Lexus CT200h Hybrid Business Line 2011 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Louwman & Parqui, importeur van Lexus in Nederland



Goexus/Leuxus/Mooxus/Zuixus
Oftewel goe(de) (Le)xus, leu(ke) (Le)xus, moo(ie) (Le)xus maar vooral zui(nige) (Le)xus CT200h Hybrid. Eigenlijk is het een auto waar ik, of beter gezegd mijn brein niet goed raad mee weet. Uit welke hoek ik ook naar deze auto kijk maakt niet uit, ik heb het gevoel dat ik elke keer naar een andere mooie auto sta te kijken. Bij de Audi A3 en de BMW 1-serie (wat mij betreft de grootste concurrenten van deze Lexus) heb ik dat totaal niet, en vraag me niet waarom. De BMW 1-serie vind ik ook na vele jaren nog steeds een gruwelijk lelijke auto. Het formaat, het design, de vormloosheid, ik weet niet wat het is maar deze auto heeft het in mijn ogen gewoon niet! De Audi A3 vind ik wel mooi alleen vind ik het design daarvan intussen wat achterhaald. Op het moment dat ik dit schrijf kwam ik net terug van de fitness, en toen ik van de parkeerplaats naar mijn huis liep en nog even achterom keek naar de Lexus CT200h Hybrid, vroeg ik mezelf alweer af wat het nou precies is dat deze auto zo aantrekkelijk maakt. Het enige onaantrekkelijke aan ‘mijn’ witte Lexus CT200h Hybrid vind ik de velgen. Ik zou direct bij aankoop een paar hele mooie 17-inch lichtmetalen velgen uit de optielijst kiezen, met Yokohama C.drive2 (extreem goede regenband) in plaats van de gemonteerde Bridgestone Turanza’s.
Conclusie: het design van deze CT200h is in mijn ogen geweldig goed geslaagd, het is namelijk een design dat lang mee kan. Hopelijk werkt deze attractieve, en dat bedoel ik zowel qua uiterlijk als belastingtechnisch, goedkoopste Lexus als katalysator voor het – naar mijn mening – ondergewaardeerde automerk Lexus. Na het testen van de derde Lexus kan ik niet anders dan concluderen dat Lexus staat voor absolute topkwaliteit. Toch viel het niet mee om dit testverslag te schrijven. Het lijkt zo ongelofelijk simpel, men ontwerpt een hatchback, plakt er een Lexus-embleem op, lepelt er de elektromotor en het 1.8 liter VVT-i motorblok van de Toyota Prius in, Daan test ‘m even et voila. Maar naarmate ik begon te schrijven nam de informatiebrei explosief toe, en dat alleen maar omdat ik een aantal technische dingen wilde weten. Wat voor auto heb ik hemelsnaam getest vroeg ik mezelf daarna in verwondering af? Ik ben toen maar helemaal opnieuw begonnen met schrijven. Het leven van een autojournalist valt soms niet mee. Maar ik ben blij dat ik altijd ruim de tijd neem om mijn testverslagen te schrijven. Dat is me ook wel eens op kritiek komen te staan van een importeur, maar daar trek ik me dus helemaal niets van aan. Ik doe niet aan slecht geschreven hapklare brokken met flutfoto’s, want dat is in mijn ogen niets meer dan oliedom kuddegedrag van het overgrote deel van de huidige digitale media.

Hybride
Veel automobilisten weten nog steeds niet goed wat ze met dé hybride-auto aan moeten. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen want toen ik voor het eerst in een Toyota Prius stapte was ik ook even volledig de weg kwijt. Het rijden in een hybride-auto is een totaal andere manier van autorijden. Voor veel automobilisten is ten eerste de CVT (in de dit geval een Electronic-CVT) erg wennen, daar begint het dus al mee. Vervolgens krijg je ook nog eens te maken met de mogelijkheid om elektrisch te rijden. Dat laatste lukt echter alleen tot en met een snelheid van 70 km/u en daarbij moet je een trucje uithalen. Bij het stoplicht geef je even stevig gas totdat je bijvoorbeeld 55 km/u (dan wel 65 km/u of 75 km/u) rijdt, daarna laat het gas los, de verbrandingsmotor slaat af, je geeft opnieuw gas waarna je met 50 km/u (dan wel 60 km/u of 70 km/u) elektrisch verder rijdt. Dat is zolang de naald niet boven het woord “ECO” uitkomt want anders slaat de verbrandingsmotor weer aan. Op deze manier kun je in de stad en op 60 km/u wegen (veel 80 km/u wegen in de randstad zijn 60 km/u wegen geworden) elektrisch rijden zolang de batterij genoeg opgeladen is uiteraard. Dat scheelt zoveel benzine dat deze Lexus CT200h Hybrid verbruikswaarden haalt die normaal gesproken alleen met een diesel mogelijk zijn. Want vergis je niet er hangt wel een 1.8 liter benzinemotor met een gecombineerd (=benzinemotor + elektromotor) vermogen van 136 Pk onder de motorkap! In tegenstelling tot andere automerken word je dus niet met een dramatisch hoog verbruik geconfronteerd zodra je stevig gas geeft. Geloof het of niet maar deze Lexus CT200h Hybrid is over de hele linie zelfs zuiniger (1:17,2 tot meer dan 1:30) dan de nieuwe en ruim 500 kilo lichtere Kia Picanto met een kleine 1.0 liter driecilinder benzinemotor! Het scheelt niet veel maar het zegt wel héél veel over de superieure techniek van deze Japanse hybride-auto.
Dat de hybride-techniek van Toyota/Lexus zich ruimschoots heeft bewezen mag blijken uit het volgende. De Amerikaanse consumentenbond heeft een 9 jaar oude Toyota Prius met 325.000 kilometer op de teller laten testen met het doel uit te zoeken hoe vitaal de Toyota Prius Full Hybrid na 9 jaar nog is. Conclusie: “De Prius rijdt nog steeds als een nieuwe auto. De batterij is niet versleten en de prestaties zijn gelijk aan die van een test van een nieuwe Prius 10 jaar geleden”, aldus de testcoureurs. En dat nota bene uit de mond van Amerikanen die vorig jaar nog zo’n ophef maakten over allerlei mankementen aan Toyota’s. Verder bleek deze oude nieuwe Toyota Prius volledig vrij van rammeltjes en rare geluiden. Er rijden zelfs Prius taxi’s rond met meer dan 500.000 km op de teller én nog steeds de originele NiMH-batterij. Wie hoorde ik zeggen dat dit soort batterijen ouderwets zijn in vergelijking met Li-ion batterijen. Toyota gaat pas over op andere batterijen als die zich in de praktijk als uitermate betrouwbaar en duurzaam bewezen hebben. Het mag duidelijk zijn dat Toyota het gelijk aan haar kant heeft, en dus is het ook niet meer dan logisch dat Lexus gebruik maakt van de dezelfde bewezen hybride-techniek en batterijen.

Energiebesparing
Het was zaterdag en ik had gelukkig weekenddienst én omdat ik vroeg klaar wilde zijn ben ik al om 07.30u begonnen. Het was uitgestorven op de weg en waar ik dan absoluut niets van snap is dat alle stoplichten gewoon werken. Gelukkig springen veel stoplichten op groen als je rustig – en dus elektrisch – aan komt rijden, maar dat is helaas niet bij alle stoplichten het geval. Soms sta ik op een doodstille kruising letterlijk minuten lang te wachten op NIEMAND. Op zo’n moment gaat er bij mij echt een lampje uit. Laat alle stoplichten in Nederland zaterdag- en zondagochtend vroeg gewoon lekker oranje knipperen. En zet aub. ook een groot deel van de straatverlichting en snelwegverlichting uit of vervang alles door led-lampen. Moet je eens uitrekenen hoeveel energie dat bespaart! Dat is ook een hele goede manier van bezuinigen in plaats van sociale werkplaatsen op te heffen. Maar genoeg geouwehoerd (in de Tweede Kamer doen ze dat trouwens zo’n 220 dagen per jaar en dat noemen ze dan werken!?), het wordt tijd om gas te geven en te kijken hoe goed de wegligging van deze Lexus CT200h Hybrid is. Het was me vrijdag al opgevallen dat de vering/demping van deze Lexus zeer goed is. Lexus heeft exact de perfecte combinatie tussen ‘comfortabel en toch sportief’ weten te vinden. De eerste mooie rotonde de wijk uit is helaas niet meer, ik bedoel er ligt nog wel een (nieuwe) rotonde maar die is lang niet zo leuk meer. Van de smalle aflopende rotonderand hebben ze namelijk een brede platte rotonderand gemaakt. De eerste mooie actiemogelijkheid ligt vanaf nu dus een kilometer verderop. Op de kruising rechtsaf hoekte ik de Lexus de bocht in. Wat me direct opviel is dat de balans van de Lexus CT200h Hybrid erg goed is, vergelijkbaar met die van de Toyota Auris. Hoe goed die balans is merkte ik even later op de koeienrotonde. Ik nam expres de binnenbaan omdat ik dan over de rotonderand heen kan rijden. Ik voelde de Lexus wegglijden waardoor ik half dwars de rotonde afkwam. Ondanks het wegglijden liet de Lexus zich perfect in het rechte spoor brengen. Daarna volgde nog een mooie bocht, en nog één hele mooie haakse bocht. Ik gaf vlak voor de haakse bocht nog even extra gas, ging heel laat in de remmen waardoor de bochtensnelheid lekker hoog lag. Maar ook nu weer gaf de Lexus geen krimp ondanks de zwaar piepende banden. En let wel dit zijn doodgewone tourbanden geen ultra high performance sportbanden!
’s Avonds ben ik nog even speciaal naar ’t Heen gereden en heb middenin de opritbocht naar de N206 plankgas te geven in de sport-stand. Ik hoorde allerlei geluiden vanaf het asfalt opstijgen maar van uitbreken was geen sprake. Klasse! Een dag later moest ik nog even naar mijn zusje in Katwijk aan Zee en kon ik nog een keer door deze bocht maar dan net even anders. Vlak na de apex liet ik (ook weer vol gas in de sport-stand) het gas los en brak de Lexus aan de achterkant weg. Dat is een normale reactie van een voorwielaangedreven auto in het grensbereik. Waar het om gaat is hoe de auto zich herstelt want dat zegt weer iets over de vering/demping en de balans van de auto. De Lexus herstelde zich op perfecte wijze en dat is knap want het ging namelijk behoorlijk hard. Een groot compliment (ik zou het bijna vergeten) moet ik dan ook geven aan het EPS wat staat voor Electronic Power Steering. Deze snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging zorgt ervoor dat de bestuurder perfect aan kan voelen wat de auto doet. Vermeldenswaardig is dat de Lexus CT200h Hybrid slechts 2,6 stuuromwentelingen heeft van aanslag tot aanslag, op de peperdure Lexus LFA na heeft deze goedkoopste Lexus de meest directe besturing die ooit is toegepast in een Lexus. Nog grappig om te melden is dat in de sport-stand de Eco-meter verandert in een toerenteller, en de dashboardverlichting rood kleurt.

Regen
De volgende dag regende het en gaf ik stevig gas (in de normal-stand) in de haakse bocht direct na de stoplichten onder het spoor (NS-station in Leiden) door. De Lexus gleed werkelijk perfect weg over het natte asfalt en bleef daarbij zo mooi in balans dat ik niet eens iets hoefde te doen. Dat de Lexus zo zou glijden had ik wel verwacht want de Bridgestone Turanza is nou niet bepaald een goede regenband. De enige goede zomer-regen-band is de Yokohama C.drive (staat in de optielijst), een band die ik reeds een keer getest heb op de Toyota Urban Cruiser. De grip van deze band op nat asfalt is zo bizar goed dat ik in de stromende regen net zo hard door de bochten kan als dat ik normaal met droog weer zou doen. Maar ach glijden is ook erg leuk en bovendien zegt mooi glijden iets over o.a. de goede balans van een auto. En die balans is erg goed want wat ik ook deed in de regen de Lexus gleed perfect de bochten door, het voelde om maar eens een statement te maken buitenaards goed aan voor een hatchback zonder elektronisch sperdif. Natuurlijk heeft de Alfa Romeo Giulietta dankzij de vele elektronica een betere wegligging in het grensbereik dan de Lexus CT200h Hybrid, máár de Alfa Romeo Giulietta is daardoor wel een stuk minder spannend. De gewichtsverdeling – voor en achter – van de Lexus CT200h Hybrid is nagenoeg perfect. Maar en nu komt het, Lexus gaat (nog veel) verder daar waar andere automerken allang gestopt zijn met perfectioneren. Deze Lexus heeft het laagste zwaartepunt van alle hatchbacks in het luxe C-segment, en een zeer lage weerstandscoëfficient (Cw-waarde=0,28/0,29). Dat laatste is vooral mede te danken aan de fraaie “numerous aerodynamic underbody elements” zoals het in de pdf-brochure staat. En helemaal fraai is de voor- en achterwielophanging want die is namelijk totaal niet wat het lijkt. De MacPherson voorwielophanging is speciaal voor de Lexus CT200h Hybrid ontwikkeld, en de zeer fraaie onafhankelijke (double wishbone!) achterwielophanging is al net zo speciaal.

Maar daar blijft het niet bij en de volgende onderdelen maken deze nieuwe goedkoopste Lexus dan ook pas echt speciaal. Als klap op de vuurpijl heeft men namelijk ook nog nieuwe anti-roll bars plus stabilisatorstangen met een lateraal geïntegreerd dempersysteem ontwikkeld (zie foto), inderdaad meervoud dus voor zowel de voor- als de achterkant! Waarom? [quote Lexus] Omdat een uiterst stijve carrosserie de neiging heeft om trillingen over te brengen, is de CT 200h te voorzien van een unieke stabilisatorstang met een lateraal geïntegreerd dempersysteem voor en achter – een unicum in het compacte premiumsegment. Hierdoor worden ongewenste trillingen in de carrosserie geminimaliseerd, wat zorgt voor lineaire stuurreacties en verbeterd rijcomfort. [/quote Lexus] En geloof het of niet die Japanners doen dat voor een vanaf-prijs (slechts €28.950,-) waar ze bij Audi en BMW volgens mij helemaal gek van worden. En nog erger wordt het voor de Duitse merken als je de prijzen van de Business Line, Business Line Pro en de Luxury Line bekijkt. Verder komt er rond deze tijd ook nog een F Sport pakket op de markt. Naast sportieve looks zorgt het ook voor een sportiever weggedrag. De voorkant van het F Sport pakket is geïnspireerd op de fraaie Lexus IS-F, verder beschikt het F Sport pakket over een nieuwe achterbumper, sportieve lichtmetalen velgen en ‘F Sport’ badges. Ook van binnen vinden we een sportieve touch terug met een F Sportstuur, sportpedalen, een nieuw instrumentenpaneel en privacy glas. Om het weggedrag verder te verbeteren beschikt de F Sport over een sportophanging. Deze ophanging zorgt volgens Lexus voor meer torsiestijfheid, minder vibraties en meer rijcomfort zonder extra gewicht toe te voegen. Of de performance dempers deel uitmaken van het F Sport pakket heb ik niet kunnen vinden, maar bij deze kan ik zeggen dat ze als optie te koop zijn. Op de door mij geteste Lexus CT200h Hybrid zaten in ieder geval geen performance schokdempers, ik heb dat speciaal nog even nagevraagd bij de importeur.

Zuixus-zuinige Lexus
Omdat ik dinsdag 7 juni vrij was ben ik na het zwemmen even heerlijk een zuinigheidsrit gaan maken met de Lexus CT200h Hybrid. Met de Toyota Prius had ik een zeer nette waarde gescoord van exact 1:25. Ik was dan ook zeer benieuwd waar ik met de Lexus CT200h Hybrid op uit zou gaan komen. Uiteraard stond de rij-modus in de eco-stand wat betekent dat de gasrespons minder fel is dan in de normal-stand en de sport-stand. De zuinigheidsrit begon lekker, ik kon nog net op tijd voor een Volvo de rotonde oprijden zodat ik niet meteen al hoefde te remmen. Eenmaal op de N206 ging de cruise control erop tot aan Vogelenzang. Ik moest wel eerder van het gas dan normaal omdat de Lexus geen handgeschakelde versnellingsbak heeft maar een CVT. Ik kan dus niet afremmen op de motor, de enige mogelijkheid die de Lexus CT200h Hybrid biedt is de B oftewel de motorrem. Deze motorrem remt echter minder hard af dan dat ik op de motor af zou kunnen remmen, ik moest dus echt ver vooruit kijken en zeer alert zijn. Met de Toyota Prius lukte het me dankzij deze motorrem om maar één keer te hoeven remmen, niet remmen kan dus wel degelijk met een CVT-auto! Tot aan de T-splitsing ging alles goed maar ik had de vette pech dat er net precies op deze plek een ongeluk (de politie was reeds gearriveerd) gebeurd was. Ik moest dus wel remmen of ik nou wilde of niet. Even later moest ik weer vol in de motorrem want er stond een stoplicht op rood. Gelukkig sprong deze net op tijd op groen en gingen de auto’s voor mij net op tijd rijden waardoor ik ternauwernood kon voorkomen dat ik op het rempedaal moest trappen. De rit ging heel erg rustig verder na het stoplicht want een eindje voor me reed een zeer langzaam rijdende vol beladen Duitse camper. Zo ging het dus noodgedwongen in een sukkeldrafje verder richting circuitpark Zandvoort.

Op de boulevard geldt een maximum snelheid van 60 km/u en kon ik dus elektrisch rijden. Als je het goed uitkient kun je 60-70 km/u rijden op de elektromotor, totdat de accu’s leeg zijn dan slaat de verbrandingsmotor vanzelf weer aan. Eenmaal op de weg door de duinen richting Overveen zag ik links van mij een politieagent met een lasergun staan. “Mooi!”, dacht ik bij mezelf, “als ik dadelijk dezelfde weg terug rijdt dan waarschuw ik iedereen achter mij even.” Toen ik omdraaide bij de rotonde bij Overveen zag ik een Porsche achter me rijden, een BMW en nog meer snelle auto’s. Ik deed mijn portierraam open en gebaarde dat ze langzaam moesten rijden. Toen we even later de politiecontrole passeerde gingen er heel wat duimpjes omhoog als dank. Ik denk dat ik een aantal mensen een zware boete heb bespaard dan wel ervoor gezorgd heb dat ze hun rijbewijs nog hebben. Vroeger toen ik jong was knalden we hier op de motor met 120-160 km/u door de fraaie bochten. Vroeguh, toen de politie nog geen laserguns had, was alles betuh! Eenmaal op de boulevard aanbeland tufte ik weer rustig elektrisch verder met 60 km/u. Het had weinig zin om de cruise control aan te zetten want zodra ik de B (=motorrem) zou activeren – en die kans is erg groot op de boulevard – wordt de cruise control automatisch uitgeschakeld. Ondanks alle moeilijke rotondes, kruisingen en een stoplicht die ik nog te gaan had lukte het me om niet meer te hoeven remmen. Bij het stoplicht op de Zandvoorterweg in Bentveld was ik er even heel erg dichtbij maar ik kon net voorkomen dat ik het rempedaal in moest trappen. Met slechts twee keer remmen (ik ben trouwens vergeten waar ik de tweede keer moest remmen) kwam ik op één remactie meer uit de Toyota Prius. Maar die ene remactie boeide me werkelijk niets want het verbruik van de Lexus CT200h Hybrid bleek veel lager dan die van de Toyota Prius. Na aftanken kwam ik uit op een ongelofelijk goede waarde van 1:31,8. Er kon echt geen druppel benzine meer bij! Uit deze zuinigheidstest blijkt dus wel dat er veel valt te halen in het aanpassen van je rijstijl, want met een hybride kun je behoorlijk wat benzinekosten besparen elke maand (en dus minder accijns en BTW naar Den Haag brengen). Uiteindelijk wordt het onderling vaak zelfs een sport om zo zuinig mogelijk te rijden. Tel uit je winst, A-label, geen BPM, geen wegenbelasting en de verbruikswaarden van een diesel. Geen enkele auto in het C-segment komt ook maar een klein beetje in de buurt van deze Lexus CT200h Hybrid.

Zuinigheidsverklaring
Het verschil in verbruik tussen de Lexus CT200h Hybrid en de Toyota Prius Executive 1.8 Full Hybrid was mij in eerste instantie een volslagen raadsel. Het motorblok van de Lexus CT200h Hybrid is toch exact dezelfde als die van de Toyota Prius? Niet dus want na wat speurwerk vond ik de volgende tekst waaruit blijkt dat het Energy Management System en het motormanagement van de Lexus CT200h Hybrid anders zijn dan die van de Toyota Prius Executive 1.8 Full Hybrid. Zo zie je maar weer dat klakkeloos overnemen van informatie niet slim is. Achteraf is het de zuinigheidsrit geweest waardoor ik sterk ging twijfelen aan het één op één overnemen van het Hybride-motorblok van de Toyota Prius. Ik kon me dat ook bijna niet voorstellen gezien de hoge graad van perfectie die de Lexus-technici nastreven.

[quote Lexus]
Lexus rondt ontwikkeling CT 200h op Europese wegen af
– Tests met dynamische set-up op Europees wegennet afgerond
– Energy Management System verder verfijnd voor optimale dynamische prestaties
– Full Hybrid aandrijflijn met groen A-label, 14% bijtelling en vrij van BPM en wegenbelasting
– Keuze voor een dynamische of onthaastende rijstijl
Lexus heeft de dynamische tests met de Full Hybrid CT 200h op de Europese wegen afgerond. Om aan de hoge eisen van de Europese consument te voldoen, is de Lexus op een aantal fronten verder verfijnd. Lexus’ kleinste model is daarmee nu klaar voor productie. De CT 200h staat vanaf maart 2011 bij de Nederlandse Lexus-dealers en wordt op de autosalon van Parijs in zijn definitieve vorm onthuld. Een belangrijk onderdeel van de tests was het optimaliseren van het Energy Management System, dat deel uitmaakt van de Full Hybrid aandrijving. Dankzij die aanpassingen zorgen de twee energiebronnen in de Full Hybrid auto zowel voor sportieve eigenschappen als voor milieuverantwoorde prestaties. Verder werden het motormanagement en de reacties van de gasklep getuned voor een meer dynamische rijervaring. Ook het motorgeluid werd verfijnd.
[/quote Lexus]

Achter de witte lak
gaat een hele stille auto schuil die uniek is in dit segment. En behalve erg stil van binnen is het interieur ook erg fraai. Vooral de bekleding, van de werkelijk perfect zittende stoelen, vind ik de mooiste die ik ooit in een testauto ben tegen gekomen. Zoals ik al vermoedde is het geen alcantara (de importeur bevestigde dit in antwoord op mijn vraag hierover) maar iets zonder een naam. De importeur schreef letterlijk: “De bekleding heeft geen speciale naam. Het is een kwalitatief zeer zwaar uitgevoerde stof.” Op de AutoRai had ik al even in de Lexus CT200h Hybrid gezeten, en ik verbaasde mij toen al over het ongekend luxe interieur voor een auto uit dit segment voor die in mijn ogen lage prijs. Wat ik erg leuk vind aan deze goedkoopste Lexus is dat-ie van geen kanten goedkoop aandoet. Om heel eerlijk te zijn vind ik het interieur van deze Lexus CT200h Hybrid Business Line mooier dan die van de RX450 Hybrid en de IS250. Het is een soort mix van verschillende Lexus/Toyota-dashboarden lijkt het wel. Erg fraai vind ik het chromen versnellingspookje, een sjieke variant op het kleine blauwe versnellingspookje in de Toyota Prius. Geloof het of niet maar zelfs de vloermatjes zijn sjiek, of beter gezegd voelen sjiek aan. Het lijkt wel heel zacht duur tapijt zo lekker voelen deze vloermatjes aan. Minder zacht is de audio, bij mij dan althans, USB-stick met MP3’s erin en open die volumeknop. Net als in de Lexus RX450h Hybrid en de IS250 gaat het scrollen van de MP3-titels erg langzaam, jammer want dat irriteerde mij toch wel. Het geluid uit de speakers is uitstekend maar voor wie dat wil heeft Lexus ook nog de optiemogelijkheid voor een audiosysteem van het topmerk Mark Levinson.

Laxus-lak van de Lexus
Het spuitwerk van de Lexus auto’s is van een kwaliteit die uniek is op deze planeet. Ik las hier een prachtig verhaal over in het Lexus magazine. Het verhaal deed mij denken aan de gildes in de Hanzesteden tijdens de middeleeuwen. Tegenwoordig zie je dat veel kennis van veel oude ambachten verloren dreigt te gaan in dit moderne tijdperk. Dat is jammer want ondanks al onze moderne techniek is er aan een hoefijzer in al die eeuwen weinig veranderd. En zo zijn er naast hoefsmid nog meer ambachten te bedenken, die als er niets ondernomen wordt een groot tekort aan dreigt, of erger nog, zelfs dreigen te verdwijnen. Zelf een wat moderner ambacht zoals bijvoorbeeld een fietsenmaker is een groot tekort aan. Ambachtsman werd je pas na een leerschool van vele jaren onder de hoede van een leermeester. Zo heet een meestervakman van de lak in Japan een takumi (letterlijk: ambachtsman). Een Lexus Takumi is het hoogkwalitatieve automobiele equivalent van iemand met een zwarte band 10e dan. Dat het lakwerk van Lexus tot de wereldtop behoort mag, gezien de leerschool van een Lexus-lak Takumi, geen wonder heten. Er zijn in totaal slechts tien gecertificeerde Takumi, en elk van hen heeft zich gespecialiseerd in een bepaald aspect van het productieproces. Het uitgangspunt is zoals Lexus-Takumi Kimihiro Sakakibara het mooi verwoordt: “Je kunt goed zien hoe uniek de Lexus-lak is door naar het landschap te kijken dat weerspiegeld wordt op de carrosserie, hoe meer het op een spiegel lijkt hoe beter de kwaliteit.” Aardig om te melden is dat de 48-jarige Kimihiro Sakakibara 29 jaar na zijn aanstelling bij het bedrijf tot Lexus-lak Takumi is benoemd.

Bilderdam
Als er een “Mooie-wegen Takumi” zou bestaan voor Zuid-Holland zou ik na 29 jaar rond rijden over de vele duizenden kilometers polderweggetjes zomaar diegene kunnen zijn. Geloof het of niet maar in Nederland liggen meer strekkende kilometers verharde(!) wegen uitgerold dan in heel Rusland bij elkaar. Ga dus maar na hoeveel kilometer verharde wegen er alleen al in Zuid-Holland liggen. Ik neem regelmatig familie en/of vrienden mee voor een mooie rit in een leuke testauto, en elke rit krijg ik wel een keer van een passagier te horen: “Hier ben ik nou nog nooit geweest.” Zondagavond ben ik na het eten even een heerlijk rustgevend blokje om gereden. Op het laatste moment besloot ik over de A44 naar Leimuiden te rijden via de afslag Oude Wetering/Roelofarendsveen. Bij het oprijden van de A44 reed er nog een Lexus IS200 voor me waarvan ik de bestuurder naar de Lexus CT200h zag wijzen toen ik hem inhaalde. Ik had trouwens sowieso niet over belangstelling te klagen. Op de snelweg heb ik de Lexus in de sport-stand gezet om even lekker op te kunnen schieten. De route naar Leimuiden via de afslag Oude Wetering/Roelofarendsveen is langere tijd afgesloten geweest vanwege wegwerkzaamheden. Wat maar weinig mensen weten is dat je vanaf de grote kruising bij Leimuiden op een heel mooi dijkweggetje terecht kan komen. Dat mooie dijkweggetje leidt naar het kleine pittoreske dorpje met de naam Bilderdam. De weg er naartoe is zo smal dat er om de 100 meter een wisselplaats is. Eenmaal op de dijk rijdend heb ik de Lexus in de eco-stand gezet. De accu zat helemaal vol en dus kon ik heerlijk met 30-50 km/u elektrisch rijdend naar Bilderdam rijden. Het leuke aan een hybride zoals deze Lexus CT200h is dat als je het portierraam open zet, je elektrisch rijdend de vogeltjes en de beestjes kunt horen. Na thuiskomst kon ik heel toepasselijk zeggen: “Ik heb mijn hersenen even schoon gereden in plaats van schoon gewaaid zoals ik meestal zeg na een motorrit.”

Spermabank Takumi
Eens in de maand moet ik van 14.00u tot 22.30u werken, het is dan donoravond oftewel de avond dat alle spermadonoren (=kliniekdonoren) langskomen. De IVF-kliniek waar ik werk heeft als één van de weinigen in Nederland nog een gecertificeerde spermabank. Die donoravonden zijn altijd erg gezellig want het is ’s avonds lekker rustig omdat we maar met z’n tweeën op het laboratorium werken. Naast het opwerken van zaad moet ik af en toe ook nog bloed prikken bij een spermadonor. Sommige van hen zijn erg lastig te prikken, bloed prikken mag je dan ook gerust een ambacht noemen. De radio gaat ’s avonds uiteraard lekker hard aan op het laboratorium. Verder mogen we die avond altijd lekkere luxe broodjes bestellen op kosten van de kliniek dus ik vind het wel prima. Nog veel leuker is het als ik ’s avonds naar huis moet rijden. Ik kan niets leukers verzinnen dan na zo’n inspannende donoravond mezelf even lekker uit te leven op de vele rotondes om de hoek. Het rotondecircus bij Hoogmade/Leiderdorp is ’s avonds na 22.30u letterlijk volkomen uitgestorven. Op dit soort avonden heb ik het rijk voor mij alleen en kan ik alle testen doen die ik maar wil met een auto. Ik kwam, uiteraard in de sport-stand, met een behoorlijke snelheid op de eerste rotonde afgereden (tijdens het accelereren springt de elektromotor bij!). Dat doe ik om te kijken hoe de balans van een testauto is als ik vol in de remmen ga. Met name na oneffenheden kan een auto behoorlijk torderen als deze comfortabel is afgeveerd. Dat komt door het gebrek aan uitgaande demping tijdens in- en uitveren. De Lexus CT200h Hybrid tordeerde lichtjes maar niet veel meer dan andere veel sportievere hatchbacks. Daarna heb ik echt alles uit de kast gehaald op alle mogelijke manieren. Zo hard mogelijk over de rotonderand, over de buitenrotonde, door haakse bochten, door flauwe bochten en door doodgewone bochten, FANTASTISCH! Ik was al onder de indruk van de Lexus CT200h Hybrid, maar na deze rit heb ik nog maar één hele grote wens en dat is een ritje in een Lexus CT200h Hybrid met F Sport pakket. Toevallig zag ik een blauwe versie met dit F Sport pakket rijden vlak voor het afronden van dit testverslag. Echt een bloedmooie auto!

Knappe reclamecampagne
Hoe ze het voor elkaar gekregen hebben weet ik niet maar Lexus heeft de reclame rond deze Lexus CT200h Hybrid erg goed gedaan. Dinsdag liep ik samen met onze Belgische psychologe het gebouw uit toen ze zei dat ze haast moest maken om de bus te halen. “Waar woon je dan Anne?”, vroeg ik. “Vlakbij het treinstation Leiden Lammenschans”, zei ze. “Oh dan breng ik je toch even, dat is toch op mijn route naar huis”, zei ik. Ik rij namelijk regelmatig langs het treinstation Leiden Lammenschans omdat dit een mooie testroute is. Toen ik vertelde dat ik de nieuwe Lexus CT200h Hybrid bij me had gingen haar ogen glimmen en zei ze: “Wat ben je met de nieuwe Lexus?” Ik was ronduit verbaasd dat onze Belgische psychologe die totaal geen autofreak is deze auto kent. Dat betekent dat Lexus de reclamecampagne rond deze auto erg goed heeft gedaan want als zelfs Anne deze auto kent.

Meisjes op de foto
Toen ik op het KNSM-eiland midden op straat lag om een mooie actiefoto te maken van de Lexus CT200h Hybrid, kwamen er twee meisjes luid bellend op hun fiets aangereden. Nadat ze mij gepasseerd waren viel één van de twee meisjes van haar fiets omdat ze omkeek. Ik maakte daarna de opmerking: “Nou jullie kunnen beter bellen dan fietsen!” Daarna vroegen ze aan mij wat ik aan het doen was waarna ze op de foto wilden. Vandaar dus deze foto met uiteraard de belofte dat ik ‘m erbij zou zetten.

Specificaties

Jaargang

2011

Carrosserie

hatchback

Transmissie

CVT

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Hybride

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

10,3 seconden

Topsnelheid

180km/u

Vermogen

V=73(99)/5.200-E=60(82) kW (pk)/rpm

Koppel

V=142/2.800-4.400-E=207 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.8/1.798 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:13

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,4 meter

Overig

Type bekleding

Alcantara

Velgen

16-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

3,7 liter/100 km

Snelweg

3,7 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

3,8 liter/100 km

C02 uitstoot

87 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.320 mm

Breedte

1.765 mm

Hoogte

1.430 mm

Wielbasis

2.600 mm

Spoorbreedte voor

1.535 mm

Spoorbreedte achter

1.530 mm

Massa leeg

1.385 kg

Max. toelaatbare massa

1.845 kg

Laadvermogen

460 kg

inhoud bagageruimte

375 liter

Bandenmaat

205/55-R16

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand