Geenvaartsdag -> Snelvaartsdag
Wat is het stil dacht ik toen ik het terrein van Jaguar/Land Rover/Range Rover/Volvo opreed via het middelste open hek, want de andere twee hekken waren namelijk allebei gesloten. Oké ik ben wat vroeg – het was 08.20u – maar dit is toch wel verdacht stil zo één dag na hemelvaartsdag, oh wacht…. Eerst maar even een kopje koffie drinken bij het bemande TamOil pompstation vlak om de hoek, want het was best wel koud voor de tijd van het jaar. Half mei en dan nog nachtvorst aan de grond is niet uitzonderlijk maar gewoon K. Na een heerlijk kopje Senseo-koffie van slechts één euro stapte ik weer op mijn motor en reed weer het terrein op waar ik een bewaker trof. Hij vroeg wat ik kwam doen en hij zei toen dat er niemand aanwezig was bij Jaguar Nederland. Ik heb nog geprobeerd om de PR-manager te bellen maar die bleek achteraf in de United Stasi’s of America te zitten. Gelukkig had de bewaker het nummer van de directeur van Jaguar Nederland en na wat heen en weer gebel was het rond, en had hij toestemming om mij een Jaguar F-Type die in de ondergrondse parkeergarage stond mee te geven. Het bleek een andere Jaguar F-Type te zijn dan ik in mijn planning had staan, maar om heel eerlijk te zijn was dit een sterkere, duurdere en dus leukere versie: een Jaguar F-Type Coupé 3.0 V6 Supercharged S AWD 380 Pk. Hoe ongelofelijk veel groter kan de tegenstelling zijn dan dezelfde dag een elektrische testauto inleveren, op de motor naar een andere importeur rijden en daar in een supergeile gillende V6 stappen. Daar kan de F1 nog wat van leren maar daarover later meer. Ik zou direct vanuit Beesd naar Eindhoven rijden, waar een goede vriend van mij woont die bierkeurmeester is. Ik had hem even daarvoor al gebeld dat het misschien niet door zou gaan, maar 5 minuten later kon ik hem in een nog stilstaande Jaguar zittend alweer bellen dat ik er aan zou te komen.
Van een in eerste instantie Geenvaartsdag werd het dus alsnog een Snelvaartsdag, en reed ik iets over negenen in een Jaguar F-Type Coupé over een zonovergoten A2 naar Eindhoven. Gelukkig zat er een NavSat in want waar die vriend van mij woont kan ik nog steeds niet onthouden. Het is niet even rechttoe rechtaan maar nogal vaak afslaan, en elke keer weer denk je dan moest ik nou hier linksaf/rechtsaf of de volgende? Ik kon gelukkig genieten van de Jaguar F-Type zonder op het touchscreen te hoeven kijken, want op het kleine display tussen de snelheidsmeter en de toerenteller kon ik ook zien welke kant ik op moest. Toen ik de mooie opritbocht naar de A2 opreed was de V6 nog koud, maar het een scherpe opritbocht is voel je zelfs bij normaal gas geven al goed hoe een auto aanvoelt. Waar een achterwielaangedreven auto normaal gesproken dan zelfs een minimaal stapje opzij zet daar voelt deze F-Type S AWD werkelijk retestrak aan. De vering/demping van deze sportieve Jaguar voelt goed aan, maar hoe goed dat zullen de snelheidsbrekers en een hogesnelheidsbocht moeten uitwijzen. In ieder geval had ik de zon op mijn bol en reed ik over de A2 naar Eindhoven met een big smile op mijn gezicht dankzij die zeer behulpzame bewaker. Hij had ook geen moeite kunnen doen en niet kunnen bellen, maar dat deed hij wel waarvoor mijn onuitsprekelijk grote dank. Die beloofde taart komt er volgende week aan!
Opzij, opzij, opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats!
Zoals ik al schreef voer ik blind op de navigatie en achteraf was ik blij dat deze mij in de richting van Ekkersrijt liet rijden. Alleen al de fraaie bocht van de A2 naar de A50 had ik niet willen missen, en oh wat ging dat lekker met deze Jaguar F-Type Coupé. Ook nu weer had ik, net als met de F-Type convertible, zoiets van waar ligt in hemelsnaam de grens? Vroeger belandde je vlak daarna onderaan bij stoplichten, maar tegenwoordig kun je hier lekker doorknallen als je vrij baan hebt. Dat deed ik dus ook maar oh wat rijden ook hier weer een hoop linksrijdende fossielen rond die never nooit niet in hun spiegels kijken. En dus heb ik zo’n blinde Brabo maar rechts ingehaald zodat ik die mooie rechterbocht vrij had. Het leek wel alsof iedereen stil stond toen ik gas gaf in die bocht. En ook nu weer gaf het onderstel geen krimp, echt helemaal strak als een plank vloog ik door die bocht heen! En dat is uiteraard te danken aan het sinds kort op de F-Type beschikbare AWD-systeem (net als de handgeschakelde 6-versnellingsbak!). Thuis gekomen ben ik uiteraard meteen op het internet gaan zoeken op “Jaguar AWD explained” en vond meteen wat ik zocht. Onder normale omstandigheden is de Jaguar F-Type achterwielaangedreven en als de omstandigheden (bv. in de stromende regen oftewel bij lage grip) daarom vragen worden ook de voorwielen aangedreven. Tot nu toe heb ik deze Jaguar F-Type Coupé S AWD nog niet één keer op zelfs ook niet maar een millimeter stapje opzij kunnen betrappen. Dat belooft wat voor de komende dagen want het gaat nog regenen, dus ik ben razend benieuwd hoe de wegligging dan zal zijn.
Op weg naar Herman kwam ik een aantal verkeersdrempels en snelheidsbrekers tegen, en ik moet zeggen dat ondanks de sportieve vering/demping ik er weinig tot niets van voelde. De vering/demping is echter niet extreem sportief zodat je niet het gevoel hebt in een stuiterbak rond te rijden. Stuiterbakken kunnen ontzettend leuk zijn om een weekje te testen, maar na een week heb je het echt wel gezien geloof mij maar. En juist dat maakt deze Jaguar F-Type zo aantrekkelijk in mijn optiek, want daardoor is deze auto voor dagelijks gebruik veel aantrekkelijker dan andere sportauto’s. Ik kwam op het forum van Autoweek.nl nog een discussie tegen over multilink versus double wishbone achterwielophanging. Deze Jaguar F-Type heeft double wishbone achterwielophanging, wat volgens een reageerder slechter zou zijn dan multilink achterwielophanging. Ik vrees dat diegene weinig verstand heeft van vering/demping, want je kunt nog zo’n goede achterwielophanging hebben maar zonder goede vering/demping heb je daar helemaal niets aan. Ik ben daarna even gaan zoeken op een aantal Engelse racingfora, en daar schrijven de specialisten allemaal exact hetzelfde. Ze schrijven allemaal dat goede vering/demping het belangrijkste is en het verschil maakt niet het soort achterwielophanging, en zo denk ik er ook over maar ja lastige materie hè.
Brullen!
Onderweg heb ik een aantal keren de uitlaatklep open gezet, en daarna uiteraard even plankgas gegeven en dat is toch wel zo ongelofeloos leuk. Het aantal auto’s die achter, naast en voor me kwamen rijden waren niet te tellen, net als al die bestuurders of passagiers die massaal even hun raampje open draaiden. Ik kan me niet herinneren ooit eerder in zo’n verslavend gave sportauto (de F-Type convertible meegerekend uiteraard) gereden te hebben. Dit kun je onmogelijk onder woorden brengen, en zelfs een YouTube-filmpje met de speakers vol open is een slap aftreksel van de werkelijkheid. Na aankomst hebben we even wat gedronken en zijn daarna direct vertrokken om mooie actie- en sfeerfoto’s te maken. In de buurt van Eindhoven liggen meer dan genoeg pittoreske dorpjes, dus dat wordt prijsschieten zoals dat heet. We zijn ook nog even in het dorpje geweest waar het allemaal begonnen is voor Bavaria. ook nu weer kwamen de all round kwaliteiten van de Jaguar F-Type Coupé 3.0 V6 Supercharged S AWD 380 Pk – zoals tie voluit heet – om de hoek kijken. Rustig rijdend is het ronduit genieten in deze auto en soms waande ik me zelfs even in een elektrische auto zo stil was het. Dat is dan toch wel weer razend knap van die Engelsen dat ze een dergelijke auto zo all round hebben weten te maken. Het grootste compliment dat je deze auto trouwens niet kunt maar MOET geven, is het feit dat zodra je zit je het gevoel hebt dat dit al jaren jouw vertrouwde auto is. Niks wennen gewoon direct jezelf helemaal thuis voelen, en dat is iets dat niet alleen ik zei maar Herman, Mick en mijn zwager idem dito. Wat ik wel ontzettend herkenbaar vindt is dat deze Jaguar F-Type datzelfde lekkere en absurd makkelijke stuurgevoel heeft als de Range Rover Sport Supercharged 5.0 V8. Zodra je het stuur in handen hebt vind je het volkomen normaal dat deze auto zo stuurt, maar geloof me dat het heel wat tijd heeft gekost om dit zo te krijgen.
Rond een uur of twee in de middag ben ik weer op huis aangegaan, want ik wilde persé nog even zwemmen (nog 2 dagen en dan had ik mijn abonnement er al uit) ik had tenslotte vakantie. Het werd deels een best wel bizarre rit met een stelletje Engelse verkeerscriminelen zoals je ze op tv ziet in dat zwakzinnige RTL-programma. Ergens voor Culemborg zag ik een BMW in mijn spiegels aan komen zetten als een achterlijke, maar ja dat boeit mij nou letterlijk tien keer niks al zit er een ontsnapte crimineel in die auto. Ik trapte even stevig op mijn rem toen die gekkies begonnen et bumperkleven met ruim 140 km/u. Toen ik in mijn achteruitkijkspiegel keek zag ik een BMW (Bayerische Mest Wagen) met een Engels kenteken, en daarin twee van die dikke getatoeëerde vetnekken. Uiteindelijk kon ik naar rechts maar ik ben ze toch even op afstand blijven volgen met zwaar illegale snelheden. Ik overwoog nog even de politie te bellen (had natuurlijk geen zin want die staken), want die gasten slalomden letterlijk door het verkeer heen als een stelletje overvallers die op de vlucht waren voor de politie. Op een gegeven moment kreeg ik ze weer in het vizier, en toen ik achter ze ging rijden – ze herkenden mij dat zag ik – deden ze plotseling hun gevarenlichten aan en stak de passagier zijn beide armen uit het geopende portierraam. Wat een totale mafketels zeg dat kom ik toch echt maar zelden tegen op mijn ritjes over ’s Heeren wegen.
Flying over de A12 heen
Na mijn ontmoeting met die Engelse hooligans in mijn sjieke Engelse sportauto was ik wel even aan iets anders toe. Zoals bijvoorbeeld een plankgas flying over de A2->A12 fly-over heen bij Utrecht, mijn favoriete fly-over als het puur om snelheid gaat. Op de een of andere manier is het in- en uitvoegen van de A2 <-> A12 voor veel mensen een probleem. Daarom zorg ik er hier altijd voor om goed positie te kiezen en dan een stoot gas te geven. En daarna is het nog maar afwachten of het lukt goed uit te komen voor de fly-over, want veel automobilisten gaan hier met een slakkengang links rijden. Nou ja ik hoopte maar op het beste maar het liep anders dan ik verwacht had, slecht aan het begin maar met een goed einde. Toen ik gas gaf zag ik een eindje voor mij een VW Passat Stationwagon die een Toyota Prius inhaalde. Op zich prima maar die blinde VW-bestuurder bleef dus links rijden, en dat precies in mijn mooiste bocht op de hele route. Op een gegeven moment hing ik erachter (niet bumperklevend dus!) met 160 km/u en hij wilde nog steeds niet opzij, toen heb ik maar even getoeterd en toen zag hij mij eindelijk. Maar toen moest ik dus echt gas geven want de twee rijbanen gaan even verderop naar één rijbaan dus… Ik ga plankgas en de Jaguar spoot er zelfs bij deze hoge snelheid nog gewoon vandoor, maar dat het nu toch wel erg hard ging voelde ik. Op het dalende deel zit een behoorlijke verzakking die hoe dan ook invloed heeft op het weggedrag de vraag was alleen hoeveel? Net nadat ik over de verzakking was heen gereden begon het onderstel heel even licht te zoeken, een teken dat de elektronische sportieve vering/demping er moeite mee had.
Maar nou komt het dit MAG ook want als de Jaguar hier strak als een plank overheen was gereden, dan had dat alleen gekund als het een stuiterbak zou zijn en dat is nou precies was ik niet wil. Dat het onderstel ondanks het zoeken toch op de ingezette lijn bleef is te danken aan het uitstekende AWD-systeem van Jaguar. Ik voelde totaal geen adrenaline door mijn lijf schieten dus dat zegt denk ik wel genoeg. Mijn eerste dag in deze Jaguar F-Type Coupé 3.0 V6 Supercharged S AWD 380 Pk maakte meteen duidelijk dat deze auto precies dat doet waarvoor-ie bedoeld is. En dat deze auto dan ook nog eens een waanzinnig geluid produceert – alleen als je dat wilt! – vind ik geniaal gedaan van de ingenieurs van Jaguar. In een auto rijden die constant een mooi uitlaatgeluid produceert gaat vervelen, hoe gek dat ook mag klinken maar het is volkomen logisch. Iets is leuk en blijft(!) leuk als je dat leuke op afroep kunt oproepen. Af en toe is het ook gewoon even leuk om rustig te toeren in deze Jaguar en naar een muziekje te luisteren, want op dat moment kan me dat uitlaatgeluid even helemaal gestolen worden. En ook dàt geluid klinkt fantastisch want het Meridian Sound System is gewoon superdesuper! Er zijn autojournalisten die klagen over de bediening van het touchscreen dat ouderwets zou zijn, maar ik heb werkelijk geen idee wat ze daar nou mee bedoelen. Het is overigens exact hetzelfde systeem als op bv. de Range Rover’s die ik getest heb.
Geen tijd
Normaal gesproken had ik graag binnendoor vanaf De Meern naar Bodegraven gereden en daar de N11 opgereden maar daar had ik helaas geen tijd voor. En dus heb ik ongewild maar even de poser uitgehangen op de A12. Op de 4-baans brede drukke A12 rijden blijkt deze Jaguar F-Type Coupé duidelijk een grote aandachtstrekker/nekkendraaier te zijn. Eenmaal op de N11 heb ik de cruise control maar aangezet want ik had geen zin in een boete. Bij de stoplichten ter hoogte van Alphen a/d Rijn heb ik uiteraard nog wel even een sprintje getrokken, net als bij het stoplicht ter hoogte van Heineken. Aan het einde van de N11 ben ik de A4 op gedraaid, gelukkig ging de Belg voor mij op tijd naar rechts zodat ik stevig gas kon geven in de mooie opritbocht naar de A4. Helaas zag ik met zwaar rijbewijs-kwijt-snelheid rijdend net te laat in mijn ooghoek (hoezo slecht zicht rondom?) dat er op de parallelbaan een politieauto op de A4 opreed die mij uiteraard direct in het vizier had. Hij kwam heel opvallend schuin achter mij rijden dus ik dacht ik ben zwaar de klos, maar ter hoogte van de afslag Zoeterwoude-Rijndijk reed-ie gelukkig door. Later begreep ik waarom toen ik ’s avonds met mijn elektrische Renault Twizy de kortste en snelste (verboden) weg naar huis koos, en daarna een motoragent in volle vaart achter mij aan kreeg. Hij begon over het niet volgen van de rijrichting, het inrijden van een geslotenverklaring (zo heet dat echt!) en iets over mijn nogal opvallende rijstijl. Bij elkaar had dat een behoorlijke aanslag op mijn vakantiegeld geweest, iets van 600,- euro of zo, want die boetes van tegenwoordig gaan werkelijk helemaal nergens over. Maar ineens glimlachte hij en zei tegen mij: “Je hebt geluk ik schrijf geen boetes uit want we staken namelijk. ” JIHA! Ik heb daarna de woordvoerder van de minister van justitie – annex kasteelheer – speknek – Ard van der Steur (door hem staakt de politie) een mailtje gestuurd om hem zeer hartelijk te bedanken.
De weg naar huis was wel leuk want door de AWD kon ik lekker hard over de rotonde naast de A4 heenrijden. Zelfs het meepakken van een stukje rotonderand bracht de Jaguar zelfs niet ook maar een millimeter uit balans. Bij de Lammebrug aangekomen ben ik nog even lekker door de brugbocht heen gereden. De brugleuning was nog maar net gemaakt of er hing vorige week alweer een auto in de brugleuning, en hoe die automobilisten dat voor elkaar krijgen vraag het me alsjeblieft niet. Maar eerst maar eens even een frisse duik in het zwembad daar had ik wel even zin in op zo’n warme dag. Na het zwemmen startte ik de auto op een drukke parkeerplaats en dan ben je geneigd even weg te duiken. Het uitlaatgeluid klinkt namelijk zo dat het lijkt alsof de bestuurder het gaspedaal heel kort even diep intrapt. Voor het eten ben ik nog even naar mijn werk gereden omdat ik beloofd had mijn collega Fokke naar huis te brengen. Toen ik de cabrio-versie van de F-Type (die met Union Jack-bestickering) had was hij op vakantie. Op weg naar werk kon ik dus mooi nog even mijn testtraject inclusief het rotondecircus meenemen. Ik voelde de adrenaline door mijn lijf stromen toen ik op de koeienrotonde afreed. Wat zou het onderstel doen? Ik reed met een stevig vaartje over de rotonderand heen, en het leek wel alsof de Jaguar precies wist wat hij moest doen. De elektronische demping reageerde perfect en zorgde ervoor dat alle vier de banden aan het wegdek gekleefd bleven. Dit voelde serieus goed aan en ik was dan ook erg benieuwd naar de werking van dit AWD-systeem.
Waha!
Op naar het rotondecircus in de standaard modus want ik wilde eerst even kijken hoe dat zou aanvoelen. Deze 3.0 V6 Supercharged S AWD 380 Pk heeft namelijk ook een Dynamic modus waarin alles nog beter/krachtiger aanvoelt (koppel en vermogen) en nog sneller gaat (razend snel opschakelen) dus zwaar adrenalineverhogend. Op de eerste rotonde afrijdend flipperde ik een paar versnellingen lager en stuurde daarna stevig gas gevend de rotonde weer af hard naar rechts sturend. De Jaguar gaf echt geen krimp en dat had ik niet verwacht, want zo’n grote sportauto met zoveel vermogen zou toch een stapje opzij moeten zetten. De volgende rotonde nam ik de hoge rotonderand ook maar weer even mee, maar ook daar had de Jaguar totaal geen moeite mee. Maar even gas erop naar de overkant van de A4, en weer even knallen over de volgende rotonde. Helaas kwam daar net een dikke Audi A6 van rechts de rotonde opgereden, nog wel ruim voor mij dat dan weer wel. Ik reed over de rotonderand en draaide meteen naar binnen verder over de binnenring. Hier gaan echt vrijwel alle auto’s aan het glijden zo niet deze Jaguar, en gelukkig ging de Audi A6 naar rechts en kon ik weer terug over de A4 heen knallen. De Jaguar kwam heel even minimaal los op de verzakking, maar ook op de volgende twee rotondes was het alweer saai. Dus ging ik voor nog een rondje in de Dynamic modus, eens kijken of dat wat meer spektakel brengt. Na het inschakelen van de Dynamic modus gebeuren er behalve het openen van de actieve omloopkleppen in de sportuitlaat nog veel meer dingen zoals: de acceleratierespons en acceleratiecurve zijn respectievelijk sneller en heftiger dankzij Jaguar’s superieure Supercharger-technologie, De elektronische demping wordt harder en voorkomt ook duiken aan de voorkant bij hard afremmen, het sturen gaat zwaarder en nog veel meer. Teveel om op te noemen maar mama mia wat werkt het geniaal goed!
Gàààààààààààààssssss en daar ging ik, dit voelt bijna net zo gaaf als motorrijden wat een waanzinnige acceleratie voor een auto. En het opschakelen gaat zo razend snel dat lijkt inderdaad net op een F1-auto. Ik remde heel hard af – wat een fantastische remmen (en er zijn nog betere als optie)! – voor de grote rotonde en na de buitenring, waar de Jaguar ondanks de hoge bochtensnelheid amper overhelde dankzij de elektronische demping. Toen ik het gas erop zette de rotonde af accelererend deed het AWD alweer perfect zijn werk, want ook nu weer gaf het onderstel geen krimp. Ook over de hoge rotonderand heen en daarna vlak langs de vangrail sturend ging retestrak. Ik knalde plankgas over het viaduct heen en het was nu de dood of de gladiolen. Op de grote ovale rotonde aangekomen hield ik de bochtensnelheid over de rotonderand naar de binnenring snijdend zo hoog als het maar kon, en nu trok het AWD het dan eindelijke niet meer en gleed de Jaguar naar rechts weg. Maar dat was maar heel even want het AWD herstelde zich briljant, en ik kon weer op het gas over de hoge rotonderand heen, hard naar rechts sturen over de verzakking heen en weer vol op het gas. En ook nu kwam de Jaguar weer even los van het asfalt, waarna ik de 20-inch Pirelli PZERO banden in één keer weer vol accelererend in het asfalt voelde vasthaken. HEERLIJK!!! Er is hier laatst nog iemand die met zijn auto aan het driften (de banden rookten letterlijk!) was opgepakt, automobilisten hadden uiteraard de politie gebeld en die bestuurder was dus zijn rijbewijs kwijt. Duur grapje want je moet dan een EMG-cursus (=Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer) volgen en dat kost je behalve 5 vrije dagen ook een bak geld (bijna 900,- euro), en daarnaast krijg je ook nog een gewone boete én een rijontzegging.
Henk in Wateringen
Na het eten ben ik ’s avonds nog even naar Wateringen gereden om iemand – Henk – die mij had geïntroduceerd bij Rica Engineering even te laten genieten van het uitlaatgeluid. Over de ventweg naar de kruising van de N44/A44 rijdend ben ik nog even met verschillende snelheden over de snelheidsbrekers heen gereden. Normale legale snelheden worden uitstekend uitgedempt door de elektronische demping, en dus verhoogde ik de snelheid op weg naar de laatste snelheidsbrekers. Ook die werden goed uitgedempt maar op weg naar de laatste snelheidsbreker twijfelde ik toch echt even wat te doen. Zou ik het doen? Op het allerlaatste moment besloot ik toch om zonder af te remmen over de hoogste asfalten snelheidsbreker heen te rijden. Tot mijn grote verbazing landde de Jaguar heel erg mooi doordat de elektronische demping zijn werk perfect deed. Mijn bewondering voor de Jaguar F-Type steeg nog meer. Dit zou ik eigenlijk ook even moeten doen met vergelijkbare sportauto’s van andere luxe automerken. Ik denk dat een Porsche 911 Carrera 4S in stukken breekt, ha, ha, platgeslagen Duitse Kever. Bij de stoplicht aangekomen stond er een groepje jongens op fietsen die duidelijk wisten wat voor auto ik bij me had. Het was aan hun gebaren duidelijk te zien wat ze wilden horen (als ik in een Porsche had gereden hadden ze dat NOOIT gedaan, dan vind iedereen je namelijk een patser), dus bij groen gaf ik met de omloopkleppen (mooi woord is dat toch) open stevig gas en reed door de linkerbocht de N44 op waarna ik op het rechte stuk plankgas gaf…… In mijn ooghoek zag ik een auto op een vluchtheuvel rechts van mij staan, en pas op het laatste moment zag ik de politiestrepen op zijn jas. Hij schrok zich helemaal wezenloos, ha, ha, als hij lag te dutten was hij nu in ieder geval klaarwakker. Nooit gedacht dat legaal politie pesten zo leuk kon zijn, dit brengt me eerlijk gezegd op hele foute ideeën.
Ik heb twee manieren om naar Henk toe te rijden maar omdat het nogal druk was richting de 3 tunnels bij Leidschendam – en ik daar sowieso dadelijk met Henk naartoe zou gaan – ben ik verder over de N44 naar Den Haag gereden. De bocht op de fly-over van de A12 naar de A4 is ook erg leuk dus ik hoefde me niet te vervelen. Het lukte me om in te voegen op de late invoegstrook zodat ik mooi het gas erop kon zetten in de fly-overbocht. De dwarsrichels in deze lastige én listige fly-overbocht (hier is ooit een directielid van BMW Nederland op onverklaarbare wijze verongelukt) waren goed te voelen met een vaartje waarbij de rest van het verkeer stil leek te staan. Op naar de mooie afslag bij Wateringen, maar jeetje wat werd ik gek van al die petjes. Het lijkt wel of al die petjes elkaar ingeseind hadden dat er een witte Jaguar F-Type Coupé 3.0 V6 Supercharged S AWD 380 Pk over de A4 richting zuid reed. En dus heb ik maar even plankgas gegeven in de Dynamic stand om al die hersenloze tokkies kwijt te raken. Bij de afslag Wateringen had ik ook weer mazzel en kon ik lekker strak door de mooie buitenbocht heen sturen en meteen daarna rechtsaf slaan. Heerlijk! En ja daarna was het natuurlijk linea recta naar de 3 tunnels bij Leidschendam om samen met Henk door de tunnels heen te knallen. Raampjes open, omloopkleppen open en plankgas door de tunnels heen, oh wat hebben we hard gelachen. Wat een geniale auto is dit! “The car is the closest thing we will ever create to something that is alive”, zei sir William Lyons één van de oprichters van Jaguar ooit.
Nattigheid
Zaterdag was het een regenachtige dag en dus razend interessant om te kijken wat het effect van het AWD is. Omdat ik normaal gesproken foto’s maak met mijn zwager maar ik die gisteren al had gemaakt was een fotoshoot niet meer nodig. Maar uiteraard wilde hij ook even rijden en dus reden we nog een keer naar de tunnels. Het wegdek was kletsnat maar daar merkten we helemaal niets van, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Jaguar XKR Supercharged 5.0 V8 die constant bij iets teveel gas geven een stap opzij zette. Van de Jaguar F Type S 3.0 V6 380 Supercharged Convertible weet ik dat niet want dat weekend heb ik toen geen regen gehad. Eenmaal bij de tunnels zijn heen en terug gereden en ook nu weer met de raampjes open. Op de terugweg vroeg ik mijn zwager on de Dynamic stand plankgas te geven in het eerst kletsnatte deel van de langste tunnel. Normaal gesproken resulteert dat in een zwaar zoekend onderstel maar deze Jaguar F-Type Coupé 3.0 V6 Supercharged S AWD 380 Pk ging kaars-recht-door, fantastisch! Nu snapte ik ook meteen die Duitse autojournalist die zei dat als je écht de grens wilt opzoeken op kletsnat asfalt je zelfmoord aan het plegen bent. Ik had niet verwacht dat het AWD-systeem op deze Jaguar het zo goed zou doen, maar ja met een partner als Land Rover/Range Rover was dat natuurlijk te verwachten. Het AWD-systeem op deze Jaguar is continu-variabel wat inhoudt dat het vermogen/koppel onder normale omstandigheden naar de achterwielen gaat. Dit noemt men ook wel het ‘torque on demand’-principe. Zodra het AWD-systeem echter merkt dat de achterwielen grip dreigen te verliezen, zorgt een elektronisch gestuurde centrale koppeling ervoor dat precies de juiste hoeveelheid aandrijfkracht naar de voorwielen gaat, met optimale grip op elke ondergrond als resultaat zoals het mooi op de site van Kroymans te lezen staat. Verder heeft Jaguar in jaar vierwielaandrijvingsysteem Intelligent Driveline Dynamics (IDD) geïntegreerd. Dit zorgt er samen met onder andere het achterdifferentieel en DSC (Dynamic Stability Control) voor dat de Jaguar F-Type S/R AWD profiteren van alle voordelen van vierwielaandrijving en tegelijkertijd hun sportieve achterwielaangedreven karakter behouden. De vaste achterspoiler (opent automatisch vanaf 100 km/u) zorgt er overigens voor dat de downforce op de achterwielen met 120 kg wordt vergroot voor een nog betere stabiliteit bij hoge snelheid.
In de middag werd het droog en ben ik nog even naar het Space Business Park gereden voor een rondje. De weg er naartoe was dit keer de kortste, ik had al genoeg verkeersdrempels/snelheidsbrekers gezien. Op de stoplichten afrijdend van de kruising Valkenburg ZH met Katwijk-Binnen zag ik even mijn kans schoon met groen en een lege linkerbaan. Precies onder de stoplichten ligt een laag verkeersdrempeltje waar je normaal gesproken weinig van voelt. Rij je er met een wat hogere snelheid overheen dan voel je ’m wel, maar dat is niet de reden dat ik lullige verkeersdrempeltje zo leuk vindt. De weg maakt daar een hele flauwe bocht waardoor je de auto in een soort van onbalans kunt brengen door er iets scheef op aan te rijden. Ik voelde het onderstel van de Jaguar even heftig heen een weer gaan, maar tijdens het accelereren herstelde de Jaguar zich razend snel. Ondanks dat het feit dat het niet de meest heftige actie was vond ik het persoonlijk de mooiste. De manier waarop alle veiligheidssystemen met elkaar samenwerken om de onbalans op te heffen vind ik fantastisch. Bij ’t Heen aangekomen moest ik even stevig gas geven om een paar zeer vervelende uitermate irritant rijdende spotters te lossen. Ik ging eraf bij Klei-Oost om via de noordkant het Space Business Park op te rijden. Op het viaduct ben ik even stil gaan staan om het ESP uit te zetten, want met het ESP aan wordt iedere onbalans of uitbreken direct gecorrigeerd. Ik stuurde driekwart over de kleine rotonde heen en daarna in de Dynamic mode en de Sportstand al flipperend richting de eerste haakse bocht. Dat ging geweldig lekker en bij de lege vrachtwagenparkeerplaats aangekomen gaf ik stevig gas en gooide het stuur hard om naar links.
De Jaguar gleed werkelijk perfect naar links driftend over het asfalt van de vrachtwagenparkeerplaats heen. Meteen daarna was het haaks naar rechts en meteen daarna weer haaks naar links, en dan voel je toch wel dat deze Jaguar geen lichte auto is. Over een verkeersdrempel heen en daarna nog over een verkeersdrempel vlak voor een haakse rechterbocht heen en meteen hard insturen. Met piepende banden gleed ik licht dwars wegglijdend door de bocht heen. En dan nu de allerhoogste verkeersdrempel, waarvan ik wist – met de hoge verkeersdrempel op de ventweg naast de A44 in gedachten – dat de Jaguar ’m makkelijk kon hebben. En dat klopte ook want zowel de veren als de elektronische demping konden het makkelijk aan. Waar nogal wat schokbrekers van testauto’s hier in hun stootrubbers slaan, daar was daar bij deze Jaguar absoluut geen sprake van. Ik kon daardoor dan ook heel netjes meteen na het landen de rotonde op- en afsturen. Ik heb het rondje verder afgemaakt maar oh wat ging dat makkelijk en met twee vingers in de neus. Dus ik was benieuwd hoe het zou gaan bij de noordelijke oprit naar de N206 en de opritbocht bij ’t Heen. De eerste ging strak als een plank werkelijk als op een rails, maar de opritbocht bij ’t Heen was van een heel ander kaliber. Hier rij ik langzaam op de apex af en geef dan in één keer vlak voor de bocht plankgas in de 2de versnelling. Dat was dus werkelijk niet uit te leggen zo gaaf, werkelijk constant naar grip zoekend hoorde ik de banden onder me gillen. De auto achter me verdween zo razend snel uit het zicht die zal wel gedacht hebben. Daarna ben ik nog even snel naar huis gereden om mijn digitale spiegelreflexcamera op te halen, ik moest de Samsonite kofferset namelijk nog fotograferen. Ondanks de vele negatieve reacties op het internet over de grootte van de kofferbak viel mij die juist heel erg mee. Travel light zeg ik altijd als motorrijder dus wat mij betreft past/passen er meer dan genoeg bagage/koffers in de kofferbak van deze Jaguar F-Type Coupé 3.0 V6 Supercharged S AWD 380 Pk.
Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 3×33-liter + 1×13-liter
Zonder hoedenplank: 5×33-liter + 1×13-liter
Zondag 17 mei
Na één mooie zonnige (vrij)dag en een half regen/half droge dag volgde weer een hele mooie zonnige (zon)dag. Ik had beloofd om zondagmiddag met Mickey Kleijwegt te gaan rijden, gewoon even heerlijk knallen over de mooiste weggetjes van Zuid-Holland en mooie foto’s maken. Maar eerst even 1,5 km zwemmen om mijn zwemabonnement voor het buitenbad eruit te halen, want na 16 keer zwemmen (=elke dag na de opening) had ik ’m er al uit waardoor ik nog ruim 3 maanden gratis kan zwemmen. Ik stapte dus fris en fruitig in de Jaguar F-Type met een mooier uitlaatgeluid dan alle huidige F1-auto’s. Na het ‘eenzame’ stoplicht bij het zwembad moest ik in de rij aansluiten want de brug stond weer eens open. Mooi weer is veel boten en sommige mensen moeten zo nodig in een te grote boot varen en dus gaat deze brug over een drukke vaarroute vaak open. Na een minuut of 5 wachten kon ik dan eindelijk de startknop weer indrukken en na een luide grom de versnellingspook in de D-stand zetten en wegrijden. Na het bord “einde bebouwde kom” gaf ik gas en kreeg ik direct het zoveelste irritante petje achter me aan. Gelukkig kon ik na de stoplichten binnendoor de invoegstrook naar de N11 oprijden, en daarna nog net buitenom langs een vrachtwagentje de opritbocht opduiken. Daarna gaf ik stevig gas om te kijken hoe het onderstel zich zou houden, en uiteraard ook om dat achterlijke petje te lossen. Wat zijn dat voor zwakzinnige types die achter iemand aan gaan rijden alleen omdat de bestuurder in een bepaald type luxe auto rijdt. Dachten ze nou echt dat ze met die truttenschudders van ze (oud type Opel Corsa/VW Golf/Seat Leon) een Jaguar F-Type Coupé 3.0 V6 Supercharged S AWD 380 Pk bij zouden kunnen houden.
Voor het oprijden van de N11 ben ik nog even met hoge snelheid door de S-bocht heen gereden, en dat voelde goed aan wat vooral komt omdat dit stuk weg heel erg mooi vlak is. In veel weggedeelten van de N11 zitten namelijk nogal wat verzakkingen, wat uiteraard direct gevolgen heeft voor de wegligging. Door strak langs de vangrail te sturen kon ik met de vier uitstekende high performance plakrubbers (Pirelli PZERO – voor: 255/35-ZR20 – achter: 295/30-ZR20) met groot gemak de maximale g-krachten bereiken in deze bocht zag ik op de g-force meter. Met een nog grotere achterspoiler zou ik hier waarschijnlijk nog harder door de bocht kunnen gaan. Op de N11 ben ik maar heel onopvallend rustig rechts gaan rijden om zo min mogelijk last te hebben van autospotters. De oprit naar de A12 ging erg lekker net als de afrit naar Waddinxveen, dit zijn perfecte bochten om ook weer maximale g-krachten (van de meter dan, want ik haal met gemak meer g dan de meter aankan) te halen. Bij Mick aangekomen besluiten we de hele middag lekker binnendoor door het Zuid-Hollandse polderlandschap te rijden, zoals De Meije/Hekendorp/Oudewater en meer van dat soort pittoreske dorpjes. Het werd dankzij het mooie lenteweer een werkelijk fantastisch middag net als toentertijd met de convertible. Op weg naar huis later in de middag heb ik vlakbij huis nog even een stoplichtsprintje gedaan met een motorrijder – op een oud type Honda VFR800F/110 Pk/210 kg – die vooraan bij het stoplicht naast me stond. Ik opende het raampje en vroeg hem of hij zin had in een stoplichtsprintje en hij zei: “Ja!” In het begin moest ik de Honda VFR800F even laten gaan maar al snel liep ik op ’m in, wat goed aangeeft hoe snel deze Jaguar F-Type is en dat is vooral te danken aan de Supercharger-technologie. Een leuk einde van een erg leuk weekend dat ik niet snel zal vergeten.
Verbruiken na vier tankbeurten
1:6,8 – 1:5,25 – 1:6,93 – 1:7,3
Opmerking
Tijdens het rijden viel het iedereen op dat de veiligheidsgordels een irritant piepend geluid maakten als deze over het leer van de stoel heen schuurden. Ik vind het persoonlijk onbegrijpelijk dat ze bij Jaguar geen mooie gordelhouders zoals bv. de Opel Cascada die heeft hebben gemonteerd. Dat zullen de kosten toch niet zijn lijkt mij, bovendien kun je dan ook veel makkelijker de gordel pakken nadat je plaats hebt genomen.
Specificaties |
||
Jaargang |
2015 | |
Carrosserie |
Coupé | |
Transmissie |
Automaat | |
Aantal deuren |
3 deuren | |
Brandstof |
Benzine | |
Type motor |
Otto | |
Aantal cilinders |
6 | |
Acceleratie (0-100/sec) |
4,9 seconden | |
Topsnelheid |
275km/u | |
Vermogen |
280(380)/6.500 kW (pk)/rpm | |
Koppel |
460/3.500-5.000 nm/rpm | |
Cilinderinhoud |
3.0/2.995 liter | |
Kleppen per cilinder |
4 | |
Turbo |
Supercharger + intercooler | |
Aandrijving |
All-Wheel-Drive | |
Differentieel |
Electronic Active Differential | |
Remmen voor |
Geventileerde schijven | |
Remmen achter |
Geventileerde schijven | |
Draaicirkel |
10,7 meter | |
Overig |
||
Type bekleding |
Leer | |
Velgen |
20-inch | |
Milieu en veiligheid |
||
Verbruik |
||
Bebouwde kom |
12,0 liter/100 km | |
Snelweg |
6,6 liter/100 km | |
Gemiddeld verbruik |
8,6 liter/100 km | |
C02 uitstoot |
203 gram/km | |
Energielabel |
F | |
Afmetingen |
||
Lengte |
4.470 mm | |
Breedte |
2.042 mm | |
Hoogte |
1.311 mm | |
Wielbasis |
2.622 mm | |
Spoorbreedte voor |
1.597 mm | |
Spoorbreedte achter |
1.649 mm | |
Massa leeg |
1.674 kg | |
Max. toelaatbare massa |
2.150 kg | |
Laadvermogen |
456 kg | |
inhoud bagageruimte |
407 liter | |
Bandenmaat |
V:255/35-ZR20 A:295/30-ZR20 | |
Kosten aanschaf |
||
Kosten gebruik per maand |