Ha, ha, ha, ha…
Zit ik amper drie weken geleden nog een documentaire te kijken over het onderwerp “Reclame” – met uiteraard de Fiat Panda reclame van die lachende motoragent – zit ik ineens in een knalrode Fiat 500 1.2 69 Dualogic S&S (=Start & Stop). En ook ik moest hard lachen want amper 4 kilometer onderweg kon ik de kleinheid van de Fiat 500 al benutten. Er reed namelijk een hele grote truck met oplegger langs de vaart richting Nieuw Vennep met daarachter een dikke Mercedes en een dikke BMW. Geen van beiden durfden ze de truck in te halen en ik? Ik gaf gewoon richting aan, trapte het gaspedaal van de Fiat 500 op de bodem en haalde hard lachend de brede truck met oplegger in. Na wat zoekwerk vanwege wegwerkzaamheden belandde ik eindelijk weer op de juiste weg richting de A44. En alweer kon ik hard lachen want er reed een hele grote tractor met superdikke worstbanden voor me met drie auto’s daarachter. Niemand durfde de tractor in te halen, en ik?
Ff goed kijken, en meteen nadat een tegemoetkomende auto gepasseerd was trapte ik het gaspedaal in tot op de bodem (onderwijl “Maak plaats, maak plaats, maak plaats, wij hebben ongelofelijke haast” neuriënd). Ik haalde het met groot gemak en was ruimschoots voor de naderende auto weer terug op mijn weghelft. Ik vind het best wel verrassend hoe snel deze Fiat 500 accelereert want het is tenslotte maar een 1.2 liter 8-kleps motor en de versnellingsbak is van het gerobotiseerde-type. En die laatste blinkt nou niet bepaald uit in snel schakelwerk, tenminste dat is mijn ervaring tot nu toe. Van alle gerobotiseerde versnellingsbakken is dit er verreweg de beste waar ik tot nu toe mee heb gereden. Automatisch overschakelend met een kickdown gaat het opschakelen sneller als ik verwacht had.
Geslaagd!
Mijn eerste middag met de Fiat 500 mocht ik toch al behoorlijk geslaagd noemen. Maar ’s avonds moest ik toch met mijn neefjes even een andere manier van geslaagd vieren. De oudste zoon van mijn oudste zus was geslaagd voor de HAVO en ze wilden graag even een stukkie met mij rijden in de Fiat 500. Met de volumeknop op hard (de audio van de Fiat 500 is erg goed voor een auto van die prijs) en de raampjes open zijn we even heerlijk gaan rijden. Altijd leuk en wie weet ontdek ik nog iets wat interessant is voor het testverslag. Maar voor we zouden gaan rijden wilde ik nog even een foto van de Fiat 500 samen met de sportschool eigenaar van de sportschool waar ik altijd fitness. Dat is letterlijk een klerenkast (een hele aardige overigens) en ik was benieuwd of hij in de Fiat 500 zou gaan passen. Het antwoord is: “Ja!” Okay de hoofdruimte is wat beperkt maar hij past er toch maar mooi in met zijn breedte en hoogte. Na de foto’s hebben we even een rondje Wassenaar gereden met als startpunt Marinevliegkamp Valkenburg.
De drempelweg langs het vliegveld zijn altijd een leuke test. Dat de zit achterin voor de iets grotere mensen onder ons niet je van het is werd duidelijk toen ik mijn neefje met zijn hoofd tegen de ‘hemel’ hoorde stoten. Uiteraard deed ik het daarna expres nog een keer. Het leven van een testpersoon is hard! Dat het nog harder kan bleek even later toen ik een ABS-test uitvoerde. Net op het moment dat ik vol in de ankers ging wilde mijn ‘geslaagde’ neefje achterin even zijn gordel goed doen maar door mijn remactie hing hij zichzelf bijna op. De remmen zijn bij deze dan ook goed bevonden zowel qua vertraging als doseerbaarheid, oh ja en de gordel ook.
Piepende vrek
Om te testen hoe zuinig deze Fiat 500 1.2 69 Dualogic S&S werkelijk is besloot ik vrijdagavond een zuinigheidsrit te maken heen en terug naar Zandvoort. Bijna geen stoplichten, mooie bochten, mooie omgeving kortom ik had er helemaal zin in om iedereen in de weg te gaan rijden. Ik heb de zuinigheidsrit uiteraard gemaakt met de versnellingsbak in de stand “Auto”. Tijdens de zuinigheidsrit piepten de banden meer dan eens en dat moet ook want als je teveel remt en dus weer gas moet geven dan verbruik je meer benzine.
Het leukste voorbeeld om aan te geven dat mijn verhaal klopt als een bus was te zien in een prehistorisch autoprogramma. Daarbij stond er een maatcilinder met benzine op het dashboard en moest een bekende gast zo zuinig mogelijk over een circuit rijden. De winnaar was degene die het minst had geremd, dus degene met de hoogste bochtensnelheid en daardoor degen die het meest met constant gas gereden had. De winnaar was ex-coureur Gijs van Lennep. Niet verwonderlijk want deze rijstijl is inderdaad hoe gek het ook klinkt de meest zuinige. Tijdens het ritje moest ik soms op mijn tanden bijten en andere auto’s laten passeren want ik moest zo eco mogelijk rijden. 1:25, wow!
Piepende zuipschuit
Na mijn grote verbazing over de 1:25 was het tijd om de banden alweer te laten piepen alleen dit keer niet om zuinig te rijden maar met een draaikolk in de tank. Maar in tegenstelling tot iedereen in de weg rijden valt het niet mee om overal het gas vol in te trappen. Teveel files, veel teveel stoplichten, teveel slome blinde automobilisten etc. etc. Maar okay af en toe lukte het me toch om van die Golf GTI-rijders voor te blijven en van die Sjonnie & Anita-types zwaar te zieken. Altijd erg leuk want dat soort mannetjes kunnen er absoluut niet tegen als een klein snertautootje hen het snot voor de ogen rijdt. Want sturen kan je met deze Fiat 500 ondanks de kauwgomballenvering (de vering zit ongeveer tussen de Citroën C1 en de Ford Ka in) en dat verraste mij toch wel. In eerste instantie dacht ik dat ie wel behoorlijk snel weg zou breken maar dat bleek uiteindelijk niet het geval. De besturing is heel direct en daardoor voel je echt precies wat de auto doet maar vooral tot hoe ver je kunt gaan. Er zit overigens nog een speciale “City-functie” op. Als je deze “City-functie” inschakelt dan stuurt de Fiat 500 extreem licht, best handig in de stad en bij parkeren.
Samen met een andere redacteur (Slowco) ben ik nog even ‘full speed’ over het industrieterrein bij hem om de hoek gereden. Slowco heeft zelf een kitcar van sls 500 kg met een Honda Blackbird-blok van 180 Pk erin. Met zo’n kitcar kun je zelfs een Ferrari alle hoeken van de straat laten zien. Met drie volwassen mannen in de Fiat 500 zijn we zijn ‘circuitje’ gereden. En geloof mij maar dat Marco serieus kan rijden. Met een Audi TT 3.2 V6 Quatro met Dynamic Ride heeft hij zelfs motorrijders compleet zoek gereden in de Eifel! Afijn dat rondje sturen met drie volwassenen vergde het uiterste van de banden, de remmen maar vooral de twee passagiers. Maar met Marco achter het stuur ben ik absoluut niet bang, dat is domweg een kwestie van vertrouwen. Conclusie van Marco aan de finish was dat deze Fiat 500 S&S totaal niet verkeerd is qua sturen en qua wegligging. En het verbruik? Iets boven de 1:15.
V&V (Veilig&Vreemd)
Het Start&Stop-systeem werkt perfect in deze Fiat 500. Handig daarbij is dat je het ook uit kan zetten als je dat wilt. Voor wie niet bekend is met het Start&Stop-systeem. Het werkt heel simpel, zodra je stilstaat voor een stoplicht valt de motor uit. Je moet dan wel je voet op de rem houden. “Ja maar dat doe je toch altijd als je in een automaat rijdt want anders kruipt ie naar voren. Noop in dit geval niet want dit is geen gewone automaat maar een gerobotiseerde handbak. De auto kruipt dus niet en dus is er geen reden om je voet op de rem te houden. Zodra je na het afslaan je voet van de rem haalt dan slaat de motor direct weer aan. Zo werkt het systeem dus, alleen is het systeem wel zo intelligent dat de motor in een file niet bij elke trap op de rem direct weer afslaat. Je moet dan eerst weer even harden als circa 10 km/u hebben gereden voordat het Start&Stop-systeem weer geactiveerd wordt. Is het geen langzaam rijdende file dan kun je altijd het Start&Stop-systeem nog uitzetten. Afijn de keuze is dus aan de bestuurder.
In de auto lag er een kaartje met daarop beschreven onder welke omstandigheden het Start&Stop-systeem niet werkt. Sommigen daarvan klinken heel logisch en zijn zelfs veilig te noemen zoals “Bij niet gesloten bestuurderportier” en “Bij het niet dragen van de veiligheidsgordel” maar “Bij ingeschakelde achterruitverwarming” en “Bij inschakelde ruitenwissers (op de hoogste wisstand)” heb ik zoiets van stop er dan een grotere accu in. Toch? Maar ja het is en blijft een kleine auto hè. Alhoewel ze hebben tegenwoordig ook accu’s van dezelfde grootte met meer capaciteit maar die zijn weer duurder. Tja en deze Fiat 500 Dualogic Pop-uitvoering (=zonder extra’s) kost maar €12.695,- en dat willen ze natuurlijk graag zo houden. Ander voordeel van deze Label-A auto is dat ie ook maar 14% bijtelling heeft.
KFC
Ik bedoel ook inderdaad Kentucky Fried Chicken. Tijdens de zuinigheidsrit stond mijn raampje open maar op een gegeven moment kregen ik en mijn neefje het later op de avond toch wel koud. Dus raampje dicht en de verwarming aan. Met de verwarming amper op een derde voelde ik me na amper een half uurtje al zowat een Kentucky Fried Chicken. Maar ja deze verwarming hoeft maar een kleine ruimte verwarmen dus zo gek is dat nou ook weer niet. Zelfs mijn neefje die naast mij zat, en die normaal gesproken in een auto met duo-verwarming zijn kant in de hoogste stand heeft staan, vond dit toch wel erg heet. Mocht je dus in de winter van plan zijn het noorderlicht te gaan bekijken in Noorwegen dan zal je het absoluut niet koud hebben. Zelfs voor een vakantie naar Siberië (-30 tot -56 graden Celsius) hoef je volgens mij geen speciale voorzieningen te treffen. Ik heb verder geen idee of de Italiaanse uitvoeringen ook zo ‘heet’ zijn…
Kritiekpuntjes
Er waren toch wel twee puntjes van kritiek die ik even wil noemen. Tijdens het rijden hoorde ik af en toe een soort knak-geluid linksboven mijn hoofd waar het portier op de carrosserie aansluit. En verder zat er nog een rammeltje in het dashboard en dat is iets waar ik dus echt niet tegenkan. Ik heb werkelijk geen idee of deze twee kritiekpuntjes exemplarisch zijn dan zou ik nog een andere Fiat 500 moeten rijden.
Specificaties |
||
Jaargang |
2009 | |
Carrosserie |
stadscombi | |
Transmissie |
automaat | |
Aantal deuren |
3 deuren | |
Brandstof |
Benzine | |
Type motor |
Otto | |
Aantal cilinders |
4 | |
Topsnelheid |
160km/u | |
Vermogen |
51(69)/5.500 kW (pk)/rpm | |
Koppel |
102/3.000 nm/rpm | |
Cilinderinhoud |
1.2/1.242 liter | |
Kleppen per cilinder |
8 | |
Compressieverhouding |
1:11,1 | |
Aandrijving |
voorwielaandrijving | |
Remmen voor |
Schijven | |
Remmen achter |
Trommels | |
Draaicirkel |
9,2 meter | |
Overig |
||
Type bekleding |
Stof | |
Velgen |
14-inch | |
Milieu en veiligheid |
||
Verbruik |
||
Bebouwde kom |
6,4 liter/100 km | |
Snelweg |
4,3 liter/100 km | |
Gemiddeld verbruik |
5,1 liter/100 km | |
C02 uitstoot |
119 gram/km | |
Energielabel |
A | |
Afmetingen |
||
Lengte |
3.546 mm | |
Breedte |
1.627 mm | |
Hoogte |
1.488 mm | |
Wielbasis |
2.300 mm | |
Spoorbreedte voor |
1.413 mm | |
Spoorbreedte achter |
1.407 mm | |
Massa leeg |
865 kg | |
Max. toelaatbare massa |
1.305 kg | |
Laadvermogen |
440 kg | |
Aanhanger geremd |
800 kg | |
Aanhanger ongeremd |
400 kg | |
inhoud bagageruimte |
185 liter | |
Bandenmaat |
165/65-R14 | |
Kosten aanschaf |
||
Kosten gebruik per maand |