Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDm 2009 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Alfa Romeo Nederland B.V.


Onnatuurlijk goed!

Soms test je wel eens auto’s die zo verrassend goed zijn dat je persé ook de dieselversie wilt rijden. De Alfa Romeo MiTo is zo’n auto alhoewel er gek genoeg autojournalisten zijn die het weggedrag van de MiTo als onnatuurlijk (in de negatieve betekenis) omschrijven. Onbegrijpelijk want dan loop je of glashard te liegen of je kan écht niet rijden! Ik moet volgens velen mijn mond houden maar ik begrijp echt niet waarom autojournalisten dit doen. In mijn ogen is de gevestigde Nederlandse autojournalistiek hartstikke ‘braindead’. Objectiviteit en onafhankelijkheid zijn in de autojournalistiek te vaak ver te zoeken, al met al een onnatuurlijk foute situatie dus. Mijn mening is namelijk dat deze Alfa Romeo MiTo onnatuurlijk goed is. Zoals ik al schreef heb ik de 1.4 liter 155 Pk benzineversie al getest en dat was echt een totale verrassing. Okay ik had de 147 Q2 al getest en die vond ik al bizar goed maar deze MiTo is misschien nog wel beter. Een Hatchback zonder differentieel is binnenkort vrijwel zeker een uitzondering. Om mee te kunnen red je het echt niet meer zonder. Zonder dif glij je met zwaar onderstuur over het asfalt weg terwijl je met een dif gewoon doodleuk en netjes de bocht door rijdt alsof er niets aan de hand is.

Caramba!
Het 1.6 JTDm-motorblok dat er slechts 120 Pk (3.750 tpm) en 320 Nm (1.740 tpm) uitspuugt is de sterkste in zijn klasse. “Slechts en sterkste” dat klopt van geen kanten zie ik jullie verbaast naar het beeldscherm starend denken. Dat slechts slaat echter op het gevoel wat je krijgt als je in de N- dan wel de A-stand rijdt. Zodra je de D-stand inschakelt heb je bijna het gevoel dat je ineens en soort van afgeschoten wordt zo speert de MiTo er ineens spontaan vandoor. Een werkelijk heerlijk gevoel. Zelfs iemand die normaal gesproken in een Maserati rijdt was enthousiast over de MiTo diesel. Die 120 Pk en 320 Nm voelen veel sterker aan als op papier. In de D-stand blijft de MiTo namelijk gewoon doodleuk stevig doortrekken in de vijfde en zesde versnelling en dat heb ik nog maar heel weinig auto’s zien doen die ik getest heb. Ik weet zeker dat het 1.6 JTDm-motorblok meer Pk’s en koppel heeft. Wie weet kan ik het nog een keer meten bij de Nederlandse toptuner Ruud Fredriks in Goes.

Als een designer-locomotief
Toen ik de Alfa Romeo MiTo 1.4 155 Pk testte was het helaas voor mij net op mijn testdagen geen slecht/koud/nat/glad weer. Dit keer had ik dat geluk wel en dus heb ook ik de A-stand uitgebreid kunnen testen en ik moet in navolging van Theo zeggen dat het inderdaad net is alsof de MiTo ineens zuignapjes aan de banden krijgt. Als je het niet geprobeerd hebt of nog beter gezegd niet hebt durven proberen heb je echt iets in je leven gemist als autojournalist. Het is bijna onvoorstelbaar als ik zeg dat ik bij een temperatuur van slechts 1 graad celsius met slechts de A-stand ingeschakeld een oprit met halverwege een 180 graden bocht echt plankgas heb genomen. En dat met een diesel met dik boven de 300 Nm koppel! Het klinkt te bizar voor woorden maar met ook maar het minste grijntje onderstuur knalde ik de MiTo de bocht door werkelijk tot op de millimeter perfect controlerend alsof ik het totaal geen moeite kost.

Aso-stand
De avond ervoor – op de dag van het ophalen – had ik al iets dergelijks gedaan toen ik terugkwam van een feestje (met vijf volwassenen in de MiTo lukt wel maar het is wat krap). Ik was uiteraard zoals altijd de Bob en toen ik bijna thuis was kwam er vlak voor mijn favoriete rotonde een jong gassie mij achterop gereden in zo’n patserautootje. De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik hem expres achterop liet rijden. Vlakbij de rotonde zette ik de MiTo in de A-stand (het wegdek was namelijk kletsnat) en stuurde de MiTo daarna joekelhard de rotonde over om vervolgens nog meer gas te geven en de bocht na het stoplicht zo hard te nemen dat ik zelfs even bang van mezelf werd. De MiTo gaf werkelijk geen krimp en ik wist nu heel erg zeker dat die A-stand geen “All weather-stand” zou moeten heten maar de “Aso-stand”. De volgende dag had ik nog even een zeer leuke ontmoeting voor een stoplicht met een Subaru AWD met dik 200+ Pk. Vlak na het stoplicht gaat de bocht daar haaks linksaf en ik moest meteen daarna weer haaks rechtsaf. Ik stond in de buitenbocht en omdat het wegdek nat was had ik de A-stand ingeschakeld. De Subaru ging er brullend vandoor maar tot die bestuurder en mijn eigen grote verbazing bleef ik met het grootste gemak naast hem rijden in de bocht totdat ik rechtsaf moest en hij linksaf. Ongelofelijk wat is die MiTo goed dacht ik bij mezelf echt niet normaal gewoon.

Droog
Na het weekend werd het droog en kon ik weer zonder enig probleem in de D-stand rijden zonder dat de MiTo steeds ging stuiteren aan de voorkant. Het is net als met de benzineversie weer hetzelfde verhaal. Ongelofelijk zo hard als je de MiTo over een rotonde heen kan sturen en door een bocht kan smijten. Soms werd ik gewoon bang van mezelf en dat is iets waar ik normaal gesproken nooit last van heb. Het leuke aan deze diesel met D.N.A. is de ongelofelijk directe gasreactie en de manier waarop de MiTo er vandoor spurt. Ik kan echt maar moeilijk geloven dat het 1.6 JTDm-motorblok slechts 120 Pk vermogen heeft. In de D-stand voelt ie aan als een dikke 2.4 JTDm 5-cilinder diesel. Ik baal echt dat ik niet wat dichter in de buurt Goes woon dan had Ruud Fredriks even drie vermogensmetingen kunnen doen in de D-, N- en A-stand. Misschien krijg ik die kans alsnog en dan zal ik het zeker even aan dit testverslag plakken.

Sunshine
Maar okay het werd dus weer mooi zonnig en droog en dus tijd om te planken. Het is echt totaal bizar, rij je in de N-stand dan ben je een doodgewone nono die in een doodgewone dieselauto rijdt maar schakel je over naar de D-stand dan voel je iets in het gaspedaal gebeuren en schiet je echt vooruit. Ineens speert de MiTo er vandoor, ineens reageert de MiTo supersnel op iedere gasreactie, en zomaar ineens gaat de MiTo er zelfs in de vierde, vijfde en zesde versnelling nog steeds vandoor in plaats van compleet dood te slaan. Eigenlijk is het niet in woorden uit te leggen, je moet het echt zelf ervaren en ik denk dat de meeste mensen daarna voor de dieselversie kiezen in plaats van de benzineversie. Op de Alfa Romeo website las ik: “In de toekomst zal het motorengamma worden uitgebreid met een 230 Pk sterke topversie.” Dat wordt dus echt een bom op wielen die elke andere vergelijkbare hatchback aan bonken rijdt. Tenzij alle andere automerken een differentieel op hun snelle hatchback gaan monteren, maar dan nog… We gaan het zien.

Goed geluidje
Wat ik altijd erg belangrijk vind is de geluidsinstallatie en die is in deze MiTo erg goed voor een productieauto. Nou is de geluidsinstallatie bij een Alfa Romeo nooit verkeerd maar ik had niet verwacht dat ie in deze MiTo zó goed zou zijn. Ik brand altijd mijn eigen MP3 CD-Roms omdat ik geen zin heb om naar dat gezeik van die disc-jockeys te luisteren. Gelukkig eet de CD-speler ook MP3 CD-Roms en je kunt zelfs je iPod aansluiten als je dat wilt. Al met al scoort de MiTo ok hier weer goed. Een ander goed geluid is trouwens opmerkelijk genoeg het uitlaatgeluid. Normaal gesproken let je bij een diesel nooit op het uitlaatgeluid maar dat is bij deze MiTo JTDm dus verrassend mooi te noemen. Ik was niet de enige die dat opviel want de Maserati-rijder waarmee ik was gaan rijden was het namelijk ook opgevallen.

Precies goed
Soms is een licht sturende auto best fijn maar een sportieve auto zoals deze MiTo heb ik dat liever niet. Te zwaar is ook niet fijn maar bij deze MiTo hebben ze het precies goed gedaan. Een ander sterk pluspunt aan deze MiTo zijn de heerlijk bijterige remmen, dat past echt perfect bij de MiTo. Toen ik de MiTo op ging halen had ik net daarvoor de nieuwe Honda Jazz teruggebracht. Als je dan in de MiTo stapt weet je echt niet wat je overkomt. Dan voel je toch duidelijk het verschil tussen een gewone gezinsauto en een sportieve Hatchback. Ook het onderstel is lekker strak en sportief en dat voel je ook echt goed als je serieus gas geeft en bij het betere bochtenwerk. Je moet wel heel erg hard een bocht insturen wil de MiTo uit balans raken, knap staaltje werk van Alfa Romeo deze MiTo.

 

Specificaties

Jaargang

2009

Carrosserie

hatchback

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

3 deuren

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4-in-lijn

Acceleratie (0-100/sec)

9,9 seconden

Topsnelheid

198km/u

Vermogen

88(120)/3.750 kW (pk)/rpm

Koppel

320/1.750 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.598 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

voorwielaandrijving

Overig

Type bekleding

Stof

Milieu en veiligheid

Score NCAP adult

5

Score NCAP child

3

Score NCAP pedestrian

2

Verbruik

 

Bebouwde kom

5,9 liter/100 km

Snelweg

4,1 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,8 liter/100 km

Energielabel

C

Afmetingen

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand