Volkswagen CrossTouran Park Assist 1.4 TSI 2008 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Pon’s Automobielhandel B.V.



MPV – Muchos Pk Van
“Een auto??? Ik weet niet of ik wel zo’n autokenner ben hoor Daan…” Dat was ongeveer de eerste reactie op het voorstel van de hoofdredacteur of ik een keer een auto wilde testen in plaats van een motor. Over motoren probeer ik in het algemeen nogal eens iets zinnigs te zeggen, maar automobielen? Natuurlijk zit ik veel in de auto, en weet ik prima wat wel en niet lekker rijdt, maar aanvankelijk was ik toch enigszins terughoudend (was ik ook misschien zelfs nog wel meer, Daan). Je zou bijna denken dat de persoon die de testauto heeft uitgekozen rekening heeft gehouden met bovenstaande; het was namelijk een auto met allerlei rijhulpen! ABS, ESP, TC, een versnellingsbak met DSG, en nog veel meer afkortingen die het de bestuurder (ge)makkelijker moeten maken. Maar naast dit alles had mijn VW CrossCrossTouran ook “Park Assist”. Kijk, dát is interessant! Niet omdat ik nou zo’n ramp ben met fileparkeren, dat gaat me best af, maar ik was érg benieuwd hoe dit nou in de praktijk zou werken.

Samengeperst motorblok
Eenmaal plaatsgenomen in de MPV (wat de CrossTouran toch eigenlijk wel is) was ik gelijk enthousiast. Ons exemplaar was voorzien van een prachtige oranje-bruine kleur, wat een stuk minder mooi klinkt als je het zo opschrijft. Bovendien was het ook nog eens een “Cross”-uitvoering, die iets hoger op de fraaie sportwielen staat, en voorzien is van prachtige dual-tone accenten. In het vooronder van deze Wolfsburger ligt in dit geval een 1.4 TSI, oftewel een 1.400cc benzinemotor, dat klinkt niet veel. Gelukkig had ik vantevoren al enige research op het Internet gedaan, en daar geleerd dat dit blokje een technisch hoogstandje is. Door uitgekiend gebruik van zowel een compressor als een turbo weet dit kleine motortje er maar liefst 170 Pk uit te persen, een enorme prestatie! Ook het niet misselijke koppel van 240 Nm(!) is een genot om mee te rijden, vooral omdat dit maximale koppel uitgespreid ligt over een toerenbereik van 1.500 tpm tot 4.750. Je hebt dus over dit hele toerengebied beschikking over het maximale koppel! Dit wordt bereikt door de combinatie van de al eerder genoemde compressor én turbo. Bij lage toerentallen zorgt de mechanisch aangedreven compressor voor het samenpersen van de inlaatlucht. Geef je echter flink gas, en wijst de toerentellernaald steeds verder naar rechts, dan zal de turbo het overnemen, om bij 6.000 tpm het hoogste vermogen van maar liefst 170 Pk af te geven. Kijk dát is nog eens leuk rijden!

S-stand
De automatische transmissie van deze CrossTouran werkt erg fijn. De versnellingsbak werkt namelijk volgens het DSG (DirectShiftGear) principe. Dit houdt in dat als je bijvoorbeeld in de derde versnelling rijdt, de vierde alvast ingeschakeld is, en dus alvast meedraait. Dit zorgt ervoor dat de overgangen tussen de versnellingen zo goed als naadloos verlopen. Naast de D-stand (=standaard zestrapsautomaat) kun je ook de S-stand inschakelen, waarin er later wordt opgeschakeld, alles wat feller reageert, en (mijn favoriet) bij het terugschakelen er automatisch een flinke dot tussengas wordt gegeven. Je begrijpt dat deze S-stand ook staat voor “Slurp-stand” want het spreekt voor zich dat je benzineverbruik evenredig stijgt met de stemming aan het stuurwiel! Ook kun je de keus maken om handgeschakeld te rijden, dat wil zeggen: met een tikje aan de schakelpook kun je naar keuze op- of terugschakelen. Dit is erg praktisch voor als je bijvoorbeeld in de bergen rijdt, of op de Nordschleife!

De wegligging is trouwens uitstekend voor een dergelijke grote gezinsauto. Het is echt een eitje om de CrossTouran tegen piepen aan door de bocht te sturen. Niks geen last van wegbreken of enigerlei vorm van instabiel of vaag weggedrag. Je voelt in het stuur heel nauwkeurig wat de wielen doen dankzij de uitstekende stuurbekrachtiging. Nou staat Volkswagen zowiezo bekend om haar goed sturende auto’s maar dan gaat het meestal om de Golfjes en de Polo’s enzo. De kleinere auto’s dus! Deze CrossTouran is heel wat groter en zwaarder dus dat maakt de goede wegligging des te indrukwekkender. Wat dat betreft had de CrossTouran nog wel betere remmen aangekund. Nee da’s een geintje de remmen zijn echt uitstekend voor een dergelijke auto.

7 mensen
Binnenin is het erg ruim, en mooi vormgegeven. De kleur van de carrosserie is ook verwerkt in de bekleding van de stoelen, en dat geeft een uitzonderlijk fraai effect. De CrossTouran kan in meerdere varianten opgebouwd worden van binnen. Standaard zijn er 2 voorstoelen (uiteraard) en een achterbank, die eigenlijk bestaat uit 3 losse stoelen die tegen elkaar aan staan. In de bagageruimte liggen nog eens 2 stoelen verborgen, die opgeklapt kunnen worden. Zo kun je dus maximaal zeven mensen vervoeren! Uiteraard heb ik ook de stoelen vanuit de bagageruimte getest, en dat zit prima! Je hebt ook op die plek best nog redelijk wat beenruimte, al moet ik wel zeggen dat om via de passagiersdeur in te stappen en achterin plaats te nemen je behoorlijk lenig moet zijn! Ook is er een mogelijkheid om een stoel tussen de achterbank te verwijderen, zodat de passagiers daar (twee in dat geval) een stuk ruimer zitten. Fijn voor op vakanties bijvoorbeeld.

Complimentjes en PA
De Volkswagen rijdt erg fijn, een soepel en sterk blok, een feilloos werkende transmissie en een prima wegligging. Ja, hier zag ik mezelf wel mee op vakantie gaan! Ook het uiterlijk (de stoere Cross-look) kan op veel waardering rekenen. Waar de normale CrossTouran een beetje gewoontjes oogt, krijg ik met deze uitvoering veel complimenten. “Stoer ding”, “gaaf zo hoog op de wielen”, “mooie kleur” zomaar een paar dingen die ik toevallig opving.

Maar hét testpuntje van deze auto moest natuurlijk de PA worden. En niet de PA (persoonlijke assistent) die een hoop mensen kennen vanuit het bedrijfsleven! Alhoewel, misschien ook juist wel. Bij deze CrossTouran staat PA voor “Park Assist”. Een systeem dat de bestuurder helpt met fileparkeren. Het werkt op basis van de bekende Park Distance Control sensoren. Het voordeel hiervan is, is dat het relatief goedkoop te maken en in te bouwen is. Waar normale auto’s tegenwoordig bijna allemaal hun PDC voor en achter hebben, heeft deze VW er ook nog een aantal aan de zijkant. Als je het PA systeem inschakelt, worden deze sensoren geactiveerd. De auto “scant” als het ware de linker of rechterkant van de auto, en geeft aan waar voldoende ruimte is om te fileparkeren. Het enige dat de bestuurder op dat moment nog hoeft te doen, is de achteruit inschakelen en rustig naar achteren rollen.
Dat wilde ik natuurlijk metéén in de praktijk testen! Snel een woonwijk opgezocht, en fileparkeren maar. Systeem inschakelen, langs een “gat” van voldoende afmeting rijden, waarna het PA-systeem mij via een plaatje op het dashboard erop wijst dat hij dit een prima locatie vindt om te parkeren. Mooi, proberen maar. Ik zet de auto in de stand “R”, om achteruit te rijden en laat de rem opkomen. Rustig rolt de CrossTouran achterwaarts om opeens een flinke zwieper aan het stuur te geven. Het stuur draait als een dolle naar rechts en ineens rol ik schuin naar achteren. Rustig stuurt de auto vervolgens geheel zelfstandig terug tot ik helemaal kaarsrecht en netjes in het parkeervak sta. Dát werkt echt heel goed zeg! Dit parkeervernuft werkt zowel bij links als rechts inparkeren, al moet je zodra je aan je linkerhand wilt inparkeren wel even de richtingaanwijzer naar links aanzetten. Anders stuurt hij je met net zo’n zwieper zo de weg op.

Minpuntje
Het enige waar ik misschien een licht negatieve kanttekening bij kon bedenken is het brandstofverbruik. Misschien omdat ik normaal geen verbruiksmetertje aan boord heb, maar bij sommige snelheden had ik echt een lager verbruik verwacht. Natuurlijk heeft een automaat een iets hoger verbruik, maar dze dorstigheid viel toch wel op. Bij een constante snelheid van 100 kilometer per uur (cruise control) verbruikt de VW ongeveer 1 liter per 15 kilometer. Zet je de cruise control op 120 km/u per uur dan stijgt het verbruik al snel richting de 1 op 10. En dat met de hoge benzineprijzen van tegenwoordig.

Al met al dus een geweldige auto, die naast ontzettend praktisch ook nog eens fraai is om te zien. Het rijplezier is ook buitengewoon goed te noemen, met name door het pittige blok en de soepele versnellingsbak. Net als met sommige testmotoren, die ik normaal eigenlijk test, bekroop me op de laatste dag het gevoel van: “Eigenlijk wil ik hem helemaal niet terugbrengen naar de importeur. Zal ik hem maar gewoon houden?”

Specificaties

Jaargang

2008

Carrosserie

mpv

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4-in-lijn

Acceleratie (0-100/sec)

10 seconden

Topsnelheid

194km/u

Vermogen

103(150)/5.600 kW (pk)/rpm

Koppel

220/1.500-4.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.4/1.390 liter

Turbo

Twincharger

Aandrijving

voorwielaandrijving

Draaicirkel

11,2 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

10,5 liter/100 km

Snelweg

6,2 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

7,7 liter/100 km

Energielabel

D

Afmetingen

Lengte

4.407 mm

Breedte

1.799 mm

Hoogte

1.670 mm

Wielbasis

2.677 mm

Spoorbreedte voor

1.550 mm

Spoorbreedte achter

1.531 mm

Massa leeg

1.532 kg

Aanhanger geremd

1.500 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

695 liter

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand