Ford Focus CC Titanium 2.0 TDCI 2009 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Ford Nederland B.V.



Focus, Focussen…
De meest bekende afkorting van Cc is afkomstig van de term “Carbon copy”. Als je dat doortrekt naar de nieuwere afkorting die sinds een aantal jaren in zwang is geraakt dan kun je behalve “Coupé Cabrio” ook nog zeggen dat er sprake is van “Carbon Copy” want ieder automerk heeft dit type cabrio namelijk gekopieerd. Dat wil echter niet zeggen dat de CC iets nieuws is want in de jaren 30 reden er namelijk al Coupé Cabrio’s rond. Nadeel van de CC is dat je een compleet dak in de kont van de auto moet zien op te bergen, een waar huzarenstukje wat mij betreft. Vandaar dus die soms wat hoge en vreemde kontjes van sommige CC’s. De eerste CC’s vond ik persoonlijk niet echt mooi zoals bijvoorbeeld de Peugeot 206 CC. Die vreemde rare kont van die auto heb ik nooit aan kunnen wennen tot op de dag van vandaag. De ontwerpen werden gedurende de jaren echter steeds mooier en strakker. Zo vind ik deze nieuwe Ford Focus CC en bv. ook de nieuwe Peugeot 308 CC wel mooi, alhoewel er mensen zijn die zelfs deze CC’s werkelijk spuuglelijk vinden. Het blijft natuurlijk lastig want je moet met het ontwerpen hoe dan ook rekening houden met dat dak wat helemaal in de kofferbak moet verdwijnen.

Au!
Hoe het kan weet ik niet maar werkelijk altijd als ik een cabrio heb is het mooi weer zo ook nu weer. Omdat ik de testauto’s altijd op de motor op ga halen vergeet ik altijd een petje en zonnebril mee te nemen, en al helemaal zonnebrandcréme. Op de motor heb ik een helm op met ingebouwde zonnebril dus dan denk ik daar 9 van de 10 keer niet aan. En als je dan kaal bent zoals ik en alleen een hemdje draagt (en de rest) onder mijn leren overal dan is het heel erg “Au” als je daarna bijkant topless in een topless auto zit. Wie mooi wil zijn op de weg moet pijn lijden.

Omdat ik er blind vanuit was gegaan (soms lees ik mijn mailtjes gewoon veel te snel) dat ik een benzineversie mee zou krijgen was ik wel verrast dat ik een diesel meekreeg. Dat vond ik helemaal niet erg want ik rij dolgraag in testauto’s met een dieselmotor. Sleutel in de zak, zitten, stoel en spiegels afstellen, op de “Power”-knop drukken en wegwezen. Oh ja en natuurlijk het dak even open want het was die dag – je krijgt wat je verdient – heel mooi stralend zonnig en strak blauw.

Wauw!
Na “Au” kwam de “Wauw” want mijn hemel wat schakelt deze versnellingsbak soepel en trefzeker zeg. Ongelofelijk wat kan een versnellingsbak dus wel degelijk supersoepel en heel erg trefzeker schakelen. Het maakt echt helemaal niets uit of je hoog in toeren dan wel lag in toeren rijdt deze versnellingsbak doet precies dat wat een versnellingsbak hoort te doen. Dat begint direct al goed dus en dat schept dan natuurlijk hoge verwachtingen. Die hoge verwachtingen betreffen dan vooral de stijfheid (uiteraard met open dak rijdend), de wegligging en de 2 liter diesel want het interieur is gewoon erg mooi daar valt echt helemaal niets op af te dingen. Gelukkig had deze Focus CC weer eens een heerlijke vette Sony geluidsinstallatie met 8 speakers. MP3 CD-Rom erin en het nummer “Holiday” van Green Day keihard aan. Sorry maar ik moest me even uitleven met dit fantastisch mooie weer.

Zo!
Deze 2 liter diesel heeft dan wel geen twin-turbo zoals de Lancia Delta die ik laatst gereden heb maar ik ben toch wel verbaasd over het krachtige koppel van de 2 liter dieselmotor in deze Ford Focus CC. Een dikke 320 Nm bij 2.000 toeren en met de tijdelijke overboost zelfs even 340 Nm. De versnellingsbak is echt top zoals ik al schreef. Samen met de licht bedienbare en goed doseerbare koppeling ben je in combinatie met het vette koppel lekker snel weg als het moet. In de eerste drie versnellingen voelt de Ford Focus CC echt sterk aan en verrassend genoeg is de kracht zelfs in de vierde en vijfde versnelling nog heel behoorlijk. In de zesde versnelling trekt de Ford Focus CC nog steeds voelbaar (zeker in vergelijking met een 2-liter benzinemotor) maar de fut is er dan wel uit. Wat mij betreft is deze TDCI-motor met 136 Pk en 320 Nm echt de beste keus. Het verbruik kwam stevig doorrijdend uit op rond de 1:15 maar bij een rustiger rijgedrag haal je 1:20.

Torderen
Een cabrio heeft altijd één groot nadeel ten opzichte van een auto met een vast dak. Zodra het dak eraf is dan tordeert de auto op slecht wegdek dan wel bij het rijden over een bochtige drempel. Dat is iets wat je moet weten en wat je ook moet accepteren. Je hoort dus altijd wel wat ‘kraak’-geluiden tijdens het rijden in een CC. Zelfs een gewone auto die een stuk stijver is dan een cabrio tordeert tijdens het rijden. Hou je vinger maar eens tussen het dashboard en het portier tijdens het rijden dan voel je het vanzelf.

Heerlijk
Rij je op glad superstrak asfalt dan rijdt deze Focus CC werkelijk formidabel lekker. De diesel is erg stil, het onderstel voelt heel strak en zeker aan, en dat laatste komt absoluut mede door de erg goede vering. De vering op deze auto is absoluut één van de betere op een testauto dit jaar. Onze redacteur Slowco rijdt zelf Ford Focus en die klaagde bijvoorbeeld over de slechte vering/demping op de Honda Insight. Ford heeft dat duidelijk erg goed voor elkaar, het loont dus absoluut om daar tijd in te steken. Laatst zag ik daar een heel leuk stukje over op tv. Een race-team had in tegenstelling tot alle andere race-teams een paar dagen tijd gestoken in het goed afstellen van de vering. Met een auto is dat veel moeilijker als een motor omdat je steeds een paar rondjes moet proefrijden.

Afijn, de rest van het seizoen versleet dit race-team veel minder banden (de kostenbesparing was vele malen groter als het afhuren van een circuit voor die testdagen), ze reden op alle circuits veel snellere rondetijden kortom investeren in afstellen van de vering loont! Zodoende doet deze Ford Focus het dan ook uitstekend qua comfort op slechter wegdek. Het beste voorbeeld van goed comfort is te voelen bij het rijden over die vervelende en uitermate irritante verkeersdrempels. Dat is zoveel beter als bij sommige andere testauto’s dat het echt opvalt.

Bloot door de bocht
Zo af toen moet je ook eens in je blootje door de bocht en met een topless auto kan dat. Nou is het hard door de bocht gaan in een topless auto nog altijd veel veiliger als op de motor, alhoewel ik altijd een leren overal draag dat wel. De wegligging van deze Ford Focus CC is echt boven alle kritiek verheven. In hard genomen bochten kreeg ik ‘m amper door het ESP heen gedrukt. Alleen op rotondes kon ik ‘m vrij makkelijk in onderstuur krijgen (en dus door het ESP heen drukken) door stevig het gas er op te zetten in de tweede versnelling. Maar zelfs dan bleef de Focus CC heel erg netjes op zijn lijn. Bij 180 graden op- en afritten grijpt het ESP niet gevoelsmatig in maar blijft de Focus CC zelfs met het gas er helemaal vol op perfect op zijn lijn door de bocht heengaan. Grote klasse!

Dan maar eens een hele mooie serie bochten die wat abnormaler zijn. Ik moest de auto naar Theo brengen in Gouda en vlak na de afrit ligt daar een serie fantastische bochten. Een hobbel in de weg en meteen daarna een blinde bocht naar links en weer een mooie naar rechts. Ook hier weer hetzelfde verhaal al voelde ik het ESP nu wel duidelijk ingrijpen maar ondanks dat voelde het erg goed aan want de boel viel niet dood zoals bij sommige andere automerken wel eens het geval is. In een aantal bochten ben ik met een aantal andere CC’s wel eens met zwaar onderstuur weg gegleden maar helemaal niets daarvan met de Ford Focus CC. Je kan het ESP ook uitzetten via de boordcomputer maar het nut daarvan is eigenlijk nul komma nul als ik eerlijk ben. Met zo’n sjieke auto de banden laten spinnen terwijl de wegligging gewoon top is dat is echt totaal nutteloos.

Wat ook duidelijk voelbaar is dat is de aanwezigheid van het EHPAS oftewel Electric Hydraulic Power-Assisted Steering. Doordat de Ford Focus CC variabele stuurbekrachtiging heeft kun je deze via de boordcomputer instellen al naar gelang je rijstijl. De sportieve instelling vond ik zelf wel wat aan de zware kant. Toen ik in een snel genomen rechterbocht het gas erop zette tijdens het inhalen van een vrachtwagen bleef het stuur zo vast staan dat ik bijna in plaats van weer rechtdoor te gaan na de bocht naar rechts bleef sturen richting de vrachtwagen. Bij een sportieve rijstijl zou ik persoonlijk dan ook liever niet de meest sportieve instelling van de stuurbekrachtiging gebruiken, maar dat is natuurlijk mijn mening.

Uh ja, okay dan…
Eenmaal thuis had ik het contact al uitgezet toen ik bedacht dat ik het dak nog moest sluiten. Afijn ik wilde de motor weer starten maar er gebeurde niets. Oeps Theo had de sleutel nog in zijn zak (hij wilde de contactsleutel – alhoewel contactsleutel… deze auto heeft geen eens een contact – niet afgeven dat was het) dat is dus in Gouda. Dit vind ik nou het allergrootste nadeel van een ‘keyless entry-systeem’. Het is trouwens niet de eerste keer dat me dit overkomt maar de vorige keer ging er bij die testauto een rood sleuteltje op het dashboard knipperen. Met deze Ford Focus heb ik echter geen enkel waarschuwingssignaal gezien of piepje gehoord dat ik de sleutel was vergeten. Maar goed dat de motor onderweg niet een keer uitgevallen is (kan altijd een keer gebeuren met nonchalant optrekken) want dan hadden we ‘m ook niet meer kunnen starten. Afijn Theo gebeld en ‘s avonds laat in halverwege in Bodegraven afgesproken.

De volgende dag vertelden we dit verhaal uiteraard in geuren en kleuren aan de PR-manager van Ford. En die vertelde ons toen dat hij zelf wel eens vergeten was de sleutel te geven aan een journalist die daarna onderweg was naar Groningen. Dit kan allemaal zolang de sleutel maar in de buurt van de auto is tijdens het starten. Tja en toen kwam ik thuis en bleek ik mijn sleutelbos vergeten te zijn. Maar goed dat ik vroeger veel geturnd heb (zit in de familie, mijn broer z’n dochter was ooit Nederlands Kampioen) want met een beetje optrekken, klimmen, wringen was ik zo binnen via het doucheraam. Ach ik bekijk het maar zo, ik heb een werkelijk fantastische week achter de rug met waanzinnig mooi toplessweer (zo noemen cabriorijders mooi weer, topless=zonder dak) en een mooie fijne cabrio die mij erg goed is bevallen. Als je dan een paar steekjes laat vallen is daar goed mee te leven. Het grootste steekje ontdekte ik pas de dag erna toen ik zag dat ik de allermooiste foto’s van de Ford Focus CC op mijn nieuwe spiegelreflexcamera had gedelete. Ik dacht dat ik ze al had gedownload op mijn laptop maar dat kon helemaal niet want die stond voor een reparatie bij MacHouse Woerden. Grrrrrrrrr!!!

Gefocust
Het woord Focus is in het meervoud Focussen en dat betekent, naast een showroom vol Ford Focussen, ook je concentreren op iets. Deze week was ik overduidelijk niet zo gefocust op de bijzaken ondanks het feit dat ik in een Ford Focus reed. Ik heb daar echter meerdere hele goede excuses voor die al mijn stommiteiten volledig kunnen verklaren. Naast het auto’s en motoren testen werk ik ook part-time op het laboratorium van een IVF-kliniek. Tijdens dat werk moet ik echt 200% gefocust zijn. De verkeerde zaadjes bij de verkeerde eitjes doen of in de verkeerde eitjes injecteren (=ICSI, typ maar eens ICSI in op Google en klik dan op afbeeldingen) zou een ramp zijn. Dit werk vereist dan ook heel veel concentratie en dus heel veel energie. Daarom is het testen van auto’s en motoren een heerlijke uitlaatklep om even de bovenkamer leeg te maken.

Maar deze week was het een gekkenhuis in alle opzichten. Ik was vergeten in de planning te zetten dat ik een Mini One op moest halen en toen ik ‘m op ging halen woensdag werd ik bijna dood gereden op mijn motor door een vrouw in een Mini Cooper S. Ik kon net op tijd uitwijken en vervolgens probeerde deze vrouw mij kilometers lang een keer of 10 doelbewust van mijn motor af te rijden (de zaak is nu in handen van Politie/Justitie). Totaal bizar! Vervolgens kreeg ik de volgende dag te horen dat de vrouw van de broer van één van mijn bazen zwanger is. Het was hun laatste poging en ik had de ICSI gedaan en die heeft me echt heel veel bloed zweet en tranen gekost. Ze waren natuurlijk dolblij en ik werd uitgebreid bedankt en kreeg ook nog een grote doos Belgische bonbons. Dit waren slechts twee voorbeelden van een lange reeks die week… Focus, ja, ja. Of was de oorzaak misschien toch een zonnesteek???

Specificaties

Jaargang

2009

Carrosserie

cabriolet

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

3 deuren

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

10,3 seconden

Topsnelheid

205km/u

Vermogen

100(136)/4.000 kW (pk)/rpm

Koppel

320/2.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.997 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:18

Turbo

Turbo/Intercooler

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,4 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

7,7 liter/100 km

Snelweg

4,9 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,9 liter/100 km

C02 uitstoot

156 gram/km

Afmetingen

Lengte

4.509 mm

Breedte

1.834 mm

Hoogte

1.448 mm

Wielbasis

2.640 mm

Spoorbreedte voor

1.535 mm

Spoorbreedte achter

1.531 mm

Massa leeg

1.532 kg

Max. toelaatbare massa

2.045 kg

Laadvermogen

513 kg

Aanhanger geremd

1.450 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

534/248 liter

Bandenmaat

225/40-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand