Skoda Superb Elegance 1.8 TSI 2010 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Pon’s Automobielhandel BV



Superb-ak!
Het is een leuk merk, uit een leuk land, met de leukste autoreclames en ze hebben de vrolijkste vrouwelijke PR-manager. En in deze tijd van crisis floreert een merk als Skoda natuurlijk sowieso ten opzichte van de duurdere Duitse broer en zus. In een eerder testverslag over een Skoda schreef ik al eens iets over mijn motorreizen naar het voormalige Tsjecho-Slowakije (tegenwoordig Tsjechië en Slowakije) in de tijd van het IJzeren Gordijn. Wat veel automobilisten/autojournalisten niet weten is dat Tsjechië op technisch gebied veel heeft betekend in het verleden. Veel van die technieken vind je nu nog terug in hedendaagse auto’s. Het is bijvoorbeeld best grappig om een automobilist te zien pochen over zijn nieuwe auto met splinternieuwe bla-bla-techniek… maarrr wat hij niet weet is dat de oorsprong van deze techniek bij wijze van spreken dateert uit 1930. Het enige verschil met vroeger is dat de gebruikte materialen veel hoogwaardiger zijn, en dus de toleranties vele malen kleiner, waardoor de desbetreffende techniek verder door ontwikkeld kon worden. Leuk toch? Veel nieuwe technieken waarvan automobilisten denken dat deze hypermodern zijn blijken dus vaak al in het begin van de vorige eeuw te zijn uitgevonden.

Superbe logistiek
De dag dat ik de Skoda Superb op moest halen was weer zo’n leuke logistiek-dag. Fiat Sedici wegbrengen, Fiat Punto Evo ophalen (mijn privémotor staat bij Fiat), dan met de Fiat Punto Evo naar Yamaha om de WhiteMax500 motorscooter met Akra (=Akrapovic uitlaatdemper) op te halen, daarna binnendoor via Aalsmeer naar Oudewater gereden, Theo gebeld, foutje ik moest naar Nieuwerbrug a/d Rijn, binnen 15 minuten was ik met de Yamaha WhiteMax500 ik bij Theo, daarna ik in de Cadillac Eldorado gestapt en Theo in zijn nieuwe oude niet APK-gekeurde Lincoln Continental Mark IV, samen binnendoor naar Oudewater gereden en afgeleverd bij de meest markante monteur van Nederland, toen samen in de Cadillac gesprongen om de Skoda Superb op te halen, daarna met Theo ff een patatje gegeten in Nieuwerbrug a/d Rijn en Theo bij de WhiteMax500 afgezet, toen met de Skoda Superb naar huis gereden, daarna een andere redacteur opgetrommeld en samen in de Skoda Superb naar Yamaha gereden en de Fiat Punto Evo opgehaald, in de Fiat Punto Evo naar Theo in Gouda gereden en de Fiat Punto Evo omgewisseld voor de Yamaha WhiteMax500. Het verliep allemaal “Superb” zoals de Engelsen zouden zeggen!

Blijheid
Meteen nadat ik in de Skoda Superb Elegance was gestapt overviel me zo’n gevoel van overweldigende blijheid. Raar woord misschien maar ik zou niet weten hoe ik het anders moet verwoorden. Het mooie lichte leder, het mooie dashboard, het lekkere dikke met leer beklede stuur, de fantastisch 1.8 TSI-motor, de geweldig fijne 7-traps DSG-bak, de ontzettend mooie kleur, het mooie design kortom een auto zoals weinig andere. Ik had na het wegrijden direct een déjà vu naar de Skoda Octavia Combi RS, die heeft weliswaar een 2.0 TSI motorblok maar voelde net zo fijn aan. Maar waar de Skoda Octavia Combi RS er ietwat gedateerd uitziet daar ziet deze Superb er werkelijk gelikt uit. De vele toegeworpen bewonderende blikken bevestigden dat beeld. Als ik alle combi’s op een rijtje zet die ik de afgelopen jaren heb getest dan zet ik deze Skoda Superb 1.8 TSI Elegance op een gedeelde eerste plaats samen met de Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 JTDm. En dat wil wat zeggen want de Alfa Romeo 159 Sportwagon, zeker de 2.4 JTDm, is een echte klasbak.

Ongelofelijk
Elke keer als ik in een testauto stap en weg rijdt dan krijg ik meteen een bepaald gevoel over me. Dat kan ik moeilijk onder woorden brengen maar het komt er op neer dat ik gewoon voel hoe degelijk een auto is. De Skoda Superb is één van die zeldzame auto’s die zo ongelofelijk degelijk en strak aanvoelt dat het bijna onwerkelijk is. Als ik de Skoda Superb Combi bijvoorbeeld vergelijk met een Audi A6 Avant dan kan de Skoda Superb Combi zich met het allergrootste gemak meten met de Audi. Ik moet zelfs zeggen dat de wegligging van deze voorwielaangedreven Skoda Superb zonder sperdif in de buurt van de Audi A6 Avant quattro met maar liefst drie(!) Torsen-difs komt. De wegligging van de Skoda Superb is echt ongekend goed voor zo’n grote en zware Combi. Ik kon letterlijk tot op de millimeter in een bocht voelen wat de auto zou gaan doen, en dat is goed te zien op de foto’s waar overigens Theo achter het stuur zit. Zelfs in een snel genomen S-bocht raakte de Superb niet uit balans en dat had ik niet verwacht. Een zware Combi raakt door de snelle gewichtsverplaatsing in een S-bocht meestal de weg kwijt. Deze Skoda Superb Combi niet dus, waarvoor mijn complimenten.

Kwestie van goede balans/vering/banden
Bovenstaande kan natuurlijk alleen maar als een auto goed in balans is én hele goede vering heeft en dito banden. Hoe die Tsjechen het hebben gedaan weet ik niet maar nota bene zonder quattro of elektronisch sperdif blijft deze zware Skoda Superb Combi superstrak op de juiste lijn. Dat kan maar één ding betekenen en dat is dat deze Superb Combi naast de uitermate perfecte balans ook hele goede vering en dito banden (Continental SportContact2 in de maat 225/40-18) moet hebben. En ook remmen uiteraard, want goede remmen zorgen ook voor een goede balans tijdens het rijden. Een ieder die weet hoe nauw vering – dit testexemplaar heeft een sportonderstel! – en banden luisteren die weet ook hoe ontzettend knap het is om een zware combi als deze Superb zo strak sturend te krijgen.

Ik ben ben in ieder geval zwaar onder de indruk van het werk van de Tsjechen. Soms schieten woorden gewoon tekort of is elk woord wat ik schrijf teveel om uit te drukken hoe goed een auto als deze Skoda Superb Combi is. Misschien brengt deze uitspraak van mijn neefje onder woorden hoe ontzettend fantastisch/fijn/goed/lekker/mooi/strak deze Skoda Superb Combi is. “Kunnen we pa niet vragen de alimentatie te verhogen hij heeft toch geld zat, dan kunnen we deze Skoda Superb Combi kopen”, zei hij tegen zijn moeder (mijn zus dus). Mijn neefje heeft al in heel veel testauto’s mee gereden maar deze Skoda Superb Combi heeft duidelijk zijn hart gestolen en hij is niet de enige.

1.8 TSI/7-traps DSG
Mensen die niets met techniek hebben merken vaak totaal geen verschil tussen het ene 1.8 motorblok en het andere. Maar een vernieuwd motorblok met een nieuw motormanagement merk ik wel degelijk, helemaal omdat ik vaak van auto wissel en iets met techniek heb. Dit 1.8 TSI motorblok met een 7-traps DSG-bak past echt perfect bij deze Skoda Superb Combi. In de D-stand kun je er heerlijk rustig en netjes mee rijden maar zet je ‘m in de S-stand dan kun je er ook achterlijk hard mee doorjakkeren als je dat wilt. En als je geen zin hebt om de automaat het werk te laten doen kun je met de flippers terugschakelen. Toen ik de Skoda Superb Combi terugbracht op de Goede Vrijdag trof ik stom toevallig de directeur van Skoda. Niet geheel toevallig kwam hij ook in een Skoda Superb Combi voorrijden (een donkere, de vrouw bepaalt de kleur, ha, ha) en niet geheel toevallig vertelde hij mij over alle opties die hij op ‘mijn’ Skoda Superb Combi had laten zetten. En geloof het of niet maar itt. bij Audi en BMW, die ik toch als de grote concurrenten van Skoda zie, kosten die opties bij Skoda zo weinig dat je even heel hard in je ogen wrijft bij het zien van dergelijke schijtprijzen. Het sportonderstel heb je al voor slechts €250,-!

Commercieel
De testweek voor de Skoda Superb had ik na een perspresentatie bij Yamaha Nederland (nieuwe XTZ1200 Ténéré en FZ8) een gesprek met een dagbladjournalist. Hij zei dat hij wel commercieel moet schrijven anders krijgen ze op de redactie op hun flikker van de advertentieafdeling. Ik zei toen dat ik ook regelmatig het verwijt krijg, ja ook van mijn eigen redacteurs, dat ik commerciëler moet schrijven. Tja wat is commercieel? Volgens mij doe je commercieel schrijven met je verstand en écht schrijven met je onderbuik. Ik kan met het allergrootste gemak een testverslag schrijven over deze Skoda Superb zonder er ook maar 1 meter in gereden te hebben. De 1.8 TSI motor ken ik al, de DSG-bak ook, de Skoda Octavia heeft ook een uitstekende wegligging kortom het is dus werkelijk een eitje om een ‘stilstaand’ testverslag te produceren. En geloof mij als ik zeg dat helemaal niemand het merkt tijdens het lezen. Wat je leest is in wezen een saaie template die voor 90-95% aan de Skoda Superb voldoet. Wat je niet leest zijn de dingen die ervoor zorgen dat je als potentiële koper te weten komt wat er nou juist aan deze auto zo (ontzettend) goed en (ontzettend) leuk is.

Geen slurper
Een TSI-blok met 160 Pk in een grote Combi dat zal toch behoorlijk wat verbruiken. Toen ik de Skoda Super Combi terugbracht heb ik rustig gereden maar wel met een redelijke snelheid door gereden. Zo’n beetje onopvallend snel zullen we maar zeggen. Toen ik af ging tanken in Leusden was ik dan ook verbaasd dat ik uitkwam op een verbruik van 1:15. Als ik overal netjes 100-120 km/u had gereden en het gaspedaal nog rustiger en netter had ingetrapt was ik waarschijnlijk op 1:16-1:17 uitgekomen. Dat zijn toch waarden die ik met het gros van de Combi’s met zoveel Pk’s niet haal. Dus alweer knap gedaan van die Tsjechen.

Skoda Super-b
Ter afsluiting nog even een leuke anekdote. Blijkbaar weten veel mensen niet dat het woord “Superb” afkomstig is uit het Engels. Op vertalen.nu vind ik de volgende vertalingen van het woord “Superb”: excellent, kostelijk, tiptop, tof, uitmuntend, voortreffelijk, uitstekend, grandioos, groots, overweldigend, verheven, super, geweldig, bijzonder goed maar de vertaling die er niet bijstaat is Super-b uitgesproken als “Super” en de letter “b”. Toen ik de Skoda Superb Combi af ging tanken in Leusden zei de pompbediende achter de kassa tegen mij: “En hoe bevalt die Skoda Super b.” Ik moest echt uitkijken dat ik niet in lachen uitbarstte. Een dergelijke uitspraak van het woord “Superb” had ik nog nooit bij stil gestaan.

Mail mij aub!
Als er iemand is die reeds een Skoda Superb Combi heeft gekocht en dit testverslag leest, dan wel gaat kopen na het lezen van dit testverslag, en hij/zij iets kan vinden wat hem/haar niet bevalt dan hoor ik dat graag. Ik heb namelijk helemaal zelfs niet ook maar één klein dingetje kunnen vinden dat mij niet bevalt. Uniek ik weet het maar ik ben niet de enige want tijdens een kennismakingsgesprek bij een andere auto-importeur (één van de grootste in de Combi-markt) kreeg ik te horen dat ook de beste technici van dat automerk helemaal geen negatieve punten hadden kunnen vinden. “I rest my case.”

Specificaties

Jaargang

2010

Carrosserie

stationwagon

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

8,6 seconden

Topsnelheid

218km/u

Vermogen

118(158)/5.000 kW (pk)/rpm

Koppel

250/1.500-4.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.8/1.798 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + compressor

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,5 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

9,5 liter/100 km

Snelweg

5,9 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

7,3 liter/100 km

C02 uitstoot

170 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Lengte

4.838 mm

Breedte

1.817 mm

Hoogte

1.510 mm

Wielbasis

2.761 mm

Spoorbreedte voor

1.545 mm

Spoorbreedte achter

1.517 mm

Massa leeg

1.475 kg

Max. toelaatbare massa

2.113 kg

Laadvermogen

563 kg

Aanhanger geremd

1.500 kg

Aanhanger ongeremd

700 kg

inhoud bagageruimte

633 liter

Bandenmaat

225/40-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand