Citroen C3 Exclusive 1.6 VTi Airdream 2010 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Citroën Nederland BV



Zicht op licht
Om één ding zit je ieder geval niet verlegen in deze nieuwe Citroën C3 en dat is daglicht (’s nachts lantaarnpaallicht) want het ruitoppervlak is werkelijk ‘huge’! In eerste instantie stond ik er totaal niet bij stil wat nou het nut is van zo’n ver in het dak doorlopende voorruit. In sommige sportauto’s verrek je bijkant je nek als je omhoog zit te turen of het bijna in de hemel hangende stoplicht boven de weg eindelijk op groen springt. In deze nieuwe Citroën C3 hoef je slechts je ogen iets te verdraaien om dat in de hemel hangende stoplicht te kunnen zien. Maar als dat het enige nut is van een dergelijke superruit dan zou het dus niets meer dan een simpel gadget zijn. Ik ben dus eens heel diep na gaan denken welke voordelen zo’n Zenith-ruit nog meer zou kunnen hebben.

1. Je bent verlost van die non-stop tetterende man/vrouw naast je die constant commentaar levert op je rijgedrag, want die zit nu ademloos naar boven/buiten te kijken.
2. Als je toevallig een vrouw hebt die erg mooi is dan vergeet de agent die in de lasergun kijkt helemaal te laseren en kun je vrolijk zwaaiend doorrijden.
3. Bij een drive-in bioscoop heb je achterover liggend een perfect uitzicht op het filmdoek.
4. Je bent altijd als eerste weg bij groen ook als er een Ferrari Enzo naast je staat want die bestuurder kijkt zo gebiologeerd naar die grote voorruit dat hij niet meer op het stoplicht let.
5. Verzin de rest zelf maar…

Un, deux, trois… go!
Omdat ik door omstandigheden (er moesten meerdere auto’s + een motorscooter weggebracht en opgehaald worden) de C3 pas in Leiden kon rijden stapte ik volledig blanco in. De 50 meter de garage uit bij Citroën waren zo kort dat ik ze alweer vergeten was na het uitstappen. Ik moest namelijk de Fiat Punto Evo terugbrengen en de Alfa Romeo Brera 1.750 TBi ophalen. Een andere redacteur had daarom de Citroën C3 meegenomen. Mijn eerste rit in de Citroën C3 was dus inderdaad letterlijk een rondje om de kerk, de kerk van Valkenburg ZH. De eerste dingen die mij opvielen zijn de hoge zit, het soepele schakelen, het lekkere felle 1.6 motorblok en bovenal de comfortabele bejaardenvering. Zo’n kort rondje om de kerk levert binnen 10 minuten al een hele hoop informatie op. Dat is echter geen informatie die ik direct kan gebruiken want het is niet meer dan even voelen. Het echte testen komt daarna pas als ik heel nauwkeurig de informatie van mijn eerste rondje om de kerk ga analyseren.

Ik zeg wel eens dat mijn werk op het laboratorium van de IVF-kliniek niet veel anders is als auto’s testen. Ook daar (juist daar!) ga ik heel analytisch te werk, in wezen is mijn benadering van auto’s testen dan ook wetenschappelijk te noemen. Het enige verschil met kurkdroge wetenschappelijke publicaties is dat de testverslagen op Autotesten.nl hopelijk niet zo steriel en oersaai zijn om te lezen.

Bejaardenracer?
Ondanks de comfortabele bejaardenvering stuurde ik lekker strak de eerste mooie rechterbocht door. Het echte testen is begonnen! Het lijkt de C5 wel die heeft ook van die comfortabele vering maar als je strak door een bocht stuurt gebeurt er niets geks. Normaal gesproken verwacht ik bij een auto met dergelijke vering dat deze vrij snel met onderstuur de bocht uit wil lopen, waarna ik van het gas af moet om ervoor te zorgen dat de auto op zijn lijn blijft. Maar niets daarvan, ronduit verbazingwekkend! Meteen daarna probeerde ik nog twee keer hoe de C3 zich houdt in een snel genomen bocht. Dit keer stuurde ik met nog hogere snelheid een hele mooie bocht in maar ook nu weer gaf de C3 geen krimp. Naar mate ik langer onderweg was raakte ik steeds meer gewend aan de comfortabele vering. Maar toch bleef het in mijn achterhoofd spoken dat ik de vering gevoelsmatig té comfortabel vindt.

Maar ja wat moet je als de wegligging daar op geen enkele manier onder lijdt? Uiteindelijk heb ik dan ook nog even het ESP uitgezet maar dat zet geen zoden aan de dijk. Precies op het moment dat de C3 begon te glijden schakelde het ESP zichzelf weer in, vanaf 50 km/u gaat dat namelijk automatisch. Later in de week ging ik foto’s maken van de Samsonite kofferset en dan maak ik ook altijd even een foto van één van de banden. Tot mijn grote verbazing zag ik dat deze C3 Michelin Pilot Exalto’s om de velgen heeft liggen, dat zijn Ultra High Performance sportbanden! Zo zie je maar weer wat voor positief effect een setje goede banden heeft op de wegligging. Als er Michelin Energy Saver’s (de andere bandenkeus voor de Citroën C3) om de velgen hadden gelegen dan was de wegligging zeker een stuk minder geweest.

1.6 VTi
Toen ik VTi zag staan schoot me ineens te binnen dat de grote zware Peugeot 5008 die ik in februari getest heb exact hetzelfde motorblok heeft. Met slechts 120 Pk en 160 Nm weet dat 1.6 VTi-motorblok de grote zware Peugeot met het grootste gemak voort te stuwen. Uiteraard voelt ditzelfde motorblok in de Citroën C3 veel feller aan (en maakt ook nog eens een lekker licht racy geluid), logisch want de C3 weegt maar liefst een ruime 400 kilogram minder. Daardoor kun je de Citroën C3 ook behoorlijk schakellui rijden. Je hoeft minder snel terug te schakelen als je zou verwachten, gewoon het gas erop zetten is vaak al genoeg. Het schakelen gaat soepel en trefzeker met een grappig overschakelgeluid dat ik mij herinner van heel vroeger. Jammer genoeg weet ik niet meer welke auto dat was. De koppeling is goed doseerbaar en grijpt mooi aan.

De C3 heeft vijf versnellingen en in de eerste drie versnellingen is de C3 lekker fel en snel maar in vier en vijf is dat felle er wel af. Ik merkte dat veel ‘dikke’ auto’s zich daar behoorlijk op verkeken. Erg leuk en als ze dan naast mij kwamen staan bij het eerstvolgende stoplicht zag ik ze echt totaal verbaasd kijken naar die grote voorruit. Als het stoplicht dan op groen sprong was ik altijd sneller weg omdat ze totaal gebiologeerd naar die enorme ruit zaten te kijken.

Ho-ijzers
Zelfs tegenwoordig kom ik nog regelmatig trommelremmen tegen op moderne auto’s, uiteraard alleen bij de achterremmen. Zelf vind ik dat nogal achterhaald als ik eerlijk ben. Gelukkig heeft deze Citroën C3 geventileerde schijven aan de voorkant en gewone schijven aan de achterkant. Het verschil met een auto die trommelremmen aan de achterkant heeft is goed te voelen. De remmen van deze Citroën C3 zijn dan ook ruim voldoende voor een auto van dit gewicht. Toch is er een duidelijk verschil met de C5, de remmen van de C3 zijn namelijk minder bijterig dan die van de C5. Uiteraard heb ik de bekende noodstop gemaakt om even het ABS te testen, én om te kijken hoe stabiel de C3 blijft tijdens zo’n noodstop. Vaak zeg ik niets tegen de passagier naast mij als ik een noodstop ga maken. Sommige passagiers schrikken en roepen: “Wat doe je nou?” Dat zijn dan vaak passagiers die nog nooit een noodstop hebben gemaakt met hun eigen auto. Vreemd want volgens mij wil je als bestuurder juist heel graag weten hoe je auto zich houdt tijdens een noodstop.

Herrie in de sauna
De titel van deze alinea klinkt niet hoopvol en is dat ook niet. De warmtekrachtcentrale van deze Citroën C3 is bijna niet in te stellen. Zodra ik de verwarming maar iets hoger zette besloegen de ruiten al. Verder had ik met de verwarming op amper 21 graden al het idee in een sauna te zitten. Overdag viel het beslaan van de ruiten nog wel mee maar toen ik een keer ’s avonds ging rijden besloegen de ruiten bijna permanent. Ik moest het AC-knopje constant aanzetten om de ruiten weer helder te krijgen. Het zal vast iets te maken hebben met het grote ruitoppervlak dat kan niet anders. In ieder geval vond ik het behoorlijk irritant want ik heb er een hekel aan om het AC-knopje aan te zetten, dat doe ik normaal gesproken alleen op hele warme zomerse dagen. Tijdens de testweek belandde ik ook nog in een verschrikkelijke hagel- en regenbui. Ik schrok in eerste instantie wel even want de hagel en regen maken een oorverdovende herrie op de grote ver in het dak doorlopende voorruit.

Strak interieur
Het interieur van deze Exclusive uitvoering is uiteraard mooier dan gemiddeld maar dat is logisch bij zo’n duurdere uitvoering. De bekleding is van leer iets wat mijn persoonlijke voorkeur heeft. Leer is puur natuur en dat verschil merk je, het zit gewoon lekkerder en gaat langer mee als al die andere nepzooi. Het dashboard is mooi en zeker niet saai te noemen. De bediening is logisch alleen was er één ding waar ik niet uitkwam en dat was het activeren van de SD-kaart. Onder de menuknoppen van de CD-speler zit namelijk een SD-ingang. Dus ik lekker al mijn MP3-songs op een 2GB SD-kaart geladen maar wat ik ook probeerde er kreeg geen MP3-songs te horen door de luidsprekers.

Ik heb nog uitgebreid in het instructieboekje zitten zoeken maar kon niets vinden over een SD-kaart. Toen ik laatst een SD-kaart in de Skoda Superb Combi stopte werd deze direct geactiveerd zonder dat ik iets hoefde te doen. Het geluid uit de speakers is okay, laat ik zeggen beter als gemiddeld.

Specificaties

Jaargang

2010

Carrosserie

hatchback

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

9,9 seconden

Topsnelheid

190km/u

Vermogen

88(120)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

160/4.250 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.598 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:11

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,4 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

8,0 liter/100 km

Snelweg

4,9 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

6,0 liter/100 km

C02 uitstoot

138 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

3.941 mm

Breedte

1.994 mm

Hoogte

1.538 mm

Wielbasis

2.466 mm

Spoorbreedte voor

1.469 mm

Spoorbreedte achter

1.471 mm

Massa leeg

1.075 kg

Max. toelaatbare massa

1.579 kg

Laadvermogen

529 kg

Aanhanger geremd

1.150 kg

Aanhanger ongeremd

570 kg

inhoud bagageruimte

287 liter

Bandenmaat

205/45-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand