Suzuki Swart: Zwarte Kart
Toen de hoofdredacteur mij vroeg welk model van het lijstje dat hij me toestuurde ik wel eens zou willen testen, viel er één model gelijk op: de Suzuki Swift 1.3 Diesel. Na wat research gedaan te hebben, kwam ik erachter dat men voor dit mooie autootje een verbruik van maar liefst 1 op 25 opgaf (als zuinigste)! Dat leek me wel eens leuk om uit te proberen!
De Suzuki Swift is leverbaar met een groot aantal motoren, variërend van een 1.3 benzine (ook vierwielaangedreven!) tot 1.5 benzine, een 1.6 Sport maar dus ook een 1.3 diesel. De Suzuki Swift 1.3 DDiS dieselmotor is afkomstig van Fiat. Deze krachtbron levert nu 75 Pk in plaats van 69 en is nu standaard voorzien van een roetfilter. Maar wat nog leuker is voor de rijsensatie, is het koppel van 190 Nm dat tussen 1.750 en 2.500 toeren vrijkomt. Dit vette koppel maakt het mogelijk dat je best vlot op kunt trekken! Als je een beetje speelt met de koppeling en het gaspedaal kun je (maar vooral ook de stoplichtsprinter naast jou) echt serieus verrast worden door de acceleratie van deze kleine opdonder.
‘Swart’
Wat al bekend was, is de fenomenale wegligging van de Swift. Hier doet een dieselmotor geen afbreuk aan, je kunt heerlijk strak sturen met de Suzuki! Het sturen voelt erg precies aan, het lijkt (net als de Mini) soms wel eens op een uit de kluiten gewassen kart, misschien kunnen je ‘m beter Swart (=Swift-Kart) noemen. Op een bochtig slingerweggetje kan ik het niet helpen, de slogan van de reclamecampagne van de Swift blijft door mijn hoofd spelen: “Wanna Play?”. Erg goed!!
De Swift die we ter beschikking hadden heeft een mooie zwarte kleur. Over het algemeen vind ik een felle kleur wel beter bij dit “karakter karretje” passen, maar het zwart misstaat hem ook absoluut niet. Het is vooral de ontzettend stoere vormgeving die ervoor gezorgd heeft dat de Swift een grandioos verkoopsucces is voor de Japanse autofabrikant. Met de nieuwe Swift, de SX4 en de Splash levert Suzuki prachtige, tot de verbeelding sprekende modellen die in geen enkel opzicht meer lijken op de “koekblikjes” die een aantal jaar geleden bij de dealers stonden. Voor de Swift zijn er ook een groot aantal accessoires verkrijgbaar. Van lichtmetalen velgen tot een stoer Sideskirt-pakket, je kunt je Swift helemaal naar eigen smaak aanpassen.
Dik-Dun
Eenmaal plaatsgenomen in de auto vallen een aantal dingen meteen op. Het stuur zit voor mij precies goed, en de stoelen voelen bijna als kuipstoelen. Uitstekende zijdelingse steun, al kan ik me voorstellen dat ze te smal zijn voor personen die nogal wat, euh… forser zijn dan ik. De radio is in ons geval uitgerust met een bluetooth carkitje, werkt prima! Verder is de radio uitgerust met een CD-speler die ook MP3-CD’s lust, ook dit is iets wat erg praktisch is. De tellerpartij is simpel maar doeltreffend, prima afleesbaar.
Iets wat ook goed afleesbaar is, en waar je jezelf op betrapt dat je er regelmatig naar kijkt, is de verbruiksmeter. Die laat feilloos zien hoeveel kostbare fossiele brandstof er per 100 kilometer door de kleine cilindertjes wordt gejast. Enige vreemde vond ik wel dat er (in tegenstelling tot de benzinemotoren) geen optie is om het verbruik op 2 verschillende manieren te laten zien. Bij de dieselmotor zie je hoeveel liter je verbruikt per 100 kilometer, bij de benzinemotoren kun je er ook voor kiezen om het aantal kilometers per liter te tonen. Dat laatste rekent net ff iets makkelijker.
Stille ruimte
De kofferruimte en achterbank zijn zoals te verwachten lang niet zo groot als in een SUV, maar voldoen prima bij dagelijks gebruik. Ruimte zat voor je boodschappen, en achterin kun je nog redelijk zitten. Wat voor zowel de bestuurder als de passagiers als enorm prettig wordt ervaren, is het motorgeluid, of liever gezegd, het ontbreken hiervan. Op de snelweg bij een kruissnelheid van 140 kilometer per uur is nog prima met elkaar te praten. Heel fijn zo ruim maar toch ook stil voor een dergelijke kleine auto!
Kort maar krachtig
Al met al heb ik deze week echt genoten van de Suzuki en het testverslag is dan ook letterlijk kort maar krachtig. Het heerlijke sturen, de rust aan boord, en het leuke uiterlijk maakte dat ik altijd met een grijns in en uit de auto stapte. Wat ook voor een glimlach zal zorgen is het verbruik. Bij kruissnelheden zijn verbruiken van 1 op 20 tot zelfs 1 op 25 vrij normaal! Bij de behaalde topsnelheid van 163 km/u geeft de verbruiksmeter echter 1 op 10 aan. Niet te vaak doen dus! Maar ach, in Nederland flitsland zul je daar ook maar weinig kans toe krijgen. Met de Swift is het prima woon-werk rijden, op vakantie gaan, boodschappen doen, noem maar op! En mocht het wegverloop bochtiger (en dus interessanter!) worden, dan lijkt de Suzuki tegen je te zeggen: “Wanna play?”
Specificaties |
||
Jaargang |
2008 | |
Carrosserie |
hatchback | |
Transmissie |
handgeschakeld | |
Aantal deuren |
5 deuren of meer | |
Brandstof |
Diesel | |
Type motor |
Diesel | |
Aantal cilinders |
4-in-lijn | |
Acceleratie (0-100/sec) |
13,7 seconden | |
Topsnelheid |
165km/u | |
Vermogen |
55(74)/4.000 kW (pk)/rpm | |
Koppel |
190/1.750 nm/rpm | |
Cilinderinhoud |
1.3/1.248 liter | |
Kleppen per cilinder |
4 | |
Compressieverhouding |
1:17,6 | |
Aandrijving |
voorwielaandrijving | |
Remmen voor |
Geventileerde schijven | |
Remmen achter |
Trommels | |
Draaicirkel |
9,4 meter | |
Overig |
||
Type bekleding |
Stof | |
Velgen |
15-inch | |
Milieu en veiligheid |
||
Verbruik |
||
Bebouwde kom |
5,5 liter/100 km | |
Snelweg |
4,0 liter/100 km | |
Gemiddeld verbruik |
4,5 liter/100 km | |
C02 uitstoot |
120 gram/km | |
Energielabel |
C | |
Afmetingen |
||
Lengte |
3.695 mm | |
Breedte |
1.690 mm | |
Hoogte |
1.500 mm | |
Wielbasis |
2.380 mm | |
Spoorbreedte voor |
1.470 mm | |
Spoorbreedte achter |
1.480 mm | |
Massa leeg |
1.040 kg | |
Laadvermogen |
485 kg | |
Aanhanger geremd |
900 kg | |
Aanhanger ongeremd |
400 kg | |
inhoud bagageruimte |
213 liter | |
Kosten aanschaf |
||
Kosten gebruik per maand |