Seat Ibiza SC Cupra 1.4 TSI DSG 2010 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Fiat Group Automobiles Netherlands B.V.



De nieuwe Spaanse peper – Inleiding
Deze Ibiza is alweer de derde die ik test. Omdat ik de Cupra van het vorige model ook getest heb ben ik benieuwd in welk opzicht de nieuwe Cupra verbeterd is. Ik zou zeggen; lees onderstaande test en trek je conclusie!

Huh, een veertienhonderdje??
Over de TSI motoren van de VAG-groep zijn al veel lovende woorden geschreven. De 1.4 liter TSI-motor die in de Cupra dienst doet levert maar liefst 180 Pk en 250 Nm koppel. Dit is heel veel voor een 1.4 liter motorblok. Het maximale koppel is er al bij 2.000 toeren. Even ter vergelijking; de 1.6 TDI heeft hetzelfde koppel! Om maar meteen met de deur in huis te vallen; op motorisch gebied is de nieuwe Cupra in ieder geval flink verbeterd. De 1.8 liter turbomotor was een fijne motor en leverde ook 180 Pk maar had een beduidend lager koppel bij een hoger toerental. Hierdoor was de vorige Cupra minder vlot in de lage toeren. De TSI-motor heeft van onderuit al enorm veel trekkracht. In een kleine 7 seconden sprint de Cupra naar de honderd en kan doorstomen naar een topsnelheid van 225 km/u. Toch vindt ik het nog steeds raar klinken dat het topmodel van de Ibiza is uitgerust met een 1.4 liter motor. Voorheen was een snelle auto namelijk inherent aan een flinke motor. Kortom, de 1.4 TSI is een fantastische motor en past perfect bij de Ibiza!

7-traps DSG
Sinds de nieuwe Ibiza op de markt is heeft Seat de Cupra uitgerust met de supersnel schakelende 7-traps DSG versnellingsbak. Deze bak is te bedienen met flippers aan het stuur of gewoon als een “normale” automatische versnellingsbak. Men kan ook kiezen voor de “S” (Sport) stand waarbij de auto later schakelt en dus sportiever rijdt. In deze stand reageert de auto ook feller op het gas. Ik meende ook dat de Cupra dan iets directer stuurt en de remmen minder bekrachtigd zijn maar hier heb ik de vinger niet achter kunnen krijgen. Het kan ook zijn dat dit tussen de oren zit. Ondanks dat de DSG-bak fantastisch is, vind ik deze niet bij een sportieve auto als deze passen. Bij een een dergelijke auto heb ik graag zelf de touwtjes in handen en schakel dus liever zelf. De DSG-bak schakelt namelijk soms op momenten over waarbij ik dat liever niet heb. Jammer…

Netjes
Over het interieur van de Ibiza kan ik kort zijn; keurig netjes! Het interieur is de Cupra is ten opzichte van de eerder geteste 1.4 Sport-Up weinig verandert. In de Cupra zijn mooie en heerlijke zittende sportstoelen geplaatst een mooi afgeplat sportstuurtje. Dit zijn de meest opvallende wijzigingen in het interieur. Het dashboard is gewoon rechtstreek overgezet uit de andere Ibiza’s. Het is jammer dat Seat niet wat meer werk heeft gemaakt van het dashboard. In een Cupra hadden best wat extra metertjes of een andere afwerking van het dashboard toegepast mogen worden. Zo ontbreekt er ook een motortemperatuurmeter, zoiets is eigenlijk echt onontbeerlijk. Nog beter zou een olietemperatuurmeter zijn, vooral bij een sportieve auto. Het in de gaten kunnen houden van de motortemperatuur is belangrijk, een warmgelopen motor kan in no-time de koppakking vernielen of erger. Zoals ik ook al schreef in de test van de Seat Ibiza Sport-Up staat de afwerking op een hoog peil. De materialen zijn mooi en alles is rammelvrij, hierover dus ook absoluut geen klachten.

Scheuren, boenen, hoeken, vegen…
Bovenstaande woorden zijn allemaal toe te passen op een snelle rijstijl. Als je dit wilt ben je aan het goede adres. Zodra er een lekkere bocht in het vizier verschijnt krijg je achter het stuur een grote glimlach. Het is een kwestie van de auto de bocht in smijten en genieten. De Cupra heeft een prima wegligging en de grens ligt zover weg dat je deze op de openbare weg nauwelijks bereikt. De auto helt weinig over en gaat alsof op rails door de bocht. De Pirelli P7’s passen prima bij de Cupra en dragen natuurlijk ook hun steentje bij aan de wegligging. Het elektronische XDS-differentieel waarmee de Cupra is uitgerust zorgt ervoor dat bij gripverlies op een van de voorwielen het vermogen juist verdeelt wordt. Het nut van dit systeem is duidelijk merkbaar in de vorm van vrijwel geen wielspin. Het is een feit dat spinnende wielen geen vermogen overbrengen. Een simpele redenering leert dat; Gripverlies=geen vermogen=geen snelheid=jammer! Veel grip = vermogen = snelheid = dik pluspunt voor de Cupra!

Ondanks dat het systeem goed werkt hou ik meer van een mechanisch differentieel zoals bijvoorbeeld bij de Alfa Romeo 147 Q2. Bij een mechanisch systeem merk je duidelijker dat het systeem werkt en dat voelt meer betrokken bij het rijden doordat het gewoon een tandwielkast is met bijbehorende geluiden. Het onderstel is stevig maar niet spijkerhard en oncomfortabel. Wat mij betreft en prima compromis tussen comfort en sportiviteit. Met deze Ibiza Cupra heb ik gelukkig geen last van een uitbrekende achterkant gehad zoals de Sport-Up die ik eerder getest heb. Ik ben nog steeds van mening dat het aan een vervuild wegdek heeft gelegen of iets dergelijks. De nieuwe Cupra is op alle fronten verbeterd ten opzichte van het vorige model. Hiermee heeft het sportief ingesteld merk weer een fijne concurrerende auto op de markt gebracht.

Specificaties

Jaargang

2010

Carrosserie

hatchback

Transmissie

automaat

Aantal deuren

3 deuren

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

7,2 seconden

Topsnelheid

225km/u

Vermogen

132(180)/6.200 kW (pk)/rpm

Koppel

250/2.000-4.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.4/1.390 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:10

Turbo

Turbo + compressor

Aandrijving

voorwielaandrijving

Differentieel

Elektronisch XDS

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,5 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

8,3 liter/100 km

Snelweg

5,3 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

6,4 liter/100 km

C02 uitstoot

148 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

4.034 mm

Breedte

1.693 mm

Hoogte

1.428 mm

Wielbasis

2.469 mm

Spoorbreedte voor

1.465 mm

Spoorbreedte achter

1.457 mm

Massa leeg

1.147 kg

Max. toelaatbare massa

1.673 kg

inhoud bagageruimte

284 liter

Bandenmaat

215/40-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand