Daan finaal vergeten te kijken wat de ophaaltijden waren want dat was altijd op een donderdag van 08.00u-12.00u maar sinds kort is het vanaf 09.00u geworden en dat had ik even gemist. Nou ben ik altijd erg netjes met ophalen/terugbrengen, aftanken, melden van schade en noem het maar op dus dan bouw je toch krediet op door de jaren heen. En juist dat stukje extra krediet komt mij op dit soort momenten goed van pas. Mijn onelegante gedrag werd dus door de vingers gezien door de dame van de receptie die mij de sleutel overhandigde van de reeds buiten op mij wachtende elegante Opel Corsa Elegance 1.2 Turbo Start/Stop AT8 100 Pk. Ik had trouwens nog dikke mazzel dat de Opel Corsa voor de deur stond want de auto had net zo goed op het andere nog afgesloten terrein kunnen staan en dan had ik tot 09.00u moeten wachten. Om er 200 procent zeker van te zijn dat het inderdaad ‘mijn’ Opel Corsa was hield ik voor de balie staand de keyless entry contactsleutel even tegen mijn hoofd. Een bekende truc om je auto op grote afstand alsnog af te sluiten als je dat per ongeluk vergeten bent. Snel liep ik naar buiten en gooide mijn complete motoruitrusting in de achterbak. Jep ik was op mijn kleine Honda MSX 125 met ware doodsverachting in het donker in de stromende regen – mijn kont was nat toen ik aankwam zo hard regende het – helemaal binnendoor naar de JC Arena gereden. Starten en wegwezen om via de A2 en de A9 en vervolgens de afslag Aalsmeer binnendoor naar huis te rijden. Een regenrit in een kleine lichte hatchback JIHA!!! In de 180-gradenbocht voor de JC Arena voelde ik meteen dat de banden (geen flauw idee welk merk/type) uitstekende grip hadden op het kletsnatte asfalt. Toen ik de oprit naar de A2 opdraaide kwam er tegelijkertijd van links met hoge snelheid een Volvo Stationwagon aan gereden. Even het gaspedaal wat dieper intrappen was genoeg om in deze mooie lange snelle opritbocht de Volvo met groot gemak te lossen. Werkelijk alles in de Opel Corsa voelt perfect aan; de fantastische zit in de fraaie bestuurdersstoel, het stuurgevoel, de 1.2-liter Turbomotor de grip van de banden wat is dat toch de laatste tijd. Het lijkt wel alsof ik alleen maar auto’s test die ronduit subliem zijn. Puur toeval? Ben ik soms niet kritisch genoeg? Mwah als meerdere auto-importeurs mij geen auto meer mee durven te geven vanwege mijn terechte snoeiharde kritiek dan kun je dat in ieder geval moeilijk volhouden.

Van de A2 naar de A9 switchend kreeg ik een rustig rijdende ambulance voor mijn neus hangen. Jammer want net die snelwegbocht is erg mooi maar ook erg lastig zeker in de stromende regen. Het werd dus rustig doorkachelen op de Adaptive Cruise Control richting de afslag Aalsmeer. Het viel mij op dat bij 100 km/u de automaat in D7 staat en zelfs bij 105 km/u bleef tie nog in D7 staan. Gelukkig zitten er flippers aan het stuur en dus kon ik met mijn handen aan net stuur naar D8 opschakelen = lager toerental = lager verbruik. Om te voorkomen dat ie na verloop van tijd toch weer terug zou springen naar D7 had ik het M(anueel)-knopje op de versnellingspook in kunnen drukken bedacht ik me later. Ik nam de afslag Aalsmeer en reed richting Schiphol-Rijk waar een Mercedes AMG A-klasse heel irritant achter mij kwam hangen. en dat was precies voor die vreemde afslag naar rechts omhoog en weer rechts. Hier plankgas geven in de stromende regen is met een Mercedes AMG A-klasse pure zelfmoord maar in deze Opel Corsa alleen maar heel erg leuk. En precies dat deed ik dan ook (= plankgas geven) waarna ik geniaal mooi strak sturend die Mercedes het snot voor de ogen reed en gleed. Ik had veel verwacht maar niet dit! Hoe hebben ze deze perfecte Opel Corsa in hemelsnaam in elkaar geflanst? Hoe dan joh? Dit zou een hele leuke week gaan worden want er werd nog de nodige regen verwacht. Oh en Pk’s zeggen natuurlijk helemaal niets in de regen, minder = beter en leuker! De weg van Rijsenhout naar Leimuiden is tegenwoordig supersaai want ze hebben alle mooie hoge asfalten verkeersdrempels weggehaald, weg vering/demping-testweg. Alleen de mooie hoge asfalten verkeersdrempel aan het einde van de weg in de bocht naar de rotonde is er gelukkig nog wel. Die voelde erg goed aan wat ook meteen verklaart waarom de grip in de regen zo verdraaide goed is want met alleen goede banden red je het niet. De vering/demping van deze Opel Corsa durf ik gerust te kwalificeren als de beste ooit op een gewone Opel Corsa. Het is altijd erg leuk om je gelijk – uitstekende grip van de banden op nat asfalt – zo snel bevestigd te krijgen en het geeft ook aan dat kennis van vering/demping essentieel is om goed te kunnen testen. Ik ben dan ook blij dat ik motorrijder/motorjournalist geweest ben want daardoor heb ik heel veel kennis opgedaan over vering/demping die mij ook als autojournalist goed van pas komt.
*corona-file = Het aantal ongelukken is tijdens de corona-crisis gigantisch toegenomen => corona-file

YouTube-filmpje ‘Je hoofd als zender voor contactsleutel gebruiken’

Even rust
Vlak na de brug bij Leimuiden rij ik altijd omhoog de dijk op omdat ik daar lekker rustig kan rijden en dingen uit kan testen zoals bijvoorbeeld een Adaptive Cruise Control. Het aantal afstandstreepjes tot de voorligger is 3 en wordt in woorden weergegeven als Ver – Normaal – Dichtb. Het opplussen/minnen gaat met +/- 5 km/u en de minimum snelheid is 30 km/u. Stilstaand vastzetten kan met SET = 30 km/u of RES = reeds eerder ingestelde snelheid
Daarna heb ik ook nog even de snelheid waarbij overgeschakeld wordt naar de volgende versnelling gemeten in de D-stand. Dat is we sterk afhankelijk van hoe snel je het gaspedaal dieper intrapt. Trek je dus heel rustig op dan schakelt de automaat later over. Ik heb voor de meting hieronder zo rustig mogelijk opgetrokken.

D1 -> D2 – 16 km/u
D2 -> D3 – 28 km/u
D3 -> D4 – 38 km/u
D4 -> D5 – 50 km/u
D5 -> D6 – 62 km/u
D6 -> D7 – 78 km/u
D7 -> D8 – 108 km/u

M-stand = flipperen = Zal alleen overschakelen met behulp van de stuurflippers dan wel in de toerenbegrenzer
Omdat ik nog tijd over had voor ik bij de tandarts moest zijn heb ik vlak om de hoek bij mijn garage foto’s gemaakt van de Samsonite kofferset. Het viel mij mee hoeveel koffers er in de kleine diepe kofferbak passen.

Samsonite kofferset

Met hoedenplank: 5×33-liter

Zonder hoedenplank: 2×50-liter + 3×33-liter + 13-liter

Na de kofferfoto’s ben ik weer via mijn favoriete weg naar huis gereden. En hoe vaak ik ook door mijn favoriete slingerbocht heen rijd het gaat nooit vervelen. Het leuke is alleen wel dat het in zo’n erg goede auto zoals deze Opel Corsa 1.2 Turbo extra leuk is omdat ik weet dat ik net even verder kan gaan. Ik kon de kont serieus uit laten breken maar dat ook weer perfect opvangen door de fantastisch mooie balans en sublieme wegligging. Na thuiskomst belde mijn moeder of we boodschappen (en een nieuwe magnetron kopen die neem je niet even mee op de fiets) konden doen met de auto en dat heb ik toen maar even gedaan. Denk nou niet dat mijn 87-jarige moeder altijd boodschappen doet in de auto met mij. Ze fietst elke week ruim 100-150 km en doet boodschappen op de fiets, fietst vrijwel altijd naar mijn jongste zus in Katwijk aan Zee. Nee laat die maar schuiven, ik hoop dat ik dat ook allemaal nog kan als ik 87 ben. Na het boodschappen doen ben ik gaan zwemmen in Aquamar in Katwijk aan Zee maar voor het zwemmen uit heb ik eerst even sfeerfoto’s gemaakt op de Kattukse boulevard. De zon was net gaan schijnen en de luchten waren zo mooi dat kon zomaar weer verdwenen zijn dus vandaar dat ik zoiets had van NU sfeerfoto’s maken Daan!

Zuinigheidsrit – 30/50/70 km/u
Omdat ik heel erg benieuwd was naar het verbruik vanwege de peperdure benzine (waar blijft al die accijns?) besloot ik meteen maar een anti-Rutte&Co zuinigheidsrit te maken. Donderdagavond had ik de benzinetank van de Opel Corsa reeds nokkievol gegooid. Volgens de technische specificaties ligt het verbruik tussen de 1:14,28 en 1:21,74. Geen idee of ze dat in de D- of M-stand hebben gemeten maar ik vermoed de D-stand. In de M-stand kan ik met de stuurflippers naar één versnelling hoger opschakelen dus dat zou door het lagere toerental (ongeveer 250 toeren minder) een nog lager verbruik dan 1:21,74 op moeten leveren. De M-stand laat opschakelen naar een nog hogere versnelling met een ‘onmogelijk’ laag toerental overigens niet toe, je kan dus nooit per ongeluk naar een te hoge versnelling opschakelen. En als je afremt schakelt de automaat automatisch naar een lagere juiste versnelling, maar je kunt natuurlijk ook handmatig terugschakelen met de stuurflipper zoals ik deed. De rit begon lekker want vrijdag is het altijd net iets minder druk op de weg, nou ja binnendoor dan want op de A44 stond een file van hier tot Tokio oftewel van Leiden tot Wassenaar. Ik reed daar prinsheerlijk langs over de ventweg en bij Wassenaar aangekomen nam ik de eerste afslag naar rechts. Het rijden met de stuurflippers ging lekker maar ja niets hoeven doen is natuurlijk wel makkelijker voor de meeste automobilisten anders rijden ze weer tegen een pijlwagen aan. Ik ben dan ook benieuwd wat de zuinigheidsrit in de D-stand op gaat leveren volgende week. Bij het Wassenaarse Bos aangekomen reed ik recht op de schuine verkeersdrempel aan. Voor een hatchback was het een behoorlijk vaartje maar ik wist dat het goed zou komen dankzij de uitstekende vering/demping. En inderdaad stuiterde ik perfect over de vervelende scheve verkeersdrempel heen. En ook de twee vervelende snelheidsbrekers vlak daarna voelden niet vervelend aan wat bij veel andere testauto’s wel het geval is.

Aan het einde sloeg ik rechtsaf richting de Schouwweg met zijn hoge asfalten snelheidsbrekers. Ik besloot de Adaptive Cruise Control vast te zetten op 40 km/u want de eerste snelheidsbreker is de hoogste en steilste dus die goed gaat dan… En jawel die ging perfect waar andere auto’s 99 van de 100 keer een harde boink laten horen. Ik voerde de snelheid op naar 50 km/u voor de volgende hoge snelheidsbrekers. Maar ook daar bleef de Opel Corsa heel mooi in balans en bleven de achterwielen op een haar na aan het asfalt gekleefd. Weer geen harde boink dus en daar werd ik heel erg blij van want ook dit was weer een bevestiging voor de uitstekende vering/demping. Vlak voor het einde van de Schouwweg sloeg ik linksaf-rechtsaf-linksaf naar de N44 en dat deed ik door op de motor af te remmen en daarmee de bochtensnelheid zo hoog mogelijk te houden. Daardoor kon ik de Opel Corsa lekker hard de haakse bochten inhoeken en ook dat deed de Opel Corsa werkelijk bloedje heerlijk. Op de N44 was het een kort stukje rijden naar de N440 waar ik rustig gas gaf en opschakelde naar 70 km/u in M7. Op het de stijgende deel van de weg in de Hubertustunnel schakelde ik even terug naar M6 want anders was het toerental/koppel te laag. Daarna ging de snelheid omlaag naar 50 km/u tot aan mijn werk. Uit werk vandaan ben ik dezelfde weg terug gereden en ook dat ging weer fantastisch. Nou ja fantastisch de benzinemeter liep veel harder terug dan ik verwacht had met een opgegeven verbruik van 1:23,25. En ja hoor ik kreeg gelijk want na aftanken bij de Tango bij een tripmeterstand van exact 50 km kwam ik uit op 50 km/3,23 ltr E10 = 1:15,48 en dat is ronduit beroerd. Hier is echt duidelijk iets mis met de tuning van het motorblok want 7,7 km minder per liter E10 vind ik heel erg veel, dat is 33,4 procent minder kilometers dan opgegeven! En dat nota bene in de rijmodus Eco.

Verdienen op woon-/werk-verkeer
In deze tijden van peperdure benzine lach ik iedereen vierkant uit met mijn Renault Twizy. Ik heb ‘m nu bijna 10 jaar en ik denk dat ik me er maar in laat begraven als het zover is. Zonder Li-ion accu natuurlijk! Ik krijg netto 90,- euro reiskostenvergoeding per maand maar ik mag als enige op het schoolplein staan. Maar dat is niet het enige privilege want ik mag ‘m ook nog eens opladen, ze hebben zelfs speciaal een stopcontact aan de buitenmuur gemaakt voor mij. Vroeger deed ik altijd een verlengsnoer onder de deur door maar dat wilden ze niet meer vanwege de kans op draadbreuk en/of kortsluiting. Ik vertrek dus van school naar huis met een volle Li-ion accu en omdat ik minder dan de helft verbruik kan ik de volgende ochtend ook weer terugrijden op dezelfde acculading. Zo rij ik gratis heen en weer en verdien dus als enige medewerker van de hele school dik op mijn reiskostenvergoeding want als ik de elektriciteit van school erbij optel verdien ik er nog eens ruim 22,- euro = 112,- euro. Voor veel collega’s van mij is de reiskostenvergoeding maar net genoeg om een derde tot de helft van de reiskosten te dekken. Kijk daar word je dus niet blij van. Met deze Opel Corsa zou ik ruim meer dan mijn reiskostenvergoeding kwijt zijn aan reiskosten – 50 km/3,23 ltr E10 = 6,33 euro x 17 dagen = 107,61 euro.
Reiskosten Renault Twizy 50 km/9 accu-streepjes = 1,29 euro x 17 dagen = 22,03 euro = Een totaal schijtbedrag én ik mag nog gratis opladen ook op mijn werk. Nog beter aan het hele verhaal is dat ik al 10 jaar geen wegenbelasting betaal voor mijn Renault Twizy. Goed man! Kortom de Renault Twizy is een perfect en vooral spotgoedkoop vervoermiddel voor als je pak ‘m beet 20-35 km van je werk woont.

Fantastisch rondje Space Business Park
Zaterdagochtend zou spannend worden want ik wilde gaan zwemmen en voor het binnenzwembad heb je tegenwoordig een QR-code nodig. Die heb ik niet omdat ik niet ingeënt ben want ik heb namelijk reeds corona gehad en dus corona-antistoffen in mijn bloed. In een wetenschappelijk artikel (ik ben 34 jaar medisch analist geweest op vele wetenschappelijke research-laboratoria dus ik weet heel goed mijn weg in de wetenschappelijke tijdschriften) van een Amerikaanse professor had ik gelezen dat als je corona hebt gehad in je hoofd zoals ik een vaccinatie heel gevaarlijk kan zijn. Nog zo’n zelfde soort immuunreactie in mijn hoofd zou mijn dood kunnen worden dus dat gaat Daan dan ook absoluut niet doen! Om die reden had ik donderdagochtend mijn huisarts gebeld om te vragen of ik een herstelbewijs kon krijgen want ik had reeds in mei corona-antistoffen laten bepalen in mijn bloedserum. Die waren uiteraard sky-high gezien mijn lange infectie van ruim driekwart jaar. Op de website van de Rijksoverheid had ik gelezen dat een herstelbewijs dezelfde rechten geeft als een QR-code dus dat moest lukken zou je denken. De doktersassistente die ik aan de lijn had zei dat het geen probleem was en dat ik rond 15.00u het herstelbewijs op kon komen halen bij de huisartsenpraktijk. Ik was uiteraard heel erg benieuwd of ik het zwembad binnen zou komen. Omdat ik verwachtte dat er een discussie zou ontstaan ben ik wat eerder weg gegaan. Ik had op naar het zwembad nog even een heerlijk momentje op de afrit bij ’t Heen. Op deze afrit kun je een auto werkelijk perfect precies op de grens rijden. Ik reed rustig naar scherpe bocht toe terwijl er een Volvo Stationwagon kwam aangevlogen achter mij. Precies op het moment dat Volvo Stationwagon op mijn bumper zit gaf ik plankgas richting de apex van de bocht en vloog werkelijk retestrak de bocht door precies tegen de grasrand aan met mijn rechterbanden. Alleen als ik echt heel veel vertrouwen heb in een auto kan ik dit zo mooi doen. En jippiekajee wat doet deze kleine hatchback dat goed zeg, die Volvo moest nog aan de bocht beginnen toen ik al een heel eind verderop de rotonde opreed. Als je deze auto als basis voor een OPC-versie neemt kan er niet anders dan een klein racemonster uitrollen, ha, ha. Wie weet maken ze er eindelijk weer eens eentje. Voor het eerst sinds ik in Aquamar zwem stonden er twee beveiligers bij de ingang. Ik zei dat ik geen QR-code en ook geen smartphone heb maar wel een herstelbewijs maar daar bleken ze dus niet van op de hoogte. En dat terwijl nota bene op de site van de Rijksoverheid staat dat een herstelbewijs (net als de QR-code!) ook geldig is om een binnen-/buitenzwembad binnen te kunnen komen. Ik werd naar mijn mening terecht boos en uiteindelijk hebben ze de manager van het Aquamar erbij geroepen. Met hem had ik een gelukkig wel een fijn gesprek en uiteindelijk mocht ik met mijn herstelbewijs gewoon naar binnen. Verder zei hij dat hij mijn naam + geboortedatum zou noteren en daar was ik uiteraard blij mee.

Na 1,5 km zwemmen besloot ik meteen maar een rondje Space Business Park (ligt vlak om de hoek) te doen om te kijken hoe goed de wegligging van deze Opel Corsa Elegance 1.2 Turbo Start/Stop AT8 100 Pk werkelijk is. Op de grens rijdend kunnen zich altijd rare dingen voordoen die je als testrijder niet had (kunnen) voorzien. Gezien mijn meer dan goede ervaringen tot nu toe met deze Opel Corsa ging ik daar niet vanuit. Ik reed uit het zwembad vandaar richting de N206 om via Klei-Oost naar het SBP te rijden. Op de op-/afrit zette ik de automaat in de M(anuele)-stand en de rijmodus in Sport. Het ESP/ASR kan niet permanent uitgezet worden. Werkelijk perfect op de grens rijdend vloog ik door de listige slingerbocht van de afrit heen. Dat doet-ie dus echt heel erg goed, alles klopt gewoon aan deze auto. Nou het SBP moest wel heel erg leuk worden dat kon gewoon niet anders! Ik reed de rotonde op en af en hoekte de Opel Corsa plankgas in M2 de haakse rechterbocht in. Daarna gaf ik stevig gas en vloog mooi strak door de flauwe linkerbocht heen. Bij de vrachtwagenparkeerplaats aangekomen had ik de weg vrij en kon de Opel Corsa snoeihard de vrachtwagenparkeerplaats ophoeken. De Opel Corsa gleed even opzij maar minder dan ik verwacht had. De links-rechts-combinatie ging perfect en ook de haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor was werkelijk een stuiterend eitje voor deze kleine hatchback. De hoge verkeersdrempel ging lekker dus ik gaf stevig gas bij voor de allerhoogste verkeersdrempel. Nou dat resulteerde erin dat de stootrubbers op de veerschotels klapten maar zonder dat het onderstel ging zoeken. De balans van deze Opel Corsa is werkelijk perfectementi! Dit is toch wel heel erg goed hoor, zet er een sportieve verenset op en je weet niet wat je overkomt. De rotonde op en af vliegend dook ik de blinde rechterbocht in en ook dat ging weer superstrak binnen de lijntjes, ha, ha. De volgende rotonde is saai maar de haakse rechter- en vooral linkerbocht zijn weer erg leuk. Vooral de haakse linkerbocht is tricky omdat je totaal niet kunt zien of een auto je tegemoet komt. Neem je ‘m iets te scherp dan kun je de mist ingaan, niet doen dus maar ja je wilt er ook niet als een oude lul doorheen rijden. De lange flauwe linkerbocht aan het einde ging lekker en daarna had ik de noordelijke N206-oprit na de rotonde ook helemaal vrij. Gààààààssss! Ik had niet verwacht dat deze Opel Corsa zo snel zou accelereren maar ja als je het lage gewicht van 1.094 kg in ogenschouw neemt klopt het wel. Ik vloog dan ook met een veel hogere snelheid dan ik dacht de N206 op. Veel auto’s raken daarbij heel even uit balans maar deze Opel Corsa dus niet! Nog even de opritbocht bij ’t Heen om het af te maken en dan kon ik weer op huis aan. De afrit nam ik voor de verandering ook met hoge snelheid, oftewel heel lang rechtdoor rijden laat insturen vlak langs de vangrail en dan heel hard naar links sturen -> ook weer Perfect! Nu de opritbocht nog en dan ben ik klaar. Ik reed heel erg rustig op de 180-gradenbocht af met een haastige bestuurder achter mij. Vlak voor de bocht gaf ik plankgas in M2 stuurde op de apex af en vloog zo knoeperd hard door de opritbocht dat ik die haastige bestuurder ineens heel haastig achteruit zag rijden in mijn achteruitkijkspiegel.

De doodgewone erg goede personenauto
Heel, heel, heel soms krijg ik een doodgewone en betaalbare auto onder mijn kont dat ik na het instappen en wegrijden denk dat ik in een droom ben beland. Zo goed dat kan toch helemaal niet! Ik weet nog precies welke auto’s dat zijn en één daarvan springt er nog steeds uit ten opzichte van de rest en dat is de Renault Wind (twee andere redacteurs toentertijd waren net als ik ook helemaal weg van de Renault Wind). Deze Opel Corsa komt daarbij in de buurt dus dat wil wat zeggen. Dat wilde ik even kwijt.

Snelwegzuinigheidsrit
Na die erg slechte gewone zuinigheidsrit moest ik natuurlijk een snelwegzuinigheidsrit maken. Zondagmiddag had ik tijd maar man o man wat reden opvallend veel automobilisten op de snelweg erg langzaam (= 80-90 km/u), komt dat heel misschien door die peperdure Rutte-Kutte-benzine? Twee jaar geleden tankte ik tijdens mijn lange motorreis in Kazachstan nog voor 32 eurocent per liter. Ik denk dat ik volgend jaar op mijn 60ste met vervroegd pensioen ga en op mijn motor stap en nóóit meer terugkom. Zuid-Amerika -> USA -> Alaska -> Japan -> Rusland -> Afrika here Daan comes, jippiekajee. Die €1.000,- pensioen per maand (als ik op mijn 67-ste met pensioen ga is het een stuk hoger) is buiten Europa het viervoudige waard dus ik ben toch helemaal knettergek als ik tot mijn 67-ste zou blijven doorwerken. Als ik onderweg op motorreis 67 wordt komt mijn AOW daar nog eens bij en ga ik helemaal hard lachen. Het schijnt dat je het 9 maanden van tevoren aan moet vragen dus in december 2021 ga ik het ABP maar eens een mailtje sturen denk ik en dan is het Autotesten.nl-vrienden-en-familie goodbye en zwaai-zwaai. Het aftanken leverde een behoorlijk hoog verbruik op van (73 km/6,60 ltr E10 =) 1:11,06 en ondanks dat ik af en toe stevig gas gegeven had vond ik dit toch wel absurd hoog voor zo’n kleine auto. Ik moest vaker inhalen dan ik had verwacht maar goed je mag overdag niet harder dan 100 km/u dus ik haalde elke keer heel rustig in. Ik was echt razend benieuwd waar ik dit keer op uit zou komen. Het zou mij eerlijk gezegd niets verbazen als ik nu op een lager verbruik uit ga komen dan met 30-50-60-70 km/u rijdend tijdens de gewone zuinigheidsrit. Ik heb dat namelijk een aantal keer eerder meegemaakt dus het zou zomaar kunnen. Bij de A4 aangekomen kon ik mooi doorrijden en direct goed voorsorteren voor de afslag Hoofddorp-Zuid. De S-bocht in die afrit is een superstrakke bocht met heel erg mooi zwart asfalt. Perfect voor een kleine hatchback met een sublieme wegligging zoals deze Opel Corsa 1.2 Turbo. Ik zorg altijd dat ik mezelf goed positioneer dus oftewel ik ga alvast op de afrit rijden dan wel pak ik de afrit (1 baan -> even 2 banen -> 1 linksaf van 1 naar 2 + 1 rechtsaf van 1 naar 2) op het laatst mogelijke moment want ik wil altijd de linkerbaan hebben omdat ik de A4 weer oversteek. Het ging exact zoals ik wilde en ik kon lekker perfect op de grens rijdend door de S-bocht heen. Ik reed echt helemaal tegen uitbreken aan en vooral in het tweede deel zijn de g-krachten gigantisch dus als je zo tegen uitbreken aan kunt rijden met deze auto moet ie wel heel erg goed zijn. En jep dat is tie dus ook! De terugrit verliep probleemloos alleen had ik wel even een angstig momentje op de afslag Leiden-Zuid. Dat is een opgeschoven afslag met een dubbelbaans doordraai-afrit zoals ik dat noem. De auto voor mij reed in het midden en twijfelde duidelijk welke baan te nemen links of rechts. Net toen hij naar links ging en ik op de rechterbaan ernaast reed ging hij alsnog naar rechts en moest ik dus de vluchtstrook oprijden om een aanrijding te voorkomen. Gewoon echt helemaal niet kijken hè, man, man wat een warhoofd die bestuurder. Weer bij de benzinepomp aangekomen was het uiteraard spannend. Ik kreeg inderdaad gelijk want het verbruik was inderdaad lager dan van de gewone zuinigheidsrit namelijk (55,9 km/2,93 ltr E10 =) 1:19,08. Maar het was wel nog steeds ver verwijderd van het door Opel opgegeven laagste verbruik van 1:23,25. Het had sowieso minimaal boven de 1:20 moeten zijn!

Zuinigheidsrit in de D-stand
Woensdag en tevens de laatste testdag besloot ik de zuinigheidsrit die ik op en neer naar werk had gemaakt nog een keer te doen maar dan in de D-stand in plaats van de M-stand. Normaal gesproken zou manueel schakelen altijd zuiniger moeten zijn maar wie weet. Ik sta in ieder geval nergens meer van te kijken! Toch blijf ik het vreemd vinden dat ik één van de weinigen zo niet de enige ben die over deze dingen schrijft dan wel ze aankaart. Wat ik dan wel weer grappig vind is dat de 1.2-liter Turbo-motor in de D-stand bij elke vaste rijsnelheid (= 30-50-60-70 km/u) zo’n 400-500 toeren meer maakt dan één versnelling hoger in de M-stand. Dan zou het toch gek zijn als je op een lager verbruik uitkomt terwijl het motorblok meer toeren maakt. Nou weet ik ook wel dat onder toeren rijden niet goed is maar daar was absoluut geen sprake van toen ik mijn zuinigheidsrit in de M-stand maakte. Dat kan ook niet want de 8-traps automaat is zo geprogrammeerd dat ie onder toeren rijden niet toelaat dus opschakelen naar een te hoge versnelling kan niet eens. Ik heb ook nu weer exact dezelfde route met exact dezelfde snelheden gereden als tijdens de zuinigheidsrit in de M-stand. In het Wassenaarse Bos gebeurde er nog iets raars want ondanks de lantaarnpalen langs de Schouwweg ging het groot licht automatisch aan. En als ik ergens een ongelofelijke bloedhekel aan heb dan is het wel automatisch aangaan van grootlicht. Ik kreeg het ook niet meer uit, ik dacht ik trek even aan het linkerhendel voor seinen maar nee het grootlicht bleef aanstaan. Pas nadat ik met de lichtknop het licht uit en weer aan had gezet ging het grootlicht uit. Nou dat mogen ze er van mij dus subiet afgooien! Het rijden ging best lekker en die D-stand is best lekker alleen het veel hogere toerental vind ik best wennen. Gevoelsmatig voelt de hogere versnelling waar je wel naar op kunt schakelen in de M-stand beter aan. In de D-stand kun je natuurlijk ook een versnelling hoger flipperen maar dan springt ie na een seconde of 10 automatisch weer terug naar de automatisch ingestelde versnelling. Omdat ik iets later was vertrokken was het al een stuk drukker op de weg maar gelukkig stonden er nog geen files. Ik arriveerde dan ook op tijd op werk zoals altijd. ’s Middags ben ik uiteraard via mijn alternatieve route terug gereden. Als ik dan evenwijdig aan de hoofdroute rij zie ik altijd de lange files voor de rotondes staan. Dat geeft me toch wel een heerlijk gevoel van binnen, files links terwijl ik op een uitgestorven weg rijd parallel direct naast de hoofdroute. Bovendien moet ik op mijn route rustiger rijden want die straten zijn vrijwel allemaal 30-zones. Dat zou toch moeten schelen in het verbruik zou je denken. Thuis gekomen heb ik bij de Tango op de Haagweg afgetankt 49 km/2,75 ltr E10 = 1:17,82. Dat is beter 2,34 km per liter E10 meer dan de zuinigheidsruit in de M-stand maar nog altijd 1,26 km per lieter E10 minder dan de snelwegzuinigheidsrit. En ook nog steeds ver verwijderd van de door Opel opgegeven 1:23,25. Kortom dit is gewoon uiterst beroerd en zal Opel écht iets aan moeten doen naar mijn mening.

Rondje rotondecircus
Op de terugbrengdag heb ik mezelf getracteerd op een rondje rotondecircus, daar was ik al zo’n tijd niet geweest voor mijn gevoel. Op de weg van Leiderdorp naar Roelofarendsveen is het eerste stuk voor en tussen de twee kleine rotondes 50 km/u. Werkelijk alle auto’s achter mij zaten te duwen, waarom dan met die peperdure benzine? Maar goed ik had gewoon het ACC op 50 km/u vast gezet dus ze konden wat mij betreft allemaal helemaal doodvallen. Leuke is dan altijd weer dat er van die coureurs bijzitten die denken dat ze mij op de eerste kleine rotonde via de buitenring in kunnen halen. Nou niet dus want ik glij zonder af te remmen met 50 km/u over de binnenring en ben dan altijd voor ze de rotonde allang weer af voordat zij in kunnen voegen. Ik kan altijd weer genieten van dit spelletje rotondeglijden. Rechtsaf is het 80 km/u en vlakbij het rotondecircus aangekomen zag ik een McLaren dezelfde kant oprijden. Helaas was hij net iets te ver weg, zo’n McLaren mag dan hard rechtuit gaan maar op het rotondecircus heb je helemaal niets aan zo’n auto. Het ESP/TRC uitzetten kan helaas niet en daar baalde ik echt als een stekker van want juist in deze kleine hatchback zou dat een ongelofelijk stuk extra lol geven. Maar goed ik moest het ermee doen het is niet anders. Helaas dook er net voor mijn neus een auto de rotonde op dus even lekker over die hoge rotonderand heen knallen en dan de A4 over kon ik vergeten. Eenmaal over de A4 heen kon ik wel lekker vaart maken richting de ovale rotonde want die was leeg. Maar helaas werd er hard ingegrepen door het ESP toen ik ‘m lekker hard de ovale rotonde opsmeet. En ook daarna weer en weer en nog een keer. Nee dit is niet leuk en eigenlijk best jammer want zo kan ik de wegligging gewoon niet in het absolute grensbereik testen. Daarna ben ik via Roelofarendsveen naar Amsterdam gereden en had ik nog even een erg leuk binnenpretje. Vanaf Leiderdorp reed er een supersnelle Tesla (= Model S Plaid met een vermogen van 1.020 Pk) achter mij die uiteindelijk toch niet over de dubbele doorgetrokken streep in durfde te halen. Hij bleef dus achter mij aanrijden tot aan Roelofarendsveen en ik was benieuwd of hij mij durfde te volgen tussen de rood-witte wegmarkeringpalen (staan daar al meer dan een jaar) door op het laatste slingerende stuk asfaltweg voor de rotonde naast de A4. Door die rood-witte wegmarkeringpalen is de weg op dat punt een stuk smaller en juist in die slinger maakt ’t dat erg tricky want één piepklein stuurfoutje en je rijdt een hele serie rood-witte wegmarkeringpalen tegen de vlakte. Ik kan dat stuk werkelijk dromen en rij er dan ook zonder gas terug te nemen met 80 km/u superstrak tussendoor. De Tesla Model S Plaid moest lossen dus ik had even een heel groot binnenpretje dat snappen jullie wel. En ik hoefde de Opel Corsa 1.2 Turbo niet eens op de grens te rijden dat was dan wel weer erg grappig.

 

Specificaties

Jaargang

2021

Carrosserie

Hatchback

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

3

Acceleratie (0-100/sec)

10,8 seconden

Topsnelheid

192km/u

Vermogen

75(100)5.500 kW (pk)/rpm

Koppel

205/1.750 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.2/1.199 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + Intercooler

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,4 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Bebouwde kom

6,8-7,0 liter/100 km

Snelweg

4,6-4,9 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,3-5,7 liter/100 km

C02 uitstoot

122 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Lengte

4.060 mm

Breedte

1.960 mm

Hoogte

1.433 mm

Wielbasis

2.538 mm

Spoorbreedte voor

1.489 mm

Spoorbreedte achter

1.488 mm

Massa leeg

1.065 kg

Max. toelaatbare massa

1.531 kg

Laadvermogen

466 kg

Aanhanger geremd

1.200 kg

Aanhanger ongeremd

580 kg

inhoud bagageruimte

309 liter

Bandenmaat

205/45-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand