Kia Optima Hybrid Super Pack 2.0 CVVT A/T 2013 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Kia Motors Nederland B.V.



Voor dat geld is het een Rolls Royce!
Toen ik op de parkeerplaats naar de de Kia Optima Hybrid toeliep, was het gelukkig de auto die ik al had zien staan. De spierwitte uitvoering waarbij het mooie design naar mijn mening het beste tot zijn recht komt. De man achter dit design is Peter Schreyer en dat is niet de minste in de autowereld. De heer Schreyer was vroeger ‘chief designer’ bij Audi, dus dan praat je wel over iemand die zijn sporen ruimschoots heeft verdiend. Ik vind het uitermate grappig om te constateren hoe Audi volledig wegzakt op het gebied van design, terwijl Kia juist reuzenstappen vooruit heeft gemaakt de afgelopen jaren. De Audi’s die ik nu zie rondrijden zijn zo verschrikkelijk conservatief qua design, en zien er jaar na jaar vrijwel exact hetzelfde uit. Maar ja de status van een paar ringen op de motorkap zegt veel over een bepaald deel van de Nederlandse automobilisten. Dat zijn de hoog opgeleide domme makke schapen die niet uit de toon willen vallen, en dus net als hun collega directeuren/managers/politici een dikke Audi kopen. Totdat ineens één van de opperapen een ander merk auto koopt (zoals bv. met de Fisker Karma het geval was), want dan verandert er ineens iets op radicale wijze. Het psychologische mechanisme verantwoordelijk voor dit kuddegedrag heb ik nooit begrepen, en eerlijk gezegd wil ik het ook niet begrijpen.

Wat is dat toch met dat conservatieve vasthouden aan gewoontes? Het is de perceptie van aannames die gebaseerd zijn op het napraten van anderen, die dat ook weer gehoord hebben van anderen, en die hebben dat ook weer gehoord van etc. Als kind heb ik dit al nooit begrepen, want waarom zou je dure Nikes kopen als de gymschoenen van de Hema beter blijken te zijn en bovendien 75 procent goedkoper zijn. Plak een paar Nikes-emblemen op de Hema-schoenen en iedereen vindt ze ineens fantastisch. Stel dat je niet weet in welke auto je rijdt, dan komt het puur dus op voelen aan. Voelen hoe die auto stuurt, voelen wat de banden doen in het grensbereik, voelen wat de vering/demping doet in de bochten en op verkeersdrempels, voelen hoe het motorblok reageert op het gaspedaal, kortom voelen, voelen en nog eens voelen. En het moeilijkste is voelen zonder vooringenomenheid, oftewel objectief voelen zonder het embleem op de motorkap van een testauto mee te laten spelen. Daarvoor moet je 1.000 procent onafhankelijk zijn, niet bang zijn om tegen een auto-importeur te zeggen: “Hou uw auto’s maar, ik wil ze niet meer testen” (heb ik bij VW gedaan), en heel veel rijervaring hebben zodat je exact kunt zeggen wat je voelt. Geen gemakkelijke taak want het is o zo gemakkelijk om te vervallen in makke-schapen-gedrag (ook wel kuddegedrag genoemd) en schrijven wat iedereen schrijft.

 Raamsdonksveer
Na enige uitleg van de PR Manager van Kia over de speciale li-ion polymeer accu, de constante accutemperatuur (dankzij een speciale verwarmingsbuis, zie foto) en de hybride-aandrijving kon ik vertrekken. Ik moest de contactsleutel van de Toyota GT86 nog terugbrengen naar de importeur in Raamsdonksveer. Die had ik namelijk doodleuk weer in mijn zak gestopt na het verwijderen van mijn motorsleutel. En dan kun je bellen wat je wilt als importeur, maar op de motor kan (en wil!) ik geen telefoon opnemen. Ik kwam er dus thuis pas achter dat ik de sleutel van de Toyota GT86 was vergeten in te leveren. Omdat ik diezelfde toch de Kia Optima Hybrid op moest halen in Breukelen ben ik meteen maar over de A2 en de A27 door gereden naar Raamsdonksveer. Omdat het een behoorlijk aantal kilometers is van Breukelen naar Raamsdonksveer en weer naar Leiden, besloot ik er meteen een snelwegzuinigheidsrit van te maken. Kia geeft namelijk in al haar persberichten duidelijk aan dat deze auto het meest zuinig is tijdens lange snelwegritten. Een lange zuinigheidsrit over de snelweg was dus sowieso een absolute must voor een goede test van deze auto. Nog maar een kilometer buiten het hek mocht de Kia Optima Hybrid meteen aan de bak, twee mooie haakse bochten en twee mooie grote rotondes lagen tussen mij en de oprit naar de A2. Nog voor de eerste haakse bocht voelde ik al duidelijk dat de vering/demping op een zeer hoog niveau staat voor een sedan van deze prijs. De vering/demping is puur en alleen gericht op comfort, logisch ook gezien het werkterrein van deze Kia Optima Hybrid. Toch viel de wegligging mij ontzettend mee in de eerste twee haakse bochten, en dat nota bene met nog ijskoude banden op ijskoud asfalt. Volgens de testverslagen op het internet had ik bij wijze van spreken het Chinees uitziende Van der Valk Hotel Restaurant Breukelen binnen moeten rijden. Ook de twee rotondes kon ik met gemak met een behoorlijke vaart ronden, een BMW-bestuurder dacht nog even snel voor mij langs te schieten maar helaas. Ondanks de erg fijn aanvoelende comfortabele vering/demping is deze Kia Optima Hybrid dus niet meteen de weg kwijt met sportief rijgedrag. Ook de oprit ging erg lekker en aangezien een goed begin het halve werk is, waren mijn verwachtingen van deze auto nu al goed. Eenmaal op de A2 ben ik bij het eerste beste tankstation gestopt om de benzinetank helemaal af te toppen, zoals ik altijd doe als ik een zuinigheidsrit maak. Volgens de benzinemeter zat de tank vol maar er bleek toch nog 5,53 liter benzine bij te kunnen.

Cruise control
Eenmaal op de A2 heb ik direct de cruise control vast gezet op – de maximum snelheid van – 100 km/u. Iedereen die op dit stuk A2 vorig jaar één van de vele tienduizenden boetes thuis gestuurd heeft gekregen (in twee maanden tijd bijna 190.000 boetes, red.) is gewoon ongelofelijk dom. Daarna ben ik eens rustig de real-time energiestromen gaan bestuderen op het kleine display tussen de twee tellers in. Net als bij de Infiniti M35h kan de benzinemotor ook bij deze Kia Optima als aggregaat dienen om het li-ion accupakket op de te laden. De koppeling zorgt er dan voor dat de aandrijving onderbroken wordt zodat alleen de elektromotor de voorwielen aandrijft. Wat beide hybrides ook gemeen hebben is de afwezigheid van een koppelomvormer. Kia heeft de 6-traps automaat namelijk aangepast voor toepassing in deze hybride, en de gebruikelijke koppelomvormer vervangen door een elektromotor + een oliepomp met hoge opbrengst. De kritiek op deze 6-traps automaat (in de manuele stand schakelt de versnellingsbak automatisch op rond het rode gebied) die ik hier en daar las is dan ook grote onzin, de minimale schokken van op- of terugschakelen die je soms voelt zijn juist uitstekend voor een auto zonder koppelomvormer. Maar net als bij de Infiniti M35h bleek ook bij deze auto weer dat veel autojournalisten totaal niet op de hoogte zijn, of beter gezegd weigeren zich te verdiepen in de hybride-techniek van de te testen auto. Erg jammer want de lezer krijgt daardoor een verkeerd beeld van de Kia Optima Hybrid, en journalistiek gezien bega je volgens mij dan ook een doodzonde (=het weglaten van informatie!). Het rijden in de Kia Optima Hybrid is fantastisch, het zweefgevoel is voor een auto in deze prijsklasse subliem te noemen. Samen met de vele luxe – stuurverwarming/stoelverwarming/stoelkoeling/schuifdak/elektrisch bedienbare voorstoelen/leren bekleding etc. – aan boord maakt dat het rijden voor de bestuurde erg plezierig. Het lukte me goed om een snelheid 100 km/u aan te houden, alhoewel dat op de tweebaans A27 soms lastig was met de vele vrachtwagens op de rechterstrook. Eenmaal op de kruising van de A15/A27 belandde ik in een file, en daar komt het voordeel van een niet geïntegreerde elektromotor (zoals de IMA van Honda) om de hoek kijken. Ik kon volledig elektrisch rijden in de langzaam rijdende file, en had meteen veel bekijks want de Kia Optima Hybrid zie je nauwelijks rijden.

Vlak na de brug over de Merwede reed het verkeer gelukkig weer goed door, en kon het gas er weer op en zweefde ik met 100 km/u richting Raamsdonksveer. De korte afslag naar Raamsdonksveer is een beetje een rare afslag, die is namelijk direct na de brug over de Maas dus als je links rijdt kun je ‘m zomaar missen. Ik reed het fraaie terrein van Louwman & Parqui op, de importeur van Toyota en tevens het heilige der heiligen wat betreft auto’s met Hybride-aandrijving. Er werd in het verleden altijd lacherig gedaan over Toyota met hun lelijke Prius, en hun Yaris die elk jaar tot bejaardenauto van het jaar werd gekozen. Maar tegenwoordig kijkt men wel anders naar automerken als Toyota en ook Kia, want ondanks de wereldwijde recessie doen juist deze automerken het erg goed! Kia staat i.t.t. Toyota nog maar aan het begin wat betreft Hybride-aandrijving. Ik ben dan ook erg benieuwd welke kant het opgaat want vanwege steeds weer nieuwe technologisch ontwikkelingen (betere/lichtere/goedkopere materialen en accu’s) zal de hybride-aandrijving alleen maar beter en beter worden. De enige beperkende factor in deze is de bestuurder, want een Hybride-auto vergt een totaal andere rijstijl in vergelijking met een gewone auto. Je kunt pas zuinig rijden met een Hybride als je de verschillende concepten van de te testen auto’s (die verschilt namelijk per Hybride) snapt. Ik heb al vele malen laten zien dat het mogelijk is zuinig tot extreem zuinig te rijden met een Hybride. Dat komt omdat ik me als enige verdiep in de techniek van een Hybride, maar nog belangrijker ook mijn rijstijl drastisch heb aangepast door hele veel te oefenen (=zuinigheidsritten met 0 keer remmen over een afstand van 70 km). Na het afgeven van de contactsleutel van de Toyota GT86 en een praatje, ben ik weer heel rustig met 100 km/u naar huis gereden. Tot mijn grote verbazing was er na thuiskomst nog steeds geen enkel blokje verdwenen van de benzinemeter na ruim 97,8 km + 73,4 km = 171,2 km. En ook nadat ik zaterdag op en neer naar mijn werk was gereden met bijna 200 km op de tripmeter was er nog steeds geen blokje verdwenen. Mhh zou de Kia Optima dan écht zo zuinig zijn: “Kia Optima Hybrid sets world record for fuel efficiency”, bekijk het filmpje hiervan op YouTube.

Hybride-techniek
De hybride-techniek die Kia gebruikt voor de Optima Hybrid is vergelijkbaar maar toch net wat anders dan die van de Infiniti M35h. De benzinemotor dient in beide gevallen als generator, maar het opstarten van de benzinemotor gebeurt op een andere manier. Zodra de benzinemotor nodig is wordt deze opgestart door de HSG (=Hybrid Starter motor/Generator). Deze HSG van 8,5 kW (=11,56 Pk) start – is mij verteld door door Kia – de benzinemotor op via een riemaandrijving, waarbij de kleppen open worden gezet zodat de compressie daalt en de motor makkelijker naar 2.000 toeren kan klimmen. Naast de HSG is er dan ook nog de 30 kW (=40,2 Pk) Interior Permanent Magnet (IPM) synchrone elektromotor, dus in zekere zin lijkt deze hybridetechniek ook wel weer wat op die van de Opel Ampera. Het grote verschil met de Opel Ampera is echter dat de benzinemotor bij de Opel Ampera nooit de voorwielen aandrijft, en de elektromotor een stuk krachtiger is. Wat is de meest ideale hybridetechniek vraag ik me dan wel eens af. Die van Toyota, of die van Opel, of misschien wel die van Peugeot of uiteindelijk toch die van Kia? De elektromotor zorgt ervoor dat de Kia Optima Hybrid volledig elektrisch kan rijden tot en met 100 km/u, en helpt de benzinemotor tijdens acceleraties en/of rijden in de bergen. De li-ion polymeer accu is volledig nieuw ontworpen in samenwerking met LG (inderdaad de tv-fabrikant), en weegt 20-30 procent minder, en is 40 procent kleiner dan een NiMH-accu zoals Toyota ze gebruikt in haar Full Hybrids. Maar de NiMH-accu’s van de hybrides van Toyota hebben zich al wel ruim 15 jaar, en soms wel meer dan 1.000.000 km in de praktijk bewezen. Gezien de grote problemen van de Boeing 787 Dreamliner met de nieuwste li-ion accu’s (overigens wel van de Japanse firma Yuasa), blijf ik zelf ook nog steeds enigszins sceptisch. Ik heb zelf een elektrische Renault Twizy gekocht en ben dan ook zeer benieuwd hoe lang de li-ion accu meegaat, dan wel dat de capaciteit omlaag gaat na verloop van tijd. Maar goed tegen de garantie van Kia kan geen enkel ander automerk op. “De betrouwbaarheid is zo voortreffelijk, dat het accupakket in de Optima gedekt wordt door de 7 jaar/150.000 km garantie van Kia”, schrijft Kia in haar brochure.

Op en neer naar werk
Ondanks dat de dagen weer beginnen te lengen is het ’s ochtends om 07.30u nog steeds pikkedonker. En die ochtend was het ook nog eens ijskoud, want het had voor het eerst sinds lange tijd weer eens streng gevroren. Op zo’n moment kan ik het dan ook erg waarderen als een auto stuur- en stoelverwarming heeft, echt in één woord heerlijk! Dankzij het bij Blokker gekochte “auto voorruitscherm” van slechts €2,49 hoefde ik ’s ochtends niet te krabben. De eerste meters gingen elektrisch maar met een koude motor slaat de benzinemotor vrijwel altijd aan. Het rijden in deze Kia Optima Hybrid is wat mij betreft een verademing, het comfort is van een dermate hoog niveau dat je de verkoopprijs in de brochure eigenlijk niet wilt geloven. Ook nu weer begrijp ik helemaal niets van de kritiek die ik links en rechts lees over de missers in het interieur. Om die reden besloot ik dan ook direct om maandag even langs te rijden bij Bas Callenberg van Autobeklederij Van der Werf, maar daarover verderop in het testverslag meer. Eenmaal het woonerf (5-10 km/u) af kon ik wat meer gas geven en gleed de Kia Optima Hybrid over de weg, even van het gas af (en dus vooral niet remmen!) en rustig over de rotondes heen. Best vreemd dat aspirant automobilisten tijdens rijlessen niet meer wordt geleerd om zoveel mogelijk van het rempedaal af te blijven. Vloeiend rijden is o zo belangrijk voor een zuinige rijstijl, steeds maar gas geven-remmen-gas geven-remmen-etc. zorgt namelijk voor een hoog verbruik. In de haakse bocht bij Holiday Inn ga ik met een relatief hoge snelheid de bocht door, even opwarmen voor de rotondes in Leiderdorp. En ja hoor de stoplichten stonden weer overal aan, terwijl er op de weg werkelijk geen hond te bekennen was in de vroege morgen. Ik blijf dat zoiets vreemds vinden, het slaat toch werkelijk helemaal nergens op als ik voor een grote lege kruising minuten moet wachten totdat het stoplicht op groen springt.

De polder in was ik benieuwd wat deze comfortabel afgeveerde en gedempte Kia Optima Hybrid zou doen op de rotondes. Tot nu toe viel de wegligging me niet tegen voor een dergelijk grote auto met comfortabele vering/demping. De koeienrotonde werd perfect lichtjes over de rotonderand glijdend genomen. Zeker gezien de grootte van de auto en de comfortabele vering/demping verraste mij dat. Rustig reed ik verder en nam de flauwe bocht richting de A4 met een niet al te hoge snelheid, want je hebt in deze bocht geen enkele speelruimte (lees: uitwijkmogelijkheid) en er staan de nodige obstakels. Met zomerbanden en vriesweer ga ik juist op zo’n plek de goden dus absoluut niet verzoeken. Hoeft ook niet want even verderop ligt namelijk een haakse bocht met vele meters asfalt speelruimte. Ik heb het ESP aan laten staan, want dan zou ik dinsdagochtend wel kijken hoe de Kia Optima Hybrid zou reageren met het ESP uit. Met het ESP aan bleef de Kia Optima Hybrid perfect op de ingezette lijn, ondanks dat ik ‘m hard de bocht in smeet. Wat mij opviel is dat de gasreactie bij snel het gaspedaal diep intrappen wat aan de langzame kant is, het duurt dan even voordat het motorblok reageert. Dat is op zich niet zo bijzonder, want dat kom ik bij veel meer auto’s tegen met een automatische versnellingsbak. Vaak is en lichte tuning al voldoende om naast wat Pk-winst vooral de gasreactie te verbeteren. Dat is vaak ook het allereerste wat een bestuurder zegt na een tuning.

Zuiniger dan op de snelweg?
Overal waar ik ook maar iets op het internet las over de Kia Optima Hybrid stond zeer nadrukkelijk vermeld, dat de afstemming van het Hybride-systeem vooral gericht is op een laag verbruik tijdens lange afstandsritten oftewel de snelweg. Dat houdt dus in dat ik tijdens mijn vaste zuinigheidsrit op een hoger verbruik uit moet komen dan na een lange snelwegrit. Die ochtend had ik voor de fotoshoot de Kia Optima Hybrid afgetankt en kwam uit op een verbruik van exact 1:28, wat een zeer nette waarde is voor een auto van dit formaat/gewicht/vermogen. De fotoshoot was erg leuk om te doen vanwege de strak blauwe lucht en de kleur van de auto. Na de fotoshoot heb ik overal het gaspedaal stevig ingetrapt om een hoog-verbruikmeting te doen. Ik merkte toen ook meteen dat de Kia op hogere snelheid (140-160 km/u) fantastisch stil is. Toen ik de Kia Optima Hybrid ’s middags ging aftanken voor de zuinigheidsrit in Katwijk aan Zee bleek het verbruik uit te komen op 1:12. De zuinigheidsrit begon lekker want ik hoefde niet te remmen voor de rotonde direct na de benzinepomp. Ik probeerde zolang mogelijk elektrisch de N206 op te rijden, en meteen daarna ging de cruise control erop bij 80 km/u. Op de N206 rijdend zag ik op het display alle mogelijke combinaties de revue passeren: 1 alleen elektrisch aangedreven rijden 2 elektrisch aangedreven rijden + benzinemotor als generator om de accu’s op te laden 3 elektrisch en benzinemotor aangedreven rijden 4 zelfde als 3 + benzinemotor als generator om de accu’s op te laden. Deze 4 mogelijkheden wisselen elkaar constant af maar er zijn omstandigheden waarbij er één uitspringt. Dat is als ik bijvoorbeeld langs de duinen rijdend op een licht dalend gedeelte van de N206 reed, op dat moment reed ik (indien de accu’s vol genoeg waren) met een snelheid van 80 km/u volledig elektrisch.

De eerste bocht kwam eraan en ik schakelde wat vroeger dan normaal de cruise control uit, want ik wilde niet op de motor afremmen met de automaat in de manuele stand. Vlak voor de bocht hield ik de snelheidsmeter op 60 km/u, en reed met een matig overhellende carrosserie de bocht door. De volgende bocht idem dito maar voor de 30-zone Vogelenzang in heb ik de snelheid eruit gehaald door de 6-traps automaat in de manuele stand terug te schakelen. Omdat de automaat steeds naar een zo hoog mogelijke versnelling schakelt om het toerental laag te houden, moest ik razend snel terugschakelen naar de 2de versnelling om de snelheid eruit te halen. De bomenweg tussen Vogelenzang naar Aerdenhout was een domper, er reed weer eens een langzaam fossiel die de boel ophield. Ik heb me daarom even iets terug laten zakken, zodat ik toch een beetje met een redelijke snelheid (max. 50/60 km/u) door de twee mooiste bochten heen kon rijden. Ik zat nog steeds op 0 keer remmen en was benieuwd of de T-splitsing vanavond mee zou zitten. Helaas pindakaas had ik net pech dat er zowel van links als rechts een hoop verkeer aankwam, ik moest dus wel remmen of ik nou wilde of niet. Naar Zandvoort rijdend zag ik dat het stoplicht bij Bentveld nog aan stond. Het stoplicht stond op rood maar door de Kia Optima Hybrid rustig uit te laten rijden redde ik precies het groene stoplicht.

Eenmaal in Zandvoort zag ik dat ik nog steeds om moet rijden via het centrum. Vlakbij zee moest ik voor de tweede keer remmen voor twee naderende voetgangers bij een zebrapad, iets waar tegenwoordig een boete van meer dan €350,- op staat als je niet stopt. Ik reed rustig verder richting de boulevard en moest lachen om de auto die mij eerst nog zat te pushen. De Nissan Qashqai reed na één bocht en een hoge verkeersdrempel (eitje voor een Qashqai) ineens ver achter mij, en na de rotonde op de boulevard verdween-ie zowat uit het zicht. Het stuk boulevard na de onbemande benzinepomp bij circuitpark Zandvoort vind ik altijd weer een heerlijk stuk, vooral overdag als het mooi weer is om te kitesurfen. Op de duinenweg richting Overveen kon ik eindelijk weer lekker 80 km/u rijden. Op de terugweg naar Zandvoort moest ik voor de derde keer stoppen, dit keer voor een overstekende hippie bij een zebrapad. De terugweg ging verder perfect en ik moet zeggen dat de Kia Optima Hybrid zich goed hield op de lastige passages. En met lastig bedoel ik de blinde rotondes (blind=kan ik niet overheen kijken), die ik altijd op de snelle manier neem door over de rotonderand heen te rijden. Vanwege de comfortabele vering/demping had ik verwacht dat de Kia Optima Hybrid moeite zou hebben met deze blinde rotondepassages, maar dat was dus niet zo. Na Vogelenzang reed er weer eens iemand voor me met een zeer onvaste gasvoet. Dan weer reed de bestuurder 80 km/u, dan weer 75 km/u, dan weer 70 km/u, dan weer 75 km/u etc. Uitermate irritant als je zelf op de cruise control rijdt. Na een irritant laatste stuk over de N206 kwam ik in Katwijk aan Zee aan, en lukte het me zowaar om zonder te remmen naar de onbemande benzinepomp te rijden. De tankbeurt leverden een verbruik op van 1:24,8 en dat klopt exact met wat Kia in haar brochure schrijft, deze Kia Optima Hybrid is inderdaad zuiniger op de snelweg dan op de binnenwegen.

Laatste droge testdag
Achteraf was ik erg blij dat ik maandag 14 januari vrij was vanwege mijn weekenddienst. In de middag ging het namelijk sneeuwen en dan is testen zo goed als onmogelijk. ’s Ochtends moest ik het vrijwaringsbewijs van mijn Renault Twizy naar Renault Business Finance in Hoofddorp brengen. Op de heenweg ben ik over de snelweg gereden, dan kon ik mooi nog even wat acceleratietesten doen. De gasreactie is bij plotseling gas geven wat aan langzame kant, maar geef je wat meer geleidelijk gas dan reageert het motorblok prima. Ook voelde ik bij plotseling gas geven een hele lichte schok (van het terugschakelen) in de transmissie, maar dat mag ook want deze auto heeft tenslotte géén koppelomvormer. Na het vrijwaringsbewijs afgegeven te hebben ben ik binnendoor terug gereden via Rijsenhout. Op de grote kruising bij Schiphol-Rijk heb ik het ESP uitgezet en heb vol gas gegeven middenin een mooie linkerbocht, en ondanks de zwaar doorspinnende voorwielen (met de voor mij totaal onbekende Nexen Classe Premiere CP672 banden) viel de hoeveelheid onderstuur mij ontzettend mee. Eigenlijk stelde het niets voor gezien de heftigheid van deze actie, want als de elektromotor plotseling bijspringt na een kickdown dan komt het vermogen er in één keer behoorlijk fel in. Ik vind het dan ook best wel vreemd dat andere autojournalisten zo klagen over het onderstuur. Daarna heb ik in de bochten en op de rotondes bij Roelofarendsveen het gas er stevig opgezet met het ESP aan, en wat denk je? Inderdaad, de Kia Optima Hybrid bleef mooi op de ingezette lijn. Na de lunch ben ik nog even gaan zwemmen in Katwijk en kon ik mooi nog even de opritbocht in ’t Heen meenemen, dit keer met het ESP uit in plaats van aan. De avond ervoor was ik door de opritbocht gereden met het ESP aan en toen bleef de Kia Optima Hybrid netjes op de ideale lijn. Ik reed rustig op de 180-gradendraai af, en precies middenin de bocht gaf ik een kickdown. Het volle vermogen en koppel van beide motoren kwam in één keer vrij, en dat veroorzaakte een behoorlijk heftige reactie. Normaal gesproken doe ik dit nóóit op deze manier, maar ik wilde persé weten hoe deze Kia Optima Hybrid zou reageren op zoiets heftigs. Zowel de voor- als de achterkant begonnen uit te breken, maar even het gas lossen was voldoende om de Kia Optima Hybrid weer recht te krijgen. Ook nu weer liet de Kia Optima Hybrid zien dat de auto in het uiterste grensbereik goed te controleren blijft, en dat duidt erop dat de balans van deze auto uitstekend is.

Daarna ben ik naar mijn werk gereden want ik moest nog even een kabelbreuk van mijn tondeuse repareren bij de onderburen. Daarvoor had ik namelijk een soldeerbout nodig en die heb ik niet. Na de reparatie ben ik nog even twee rondjes over het rotondecircus heen gereden, één met het ESP aan en één met het ESP uit. Ook nu weer deed de Kia Optima Hybrid precies wat ik wilde, en dat ondanks het comfortabele karakter van deze auto. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat-ie er toch wel wat moeite mee zou hebben, maar ondanks zwaar overhellen van de carrosserie (zie ook één van de actiefoto’s die ik speciaal hiervoor heb gemaakt) bleef de Kia Optima Hybrid gewoon goed bestuurbaar óók met het ESP uit. Natuurlijk past deze rijstijl totaal niet bij de Kia Optima Hybrid, maar ik moest dit wel testen om zeker te weten dat al die andere autojournalisten bullshit schrijven. Resumerend moet ik concluderen dat de rustige zweef-rijstijl het beste bij deze Kia Optima Hybrid past. Dan rijdt deze auto het lekkerst en ook het zuinigst, en zo hoort het ook want het gaspedaal overal diep intrappen en hard rijden is onzin. Het is al vele malen bewezen dat hard rijden amper tijdwinst oplevert, zelfs over afstanden van 100-200 km is de tijdswinst vrijwel nihil. Kortom rustig rijden levert een laag verbruik, en een relaxte niet gestreste bestuurder op en dat is toch eigenlijk wel waar het om draait in het verkeer. De haast en de stress spatten werkelijk van veel bestuurders af, en ik kan het niet helpen maar soms pest ik dit soort bestuurders expres een beetje. Dan zie ik bijvoorbeeld in de verte zo’n bumperklevende idioot aankomen, en ga ik precies inhalen als hij aan komt racen. Ik haal dan met een minimaal snelheidsverschil in, en ga daarna heel langzaam weer naar rechts. Soms kom ik op de A44 bij Oegstgeest zo’n bumperklevende haastige gek tegen, en niet veel later staat hij dan bij de A4 afslag Aalsmeer weer voor mij. Als ik op de motor ben ga ik wel eens naast zo’n bestuurder staan voor het stoplicht, klop op de zijruit van het vraag dan waarom hij zo’n haast heeft want ik sta nu gewoon weer naast u terwijl ik niet te hard gereden of gebumperkleefd heb zeg ik dan.

Rolls Royce?
Vanwege de zeikerige commentaren in andere testverslagen over missers in het interieur van de Kia Optima Hybrid besloot ik woensdag uit werk vandaan bij Bas langs te rijden. Bas is de directeur van “Autobeklederij Van der Werf” in Leiden. Hij heeft meer verstand van interieur en bekleding dan alle Nederlandse autojournalisten bij elkaar, dus als Bas die missers niet constateert lopen al die autojournalisten gewoon uit hun nek te lullen. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze een pre-productie exemplaar getest hebben, maar dat had je dan uiteraard wél moeten vermelden in het testverslag. Bas begon meteen met voelen aan het dashboard: “Mooi zacht materiaal, goede keuze. Bij één van de nieuwe BMW’s hadden ze carbon-achtig materiaal gebruikt en gestikt, dat zag er zo verschrikkelijk goedkoop uit voor een auto van €150.000,-. Kijk dàt noem ik nou een echte misser”, zei Bas. Daarna voelde en keek Bas naar de leren bekleding van het stuur, het dashboard, de voorstoelen en de achterbank, en meteen viel zijn oog ergens op. “Kijk dat vind ik nou toch wel een beetje jammer, die stiksels op de leuning van de achterbank lopen niet door in de zitting”, zei Bas. “Maar dat zijn minor details en absoluut geen missers!”, zei hij er meteen achteraan. Wat Bas verder direct opviel is de elektrische bediening van de passagiersstoel, bij andere auto’s in deze prijsklasse is dat absoluut niet het geval. De zitruimte voor de passagiers achterin is trouwens ook zeer ruim voor een auto van dit formaat. Daarna heb ik het volume nog even open gedraaid om Bas het fraaie stereogeluid van het Infinity Sound System te laten horen.

[quote Kia Press]
Infinity sound system
Nog een verrassing van de Optima: zo’n klankkwaliteit had u wellicht niet verwacht in deze klasse. Het Infinity Sound System van 550 watt wordt gekenmerkt door 12 luidsprekers op strategische plaatsen in het interieur, gecombineerd met een 11-kanaals DSP-versterker.
1. Video-navigatiesysteem
Met het satellietnavigatiesysteem, kunt u ook uw iPod, iPhone of dvd-speler aansluiten met een videokabel en filmpjes bekijken op het 7-inch scherm.
2. Aux-usB en ipod-aansluiting
Zodat u uw iPod of draagbare mp3-speler kunt inpluggen.
3. Audiobedieningsknoppen op stuurwiel
Pas gemakkelijk het volume aan, sla een nummer over of verander van radiostation.
4. Bluetooth-verbinding
Voor handsfree telefooncommunicatie.
[/quote Kia Press]

Geloof het of niet maar deze slechts €33.995,- kostende Kia Optima Hybrid heeft het werkelijk allemaal zonder meerprijs aan boord. “Voor dat geld is het een Rolls Royce”, zei Bas tegen mij. “Dat wordt mijn titel”, dacht ik meteen. Iets wat ik er zelf absoluut als optie bij zou kopen zijn vier 18-inch velgen en het panorama schuif-/kanteldak. Toen ik maandagmiddag naar Aalsmeer ben gereden om het vrijwaringsbewijs van mijn Renault Twizy naar Renault Business Finance te brengen, had ik nog een heel leuk gesprek met de RBF-medewerker. Stom toevallig kwam er aan het einde van ons gesprek iemand van Kia binnen gelopen. Die vroeg zich uiteraard af van wie die witte Kia Optima Hybrid was, en zo raakten we in gesprek. “Ze kijken niet eens naar de Kia Optima Hybrid als ze een lijstje met lease-auto’s krijgen”, zei de medewerker van Kia-lease tegen mij. “De Kia Optima Hybrid bevalt mij uitstekend”, zei ik, “een dergelijk luxe en zuinige auto van dit formaat heeft geen enkel ander automerk.”

Omdat ik deze week geruild had met een collega was ik donderdag vrij in plaats van vrijdag. Gelukkig had ik alles al getest voordat het dinsdag hard ging sneeuwen (ik ben die dag met mijn elektrische achterwielaangedreven Renault Twizy naar werk gereden, dus dat was hele dikke driftpret), na dinsdag viel er namelijk niet veel meer te testen. Met zomerbanden zou het in de dagen na de sneeuwval letterlijk de goden verzoeken zijn om nog serieus testwerk te verrichten, dat zou namelijk nietszeggende testresultaten opleveren. In die zin was het dan ook niet zo erg dat ik de Kia Optima Hybrid een dag eerder terug moest brengen dan normaal. Het leverde mij in ieder geval een zeer fraaie sprookjesachtige rit op door een winterlandschap via Woubrugge, Nieuwkoop, Noorden en de Woerdense Verlaat naar Breukelen. Ik heb woensdagavond wel nog even de auto schoon gespoten in een wascabine, dit vanwege de aangekoekte sneeuw op het dak en de motorkap. Na het wassen heb ik de Kia Optima Hybrid nog even droog gereden op de A44. Ik zat al snel op 180-190 km/u en toen ik de afslag Leiden-Zuid nam remde ik expres heel laat en hard, en toen merkte ik dat de remmen toereikend zijn maar het kan beter als ik eerlijk ben. De volgende ochtend stapte ik al om 07.30u in de Kia Optima Hybrid want ik wilde op tijd in Breukelen zijn omdat ik met de trein naar huis moest. En de trein is een uiterst onbetrouwbare manier van vervoer met dit winterweer. Zeg maar gerust meest waardeloze manier van vervoer in Nederland, en dezelfde avond nog werd ik in mijn mening gesterkt door de desastreuze Fyra-winterperikelen! Uiteindelijk was ik gelukkig maar iets later thuis dan ik verwacht had, ik had dus mazzel met niet al te vertraagde treinen.

Specificaties

Jaargang

2013

Carrosserie

Sedan

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine/Elektriciteit

Type motor

Hybride

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

9,2 seconden

Topsnelheid

185km/u

Vermogen

B-110(150)/6.000+E-30(40,2)/1.400-6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

B-180/5.000+E-205/0-1.400 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.0/1.999 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,9 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

5,7 liter/100 km

Snelweg

5,3 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,4 liter/100 km

C02 uitstoot

119 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.845 mm

Breedte

1.830 mm

Hoogte

1.455 mm

Wielbasis

2.795 mm

Spoorbreedte voor

1.591 mm

Spoorbreedte achter

1.591 mm

Massa leeg

1.562 kg

Max. toelaatbare massa

2.050 kg

inhoud bagageruimte

381 liter

Bandenmaat

215/55-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand